uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1343/2011 3 zostało kilkakrotnie znacząco zmienione 4 . Ze względu na konieczność wprowadzenia dalszych zmian i w celu zapewnienia jasności rozporządzenie to powinno zostać przekształcone.
(2) Jednym z celów wspólnej polityki rybołówstwa, jak określono w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 5 , jest zapewnienie, aby działalność połowowa i działalność w zakresie akwakultury były zrównoważone środowiskowo w perspektywie długoterminowej oraz zarządzane w sposób spójny z celami w zakresie osiągania korzyści gospodarczych, społecznych i w dziedzinie zatrudnienia oraz przyczyniania się do dostępności dostaw żywności.
(3) Wspólnota Europejska przystąpiła do Porozumienia ustanawiającego Generalną Komisję Rybołówstwa Morza Śródziemnego (zwanego dalej "porozumieniem GFCM") na podstawie decyzji Rady 98/416/WE 6 .
(4) Porozumienie GFCM zapewnia odpowiednie ramy wielostronnej współpracy, której celem jest promowanie tworzenia i ochrony zasobów morskich w Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym, racjonalne gospodarowanie nimi oraz ich jak najlepsze wykorzystywanie na poziomach, które uznaje się za zrównoważone i gwarantujące niskie ryzyko załamania.
(5) Umawiającymi się Stronami porozumienia GFCM są Unia oraz Bułgaria, Chorwacja, Grecja, Hiszpania, Francja, Włochy, Cypr, Malta, Rumunia i Słowenia.
(6) Zalecenia przyjęte przez Generalną Komisję Rybołówstwa Morza Śródziemnego (GFCM) są wiążące dla Umawiających się Stron. Ponieważ Unia jest Umawiającą się Stroną porozumienia GFCM, zalecenia te są dla niej wiążące i powinny tym samym zostać wdrożone w prawie Unii, o ile ich treść nie została już w nim uwzględniona. Unia ma zapewnić, aby unijna działalność połowowa poza wodami Unii opierała się na tych samych zasadach i standardach, jakie mają zastosowanie na podstawie prawa Unii, i jednocześnie promować równe warunki działania dla unijnych podmiotów względem podmiotów z państw trzecich.
(7) W tym celu, a także z uwagi na fakt, że stały charakter zaleceń wymaga również stałego instrumentu prawnego do ich wdrożenia w prawie Unii, należy wdrożyć te zalecenia za pośrednictwem jednego aktu ustawodawczego - zapewniającego jasność i przewidywalność prawa dla unijnych podmiotów na wodach objętych porozumieniem GFCM - do którego przyszłe zalecenia można będzie dodawać w drodze zmian.
(8) Zgodnie z art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/473 7 Europejska Agencja Kontroli Rybołówstwa (EFCA) ma wspierać na wniosek Komisji Unię i państwa członkowskie w ich stosunkach z państwami trzecimi i regionalnymi międzynarodowymi organizacjami rybołówstwa, których członkiem jest Unia. Zgodnie z tym rozporządzeniem, jeżeli jest to konieczne do wykonania zobowiązań Unii, EFCA ma koordynować na wniosek Komisji działania związane z kontrolą i inspekcją prowadzone przez państwa członkowskie na podstawie międzynarodowych programów kontroli i inspekcji. Należy zatem przyjąć przepisy obejmujące EFCA, kiedy Komisja wyznacza ją jako organ, który otrzymuje od państw członkowskich informacje dotyczące kontroli i inspekcji, takie jak sprawozdania z inspekcji na morzu.
(9) Środki i zalecenia w zakresie zarządzania powinny opierać się na najlepszych dostępnych opiniach naukowych. Opinia, która stanowi podstawę środków zarządzania, powinna opierać się na naukowym wykorzystaniu stosownych danych dotyczących zdolności i działalności floty połowowej, statusu biologicznego eksploatowanych zasobów oraz społecznej i ekonomicznej sytuacji rybołówstwa. Dane te należy gromadzić i przekazywać w takim terminie, aby umożliwić organom pomocniczym GFCM przygotowanie ich opinii, które powinny uwzględniać aspekty biologiczne, społecznoekonomiczne i środowiskowe.
(10) Na dorocznych posiedzeniach organizowanych od 2005 r. GFCM przyjęła szereg zaleceń i rezolucji dotyczących łowisk na obszarze objętym porozumieniem GFCM, włączonych następnie do prawa Unii głównie w drodze rozporządzenia (UE) nr 1343/2011.
(11) Na dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/8 zmieniające przepis 13 i załącznik I do zalecenia GFCM/33/2009/8. Choć przedmiot rozporządzenia Rady (WE) nr 1005/2008 8 pokrywa się częściowo z treścią tego zalecenia, niniejsze rozporządzenie powinno wprowadzić do prawa Unii środki określone w tym zaleceniu, które nie są jeszcze objęte prawem Unii.
(12) Na dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/4 w sprawie planu zarządzania dotyczącego zrównoważonej eksploatacji korala czerwonego w Morzu Śródziemnym, uchylające zalecenia GFCM/35/2011/2, GFCM/36/2012/1, GFCM/40/2016/7 i GFCM/41/2017/5. Niniejsze rozporządzenie powinno wprowadzić do prawa Unii środki określone w tym zaleceniu, które nie są jeszcze objęte prawem Unii.
(13) Na dorocznym posiedzeniu w 2018 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/42/2018/2 w sprawie środków zarządzania rybołówstwem w celu ochrony rekinów i rajokształtnych na obszarze podlegającym GFCM, zmieniające zalecenie GFCM/36/2012/3. Niniejsze rozporządzenie powinno wprowadzić do prawa Unii środki określone w tym zaleceniu, które nie są jeszcze objęte prawem Unii.
(14) Na dorocznym posiedzeniu w 2018 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/42/2018/8 w sprawie kolejnych środków nadzwyczajnych na lata 2019-2021 w odniesieniu do stad małych ryb pelagicznych w Morzu Adriatyckim, zastępujące zalecenie GFCM/38/2014/1. Niniejsze rozporządzenie powinno wprowadzić do prawa Unii środki określone w tym zaleceniu, które nie są jeszcze objęte prawem Unii.
(15) Ważne jest, aby w stosownych przypadkach oszacować ilości złowione w ramach połowów rekreacyjnych na wodach objętych GFCM, aby umożliwić Naukowemu Komitetowi Doradczemu przedstawienie informacji opisowych i opinii dotyczących szacunków ilości złowionych w ramach połowów rekreacyjnych.
(16) Wymienione w zaleceniach GFCM/37/2013/1 i GFCM/42/2018/8 środki ustanowione przez GFCM obejmują również zakaz zatrzymywania połowu na statku lub wyładunku, który należy wprowadzić do prawa Unii zgodnie z art. 15 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013. Do celów odpowiedniego wdrożenia należy opracować programy krajowe mające na celu kontrolę, monitorowanie i nadzór, które Komisja powinna corocznie przekazywać Sekretariatowi GFCM.
(17) Na dorocznym posiedzeniu w 2018 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/42/2018/5 ustanawiające wieloletni plan zarządzania stadami dennymi w Cieśninie Sycylijskiej, uchylające zalecenia GFCM/39/2015/2 i GFCM/40/2016/4. Niniejsze rozporządzenie powinno wprowadzić do prawa Unii środki określone w tym zaleceniu, które nie są jeszcze objęte prawem Unii.
(18) Na dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/3 zmieniające zalecenie GFCM/41/2017/4 w sprawie wieloletniego planu zarządzania połowami turbota w Morzu Czarnym. Niniejsze rozporządzenie powinno wprowadzić do prawa Unii środki określone w tym zaleceniu, które nie są jeszcze objęte prawem Unii.
(19) Na dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/2 w sprawie ustanowienia planu zarządzania zrównoważoną eksploatacją morlesza bogara w Morzu Alborańskim. Niniejsze rozporządzenie powinno wprowadzić do prawa Unii środki określone w tym zaleceniu, które nie są jeszcze objęte prawem Unii.
(20) Nie można dopuścić, aby w śródziemnomorskich połowach mieszanych selektywność niektórych narzędzi połowowych schodziła poniżej pewnego poziomu. Oprócz ogólnych kontroli i ograniczenia nakładu połowowego podstawowe znaczenie ma ograniczenie nakładu połowowego na obszarach gromadzenia się dorosłych osobników z ważnych stad w celu zapewnienia odpowiednio niskiego ryzyka spadku ich reprodukcji i umożliwienia tym samym ich zrównoważonej eksploatacji. W związku z tym zaleca się, aby w pierwszej kolejności ograniczyć nakład połowowy na obszarze przeanalizowanym przez Naukowy Komitet Doradczy do wcześniejszych poziomów, a następnie nie dopuszczać do zwiększenia tych poziomów.
(21) Na dorocznym posiedzeniu w 2018 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/42/2018/1 dotyczące wieloletniego planu zarządzania węgorzem europejskim w Morzu Śródziemnym. W zaleceniu tym ustanowiono wieloletni plan zarządzania połowami węgorza europejskiego w Morzu Śródziemnym zgodnie z podejściem ostrożnościowym do zarządzania rybołówstwem. Niniejsze rozporządzenie powinno wprowadzić do prawa Unii środki określone w tym zaleceniu, które nie są jeszcze objęte prawem Unii.
(22) Na dorocznym posiedzeniu w 2018 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/42/2018/3 w sprawie wieloletniego planu zarządzania zrównoważonymi połowami przy użyciu włoka, ukierunkowanymi na czerwoną krewetkę głębinową oraz bladoczerwoną krewetkę głębinową, w Morzu Lewantyńskim. Niniejsze rozporządzenie powinno wprowadzić do prawa Unii środki określone w tym zaleceniu, które nie są jeszcze objęte prawem Unii.
(23) Na dorocznym posiedzeniu w 2018 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/42/2018/4 w sprawie wieloletniego planu zarządzania zrównoważonymi połowami przy użyciu włoka, ukierunkowanymi na czerwoną krewetkę głębinową oraz bladoczerwoną krewetkę głębinową, w Morzu Jońskim. Niniejsze rozporządzenie powinno wprowadzić do prawa Unii środki określone w tym zaleceniu, które nie są jeszcze objęte prawem Unii.
(24) Na dorocznym posiedzeniu w 2018 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/42/2018/7 w sprawie regionalnego programu badawczego dotyczącego kraba błękitnego w Morzu Śródziemnym. Niniejsze rozporządzenie powinno wprowadzić do prawa Unii środki określone w tym zaleceniu, które nie są jeszcze objęte prawem Unii.
(25) Na dorocznym posiedzeniu w 2018 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/42/2018/9 w sprawie regionalnego programu badawczego dotyczącego połowów rozkolca Thomasa w Morzu Czarnym. Niniejsze rozporządzenie powinno wprowadzić do prawa Unii środki określone w tym zaleceniu, które nie są jeszcze objęte prawem Unii.
(26) Na dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/1 w sprawie środków zarządzania w odniesieniu do stosowania zakotwiczonych urządzeń do sztucznej koncentracji ryb w połowach koryfeny w Morzu Śródziemnym. Zalecenie to uzupełnia zalecenie GFCM/30/2006/2 dotyczące ustanowienia okresu zamkniętego dla połowów koryfeny przy pomocy urządzeń do sztucznej koncentracji ryb (FAD) i ustanowienia serii środków zarządzania w odniesieniu do stosowania zakotwiczonych urządzeń do sztucznej koncentracji w połowach koryfeny na obszarze podlegającym GFCM. Niniejsze rozporządzenie powinno wprowadzić do prawa Unii środki określone w tym zaleceniu, które nie są jeszcze objęte prawem Unii.
(27) Na dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/6 w sprawie środków zarządzania zrównoważonymi połowami przy użyciu włoka, ukierunkowanymi na czerwoną krewetkę głębinową oraz blado- czerwoną krewetkę głębinową, w Cieśninie Sycylijskiej. Niniejsze rozporządzenie powinno wprowadzić do prawa Unii środki określone w tym zaleceniu, które nie są jeszcze objęte prawem Unii.
(28) Komisji należy przekazać uprawnienia wykonawcze, aby zapewnić jednolite warunki wdrożenia przepisów niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do współpracy i wymiany informacji z Sekretariatem GFCM oraz do formatu i przekazywania: sprawozdania z działalności połowowej prowadzonej na obszarach ograniczonych połowów; wniosków o przeniesienie dni utraconych w związku ze złą pogodą w sezonie zamkniętym dla połowów koryfeny oraz sprawozdania z takiego przeniesienia; a także sprawozdania w kontekście gromadzenia danych na temat połowów koryfeny. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 9 .
(29) Aby zagwarantować, że Unia będzie nadal wypełniała swoje zobowiązania wynikające z porozumienia GFCM, Komisja powinna zostać uprawniona do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do: wdrożenia w prawie Unii zmian, które stały się wiążące dla Unii, do istniejących środków GFCM, które już zostały wdrożone w prawie Unii, jeżeli chodzi o przekazywanie Sekretariatowi GFCM wykazu upoważnionych statków na użytek rejestru GFCM; odstępstw od środków ochrony korala czerwonego; wprowadzenia stałego systemu dokumentowania połowów (CDS) w odniesieniu do korala czerwonego; środków stosowanych przez państwo portu; tabeli, map i współrzędnych geograficznych podobszarów geograficznych GFCM; procedury inspekcji prowadzonych przez państwo portu w odniesieniu do statków; oraz macierzy statystycznych GFCM. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na szczeblu ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 10 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
PRZEPISY OGÓLNE
Przedmiot
Niniejsze rozporządzenie określa zasady stosowania przez Unię ustanowionych przez Generalną Komisję Rybołówstwa Morza Śródziemnego (zwaną dalej "GFCM") środków ochrony, zarządzania, eksploatacji, monitoringu, wprowadzania do obrotu i egzekwowania w odniesieniu do produktów rybołówstwa i akwakultury.
Zakres stosowania
Niniejsze rozporządzenie nie narusza rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 11 .
Definicje
Do celów niniejszego rozporządzenia, oprócz definicji zawartych w art. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, art. 2 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 12 , art. 2 pkt 1-13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1022 13 i art. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 14 stosuje się następujące definicje:
ŚRODKI ZARZĄDZANIA, OCHRONY I KONTROLI DOTYCZĄCE NIEKTÓRYCH GATUNKÓW
Węgorz europejski
Zakres stosowania
Niniejszy rozdział ma zastosowanie do wszelkiej działalności połowowej polegającej na połowach węgorza europejskiego (Anguilla anguilla), a mianowicie do połowów ukierunkowanych, połowów przypadkowych i połowów rekreacyjnych we wszystkich wodach morskich Morza Śródziemnego określonych w załączniku I, w tym w wodach słodkich oraz w wodach przejściowych i wodach słonawych, takich jak laguny i estuaria.
Obszary ograniczonych połowów
Środki techniczne
Bez uszczerbku dla rozporządzenia (UE) 2019/1241 w krajowych planach zarządzania i krajowych środkach zarządzania przyjętych przez państwa członkowskie na podstawie art. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1100/2007 16 ustanawia się środki techniczne, takie jak dozwolone narzędzia połowowe i rozmiar oczek sieci.
Środki dodatkowe
Wdrażanie środków
Upoważnienia do połowów
Wody przejściowe i wody słonawe objęte upoważnieniem
Wyznaczone punkty wyładunkowe
Rejestrowanie połowów
Czerwona krewetka głębinowa, bladoczerwona krewetka głębinowa
Basen Lewantyński
Zakres stosowania
Niniejsza sekcja ma zastosowanie do wszelkiej działalności połowowej przy użyciu włoków, ukierunkowanej na czerwoną krewetkę głębinową (Aristaeomorpha foliacea) oraz bladoczerwoną krewetkę głębinową (Aristeus antennatus), na podobsza- rach geograficznych 24, 25, 26 i 27 określonych w załączniku I.
Monitorowanie naukowe
Państwa członkowskie zapewniają co roku odpowiednie monitorowanie naukowe stanu gatunków objętych zakresem stosowania niniejszej sekcji, co umożliwia Naukowemu Komitetowi Doradczemu przygotowywanie opinii, które powinny uwzględniać aspekty biologiczne, społecznoekonomiczne i środowiskowe.
Wykaz upoważnionych i aktywnie prowadzących połowy statków
Działalność połowowa
Do dnia 31 lipca każdego roku państwa członkowskie przekazują Komisji szczegółowe sprawozdanie za poprzedni rok z działalności połowowej statków rybackich prowadzących działalność objętą zakresem stosowania niniejszej sekcji. Komisja przekazuje te sprawozdania Sekretariatowi GFCM do dnia 31 sierpnia każdego roku. W sprawozdaniach tych podaje się co najmniej:
Dodatkowe ograniczenia przestrzenne lub czasowe
Obowiązki w zakresie sprawozdawczości
Niezależnie od art. 14 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009, rybacy lub kapitanowie upoważnionych statków aktywnie prowadzący połowy objęte zakresem stosowania niniejszej sekcji zgłaszają wszystkie połowy i przyłowy czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej, niezależnie od masy połowu w relacji pełnej.
Wyznaczone punkty wyładunkowe
System monitorowania statków
Niezależnie od art. 9 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 wszystkie statki o długości całkowitej powyżej 10 metrów aktywnie prowadzące połowy objęte zakresem stosowania niniejszej sekcji muszą być wyposażone w satelitarny system monitorowania statków (VMS).
Dziennik połowowy
Niezależnie od art. 14 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 na pokładzie upoważnionych statków prowadzących działalność objętą zakresem stosowania niniejszej sekcji musi znajdować się dziennik połowowy, w którym rejestruje się i zgłasza dzienne połowy czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej, niezależnie od masy połowu w relacji pełnej, zgodnie z art. 18 niniejszego rozporządzenia.
Morze Jońskie
Zakres stosowania
Niniejsza sekcja ma zastosowanie do wszelkiej działalności połowowej przy użyciu włoków, ukierunkowanej na czerwoną krewetkę głębinową (Aristaeomorpha foliacea) oraz bladoczerwoną krewetkę głębinową (Aristeus antennatus), na podobsza- rach geograficznych 19, 20 i 21 określonych w załączniku I.
Monitorowanie naukowe
Państwa członkowskie zapewniają co roku odpowiednie monitorowanie naukowe stanu gatunków objętych zakresem stosowania niniejszej sekcji, co umożliwia Naukowemu Komitetowi Doradczemu przygotowywanie opinii, które powinny uwzględniać aspekty biologiczne, społecznoekonomiczne i środowiskowe.
Wykaz upoważnionych i aktywnie prowadzących połowy
Działalność połowowa
Do dnia 31 lipca każdego roku państwa członkowskie przekazują Komisji szczegółowe sprawozdanie za poprzedni rok z działalności połowowej statków rybackich prowadzących działalność objętą zakresem stosowania niniejszej sekcji. Komisja przekazuje te sprawozdania Sekretariatowi GFCM do dnia 31 sierpnia każdego roku. W sprawozdaniach tych podaje się co najmniej:
Dodatkowe ograniczenia przestrzenne lub czasowe
Obowiązki w zakresie sprawozdawczości
Niezależnie od art. 14 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 rybacy lub kapitanowie upoważnionych statków aktywnie prowadzący połowy objęte zakresem stosowania niniejszej sekcji zgłaszają wszystkie połowy i przyłowy czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej, niezależnie od masy połowu w relacji pełnej.
Wyznaczone punkty wyładunkowe
System monitorowania statków
Niezależnie od art. 9 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 wszystkie statki o długości całkowitej powyżej 10 metrów aktywnie prowadzące połowy objęte zakresem stosowania niniejszej sekcji muszą być wyposażone w VMS.
Dziennik połowowy
Niezależnie od art. 14 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 na pokładzie upoważnionych statków prowadzących działalność objętą zakresem stosowania niniejszej sekcji musi znajdować się dziennik połowowy, w którym rejestruje się i zgłasza dzienne połowy czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej, niezależnie od masy połowu w relacji pełnej, zgodnie z art. 27 niniejszego rozporządzenia.
Cieśnina Sycylijska
Zakres stosowania
Niniejsza sekcja ma zastosowanie do wszelkiej działalności połowowej przy użyciu włoków, ukierunkowanej na czerwoną krewetkę głębinową (Aristaeomorpha foliacea) oraz bladoczerwoną krewetkę głębinową (Aristeus antennatus), na podobsza- rach geograficznych 12, 13, 14, 15 i 16 określonych w załączniku I.
Środki zarządzania flotą
Państwa członkowskie zapewniają utrzymanie zdolności połowowej ich floty na potrzeby eksploatacji gatunków objętych zakresem stosowania niniejszej sekcji na poziomach określonych w tabeli A załącznika XII.
Monitorowanie naukowe
Państwa członkowskie zapewniają co roku odpowiednie monitorowanie naukowe stanu gatunków objętych zakresem stosowania niniejszej sekcji, co umożliwia Naukowemu Komitetowi Doradczemu przygotowywanie opinii, które powinny uwzględniać aspekty biologiczne, społecznoekonomiczne i środowiskowe.
Wykaz upoważnionych i aktywnie prowadzących połowy statków
Działalność połowowa
Do dnia 15 listopada każdego roku państwa członkowskie przekazują Komisji szczegółowe sprawozdanie z działalności połowowej statków rybackich prowadzących działalność objętą zakresem stosowania niniejszej sekcji za poprzedni rok. Komisja przekazuje te sprawozdania Sekretariatowi GFCM do dnia 30 listopada każdego roku. W sprawozdaniach tych podaje się co najmniej:
Dodatkowe ograniczenia przestrzenne lub czasowe
Wyznaczone punkty wyładunkowe
Ochrona i zrównoważona eksploatacja korala czerwonego
Zakres stosowania
Krajowe plany zarządzania
Narzędzia i urządzenia
Do celów pozyskiwania korala czerwonego jedynym dozwolonym narzędziem jest młotek używany podczas nurkowania z akwalungiem przez upoważnione statki lub rybaków, którzy są upoważnieni lub są uznani przez właściwy organ krajowy. Podczas pozyskiwania korala czerwonego upoważniony rybak zapewnia, aby podstawa kolonii koralowej nie została oddzielona od podłoża.
Minimalna głębokość pozyskiwania
Minimalny rozmiar odniesienia do celów ochrony
Przekazywanie danych dotyczących pozyskiwania i nakładu połowowego
Państwa członkowskie przekazują Komisji dane dotyczące swojego pozyskiwania i nakładu połowowego za poprzedni rok w terminie do dnia 15 czerwca każdego roku. Komisja przekazuje te dane Sekretariatowi GFCM do dnia 30 czerwca każdego roku.
Limity połowowe
Zamknięcia przestrzenne lub czasowe
Zdalnie sterowane pojazdy podwodne
Środki zarządzania flotą
Wyznaczone punkty wyładunkowe
Upoważnieni rybacy lub upoważnione statki wyładowują i przeładowują połowy korala czerwonego wyłącznie w wyznaczonych punktach wyładunkowych. W tym celu każde państwo członkowskie wyznacza punkty wyładunkowe, w których dozwolony jest wyładunek i przeładunek korala czerwonego, i przekazuje wykaz tych punktów wyładunkowych Komisji do dnia 15 czerwca każdego roku. Komisja przekazuje ten wykaz Sekretariatowi GFCM do dnia 30 czerwca każdego roku, chyba że nie nastąpiła żadna zmiana wyznaczonych punktów wyładunkowych w stosunku do już przekazanego wykazu. Państwa członkowskie niezwłocznie przekazują Komisji wszelkie aktualizacje tego wykazu. Komisja bezzwłocznie przekazuje te aktualizacje Sekretariatowi GFCM.
Wcześniejsze powiadomienie
Przed wejściem do portu i co najmniej cztery godziny przed przewidywaną godziną przybycia do portu lub co najmniej godzinę - jeżeli łowiska znajdują się mniej niż cztery godziny od portu przybycia, kapitanowie statków rybackich lub ich przedstawiciele lub upoważnieni rybacy przekazują właściwym organom następujące informacje:
Rejestrowanie połowów
Projekty pilotażowe
Państwa członkowskie mogą realizować projekty pilotażowe, aby zapewnić stosowanie przez wszystkich rybaków lub statki upoważnione do pozyskiwania korala czerwonego VMS lub innego systemu geolokalizacji, umożliwiającego organom kontroli śledzenie ich działalności przez cały czas trwania rejsów połowowych.
Kontrola wyładunków korala czerwonego
Każde państwo członkowskie opracowuje program kontroli w oparciu o analizę ryzyka, w szczególności w celu weryfikacji wyładunków i walidacji dzienników połowowych.
Operacje przeładunku
Zakazuje się dokonywania przeładunku korala czerwonego na morzu.
Plan inspekcji
Każde państwo członkowskie ustanawia plan inspekcji, obejmujący określone w niniejszym rozdziale środki kontroli i środki egzekucyjne, uwzględniając elementy wymienione w załączniku V. Te plany inspekcji należy przedstawić Komisji do dnia 15 stycznia każdego roku, a Komisja przekazuje je sekretariatowi GFCM do dnia 31 stycznia każdego roku.
Identyfikowalność produktów z korala czerwonego
Informacje naukowe dotyczące korala czerwonego
Państwa członkowskie przekazują Komisji takie dane do dnia 10 czerwca każdego roku, a Komisja przekazuje je Sekretariatowi GFCM do dnia 30 czerwca każdego roku.
Połowy denne
Cieśnina Sycylijska
Zakres stosowania
Niniejsza sekcja ma zastosowanie do wszelkiej działalności połowowej unijnych trawlerów dennych o długości całkowitej powyżej 10 metrów ukierunkowanej na stada denne, w tym morszczuka europejskiego (Merluccius merluccius) oraz krewetkę głębokowodną różową (Parapenaeus longirostris), na podobszarach geograficznych 12, 13, 14, 15 i 16 określonych w załączniku I.
Środki zarządzania rybołówstwem lub krajowe plany zarządzania
Dodatkowe ograniczenia przestrzenne lub czasowe
Monitorowanie naukowe
Państwa członkowskie zapewniają odpowiednie coroczne monitorowanie naukowe gatunków wymienionych w art. 57.
Upoważnienia do połowów stad dennych przy użyciu włoków dennych
Wyznaczone punkty wyładunkowe
Międzynarodowy wspólny program inspekcji i nadzoru
Przeprowadzanie inspekcji
Naruszenia
Morze Adriatyckie
Zakres stosowania
Niniejsza sekcja ma zastosowanie do wszelkiej działalności połowowej ukierunkowanej na stada denne, w tym morszczuka europejskiego (Merluccius merluccius), homarca (Nephrops norvegicus), solę (Solea solea), krewetkę głębokowodną różową (Para- penaeus longirostris) i barwenę (Mullus barbatus), przy użyciu włoków rozpornicowych, włoków rozprzowych, tuk dennych i zestawów dwuwłokowych, na podobszarach geograficznych 17 i 18 określonych w załączniku I.
Zamknięcia przestrzenne i czasowe
Środki zarządzania rybołówstwem lub krajowe plany zarządzania
Środki zarządzania flotą
Upoważnienia do połowów
Szczególne środki służące rozwiązaniu problemu połowów NNN
Raportowanie połowów
Połowy małych ryb pelagicznych
Morze Adriatyckie
Zakres stosowania
Niniejsza sekcja ma zastosowanie do wszelkiej działalności połowowej ukierunkowanej na stada małych ryb pelagicznych, w tym sardynkę (Sardina pilchardus) i sardelę (Engraulis encrasicolus), na podobszarach geograficznych 17 i 18 określonych w załączniku I.
Zarządzanie zdolnością połowową
Kontrola, monitorowanie i nadzór połowów stad małych ryb pelagicznych w Morzu Adriatyckim
Morlesz bogar
Zakres stosowania
Niniejszy rozdział ma zastosowanie do wszelkiej działalności połowowej ukierunkowanej na morlesza bogara (Pagellus bogaraveo) prowadzonej z wykorzystaniem takli i węd ręcznych w Morzu Alborańskim, na podobszarach geograficznych 1, 2 i 3 określonych w załączniku I.
Środki techniczne i środki ochrony
Państwa członkowskie uczestniczące w połowach morlesza bogara mogą próbować stosować lub przyjmować alternatywne narzędzia połowów lub środki łagodzące związane z narzędziami połowów lub materiałami w celu zapobiegania negatywnemu oddziaływaniu na dno morskie.
Środki zarządzania flotą
Środki kontroli i egzekwowania
Monitorowanie naukowe
Na podstawie informacji przekazanych Sekretariatowi GFCM przez państwa członkowskie i Komisję Naukowy Komitet Doradczy przedstawia aktualne informacje i opinie dotyczące przynajmniej:
Koryfena
Zakres stosowania
Niniejszy rozdział ma zastosowanie do wszelkiej komercyjnej działalności połowowej ukierunkowanej na koryfenę (Coryp- haena hippurus) prowadzonej przy pomocy urządzeń do sztucznej koncentracji ryb (FAD) na całym Morzu Śródziemnym (podobszary geograficzne od 1 do 27).
Okres zamknięty
Przejściowe środki zarządzania
Państwa członkowskie rozważające rozpoczęcie połowów ukierunkowanych na koryfenę przy pomocy FAD przedstawiają Komisji swoje środki krajowe po ich przyjęciu, a Komisja niezwłocznie informuje o nich Sekretariat GFCM.
Monitorowanie naukowe, dostosowywanie i przegląd środków zarządzania
Krajowe środki zarządzania
Państwa członkowskie prowadzące ukierunkowane połowy koryfeny przy pomocy FAD i nieposiadające krajowych środków zarządzania przyjmują krajowe środki zarządzania obejmujące co najmniej zestaw środków zawierających elementy wymienione w załączniku IX.
Upoważnienia do połowów
Sprawozdawczość z działalności połowowej przy pomocy FAD
Budowa, położenie, konserwacja i wymiana FAD
Identyfikacja i oznakowanie FAD
Turbot
Zakres stosowania
Niniejszy rozdział ma zastosowanie do wszelkiej działalności połowowej ukierunkowanej na turbota (Scophthalmus maximus) na podobszarze geograficznym 29 określonym w załączniku I.
Środki służące zapobieganiu połowom NNN turbota oraz ich powstrzymywaniu i eliminowaniu
Krajowe plany monitorowania i kontroli połowów turbota oraz nadzoru nad tymi połowami
Monitorowanie naukowe połowów turbota
Państwa członkowskie przekazują Naukowemu Komitetowi Doradczemu i Komisji, nie później niż dnia 30 listopada każdego roku, wszelkie dodatkowe informacje wspomagające naukowe monitorowanie połowów turbota w Morzu Czarnym.
Okres zamknięty w sezonie tarłowym turbota
Koleń pospolity
Zakres stosowania
Niniejszy rozdział ma zastosowanie do wszelkiej działalności połowowej ukierunkowanej na kolenia pospolitego (Squalus acanthias) na podobszarze geograficznym 29 określonym w załączniku I.
Minimalny rozmiar odniesienia do celów ochrony kolenia pospolitego
Okazy kolenia pospolitego w Morzu Czarnym mniejsze niż 90 cm nie mogą być zatrzymywane na statku, przeładowywane, wyładowywane, składowane, sprzedawane, wystawiane ani oferowane do sprzedaży. Takie okazy kolenia pospolitego złowione przypadkowo muszą zostać, w miarę możliwości, niezwłocznie uwolnione nieokaleczone i żywe. Kapitanowie statków rybackich rejestrują przypadkowy połów, uwolnienie lub wyładunek kolenia pospolitego w dzienniku pokładowym. Państwa członkowskie przekazują tę informację GFCM i Komisji w ramach ich rocznego sprawozdania dla Naukowego Komitetu Doradczego oraz za pośrednictwem ram gromadzenia danych GFCM.
PRZEPISY WSPÓLNE
Środki techniczne i środki ochrony
Zmniejszenie wpływu działalności połowowej na niektóre gatunki morskie
Rekiny i rajokształtne
Zakres stosowania
Niniejsza podsekcja ma zastosowanie do wszelkiej działalności połowowej ukierunkowanej na wszelkie gatunki spodous- tych oraz gatunki rekinów i rajokształtnych uwzględnione w załącznikach II i III do protokołu dotyczącego obszarów szczególnie chronionych i różnorodności biologicznej w rejonie śródziemnomorskim 19 , na wszystkich podobszarach geograficznych określonych w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
Chronione gatunki spodoustych
Identyfikacja rekinów
Obowiązki w zakresie sprawozdawczości
Do dnia 15 marca każdego roku państwa członkowskie przekazują Komisji informacje na temat warunków odstępstw od art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 i art. 120 niniejszego rozporządzenia stosowanych w odniesieniu do zakazu połowów przy użyciu włoków, zgodnie z warunkami dotyczącymi tych odstępstw określonymi w art. 13 ust. 5 i 10 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 i art. 120 niniejszego rozporządzenia. Komisja przekazuje informacje na temat tych warunków Sekretariatowi GFCM do dnia 31 marca każdego roku. Przekazywane informacje obejmują:
O wszelkich zmianach warunków, o których mowa w akapicie pierwszym, jak najszybciej powiadamia się Komisję, która przekazuje te informacje Sekretariatowi GFCM.
Przypadkowe połowy niektórych gatunków morskich
Zakres stosowania
Niniejsza podsekcja ma zastosowanie bez uszczerbku dla wszelkich bardziej rygorystycznych środków wynikających z dyrektywy 92/43/EWG lub dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE 20 .
Przypadkowy połów ptaków morskich przy użyciu narzędzi połowowych
Przypadkowy połów żółwi morskich przy użyciu narzędzi połowowych
Przypadkowy połów mniszek śródziemnomorskich
Przypadkowy połów waleni
Rejestrowanie przypadkowych połowów niektórych gatunków morskich
Obszary ograniczonych połowów
Zatoka Lwia
Ustanowienie obszaru ograniczonych połowów
We wschodniej części Zatoki Lwiej ustanawia się obszar ograniczonych połowów, wyznaczony odcinkami łączącymi punkty o współrzędnych geograficznych określonych w załączniku XI część A.
Nakład połowowy
Nakład połowowy - dotyczący stad dennych - dla statków używających sieci ciągnionych, dennych i pelagicznych sznurów haczykowych oraz sieci dennych w obszarze ograniczonych połowów, o którym mowa w art. 107, nie przekracza poziomu nakładu połowowego zastosowanego w 2008 roku przez każde z państw członkowskich na tym obszarze.
Historia połowów
Najpóźniej do dnia 16 lutego 2012 r. państwa członkowskie przekazują Komisji w formie elektronicznej wykaz statków pływających pod ich banderami, które w historii swoich połowów mają połowy prowadzone w ciągu 2008 roku na obszarze, o którym mowa w art. 107, oraz na podobszarze geograficznym 7 zgodnie z definicją zawartą w załączniku I. Wykaz ten zawiera nazwę statku, jego numer w unijnym rejestrze floty rybackiej, okres, w którym statek był upoważniony do prowadzenia połowów na obszarze, o którym mowa w art. 107, oraz liczbę dni spędzonych w 2008 roku przez każdy ze statków na podobszarze geograficznym 7, a w szczególności na obszarze, o którym mowa w art. 107.
Upoważnione statki
Ochrona wrażliwych siedlisk
Państwa członkowskie zapewniają, by obszar, o którym mowa w art. 107, był chroniony przed wpływem wszelkiej innej działalności człowieka zagrażającej utrzymaniu tych cech tego obszaru, które sprawiają, że jest on obszarem gromadzenia się tarlaków.
Informacje
Do dnia 31 stycznia każdego roku państwa członkowskie przekazują Komisji w formie elektronicznej sprawozdanie dotyczące działalności połowowej prowadzonej na obszarze, o którym mowa w art. 107.
Komisja może przyjmować akty wykonawcze w odniesieniu do szczegółowych przepisów dotyczących formatu i przekazywania sprawozdania z tego typu działalności połowowej. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 138 ust. 2.
Cieśnina Sycylijska
Obszary ograniczonych połowów
Zakazuje się połowów przy użyciu włoków dennych na następujących obszarach:
Strefy buforowe
Morze Adriatyckie
Ograniczenia połowów na obszarze "głębia Jabuka/Pomo"
Statki upoważnione na obszarze "głębia Jabuka/Pomo"
Wrażliwe siedliska głębinowe
Ustanowienie obszarów ograniczonych połowów w przypadku wrażliwych siedlisk głębinowych
Połowy przy pomocy drag ciągnionych i włoków dennych są zabronione na następujących obszarach:
Ochrona wrażliwych siedlisk
Państwa członkowskie zapewniają, aby ich właściwe organy były wzywane do ochrony wrażliwych siedlisk głębinowych na obszarach, o których mowa w art. 117, w szczególności przed wpływem wszelkich innych działań zagrażających utrzymaniu charakterystycznych cech tych siedlisk.
Zamknięcia przestrzenne lub czasowe
Zamknięcie czasowe
Od dnia 1 lipca do dnia 30 września każdego roku zakazuje się połowów przy użyciu włoków dennych między wybrzeżem a izobatą wskazującą głębokość 200 metrów na podobszarze geograficznym 14 (Mała Syrta), o którym mowa w załączniku I.
Narzędzia połowowe
Połowy za pomocą włoków i sieci skrzelowych na Morzu Czarnym
Finansowanie środków ochrony powodujących tymczasowe zaprzestanie działalności połowowej
Finansowanie środków ochrony powodujących tymczasowe zaprzestanie działalności połowowej
Środki przewidziane w art. 5, 17, 26, 36, 45, 59, 67, 82, 94 i 119 niniejszego rozporządzenia, powodujące tymczasowe zaprzestanie działalności połowowej, uważane są za środki ochrony w rozumieniu art. 7 ust. 1 lit. j) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 na potrzeby finansowania tymczasowego zaprzestania działalności połowowej zgodnie z art. 21 ust. 2 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 21 .
Środki kontroli
Rejestr upoważnionych statków
Rejestr upoważnionych statków
Środki stosowane przez państwo portu
Zakres stosowania
Niniejsza sekcja ma zastosowanie do statków rybackich z państw trzecich.
Uprzednie powiadomienie
W drodze odstępstwa od art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 czas na uprzednie powiadomienie wynosi co najmniej 72 godziny przed szacunkowym czasem przybycia do portu. Państwo członkowskie może wyznaczyć inny termin powiadomienia, uwzględniając między innymi odległość między łowiskami a jego portami. W takim przypadku państwo członkowskie informuje Komisję i Sekretariat GFCM, który zamieszcza te informacje w rejestrze portów.
Inspekcje w portach
Procedura inspekcji
Oprócz spełnienia wymogów przewidzianych w art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 inspekcje w portach są zgodne z wymogami określonymi w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.
Odmowa korzystania z portu
W drodze odstępstwa od akapitu pierwszego nic nie powstrzymuje państw członkowskich od umożliwienia - w przypadku siły wyższej lub niebezpieczeństwa w rozumieniu art. 18 Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza - statkom państw trzecich korzystania z ich portów w zakresie usług ściśle niezbędnych do zaradzenia takim sytuacjom.
Połowy NNN
Obowiązek zgłaszania podejrzenia działalności połowowej NNN
Komisja przekazuje te informacje Sekretariatowi GFCM co roku, najpóźniej 120 dni przed dorocznym posiedzeniem GFCM.
Podejrzenie nieprzestrzegania przepisów zgłoszone przez Sekretariat GFCM
Wstępny wykaz statków NNN prowadzony przez GFCM
Po otrzymaniu wstępnego wykazu statków NNN od Sekretariatu GFCM państwa członkowskie ściśle monitorują statki wpisane do tego wykazu oraz ustalają ich działalność i ewentualne zmiany nazwy, bandery lub zarejestrowanego właściciela.
Współpraca, wymiana informacji i sprawozdawczość
Współpraca i wymiana informacji
Format informacji i ich przekazywanie Komisji
Komisja może przyjmować akty wykonawcze dotyczące formatu i przekazywania informacji, o których mowa w art. 50, art. 105 ust. 2 i art. 106. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 138 ust. 2.
Dostęp do informacji i danych związanych z monitorowaniem, kontrolą i nadzorem w ramach wspólnych programów inspekcji i nadzoru
Regionalne programy badawcze
Krab błękitny w Morzu Śródziemnym
Regionalny program badawczy
Państwa członkowskie, których statki rybackie prowadzą komercyjną działalność połowową eksploatującą kraba błękitnego (Portunus segnis i Callinectes sapidus) w Morzu Śródziemnym, uczestniczą w regionalnym programie badawczym na rzecz zrównoważonej eksploatacji kraba błękitnego w Morzu Śródziemnym, w sposób uwzględniający cele w zakresie rybołówstwa oraz cele społecznoekonomiczne i środowiskowe.
Monitorowanie naukowe
Państwa członkowskie, których statki rybackie prowadzą komercyjną działalność połowową ukierunkowaną na kraba błękitnego, ustanawiają odpowiednie monitorowanie naukowe połowów kraba błękitnego w Morzu Śródziemnym, ułatwiające realizację regionalnego programu badawczego w odniesieniu do:
Rozkolec Thomasa w Morzu Czarnym
Regionalny program badawczy
Państwa członkowskie, których statki rybackie prowadzą komercyjną działalność połowową ukierunkowaną na rozkolca Thomasa (Rapana venosa) na podobszarze geograficznym 29, uczestniczą w regionalnym programie badawczym na rzecz zrównoważonej eksploatacji rozkolca Thomasa w Morzu Czarnym, w sposób uwzględniający cele w zakresie rybołówstwa oraz cele społecznoekonomiczne i środowiskowe.
Monitorowanie naukowe
Państwa członkowskie, których statki rybackie prowadzą komercyjną działalność połowową ukierunkowaną na rozkolca Thomasa na podobszarze geograficznym 29, ustanawiają odpowiednie monitorowanie naukowe połowów rozkolca Thomasa i ułatwiają realizację regionalnego programu badawczego oraz działalność grupy roboczej GFCM ds. Morza Czarnego polegającą na przygotowywaniu informacji i opinii w odniesieniu do:
PRZEPISY KOŃCOWE
Procedura komitetowa
Przekazanie uprawnień
W zakresie, w jakim jest to konieczne do wprowadzenia do prawa Unii zmian we wdrożonych już środkach GFCM, które stają się wiążące dla Unii, Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych zmieniających niniejsze rozporządzenie, zgodnie z art. 140, w odniesieniu do:
Wykonywanie przekazanych uprawnień
Uchylenie
Rozporządzenie (UE) nr 1343/2011 traci moc.
Odesłania do uchylonego rozporządzenia traktuje się jako odesłania do niniejszego rozporządzenia zgodnie z tabelą korelacji znajdującą się w załączniku XV do niniejszego rozporządzenia.
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Strasburgu dnia 4 października 2023 r.
PODOBSZAR FAO | REGIONY STATYSTYCZNE FAO | GSA |
ZACHODNI | 1.1. BALEARY | 1 północne Morze Alborańskie |
2 wyspa Alboran | ||
3 południowe Morze Alborańskie | ||
4 Algieria | ||
5 Baleary | ||
6 północna Hiszpania | ||
11.1. Sardynia (zachodnia) | ||
1.2. ZATOKA LWIA | 7 Zatoka Lwia | |
1.3. SARDYNIA | 8 Korsyka | |
9 Morze Liguryjskie i północne Morze Tyrreńskie | ||
10 południowe Morze Tyrreńskie | ||
11.2. Sardynia (wschodnia) | ||
12 północna Tunezja | ||
ŚRODKOWY | 2.1. MORZE ADRIATYCKIE | 17 północne Morze Adriatyckie |
18 południowe Morze Adriatyckie (część) | ||
2.2. MORZE JOŃSKIE | 13 Zatoka Al-Hammamat | |
14 Mała Syrta | ||
15 Malta | ||
16 południe Sycylii | ||
18 południowe Morze Adriatyckie (część) | ||
19 zachodnie Morze Jońskie | ||
20 wschodnie Morze Jońskie | ||
21 południowe Morze Jońskie | ||
WSCHODNI | 3.1. MORZE EGEJSKIE | 22 Morze Egejskie |
23 Kreta | ||
3.2. BASEN LEWANTYŃSKI | 24 północny Basen Lewantyński | |
25 Cypr | ||
26 południowy Basen Lewantyński | ||
27 Basen Lewantyński | ||
MORZE CZARNE | 4.1. MORZE MARMARA | 28 Morze Marmara |
4.2. MORZE CZARNE | 29 Morze Czarne | |
4.3. MORZE AZOWSKIE | 30 Morze Azowskie |
B. Mapa podobszarów geograficznych GFCM (GFCM, 2009)
Statystyczne regiony FAO (na czerwono) - podobszary geograficzne GFCM (na czarno)
01 - północne Morze Alborańskie | 09 - Morze Liguryjskie i północne Morze Tyrreńskie | 16 - południe Sycylii | 24 - północny Basen Lewantyński |
02 - wyspa Alboran | 10 - południowe i środkowe Morze Tyrreńskie | 17 - północne Morze Adriatyckie | 25 - Cypr |
03 - południowe Morze Alborańskie | 11.1 - Sardynia (zachodnia) | 18 - południowe Morze Adriatyckie | 26 - południowy Basen Lewantyński |
04 - Algieria | 11.2 - Sardynia (wschodnia) | 19 - zachodnie Morze Jońskie | 27 - Basen Lewantyński |
05 - Baleary | 12 - północna Tunezja | 20 - wschodnie Morze Jońskie | 28 - Morze Marmara |
06 - północna Hiszpania | 13 - Zatoka Al-Hammamat | 21 - południowe Morze Jońskie | 29 - Morze Czarne |
07 - Zatoka Lwia | 14 - Mała Syrta | 22 - Morze Egejskie | 30 - Morze Azowskie |
08 - Korsyka | 15 - Malta | 23 - Kreta |
C. Współrzędne geograficzne podobszarów geograficznych GFCM (GFCM, 2009)
GSA | GRANICE | GSA | GRANICE | GSA | GRANICE | GSA | GRANICE |
1 | Linia brzegowa 36° N 5° 36' W 36° N 3° 20' W 36° 05' N 3° 20' W 36° 05' N 2° 40' W 36° N 2° 40' W 36° N 1° 30' W 36° 30' N 1° 30' W 36° 30' N 1° W 37° 36' N 1° W | 4 | Linia brzegowa 36° N 2° 13' W 36° N 1° 30' W 36° 30' N 1° 30' W 36° 30' N 1° W 37° N 1° W 37° N 0° 30' E 38° N 0° 30' E 38° N 8° 35' E granica Algieria-Tunezja granica Maroko-Algieria | 7 |
Linia brzegowa 42° 26' N 3° 09' E 41° 20' N 8° E granica Francja-Włochy |
10 |
Linia brzegowa (w tym północna Sycylia) 41° 18' N 13° E 41° 18' N 11° E 38° N 11° E 38° N 12° 30' E |
2 |
36° 05' N 3° 20' W 36° 05' N 2° 40' W 35° 45' N 3° 20' W 35° 45' N 2° 40' W |
5 |
38° N 0° 30' E 39° 30' N 0° 30' E 39° 30' N 1° 30' W 40° N 1° 30' E 40° N 2° E 40° 30' N 2° E 40° 30' N 6° E 38° N 6° E |
8 |
43° 15' N 7° 38' E 43° 15' N 9° 45' E 41° 18' N 9° 45' E 41° 20' N 8° E 41° 18' N 8° E |
11 |
41° 47' N 6° E 41° 18' N 6° E 41° 18' N 11° E 38° 30' N 11° E 38° 30' N 8° 30' E 38° N 8° 30' E 38° N 6° E |
3 | Linia brzegowa 36° N 5° 36' W 35° 49' N 5° 36' W 36° N 3° 20' W 35° 45' N 3° 20' W 35° 45' N 2° 40' W 36° N 2° 40' W 36° N 1° 13' W granica Maroko-Algieria | 6 | Linia brzegowa 37° 36' N 1° W 37° N 1° W 37° N 0° 30' E 39° 30' N 0° 30' E 39° 30' N 1° 30' W 40° N 1° 30' E 40° N 2° E 40° 30' N 2° E 40° 30' N 6° E 41° 47' N 6° E 42° 26' N 3° 09' E | 9 | Linia brzegowa granica Francja-Włochy 43° 15' N 7° 38' E 43° 15' N 9° 45' E 41° 18' N 9° 45' E 41° 18' N 13° E | 12 | Linia brzegowa granica Algieria-Tunezja 38° N 8° 30' E 38° 30' N 8° 30' E 38° 30' N 11° E 38° N 11° E 37° N 12° E 37° N 11° 04'E |
GSA | GRANICE | GSA | GRANICE | GSA | GRANICE | GSA | GRANICE |
13 | Linia brzegowa 37° N 11° 04' E 37° N 12° E 35° N 13° 30' E 35° N 11° E | 17 |
Linia brzegowa 41° 55' N 15° 08' E granica Chorwacja-Czarnogóra |
21 | Linia brzegowa granica Tunezja-Libia 35° N 15° 18' E 35° N 23° E 34° N 23° E 34° N 25° 09' E granica Libia-Egipt | 25 |
35° 47' N 32° E 34° N 32° E 34° N 35° E 35° 47' N 35° E |
14 |
Linia brzegowa 35° N 11° E 35° N 15° 18' E granica Tunezja-Libia |
18 |
Linie brzegowe (po obu stronach) 41° 55' N 15° 08' E 40° 04' N 18° 29' E granica Chorwacja-Czarnogóra granica Albania-Grecja |
22 | Linia brzegowa 36° 30' N 23° E 36° N 23° E 36° N 26° 30' E 34° N 26° 30' E 34° N 29° E 36° 43' N 29° E | 26 | Linia brzegowa granica Libia-Egipt 34° N 25° 09' E 34° n 34° 13' E granica Egipt-Strefa Gazy |
15 |
36° 30' N 13° 30' E 35° N 13° 30'E 35° N 15° 18' E 36° 30' N 15° 18' E |
19 |
Linia brzegowa (w tym wschodnia Sycylia) 40° 04' N 18° 29' E 37° N 15° 18' E 35° N 15° 18' E 35° N 19° 10' E 39° 58' N 19° 10' E |
23 |
36° N 23° E 36° N 26° 30' E 34° N 26° 30' E 34° N 23° E |
27 |
Linia brzegowa granica Egipt-Strefa Gazy 34° n 34° 13' E 34° N 35° E 35° 47' N 35° E granica Turcja-Syria |
16 | Linia brzegowa 38° N 12° 30' E 38° N 11° E 37° N 12° E 35° N 13° 30' E 36° 30' N 13° 30' E 36° 30' N 15° 18' E 37° N 15° 18' E | 20 | Linia brzegowa granica Albania-Grecja 39° 58' N 19° 10' E 35° N 19° 10' E 35° N 23° E 36° 30' N 23° E | 24 | Linia brzegowa 36° 43' N 29° E 34° N 29° E 34° N 32° E 35° 47' N 32° E 35° 47' N 35° E granica Turcja-Syria |
PROCEDURY INSPEKCJI STATKÓW PRZEPROWADZANYCH PRZEZ PAŃSTWO PORTU
Inspektorzy portowi:
Inspektorzy portowi sprawdzają, czy upoważnienia do połowów lub przewozu ryb i produktów rybołówstwa są zgodne z informacjami uzyskanymi na mocy pkt 1, a także kontrolują okres ważności upoważnień i ich zastosowanie do obszarów, gatunków i narzędzi połowowych.
Inspektorzy portowi dokonują przeglądu całej właściwej dokumentacji, w tym dokumentów w formacie elektronicznym. Właściwa dokumentacja może obejmować dzienniki, w szczególności dziennik połowowy, oraz listę załogi, plany sztauerskie oraz szkice lub opisy ładowni rybnych, jeżeli są one dostępne. Ładownie te lub inne pomieszczenia mogą być przedmiotem inspekcji w celu sprawdzenia, czy ich wymiary i skład odpowiadają szkicom lub opisom, a także czy sztauowanie przebiega zgodnie z planami sztauerskimi. W stosownych przypadkach dokumentacja ta obejmuje również dokumenty połowowe lub dokumenty handlowe wydane przez regionalną organizację ds. rybołówstwa.
Inspektor sporządza na piśmie i podpisuje sprawozdanie po zakończeniu inspekcji, a jego egzemplarz przekazuje kapitanowi statku.
Wyniki inspekcji przeprowadzonych przez państwo portu obejmują co najmniej następujące informacje:
Grupy | < 6 metrów | 6-12 metrów | 12-24 metrów | Powyżej 24 metrów | |
1. | Wielozadaniowe łodzie rybackie bez silnika | A | |||
2. | Wielozadaniowe rybackie łodzie silnikowe | B | C | ||
3. | Trawlery | D | E | F | |
4. | Sejnery | G | H | ||
5. | Taklowce | I | |||
6. | Trawlery pelagiczne | J | |||
7. | Sejnery tuńczykowe | K | |||
8. | Trawlery do połowów dragą | L | |||
9. | Statki wielozadaniowe | M |
Opis segmentów
A Wielozadaniowe łodzie rybackie bez silnika - wszystkie statki o całkowitej długości poniżej 12 metrów (długość całkowita), bez silnika (napęd wiatrowy lub mechaniczny).
B Wielozadaniowe rybackie łodzie silnikowe o długości poniżej 6 m - wszystkie statki o całkowitej długości poniżej 6 metrów (długość całkowita) wyposażone w silnik.
C Wielozadaniowe rybackie łodzie silnikowe o długości od 6 do 12 m - wszystkie statki o całkowitej długości od 6 do 12 metrów (długość całkowita) wyposażone w silnik, które używają różnych narzędzi połowowych w trakcie roku bez wyraźnej dominacji jednego rodzaju tych narzędzi lub które używają narzędzi połowowych nieuwzględnionych w niniejszej klasyfikacji.
D Trawlery o długości poniżej 12 m - wszystkie statki o całkowitej długości poniżej 12 metrów (długość całkowita), przeznaczające ponad 50 % nakładu na poławianie włokiem dennym.
E Trawlery o długości od 12 do 24 m - wszystkie statki o całkowitej długości od 12 do 24 metrów (długość całkowita), przeznaczające ponad 50 % nakładu na poławianie włokiem dennym.
F Trawlery o długości powyżej 24 m - wszystkie statki o całkowitej długości powyżej 24 metrów (długość całkowita), przeznaczające ponad 50 % nakładu na poławianie włokiem dennym.
G Sejnery o długości od 6 do 12 m - wszystkie statki o całkowitej długości od 6 do 12 metrów (długość całkowita), przeznaczające ponad 50 % nakładu na poławianie okrężnicą.
H Sejnery o długości powyżej 12 m - wszystkie statki o całkowitej długości powyżej 12 m (długość całkowita), przeznaczające ponad 50 % nakładu na poławianie okrężnicą, z wyjątkiem statków używających okrężnicy do połowów tuńczyków w dowolnym okresie roku.
I Taklowce o długości powyżej 6 m - wszystkie statki o całkowitej długości powyżej 6 metrów (długość całkowita), przeznaczające ponad 50 % nakładu na poławianie taklami.
J Trawlery pelagiczne o długości powyżej 6 m - wszystkie statki o całkowitej długości powyżej 6 metrów (długość całkowita), przeznaczające ponad 50 % nakładu na poławianie włokiem pelagicznym.
K Sejnery tuńczykowe - wszystkie statki poławiające okrężnicą do połowów tuńczyków przez dowolnie długi okres w ciągu roku.
L Trawlery do połowów dragą mające długość powyżej 6 m - wszystkie statki o całkowitej długości powyżej 6 metrów (długość całkowita), przeznaczające ponad 50 % nakładu na poławianie dragą.
M Statki wielozadaniowe o długości powyżej 12 m - wszystkie statki o całkowitej długości powyżej 12 metrów (długość całkowita), które w ciągu roku używają różnych narzędzi połowowych bez wyraźnej dominacji jednego rodzaju tych narzędzi lub które używają narzędzi połowowych nieuwzględnionych w niniejszej klasyfikacji.
Uwaga: Wszystkie komórki są przeznaczone do gromadzenia informacji. W przypadku komórek, które w powyższej tabeli pozostawiono niewypełnione, uznaje się za mało prawdopodobne, by liczba statków była znacząca. W razie potrzeby zaleca się jednak łączenie informacji z "pustych komórek" z najbardziej właściwymi sąsiadującymi "szarymi komórkami".
B. Tabela pomiaru nominalnego nakładu połowowego
Narzędzie połowowe | Liczba i rozmiar | Zdolność połowowa | Działalność | Nakład nominalny (1) | |
Draga (do mięczaków) | Otwarty otwór, szerokość otworu | GT | Czas połowu | Trałowana powierzchnia dna (2) | |
Włok (w tym dragi do płastugokształt- nych) |
Rodzaj włoku (pelagiczny, denny) GT lub GRT Moc silnika Rozmiar oczka sieci Wielkość sieci (szerokość otworu) Prędkość |
GT | Czas połowu |
GT x dni GT x godziny kW x dni |
|
Okrężnica |
Długość i głębokość zanurzenia sieci GT Lekki napęd Liczba małych łodzi |
GT Długość i głębokość zanurzenia sieci |
Czas poszukiwań Zaciąg |
GT x zaciągi Długość sieci x zaciągi |
|
Sieci |
Rodzaj sieci (np. sieci trójścienne drygawice, sieci skrzelowe itp.) Długość sieci (stosowana w przepisach) GT Powierzchnia sieci Rozmiar oczka sieci |
Długość i głębokość zanurzenia sieci | Czas połowu | Długość sieci x dni Powierzchnia x dni | |
Sznury haczykowe |
Liczba haczyków GT Liczba sznurów haczykowych Cechy haczyków Przynęta |
Liczba haczyków Liczba sznurów haczykowych | Czas połowu | Liczba haczyków x godziny Liczba haczyków x dni Liczba sznurów haczykowych x dni/godziny | |
Narzędzie połowowe | Liczba i rozmiar | Zdolność połowowa | Działalność | Nakład nominalny (1) | |
Narzędzia pułapkowe | GT | Liczba narzędzi pułapkowych | Czas połowu | Liczba narzędzi pułapkowych x dni | |
Okrężnica/FAD | Liczba FAD | Liczba FAD | Liczba rejsów | Liczba FAD x liczba rejsów | |
(1) Środki dotyczące nakładu połowowego, które nie obejmują czasu działalności, należy odnieść do pewnego okresu (tj. do roku). | |||||
(2) Należy wskazać konkretny obszar (z podaniem powierzchni) w celu oszacowania intensywności połowów (nakład/km2) i powiązania nakładu z eksploatowanymi biocenozami. |
C. Zadanie 1 GFCM - jednostki operacyjne
Wzór legitymacji inspektorów GFCM
Generalna Komisja Rybołówstwa Morza Śródziemnego | GFCM | |||
GFCM | Posiadacz niniejszej legitymacji inspektora jest inspektorem GfCm należycie wyznaczonym zgodnie z zasadami wspólnego programu inspekcji i nadzoru Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego (GfCM) i ma prawo do działania zgodnie z postanowieniami i zasadami GFCM. | |||
LEGITYMACJA INSPEKTORA | ||||
Zdjęcie | Umawiająca się strona | |||
Imię i nazwisko inspektora: | ||||
Numer legitymacji | ................................... | ................................... | ||
Organ wydający | Inspektor | |||
Data wydania: | Okres ważności wynosi pięć lat |
SPRAWOZDANIE GFCM Z OBSERWACJI STATKU
2. Pozycja obserwowanego statku:
szerokość geogr. .................................................... - długość geogr. .................................
3. Kurs: ...................................................... - Prędkość .................................................
4. Nazwa obserwowanego statku:
5. Bandera obserwowanego statku:
6. Numer/oznaka rybacka:
7. Rodzaj statku:
Statek rybacki
Statek transportowy
Statek zamrażalnia
Inny (należy określić)
8. Międzynarodowy radiowy sygnał wywoławczy:
9. Numer IMO (w stosownych przypadkach):
10. Rodzaj prowadzonej działalności:
Rybołówstwo
Przemieszczanie się
Dryfowanie
Przeładunek
11. Kontakt radiowy TAK □ - NIE □
12. Imię i nazwisko oraz obywatelstwo kapitana obserwowanego statku: ...............................
13. Liczba osób na obserwowanym statku: ...............................................................................
14. Połowy na obserwowanym statku: ......................................................................................
15. Informacje zgromadzone przez:
Imię i nazwisko inspektora:
Umawiająca się strona:
Numer legitymacji GFCM:
Nazwa statku patrolowego:
DANE PODAWANE W WYKAZIE STATKÓW
OPRACOWANIE ŚRODKÓW ZARZĄDZANIA URZĄDZENIAMI DO SZTUCZNEJ KONCENTRACJI RYB (FAD)
CERTYFIKAT POZYSKANIA W RAMACH PILOTAŻOWEGO SYSTEMU DOKUMENTOWANIA POŁOWÓW OPRACOWANEGO PRZEZ GFCM
CERTYFIKAT POZYSKANIA W RAMACH PILOTAŻOWEGO SYSTEMU DOKUMENTOWANIA POŁOWÓW KORALA CZERWONEGO (CDS) OPRACOWANEGO PRZEZ GFCM | |||||
Numer dokumentu pozyskania | Organ zatwierdzający | ||||
1. Imię i nazwisko kapitana statku rybackiego, jeżeli dotyczy | Adres - tel./faks/e-mail | ||||
Podpis i pieczęć kapitana statku rybackiego | |||||
2. Nazwa i numer rejestracyjny statku | Bandera i port macierzysty |
Sygnał wywoławczy/numer IMO (w stosownych przypadkach) |
|||
Inmarsat/faks/numer telefonu/e-mail | |||||
3. Port | |||||
Port wyjścia i kraj wyjścia | Port wyładunku i kraj wyładunku | ||||
4. Upoważnieni rybacy na statku | Imię i nazwisko - adres - tel./faks/e-mail | ||||
Numer upoważnienia(-ń) do połowów - ważne do (data), jeżeli dotyczy | Numer upoważnienia do połowów korala czerwonego - ważne do (data) | Podpis posiadacza | |||
5. Obszar pozyskiwania (współrzędne geograficzne: długość, szerokość) | Data pozyskania | Szacunkowa masa w relacji pełnej (kg) | Wyładowana masa w relacji pełnej (kg) | ||
a. | |||||
b. | |||||
c. | |||||
d. | |||||
e. | |||||
6. Zatwierdzenie przez organ państwa bandery | |||||
Imię i nazwisko oraz stanowisko | Podpis | Data i pieczęć | |||
7. Imię i nazwisko/nazwa eksportera, jeżeli dotyczy | Adres - tel./faks/e-mail | ||||
Podpis i pieczęć eksportera - data | |||||
8. Zatwierdzenie przez organ ds. wywozu - Imię i nazwisko oraz stanowisko |
Podpis | Data i pieczęć | |||
9. Imię i nazwisko/nazwa importera | Adres - tel./faks/e-mail | ||||
Podpis i pieczęć importera - data | |||||
10. Zatwierdzenie przez organ ds. przywozu - Imię i nazwisko oraz stanowisko |
Podpis | Data i pieczęć |
Współrzędne obszarów ograniczonych połowów i stref buforowych
We wschodniej części Zatoki Lwiej ustanawia się obszar ograniczonych połowów, wyznaczony odcinkami łączącymi punkty o następujących współrzędnych geograficznych:
ZDOLNOŚĆ POŁOWOWA FLOTY W CIEŚNINIE SYCYLIJSKIEJ (GSA 12-16) I NA MORZU ADRIATYCKIM (GSA 17 i 18)
Państwo członkowskie | Narzędzie połowowe | Liczba statków | kW | GT |
Cypr | OTB | 1 | 105 | 265 |
Hiszpania | OTB | 2 | 440,56 | 218,78 |
Włochy | OTB | 320 | 93 756 | 26 076 |
Malta | OTB | 15 | 5 562 | 2 007 |
Państwo członkowskie | Narzędzie połowowe | Liczba statków | kW | GT |
Chorwacja | PS | 249 | 77 145,52 | 18 537,72 |
Włochy | PTM-OTM-PS | 685 | 134 556,7 | 25 852 |
Słowenia | PS | 4 | 433,7 | 38,5 |
GRUPY NAKŁADU POŁOWOWEGO OKREŚLONE DLA KOMBINACJI RODZAJU NARZĘDZI POŁOWOWYCH I KLASY DŁUGOŚCI STATKU ("SEGMENT FLOTY") ODPOWIADAJĄCE ZA CO NAJMNIEJ 5 % WYŁADUNKÓW W 2017 R.
Rodzaj narzędzia | Podobszary geograficzne | Odnośne stada | CPC | Długość całkowita statków (1) | Kod grupy nakładu połowowego |
Dni połowowe (2) Segmenty floty i narzędzia połowowe zostaną uproszczone po udostępnieniu danych dotyczących nakładu połowowego. Dane te będą dostępne od 2021 r. |
kW* dni połowowe | |
Jednołod- ziowe włoki denne rozporni- cowe (OTB) | 17-18 | Barwena; morszczuk europejski; krewetka głębokowodna różowa i homarzec | < 12 m | OTB12< | ||||
≥ 12mi<24- m | OTB12-24 | |||||||
≥ 24 m | OTB> 24 | |||||||
Włoki rozprzowe (TBB) | 17 | Sola | < 12 m | TBB12< | ||||
≥ 12mi<24- m | TBB12-24 | |||||||
≥ 24 m | TBB> 24 | |||||||
Tuki denne (PTB) | 17-18 | Barwena; morszczuk europejski; krewetka głębokowodna różowa i homarzec | < 12 m | PTB12< | ||||
≥ 12mi<24- m | PTB12-24 | |||||||
≥ 24 m | PTB> 24 | |||||||
Zestawy dwuwłokowe (OTT) | 17-18 | Barwena; morszczuk europejski; krewetka głębokowodna różowa i homarzec | < 12 m | OTT12< | ||||
≥ 12mi<24- m | OTT12-24 | |||||||
≥ 24 m | OTT> 24 | |||||||
(1) Segmenty floty i narzędzia połowowe zostaną uproszczone po udostępnieniu danych dotyczących nakładu połowowego. | ||||||||
(2) Dane te będą dostępne od 2021 r. |
UCHYLONE ROZPORZĄDZENIE I WYKAZ JEGO KOLEJNYCH ZMIAN
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1343/2011 (Dz.U. L 347 z 30.12.2011, s. 44). | |
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2102 (Dz.U. L 308 z 25.11.2015, s. 1). | |
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/982 (Dz.U. L 164 z 20.6.2019, s. 1). |
TABELA KORELACJI
Rozporządzenie (UE) nr 1343/2011 | Niniejsze rozporządzenie |
art. 1 i 2 | art. 1 i 2 |
art. 3 lit. a) | art. 3 pkt 1 |
art. 3 lit. b) i c) | - |
art. 3 lit. d) | art. 3 pkt 5 |
art. 3 lit. e) | art. 3 pkt 2 |
art. 4 | art. 107 |
art. 5 | art. 108 |
art. 6 | art. 109 |
art. 7 | art. 110 |
art. 8 | art. 111 |
art. 9 | art. 112 |
art. 9a | art. 113 |
art. 9b | art. 114 |
art. 9c | art. 115 |
art. 9d | art. 116 |
art. 9e | - |
art. 10 | art. 117 |
art. 11 | art. 118 |
art. 11a | art. 119 |
art. 12 | art. 82 |
art. 13 | art. 86 |
art. 14 ust. 1, 2 i 3 | art. 87 ust. 2, 3 i 4 |
art. 14a | art. 94 |
art. 15 | - |
art. 15a | art. 120 |
art. 16 | - |
art. 16a | art. 40 ust. 3 |
art. 16b ust. 1-4 | art. 41 ust. 1-4 |
art. 16b ust. 7 | Art. 43 ust. 5 |
art. 16c ust. 1, 2 i 3 | art. 42 ust. 1, 2 i 3 |
art. 16c ust. 7 | art. 44 ust. 4 |
art. 16ca ust. 1-4 | art. 44 ust. 3-6 |
art. 16ca ust. 5 | art. 45 ust. 2 |
art. 16cb | art. 45 ust. 1 |
art. 16d ust. 1 | art. 40 |
art. 16d ust. 2 | art. 46 ust. 1 |
art. 16da | art. 96 |
art. 16e | art. 101 |
art. 16f | art. 102 |
art. 16g | art. 103 |
art. 16h | art. 104 |
art. 16i | art. 105 ust. 1 |
art. 16j ust. 1 i 2 | art. 98 ust. 2 i 3 |
art. 16k | art. 99 ust. 1 |
art. 16l ust. 1, 2 i 3 | art. 74 ust. 1, 2 i 3 |
art. 16l ust. 4, 5 i 6 | art. 74 ust. 5, 6 i 7 |
art. 16m | art. 44 ust. 1 |
art. 17 | art. 122 |
art. 17b | art. 106 ust. 1, 2 i 3 |
art. 18 | art. 123 |
art. 19 | art. 124 |
art. 20 | art. 125 |
art. 21 | art. 126 |
art. 22 | art. 127 |
art. 22a ust. 1 i 2 | art. 47 ust. 1 i 2 |
art. 22a ust. 3 | art. 47 ust. 4 |
art. 22a ust. 4 | art. 47 ust. 5 |
art. 22b | art. 50 ust. 1 i 2 |
art. 22c | art. 49 |
art. 22d | art. 48 |
art. 22e | art. 52 |
art. 22f | art. 53 |
art. 22g | art. 56 ust. 2 |
art. 22i | art. 78 |
art. 22j | art. 80 |
art. 22k | art. 61 ust. 1, 2 i 3 |
art. 22l | art. 62 ust. 1 i 2 |
art. 22m | art. 63 |
art. 22n | art. 64 |
art. 22o | art. 65 |
art. 22p | art. 91 |
art. 22q | art. 92 |
art. 22r | art. 93 |
art. 23 | art. 131 |
art. 23a ust. 7 | art. 132 |
art. 23b | art. 75 |
art. 25 | art. 138 |
art. 26 lit. a) i b) | art. 139 pkt 1 i 2 |
art. 26 lit. c), e), f) i g) | art. 139 pkt 1, 4, 5, 6 i 7 |
art. 27 ust. 1-3 | art. 140 ust. 1-3 |
Art. 27 ust. 4 i 5 | art. 140 ust. 5 i 6 |
art. 29 | art. 142 |
załączniki I-VIII | załączniki I-VIII |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2124 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2023/2124 w sprawie niektórych przepisów dotyczących połowów na obszarze objętym porozumieniem Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego (GFCM) (wersja przekształcona) |
Data aktu: | 04/10/2023 |
Data ogłoszenia: | 12/10/2023 |
Data wejścia w życie: | 01/11/2023 |