uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 251/2014 z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie definicji, opisu, prezentacji i etykietowania aromatyzowanych produktów sektora wina oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1601/91 1 , w szczególności jego art. 6a ust. 4,
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2117 2 zmieniło rozporządzenie (UE) nr 251/2014.
(2) W kontekście tej zmiany wykaz składników i informację o wartości odżywczej, o których mowa odpowiednio w art. 9 ust. 1 lit. b) i l) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 3 , wprowadzono jako obowiązkowe dane szczegółowe w art. 6a rozporządzenia (UE) nr 251/2014. Rozporządzeniem (UE) 2021/2117 upoważniono również Komisję do przyjmowania aktów delegowanych uzupełniających rozporządzenie (UE) nr 251/2014 przez doprecyzowanie przepisów dotyczących oznaczania i określania składników na potrzeby stosowania nowego wymogu dotyczącego etykietowania.
(3) Chociaż odpowiednie przepisy rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 mają zastosowanie do oznaczania i określania składników aromatyzowanych produktów sektora wina, należy ustanowić szczegółowe przepisy uwzględniające niektóre szczególne cechy aromatyzowanych produktów sektora wina oraz szczególne procesy i terminy ich produkcji, aby zapewnić konsumentom wyczerpujące i dokładne informacje. Przepisy te powinny mieć zastosowanie w przypadku umieszczenia wykazu składników na etykiecie aromatyzowanego produktu sektora wina, ale również w przypadku, gdy wykaz składników jest podany za pomocą środków elektronicznych wskazanych na opakowaniu lub na załączonej do niego etykiecie, zgodnie z art. 6a ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 251/2014.
(4) Ponieważ aromatyzowane produkty sektora wina uzyskuje się zawsze z przynajmniej jednego produktu sektora wina spośród zdefiniowanych w części II pkt 1-11 załącznika VII do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 4 , należy wprowadzić wymóg, aby wszystkie składniki produktów sektora wina wykorzystywane do produkcji aromatyzowanych produktów sektora wina wymieniano zgodnie ze szczegółowymi przepisami dotyczącymi oznaczania i określania składników produktów sektora wina, określonymi w art. 48a rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 5 .
(5) Składniki produktów sektora wina wykorzystywane jako baza do otrzymania aromatyzowanego produktu sektora wina należy odróżnić wizualnie od pozostałych dodawanych do nich składników. Składniki produktów sektora wina należy zatem wskazać w nawiasie, po wyrazie "wino" lub innym terminie określającym konkretny wykorzystany produkt sektora wina, a wszystkie inne składniki dodawane do bazowych produktów sektora wina powinny znajdować się poza nawiasem w porządku malejącym pod względem objętości lub masy odnotowanych w momencie ich wykorzystania w procesie produkcji aromatyzowanego produktu sektora wina, jak przewidziano w art. 18 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1169/2011.
(6) Jeżeli jednak do bazowych produktów sektora wina wykorzystywanych do otrzymania aromatyzowanego produktu sektora wina dodawane są niektóre składniki, w odniesieniu do ich oznaczenia w wykazie składników powinny mieć zastosowanie szczegółowe przepisy.
(7) Ze względu na spójność z przepisami dotyczącymi oznaczania składników produktów sektora wina oraz w celu ułatwienia konsumentom zrozumienia tych informacji należy zezwolić na stosowanie określenia "zagęszczony moszcz winogronowy" do oznaczenia zarówno zagęszczonego moszczu winogronowego, jak i rektyfikowanego zagęszczonego moszczu winogronowego, w przypadku gdy są one dodawane do produktów sektora wina wykorzystywanych do otrzymania aromatyzowanego produktu sektora wina.
(8) W przypadku gdy do produkcji aromatyzowanych produktów sektora wina wykorzystuje się siarczyny, jaja i produkty na bazie jaj lub mleko i produkty na bazie mleka, należy je wskazać na etykiecie przy użyciu określeń tradycyjnie stosowanych w etykietowaniu produktów sektora wina. Jeżeli alergeny te są wykorzystywane do produkcji produktów sektora wina, należy je wskazać w nawiasie, natomiast w przypadkach, gdy dodaje się je do aromatyzowanego produktu sektora wina przed butelkowaniem - poza nawiasem.
(9) Z tego samego powodu w przypadku aromatyzowanych produktów sektora wina należy zezwolić na stosowanie tych samych piktogramów ilustrujących siarczyny, jaja i produkty na bazie jaj lub mleko i produkty na bazie mleka, jak stosowane w przypadku produktów sektora wina.
(10) Jeżeli przed butelkowaniem do aromatyzowanego produktu sektora wina dodaje się jakiekolwiek inne substancje lub produkty powodujące alergie lub reakcje nietolerancji, należy je podać zgodnie z art. 21 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1169/2011.
(11) W przypadku gdy siarczyny, jaja i produkty na bazie jaj lub mleko i produkty na bazie mleka są zarówno stosowane w bazowych produktach sektora wina, jak i dodawane do aromatyzowanego przed butelkowaniem, jeżeli pełny wykaz składników jest podawany za pomocą środków elektronicznych, składniki te należy wskazać na opakowaniu lub na załączonej do niego etykiecie tylko raz po wyrazie "zawiera".
(12) Głównym celem niektórych dodatków wykorzystywanych jako gazy do pakowania (dwutlenek węgla, argon i azot) jest usuwanie tlenu podczas butelkowania aromatyzowanych produktów sektora wina, ale nie stają się one częścią spożywanego produktu. Ze względu na to, że wskazanie ich w wykazie składników może dezorientować konsumentów co do prawdziwego charakteru i składu aromatyzowanego produktu sektora wina, właściwe wydaje się zastąpienie ich konkretną daną szczegółową opisującą ich funkcję poprzez użycie określenia "butelkowane w atmosferze ochronnej".
(13) Ze względu na obowiązek podawania od dnia 8 grudnia 2023 r. wykazu składników zgodnie z art. 6 akapit piąty rozporządzenia (UE) 2021/2117 należy zezwolić na wyczerpanie zapasów aromatyzowanych produktów sektora wina, które zostały oznakowane zgodnie z art. 6a ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 251/2014 w okresie od dnia 8 grudnia 2023 r. do dnia 18 lutego 2024 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 grudnia 2023 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.585 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/585 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 251/2014 w odniesieniu do przepisów szczegółowych dotyczących oznaczania i określania składników aromatyzowanych produktów sektora wina |
Data aktu: | 08/12/2023 |
Data ogłoszenia: | 15/02/2024 |
Data wejścia w życie: | 18/02/2024 |