Zasady wynagradzania pracowników samochodowych.

UCHWAŁA NR 672
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 29 października 1956 r.
w sprawie zasad wynagradzania pracowników samochodowych. *

Prezydium Rządu w porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Przepisy uchwały stosuje się do:
1)
kierowców samochodowych,
2)
pomocników kierowców samochodowych,
3)
pracowników warsztatów samochodowych,
4)
personelu dysponującego taborem samochodowym zatrudnionych w przedsiębiorstwach, instytucjach i urzędach państwowych.
2.
Przepisy uchwały nie dotyczą kierowców autobusów i trolejbusów miejskich przedsiębiorstw komunikacyjnych, pracowników określonych w ust. 1, a zatrudnionych w Państwowej Komunikacji Samochodowej, oraz pracowników warsztatów samochodowych budownictwa.
§  2.
Upoważnia się ministrów do wprowadzenia z mocą od dnia 1 października 1956 r. wynagrodzenia zasadniczego w wysokości:
1)
dla kierowców samochodowych i ich pomocników - od 2,70 zł do 4,20 zł za godzinę,
2)
dla kierowców samochodowych i ich pomocników, zatrudnionych w budownictwie i wynagradzanych według układu zbiorowego pracy w budownictwie, oraz kierowców samochodów ciężarowych i ich pomocników w transporcie leśnym - od 2,80 zł do 4,40 zł za godzinę,
3)
dla pracowników warsztatów samochodowych - od 2,60 zł do 6,00 zł za godzinę,
4)
dla personelu dysponującego taborem samochodowym - od 700 zł do 1.200 zł miesięcznie

zgodnie z tabelą płac zasadniczych i ramowymi zasadami zaszeregowania stanowiącymi załączniki nr 1, 2, 3 i 4.

§  3.
Dotychczasowe dodatki lokalne dla wszystkich pracowników oraz dodatki funkcyjne dla personelu dysponującego taborem samochodowym zostały wkalkulowane do stawek wynagrodzenia zasadniczego i w związku z tym pracownicy objęci uchwałą nie będą otrzymywać dodatków lokalnych i dodatków funkcyjnych.
§  4.
1.
Pracownicy określeni w § 1 mogą otrzymywać poza wynagrodzeniem zasadniczym następujące premie:
1)
pracownicy warsztatów samochodowych - premię w wysokości do 35% wynagrodzenia zasadniczego;
2)
personel dysponujący taborem samochodowym - premię w wysokości do 20% wynagrodzenia zasadniczego;
3)
kierowcy samochodów osobowych i ciężarowych, wynagradzani dotychczas według ogólnych zasad - premie za oszczędność materiałów pędnych, oszczędność ogumienia i konserwację pojazdów według zasad dotychczasowych;
4)
kierowcy samochodów osobowych i ciężarowych, wynagradzani według układu zbiorowego pracy w budownictwie - premie za oszczędność materiałów pędnych i oszczędność ogumienia według zasad dotychczasowych.
2.
Poza premiami określonymi w ust. 1 kierowcy samochodów ciężarowych oraz ich pomocnicy mogą otrzymywać premię na warunkach określonych przez zainteresowanego ministra w wysokości nie przekraczającej 30%, a kierowcy samochodów ciężarowych wynagradzani według zasad układu zbiorowego pracy w budownictwie - w wysokości nie przekraczającej 40% wynagrodzenia zasadniczego.
3.
Określona w ust. 2 premia w wysokości 30% bądź 40% wynagrodzenia zasadniczego może być dla kierowców, którzy prowadzą samochody specjalne, wywrotki, samochody z przyczepami lub ciągniki, podwyższona dodatkowo do 10%.
§  5.
W przypadkach szczególnie uzasadnionych względami transportu branżowego właściwy minister w porozumieniu z Prezesem Państwowej Komisji Płac może przyznać kierowcom za dodatkowe czynności wykonywane w czasie pracy, a nie wchodzące w zakres ich obowiązków, dodatkowe wynagrodzenie w wysokości nie przekraczającej 10% wynagrodzenia zasadniczego.
§  6.
W gospodarczo uzasadnionych przypadkach zainteresowani ministrowie mogą w porozumieniu z zarządem głównym właściwego związku zawodowego wprowadzić dla kierowców samochodów ciężarowych i ciągników akordowy system wynagradzania w ramach funduszu płac wynikającego z podwyższenia stawek oraz zmian regulaminów premiowania, a dla kierowców zatrudnionych w miejskich przedsiębiorstwach taksówkowych - prowizyjny system wynagradzania w granicach 18% zainkasowanych kwot.
§  7.
Utrzymuje się w mocy dodatki specjalne wypłacane na podstawie przepisów dotychczasowych kierowcom zatrudnionym w społecznych zakładach służby zdrowia.
§  8.
Kierowcy prowadzący wozy sanitarne, pożarne oraz w tych przypadkach, gdy nie ma możności sprawdzenia stanu przebiegu pojazdu (brak licznika), mogą otrzymać zryczałtowaną premię za oszczędność materiałów pędnych i oszczędność ogumienia w wysokości do 15% wynagrodzenia zasadniczego.
§  9.
W odniesieniu do pracowników określonych w § 1 ma zastosowanie ustawa z dnia 18 grudnia 1919 r. o czasie pracy w przemyśle i handlu (Dz. U. z 1933 r. Nr 94, poz. 734 z późniejszymi zmianami).
§  10.
Należności za podróże służbowe pracowników samochodowych określają przepisy obowiązujące we właściwym zakładzie pracy.
§  11.
Celem realizacji uchwały zobowiązuje się:
1)
Ministra Finansów do wydania w porozumieniu z właściwymi zarządami głównymi związków zawodowych zarządzenia wykonawczego w odniesieniu do pracowników samochodowych, zatrudnionych w jednostkach budżetowych,
2)
zainteresowanych ministrów do podpisania z właściwymi zarządami głównymi związków zawodowych protokołów dodatkowych do układów zbiorowych pracy w odniesieniu do pracowników wynagradzanych według tych układów.
§  12.
Zaleca się Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" oraz Centralnemu Związkowi Spółdzielczości Pracy wprowadzenie w trybie protokołu dodatkowego do zbiorowego układu pracy zasad wynagradzania pracowników samochodowych określonych uchwałą.
§  13.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 października 1956 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

TABELA STAWEK ZASADNICZYCH

I.

dla kierowców samochodowych i ich pomocników wynagradzanych według ogólnych zasad:

I - 4,20 zł za godzinę

II - 3,70 " " "

III - 3,30 " " "

IV - 2,95 " " "

V - 2,70 " " "

II.

dla kierowców samochodowych i ich pomocników wynagradzanych według zbiorowego układu pracy w budownictwie:

I - 4,40 zł za godzinę

II - 3,95 " " "

III - 3,60 " " "

IV - 3,15 " " "

V - 2,80 " " "

III.

dla pracowników warsztatów samochodowych:

VIII - 6,00 zł za godzinę

VII - 5,00 " " "

VI - 4,20 " " "

V - 3,80 " " "

IV - 3,40 " " "

III - 3,00 " " "

II - 2,80 " " "

I - 2,60 " " "

IV.

dla personelu dysponującego taborem samochodowym:

a - 1.200 zł miesięcznie

b - 1100 " "

c - 1000 " "

d - 700 " "

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

RAMOWA TABELA ZASZEREGOWANIA KIEROWCÓW SAMOCHODOWYCH I POMOCNIKÓW KIEROWCÓW

Kierowców samochodowych i pomocników kierowców samochodowych zaszeregowuje się do następujących grup:

do 1 grupy:

kierowców posiadających pozwolenia na prowadzenie pojazdów mechanicznych I kategorii i umiejętności montera w IV lub wyższej kategorii taryfikatora kwalifikacyjnego transportu drogowego i lotniczego oraz co najmniej 5-letni staż pracy na pojeździe samochodowym, prowadzących autobusy, samochody ciężarowe o ładowności od 5 ton wzwyż lub samochody specjalne (sanitarki, polewaczki, przeciwpożarowe, dźwigi, kina itp.);

do II grupy:

a)
kierowców wymienionych wyżej, lecz nie odpowiadających określonym dla I grupy warunkom w zakresie umiejętności i stażu;
b)
kierowców samochodów specjalnych i samochodów ciężarowych posiadających pozwolenie na prowadzenie pojazdów mechanicznych II kategorii oraz co najmniej 3-letni staż pracy na pojeździe samochodowym;
c)
kierowców samochodów osobowych posiadających pozwolenie na prowadzenie pojazdów mechanicznych I kategorii;

kierowcy uprawnieni do zaszeregowania do II grupy, wykazujący się szczególną dbałością o stan techniczny przydzielonego im samochodu i posiadający prawo jazdy I kategorii, mogą być w granicach zatwierdzonego funduszu płac zaszeregowani przez kierownika przedsiębiorstwa do I grupy;

do III grupy:

nie wymienionych wyżej kierowców samochodowych;

do IV grupy:

pomocników kierowców posiadających pozwolenie na prowadzenie pojazdów mechanicznych;

do V grupy:

pomocników kierowców nie posiadających pozwolenia na prowadzenie pojazdów mechanicznych.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

RAMOWA TABELA ZASZEREGOWANIA PRACOWNIKÓW WARSZTATÓW POMOCNICZYCH (STACJI OBSŁUGI)

Lp. Nazwa specjalności Grupa wynagrodzenia Uwagi
1 Blacharz nadwoziowy IV - VIII Charakterystyki poszczególnych zawodów określa taryfikator kwalifikacyjny transportu drogowego i lotniczego część IV - remont i obsługa taboru samochodowego
2 Elektromonter samochodowy IV - VIII
3 Kowal samochodowy V - VII
4 Lakiernik samochodowy VI - VIII
5 Monter podwoziowy III - VII
6 Monter samochodowy VI - VIII
7 Monter silnikowy IV - VIII
8 Monter zespołów III - VII
9 Palacz III - V
10 Spawacz V - VII
11 Stolarz nadwoziowy V - VII
12 Ślusarz samochodowy V - VII
13 Tapicer samochodowy V - VI
14 Tokarz IV - VIII
15 Wulkanizator IV - VIII
16 Zmywacz samochodów III
17 Pomoc fachowa II - III
18 Dozorca I - II
19 Sprzątaczka I

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

TABELA ZASZEREGOWANIA PERSONELU DYSPONUJĄCEGO TABOREM

Lp. Stanowisko Grupa wynagrodzenia
1. Dyspozytor b - a
2. Kierownik warsztatu pomocniczego (stacji obsługi) b - a
3. Zastępca kierownika warsztatu pomocniczego (stacji obsługi) c - b
4. Kontroler techniczny c - b
5. Kierownik garażu ponad 10 pojazdów c - b
6. Kierownik garażu do 10 pojazdów d - b
* Z dniem 1 sierpnia 1958 r. przepisy § 4 ust. 1 pkt 3 i 4 oraz 8 nin. uchwały tracą moc obowiązującą w zakresie unormowanym uchwałą nr 254 z dnia 18 lipca 1958 r. w sprawie zmiany zasad premiowania kierowców pojazdów samochodowych za oszczędność paliwa płynnego. (M.P.58.62.348), zgodnie z § 8 pkt 2 i 3 przywołanej uchwały.

 Z dniem 1 sierpnia 1958 r. przepisy § 4 ust. 1 pkt 3 i 4 nin uchwały tracą moc obowiązującą w zakresie unormowanym uchwałą z dnia 9 czerwca 1959 r. w sprawie premiowania kierowców za zdanie opon nadających się do użycia w trakcji konnej lub do bieżnikowania (M.P.59.56.270), zgodnie z § 7 pkt 2 przywołanej uchwały.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1956.94.1049

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zasady wynagradzania pracowników samochodowych.
Data aktu: 29/10/1956
Data ogłoszenia: 17/11/1956
Data wejścia w życie: 01/10/1956, 17/11/1956