NORMY ZUŻYCIA PALIW PŁYNNYCH W EKSPLOATACJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Wydział komunikacji prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) wydaje opinię po przeprowadzeniu badań zużycia paliwa w trybie przewidzianym w § 7 ust. 2 i 3.
W braku wyżej wymienionych specjalistów może być powołany rzeczoznawca Polskiego Związku Motorowego, który dokona badania (ust. 1) w obecności kierowcy pojazdu oraz przedstawiciela rady zakładowej.
TABELA 1.
NORMY ZUŻYCIA BENZYNY (MIESZANKI BENZYNOWEJ) DLA SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH I CIĄGNIKÓW, SIODŁOWYCH Z NACZEPAMI O OKREŚLONEJ ŁADOWNOŚCI
Lp. | Marka i typ pojazdu | Ładowność ton | Norma w litrach na 100 km | |||||
zasadnicza | podwyższona dla warunków | |||||||
lato | zima | trudnych | bardzo trudnych | |||||
lato | zima | lato | zima | |||||
1 | Lublin 51 (Gaz 51) | 2,5 | 22 | 23,5 | 24 | 26 | 26,5 | 28,5 |
2 | Star 20 | 4 | 25 | 27 | 27 | 29 | 30 | 32 |
3 | Star C-60 ciągnik siodłowy z naczepą D-60 | 5,5 | 31 | 33 | 34 | 36,5 | 37 | 40 |
4 | Star W-14 wywrotka | 3,5 | 29 | 31 | 32,5 | 35 | 35 | 38 |
5 | Autocar U-4044, 4144, 5044 ciągnik siodłowy z naczepą | 6 | 46 | 49 | 51 | 55 | 56 | 60 |
6 | Autocar U-7144, 8144 ciągnik siodłowy z naczepą | 10 | 61 | 65 | 68 | 73 | 75 | 81 |
7 | Bedford OLBD i OWLD | 5 | 25 | 27 | 28 | 30 | 31 | 33 |
8 | Bedford OSS i OXC ciągnik siodłowy z naczepą | 6 | 30 | 32 | 33 | 35 | 36 | 39 |
9 | Bedford MW | 1 | 22,5 | 24 | 25 | 27 | 27,5 | 29,5 |
10 | Bedford OXD | 1,5 | 23,5 | 25 | 26 | 28 | 28,5 | 30,5 |
11 | Bedford OYD | 4 | 27,5 | 29,5 | 30,5 | 33 | 33,5 | 36 |
12 | Chevrolet C-15 | 1 | 23 | 24,5 | 25,5 | 27,5 | 28 | 30 |
13 | Chevrolet C-15A | 0,75 | 23 | 24,5 | 26 | 28 | 28,5 | 30,5 |
14 | Chevrolet C-30 | 2 | 24 | 26 | 27 | 29 | 30 | 32 |
15 | Chevrolet C-7106, 7107, 7117 | 2 | 26 | 28 | 29 | 31 | 32 | 34,5 |
16 | Chevrolet C-60L, C-60S | 4 | 27 | 29 | 30 | 32 | 33 | 35,5 |
17 | Chevrolet 4109 | 2 | 26 | 28 | 28,5 | 30,5 | 31 | 33 |
18 | Corbitt TG-25 ciągnik siodłowy z naczepą | 10 | 54 | 58 | 60 | 64 | 66 | 70 |
19 | Dodge WC-51-52 | 0,75 | 23 | 25 | 25,5 | 27,5 | 28 | 30 |
20 | Dodge WC-56-57 | 0,75 | 22 | 23,5 | 24,5 | 26,5 | 27 | 29 |
21 | Dodge WC-62-63 | 1,5 | 24 | 26 | 27 | 29 | 30 | 32 |
22 | Dodge T-110-L5 | 4 | 28 | 30 | 31,5 | 34 | 35 | 37,5 |
23 | Federal 94 x 43A, B, C, ciągnik siodłowy z naczepą | 10 | 61 | 65 | 68 | 73 | 75 | 81 |
24 | Ford F-15, F-15A | 0,75 | 22,5 | 24 | 25 | 27 | 27,5 | 29,5 |
25 | Ford F-30 | 1,5 | 25 | 27 | 28 | 30 | 31 | 33 |
26 | Ford 2G8T | 2 | 25 | 27 | 27 | 29 | 30 | 32 |
27 | Ford BB | 2,5 | 22,5 | 24 | 25 | 27 | 27,5 | 29,5 |
28 | Ford V 8-51 | 3 | 26 | 28 | 28,5 | 30,5 | 31 | 33,5 |
29 | Ford V-3000 S | 3 | 26 | 28 | 29 | 31 | 32 | 34,5 |
30 | Ford F-60 S, L, T | 3 | 29 | 31 | 32 | 35 | 35 | 37,5 |
31 | Ford WOT-6 | 4 | 31 | 33 | 34,5 | 37 | 38 | 41 |
32 | Fordson WOT-2 H | 1 | 23 | 24,5 | 26 | 28 | 28,5 | 30,5 |
33 | Fordson WOT-8 | 1,5 | 27 | 29 | 30 | 32 | 33 | 35,5 |
34 | GAZ 63 | 2 | 27 | 29 | 30 | 32 | 33 | 35,5 |
35 | GAZ AA | 1,5 | 19 | 20,5 | 21 | 22,5 | 23 | 24,5 |
36 | GMC CCKW-352, -353 z napędem na jedną oś tylną | 4 | 30 | 32 | 33 | 35,5 | 36 | 39 |
37 | GMC CCKW-352, -353 z napędem na dwie osie tylne | 4 | 33 | 35,5 | 37 | 40 | 41 | 44 |
38 | Guy Ant | 0,75 | 21,5 | 23 | 24 | 26 | 26,5 | 28,5 |
39 | Guy Petrol-Electric | 3 | 32,5 | 2 | 26 | 29 | 29,5 | 42,5 |
40 | IFA F-8 furgonik | 0,5 | 8,5 | 9 | 9,5 | 10 | 10,5 | 11,5 |
41 | International KS7 | 5 | 31 | 33 | 34 | 36,5 | 37 | 40 |
42 | Morris Commercial CS-8 | 0,75 | 22,5 | 24 | 26 | 27 | 27,5 | 29,5 |
43 | Opel - Blitz 3 TS | 3 | 24 | 26 | 27 | 29 | 30 | 32 |
44 | Phänomen "Granit 25" furgon | 1,5 | 17 | 18,5 | 18,5 | 20 | 20 | 21,5 |
45 | Phänomen "Granit 27" | 2 | 17,5 | 19 | 19,5 | 21 | 21,5 | 23 |
46 | Phänomen "Granit 30" | 2,5 | 20 | 21,5 | 22 | 23,5 | 24 | 26 |
47 | Renault - AHG, AHG2 | 0,5 | 8,5 | 9, | 9,5 | 10 | 10,5 | 11,5 |
48 | Renault R-2060 | 1 | 13,5 | 14,5 | 15 | 16 | 16,5 | 17,5 |
49 | Renault R-2161 | 2,5 | 17,5 | 19 | 19,5 | 21 | 21,5 | 23 |
50 | Skoda 1101, 1200 i 1201 furgonik | 0,5 | 9,5 | 10 | 10,5 | 11 | 11,5 | 12,5 |
51 | Steyr 370 | 3 | 26 | 28 | 29 | 31 | 32 | 34,5 |
52 | ZIS 150 | 4 | 33 | 35,5 | 37 | 40 | 41 | 44 |
53 | ZIS 585 wywrotka | 3,5 | 35 | 38 | 39 | 42 | 43 | 46 |
54 | ZIS 5 | 3 | 30,5 | 33 | 34 | 36,5 | 37,5 | 40 |
TABELA 2.
NORMY ORIENTACYJNE ZUŻYCIA BENZYNY (MIESZANKI BENZYNOWEJ) DLA SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH i CIĄGNIKÓW SIODłOWYCH Z NACZEPAMI O OKREŚLONEJ ŁADOWNOŚCI, NIE WYMIENIONYCH W TABELI 1
Lp. | Rodzaj pojazdu | Norma w litrach na 100 km | |||||
zasadnicza | podwyższona dla warunków | ||||||
lato | zima | trudnych | bardzo trudnych | ||||
lato | zima | lato | zima | ||||
1 | Różne o ładowności do 0,6 t włącznie | 9,5 | 10 | 10,5 | 11 | 11,5 | 12,5 |
2 | Różne o ładowności powyżej 0,6 t do 1 t włącznie: | ||||||
a) z silnikiem do 2 l pojemności skokowej włącznie | 11 | 11,5 | 12 | 12,5 | 13 | 14 | |
b) z silnikiem powyżej 2 do 3 l pojemności skokowej włącznie | 13,5 | 14,5 | 15 | 16 | 16,5 | 18 | |
c) z silnikiem powyżej 3 l pojemności skokowej | 23 | 24,5 | 26 | 28 | 285 | 30,5 | |
3 | Różne o ładowności powyżej 1 t do 2,5 t włącznie: | ||||||
a) z silnikiem do 3 l pojemności skokowej włącznie | 15 | 16 | 17 | 18,5 | 19 | 20,5 | |
b) z silnikiem powyżej 3 l pojemności skokowej | 22 | 23,5 | 24 | 26 | 26,5 | 28,5 | |
4 | Różne o ładowności powyżej 2,5 t do 4 t włącznie: | ||||||
a) z silnikiem do 5 l pojemności skokowej włącznie | 26 | 28 | 29 | 31 | 32 | 34,5 | |
b) z silnikiem powyżej 5 l pojemności skokowej | 29 | 31 | 32 | 34,5 | 36 | 38,5 | |
5 | Różne o ładowności powyżej 4 t | 36 | 38,5 | 40 | 43 | 44 | 47,5 |
TABELA 3.
NORMY ZużYCiA OLEJU NAPĘDOWEGO DlA SAMOCHODÓW CiężAROWYCh i CIĄGNIKÓW SIODŁOWYCH Z NACZEPAMI O OKREŚLONEJ ŁADOWNOŚCI
Lp. | Marka i typ pojazdu | Ładowność ton | Norma w litrach na 100 km | |||||
zasadnicza | podwyższona dla warunków | |||||||
lato | zima | trudnych | bardzo trudnych | |||||
lato | zima | lato | zima | |||||
1 | Austro-Fiat SRM | 2,5 | 18 | 19,5 | 20 | 21,5 | 22 | 23,5 |
2 | Austro-Fiat 3075 | 3 | 18,5 | 20 | 20,5 | 22 | 22,5 | 24 |
3 | Austro-Fiat 4 D 90 | 4 | 21,5 | 23 | 24 | 26 | 26,5 | 28,5 |
4 | Austro-Fiat FD 6 | 5 | 27 | 29 | 30 | 32 | 33 | 35,5 |
5 | Borgward 3 T | 3 | 17 | 18,5 | 19 | 20,5 | 21 | 22,5 |
6 | Borgward B-3000 | 3 | 18 | 19,5 | 20 | 21,5 | 22 | 23,5 |
7 | Büssing NAG 25 Burglöwe | 2,5 | 20 | 21,5 | 22 | 23,5 | 24 | 26 |
8 | Büssing NAG-300 | 3 | 24 | 26 | 26,5 | 28,5 | 29 | 31 |
9 | Büssing NAG-350 | 3,5 | 24 | 26 | 26,5 | 28,5 | 29 | 31 |
10 | Büssing NAG 400 | 4 | 25 | 27 | 27,5 | 29,5 | 30 | 32 |
11 | Büssing NAG 4500 A-1 | 4,5 | 25 | 27 | 28 | 30 | 31 | 33 |
12 | Büssing NAG 500 A | 5 | 25,5 | 27 | 27,5 | 29,5 | 30 | 32 |
13 | Büssing NAG 650 i 654 | 6 | 34,5 | 37 | 38,5 | 41,5 | 42 | 45,5 |
14 | Büssing NAG 900 | 9 | 44,5 | 48 | 49,5 | 53,5 | 54,5 | 59 |
15 | Deutz Magirus L-356 | 6 | 37 | 39,5 | 41 | 44 | 45 | 48,5 |
16 | Faun L-335-D-63 | 3,5 | 24 | 26 | 26,5 | 28,5 | 29 | 31 |
17 | Faun L-450-D-66 | 4,5 | 30 | 32,5 | 33 | 35,5 | 36 | 39 |
18 | Faun L-560-D-67 | 6 | 36 | 39 | 40 | 43 | 44 | 47,5 |
19 | Faun L-600-D-67 | 6,5 | 38 | 41 | 42 | 45 | 46 | 49,5 |
20 | Faun L-600-D-87 | 6,5 | 41,5 | 45 | 46 | 49,5 | 50,5 | 54,5 |
21 | Fiat 626 NL | 4 | 18 | 19,5 | 20 | 21,5 | 22 | 23,5 |
22 | Fiat 666 N 7 | 7 | 24 | 26 | 27 | 29 | 30 | 32 |
23 | Fiat 666 N 7/5 | 7 | 25 | 27 | 28 | 30 | 31 | 33 |
24 | Fiat 680 N | 7,7 | 22,5 | 24 | 25 | 27 | 27,5 | 29,5 |
25 | Hansa Lioyd | 2 | 17 | 18,5 | 19 | 20,5 | 21 | 22,5 |
26 | Hansa Lioyd | 2,5 | 19 | 20,5 | 21 | 23 | 23 | 24,5 |
27 | Hansa Lioyd | 4 | 23 | 24,5 | 25,5 | 27,5 | 28 | 30 |
28 | Hansa Lioyd | 5 | 25 | 27 | 27,5 | 29,5 | 30 | 32 |
29 | Henschel 25-T1 | 2,5 | 16 | 17,5 | 18 | 19,5 | 20 | 21,5 |
30 | Henschel 30-T1-T2 | 3 | 18 | 19,5 | 20 | 21,5 | 22 | 23,5 |
31 | Henschel 40-S1-S2 | 4 | 25 | 27 | 27,5 | 29,5 | 30 | 32 |
32 | Henschel 5G1, 5G2, 5G3 | 5 | 31,5 | 33,5 | 35 | 38 | 38,5 | 41,5 |
33 | Henschel 6J1, 6J2, 6J3 | 6 | 34,5 | 37 | 38,5 | 41,5 | 42 | 45,5 |
34 | Henschel SJO ciągnik siodłowy z naczepą | 7 | 38 | 41 | 42 | 45 | 46 | 49,5 |
35 | Henschel 36 W 3 | 9,5 | 44,5 | 48 | 49,5 | 53,5 | 54,5 | 59 |
36 | Horch (IFA) H3A | 3 | 20 | 21,5 | 22 | 23,5 | 24 | 26 |
37 | JAZ (MAZ) - 200 | 7 | 31,5 | 34 | 35 | 38 | 38,5 | 41,5 |
38 | Kaelble S6G 125 ciągnik siodłowy z naczepą | 8,5 | 35 | 38 | 39 | 42 | 43 | 46,5 |
39 | Kaelble S6G 110 ciągnik siodłowy z naczepą | 8,5 | 33 | 35,5 | 37 | 40 | 40,5 | 44 |
40 | Krupp 142 | 2,5 | 16 | 17 | 17,5 | 19 | 19 | 20,5 |
41 | Krupp LD-3,5 M-122 | 3,5 | 18 | 19,5 | 20 | 21,5 | 22 | 23,5 |
42 | Krupp LD-4 M-232 | 4 | 24 | 26 | 26,5 | 28,5 | 28 | 30 |
43 | Krupp LD-6,5 N-42 | 6,5 | 37 | 39,5 | 41 | 44 | 45 | 48,5 |
44 | Mack NR5 | 10 | 36 | 39 | 40 | 43 | 44 | 47,5 |
45 | Magirus M 25 | 3 | 20 | 21,5 | 22 | 23,5 | 24 | 26 |
46 | Magirus M 27 | 3 | 21,5 | 23 | 24 | 26 | 26,5 | 28,5 |
47 | Magirus M 30 | 3 | 24 | 26 | 26,5 | 28,5 | 29 | 31 |
48 | Magirus M 35 | 3,5 | 28 | 30 | 31 | 33,5 | 34 | 37 |
49 | Magirus M 40 | 4 | 28 | 30 | 31 | 33,5 | 34 | 37 |
50 | Magirus M 45 | 4,5 | 31,5 | 34 | 35 | 38 | 38,5 | 41,5 |
51 | Magirus M 50 | 5 | 33 | 35,5 | 37 | 40 | 40,5 | 43,5 |
52 | MAN E | 3 | 18 | 19,5 | 20 | 21,5 | 22 | 23,5 |
53 | MAN Z | 3,5 | 19 | 20,5 | 21 | 22,5 | 23 | 24,5 |
54 | MAN D | 4,5 | 31 | 22,5 | 23 | 24,5 | 25 | 27 |
55 | MAN F4 | 8 | 37 | 39,5 | 41 | 44 | 45 | 48,5 |
56 | MAZ-205 wywrotka | 5 | 36 | 39 | 40 | 43 | 44 | 47,5 |
57 | Mercedes Benz I-1500 OM 138 | 1,5 | 10 | 11 | 11 | 12 | 12 | 13 |
58 | Mercedes Benz L 2000 | 2 | 13 | 14 | 14,5 | 15,5 | 15,5 | 16,5 |
59 | Mercedes Benz L 2500 | 2,5 | 16 | 17 | 18 | 19,5 | 20 | 21,5 |
60 | Mercedes Benz L 3000 | 3 | 20 | 21,5 | 22 | 23,5 | 24 | 26 |
61 | Mercedes Benz L 3750 | 4 | 25 | 27 | 27,5 | 29,5 | 30 | 32 |
62 | Mercedes Benz L-6500-OM54 | 6,5 | 35,5 | 38,5 | 39,5 | 42,5 | 43,5 | 47 |
63 | Mercedes Benz L-6500-OM79 | 6,5 | 31,5 | 34 | 35 | 38 | 39,5 | 41,5 |
64 | Mercedes Benz L 10 000 | 10 | 38 | 41 | 42 | 45,5 | 46 | 49,5 |
65 | Panhard IE 35 HL ciągnik siodłowy z naczepą | 8 | 23 | 24 | 25 | 27 | 28 | 30 |
66 | Praga NRD | 3 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20,5 |
67 | Saurer 1 CRD | 3,5 | 14 | 15 | 15,5 | 16,5 | 17 | 18 |
68 | Saurer 2 CRDV | 3,5 | 16 | 17 | 17,5 | 19 | 19 | 20,5 |
69 | Saurer 5 BTDV | 5,5 | 22,5 | 24 | 25 | 27 | 27,5 | 29,5 |
70 | Skoda 706 R | 7,3 | 27 | 29 | 30 | 32 | 33 | 35,5 |
71 | Skoda 706 RM wywrotka | 6,5 | 29 | 31 | 32 | 34,5 | 35 | 38 |
72 | SPA A-10000 | 10 | 31,5 | 34 | 35 | 38 | 38,5 | 4,5 |
73 | Standard-Vanguard - furgonik | 0,5 | 6,5 | 7 | 7,5 | 8 | 8,5 | 9 |
74 | Tatra 111 | 10 | 36 | 39 | 40 | 43 | 44 | 48 |
75 | Thornycroft WOF-DC4-2 | 3 | 26 | 28 | 29 | 31 | 32 | 34,5 |
76 | Vomag 3 L | 3,5 | 21,5 | 23 | 24 | 26 | 26,5 | 28,5 |
77 | Vomag 4,5 L | 4,5 | 25 | 27 | 27,5 | 29,5 | 30 | 32 |
78 | Vomag 5L-4R-3080 | 5 | 25,5 | 27,5 | 28,5 | 30,5 | 31 | 33,5 |
79 | Vomag 5L-6R-1060 | 5 | 32,5 | 35 | 36 | 39 | 39,5 | 42,5 |
80 | Vomag 6 L | 6 | 35,5 | 38 | 39,5 | 42,5 | 43,5 | 47 |
81 | Vomag 8 L | 9 | 39 | 42 | 43 | 46,5 | 47 | 50,5 |
TABELA 4.
NORMY ORIENTACYJNE ZUŻYCIA OLEJU NAPĘDOWEGO DLA SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH I CIĄGNIKÓW SIODŁOWYCH Z NACZEPAMI O OKREŚLONEJ ŁADOWNOŚCI, NIE WYMIENIONYCH W TABELI 3
Lp. | Rodzaj pojazdu | Norma w litrach na 100 km | |||||
zasadnicza | podwyższona dla warunków | ||||||
lato | zima | trudnych | bardzo trudnych | ||||
lato | zima | lato | zima | ||||
1 | Różne o ładowności do 3 t włącznie | 15 | 16 | 16,5 | 18 | 18 | 19,5 |
2 | Różne o ładowności powyżej 3 t do 4 t włącznie | 20 | 21,5 | 22 | 23,5 | 24 | 26 |
3 | Różne o ładowności powyżej 4 t do 6 t włącznie | 22,5 | 24 | 25 | 27 | 27,5 | 29,5 |
4 | Różne o ładowności powyżej 6 t do 8 t włącznie | 27 | 29 | 30 | 32 | 33 | 35,5 |
5 | Różne o ładowności powyżej 8 t do 10 t włącznie | 31,5 | 34 | 35 | 38 | 38,5 | 41,5 |
6 | Różne o ładowności powyżej 10 t | 36 | 39 | 40 | 43 | 44 | 47,5 |
TABELA 5.
NORMY ZUŻYCIA OLEJU NAPĘDOWEGO DLA CIĄGNIKÓW TYPU ROLNICZEGO
Lp. | Marka, typ i obciążenie ciągnika | Norma w litrach na 100 km | |||||
Zasadnicza | podwyższona dla warunków | ||||||
lato | zima | trudnych | bardzo trudnych | ||||
lato | zima | lato | zima | ||||
1 | Ursus-45 i Lanz-Buldog sam (luzem) lub z całkowitym ciężarem ciągniętym do 2 t włącznie | 33 | 35 | 37 | 39 | 41 | 43 |
2 | Ursus-45 i Lanz-Buldog z całkowi tym ciężarem ciągniętym powyżej 2 t do 5 t włącznie | 37 | 39 | 41 | 43 | 45 | 47 |
3 | Ursus-45 i Lanz-Buldog z całkowitym ciężarem ciągniętym powyżej 5 t do 10 t włącznie | 40 | 42 | 46 | 48 | 50,5 | 53 |
4 | Ursus-45 i Lanz-Buldog z całkowitym ciężarem ciągniętym powyżej 10 t | 52 | 55 | 57 | 60 | 62,5 | 66 |
5 | (skreślona) | ||||||
6 | Zetor-25 sam (luzem) lub z całkowitym ciężarem ciągniętym do 2 t włącznie | 13,5 | 14 | 15 | 16 | 16,5 | 17,5 |
7 | Zetor-25 z całkowitym ciężarem ciągniętym powyżej 2 t do 5 t włącznie | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
8 | Zetor-25 z całkowitym ciężarem ciągniętym powyżej 5 t | 22 | 23 | 24 | 26 | 26,5 | 28 |
9 | Steyr-180 sam (luzem) lub z całkowitym ciężarem ciągniętym do 2 t włącznie | 12,5 | 13 | 14 | 15 | 15,5 | 16,5 |
10 | Steyr-180 z całkowitym ciężarem ciągniętym powyżej 2 t | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
Normy dla ciągników nie wymienionych w tabeli ustala Ministerstwo Transportu Drogowego i Lotniczego na wniosek użytkownika pojazdu, zaopiniowany przez wydział komunikacji drogowej prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej bądź rady narodowej miasta wyłączonego z województwa.
TABELA 6.
NORMY ZUŻYCIA OLeJu NAPĘDOWEGO DLA CIĄGNIKÓW TYPU SAMOCHODOWEGO ZE SPRZĘGIEM HAKOWYM (CIĄGNIKI BALASTOWE)
Lp. | Marka, typ i obciążenie ciągnika | Norma w litrach na 100 km | |||||
zasadnicza | podwyższona dla warunków | ||||||
lato | zima | trudnych | bardzo trudnych | ||||
lato | zima | lato | zima | ||||
1 | Faun 150 PS sam (luzem) lub z całkowitym ciężarem ciągniętym do 5 t włącznie | 37 | 39 | 41 | 43 | 45 | 48 |
2 | Faun 150 PS z całkowitym ciężarem ciągniętym powyżej 5 t | 59 | 62 | 65 | 68 | 71,5 | 75 |
3 | Hanomag SS 55 i SS 50 N sam (luzem) lub z całkowitym ciężarem ciągniętym do 3 t włącznie | 27 | 29 | 30 | 32 | 33 | 36 |
4 | Hanomag SS 55 i SS 50 N z całkowitym ciężarem ciągniętym powyżej 3 t | 33,5 | 36 | 37 | 40 | 40,5 | 43,5 |
5 | Hanomag SS 100 i "Gigant" sam (luzem) lub z całkowitym ciężarem ciągniętym do 5 t włącznie | 31,5 | 34 | 35 | 38 | 38,5 | 41 |
6 | Hanomag SS 100 i "Gigant" z całkowitym ciężarem ciągniętym powyżej 5 t | 41 | 44 | 45 | 48 | 49,5 | 53 |
7 | Kaelble Z 6 GN-125 sam (luzem) lub z całkowitym ciężarem ciągniętym do 5 t włącznie | 31,5 | 34 | 35 | 38 | 38,5 | 41 |
8 | Kaelble Z 6 GN-125 z całkowitym ciężarem ciągniętym powyżej 5 t | 45 | 48 | 50 | 53 | 55 | 58,5 |
9 | Kaelble Z 6 G-110 sam (luzem) lub z całkowitym ciężarem ciągniętym do 5 t włącznie | 27 | 29 | 30 | 32 | 33 | 36 |
10 | Kaelble Z 6 G-110 z całkowitym ciężarem ciągniętym powyżej 5 t | 36,5 | 39 | 40 | 43 | 44 | 47 |
Normy dla ciągników nie wymienionych w tabeli ustala Ministerstwo Transportu Drogowego i Lotniczego na wniosek użytkownika pojazdu zaopiniowany przez wydział komunikacji drogowej prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej bądź rady narodowej miasta wyłączonego z województwa.
TABELA 7.
NORMY ZUŻYCIA BENZYNY (MIESZANKI BENZYNOWEJ) DLA SAMOCHODÓW OSOBOWYCH I SANITARNYCH
Lp. | Marka i typ samochodu | Norma w litrach na 100 km | |||||
zasadnicza | podwyższona dla warunków | ||||||
lato | zima | trudnych | bardzo trudnych | ||||
lato | zima | lato | zima | ||||
1 | FSO "Warszawa" | 13 | 14 | 13,5 | 14,5 | 14 | 15 |
2 | Chevrolet "Fleetmaster" i "de Luxe" | 15 | 16 | 16,5 | 17,5 | 18 | 19 |
3 | Citroën 11 | 11 | 11,5 | 12 | 12,5 | 13 | 14 |
4 | Citroën 15 | 13,5 | 14,5 | 15 | 16 | 16,5 | 17,5 |
5 | Dodge WC-54 (sanitarka) | 23 | 24 | 25,5 | 27 | 28 | 30 |
6 | EMW-340 | 11,5 | 12 | 12,5 | 13 | 14 | 15 |
7 | Fiat 1100 | 9 | 9,5 | 10 | 10,5 | 11 | 11,5 |
8 | Fiat 1100 L (sześcioosobowy) | 9,5 | 10 | 10,5 | 11 | 11,5 | 12 |
9 | Framo V 901 (sanitarka) | 10,5 | 11 | 11,5 | 12 | 12,5 | 13 |
10 | GAZ-M 20 "Pobieda" | 13 | 14 | 13,5 | 14,5 | 14 | 15 |
11 | GAZ-67 | 15 | 16 | 16 | 17 | 17 | 18 |
12 | Mercedes 170 V | 12 | 12,5 | 13 | 13,5 | 14,5 | 16 |
13 | Mercedes 220 a | 13 | 13,5 | 14 | 14,5 | 15,5 | 16,5 |
14 | Mercedes 300 a | 15 | 15,5 | 16,5 | 17,5 | 18 | 19 |
15 | MZMA "Moskwicz" | 9 | 9,5 | 10 | 10,5 | 11 | 11,5 |
16 | Renault R 2060 (sanitarka) | 13,5 | 14,5 | 15 | 16 | 16,5 | 17,5 |
17 | Rover (sanitarka) | 11,5 | 12 | 12,5 | 13 | 14 | 15 |
18 | Skoda 1101, 1102, 1200 i 1201 | 9 | 9,5 | 10 | 10,5 | 11 | 11,5 |
19 | Skoda 1101, 1102, 1200 i 1201 (sanitarka) | 9,5 | 10 | 10,5 | 11 | 11,5 | 12 |
20 | Tatra "Tatraplan 600" | 11 | 11,5 | 12 | 12,5 | 13 | 14 |
21 | Willys "Jeep" | 13,5 | 14,5 | 15 | 16 | 16,5 | 17,5 |
22 | ZIM-12 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
23 | ZIS (ZIL)-110 | 24 | 25 | 27 | 29 | 30 | 32 |
TABELA 8.
NORMY ORIENTACYJNE ZUŻYCIA BENZYNY (MIESZANKI BENZYNOWEJ) DLA SAMOCHODÓW OSOBOWYCH I SANITARNYCH NIE WYMIENIONYCH W TAbELI 7
Lp. | Rodzaj pojazdu | Norma zużycia w litrach na 100 km | |||||
zasadnicza | podwyższona dla warunków | ||||||
lato | zima | trudnych | bardzo trudnych | ||||
lato | zima | lato | zima | ||||
1 | Różne do 1 l pojemności skokowej włącznie | 8 | 8,5 | 9 | 9,5 | 10 | 10,5 |
2 | Różne powyżej 1 do 1,3 l pojemności skokowej włącznie | 9 | 9,5 | 10 | 10,5 | 11 | 11,5 |
3 | Różne powyżej 1,3 do 1,8 l pojemności skokowej włącznie | 10 | 10,5 | 11 | 11,5 | 12 | 12,5 |
4 | Różne powyżej 1,8 do 2,5 l pojemności skokowej włącznie | 12 | 12,5 | 13 | 14 | 14 | 15 |
5 | Różne powyżej 2,5 do 3 l pojemności skokowej włącznie | 13 | 14 | 14,5 | 15,5 | 16 | 17 |
6 | Różne powyżej 3 do 3,5 l pojemności skokowej włącznie | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
7 | Różne powyżej 3,5 do 4 l pojemności skokowej włącznie | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
8 | Różne powyżej 4 do 5 l pojemności skokowej włącznie | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 26 |
9 | Różne powyżej 5 l pojemności skokowej | 23 | 25 | 25 | 27 | 27,5 | 30 |
TABELA 9.
NORMY ZUŻYCIA PALIW DLA AUTOBUSÓW
Lp. | Marka i typ autobusu | Rodzaj paliwa | Norma w litrach na 100 km | |||||
zasadnicza | podwyższona dla warunków | |||||||
lato | zima | trudnych | bardzo trudnych | |||||
lato | zima | lato | zima | |||||
1 | Star 50, 51 i 52 | benzyna | 28 | 30 | 31 | 33 | 34 | 37 |
2 | Chausson APH | olej napędowy | 21 | 23 | 23 | 25 | 25 | 27 |
3 | Fiat 666 | " | 24,5 | 27 | 27 | 30 | 30 | 33 |
4 | Ikarus 60 | " | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 26 |
5 | Leyland OPS 1 i LOPS 3 | " | 22 | 24 | 24 | 26 | 26 | 28,5 |
6 | Mavag TR5 i M5 | " | 30 | 32 | 33 | 36 | 36 | 39 |
7 | Skoda 706RO | " | 29 | 31 | 31 | 34 | 34 | 37 |
8 | ZIS-155 | benzyna | 37 | 40 | 41 | 44 | 45 | 48 |
Normy dla autobusów nie wymienionych w tabeli nr 9 ustala Ministerstwo Transportu Drogowego i Lotniczego na wniosek użytkownika, zaopiniowany przez wydział komunikacji drogowej prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej bądź rady narodowej miasta wyłączonego z województwa.
TABELA 10.
NORMY ORIENTACYJNE ZużYCia beNZYNY (MiESZANKI beNZYNOWEJ) DLA MOTOCYKLI
Pojemność skokowa silnika dwusuwowego w cm3 | Norma zasadnicza w litrach na 100 km | Uwagi |
do 100 włącznie | 2,5 | W okresie zimowym (§ 4) normy zasadnicze zwiększa się o 5%. |
powyżej 100 do 125 włącznie | 3 | |
powyżej 125 do 200 włącznie | 3,5 | |
powyżej 200 | 4 | |
pojemność skokowa silnika czterosuwowego w cm3 | norma zasadnicza w litrach na 100 km | |
do 250 włącznie | 3 | |
powyżej 250 do 350 włącznie | 3,5 | |
powyżej 350 do 500 włącznie | 4 | |
powyżej 500 | 5 |
Ustala się normy:
KLASYFIKACJA NAWIERZCHNI DROGOWYCH
Klasa nawierzchni | Rodzaj nawierzchni | Uwagi |
1 | Betonowa | Nawierzchnie 1 klasy znajdują się wszędzie w dobrym stanie |
Kostka mozaikowa | ||
Asfaltowa - typu ciężkiego lub średniego | ||
Smołowana - typu ciężkiego lub średniego | ||
2 | Asfaltowa - typu lekkiego | Nawierzchnie asfaltowe i smołowane typu lekkiego są przeważnie mniej gładkie od podobnych nawierzchni typu ciężkiego lub średniego |
Smołowana - typu lekkiego | ||
Klinkierowa | ||
Tłuczniowa gładka | ||
Gruntowa ulepszona gładka | ||
Układana z płyt kamienno-betonowych | ||
3 | Tłuczniowa w średnim stanie | |
Brukowana kamieniem polnym lub łamanym | ||
Gruntowa ulepszona w średnim stanie lub zabłocona | ||
4 | Tłuczniowa lub brukowana w bardzo złym stanie | |
Gruntowa nie ulepszona i nawierzchnia każdej klasy, o ile jest pokryta warstwą błota lub śniegiem o grubości warstwy co najmniej 10 cm |
WYKAZ POWIATÓW GÓRSKICH
PROTOKÓŁ BADANIA ZUŻYCIA PALIWA
1. .................... (nazwisko i imię) .................... (stanowisko lub funkcja)
2. ....................
3. ....................
przeprowadził(a) dnia .................... 195... r. badanie przyczyn przekroczenia normy zużycia paliwa przez pojazd samochodowy: rodzaj ...................., marka ...................., typ ...................., nr rejestracyjny ....................
2a.*) Próbną jazdę wykonano z obciążeniem .......... ton**) osób*) na odcinku drogi w przybliżeniu poziomym o nawierzchni .......... klasy i długości .......... km***). Pomiar długości odcinka drogi wykonano według kilometrowych i hektometrowych znaków. Odcinek drogi przejechano w obydwu kierunkach na całej długości w ciągu tej samej próbnej jazdy. Podczas próby jezdnia była sucha - mokra*). Temperatura powietrza wynosiła .......... stopni C. Czas trwania jazdy (po odjęciu czasu ewentualnego postoju przy zmianie kierunku jazdy) wynosił .......... minut (zaokrąglić sekundy do pół minuty). W tym czasie zużycie paliwa wyniosło .......... litrów, co odpowiada w przeliczeniu .......... l na 100 km i stanowi w stosunku do obowiązującej normy, która wynosi .......... l na 100 km, przekroczenie ..........%.
2b.*) Próbną jazdę wykonano z obciążeniem .......... ton**) osób*) w ruchu miejskim - wielkomiejskim*) na trasie: ...................., której długość wynosiła .......... km według planu miasta. Podczas próby jezdnie były suche - mokre*). Temperatura powietrza wynosiła .......... stopni C. Czas trwania całej próby łącznie z postojami wywołanymi przyczynami ruchowymi wynosił .......... minut (zaokrąglić sekundy do pół minuty). W tym czasie zużycie paliwa wyniosło .......... litrów, co odpowiada w przeliczeniu .......... l na 100 km i stanowi w stosunku do obowiązującej normy, która wynosi .......... l na 100 km, przekroczenie ..........%.
2c.*) Dla ustalenia rzeczywistego zużycia paliwa przez pojazd pracujący w warunkach wyjątkowych (np. jazda terenowa) wykonano próbną jazdę na trasie: ...................., której długość według możliwie dokładnego pomiaru wynosiła .......... km. Podczas próby jezdnia była sucha - mokra*). Temperatura powietrza wynosiła .......... stopni C. Czas trwania próby po odliczeniu ewentualnych postojów na trasie wynosił .......... minut (zaokrąglić sekundy do pół minuty). W tym czasie zużycie paliwa wyniosło .......... litrów, co odpowiada w przeliczeniu .......... l na 100 km i stanowi w stosunku do obowiązującej normy, która wynosi .......... l na 100 km, przekroczenie ..........%.
Podpis kierowcy badanego pojazdu ....................
Data sporządzenia protokołu ....................
_______________
*) Niepotrzebne skreślić.
**) Pojazd podczas próby należy obciążyć ładunkiem równym połowie ładowności.
***) Długość odcinka drogi przejechanej w jednym kierunku nie może być mniejsza niż:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | M.P.1957.23.165 |
Rodzaj: | Zarządzenie |
Tytuł: | Normy zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych. |
Data aktu: | 25/02/1957 |
Data ogłoszenia: | 27/03/1957 |
Data wejścia w życie: | 27/03/1957 |