Zasady sporządzania uzasadnień techniczno-ekonomicznych do wniosków o zezwolenie na przyjęcie w dokumentacji rozwiązań przewidujących zastosowanie maszyn, urządzeń lub podzespołów nie produkowanych w kraju.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI PLANOWANIA PRZY RADZIE MINISTRÓW
z dnia 24 kwietnia 1964 r.
w sprawie zasad sporządzania uzasadnień techniczno-ekonomicznych do wniosków o zezwolenie na przyjęcie w dokumentacji rozwiązań przewidujących zastosowanie maszyn, urządzeń lub podzespołów nie produkowanych w kraju.

Na podstawie § 4 ust. 2 pkt 1 uchwały nr 243 Rady Ministrów z dnia 12 lipca 1963 r. w sprawie wyeliminowania nieuzasadnionego importu przy projektowaniu maszyn i zakładów przemysłowych (Monitor Polski Nr 65, poz. 323) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ustala się ramowe zasady sporządzania uzasadnień techniczno-ekonomicznych do wniosków o zezwolenie na przyjęcie przy projektowaniu konstrukcji i modernizacji wyrobów przemysłu maszynowego oraz przy projektowaniu i modernizacji zakładów przemysłowych i innych obiektów rozwiązań przewidujących zastosowanie maszyn, urządzeń lub podzespołów nie produkowanych w kraju - w brzmieniu podanym w załączniku do zarządzenia.
2.
Właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) mogą dostosować ramowe zasady, o których mowa w ust. 1, do specyfiki branżowej podległych im jednostek organizacyjnych. Wytyczne branżowe powinny być uzgodnione z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów.
§  2.
Zarządzenie nie dotyczy detali, podzespołów i zespołów oraz maszyn i urządzeń objętych wieloletnimi umowami kooperacyjnymi lub porozumieniami zawartymi z krajami będącymi członkami Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej oraz - za zgodą Ministra Handlu Zagranicznego - wyrobów z importu w przypadkach uzasadnionych potrzebami eksportu.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

RAMOWE ZASADY SPORZĄDZANIA UZASADNIEŃ TECHNICZNO-EKONOMICZNYCH DO WNIOSKÓW O ZEZWOLENIE NA PRZYJĘCIE PRZY PROJEKTOWANIU ROZWIĄZAŃ PRZEWIDUJĄCYCH ZASTOSOWANIE MASZYN, URZĄDZEŃ LUB PODZESPOŁÓW NIE PRODUKOWANYCH W KRAJU.

Rozdział 1.

Przepisy ogólne.

§  1.
Zgodnie z uchwałą nr 243 Rady Ministrów z dnia 12 lipca 1963 r. w sprawie wyeliminowania nieuzasadnionego importu przy projektowaniu maszyn i zakładów przemysłowych (Monitor Polski Nr 65, poz. 323) projekty konstrukcji i modernizacji maszyn i urządzeń oraz projekty budowy i modernizacji zakładów przemysłowych i innych obiektów należy sporządzać na podstawie rozwiązań opartych na maszynach, urządzeniach i detalach produkcji krajowej. Przyjęcie w dokumentacji rozwiązań, przewidujących zastosowanie maszyn i urządzeń lub detali albo podzespołów i zespołów nie wytwarzanych w kraju, jest dopuszczalne, jeżeli jest to niezbędne do uzyskania w szczególności:
1)
nowej produkcji koniecznej dla gospodarki narodowej,
2)
produkcji o nie osiąganej uprzednio jakości,
3)
wyrobów eksportowych lub antyimportowych w określonym czasie,
4)
efektów ekonomicznych.
§  2.
1.
Wnioski o zezwolenie, o którym mowa w § 1 ust. 1 zarządzenia, powinny być sporządzone zgodnie z przepisami uchwały nr 243 Rady Ministrów z dnia 12 lipca 1963 r. w sprawie wyeliminowania nieuzasadnionego importu przy projektowaniu maszyn i zakładów przemysłowych oraz zawierać uzasadnienie techniczno-ekonomiczne, zwane dalej "uzasadnieniem".
2.
Wnioski precyzujące zakres importu wraz z uzasadnieniem powinny być sporządzone w stadium opracowywania założeń, a najdalej w fazie projektu wstępnego. Zasady i tryb dokonywania zamówień na zakupy z importu normują odrębne przepisy.
3.
Zezwolenia na zastosowanie w dokumentacji rozwiązań, opartych na przewidywanym imporcie, udziela organ bezpośrednio nadrzędny nad jednostką wnioskującą, po dokonaniu bezpośrednio lub przy udziale rzeczoznawców (ewentualnie komisji oceny projektów inwestycyjnych) oceny uzasadnienia techniczno-ekonomicznego wniosku.
§  3.
1.
Uzasadnienie rozwiązań, przewidujących zastosowanie maszyn i urządzeń nie produkowanych w kraju, powinno zawierać:
1)
zakres rzeczowy przewidywanego importu;
2)
koszty zakupu na podstawie wybranych ofert z wyodrębnieniem kosztu zakupu części zamiennych dla całego okresu pracy maszyny lub urządzenia;
3)
warunki płatności;
4)
uzasadnienie techniczne;
5)
uzasadnienie ekonomiczne.
2.
Wnioski należy sporządzać w kilku wariantach ze wskazaniem kraju zakupu (kraje kapitalistyczne, kraje socjalistyczne).
3.
Dane niezbędne do opracowania uzasadnienia techniczno-ekonomicznego do wniosków zainteresowani wnioskodawcy powinni uzyskać od stałych przedstawicieli Ministerstwa Handlu Zagranicznego we właściwych komisjach branżowych, powołanych zgodnie z zarządzeniem nr 88 Prezesa Rady Ministrów z dnia 26 czerwca 1963 r. w sprawie wyeliminowania zbędnego importu kompletnych obiektów, maszyn, urządzeń, sprzętu technicznego oraz części zamiennych (Monitor Polski Nr 55, poz. 276).

Rozdział  2.

Uzasadnienie techniczne.

§  4.
Uzasadnienie techniczne powinno określać:
1)
zakres rzeczowy przewidywanego importu wraz ze szczegółową charakterystyką techniczną poszczególnych maszyn i urządzeń, łącznie z niezbędnymi wyposażeniami i częściami zapasowymi oraz globalną wyceną części zamiennych z importu na okres pracy przedmiotu importu; przy tym charakterystyka powinna również określać ciężar poszczególnych maszyn i urządzeń oraz uzupełniające wyposażenie, zapewniające wykorzystanie gwarantowanej mocy produkcyjnej;
2)
udział przedmiotu importu w całości projektowanej inwestycji;
3)
cykl budowy całego obiektu i wynikające z tego terminy dostaw importowanych maszyn i urządzeń;
4)
udział całego obiektu w globalnej produkcji branży;
5)
charakterystykę importowanych maszyn i urządzeń, obejmującą w szczególności efekty produkcyjne wynikające z zastosowania importowanych maszyn i urządzeń z punktu widzenia:
a)
wydajności urządzeń,
b)
jakości produkcji,
c)
zatrudnienia,
d)
zużycia surowców (ilość, jakość, wartość, źródło zaopatrzenia),
e)
zużycia energii (cieplnej, elektrycznej);
6)
charakterystykę czynników inwestycyjnych, jak:
a)
zagospodarowanie powierzchni z uwzględnieniem gabarytów urządzeń objętych wnioskami;
b)
wpływ ciężaru urządzeń na wielkość i koszt obudowy;
7)
ponadto należy określić:
a)
różnice w kosztach eksploatacyjnych i inwestycyjnych dla różnych możliwych do zrealizowania wariantów importowych (we wskaźnikach złotowych i dewizowych),
b)
poszczególne etapy procesu inwestowania obiektów przy różnym zakresie importu, m.in. ze względu na podejmowaną w tym czasie produkcję krajową.
§  5.
Uzasadnienie techniczne rozwiązań, przewidujących zastosowanie maszyn lub urządzeń z importu, łącznie z zakupem licencji zagranicznej na produkcję określonych wyrobów powinno nadto określać:
1)
skutki techniczno-ekonomiczne, wynikające z zakupu licencji na produkcję w skali danej branży;
2)
poziom techniczny i technologiczny projektowanego zakładu opartego na licencji zagranicznej w porównaniu z doświadczeniami zagranicznymi oraz dotychczasowym poziomem produkcji krajowej;
3)
przydatność surowców i półproduktów krajowych do produkcji bądź wielkość niezbędnego importu surowców lub półfabrykatów oraz wynikowy efekt ekonomiczny zamierzonej produkcji o przewidzianych parametrach;
4)
koszty zakupu licencji i opłaty licencyjne.

Rozdział  3.

Uzasadnienie ekonomiczne.

§  6.
Dane techniczne, o których mowa w § 4 i § 5, powinny stanowić podstawę do przeprowadzenia rachunku ekonomicznego. Metodę przeprowadzenia rachunku ekonomicznego ustala instrukcja ogólna w sprawie metodyki badań ekonomicznych efektywności inwestycji z 1962 r., wydana przez Komisję Planowania przy Radzie Ministrów.
§  7.
W celu ułatwienia sporządzania uzasadnienia ekonomicznego podaje się do stosowania odpowiednie wzory wyjściowe do przeprowadzenia rachunku ekonomicznego:
1)
Punktem wyjścia do przeprowadzenia rachunku ekonomicznego jest porównanie wskaźników efektywności istniejących, realnych wariantów do uzyskania danego efektu użytkowego. Wskaźnik oblicza się według wzoru podstawowego:

......... (1),

gdzie:

T - graniczny czas zwrotu nakładów = 6 lat,

J - wielkość nakładów inwestycyjnych łącznie z wielkością zamrożenia,

K - roczne koszty eksploatacyjne, nie obejmujące surowców i zużycia półfabrykatów, paliwa i energii, pomniejszone o amortyzację,

P - średnia roczna produkcja,

b - współczynnik korygujący, uwzględniający okres eksploatacji, odczytany z tablic Instrukcji ogólnej,

S - roczne koszty zużycia surowców.

2)
Zależnie od warunków i charakteru produkcji stosuje się następujące formuły rachunku, oparte na modyfikacji wzoru podanego w pkt 1. W razie gdy import dotyczy inwestycji centralnych, rachunek przeprowadza się według następujących wzorów:
a)
Jeśli importowane urządzenie przeznaczone jest do produkcji wyrobu eksportowego lub antyimportowego, import uznać można za efektywny wówczas, gdy spełniona jest nierówność:

......... (2),

gdzie:

Jd - łączne wydatki dewizowe (w złotych dewizowych), związane z zakupem importowanego obiektu, transportem, instalacją oraz uruchomieniem urządzenia;

e, e1 - kierunkowe przeliczniki dewizowe, odpowiadają:

e - kierunkowi zakupu obiektu inwestycyjnego,

e1 - kierunkowi eksportu produkcji gotowej*);

Jkr - łączne nakłady inwestycyjne wydatkowane w złotych obiegowych, niezależnie od wydatków dewizowych, powiększone o straty, wynikające z zamrożenia;

Kd - roczne koszty eksploatacyjne, pomniejszone o wielkości amortyzacji oraz koszt wsadu dewizowego, a powiększone o roczną ratę kapitalnych remontów;

D - uzysk dewizowy brutto za produkcję roczną;

De - wsad dewizowy do produkcji rocznej, powiększony o ewentualną wartość importu części zamiennych odniesionego do 1 roku.

Zamrożenie nakładów równe jest iloczynowi I x 0,16 nz,

gdzie:

I - wydatkowane nakłady inwestycyjne;

nz - okres zamrożenia nakładów w latach.

b)
Efektywność importu urządzeń o lepszej charakterystyce techniczno-ekonomicznej w porównaniu z wytwarzanymi w kraju. Import jest efektywny, gdy spełniony jest warunek:

Eimp < Ekr ......... (3),

gdzie:

........ (3a)

......... (3b),

gdzie poza oznaczeniami wzoru (1) i (2):

S - koszt zużycia surowców oraz koszt remontów bieżących i kapitalnych,

P - roczna wielkość produkcji lub usług,

b - współczynnik korygujący (odczytany z tabeli Instrukcji ogólnej).

Subskrypt 1 i 2 oznacza odpowiednie wielkości, odnoszące się do urządzenia importowanego i krajowego.

Rachunek według wzoru (3) przeprowadza się dla urządzeń przeznaczonych zarówno do produkcji eksportowej, jak również ograniczającej import.

c)
W razie importu urządzenia nie produkowanego w kraju, mającego na celu oszczędność pracy ręcznej, powinien być spełniony warunek:

......... (4)

3)
Jeżeli urządzenie importowane wymaga niewielkich nakładów inwestycyjnych, należy stosować uproszczone metody badania opłacalności, ustalone na podstawie "Instrukcji w sprawie efektywności mniejszych inwestycji oraz przedsięwzięć organizacyjno-technicznych, zwłaszcza związanych z realizacją postępu technicznego oraz produkcją eksportową i zastępującą import", wydanej przez Komisję Planowania przy Radzie Ministrów w 1962 r.
a)
W razie gdy importowane urządzenie pozwala na uzyskanie produkcji eksportowej lub ograniczającej import, opłacalność importu ustala się według formuły:

......... (6),

gdzie poza oznaczeniami przyjętymi we wzorze (2):

Id - wydatek dewizowy na zakup urządzenia;

Ikr - nakłady inwestycyjne w złotych obiegowych na montaż i uzupełnienie urządzenia importowanego.

b)
Dla urządzeń importowanych, dających obniżkę kosztów w porównaniu do urządzeń krajowych, powinien być spełniony warunek:

........ (5),

Ikr2 - nakłady inwestycyjne na zakup urządzenia krajowego.

c)
Dla urządzeń nie produkowanych w kraju, a dających obniżkę kosztów, stosuje się wzór:

........ (7),

gdzie:

U - roczna obniżka kosztów (wzrost akumulacji zakładu),

q = 0,2 przy n = 15,

d)
W razie importu urządzeń służących do mechanizacji prac ręcznych stosuje się wzór:

....... (8),

gdzie:

Kp - roczne koszty przerobu, tj. koszty eksploatacji, pomniejszone o koszt zużycia materiałów i amortyzacji.

§  8.
Dodatkowo można obliczyć okres zwrotu nakładów inwestycyjnych ze względu na spodziewaną różnicę kosztów produkcji; oczywiście w razie korzystnego importu, gdy zarówno we wskaźnikach złotowych, jak i dewizowych okres zwrotu jest bardzo korzystny, np. 2 lata - w wykonaniu krajowym zaś, np. 6 lat, można poprzestać na rachunku uproszczonym, kładąc jednocześnie nacisk na analizę elementów technicznych, a w szczególności na realność terminów osiągnięcia produkcji o żądanych parametrach i żądanej wielkości.
______

*) Kierunkowe przeliczniki dewizowe będą ustalane przynajmniej raz do roku przez Ministerstwo Handlu Zagranicznego, zależnie od kierunków geograficznych, z uwzględnieniem aktualnego stanu bilansów handlowych z poszczególnymi krajami, i podawane do wiadomości zainteresowanych.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1964.31.136

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady sporządzania uzasadnień techniczno-ekonomicznych do wniosków o zezwolenie na przyjęcie w dokumentacji rozwiązań przewidujących zastosowanie maszyn, urządzeń lub podzespołów nie produkowanych w kraju.
Data aktu: 24/04/1964
Data ogłoszenia: 13/05/1964
Data wejścia w życie: 13/05/1964