Ustalenie regulaminu Państwowej Komisji Wyborczej.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 11 lipca 1991 r.
w sprawie ustalenia regulaminu Państwowej Komisji Wyborczej.

Na podstawie art. 50 ust. 3 ustawy z dnia 28 czerwca 1991 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 59, poz. 252) i art. 5 ustawy z dnia 10 maja 1991 r. - Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 58, poz. 246) Państwowa Komisja Wyborcza uchwala, co następuje:
§  1.
Ustala się regulamin Państwowej Komisji Wyborczej w brzmieniu określonym w załączniku do uchwały.
§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1.
Regulamin określa w szczególności zasady organizacji pracy Państwowej Komisji Wyborczej, zwanej dalej "Komisją", oraz sposób wykonywania jej ustawowych zadań.
§  2.
1.
Komisja rozpatruje i rozstrzyga kolegialnie sprawy należące do jej właściwości.
2.
Komisja uchwala normatywne akty prawne w zakresie określonym w ustawach.
§  3.
1.
Komisja działa na podstawie okresowych planów pracy oraz planów szczegółowych, dotyczących wykonania określonych zadań, w tym związanych z ustaleniem wyników wyborów.
2.
Projekty planów, o których mowa w ust. 1, przygotowuje Sekretarz Komisji i przedstawia je Komisji.

Rozdział  2

Organizacja pracy Komisji

§  4.
1.
Pracami Komisji kieruje jej Przewodniczący, który w szczególności:
1)
reprezentuje Komisję na zewnątrz,
2)
zwołuje posiedzenia Komisji i im przewodniczy,
3)
podpisuje w imieniu Komisji uchwały, wytyczne i wyjaśnienia oraz wnioski Komisji, zaświadczenia o wyborze posłów i senatorów, a także pisma wychodzące na zewnątrz, z zastrzeżeniem spraw wymienionych w § 13,
4)
nadzoruje wykonanie uchwał i wytycznych Komisji,
5)
zleca wykonanie określonych zadań Krajowemu Biuru Wyborczemu i czuwa nad ich wykonaniem,
6)
wykonuje czynności zlecone przez Komisję.
2.
W razie nieobecności Przewodniczącego Komisji, jego funkcje pełni zastępca Przewodniczącego.
§  5.
Komisja może przydzielić do wykonania określone czynności wynikające z jej zadań zastępcom Przewodniczącego, członkom Komisji i Sekretarzowi Komisji lub powoływanym w tym celu ze swego składu zespołom.
§  6.
Do zadań Sekretarza Komisji należy w szczególności:
1)
prezentowanie na posiedzeniach Komisji projektów uchwał, wytycznych i wyjaśnień Komisji oraz innych materiałów przygotowanych przez Krajowe Biuro Wyborcze,
2)
przedkładanie Komisji odwołań od decyzji okręgowych komisji wyborczych i wojewódzkich komisji wyborczych oraz skarg na ich działalność w celu rozstrzygnięcia,
3)
kierowanie Inspekcją Państwowej Komisji Wyborczej,
4)
dokonywanie wstępnych uzgodnień z organami administracji rządowej w sprawie wydawania - w zakresie ich właściwości - niezbędnych aktów prawnych w sprawach wyborczych,
5)
występowanie do wojewodów, zarządów gmin oraz kierowników wojewódzkich biur wyborczych w sprawach organizacyjnych dotyczących wyborów,
6)
organizowanie na zlecenie Komisji narad i szkolenia sekretarzy okręgowych i wojewódzkich komisji wyborczych oraz kierowników wojewódzkich biur wyborczych.

Rozdział  3

Posiedzenia Komisji

§  7.
Komisja odbywa posiedzenia w terminach ustalonych w planie pracy; doręczenie zawiadomień o posiedzeniu, wraz z porządkiem obrad oraz materiałami na posiedzenie, zapewnia Sekretarz Komisji w terminie umożliwiającym przygotowanie do udziału w obradach, chyba że posiedzenie zostało zwołane w szczególnym trybie.
§  8.
1.
Członkowie Komisji mają obowiązek aktywnego uczestnictwa w posiedzeniach i innych pracach Komisji.
2.
W razie niemożności wzięcia udziału w posiedzeniu Komisji, jej członek powinien, w miarę możliwości, jeszcze przed posiedzeniem powiadomić o tym Przewodniczącego lub Sekretarza Komisji.
3.
W posiedzeniach Komisji stale uczestniczy Sekretarz Komisji i wyznaczone przez niego osoby z Krajowego Biura Wyborczego.
§  9.
1.
Do udziału w posiedzeniach Komisji zaprasza się osoby, których potrzeba obecności wynika z porządku obrad.
2.
W posiedzeniach Komisji mogą uczestniczyć inne osoby, zaproszone przez Przewodniczącego Komisji.
3.
Na wniosek członka Komisji posiedzenie lub jego część odbywa się wyłącznie z udziałem członków Komisji.
§  10.
1.
Komisja obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia w obecności co najmniej 5 osób ze swojego składu, w tym Przewodniczącego Komisji lub jednego z jego zastępców.
2.
Uchwały i rozstrzygnięcia Komisji zapadają większością głosów w głosowaniu jawnym. W razie równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego posiedzenia.
§  11.
Wybory Przewodniczącego Komisji oraz oddzielnie jego zastępców odbywają się w głosowaniu jawnym, chyba że Komisja postanowi inaczej. W przypadku równej liczby głosów, po dyskusji głosowanie należy ponowić.
§  12.
1.
Z posiedzenia Komisji sporządza się protokół, który powinien obejmować:
1)
określenie porządku obrad,
2)
imiona i nazwiska osób uczestniczących,
3)
syntezę treści wystąpień,
4)
treść podjętych rozstrzygnięć.
2.
Do protokołu dołącza się podjęte uchwały.
3.
Uchwały, wytyczne i wyjaśnienia Komisji podpisuje przewodniczący posiedzenia.
4.
Protokół podpisuje przewodniczący posiedzenia i Sekretarz Komisji.
5.
Sekretarz Komisji przygotowuje, w miarę potrzeby, komunikat prasowy z posiedzenia i przedkłada go do aprobaty przewodniczącego posiedzenia.
§  13.
Decyzje, o których mowa w art. 666 ust. 2, art. 71 ust. 4 i art. 77 ust. 1 oraz w ust. 2 w związku z art. 74 ust. 2 i 3 Ordynacji wyborczej do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, a także protokoły Komisji dotyczące: zarejestrowania ogólnopolskich list kandydatów, wyboru posłów z ogólnopolskich list kandydatów na posłów, ustalenia ostatecznych wyników wyborów do Sejmu i obwieszczenia o wynikach wyborów do Sejmu i Senatu oraz sprawozdania z wyborów do Sejmu i Senatu podpisują wszystkie osoby wchodzące w skład Komisji, obecne na posiedzeniu.
§  14.
Uchwały Komisji, protokoły i sprawozdania, o których mowa w § 13, zaświadczenia o wyborze posłów i senatorów oraz, stosownie do decyzji przewodniczącego Komisji, inne wydane przez nią dokumenty opatruje się pieczęcią Państwowej Komisji Wyborczej.

Rozdział  4

Nadzór nad przestrzeganiem prawa wyborczego

§  15.
1.
Komisja sprawując nadzór nad przestrzeganiem prawa wyborczego wydaje wytyczne i wyjaśnienia, przeprowadza inspekcję w zakresie działalności komisji wyborczych niższego stopnia oraz organów administracji rządowej i samorządowej wykonujących zadania związane z przeprowadzeniem wyborów i rozpatruje skargi na działalność okręgowych i wojewódzkich komisji wyborczych.
2.
Komisja może żądać składania przez komisje wyborcze niższego stopnia okresowych informacji o wykonaniu ich zadań.
3.
Komisja analizuje ponadto protesty, skargi i inne sygnały związane ze stosowaniem prawa wyborczego oraz przedstawia wynikające z tego wnioski właściwym organom państwowym.
§  16.
1.
W celu wykonania zadań, o których mowa w § 15 ust. 1, Komisja może zlecić przeprowadzenie inspekcji pracownikom Krajowego Biura Wyborczego oraz korzystać z pomocy pracowników naczelnych organów państwowych delegowanych na okres wyborów do jej dyspozycji na wniosek Sekretarza Komisji, tworząc Inspekcję Państwowej Komisji Wyborczej, zwaną dalej "Inspekcją".
2.
O utworzeniu Inspekcji Komisja rozstrzyga niezwłocznie po zarządzeniu wyborów.
§  17.
1.
Osoby dokonujące inspekcji działają w zakresie zlecenia określonego przez Komisję, legitymującego się upoważnieniem podpisanym przez Przewodniczącego Komisji oraz opatrzonym pieczęcią Komisji.
2.
Osoby wchodzące w skład Inspekcji są uprawnione do wglądu w dokumentację okręgowych, wojewódzkich i obwodowych komisji wyborczych oraz wojewódzkich biur wyborczych, a także w dokumentację związaną z wyborami, znajdującą się w organach administracji rządowej i samorządowej oraz w podległych im jednostkach. Osoby te upoważnione są również do uczestnictwa w posiedzeniach okręgowych, wojewódzkich i obwodowych komisji wyborczych, z wyjątkiem posiedzeń związanych z obliczaniem wyników głosowania, a także do udzielania tym komisjom bieżących wyjaśnień.
3.
Sprawozdania z działalności inspekcyjnej przedstawiane są niezwłocznie Komisji.

Rozdział  5

Postanowienia szczególne i końcowe

§  18.
1.
W okresie między wyborami Komisja wykonuje swoje zadania według odrębnie ustalonego planu pracy, z tym że posiedzenia Komisji odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż co dwa miesiące.
2.
Przepisy regulaminu stosuje się odpowiednio.
§  19.
1.
W wypadku konieczności dokonania zmian w składzie Komisji, powiadamia się o tym niezwłocznie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Jeżeli zmiany, o których mowa w ust. 1, dotyczą osób pełniących funkcje Przewodniczącego Komisji lub jego zastępcy, Komisja po uzupełnieniu jej składu dokonuje niezwłocznie wyboru nowego przewodniczącego lub jego zastępcy. Przepis § 11 regulaminu stosuje się odpowiednio.
3.
Informację o zmianach na stanowisku przewodniczącego Komisji lub jego zastępcy przekazuje się do publicznej wiadomości w formie komunikatu prasowego z posiedzenia Komisji.
§  20.
Osoby wchodzące w skład Komisji legitymują się dokumentem potwierdzającym członkostwo i pełnione funkcje w Komisji, wydanym przez Przewodniczącego Komisji.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1991.23.159

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Ustalenie regulaminu Państwowej Komisji Wyborczej.
Data aktu: 11/07/1991
Data ogłoszenia: 22/07/1991
Data wejścia w życie: 11/07/1991