Zasady, zakres i tryb współdziałania oraz szczegółowy rozdział kompetencji pomiędzy Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję Wywiadu i Wojskowe Służby Informacyjne.

ZARZĄDZENIE Nr 79
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 12 września 2003 r.
w sprawie zasad, zakresu i trybu współdziałania oraz szczegółowego rozdziału kompetencji pomiędzy Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję Wywiadu i Wojskowe Służby Informacyjne

Na podstawie art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. Nr 74, poz. 676 oraz z 2003 r. Nr 90, poz. 844, Nr 113, poz. 1070 i Nr 130, poz. 1188) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zarządzenie określa zasady, zakres i tryb współdziałania oraz szczegółowy rozdział kompetencji pomiędzy Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zwaną dalej "ABW", Agencję Wywiadu, zwaną dalej "AW", i Wojskowe Służby Informacyjne, zwane dalej "WSI".
§  2. 
Współdziałanie pomiędzy ABW, AW i WSI odbywa się na zasadach partnerstwa, wzajemności, niejawności oraz koordynacji wspólnie prowadzonych działań.
§  3. 
ABW, AW i WSI współdziałają ze sobą, w ramach zadań własnych, w zakresie prowadzonej działalności:
1)
wywiadowczej;
2)
kontrwywiadowczej;
3)
analitycznej i informacyjnej;
4)
technicznej;
5)
ewidencyjno-archiwalnej;
6)
szkoleniowej.
§  4. 
Współdziałanie pomiędzy ABW, AW i WSI jest realizowane przez:
1)
wzajemne udostępnianie informacji pozwalających na ocenę problemów wymagających podjęcia działań przez pozostałe służby specjalne;
2)
konsultowanie projektów podstawowych rozstrzygnięć w dziedzinach dotyczących zadań ustawowych każdej ze służb specjalnych oraz projektowanych przez nie działań;
3)
analizę stosowanych form współdziałania pod kątem efektywności realizacji zadań ustawowych każdej ze służb specjalnych.
§  5. 
Współdziałanie pomiędzy ABW i AW jest realizowane przez:
1)
wymianę informacji, analiz oraz prognoz związanych z oceną zagrożeń godzących w bezpieczeństwo wewnętrzne państwa oraz jego porządek konstytucyjny, a w szczególności w suwerenność i międzynarodową pozycję, niepodległość i nienaruszalność jego terytorium, a także obronność państwa;
2)
udostępnianie środków techniki operacyjnej;
3)
zabezpieczanie dokumentów uniemożliwiających ustalenie danych identyfikujących funkcjonariuszy ABW i AW oraz osób niebędących ich funkcjonariuszami, udzielających im pomocy przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych;
4)
zabezpieczanie obiektów ABW i AW przed ich identyfikacją;
5)
szkolenie funkcjonariuszy ABW oraz AW.
§  6. 
1. 
Współdziałanie pomiędzy ABW i WSI jest realizowane przez wymianę informacji, analiz i prognoz związanych z oceną stanu bezpieczeństwa wewnętrznego państwa i jego obronności oraz z przeciwdziałaniem naruszeniom tajemnicy państwowej w zakresie obronności.
2. 
Współdziałanie, o którym mowa w ust. 1, odbywa się w zakresie:
1)
uzyskiwania, analizowania, przetwarzania i przekazywania właściwym organom informacji mogących mieć istotne znaczenie dla bezpieczeństwa i obronności państwa;
2)
rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania zagrożeń godzących w bezpieczeństwo i obronność państwa;
3)
rozpoznawania, zapobiegania i wykrywania przestępstw:
a)
szpiegostwa, terroryzmu, naruszenia tajemnicy państwowej i innych przestępstw godzących w bezpieczeństwo i obronność państwa,
b)
w zakresie produkcji i obrotu towarami, technologiami i usługami mającymi znaczenie dla bezpieczeństwa i obronności państwa,
c)
nielegalnego wytwarzania, posiadania i obrotu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz bronią masowej zagłady;
4)
realizowania, w granicach swojej właściwości, zadań służby ochrony państwa oraz wykonywania funkcji krajowej władzy bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji niejawnych w stosunkach międzynarodowych;
5)
prowadzenia kontrwywiadu radioelektronicznego;
6)
udostępniania środków techniki operacyjnej;
7)
zabezpieczania dokumentów uniemożliwiających ustalenie danych identyfikujących funkcjonariuszy ABW i żołnierzy WSI oraz osób niebędących ich funkcjonariuszami lub żołnierzami, udzielających im pomocy przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych;
8)
zabezpieczania obiektów ABW i WSI przed identyfikacją;
9)
szkolenia funkcjonariuszy ABW oraz żołnierzy WSI.
§  7. 
Współdziałanie pomiędzy AW i WSI jest realizowane przez:
1)
wymianę informacji, analiz oraz prognoz związanych z:
a)
oceną zagrożeń godzących w obronność, bezpieczeństwo i międzynarodową pozycję Rzeczypospolitej Polskiej oraz jej potencjał ekonomiczny i obronny, niepodległość oraz nienaruszalność jej terytorium, w tym uzyskanych w drodze wywiadu elektronicznego,
b)
przeciwdziałaniem naruszeniom tajemnicy państwowej w zakresie obronności;
c)
międzynarodowym obrotem bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi, środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi oraz bronią masowej zagłady, a także środkami jej przenoszenia,
d)
międzynarodowym obrotem towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa,
e)
ochroną zagranicznych przedstawicielstw Rzeczypospolitej Polskiej oraz ich pracowników przed działaniami obcych służb specjalnych i innymi działaniami mogącymi przynieść szkodę interesom Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
udostępnianie środków techniki operacyjnej;
3)
zabezpieczanie dokumentów uniemożliwiających ustalenie danych identyfikujących funkcjonariuszy AW i żołnierzy WSI oraz osób niebędących ich funkcjonariuszami lub żołnierzami, udzielających im pomocy przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych;
4)
zabezpieczanie obiektów AW i WSI przed ich identyfikacją;
5)
szkolenie funkcjonariuszy AW oraz żołnierzy WSI.
§  8. 
Współdziałanie pomiędzy ABW, AW i WSI w zakresie prowadzenia ewidencji operacyjnej jest realizowane na podstawie przepisów w sprawie sposobu współdziałania służb specjalnych z Szefem ABW w zakresie prowadzenia centralnej ewidencji zainteresowań operacyjnych służb specjalnych.
§  9. 
1. 
Współdziałanie pomiędzy ABW, AW i WSI odbywa się w trybie bezpośrednich lub pisemnych kontaktów utrzymywanych przez przedstawicieli tych służb na odpowiednich szczeblach ich struktur organizacyjnych.
2. 
Współdziałanie pomiędzy ABW, AW i WSI może następować za pośrednictwem, powoływanych przez szefów tych służb na podstawie odrębnych przepisów, stałych lub doraźnych zespołów.
§  10. 
1. 
Szczegółowy rozdział kompetencji pomiędzy ABW i AW następuje przez realizowanie przez ABW jej zadań w zakresie ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego państwa i jego porządku konstytucyjnego, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, zwanej dalej "ustawą", oraz realizowanie przez AW jej zadań w zakresie ochrony bezpieczeństwa zewnętrznego państwa, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy.
2. 
Szczegółowy rozdział kompetencji pomiędzy ABW i WSI następuje przez realizowanie przez ABW jej zadań w zakresie ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego państwa i jego porządku konstytucyjnego, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, oraz realizowanie przez WSI ich zadań bezpośrednio na rzecz lub w interesie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie zagrożeń godzących w obronność państwa, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o Wojskowych Służbach Informacyjnych (Dz. U. Nr 139, poz. 1326), zwanej dalej "ustawą o WSI".
3. 
Szczegółowy rozdział kompetencji pomiędzy AW i WSI następuje przez realizowanie przez AW jej zadań w zakresie ochrony bezpieczeństwa zewnętrznego państwa, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy, oraz realizowanie przez WSI ich zadań bezpośrednio na rzecz lub w interesie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie zagrożeń godzących w obronność państwa, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o WSI.
4. 
Przepis ust. 2 nie dotyczy kompetencji ABW i WSI wynikających z ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95, z późn. zm. 1 ).
§  11. 
1. 
Jeżeli informacje lub materiały uzyskane w wyniku realizacji zadań przez ABW, AW lub WSI wskazują, że sprawa będąca ich przedmiotem należy do wyłącznej właściwości innej służby specjalnej, służba, która uzyskała te informacje lub materiały, powiadamia o tym właściwą służbę.
2. 
W przypadku wątpliwości co do wyłącznej właściwości służby specjalnej w jednostkowej sprawie, Szef ABW, Szef AW albo Minister Obrony Narodowej zwracają się do Prezesa Rady Ministrów o wskazanie służby specjalnej właściwej do dalszego prowadzenia sprawy.
§  12. 
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 39, poz. 462, z 2001 r. Nr 22, poz. 247, Nr 27, poz. 298, Nr 56, poz. 580, Nr 110, poz. 1189, Nr 123, poz. 1353 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804 i Nr 153, poz. 1271 oraz z 2003 r. Nr 17, poz. 155.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2003.44.656

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady, zakres i tryb współdziałania oraz szczegółowy rozdział kompetencji pomiędzy Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję Wywiadu i Wojskowe Służby Informacyjne.
Data aktu: 12/09/2003
Data ogłoszenia: 19/09/2003
Data wejścia w życie: 04/10/2003