Zmiana zarządzenia w sprawie Rady Konsultacyjnej do spraw powszechnych spisów rolnych oraz narodowych spisów powszechnych ludności i mieszkań.

ZARZĄDZENIE Nr 352
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 4 listopada 2022 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie Rady Konsultacyjnej do spraw powszechnych spisów rolnych oraz narodowych spisów powszechnych ludności i mieszkań

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W zarządzeniu nr 204 Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie Rady Konsultacyjnej do spraw powszechnych spisów rolnych oraz narodowych spisów powszechnych ludności i mieszkań (M.P. z 2018 r. poz. 13 oraz z 2021 r. poz. 449) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w tytule ogólne określenie przedmiotu zarządzenia otrzymuje brzmienie:

"w sprawie Rady Konsultacyjnej do spraw powszechnych spisów rolnych, narodowych spisów powszechnych ludności i mieszkań oraz innych badań statystycznych";

2)
w § 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Tworzy się Radę Konsultacyjną do spraw powszechnych spisów rolnych, narodowych spisów powszechnych ludności i mieszkań oraz innych badań statystycznych, zwaną dalej "Radą".";

3)
w § 2:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Rada prowadzi działania na rzecz realizacji zadań państwa związanych z:

1) prowadzeniem powszechnego spisu rolnego, narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań oraz innych badań statystycznych, z wykorzystaniem rejestrów urzędowych i systemów informacyjnych administracji publicznej;

2) usystematyzowaniem danych zawartych w rejestrach urzędowych i systemach informacyjnych administracji publicznej, określeniem warunków dla ich współpracy i wymiany danych (zgodnie z wymogami interoperacyjności) oraz sposobu udostępnienia zawartych w nich informacji na potrzeby realizowanych zadań, na rzecz spisów powszechnych oraz innych badań statystycznych, przez organy państwa oraz obywateli i przedsiębiorców;

3) zapewnieniem funkcjonowania standardów informatycznych i informacyjnych, gwarantujących spójność i interoperacyjność struktury informatycznej administracji publicznej w rejestrach urzędowych i systemach informacyjnych administracji publicznej;

4) upowszechnianiem informacji o spisach powszechnych i innych badaniach statystycznych oraz ich wynikach;

5) przygotowywaniem propozycji rozwiązań służących zmniejszaniu obciążeń respondentów przez wykorzystanie danych z rejestrów urzędowych i systemów informacyjnych administracji publicznej w spisach powszechnych i innych badaniach statystycznych.",

b)
w ust. 2 w pkt 2:
lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) zapewnieniu spójności zasobów informacyjnych przez stosowanie jednolitych definicji cech informacyjnych, standardów identyfikacyjnych i klasyfikacyjnych,",

w lit. e średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. f w brzmieniu:

"f) wsparciu statystyki publicznej w procesie efektywnej wymiany danych z prowadzącymi rejestry urzędowe i systemy informacyjne administracji publicznej;";

4)
§ 3 otrzymuje brzmienie:

"§ 3. 1. W skład Rady wchodzą:

1) przewodniczący - Prezes Głównego Urzędu Statystycznego;

2) dwaj zastępcy przewodniczącego:

a) przedstawiciel ministra właściwego do spraw rodziny w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu,

b) przedstawiciel ministra właściwego do spraw informatyzacji w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu;

3) pozostali członkowie, w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu, wyznaczeni przez:

a) ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa,

b) ministra właściwego do spraw energii,

c) ministra właściwego do spraw finansów publicznych,

d) ministra właściwego do spraw gospodarki,

e) ministra właściwego do spraw klimatu,

f) ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,

g) ministra właściwego do spraw pracy,

h) ministra właściwego do spraw rolnictwa,

i) ministra właściwego do spraw rozwoju wsi,

j) ministra właściwego do spraw rybołówstwa,

k) ministra właściwego do spraw rynków rolnych,

l) ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki,

m) ministra właściwego do spraw środowiska,

n) ministra właściwego do spraw wewnętrznych,

o) ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego,

p) ministra właściwego do spraw zdrowia;

4) sekretarz - dyrektor komórki organizacyjnej właściwej w sprawach programowania i koordynacji badań statystycznych w Głównym Urzędzie Statystycznym.

2. Minister kierujący więcej niż jednym działem administracji rządowej, wymienionym w ust. 1, wyznacza do udziału w pracach Rady jednego sekretarza stanu albo podsekretarza stanu reprezentującego wspólne stanowisko danego ministra.

3. Przewodniczący może zapraszać do udziału w pracach Rady, z głosem doradczym, inne osoby niebędące członkami Rady, jeżeli udział tych osób jest potrzebny ze względu na realizację zadań Rady, w szczególności:

1) Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych;

2) przewodniczącego Rady do Spraw Koordynacji działań międzyresortowych w zakresie polityki ludnościowej;

3) inne osoby wyznaczone przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek przewodniczącego.";

5)
w § 8 w ust. 2 skreśla się wyrazy ", ze środków przeznaczonych na prace przygotowawcze do spisów powszechnych";
6)
§ 10 otrzymuje brzmienie:

"§ 10. 1. Przewodniczący sporządza i po akceptacji Rady przedstawia Radzie Ministrów roczne sprawozdanie z realizacji zadań Rady w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku, za który składane jest sprawozdanie.

2. Końcowe sprawozdanie z realizacji zadań Rady, po jego akceptacji przez Radę, przewodniczący przedstawia Radzie Ministrów w terminie 30 dni po zakończeniu prac Rady.

3. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, może zawierać rekomendacje działań, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 2.

4. Przewodniczący albo działający z jego upoważnienia sekretarz zarządzają rozpatrzenie projektu sprawozdania, o którym mowa w ust. 1 i 2, w trybie obiegowym w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk z członkami Rady.

5. Zarządzając rozpatrzenie, o którym mowa w ust. 4, przewodniczący albo działający z jego upoważnienia sekretarz wyznacza termin do zajęcia stanowiska przez członków Rady.

6. Projekt sprawozdania skierowany do rozpatrzenia w trybie obiegowym uważa się za przyjęty, jeżeli w wyznaczonym terminie nie zgłoszono uwag do projektu. W razie zgłoszenia uwag, które nie zostaną uwzględnione lub wyjaśnione, projekt sprawozdania wymaga rozpatrzenia przez Radę na posiedzeniu. Przepisy § 5 stosuje się odpowiednio.

7. Na najbliższym posiedzeniu Rady przewodniczący albo działający z jego upoważnienia sekretarz informuje członków Rady o przyjęciu sprawozdania w trybie obiegowym.";

7)
po § 10 dodaje się § 10a w brzmieniu:

"§ 10a. 1. Rada może w toku prac tworzyć opinie, stanowiska lub protokoły.

2. Do opinii, stanowisk lub protokołów przepisy § 10 ust. 3-7 stosuje się odpowiednio.

3. Opinie, stanowiska lub protokoły, o których mowa w ust. 1, mogą zostać przedstawione Radzie Ministrów.".

§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2022.1114

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zmiana zarządzenia w sprawie Rady Konsultacyjnej do spraw powszechnych spisów rolnych oraz narodowych spisów powszechnych ludności i mieszkań.
Data aktu: 04/11/2022
Data ogłoszenia: 23/11/2022
Data wejścia w życie: 08/12/2022