2) niezależność Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wyrażającą się w ograniczeniu możliwości jej kontrolowania, przy stanowiącej wyjątek kontroli na zlecenie Sejmu w zakresie wykraczającym poza sprawy wykonania budżetu i gospodarki finansowej, obejmującej wszystkie ustawowe kryteria kontroli Najwyższej Izby Kontroli, tj. legalność, gospodarność, celowość i rzetelność,
3) brak w najnowszej historii Rzeczypospolitej Polskiej kompleksowej kontroli działalności Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji - w przeszłości Sejm tylko dwukrotnie zlecił Najwyższej Izbie Kontroli przeprowadzenie kontroli działań Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji: uchwałą z dnia 15 grudnia 1999 r. w zakresie dotyczącym realizacji przyznanej Radiu Maryja w dniu 23 czerwca 1994 r. koncesji na rozpowszechnianie ogólnokrajowego programu radiofonicznego, gwarantującej udostępnienie 80 % powierzchni kraju oraz uchwałą z dnia 27 maja 2004 r. w zakresie dotyczącym prowadzonych w latach 2001-2003 postępowań koncesyjnych w sprawach rozpowszechniania programów radiowych i telewizyjnych,
4) przyjęte przez Sejm uchwałą z dnia 19 grudnia 2023 r. w sprawie przywrócenia ładu prawnego oraz bezstronności i rzetelności mediów publicznych oraz Polskiej Agencji Prasowej zobowiązanie do niezwłocznego przystąpienia do prac legislacyjnych zapewniających trwałe przywrócenie stanu zgodnego z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej w obszarze funkcjonowania państwa, jakim jest rynek mediów, zwłaszcza publicznej radiofonii i telewizji,
5) wyniki przeprowadzonych w ostatnim czasie kontroli Najwyższej Izby Kontroli w obszarze rynku mediów, w których stwierdzono istotne nieprawidłowości w funkcjonowaniu podmiotów związanych z tym rynkiem
- zleca Najwyższej Izbie Kontroli przeprowadzenie kontroli działalności Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w zakresie realizacji konstytucyjnych i ustawowych obowiązków stania na straży wolności słowa, prawa do informacji, interesu publicznego w radiofonii i telewizji oraz zapewnienia otwartego i pluralistycznego charakteru radiofonii i telewizji w okresie od 1 stycznia 2016 r. do 30 czerwca 2024 r.
W ramach wykonania uchwały Najwyższa Izba Kontroli powinna zbadać działalność Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w szczególności w zakresie:
1) prowadzonych postępowań w sprawach: koncesji na rozpowszechnianie programów, wpisu do rejestru programów, wykazów audiowizualnych usług medialnych na żądanie oraz platform udostępniania wideo;
2) realizacji przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji kontroli działalności dostawców usług medialnych i innych usług określonych w ustawie z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, w tym w zakresie zgodności działania tych podmiotów z przepisami powszechnie obowiązującymi, warunkami koncesji, regulaminem świadczenia usługi lub wiążącymi ich aktami samoregulacji, a także prowadzonych postępowań w sprawie nałożenia przez Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji kar administracyjnych za naruszenie przepisów ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji;
3) dokonywania oceny realizacji misji publicznej przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji, w tym w zakresie formułowanych przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji zaleceń lub działań naprawczych, a także w zakresie wykorzystania przez nadawców publicznej radiofonii i telewizji wpływów z opłat abonamentowych, zgodnie z przepisami ustawowymi;
4) organizowania badań treści i odbioru usług medialnych i innych usług określonych w ustawie z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, w tym w zakresie celowości utworzenia Krajowego Instytutu Mediów;
5) prowadzenia punktu kontaktowego w celu dostarczania informacji i odbierania skarg w kwestiach związanych z dostępnością usług medialnych dla osób z niepełnosprawnościami wzroku oraz osób z niepełnosprawnościami słuchu;
6) rozpatrywania skarg, wniosków i opinii zgłaszanych przez odbiorców i użytkowników usług medialnych i innych usług określonych w ustawie z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji;
7) wstrzymania przekazywania opłat abonamentowych na mocy uchwał Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nr 8/2024 z dnia 10 stycznia 2024 r. oraz nr 40/2024 z dnia 7 lutego 2024 r.
W ramach wykonania uchwały Najwyższa Izba Kontroli może przeprowadzić kontrolę w Radzie Mediów Narodowych oraz w Krajowym Instytucie Mediów. W przypadku podjęcia kontroli w Radzie Mediów Narodowych na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli Sejm Rzeczypospolitej Polskiej zleca również Najwyższej Izbie Kontroli przeprowadzenie kontroli działalności Kancelarii Sejmu w zakresie zapewnienia obsługi administracyjno- organizacyjnej Rady Mediów Narodowych oraz pokrywania kosztów jej funkcjonowania i kosztów związanych z jej obsługą.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | M.P.2024.735 |
Rodzaj: | Uchwała |
Tytuł: | Zlecenie Najwyższej Izbie Kontroli przeprowadzenia kontroli działalności Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w zakresie realizacji konstytucyjnych i ustawowych obowiązków stania na straży wolności słowa, prawa do informacji, interesu publicznego w radiofonii i telewizji oraz zapewnienia otwartego i pluralistycznego charakteru radiofonii i telewizji. |
Data aktu: | 26/07/2024 |
Data ogłoszenia: | 12/08/2024 |