W opisie propozycji czytamy, że wzór umowny kredytowej o charakterze ustawowym ma uwzględniać „interesy obu stron umowy, a także inne przepisy krajowe oraz unijne”. Według autora tej koncepcji, dodanie wzorca do ustawy „stworzyłby nową sytuację na polskim rynku, w którym banki konkurowałyby głównie poprzez wysokość oprocentowania kredytów oraz ewentualnie inne udogodnienia dla klientów”.

- Z kolei klienci mieliby pewność, że – niezależnie od wybranego banku – ich prawa są należycie zabezpieczone, a podstawowe warunki relacji kredytowej (w tym np. procedury windykacyjne czy weryfikacja zabezpieczeń) realizowane są w jednolity sposób u wszystkich kredytodawców – czytamy w opisie.

Czytaj także: ​Deregulacja już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Zalety wzorca umowy o kredytowej

Autor opisuje obecną sytuację rynkową, w której koszty kredytu hipotecznego są – w jego ocenie – podnoszone w ponadnaturalnym stopniu przez ryzyko prawne wynikające z możliwości podważania zapisów umownych.

- Polska jest w tej chwili jedynym rynkiem w UE, gdzie kwestionowanie zapisów umownych stało się przedmiotem nadużywania ze strony kancelarii odszkodowawczych w aż tak olbrzymiej skali zagrażającej stabilności sektora finansowego, trudno więc szukać bezpośrednich doświadczeń na innych rynkach – opisuje.

Zastrzega jednak, że propozycja powinna przynieść korzyści zarówno kredytodawcom, jak i kredytobiorcom. Jej realizacja wymagałaby zmian ustawowych, co oznacza konieczność przeprowadzenia pełnego procesu legislacyjnego, z zaangażowaniem interesów różnych środowisk. W opisie znalazła się też sugestia, że konkretne brzmienie przepisów może zostać oparte o projekty wypracowywane w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zaletami jednolitego wzorca umowy o kredyt hipoteczny mają być ponadto:

  • unikanie sporów dotyczących abuzywności poszczególnych klauzul;
  • lepsze rozumienie zapisów umów przez konsumentów;
  • obniżenie kosztów kredytu, a więc tym samym zwiększenie jego dostępności.

 

Zespół Rafała Brzoski

Propozycje zespołu, którym kieruje szef InPostu Rafał Brzoska, publikowane są systematycznie na stronie Sprawdzamy.com. Następnie są one przekazywane zespołowi rządowemu ds. koordynacji prac legislacyjnych nad deregulacją do wstępnego sprawdzenia. Zespół rządowy odrzuca tylko nieliczne propozycje, np. wywołujące znaczne skutki dla budżetu. Pozostałe są przekazywane właściwym ministrom, którzy muszą się do nich odnieść w wyznaczonym terminie.