1 stycznia weszło w życie rozporządzenie ministra finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. 2024, poz. 1902). Rozporządzenie ma obowiązywać przez trzy lata - od 1 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2027 r. Pierwotnie zakładano, że będzie obowiązywać do końca 2026 r. Przewidziano też okresy przejściowe.
Limit 20 tys. zł bez zmian
- Na niezmienionym poziomie pozostał limit wartości sprzedaży uprawniający do tzw. zwolnienia podmiotowego, który wynosi nadal 20 tys. zł. Chodzi o wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych - mówi Marcin Szymankiewicz, doradca podatkowy.
To oznacza, że nadal zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym będzie stosowane do:
- podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 tys. zł,
- podatników rozpoczynających dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 tys. zł.
Na poziomie 80 proc. pozostała też wartość sprzedaży dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych uzyskana z tytułu dostaw niektórych towarów i usług (np. dostawy mediów, usługi sanitarne, niektórych usług transportu pasażerskiego rozkładowego, niektórych usług związanych z zakwaterowaniem), której przekroczenie uprawnia do korzystania ze zwolnienia z obowiązku stosowania kasy rejestrującej. Przedsiębiorcy nadal będą korzystać ze zwolnienia, jeśli udział sprzedaży z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji w całkowitej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczy 80 proc.
Zmiany od lipca 2025 r. - kto straci prawo do zwolnienia
- Obowiązujące od 1 stycznia 2025 r. przepisy przewidują szerszy katalog czynności, których dokonywanie oznacza obowiązek stosowania kas fiskalnych bez względu na wielkość sprzedaży. Formalnie wyłączenia z możliwości stosowania zwolnień z kasy fiskalnej, tak jak całe rozporządzenie wykonawcze, obowiązują od 1 stycznia 2025 r., jednak prawodawca przewidział przepisy przejściowe w tym zakresie - mówi Marcin Szymankiewicz.
Zgodnie z rozporządzeniem od 1 lipca 2025 r. (bez względu na wielkość sprzedaży) ewidencjonować sprzedaż na kasach fiskalnych będą musieli przedsiębiorcy, którzy sprzedają:
- wyroby klasyfikowane do CN 2404 i 8543 40, czyli m.in. papierosy elektroniczne i produkty zawierające tytoń, tytoń odtworzony, nikotynę lub namiastki tytoniu albo nikotyny, przeznaczone do wdychania bez spalania, a także wyroby z konopi (rodzaj: Cannabis) klasyfikowane do CN 1211, przeznaczone do palenia lub do wdychania bez spalania,
- wyroby zawierające w swoim składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50 proc. objętości, nieprzeznaczone do spożycia przez ludzi, w tym rozpuszczalniki, płyny odkażające, rozcieńczalniki farb, płyny do odmrażania,
- węgiel, brykiet i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczone do celów opałowych.
Prowadząc sprzedaż tych towarów, trzeba będzie ewidencjonować ją na kasie fiskalnej już „od pierwszej złotówki”.
Obowiązek prowadzenia ewidencji nie obejmuje natomiast dostawy węgla, brykietów i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych, dokonywanej przez przedsiębiorstwo górnicze, w tym kopalnię, jeżeli dostawa ta w całości została udokumentowana fakturą.
Zobacz w LEX: Prawa i obowiązki związane z ewidencjonowaniem sprzedaży przy użyciu kas fiskalnych > >

Elżbieta Chojna-Duch, Hanna Elżbieta Litwińczuk, Elżbieta Kornberger-Sokołowska
SprawdźCena promocyjna: 84.16 zł
|Cena regularna: 99 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 71.28 zł
Od kwietnia 2026 r. kasa fiskalna na parkingu
Od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowa rejestracja sprzedaży na kasie fiskalnej obejmie usługi:
- parkingowe (w tym automaty parkingowe),
- automaty biletowe (z wyłączeniem niektórych usług transportu pasażerskiego rozkładowego).
Wyłączone zostaną usługi:
- PKWiU ex 49.31.2 (pozostały transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski – dotyczy wyłącznie przewozów miejskich rozkładowych pasażerskich, innych niż kolejowe, za które są pobierane ceny ustalone przez gminę (Radę m.st. Warszawy) lub związek komunalny),
- PKWiU ex 49.39.1 (transport lądowy pasażerski, rozkładowy: międzymiastowy i specjalizowany – dotyczy wyłącznie przewozów miejskich rozkładowych pasażerskich, innych niż kolejowe, za które są pobierane ceny ustalone przez gminę (Radę m.st. Warszawy) lub związek komunalny).
- Sprzedaż biletów w każdym rodzaju transportu z wykorzystaniem urządzeń do automatycznej sprzedaży, mieszcząca się w zakresie definicji publicznego transportu zbiorowego, nie będzie objęta obowiązkiem prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących – uzasadnia Ministerstwo Finansów.
MF wyjaśnia również, że wychodząc naprzeciw uwagom zgłaszanym w ramach uzgodnień międzyresortowych, wyłączono z obowiązku prowadzenia ewidencji „od pierwszej złotówki” usługi parkingu świadczone przez podatnika na rzecz jego pracowników. Takie usługi podlegają odrębnej ewidencji, więc nie zachodzi obawa o występowanie nadużyć przy ich opodatkowaniu.
Nie będą podlegać również obowiązkowi prowadzenia ewidencji „od pierwszej złotówki” stacje ładowania samochodów elektrycznych działające poprzez automatyczne dystrybutory, ponieważ dostawa energii elektrycznej korzysta ze zwolnienia przedmiotowego (poz. 2 załącznika do rozporządzenia).
Czytaj także w LEX: Kontrola skarbowa i jej konsekwencje dla kontrolowanego w zakresie prawidłowości ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas fiskalnych > >
Automaty vendingowe z kasą od kwietnia 2027
Od 1 kwietnia 2027 r. obowiązkowa rejestracja sprzedaży obejmie automaty vendingowe (np. z napojami i przekąskami). Nadal jednak niektóre automaty będą wyłączone z tego obowiązku. Chodzi o urządzenia obsługiwane przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, ale nie mają zasilania elektrycznego. MF podaje przykład automatu vendingowego na stojaku sprzedającego piłki kauczukowe. W związku z tym, że takie automaty vendingowe nie mają zasilania elektrycznego, działają jedynie na zasadzie mechaniki, trudno byłoby zainstalować kasę.
Czytaj również: Podatek od budowli na nowych zasadach - firmy czeka pilny przegląd
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.