Po blisko 1,5-rocznym okresie, w dalszym ciągu brak jest przepisów i praktyki urzędowania w zakresie transparentności decyzji kadrowych, a w szczególności decyzji o awansach na wyższe stanowiska służbowe oraz o delegacjach do jednostek wyższego szczebla prokuratury. Brak też nadal konkursów na funkcje kierownicze, wyższe stanowiska służbowe oraz delegacje, mimo iż konkurs taki został przeprowadzony na stanowisko prokuratora krajowego - czytamy w stanowisku Stowarzyszenia.

Czytaj: Mazur: Projekt regulujący status tzw. neo-sędziów uwzględnia opinię Komisji Weneckiej>>

Nie usunięto przepisów ustawy kagańcowej

W ocenie LSO odczuwalny jest brak gruntownej zmiany regulaminu wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek prokuratury. - Regulamin ten określający organizacyjny porządek funkcjonowania prokuratury jest rozporządzeniem, które może być zmienione w każdym czasie, tak by do czasu uchwalenia nowej ustawy o Prokuraturze, bez zwłoki, mógł stanowić pomost do planowanych zmian ustawowych w ustroju prokuratury – jak choćby w zakresie zakreślenia właściwości rzeczowej jednostek prokuratury - wskazuje.

Dodaje, że całkowicie niezrozumiałe jest również pozostawienie w projekcie ustawy o zmianie Prawa o prokuraturze (przygotowanym w Ministerstwie Sprawiedliwości i zakładającym oczekiwane rozdzielenie stanowiska ministra sprawiedliwości i prokuratora generalnego oraz ustanawiającym niezależność prokuratury) przepisów tzw. „ustawy kagańcowej”, zakwestionowanych przez Trybunał Sprawiedliwości UE.

- Nie sposób nie zauważyć, że niemal jednocześnie Minister Sprawiedliwości przygotował projekt ustawy nowelizującej Prawo o ustroju sądów powszechnych przewidujący likwidację przepisów tejże „ustawy kagańcowej” – ale tylko w sądach - wskazano.

 

W prokuraturze nie ma miejsca dla sędziów powołanych po 2018 r.?

LSO odnosi się także do propozycji MS, by sędziowie - byli prokuratorzy, którzy zostali powołani od 2018 r. na stanowisko sędziego, mogli wrócić do prokuratury.

Zarząd Stowarzyszenia Prokuratorów Lex Super Omnia stanowczo sprzeciwia się jakiejkolwiek możliwości automatycznego przywracania do służby prokuratorskiej osób, których powołania lub awanse były konsekwencją działań nielegalnie ukształtowanej Krajowej Rady Sądownictwa w latach 2018–2025. Powrót do służby może nastąpić wyłącznie po indywidualnej, wnikliwej weryfikacji spełnienia wszystkich wymogów przewidzianych w art. 75 ustawy Prawo o prokuraturze, a w szczególności rzeczywistego wykazania nieskazitelnego charakteru. Nieskazitelność ta musi być rozumiana surowo – jako trwała postawa niezależności, uczciwości i wierności zasadom państwa prawnego, a nie jako formalne spełnienie minimalnych wymogów - wskazuje.

I dodaje, że osoby, które świadomie korzystały z bezprawnych nominacji, legitymizowały bezprawie lub uczestniczyły w systemowym niszczeniu zasad niezależności prokuratury, nie powinny powrócić do służby publicznej. - Ich obecność w szeregach prokuratury oznaczałaby nieakceptowalną sytuację niweczącą szansę na odbudowę autorytetu i niezależności prokuratury - wskazano.

Czytaj: Będzie miesiąc na wzruszenie orzeczeń sędziów powołanych po 2017 r.>>

 Sędzia awansował po 2017 r.? Z mocy ustawy wróci na poprzednie stanowisko>>

 Kożuchowska-Warywoda: Naszym celem nie jest odwet, a sanacja wymiaru sprawiedliwości>>

Potrzebne oczyszczenie

Stowarzyszenie dodaje, że skuteczna odbudowa państwa prawnego wymaga nie tylko zmiany przepisów, ale także oczyszczenia instytucji z osób aktywnie biorących udział w demontażu praworządności. - Tylko poprzez przywrócenie najwyższych standardów etycznych i zawodowych możliwe będzie odbudowanie zaufania obywateli do prokuratury jako strażnika prawa, a nie instrumentu władzy politycznej - zaznaczono.

 

Prokuratura potrzebuje przepisów o delegacji

LSO jako wysoce niepokojące wskazuje także pominięcie prokuratury w procesie legislacyjnym, który doprowadził do uchwalenia ustawowych zmian w zasadach delegacji sędziów.

Zaznacza, że zmiany w zakresie legislacji powinny polegać na wprowadzeniu przepisów, iż:

  • delegowania prokuratora do pełnienia obowiązków w innej jednostce prokuratury dokonuje się w wypadku uzasadnionych potrzeb tej Prokuratury, w szczególności gdy przemawiają za tym liczba i rodzaj spraw tam wpływających, stopień opanowania wpływu spraw oraz średnia wielkość referatu prokuratora lub asesora prokuratury w relacji do wartości tych parametrów w innych jednostkach Prokuratury, w tym przy uwzględnieniu liczby obsadzonych stanowisk prokuratorskich i asesorskich, długotrwałych nieobecności prokuratorów i asesorów prokuratorskich oraz planowanych zwolnień stanowisk prokuratorskich w Prokuraturze, do którego ma nastąpić delegowanie,
  • przy delegowaniu prokuratora do pełnienia obowiązków w innej jednostce Prokuratury uwzględnia się w szczególności okres pełnienia służby prokuratorskiej, w tym na zajmowanym stanowisku prokuratora, doświadczenie w rozpoznawaniu spraw z określonego zakresu, sprawność postępowania w prowadzonych sprawach oraz ocenę wpływu delegowania na pracę Prokuratury, w której prokurator ma miejsce służbowe,
  • odwołanie prokuratora z delegowania wymaga uzasadnienia,
  • w okresie delegacji prokuratorowi przysługuje dodatek w wysokości odpowiadającej dodatkowi sędziego za delegowanie,
  • Prokurator Krajowy ogłasza w Biuletynie Informacji Publicznej o każdym delegowaniu prokuratora oraz o każdym odwołaniu albo ustąpieniu z delegowania. W ogłoszeniu wskazuje się przyczyny delegowania albo odwołania.

- Pominięcie tożsamych rozwiązań wobec prokuratorów prowadzi do stopniowej marginalizacji i negatywnie wpływa na już podzielone środowisko prokuratorów, którego część upatruje w tych działaniach potwierdzenia rozdzielenia statusu sędziego i prokuratora, co z całą stanowczością uznajemy za niedopuszczalne - zaznaczono.