Uzupełnienie i zmiany taryfy osobowej i bagażowej, obowiązującej na polskich kolejach państwowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 12 grudnia 1922 r.
o uzupełnieniu i zmianach taryfy osobowej i bagażowej, obowiązującej na polskich kolejach państwowych. *

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie podróżnych, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) i w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządza się co następuje:
§  1.
Do obowiązującej od dnia 1 stycznia 1922 r. "Taryfy na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych normalno- i szerokotorowemi polskiemi kolejami państwowemi i normalnotorowemi kolejami prywatnemi, zarządzanemi przez Państwo" (Dz. U. R. P. z r. 1921 № 97, poz. 708 i z r. 1922 № 18, poz. 155, № 29, poz. 235, № 39, poz. 333, № 71, poz. 646, № 82, poz. 737 i № 90, poz. 839) wprowadza się następujące zmiany i uzupełnienia:

CZĘŚĆ  I.

I.

Przepisy Przewozowe wraz z Postanowieniami Wykonawczemi.

1.
W art. 16 "Kontrola biletów i dopłaty do cen za przejazd":
a)
dopłata 2.000 mk., przewidziana w ust. 2 i 3, zmienia się na 3.000 mk.;
b)
dopłata 400 mk., przewidziana w Postanowieniu Wykonawczem III do ust. 3, zmienia się na 600 mk.;
c)
dopłata 1.000 mk., przewidziana w ust. 6, zmienia się na 1.500 mk.
2.
W art. 24 "Postoje" opłata 30.000 mk., przewidziana ust. 3, zmienia się na 45.000 mk.
3.
W art. 30 "Określenie" dopłat 400 mk., przewidziana w ust. 3, zmienia się na 600 mk.
4.
W art. 36 "Odpowiedzialność" norma odszkodowania 4.000 mk., przewidziana Post. Wyk. 1, zmienia się na 6.000 mk.
5.
W art. 37 "Przekroczenie terminu dostawy" norma 60 mk., przewidziana w ust. 2-a, zmienia się na 90 mk., norma 24 mk., przewidziana w ust. 3-a, zmienia się na 36 mk., a norma 36 mk., przewidziana w ust. 3-b-na 54 mk.

CZĘŚĆ  II.

II.

Postanowienia Taryfowe.

1.
W rozdziale I "Przewóz osób", w dziale A "Opłaty jednostkowe" punkt 1 otrzymuje brzmienie następujące:

"1. Opłaty jednostkowe wynoszą w pociągach osobowych i mieszanych:

a) w klasie IV (na obszarze województw: poznańskiego i pomorskiego) za kilometry od 1 do 200 po 24 mk.; za kilometry od 201 do 300 po 19,20 mk., doliczanych do opłaty 4.800 mk., przypającej za pierwsze 200 km.; za każdy dalszy kilometr po 14,40 mk., doliczanych do opłaty 6.720 mk., przypadającej za pierwsze 300 km.;

b) w klasie III za kilometry od 1 do 200 po 30 mk.; za kilometry od 201 do 300 po 24 mk., doliczanych do opłaty 6.000 mk. za pierwsze 200 km.; za każdy dalszy kilometr po 18 mk., doliczanych do opłaty 8.400 mk., przypadającej za pierwsze 300 mk.;

c) w klasie II-opłaty są 2 razy, a w klasie 1-3 razy wyższe, niż w klasie III".

2.
Ceny biletów klasy I, II i III, zawarte w tablicy B (a), umieszczonej po punkcie 9 działu A, rozdział I (załącznik I do rozporządzenia z 8 sierpnia 1922 r. Dz. U. R. P. № 71, poz. 646), potraja się.
3.
Ceny biletów klasy IV (na obszarze województw: poznańskiego i pomorskiego), zawarte w tablicy B (b), umieszczonej po tablicy B (a) (załącznik II do rozporządzenia z 8 sierpnia 1922 r. Dz. U. R. P. № 71, poz. 646), potraja się.
4.
Ceny opłat za miejsca numerowane (plac-karty), zawarte w tablicy B (c), umieszczonej po tablicy B (b) (załącznik III do rozporządzenia z 8 sierpnia 1922 r. Dz. U. R. P. № 71, poz. 646), potraja się.
5.
W rozdziale I w dziale C "Dopłaty za przejście do klasy wyższej lub do pociągu droższego" opłata 400 mk., przewidziana ust. 3 i 9, zmienia się na 600 mk.
6.
Ceny biletów okresowych, wyszczególnione w rozdziale I, dział D "Bilety okresowe", punkt 14, zmienia się na:
Odległość w kilometrach Miesięcznych Sezonowych Rocznych
Klasa
1 II III I II III II III
Marek
1 - 10 20.250 13.500 6.750 60.750 40.500 20.250 182.250 121.500 60.750
11 - 20 40.500 27.000 13.500 121.500 81.000 40.500 364.500 243.000 121.500
21 - 30 60.750 40.500 20.250 182.250 121.500 60.750 546.750 364.500 182.250
31 - 40 81.000 54.000 27.000 243.000 162.000 81.000 729.000 486.000 243.000
41 - 50 101.250 67.500 33.750 303.750 202.500 101.250 911.250 607.500 303.750
51 - 60 121.500 81.000 40.500 364.500 243.000 121.500 1.093.500 729.000 364.500
61 - 70 141.750 94.500 47.250 425.250 283.500 141.750 1.275.750 850.500 425.250
71 - 80 162.000 108.000 54.000 486.000 324.000 162.000 1.458.000 972.000 486.000
81 - 90 182.250 121.500 60.750 546.750 364.500 182.250 1.640.250 1.093.500 546.750
91 - 100 202.500 135.000 67.500 607.500 405.000 202.500 1.822.500 1.215.000 607.500
7.
Ceny uczniowskich biletów miesięcznych klasy III, wyszczególnione w rozdziale I, dział E I "Ulgi taryfowe ze względów społecznych i humanitarnych. I. Przyjazdy do szkół", punkt 9, zmienia się na:
Odległość w kilometrach Cena uczniowskiego biletu miesięcznego kl. III
Marek
1 - 10 1.690
11 - 20 3.375
21 - 30 5.065
31 - 40 6.750
41 - 50 8.440
51 - 60 10.125
61 - 70 11.815
71 - 80 13.500
8.
Ceny tygodniowych biletów robotniczych, wyszczególnione w rozdziale I, Dział E III "Dla robotników", punkt A-a-12, zmienia się na:
Odległość w kilometrach Cena Marek
1 - 10 1.350
11 - 20 2.700
21 - 30 4.050
31 - 40 5.400
41 - 50 6.750
9.
W rozdziale II "Bilety peronowe", cena biletu peronowego na wstęp jednorazowy 200 mk., przewidziana ustępem 2 (1), zmienia się na 300 mk., a cena miesięcznego biletu peronowego 6000 mk., przewidziana ust. 2 (2), zmienia się na 9.000 mk.
10.
W rozdziale III "Przewóz psów", w punkcie 2 opłata 20 mk. za przechowanie zmienia się na 30 mk. za sztukę i każda, rozpoczętą godzinę.
11.
W rozdziale IV "Przewóz bagażu":

A. Punkt 1-szy otrzymuje brzmienie następujące:

"1. Opłaty jednostkowe za przewóz bagażu wynoszą od każdych zaczętych 10 kg. i od każdego kilometra:

a) w pociągach osobowych i mieszanych za kilometry - od 1 do 200 - 4,50 mk., za kilometry od 201 do 300 - 3,60 mk., doliczane do opłaty 900 mk., przypadającej za pierwsze 200 km., za kilometry dalsze 2,70 mk., doliczane do opłaty 1.260 mk., przypadającej za pierwsze 300 km.;

b) w pociągach pośpiesznych-o 50% więcej od opłat, podanych w punkcie a);

c) w pociągach luksusowych (expresowych) - o 50% więcej od opłat, przewidzianych dla pociągów pośpiesznych punkt b)".

B. Punkt 4 otrzymuje brzmienie następujące:

"4. Najniższa należność za przewóz bagażu pociągiem pośpiesznym lub luksusowym (expresowym) równa się opłacie za 100 km., t. j. wynosi w pociącach pośpiesznych 675 mk., a w luksusowych (expresowych) 1.012,5 mk. za każde 10 kg.".

C. W punkcie 6 opłata 120 mk. za przechowanie bagażu zmienia się na 180 mk. od sztuki za każdą zaczętą dobę.

D. W punkcie 7 opłaty za przewóz bagażu, zawarte w załączniku IV do rozporządzenia z 17 maja 1922 r. (Dz. U. R. P. № 39, poz. 333), potraja się.

12.
W rozdziale V "Przewóz przesyłek nadzwyczajnych":

A. Punkt 1-szy otrzymuje brzmienie następujące:

"1. Opłaty jednostkowe za przewóz przesyłek nadzwyczajnych wynoszą od każdych zaczętych 10 kg. i od każdego kilometra:

a) w pociągach osobowych i mieszanych za kilometry od 1 do 200 - 9 mk., za kilometry od 201 do 300 - 7,20 mk., doliczanych do opłaty 1.800 mk., przypadającej za pierwsze 200 km., za kilometry dalsze-5,40 mk., doliczane do opłaty 2.520 mk., przypadającej za pierwsze 300 km.;

b) w pociągach pośpiesznych - o 50% więcej od opłat, podanych w punkcie a);

c) w pociągach luksusowych - o 50% więcej od opłat, przewidzianych dla pociągów pośpiesznych (punkt b)".

B. Punkt 4 otrzymuje brzmienie następujące:

"4. Najniższa należność za przewóz przesyłki nadzwyczajnej w pociągach pośpiesznych lub expresowych równa się opłacie za 100 km., t. j. wynosi 1.350 mk. w pociągach pośpiesznych i 2025 mk. w expresowych od każdych zaczętych 10 kg.".

C. W punkcie 6 opłaty za przewóz przesyłek nadzwyczajnych, zawarte w załączniku V do rozporządzenia z 17 maja 1922 r. (Dz. U. R. P. № 39, poz. 333), potraja się.

13.
W rozdziale VI "Przewóz czasopism, broszur i książek".

A. Punkt 5 otrzymuje brzmienie następujące:

"5. Opłata za przewóz powinna być uiszczona przy nadaniu; wynosi ona od każdych zaczętych 10 kg. i 1 km. za kilometry od 1 do 200-3,30 mk., za kilometry od 201 do 300-2,70 mk., doliczane do opłaty 660 mk., przypadającej za pierwsze 200 km., za kilometry dalsze-2,10 mk., doliczane do opłaty 930 mk., przypadającej za pierwsze 300 km.; opłaty oblicza się strefami po 10 km., licząc za pełne strefy. Przypadającą do pobrania należność zaokrągla się do najbliższych pełnych marek wzwyż. Obliczone na zasadach powyższych opłaty podane są pod punktem 8".

B. W punkcie 8 opłaty za przewóz czasopism, broszur i książek, zawarte w załączniku VI do rozporządzenia z 17 maja 1922 r. (Dz. U. R. P. № 39, poz. 333), potraja się.

14. 1
W rozdziale VII "Pociągi nadzwyczajne, wagony osobowe, dla chorych i bagażowe" wszystkie opłaty, obowiązujące przed 1 czerwca 1922 r. (Dz. U. R. P. № 97, poz. 708), zmienia się na opłaty 22 razy wyższe.
§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie od dnia 1 stycznia 1923 roku.
* Z dniem 1 lutego 1923 r. obowiązujące od d. 1 stycznia 1923 r. opłaty, zawarte w nin. rozporządzeniu podwyższa się o 50%, zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 26 stycznia 1923 r. (Dz.U.23.10.69) zmieniającego nin. rozporządzenie.

Z dniem 1 marca 1923 r. opłaty, zawarte w nin. rozporządzeniu podwyższa się o 200%, zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 17 lutego 1923 r. (Dz.U.23.18.125) zmieniającego nin. rozporządzenie.

1 § 1 pkt 14:

- zmieniony przez § 2 rozporządzenia z dnia 26 stycznia 1923 r. (Dz.U.23.10.69) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lutego 1923 r.

- zmieniony przez § 2 rozporządzenia z dnia 17 lutego 1923 r. (Dz.U.23.18.125) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 1923 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1922.115.1046

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Uzupełnienie i zmiany taryfy osobowej i bagażowej, obowiązującej na polskich kolejach państwowych.
Data aktu: 12/12/1922
Data ogłoszenia: 28/12/1922
Data wejścia w życie: 01/01/1923