Dla zakresu opłat stemplowych od podań i świadectw urzędowych rozciąga się na obszar Rzeczypospolitej moc obowiązującą:
Inne postanowienia tej pozycji jak również pozycje 1, 7, 11 i 52 pruskiej taryfy stemplowej w brzmieniu ustalonem w art. 3 (ustępie drugim) ustawy z dnia 7 kwietnia 1922 r. (Dz. U. R. P. № 38 poz. 315) stosowane będą tylko o tyle, o ile dotyczą sądów i notarjuszów. W innych przypadkach świadectwa, wymienione w powołanych pozycjach, podlegają ogólnym przepisom o świadectwach, wymienionym w ustępie 1 niniejszego rozporządzenia (w dziale II załączonych "Przepisów w przedmiocie opłat stemplowych od podań oraz od świadectw urzędowych").
Pozycji 10 pruskiej taryfy stemplowej nie sto-stosuje się w przypadkach, w których dokument urzędowy, określony w powołanej pozycji, podlega opłacie w myśl pozycji 10 do 17 taryfy, załączonej do "Przepisów w przedmiocie opłat stemplowych od podań oraz od świadectw urzędowych" lub wydany został na skutek podania, do którego stosują się przepisy działu I powołanych "Przepisów".
Przepisy te obowiązują na całym obszarze Rzeczypospolitej.
Inne przepisy niniejszego rozporządzenia wchodzą w życie na obszarze b. dzielnic rosyjskiej i austrjackiej w miesiąc po ogłoszeniu.'
Na obszarze b. dzielnicy pruskiej przepisy niniejszego rozporządzenia, dotyczące świadectw urzędowych, wchodzą w życie w miesiąc po ogłoszeniu, przepisy zaś, dotyczące podań i załączników w trzy miesiące po ogłoszeniu.
PRZEPISY W PRZEDMIOCIE OPŁAT STEMPLOWYCH OD PODAŃ ORAZ OD ŚWIADECTW URZĘDOWYCH.
OPŁATY OD PODAŃ, WNOSZONYCH DO URZĘDÓW PAŃSTWOWYCH.
Podania, wnoszone do urzędów państwowych - z wyjątkiem sądów i urzędów wymiaru sprawiedliwości - podlegają opłatom, wymienionym w części pierwszej załączonej taryfy.
Załączniki do takich podań podlegają opłacie, wymienionej w części drugiej (poz. 10) tejże taryfy.
Przepisy niniejsze, o ile dotyczą podań, stosować należy - o ile nie postanowiono inaczej - również do załączników.
Protokuł, zastępujący podanie, podlega opłacie takiej samej, jakaby się należała w razie wniesienia podania tej samej treści.
Podanie, wniesiona przez dwie lub więcej osób lub przez jedną osobą, działającą w charakterze ustawowego zastępcy lub pełnomocnika dwu lub więcej osób - podlega opłacie jednokrotnej, tylko o tyle, o ile odnośne osoby zgłosiły żądanie, w podaniu zawarte, jako współwłaściciele co do majątku wspólnego lub o ile żądanie opiera się na jednym i tym samym tytule prawnym. W braku powyższych warunków podanie takie podlega opłacie tyle razy, ile osób wniosło je w imieniu własnem lub ile jest osób, w których imieniu wniósł podanie zastępca ustawowy lub pełnomocnik. Załączniki do podań, określonych w niniejszym paragrafie, podlegają zawsze opłacie jednokrotnej.
Podanie, od którego opłatę uiszczono, zwrócono petentowi bez rozpatrzenia z powodu wniesienia do urzędu niewłaściwego lub z powodu innych braków formalnych, podlega w razie ponownego złożenia w urzędzie właściwym - lub po usunięciu braków formalnych - ponownej opłacie tylko co do arkusza pierwszego, a to - z wyjątkiem przypadku, w następnym ustąpię przewidzianego - w wysokości 15.000 mk. (poz. 9 taryfy) ; arkusze następne, jak również następna egzemplarze, odpisy i załączniki nie podlegają ponownej opłacie.
Od podań, określonych w punktach a), b), w pozycji 8 taryfy, należy w przypadku, wymienionym w ustępie poprzednim, zamiast 15.000 mk. uiścić 1.000 mk. względnie 3.000 mk.
Uwolnienia przedmiotowe.
Opłacie w myśl przepisów niniejszych nie podlegają podania następujące:
Uwolnienia osobiste.
Od opłat, unormowanych w dziale I przepisów niniejszych są zwolnione:
Fundacjom, zakładom i zrzeszeniom, które mają na celu działalność, określoną w § 7, jeżeli ich siedziby znajdują się zagranicą, może być przyznane uwolnienie osobiste decyzją Ministra Skarbu.
Jeżeli jedno i to samo podanie wniosły dwie lub więcej osób, przyczem niektóre tylko są zwolnione od opłaty, to osoby nieuwolnione obowiązane są solidarnie do uiszczenia całej opłaty.
Uiszczenie opłaty.
(§§ 21 i 22 dekretu z dn. 7 lutego 1919 r., Dz. P. P. P № 14 poz. 145: art. 8 ustawy z dn. 24 marca 1923 r., Dz. U. R. P. № 44 poz. 296).
Kwotę należną przy podaniu o zezwolenie na niezamykanie lokalu publicznego (poz. 6) należy uiścić gotówką.
Uiszczenie gotówką przy podaniach, przy których kwota należna nie przewyższa 60.000 mk., jest dopuszczalne tylko w braku znaczków stemplowych.
O ile przyjęcie podania lub otwarcie koperty, w której ono się mieści, następuje poza biurem podawczem, kasuje znaczki stemplowe urzędnik, przyjmujący podanie, lub otwierający kopertę, albo urzędnik przezeń upoważniony.
Znaczki stemplowe, skasowane w sposób podany w poprzednich dwóch ustępach, ulegają ponownemu skasowaniu za pomocą wypisania daty atramentem na znaczkach przez urzędnika, któremu poruczono załatwienie podania, lub przez urzędnika przezeń upoważnionego-z wyłączeniem jednak urzędnika biura podawczego (ustęp 1 niniejszego paragrafu).
Urząd, przyjmujący telegram, uzupełnia tekst telegramu, umieszczając po podpisie nadawcy uwagą: "Stempel ...... Mk."
Urząd, przyjmujący telegram, kasuje znaczki stemplowe, odciskiem stempla kalendarzowego.
Urzędy, powołane do przyjmowania telegramów, nie odmawiają przyjęcia telegramów nieostemplowanych. Nie jest też ich rzeczą badać, czy poszczególne podanie telegraficzne podlega opłacie i w jakiej wysokości. Mają jednak przy telegramach, zawierających podania, wystosowane do urzędów państwowych, a niezaopatrzonych w znaczek stemplowy, zwrócić uwagę nadawcy, że podanie odnośne - jeśli podlega opłacie-nie będzie załatwione. O ileby nadawca mimo tej uwagi nie chciał zaopatrzyć telegramu w znaczek stemplowy, urząd przyjmujący telegram stwierdzi to, umieszczając po podpisie nadawcy uwagę: "Stempla odmówiono".
Uwagi, wymienione w ustępach drugim i czwartym niniejszego paragrafu, mają być telegrafowane narówni z tekstem właściwym. Przy obliczaniu ilości wyrazów celem ustalenia należności za telegram, wlicza się również wyrazy, z których składają się wspomniane uwagi.
Skutki nieuiszczenia opłaty.
(§ 81 ustępy pierwszy i drugi austr. ustawy należytościowej z dn. 9 lutego 1850 r., austr. Dz. u. p. № 50; art. 24 i 25 dekretu z dn. 7 lutego 1919 r., Dz. P. P. P. № 14, poz. 145),
Jeśli wniesienie podania stanowi czynność, dla której ustanowiony jest termin prekluzyjny, to termin ten uważać się będzie za zachowany tylko w razie uiszczenia opłaty przed upływem czasokresu, wyznaczonego w myśl § 20.
Postępowanie w razie nieuiszczenia opłaty.
(§ 81 ustęp pierwszy oraz § 93, punkt 2, austr. ustawy należytościowej z dn. 9 lutego 1850, austr. Dz. u. p. № 50; art. 21, 24, 25 i 40 dekretu z dn. 7 lutego 1919 r., Dz. P. P. P. № 14, poz. 145).
W razie zastosowania § 17 należy umotywować w tej samej formie, jakie względy publiczna przemawiają za załatwieniem podania.
Kancelarja sporządza wezwanie na diaku w formie karty pocztowej, ułożonym według załącznika 2 i wysyła je pocztą, jednak bez uiszczenia opłaty pocztowej (art. 6 rozporządzenia z dn. 5 września 1919 r., Dz. U. R. P. № 78 poz. 442), poczem umieszcza poniżej polecenia uwagę "Wysłano dnia ......"
Adresat winien przy odbiorze zawiadomienia uiścić pojedynczą opłatę pocztową, według taryfy ogólnej. Jeśliby odmówi! uiszczenia, to poczta zwraca pismo jako niedoręczone urzędowi wysyłającemu, który ma pismo to przechować przy podaniu.
W razie dodatkowego uiszczenia opłaty kancelarja notuje na podaniu datę dostarczenia znaczków stemplowych lub nadesłania kwitu kasy skarbowej i kasuje znaczki stemplowe w sposób, wskazany w § 14, ustępie pierwszym, względnie nakleja kwit kasowy na podaniu. Urzędnik, któremu poruczono załatwienie podania, kasuje znaczki stemplowe w sposób, wskazany w § 14 ustępie ostatnim.
Środki prawne.
Zwrotu opłaty od podania lub załączników uiszczonej nienależnie - bądź przy wniesieniu podania, bądź przy uiszczeniu dodatkowem (§ 19) -można żądać w ciągu lat trzech od dnia uiszczenia.
Decyzja należy do zakresu działania tej władzy skarbowej pierwszej instancji, powołanej do załatwiania spraw opłat stemplowych w ogóle, w której okręgu ma siedzibę urząd, do którego odnośne podanie wpłynęło.
Przeciw wezwaniu, określonemu w § 19, nie służy w razie nieuiszczenia opłaty żaden środek prawny.
OPŁATY OD ŚWIADECTW URZĘDOWYCH.
Zaświadczenia, wydawane stronom w ich sprawach prywatnych przez urzędy państwowe - z wyjątkiem sądów i urzędów wymiaru sprawiedliwości- podlegają opłatom, wymienionym w części trzeciej załączonej taryfy.
Uwolnienia od opłaty.
Opłacie w myśl przepisów niniejszych nie podlegają świadectwa:
Uwolnienia od opłaty, przewidziane w paragrafie niniejszym pod LL. 2, 3, 6 i 7, nie odnoszą się do duplikatów, odpisów i wyciągów (poz. 16, 17 i 18 taryfy).
W przypadkach, określonych w punktach 1, 2, 3, 6 i 10 art. 23 ma urząd, wydający świadectwo, uwidocznić na niem powód uwolnienia od opłaty.
Jeśli świadectwo, określone w punkcie 2 § 23, ma być użyte nie według przeznaczenia pierwotnego, to należy przed tem użyciem uiścić opłatę, przewidzianą w taryfie (w sposób, określony w § 27).
Uiszczenie opłaty. Skutki nieuiszczenia.
(§§ 66 i 67 austr. ustawy należytościowej z dn. 9 lutego 1850 r., austr. Dz. u. p. 1-b 50; art. 21, 24, 25 i 37 dekretu z dn. 7 lutego 1919 r., Dz. P. P. P. № 14, poz. 145).
Przed dostarczeniem kwitu z uiszczenia opłaty gotówką względnie znaczków stemplowych dostatecznej wartości, nie- może nastąpić wydanie świadectwa. W razie zastosowania punktu 10 § 23, ma urząd, wydający świadectwo, zostawić w aktach notatkę, wyjaśniającą z jakich motywów uznał złożony dowód ubóstwa za dostateczny. Również całkowite lub częściowe zwolnienie od opłaty na podstawie uwagi 1, 2 lub 3 do części trzeciej taryfy winno być umotywowane.
Urząd wydający świadectwo, ma kwit z uiszczenia opłaty gotówką przechować w swych aktach, a znaczki stemplowe nakleić na świadectwie i skasować.
Środki prawne.
Co do zwrotu opłaty, uiszczonej od świadectwa nienależnie, stosuje się odpowiednio § 21.
Przeciw odmowie wydania świadectwa z powodu niezłożenia opłaty nie służy żaden środek prawny.
PODANIA. WNOSZONE DO URZĘDÓW SAMORZĄDOWYCH ORAZ ŚWIADECTWA WYDAWANE PRZEZ TAKIE URZĘDY.
Podania, wnoszone do władz i urzędów samorządowych w sprawach, należących do własnego lub poruczonego zakresu działania gmin lub innych związków samorządnych, nie podlegają opłacie na rzecz Państwa.
To samo dotyczy świadectw, wydawanych przez takie władze i urzędy.
WEJŚCIE W ŻYCIE PRZEPISÓW NINIEJSZYCH.
Dział I ma zastosowanie do podań, wniesionych od dnia wejścia w życie tego działu. Do podań, wniesionych przed tym dniem, choćby do tego dnia nie załatwionych, stosowane będą przepisy dotychczasowe, a to także wówczas, gdy podanie wniesiono bez uiszczenia opłaty lub jeśli opłatę uiszczono niedostatecznie.
Dział II będzie stosowany zasadniczo do świadectw, których data nie jest wcześniejsza niż dzień wejścia w życie tego działu. Do odpisów i wyciągów, sporządzonych przez urząd, a niezaopatrzonych w zaświadczenie zgodności z pierwopisem, stosują się odnośne postanowienia działu II, jeśli odpis lub wyciąg wydano stronie po wejściu w życie tego działu.
Przepisy działu II, o ile dotyczą aktu zezwolenia na zmianę nazwiska (poz. 12 załączonej taryfy) będą stosowane do wszystkich spraw zmiany nazwiska, niezałatwionych prawomocnie w dniu ogłoszenia powołanej ustawy z dnia 24 marca 1923 r. (Dz. U. R. P. № 44 poz. 296).
ZAŁĄCZNIKI
Taryfa opłat stemplowych od podań, załączników do podań oraz od świadectw urzędowych.
1 | 2 | 3 | 4 |
Pozycja | Przedmiot | Wysokość opłaty | UWAGI |
marek | |||
1 | Podania o zezwolenie na nabycie nieruchomości przez obcokrajowca (ustawa z dnia 24 marca 1920 r. Dz. Ust. R. P. No 31 poz. 178) | 250.000 |
1. Do pozycji 1 do 9: Stawki, wymienione przy pozycjach 1 do 9, odnoszą się do pierwszego arkusza podania. Każdy arkusz następny podlega opłacie stemplowej w kwocie 3.000 mk.; przy podaniach |
2 |
Podania o zatwierdzenie statutu lub zmiany statutu spółki akcyjnej lub komandytowo-akcyjnej |
250.000 | jednak, wymienionych w punktach a), b) pozycji 8 opłata od arkuszy następnych wynosi po 500 mk. Takiej samej opłacie po 3.000 mk., względnie 500 mk. podlega |
3 |
Podania: a) o zezwolenie na prowadzenie przedsiębiorstwa zarobkowego (koncesję) - o ile chodzi o przedsiębiorstwa przemysłowe, należące do I, II lub III kategorji podatku przemysłowego albo o przedsiębiorstwa handlowe kategorji I lub II |
250.000 |
każdy arkusz drugiego i dalszych egzemplarzy podania, wniesionego w dwuch lub więcej egzemplarzach - jak również każdy arkusz odpisów podania, wniesionych wraz z egzemplarzem oryginalnym. Za jeden arkusz uważa się papier, którego powierzchnia po jednej stronie nie przewyższa 1.750 cm.2 Niecały |
b) o zezwolenie na prowadzenie przedsiębiorstwa zarobkowego (koncesję) - o ile chodzi o przedsiębiorstwa, niewymienione w punkcie a) niniejszej pozycji lub o spółdzielnie c) zawierające przepisane ustawą przemysłową zgłoszenie przedsiębiorstwa, do którego prowadzenia nie jest wymagane zezwolenie |
50.000 |
arkusz liczy się za cały. 2. Do pozycji 3. Jeśli do podania, wymienionego w pozycji 3, załączono świadectwo ubóstwa, które zdaniem władzy, powołanej do załatwienia, nie uzasadnia zupełnego uwolnienia od opłaty (§ 7, punkt 5 Przepisów w przedmiocie opłat stemplowych |
|
4 |
Podania o zezwolenie na urządzenie lub zmianę instalacji, potrzebnej do wykonywania przedsiębiorstwa zarobkowego - jeśli załatwienie podania wymaga oględzin na miejscu: a) o ile chodzi o przedsiębiorstwa przemysłowe, należące do I, II lub III kategorji podatku przemysłowego albo o przedsiębiorstwa handlowe kategorji I lub II |
250.000 |
od podań oraz od świadectw urzędowych z dnia 8 maja 1922 r. Dz. U. R. P. No 38 poz. 319), ale stwierdza niemożliwość uiszczenia w pełnej kwocie, to władza załatwi podanie za uiszczeniem opłaty, przewidzianej w pozycji 9. 3. Do pozycji 4: Przepis, zawarty w pozycji 4, nie zmienia obowiązujących przepisów, w myśl których |
b) o ile chodzi o przedsiębiorstwa innego rodzaju | 50.000 | koszty oględzin mają być zwrócone władzy państwowej. | |
5 | Podania o zezwolenie na wykonywanie poszczególnych czynności zarobkowych, np. na urządzenie widowiska, koncertu, wystawy, zabawy, loterji fantowej i t.p. | 35.000 |
4. Do pozycji 7: Minister Spraw Wewnętrznych może zwolnić w całości lub w części od opłaty, wymienionej w pozycji 7, w wypadkach, w których uiszczenie w pełnej kwocie byłoby ze względu |
6 | Podania o zezwolenie na niezamykanie lokalu publicznego (restauracji i t. p.) mimo nadejścia pory, wyznaczonej zarządzeniami policyjnemi | 1,000.000 | na stosunki majątkowe petenta niemożliwe lub bardzo trudne |
7 | Podania o zezwolenie na zmianę nazwiska | 250.000 | |
8 |
Podania, któremi petent żąda zmiany decyzji, wydanej w przedmiocie daniny publicznej (podatku, opłaty, cła), jeśli suma sporna: a) nie przewyższa 100.000 mk. |
1.000 | |
b) przewyższa 100.000 mk., a nie przekracza 1,000.000 mk. | 3.000 | ||
c) przewyższa 1,000.000 mk. | 15.000 | ||
9 | Podania, niewymienione pod pozycjami 1 do 8 - z wyjątkiem zwolnionych od opłaty stemplowej w myśl § 6 Przepisów w przedmiocie opłat stemplowych od podań oraz od świadectw urzędowych z dnia 8 maja 1922 r. (Dz. U. R. P. No 33 poz. 319) | 15.000 | |
CZĘŚĆ DRUGA: Załączniki do podań. | |||
10 |
Załączniki do podań, podlegających opłacie stemplowej: a) do podań, wymienionych w punktach a, b, pozycji 8 |
500 od każdego załącznika bez względu na ilość arkuszy. |
1. Opłatę od załącznika należy uiścić bez względu na to, czy załącznik jest dokumentem oryginalnym czy odpisem, oraz czy od pisma, stanowiącego załącznik, uiszczono już poprzednio jakąkolwiek opłatę skarbową. |
b) do podań innego rodzaju |
3.000 od każdego załącznika bez względu na ilość arkuszy. |
2. Świadectwo ubóstwa, nawet w razie załączenia do podania, podlegającego opłacie stemplowej, zwolnione jest od opłaty, przewidzianej w pozycji 10. |
CZĘŚĆ TRZECIA: Świadectwa urzędowe.
1 | 2 | 3 | 4 |
Pozycja | Przedmiot | Wysokość opłaty | UWAGI |
marek | |||
11 | Akta nadania obywatelstwa polskiego (art. 8 i 9 ustawy z dnia 20 stycznia 1920 r. Dz. U. R. P. No 7 poz. 44, oraz art. 14 rozporządzenia z dnia 7 czewca 1920 r. Dz. U. R. P. No 52 poz. 320) | 350.000 |
1. Do pozycji 11: Władza nadająca obywatelstwo, może zwolnić w całości lub w części od opłaty stemplowej w przypadkach, w których uiszczenie opłaty byłoby ze względu na stosunki majątkowe petenta niemożliwe |
11-a | Akt zezwolenia na nabycie nieruchomości przez obcokrajowca | 5,000.000 | lub bardzo trudne. Minister Spraw Wewnętrznych może zwolnić od tej opłaty w całości lub w części również w innych |
12 | Akt zezwolenia na zmianę nazwiska | 1,500.000 | przypadkach, zasługujących na szczególne uwzględnienie. |
13 |
Świadectwa, zawierające zezwolenie na prowadzenie przedsiębiorstwa zarobkowego (dokumenty koncesyjne): a) o ile chodzi o przedsiębiorstwa przemysłowe, należące do I, II lub III kategorji podatku przemysłowego - albo o przedsiębiorstwa handlowe kategorji I lub II |
250.000 |
2. Do pozycji 12: Minister Spraw Wewnętrznych może zwolnić w całości lub w części od opłaty, wymienionej w pozycji 12, w przypadkach, w których uiszczenie w pełnej kwocie byłoby ze względu na stosunki majątkowe petenta niemożliwe lub bardzo trudne. |
b) o ile chodzi o przedsiębiorstwa innego rodzaju lub o spółdzielnie | 50.000 |
3. Do pozycji 13: Od świadectwa, zawierającego koncesję do prowadzenia domu |
|
14 | Świadectwa, zawierające zezwolenie na wykonywanie poszczególnych czynności zarobkowych, np. na urządzenie widowiska, koncertu, wystawy, zabawy, loterji fantowej i t. p. | 35.000 |
bankowego lub kantoru wymiany, należy zamiast opłaty, wymienionej w pozycji 13 niniejszej taryfy, uiścić opłatę, przewidzianą w art. 5 ustawy z dnia 23 marca 1920 r. (Dz. U. R. P. No 30 poz. 175). Jeśli do podania, wymienionego w pozycji 3, |
15 | Świadectwa, zawierające zezwolenie na niezamykanie lokalu publicznego (restauracji i t. p.) mimo nadejścia pory, wyznaczonej zarządzeniami policyjnemi. | 5,000.000 | załączono świadectwo ubóstwa, które, zdaniem władzy, powołanej do załatwienia, nie uzasadnia zupełnego uwolnienia od opłaty, przewidzianej w pozycji 13 (§ 21 punkt 10 Przepisów w przedmiocie opłat |
16 | Duplikat (t. j. drugi lub dalszy egzemplarz dokumentu urzędowego, wydany przez ten sam urząd, od którego pochodzi egzemplarz pierwszy - równobrzmiący z egzemplarzem pierwszym i zaopatrzony w podpis równorzędny) |
7.000 od każdej stronicy całej lub zaczętej. |
stemplowych od podań oraz od świadectw urzędowych z dnia 8 maja 1922 r. Dz. U. R. P. No 38 poz. 319), ale stwierdza niemożliwość uiszczenia w pełnej kwocie, to władza wyda świadectwo za uiszczeniem opłaty, przewidzianej w pozycji 20. |
17 | Odpis lub wyciąg, sporządzony przez urząd bez względu na to, czy urząd zaświadczył zgodność z pierwopisem czy nie |
7.000 od każdej stronicy całej lub zaczętej. |
4. Do pozycji 16 do 18 oraz 20: Za jeden arkusz uważa się papier, którego powierzchnia po jednej stronie nie przewyższa 1.750 cm2. Co do planów uważa się za |
18 | Odpis lub wyciąg, sporządzony przez stronę, a zaopatrzony przez urząd w poświadczenie zgodności z pierwopisem. |
3.000 od każdej stronicy całej lub zaczętej. |
jeden arkusz papier o powierzchni, nie przewyższającej po jednej stronie 3.500 cm2. |
19 |
Poświadczenie własnoręczności podpisu: a) zasadniczo b) w razie równoczesnego poświadczenia własnoręczności więcej niż dwuch podpisów, umieszczonych na tym samym dokumencie |
2.000 co do każdego podpisu. 5.000 za wszystkie podpisy. |
Niecały arkusz liczy się za cały. Za stronicę uważa się jedną stronę papieru, którego powierzchnia po jednej stronie nie przewyższa 875 cm2. Stronicę nie w całości zapisaną liczy się za całą. |
20 | Świadectwa, niewymienione pod pozycjami 11 do 19 |
15.000 od arkusza pierwszego i 3.000 od każdego arkusza nast. |
Taryfa opodatkowania spadków i darowizn.
Pozycja | Określenie podatnika według jego znamion osobistych, w szczególności według jego stosunku do spadkodawcy lub darującego | Czysta wartość otrzymanego majątku w markach polskich | ||||||||||||||
do 600 tysięcy | ponad 600 tysięcy do 2 miljonów | ponad 2 mil. do 3 mil. | ponad 3 mil. do 6 mil. | ponad 6 mil. do 12 mil. | ponad 12 mil. do 24 mil. | ponad 24 mil. do 48 mil. | ponad 48 mil. do 90 mil. | ponad 90 mil. do 150 mil. | ponad 150 mil. do 240 mil. | ponad 240 mil. do 360 mil. | ponad 360 mil. do 480 mil. | ponad 480 mil. do 600 mil. | ponad 600 mil. do 1 miljarda | ponad 1 miljard | ||
Podatek wymierza się według niżej podanej stopy procentowej | ||||||||||||||||
a | b | c | d | e | f | g | h | i | j | k | l | m | n | o | ||
1 | Małżonek. Zstępny | - | - | - | - | - | 3 | 4 | 5 | 6 | 8 | 10 | 12 | 14 | 17 | 25 |
2 | Wstępny. Przysposobiony. Zięć lub synowa | - | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 10 | 12 | 15 | 18 | 21 | 25 | 25 | 25 |
3 | Rodzeństwo rodzone lub przyrodnie. Dzieci rodzeństwa. Pasierb | - | 4 | 6 | 8 | 11 | 14 | 17 | 20 | 23 | 26 | 29 | 32 | 36 | 36 | 36 |
4 | Krewni do 4 stopnia, wyżej nie wymienieni (rodzeństwo rodziców, rodzeństwo dziadków, wnukowie rodzeństwa, rodzeństwo stryjeczne lub cioteczne) | - | 7 | 9 | 11 | 14 | 17 | 20 | 24 | 28 | 32 | 36 | 40 | 45 | 45 | 45 |
5 | Fundacja, zakład, zrzeszenie lub związek samorządny, mające siedzibę w Państwie Polskiem - co do majątku, otrzymanego na podstawie rozporządzenia ostatniej woli lub darowizny na cele dobroczynne, nauki lub nauczania | - | - | - | 3*) | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
6 | Inni | - | 10 | 14 | 18 | 22 | 26 | 30 | 35 | 40 | 45 | 50 | 55 | 60 | 60 | 60 |
*) Stawkę tę stosuje się tylko do majątków, wynoszących ponad 4.000.000 mk. (art. 16, punkt b).
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1922.38.319 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Opłaty stemplowe od podań oraz świadectw urzędowych. |
Data aktu: | 08/05/1922 |
Data ogłoszenia: | 26/05/1922 |
Data wejścia w życie: | 10/06/1922 |