Rozporządzenie wykonawcze do ustawy z dnia 28 lipca 1922 r. zawierającej ordynację wyborczą do Sejmu (Dz. U. R. P. Nr 66 poz. 590), oraz ustawy z dnia 28 lipca, zawierającej ordynację wyborczą do Senatu (Dz. U. R. P. Nr 66, poz. 591).

ROZPORZĄDZENIE
WYKONAWCZE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 18 sierpnia 1922 r.
do ustawy z dnia 28 lipca 1922 r. zawierającej ordynacją wyborczą do Sejmu (Dz. U. R. P. № 66 poz. 590), oraz ustawy z dnia 28 lipca, zawierającej ordynacją wyborczą do Senatu (Dz. U. R. P. № 66, poz. 591).

595,

Na zasadzie art. 32 ust. 7, art. 82 ust. 2, art. 86 ust. 1, art. 89 ust. 1, art. 91 ust. 2 i art. 118 ustawy 7. dnia 28 lipca 1922 r., zawierającej ordynację wyborczą do Sejmu (Dz. U. R. P. № 66 poz. 590) oraz art. art. 1 i 16 ustawy z dnia 28 lipca 1922 r., zawierającej ordynacją wyborczą do Senatu (Dz. U. R. P. № 66 poz. 591), zarządza się co następuje:

I.

Spisy wyborców.

§  1.
Spisy wyborców (Rozdz. VII ord. wyb. do Sejmu i art. 10 ord. wyb. do Senatu) mają być sporządzane w formie zeszytu o kartkach wielkości 1/2 arkusza. Kartki zeszytu mają być zesznurowane, a końce sznurka mają być przymocowane do okładki zeszytu lakową pieczęcią gminy. O ile gmina lakowej pieczęci nie posiada, to końce sznurka należy przykleić za pomocą małej kartki papieru, na której winien być wyciśnięty stempel urzędu gminnego w ten sposób, aby część odcisku znalazła się na kartce, a druga część na okładce zeszytu.
§  2.
Spisy winny być sporządzone według wzorów, podanych w dodatku niniejszego rozporządzenia pod № 1 i pod № 1 a).
§  3.
Wszelkie skreślenia i poprawki na spisie winne być omówione obok w rubryce "uwagi".
§  4.
W razie skreślenia kogokolwiek z listy, - bieżącej numeracji zmieniać nie należy.
§  5.
Na końcu spisu, tuż pod ostatniem nazwiskiem należy wpisać; "Spis ten zawiera...

nazwisk wyborców".

§  6.
Spis winien być podpisany przez naczelnika gminy i nosić ma pieczęć urzędu gminnego.
§  7.
Do spisu podpisanego przez naczelnika gminy nie można dopisywać, żadnych nazwisk. W razie konieczności uzupełnienia spisu należy sporządzić spis dodatkowy, według wyżej podanych przepisów.

II.

Karty obliczeniowe,

§  8.
Podczas odczytywania przez przewodniczącego obwodowej komisji wyborczej kart do głosowania (art. 82 ord. wyb. do Sejmu) dwaj członkowie komisji mają czynić zapiski na kartach obliczeniowych, które będą sporządzone według wzorów, podanych w dodatku № 2 i 2 a).
§  9.
Zapiski te. mają być uskuteczniane w następujący sposób: dla każdej, i wystawionych w okręgu list kandydatów, należy zająć na karcie obliczeniowej jedną rubrykę i obok niej wystawić numer odnośnej listy kandydatów. Jeżeli list kandydatów jest więcej niż 6, to należy dobrać jedną, a w razie potrzeby i więcej dodatkowych kart obliczeniowych (wzór w dodatku № 2 a) i zająć na nich odpowiednią liczbę rubryk, postawiwszy obok nich numery odnośnych list kandydatów.

Po odczytaniu przez przewodniczącego numeru karty, stawia się pionową kreskę w tej rubryce, do której się odnosi przeczytany numer.

Wpisywać należy tylko głosy ważne. W jednej kratce stawia się tylko pięć kresek. Kratki wypełnia się w kierunku poziomym. Po wypełnieniu wszystkich kratek w całej rubryce, należy dla tegoż numeru (listy kandydatów) zająć nową rubrykę na karcie dodatkowej.

Każda użyta dodatkowa karta obliczeniowa winna być oznaczona kolejnym rzymskim numerem (I, II, III, i t. d.).

Na dole głównej karty obliczeniowej ma być wymienione, ile użyto dodatkowych kart obliczeniowych.

Po ukończeniu odczytywania kart należy przeciągnąć poziomą kreskę przez niewypełnioną część kratki, oraz przez kratkę następną, poczem należy obliczyć według postawionych w poszczególnych rubrykach kresek, ile głosów ważnych oddanych zostało na poszczególne listy kandydatów i wpisać odpowiednie cyfry w przeznaczonej na to rubryce na karcie obliczeniowej.

W razie uskutecznienia jakiejkolwiek poprawki na karcie należy to zaznaczyć w rubryce "uwagi".

Po wypełnieniu karty członek komisji, który kartę wypełniał winien ją podpisać.

§  10.
Na odwrotnej stronie karty obliczeniowej mają być wydrukowane przepisy, zawarte w § 8 i 9 niniejszego rozporządzenia.

III.

Protokuły komisji.

§  11.
Okręgowe komisje wyborcze mają spisywać protokuły ze swoich czynności (art. 91 i 93 ord. wyb. do Sejmu) według wzoru, podanego w dodatku № 3; prócz tego każda komisja okręgowa ma zestawić wyniki głosowania w całym okręgu (art. 89, ord. wyb. do Sejmu) według wzoru w dodatku № 3a). Zestawienie to dołączone być winno do protokułu, wraz z innemi aktami.
§  12.
Obwodowe komisje wyborcze spisywać będą protokuły ze swoich czynności (art. 86 ord. wyb.) według wzoru w dodatku № 4; prócz tego Obwodowe komisje wyborcze winny spisać oddzielny protokuł głosowania (według wzoru w dodatku № 4a).

IV.

Przepis końcowy.

§  13.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia go w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.

Dodatek № 1. 1

Spis wyborców do Sejmu-Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z miejscowści ____ gminy ____ powiatu ____ obwodu głosowania _____ okręgu № _____

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Dodatek № 1a

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Dodatek № 2

KARTA OBLICZENIOWA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Dodatek № 2-a

DODATKOWA KARTA OBLICZENIOWA № ____

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Dodatek № 3

PROTOKUŁ CZYNNOŚCI

Okręgowej Komisji Wyborczej w ____

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Dodatek № 3a

Zestawienie wyników głosowania w okręgu wyborczym № ____

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Dodatek № 4

PROTOKUŁ CZYNNOŚCI

obwodowej komisji wyborczej № ___ w ____ powiatu ___

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Dodatek № 4 a.

PROTOKUŁ GŁOSOWANIA

Spisany przez obwodową komisję wyborczą № ____ w ____ powiatu ____

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

1 Dodatek Nr 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 23 sierpnia 1922 r. (Dz.U.22.70.632) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 sierpnia 1922 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1922.66.595

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze do ustawy z dnia 28 lipca 1922 r. zawierającej ordynację wyborczą do Sejmu (Dz. U. R. P. Nr 66 poz. 590), oraz ustawy z dnia 28 lipca, zawierającej ordynację wyborczą do Senatu (Dz. U. R. P. Nr 66, poz. 591).
Data aktu: 18/08/1922
Data ogłoszenia: 18/08/1922
Data wejścia w życie: 18/08/1922