Rozciągnięcie na przewozy kolejami wąskotorowemi zmian i uzupełnień taryfy towarowej polskich kolei żelaznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 29 marca 1924 r.
o rozciągnięciu na przewozy kolejami wąskotorowemi zmian i uzupełnień taryfy towarowej polskich kolei żelaznych.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 roku o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie pasażerów, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. № 14, poz. 152) i w porozumieniu z Ministrami: Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządza siej co następuje:
§  1.
Na przewozy kolejami wąskotorowemu stosującemi taryfę towarową polskich kolei żelaznych, wyszczególnionemi w rozporządzeniu Ministra Kolei Żelaznych z dnia 23 grudnia 1923 r. (Dz. U. R. P. № 14. z 1923 r. № 137, poz. 1156), rozciąga siej rozporządzenie Ministra Kolei Żelaznych z dnia 29 marca 1924 r. o zmianach i uzupełnieniach taryfy towarowej polskich kolei żelaznych (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 30. poz. 303) z następującemi odstępstwami i wyjątkami:

A. W części I taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt "Przepisy przewozowe", rozciągnięte; rozporządzeniem Ministra Kolei Żelaznych z dnia 26 lipca 1922! r. na przewozy kolejami wąskotorowemi (Dz.. U. R. P. z 1922 r. № 60, poz. 545), wprowadza się uzupełnienia następujące:

W art. 53 ust. 2 w postanowieniu wykonawcom (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137, poz. 1157) po słowach: "1) Łupków-Cisną i 2) Przeworsk-Dynów" (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 14, poz. 142) dodaje się słowa: "i pozostających pod zarządem państwowym kole: wąskotorowych prywatnych Dyrekcji Wileńskiej, mianowicie: 1) Święciańskich, jak również państwowych kolei wąskotorowych Dyrekcji Radomskiej, mianowicie: 1) Jędrzejów-Bogorja-Iwaniska-Staszów i 2) Miechów-Działoszyce".

W art. 69 ust. 2 w Postanowieniu wykonawczem (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137, poz. 1157) po słowach "i Lwowskiej" (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 14, poz. 142) dodaje się słowa: "oraz Wileńskiej i Radomskiej", w zależności od tego w końcu tegoż postanowienia wykonawczego, po słowach: "oraz 9) Łuppków-Cisna i 10) Przeworsk-Dynów" (Dz. U. R. P. z 1924 roku № 14, poz. 142) dodaje się słowa: "11) Świąciańskich, 12) Jądrzejów-Bogorja-Iwaniska-Staszów, 13) Miechów-Działoszyce".

B. W częściach II, III, IV i V taryfy towarowej polskich kolei żelaznych (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 136, poz. 1134), rozciągniętych rozporządzeniem Ministra Kolei Żelaznych z dnia 28 grudnia 1923 r. na przewozy kolejami wąskotorowemi (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137, poz. 1156), wprowadza się zmiany i uzupełnienia następujące:

1)
We "Wstąpię":

W okresie I w wykazie kolei wąskotorowych państwowych Dyrekcji Warszawskiej przy nazwach koki: 1) Bialska Podlaska, 2) Gosławicka i 6) Ostrołęckie skreśla się słowa podane w nawiasach: "(patrz punkt 101 Postan. taryf.)" oraz w tymże wykazie kolei prywatnych w poz. 7 "Sochaczew-Wyszogród- Piaski" numer p. 101 zmienia się na 99. W wykazie kolei wąskotorowych Dyrekcji Radomskiej w poz. 5) "Miechów-Działoszyce" i 7) "Wąwolnica-Opole- Rybaki" numer p. 101 zmienia się na 99. W wykazie zaś kolei wąskotorowych Dyrekcji Wileńskiej w poz. 1) "Liniewo-Prużany" i 2) "Nowojelnia- Nowogródek - Lubcza" numer p. 101. zmienia się na 99.

W okresie II "W komunikacji bezpośredniej i t. d." po słowach: "1) Łupków-Cisną i 2) Przeworsk-Dynów" (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 14 poz. 142) dodaje się słowa: "i wąskotorowych kolei prywatnych, pozostających pod zarządem państwowym, okręgu Wileńskiego, mianowicie: 1) Święciańskich, jak również wąskotorowych kolei państwowych okręgu Radomskiego, mianowicie: 1) Jędrzejów - Bogorja - Iwaniska--Staszów i 2) Miechów-Działoszyce".

Zmiany "Wstępu", podane w rozporządzeniu;; dnia 29 marca 1924 r. (Dz. U. R. P. № 30 poz. 303) nie mają zastosowania na kolejach wąskotorowych.

2)
W części II "Postanowienia taryfowe i wykaz opłat dodatkowych":

W "Postanowieniach taryfowych":

Punkt 15, ustalony rozporządzeniem z dnia 28 grudnia 1923 r. (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137, poz. 1156) pozostaje bez zmiany.

W punk. 16 w końcu wiersza trzeciego po słowie "wagonowej!" zamiast słów: "rubryka c)" (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 30 poz. 303) dodaje się słowa: "rubryka b)".

W punk. 18 ustęp c) (Dz. U. R. P. z 1924 r. Na 30 poz. 303) otrzymuje brzmienie następujące:

"c) przy przesyłkach wagonowych zbiorowych, taryfowanych według najwyższej klasy III-ej, przewoźne oblicza się zawsze, nawet w tych wypadkach, kiedy wagonu zażądano do swego wyłącznego użytku-za wagę rzeczywistą przesyłki, najmniej jednak: za 3.000 kg. według klasy W, rubryka a), albo najmniej za 5.000 kg. według klasy III, rubryka b)".

W punk. 34 w wierszu szóstym słowa: "według klasy VII, rubryka c)" zmienia się na: "według klasy VII, rubryka b)".

W punk. 70 minimalna norma wagi 3.000 kg., ustalona rozporządzeniem z dnia 28 grudnia 1923 r. (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137, poz. 1156) pozostaje bez zmiany.

Rozdział XXVI "Przewóz linjami kolejowemi, stosującemi warunki specjalne", ustalony rozporządzeniem z dnia 26 grudnia 1923 r. (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137 poz. 1156), otrzymuje po uwzględnieniu zmiany numeracji rozdziałów i punktów (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 30 poz. 303) brzmienie następujące:

"Rozdział XXV. Przewóz linjami kolejowemi, stosującemi warunki specjalne.

99. Na niżej wymienionych linjach kolei wąskotorowych opłaty przewozowe, podane w części IV niniejszej taryfy, pobiera się z podwyższeniem:

o 50%:

I. W obrębie Dyrekcji kolejowej Radomskiej:

na linji Miechów-Działoszyce,

na linji Wąwolnica--Opole-Rybaki.

II. W obrębie Dyrekcji kolejowej Wileńskiej:

na linji Liniawo-Prużany,

na linji Nowojelnia-Nowogródek-Lubcza.

o 200%:

I. W obrębie Dyrekcji kolejowej Warszawskiej:

na linji Sochaczew-Wyszogród-Płaski".

Zmiany pp. 99 i 100 (nowych) podane w rozporządzeniu z dnia 29 marca 1924 r. (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 30 poz. 303) nie mają zastosowania na kolejach wąskotorowych.

W "Wykazie opłat dodatkowych":

W punk. 1 "Ceny druków urzędowych i t. d." w ust. e) w poz. 1) skreśla się słowa w nawiasach: "(poniżej 5.000 kg.)" i w poz. 2) skreśla się słowa w nawiasach: "(5.000 kg. i więcej)".

W punk. 5 "Opłaty za załadowanie, wyładowanie lub przeładowanie" opłaty, podane w ust. a) za każde rozpoczęte 100 kg., zmienia się w sposób następujący:

"za załadowanie-5 jednostek taryfowych,

za wyładowanie-4 jednostki taryfowe,

za przeładowanie w drodze lub przy przejściu na kolej o innej szerokości toru-9 jednostek taryfowych,

nie mniej jednak, niż zwrot kasztów rzeczywistych".

W punk. 7 "Opłaty za przetrzymanie wagonu i zajęcie torów" w ustępie pierwszym pozycja f) "dla wszystkich pozostałych przesyłek 6. godzin służbowych" ustalona rozporządzeniem z dnia 13 września 1922 r. (Dz. U. R. P. z. 1922 r. № 78, poz. 719), pozostaje bez zmiany, mianowicie:

"f) dla wszystkich pozostałych przesyłek załadawanych do wagonów:

o ładowności 10.000 i więcej kilogramów-6 godzin służbowych,

o ładowności zaś poniżej 10.000 kilogramów- 3 godziny służbowe".

W punk. 10 "Opłaty za nowe nadanie przesyłki na żądanie odbiorcy" wysokość opłat, ustalona rozporządzeniem z dnia 23 lutego 1924 r. (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 18, poz. 184) stosuje się w sposób następujący:

"za każde 100 kilogramów-3 jednostki taryfowe najmniej od wagonu:

a) o ładowności do 5.000 kg.-150 jednostek taryfowych,

b) o ładowności powyżej 5.000 kg.-300 jednostek taryfowych.

3)
W części III "Nomenklatura i klasyfikacją towarów":

W grupie 22 normy załadowania zwierząt do wagonu, podane w rubryce: "Przy załadowaniu do wagonu nie więcej jak sztuk", dla kolei wąskotorowych zmniejsza się do połowy, opłaty zaś za przewóz zwierząt temi kolejami stosuje się w wysokości, ustalonej dla kolei normalnotorowych.

W grupach: 1, 2, 3, 5, 22, 24, 29, 41, 47, 48, 49, 55, 56, 58, 59, 60, 61, 62, 65, 66, 70, 74, 76 i 85 odsyłacze "**)" oraz uwagi: "**) Patrz cześć V "Taryfy wyjątkowe", ustalone rozporządzeniem z dnia 23 lutego 1924 r. (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 18, poz. 184) nie mają zastosowania na kolejach wąskotorowych. '

4)
W części IV "Tablice opłat przewodowych" (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 30, poz. 303).

Dział I "Opłaty za przewóz towarów" ustalony rozporządzeniem z dnia .28 Grudnia 1923 r. (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137 poz. 1156) otrzymuje brzmienie według załącznika do niniejszego rozporządzenia.

5)
Część V "Taryfy wyjątkowe" (Dz. U. R.. P. z 1924 r. № 18 poz. 184 i Mu 30, poz. 303) w myśl rozporządzenia z dnia 28 grudnia 1923 r. (Dz. U. R. P. № 137 poz. 1156) nie ma zastosowania na kolejach wąskotorowych..
§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 5 kwietnia 1924 r.

ZAŁĄCZNIK 

CZĘŚĆ IV.

TABLICE OPŁAT PRZEWOZOWYCH.

1. Opłaty za przewód towarów*).

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1924.30.305

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozciągnięcie na przewozy kolejami wąskotorowemi zmian i uzupełnień taryfy towarowej polskich kolei żelaznych.
Data aktu: 29/03/1924
Data ogłoszenia: 03/04/1924
Data wejścia w życie: 05/04/1924