STATUT PAŃSTWOWEGO BANKU ROLNEGO.
Zadanie, siedziba, zakres działalności i uprawnienia Państwowego Banku Rolnego.
Bank może otwierać i zwijać oddziały i przedstawicielstwa w kraju i zagranicą.
W szczególności do zakresu działania Banku należy:
Nieruchomości przejęte w celu uchronienia się przed stratami winny być o ile nie zostaną przeznaczone na parcelacją (§§ 34 i 35) - odprzedane w ciągu najdalej lat dwóch. Termin ten może być przedłużony przez Ministra Reform Rolnych.
Bank przesyła wszelkie zawiadomienia lub wezwania za pośrednictwem urzędów administracyjnych lub pocztą. Za dowód doręczenia służy potwierdzenie właściwych urzędów lub kwit zwrotny poczty.
Operacje na własny rachunek Banku.
Długoterminowe pożyczki hipoteczne i listy zastawna Banku.
Pożyczki amortyzacyjne w listach zastawnych będą również udzielane właścicielom nieruchomości ziemskich, niezależnie od obszaru posiadanych przez nich gruntów, na cele związane z przeprowadzeniam parcelacji tychże nieruchomości.
Ogólna suma będących w obiegu listów zastawnych Banku nie może przekraczać sumy wydanych, a nie umorzonych pożyczek amortyzacyjnych.
W razie niewystarczalności powyższych zabezpieczeń wchodzi w zastosowanie odpowiedzialność Skarbu Państwa w granicach przyjętych za listy zastawne gwarancji.
Właściciel listów zastawnych może poddać je zastrzeżeniom (zawinkulować) według przepisów, jakie będą wydane w myśl § 33 niniejszego statutu.
W ten sposób unieważnione i zniszczone być powinny również listy zastawne, wycofane z obiegu przez wykup na giełdzie lub z wolnej ręki.
Należności za kupony, nie podniesione w ciągu lat 5 oraz należności za wylosowane listy zastawne, nie podniesione w ciągu lat 30 od dnia płatności, ulegają przedawnieniu.
Przy udzielaniu pożyczek na meljoracje, mająca na celu poprawę fizykalnej własności gleby jak drenowanie, osuszanie rowami, nawadnianie oraz inne meljoracje rolne, szacunek gruntu może uwzględnić zwiększenie wartości na skutek zamierzonych nakładów meljoracyjnych. Wysokość pożyczek, udzielanych na meljoracje z zastosowaniem powyższego szacunku, nie może przekraczać 3/4 sumy, o którą zwiększy się wartość danych nieruchomości wskutek przeprowadzenia meljoracji, a w każdym razie nie może przekraczać rzeczywistych kosztów meljoracji. Nadto przewidywane wskutek meljoracji, zwiększenie przeciętnego dochodu danej nieruchomości nie powinno być niższe od rat należnych ód pożyczki przyznanej na meljoracje.
Pożyczki na zasadach powyżej w ust. 1 i 2 przewidzianych mogą być udzielane na meljoracje oraz inne inwestycje rolne, ustalone przez Ministra Reform Rolnych w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa i Dóbr Państwowych, którzy określą również sposób nadzoru nad wykonywaniem odnośnych robót i zabezpieczeniem wydanych na ten cel pożyczek.
Wypłacone na rachunek dłużnika sumy na pokrycie jego należności będą przez Bank odeń ściągnięte przy spłacie rat pożyczkowych.
Ze swej strony Bank będzie uprawniony żądać zwrotu pożyczki względnie jej części bez względu na pierwotnie umówiony termin i bez względu na terminową spłatę rat w następujących wypadkach:
Działalność parcelacyjno-osadnicza Państwowego Banku Rolnego.
Nabywanie majątków do parcelacji, Jak też przeprowadzanie parcelacji i osadnictwa dokonywane będą na zasadach ustalonych przez Ministra Reform Rolnych na wniosek Rady Nadzorczej Banku.
Organizacja drobnego kredytu rolniczego.
Państwowy Bank Rolny może w wykonywaniu swych, niniejszym statutem przewidzianych zadań i czynności, korzystać ze współpracy i współdziałania instytucyj, wymienionych w pp. a i b na zasadach, ustalonych przez Radę Nadzorczą Banku.
Inne operacje bankowa.
W szczególności do zakresu operacyj Banku należy:
Bank nie jest obowiązany podawać powodów nieprzyjaciel wekslu.
Zastaw ruchomości odbywa się drogą przyjęcia przez Bank w naturze na skład lub też przyjęcia dokumentów, dostatecznie zabezpieczających prawo Banku do przedmiotu zastawu.
Uchwalony przez Radę Nadzorczą wykaz papierów wartościowych oraz wykaz towarów i kosztowności, na które Bank może udzielać kredytu oraz stosunek procentowy pomiędzy maksymalną wysokością pożyczki, a wartością zastawu podlegają zatwierdzeniu Ministra Skarbu.
Gdyby kwota, uzyskana ze sprzedaży zastawu, nie wystarczała na zaspokojenie pretensji Banku, dłużnik obowiązany jest pokryć pozostałą resztę pretensji.
Ponadto uwzględnione być mają postanowienia, zawarte w §§ 24-25 niniejszego statutu.
Sumy złożone w Banku jako wkłady oraz na rachunek bieżący nie mogą podlegać aresztowi ani sekwestrowi inaczej, jak drogą, określoną w ustawia postępowania cywilnego.
Stopę procentową dla wkładów ustanawia Rada Nadzorcza.
Ogólna suma takich udziałów Banku nie może przewyższać 25% kapitału zakładowego Banku.
Administrowanie funduszami, powierzonemi przez Rząd.
Rachunkowość, sprawozdania, rezerwy.
Takiemuż zatwierdzeniu podlegają kredyty dodatkowe na wydatki nieprzewidziana w budżecie.
Obowiązek uzupełnienia ogólnego funduszu rezerwowego ustaje z chwilą osiągnięcia przez ten fundusz wysokości równej kapitałowi zakładowemu.
Władze Banku.
Minister Skarbu powołuje trzech zastępców członków Rady w tern jednego w porozumieniu z Ministrem Reform Rolnych, oraz jednego w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa i Dóbr Państwowych.
Prezes, Vice-Prezes i członkowie Rady oraz ich zastępcy mianowani są na lat trzy.
Członkowie Rady Nadzorczej winni zaniechać takich czynności, których wykonywanie byłoby sprzeczne z obowiązkami członka Rady.
Członkowie Dyrekcji Banku biorą udział we wszystkich posiedzeniach Rady Nadzorczej z głosem doradczym z wyjątkiem wypadków, gdy na Radzie omawiane są sprawy osobiste członków Dyrekcji oraz gdy nieobecności członków Dyrekcji zażąda Rada.
Naczelny Dyrektor względnie wyznaczony przezeń Dyrektor przedstawia Radzie Nadzorczej wszelkie wnioski Dyrekcji;
W szczególności do zakresu działania Rady Nadzorczej należy rozpoznawanie i uchwalanie wniosków w przedmiocie:
Uchwały w sprawia wniosków, wyszczególnionych w pp. 6, 8 i 13 wymagają zatwierdzenia Ministra Reform Rolnych, przyczem co do wniosków wyszczególnionych w pp. 6 i 13 w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
Takiemuż zatwierdzeniu podlegają te z wniosków, które na mocy postanowień niniejszego statutu zastrzeżone są właściwości Ministra Reform Rolnych, bądź Ministra Skarbu, bądź wreszcie Ministra Rolnictwa i Dóbr Państwowych.
Prezesowi Rady służy prawo zawieszenia uchwał Rady, które zdaniem jego wykraczają przeciw ustawom, statutowi Banku lub interesowi państwowemu. Zawieszoną uchwałą przedstawia Prezes Ministrowi Reform Rolnych.
Prezes Rady Nadzorczej wyraża swą opinję o kandydatach na stanowiska Dyrektorów i Vice-Dyrektorów Banku oraz Dyrektorów Oddziałów, jak również zatwierdza mianowanych przez Naczelnego Dyrektora prokurentów Banku.
Prezes Rady Nadzorczej ma prawo brać udział w posiedzeniach Dyrekcji z głosem doradczym.
Wykonanie uchwały Dyrekcji uznanej przez siebie za niezgodną z ustawami, ze statutem Banku lub z podstawowemi zadaniami Banku, Prezes Rady ma prawo wstrzymać do uchwały Rady Nadzorczej, która powinna być w tym wypadku niezwłocznie zwołana.
Prezes Rady otrzymuje stałe uposażenie z budżetu Banku, określone przez Ministra Reform Rolnych w porozumieniu z Ministrem Skarbu, za udział zaś w posiedzeniach Rady i Komitetu Prezydjalnego nie pobiera osobnego wynagrodzenia.
Vice-Prezes Rady Nadzorczej wstępuje w razie nieobecności Prezesa w jego prawa i obowiązki i otrzymuje przez czas ich pełnienia wynagrodzenie na tychże zasadach w stosunku do stałego uposażenia Prezesa.
Nominacje wszystkich członków Dyrekcji oraz upoważnienia urzędników do podpisywania firmy Banku ogłaszane będą w Monitorze Polskim.
Naczelny Dyrektor mianowany będzie w porozumieniu z Ministrem Skarbu, zaś jeden z Dyrektorów w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa i Dóbr Państwowych. Minister Reform Rolnych mianuje Vice Dyrektorów (zastępców Dyrektorów) oraz Dyrektorów Oddziałów Banku w miarę potrzeby na wniosek Naczelnego Dyrektora.
Regulamin określi sprawy wymagające kolegjalnego załatwienia i uchwały Dyrekcji oraz niezbędny do tego komplet na posiedzenia Dyrekcji jak również ustali tryb jej urzędowania.
Członkowie Dyrekcji Państwowego Banku Rolnego nie mogą być równocześnie posłami bądź senatorami, ani zajmować żadnego płatnego państwowego, komunalnego, lub prywatnego stanowiska, ani też bez zgody Ministra Reform Rolnych uczestniczyć we władzach kierowniczych lub nadzorczych jakichkolwiek bądź przedsiębiorstw.
Za oddziały Banku będą podpisywać: Dyrektor Oddziału wraz z zastępcą lub prokurentem lub zastępca Dyrektora z prokurentem względnie dwóch prokurentów.
W szczególności do zakresu działania Dyrekcji należy:
Dyrektorowie, Vice-Dyrektorowie (Zastępcy Dyrektorów) i wszyscy stali funkcjonarjusze Banku składają przysięgą służbową, wzorowaną na rocie przysięgi, przepisanej dla urzędników państwowych.
Do czasu utworzenia Komitetu Dyskontowego ocena weksli należeć będzie do Dyrekcji.
Tryb urzędowania Komitetu Dyskontowego określi regulamin.
Członkowie Komisji Rewizyjnej, wybierają z pośród siebie przewodniczącego i uchwalają wnioski zwykła większością głosów. Do prawomocności uchwał potrzebną jest obecność przynajmniej trzech członków.
Obowiązki i uprawnienia Komisarza Ministra Skarbu bliżej skreśli pismo nominacyjne. W szczególności obowiązkiem Komisarza będzie:
Wynagrodzenie za swoje czynności otrzymuje Komisarz z funduszów Banku w wysokości oznaczonej przez Ministra Skarbu w porozumieniu z Ministrem Reform Rolnych.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1925.69.487 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Statut Państwowego Banku Rolnego. |
Data aktu: | 20/06/1925 |
Data ogłoszenia: | 13/07/1925 |
Data wejścia w życie: | 13/07/1925 |