W szczególności:
Zabrania się używania kotłów drewnianych o sztukowanych pojedynczych klepkach.
Połączenie chełmu z górnem dnem kotła, jak również wszelkich rur z nim połączonych ma być wykonane na krezy i pierścienie, przez otwory których mają przechodzić śruby ściągające, nadające się do urzędowego zabezpieczenia.
Drewniane kotły odpędowe mogą być nazewnątrz pociągnięte i napuszczone takim tylko środkiem, któryby nie zakrywał naturalnego usłojenia drzewa.
Kotły drewniane nie mogą być ustawiane w gorzelniach nowowybudowanych lub odbudowanych, z wyjątkiem gorzelni owocowych.
W gorzelniach już istniejących kotły te można zachować aż do zużycia.
Nie dopuszcza się łatanych kotłów i kolumn metalowych ź wyjątkiem kolumny zacierowej.
Rury do pary i płynów alkoholowych mogą być w razie koniecznej potrzeby zaopatrzone w kurki, dające się otwierać wyłącznie w kierunku ruchu tej pary lub płynu. Kurki te mają być tak urządzone i zabezpieczone, by nie dawały możności odprowadzenia pary lub płynu alkoholowego z pominięciem aparatu kontrolnego.
Zarządzenie to nie stosuje się do samoczynnych wentylów bezpieczeństwa i wentylów powietrznych, gdy umieszczone są w górnej części kotła odpędowego, lub rektyfikatora.
Zabrania się umieszczania i używania takich wentylów na rurach alkoholowych.
Do takich wentylów przy kotłach odpędowych dwudzielnych i takichże rektyfikatorach lub aparatach odpędowych, składających się z dwóch oddzielnych kotłów ustawionych na różnej wysokości, mają być stosowane wymagania § 13 (t. j. wylot wentyla niższego nie może być niżej od wylotu wentyla wyższego), z tem, że zabezpieczenia tych wylotów siatkami drucianemi, lub dziurkowanemi hełmami metalowemi należy ze względów bezpieczeństwa o ile możności unikać. W tych wypadkach wystarczy takie zabezpieczenie połączeń oddzielnych części wentyla i tego ostatniego ze ścianą kotła lub rektyfikatora, które uniemożliwi odjęcie lub rozebranie wentyla, a w szczególności - usunięcie zapadki jego z gniazda.
Rury lutrynkowe w kształcie litery "U" pomiędzy deflegmatorem i kolumną rektyfikacyjną nie mogą posiadać żadnych złączeń w części stale wypełnionej lutrem i winny być miedziane ciągnione (bez szwu).
Ponadto manometry rurowe na kolumnie lutrynkowej muszą być tak urządzone, by zbierający się w nich w nadmiarze płyn automatycznie spływał do kolumny. Wylot rury wskazującej ciśnienie ma być przykryty kapturem wykonanym według przepisu zawartego w par. 13 p. 2.
Ponadto tak kotły, jak i cała ich armatura i połączenia rurowe muszą być tak urządzone, by nadawały się do zabezpieczenia urzędowego wykluczającego dostęp do ich wnętrza bez uszkodzenia zabezpieczeń. Rury doprowadzające do kotłów parę żywą względnie zwrotną, muszą posiadać tuż przy ścianach kotłów wstecz działające wentyle nadające się do urzędowego zabezpieczenia
Objętość tej części jego, w której zbiera się luter, może wynosić najwyżej 10% objętości kotła odpędowego, z którym łączy go rura alkoholowa; przy 2-ch zaś kotłach odpędowych wspólnie pracujących - 10% objętości większego z nich.
Władza skarbowa II instancji może w poszczególnych wypadkach zwalniać przedsiębiorców gorzelni już istniejących, dotąd nie przebudowanych, od ścisłego dotrzymania wymienionych wyżej warunków co do urządzenia gorzelni, o ile to da się pogodzić z wymogami kontroli.
Klosz ten winien spoczywać na brzegach miski stągwi, wygiętych w kształcie krezy, przyczem metalowy brzeg oprawy klosza wraz z krezą miski zaciskają się z góry i z dołu 2-ma pierścieniami zapomocą śrub i nakrętek nadających się do urzędowego zabezpieczenia. Pierścień górny winien posiadać wygięty ku dołowi kołnierz, nakrywający krezy miski i oprawy klosza.
W rurze tej umieszcza się alkoholomierz (po uprzedniem napełnieniu jej płynem spirytusowym, wzgl. wodą) i ciepłomierz, który przymocowuje się do rurki powietrznej w sposób umożliwiający odczytywanie jego wskazań przez okienko znajdujące się w ścianie szafki przykrywającej stągiew (§ 39).
W tym wypadku zakończenia części połączonych winny posiadać na zewnątrz nalutowane nasadki pierścieniowe, lub uszka z dziurkami do nakładania urzędowych zabezpieczeń,
4. Szkiełko płynowskazu musi mieć średnicę nie mniejszą, jak 2 cm. Dolny koniec płynowskazu prócz kurka służącego do wpuszczania spirytusu do rurki ma posiadać kurek do spuszczania z niej płynu. Kurek górny zamykający płynowskaz ma być otwarty podczas wpuszczania płynu do rurki.
Oznajmienie ma zawierać pisemne zobowiązanie zarówno kierownika, jak i gorzelanego (względnie jednej osoby, czynności te pełniącej), że włożone na nich obowiązki przyjmują i czynności swoje będą wykonywali zgodnie z przepisami i wskazówkami władz skarbowych;
Sposób przemiaru naczyń jest dwojaki: geometryczny i wodny.
Przemiarowi podlegają następujące naczynia: parnik, kadzie fermentacyjne i drożdżowe, odbieralinik i zbiorniki spirytusowe w magazynie. Te ostatnie zasadniczo mierzą się dwojakim sposobem.
Napełnia się miarę powtórnie itd.
Czynność tę powtarza się aż do zupełnego napełnienia odbieralnika.
Przy opróżnieniu naczynia mierniczego należy, baczyć, by cała ilość wody z niego trafiła do odbieralnika, tj. możliwie dokładnie ściekła z naczynia i nie przelała się nazewnątrz.
W tym celu po wylaniu wody naczynie to należy trzymać w pozycji odwróconej (do góry dnem) dotąd, aż płyn zupełnie ścieknie.
Wymiar należy robić przy otwartym włazie, przez który bada się powierzchnię płynu w odbieralniku.
Laskę mierniczą można opuszczać dopiero wówczas kiedy płyn przestanie falować i powierzchnia jego wyrówna się.
W tym celu naczynie dokładnie napełnia się wodą i poziom jej oznacza się kreską na skali płynowskazu lub na lasce mierniczej, przyczem należy uwzględniać menisk (poziom) dolny wody w rurce płynowskazu.
Następnie spuszcza się ostrożnie wodę do podstawionego pojemnika i po każdorazowem napełnieniu jego znaczy się na lasce mierniczej, względnie skali płynowskazu poziom płynu pozostającego w zbiorniku.
Czynność tę powtarza się tak długo, dopóki powierzchnia płynu jest w płynowskazie widoczna.
Ostatni widoczny w płynowskazie poziom wody oznacza się na skali, względnie lasce mierniczej cyfrą "0".
Wodę pozostałą w zbiorniku poniżej kreski "0" należy spuścić do podstawionego naczynia, resztę jej wymieść do tegoż naczynia z zagłębień dna zwilżoną miotłą lub szczotką i zmierzyć legalizowanemu miarami litrowemi.
Ilość tę dodaje się każdorazowo do wskazań laski mierniczej, względnie skali płynowskazu.
Kreski na skali i lasce mierniczej powyżej zera należy oznaczyć cyframi odpowiadającemi ilościom płynu w zbiorniku.
Przykład: Do przemiara użyto naczynia o pojemności 50 litrów, a ilość płynu znajdującego się w zbiorniku poniżej kreski "0" na skali wynosi 15 litrów.
Wówczas pierwszą kreskę nad zerem należy oznaczyć cyfrą "50" i będzie ona odpowiadać 65 litrom płynu w zbiorniku (50+15), drugą kreskę nad zerem - cyfrą "100", trzecią - cyfrą "150" itd.
Części litra: 0,5 i wyżej przyjmuje się za litr, mniejsze odrzuca się.
Do przemiaru zbiorników można używać naczyń pomocniczych uprzednio dokładnie wymierzonych miarami legalizowanemi.
Skale i laski miernicze należy urzędownie zabezpieczyć.
Skalę należy zabezpieczyć w sposób wykluczający ich przesuwanie lub odejmowanie od zbiornika.
Sposób zabezpieczenia lasek mierniczych określają postanowienia § 29.
Jeżeli różnica wymiarów przekracza 5% i nie daje się usprawiedliwić, wówczas przemiar wodą należy powtórzyć, a wynik tego drugiego przemiaru jest miarodajny.
Zatem zabezpieczyć należy wszystkie części składowe i wszystkie przewody rurowe aparatu odpędowego, które prowadzą, lub mogą prowadzić parę alkoholową i płyny alkoholowe. Kolumny zacierowe nie podlegają zabezpieczeniu urzędowemu.
W takie same osłony należy zaopatrzyć krezowe połączenia górnego i dolnego dna oziębialnika z jego ścianami bocznemi.
Ruchome ściany boczne winny posiadać okienka na przestrzał mniej więcej na wysokości szklanego klosza stągwi z umocowanemi od środka szybami.
Obsada ścian winna być taka, by przesuwanie ich w jakimkolwiek kierunku po nałożeniu zabezpieczeń było niemożliwe.
Ruchome ściany szafki drewnianej mają być' umocowane zapomocą prętów żelaznych, przesuniętych przez ściany.
Pręty te winny posiadać na jednym końcu kanciaste główki stałe, na drugim zaś śruby z nakrętkami, które po przesunięciu przez ściany szafki należy wkręcić na śruby i zabezpieczyć w sposób przewidziany w § 34.
Władza skarbowa II instancji może zwolnić przedsiębiorstwo gorzelni owocowej od obowiązku ustawienia aparatu kontrolno-mierniczego, a zezwolić na przyjmowanie odpędu według urzędownie zabezpieczonego odbieralnika.
wykupić patenty: przemysłowy i akcyzowy, złożyć inspektorowi kontroli skarbowej 2 egzemplarze zgłoszenia o zamierzonej produkcji spirytusu według załączonego wzoru Nr. 9.
a) | 100 kg. przeciętnych ziemniaków daje około | 10 | litr. | |
b) | 100 kg. słodu zielonego daje około | 21 | " | |
c) | 100 kg. produktów mącznych daje około | 30 | " | |
d) | 100 kg. melasu daje około | 25 | " |
Obowiązki przedsiębiorcy przy zmianach w gorzelni.
Wówczas ruch gorzelni należy natychmiast wstrzymać aż do chwili przybycia właściwego urzędnika kontroli skarbowej, a o przeszkodzie donieść władzy skarbowej I instancji sposobem przewidzianym w art. 46 ust. o monopolu spirytusowym i inspektorowi kontroli skarbowej, przy udziale którego powód przerwy może być usunięty.
W tym wypadku przedsiębiorca, lub kierownik gorzelni winien sporządzić protokół w 2-ch egzemplarzach (wzór Nr. 10), przy udziale członka policji państwowej, lub zarządu gminy (wójta, lub sołtysa) i co najmniej 2-ch świadków. W protokóle tym należy wymienić: dzień i godzinę sporządzenia tegoż, imiona, nazwiska i miejsce zamieszkania wszystkich obecnych przy sporządzaniu protokółu, powód przerwy, stan zabezpieczeń urzędowych i wskazania liczników aparatu kontrolnego w chwili przerwy.
Jeden egzemplarz protokółu, który stanowi uzupełnienie doniesienia, dołącza się do dokumentów gorzelni, 2-gi zaś przedsiębiorca, względnie kierownik winien przesłać inspektorowi kontroli skarbowej w ciągu 24 godzin, licząc od chwili zajścia przeszkody.
Przedstawiciel władzy administracyjnej, lub samorządowej, w obecności wszystkich osób biorących udział w sporządzeniu protokółu nakłada na wentyle parowe aparatu odpędowego pieczęcie urzędowe, które tam pozostają aż do chwili przybycia przedstawiciela władzy skarbowej.
Inspektor kontroli skarbowej po otrzymaniu protokółu, o którym wyżej mowa, wymienia na nim dzień i godzinę jego otrzymania, niezwłocznie udaje się do gorzelni, przeprowadza dochodzenie celem ustalenia faktu i przyczyny przerwy, bada stan gorzelni i zabezpieczeń urzędowych, zaznacza wskazania liczników aparatu kontrolnego, sprawdzając w ten sposób szczegóły podane w akcie z rzeczywistym stanem rzeczy i o wynikach badania i dochodzenia sporządza protokół, a krótką treść jego wpisuje do księgi produkcyjnej.
Jeden egzemplarz protokółu pozostaje przy dokumentach gorzelni, drugi zaś inspektor kontroli skarbowej niezwłocznie przesyła władzy skarbowej I instancji, która o zaszłej przeszkodzie i jej usunięciu donosi władzy, skarbowej II instancji.
W tym wypadku produkcja zacierów może się odbywać w dalszym ciągu (o ile jest to możliwe ze względu na stan naczyń fermentacyjnych) bez natychmiastowego udziału organów skarbowych.
Przedsiębiorca jednak winien nie później, jak w terminie przewidzianym w. zgłoszeniu do rozpoczęcia pierwszego z kolei zacieru, który ma być opuszczony, zrobić odnośną wzmiankę o przerwie w księdze produkcyjnej, a odpis tejże niezwłocznie przesłać inspektorowi kontroli skarbowej.
Inspektor po otrzymaniu odpisu i odnotowaniu na nim daty i godziny otrzymania winien przy najbliższej rewizji gorzelni przeprowadzić dochodzenie celem ustalenia samego faktu i przyczyny przerwy, zrobić' odnośną wzmiankę zarówno na odpisie, jak i w księdze produkcyjnej i odpis niezwłocznie przesłać władzy skarbowej I instancji.
Wówczas przedsiębiorca może odpędzić zaciery gotowe zwykłym trybem, winien jednak zastosować się do wymagań przytoczonych w ustępie pod b), które zresztą obowiązują go we wszystkich wypadkach przerw poza wymienionemi w ustępie pod a).
Obowiązki kontroli skarbowej w stosunku do aparatów kontrolnych innych systemów jak Siemensa.
Do wykazu wciąga się wszystkie gorzelnie, znajdujące się w okręgu tej władzy.
Pozycje przychodu alkoholu w obu tych księgach (tj. w rubryce 23 w księdze produkcyjnej i 3 - w księdze magazynowej) powinny być zgodne.
Nieprawidłowe prowadzenie odpędu następuje:
Po uprzedniem opróżnieniu i opieczętowaniu odbieralnika przy wskazaniach liczników aparatu kontrolnego: spirytusu - 002750 i alkoholu - 002502 zbadano podczas odpędu działanie jego z następującym wynikiem:
Po ukończeniu odpędu liczniki zatrzymały się na cyfrach spirytusu - 003700 i alkoholu - 003357, z czego wynika, że podczas badania przez aparat przeszło 950 litrów płynu (3.700-2.750), o zawartości alkoholu 855° l. (3.357 - 2.502) przy średniej mocy 90° = 855 X 100./950
W odbieralniku znaleziono 950 litrów spirytusu mocy 90.1 (90.1+12° R.) przy ciepłocie w zbiorniku+12° R, czyli 855,95° hl. tj. o 0,959 hl. więcej, niż wskazał aparat kontrolny. Błąd aparatu wynosi 0,11% -
Inspektor kontroli skarbowej winien od czasu do czasu sprawdzić stan osobowy robotników podług księgi i wynik sprawdzenia w księdze odnotować.
Różnica sum powyższych da zapas książkowy.
Następnie należy ustalić rzeczywisty zapas alkoholu w gorzelni.
Celem ustalenia zapasu alkoholu należy określić ilość spirytusu i temperaturę płynu w każdym zbiorniku oddzielnie, z. każdego wziąć oddzielną próbkę i odstopniować.
Ilość spirytusu znaleziona w każdym poszczególnym zbiorniku zredukowana do ciepłoty normalnej (+ 12º R.), pomnożona przez jego moc (stopniowość w procentach) i podzielona przez 100 - da ilość litrów alkoholu zawartego w każdym zbiorniku, sur ma zaś tych poszczególnych ilości - da zapas jego rzeczywisty.
Ustalony w sposób powyższy zapas rzeczywisty należy porównać z zapasem książkowym.
Jeżeli zapas książkowy jest większy od rzeczywistego, wówczas różnica stanowi ubytek w przeciwnym zaś racie - nadwyżkę.
Nadwyżkę wpisuje się do odnośnej rubryki przychodu, ubytek do odnośnej rubryki rozchodu księgi magazynowej. O ile ujawniona nadwyżka nie przekracza 1% od określonego przy rewizji ogólnego przychodu, jest potrącalna przy ostatecznem rozliczeniu w końcu kampanji; jeżeli zaś przekracza 1% od ogólnego przychodu, staje się niepotrącalną. Pod ogólnym przychodem w danym razie należy rozumieć' zapas rzeczywisty określony przy poprzedniej rewizji wraz z przychodem zapisanym po tej rewizji. Czy stwierdzona nadwyżka jest potrącalna lub też niepotrącalną należy o tem zaznaczyć w książce magazynowej.
O ile ujawniony ubytek nie przekracza dozwolonego zaniku, zapisuje się na rozchód, bez opłaty; jeżeli stwierdzony ubytek jest większy od dozwolonego zaniku, lecz nie przekracza podwójnej normy tegoż, to część ubytku w wysokości dozwolonego zaniku zapisuje się na rozchód bez opłaty, a pozostała część ubytku również zapisuje się na rozchód z zaznaczeniem, że lako potrącalna pozostaje na rachunku do ostatecznego rozliczenia w końcu kampanji.
Przykłady rewizyj magazynów w przedsiębiorstwach celem ustalenia faktycznego ich stanu i rozliczenia ujawnionych ubytków i nadwyżek:
a) | Rewizja dnia 25/1 1925 r. | ||||
pozostało z poprzedniej kampanji | 165 | lit. | 100° | ||
otrzymano | 40.795 | lit. | |||
Razem | 40.960 | lit. | |||
Rozchód | 4.740 | " | |||
Zapas książkowy | 36.220 | lit. | |||
rzeczywisty | 36.040 | " | |||
Ubytek | 180 | lit. | |||
Obliczenie dopuszczalnych zaników: | |||||
Pozostawało z poprzedniej kampanii (roku) | 165 | lit. | 100° | ||
Od początku kampanji po dzień dzisiejszy otrzymano według wskazań aparatu kontr. miern. | 40.800 | lit. | 100° | ||
Razem | 40.965 | lit. | |||
Od tej ilości, licząc 1%, dopuszczalny zanik składowy wynosi 409 lit. Ponieważ ujawniony ubytek 180 stanowi mniej niż dopuszczalny zanik normalny, zapisuje się na rozchód całkowity ubytek 180 lit. bez opłaty. | |||||
b) | Rewizja dnia 14 lutego 1925 r. | ||||
Pozostawało na 25/I 25. | 36.040 | lit | 100° | ||
Otrzymano | 62.326 | " | |||
Razem | 98.366 | lit. | |||
Rozchód | 20.300 | " | |||
Zapas książkowy | 78.066 | lit | |||
" | rzeczywisty | 77.052 | " | ||
Ubytek | 1.014 | lit. | |||
Obliczenie dopuszczalnych zaników: Pozostawało z poprzedniej kampanji | 165 | lit. | |||
Od początku kampanji po dzień dzisiejszy otrzymano według wskazań aparatu mierniczego (zegara) | 103.100 | " | |||
Razem | 103.265 | litr. | |||
Od tej ilości, licząc 1% dopuszczalny zanik składowy wynosi | 1.032 | litr. | |||
Ponieważ przy poprzednich rewizjach wykorzystano przy rozliczeniu ubytków | 180 | litr. | |||
pozostaje do rozliczenia niewykorzystanych zaników | 852 | litr. | |||
Wobec tego, że skonstatowany ubytek wynosi więcej niż dopuszczalny zanik normalny, lecz nie przekracza podwójnego dopuszczalnego zaniku normalnego (852 X 2 = 1.704), zapisuje się na rozchód 1.014 litrów, z których 852 litry bez opłaty, a przypadającą opłatę za pozostałe 162 litry pozostawia się na rachunku aż do ostatecznego rozliczenia w końcu kampanji. | |||||
c) | Rewizja 20 III 1925 r. | ||||
Pozostawało na 14/II 1925 r. | 77.052 | litr. | |||
Otrzymano | 70.120 | " | |||
razem w przychodzie | 147.172 | litr. | |||
rozchód | 47.072 | " | |||
zapas książkowy | 100.100 | litr. | |||
rzeczywisty | 100.295 | " | |||
nadwyżka | 195 | litr. | |||
1 | które zapisują się na przychód w książce magazynowej (składowej) jako nadwyżka potrącalna, nie przewyższająca 1% od określonego przy niniejszej rewizji przychodu (147.172 litr.) tj. 1.471 litr. | ||||
d) | Rewizja 6/IV 1925 r. | ||||
Pozostawało na 20 III 1925 r. | 100.295 | litr. | |||
Otrzymano | 20.205 | " | |||
razem w przychodzie | 120.500 | litr. | |||
rozchód | 10.000 | " | |||
zapas książkowy | 110.500 | litr. | |||
" | rzeczywisty | 109.480 | " | ||
ubytek | 1.020 | litr. | |||
Obliczenie dopuszczalnych zaników: | |||||
1) | składowy | ||||
pozostawało spirytusu z poprzedniej kampanji | 165 | litr. | |||
Od początku kampanji po dzień dzisiejszy otrzymano według wskazań aparatu mierniczego (zegara) | 123.300 | " | |||
razem | 123.465 | litr. | |||
Od tej ilości, licząc 1% dopuszczalny zanik składowy wynosi | 1.234 | litr. | |||
2) | rektyfikacyjny 1½ od 20.000 litr. surówki, wziętej do oczyszczenia | 300 | litr. | ||
razem dopuszczalny zanik | 1.534 | litr. | |||
Ponieważ przy poprzednich rewizjach wykorzystano przy rozliczeniu ubytków | 1.032 | litr. | |||
pozostaje do rozliczenia niewykorzystanych zaników | 502 | litr. | |||
Wobec tego, że skonstatowany ubytek 1.020 litrów wynosi więcej niż podwójny dopuszczalny zanik normalny (502 X 2= 1.004), zapisuje się na rozchód 1.020 litrów, z których 502 litry bez opłaty, a za pozostałe 518 litrów; opłata w takiej to kwocie winna być wpłacona do kasy skarbowej w przeciągu ośmiu dni. | |||||
e) | Rewizja 17/V 1925 r. | ||||
Pozostawało na dzień 6/IV 1925 r. | 109.480 | litr. | |||
Otrzymano | - - - | ||||
razem w przychodzie | 109.480 | ||||
rozchód | 9.480 | ||||
zapas książkowy | 100.000 | ||||
" | rzeczywisty | 101.200 | |||
nadwyżka | 1.200 | ||||
które zapisują się na przychód w książce magazynowej (składowej) jako nadwyżka niepotrącalna przy ostatecznym obrachunku za rok (kampanję, ponieważ stanowi więcej niż 1% od określonego przy niniejszej rewizji przychodu (109480) tj. 1.094 litr. | |||||
f) | Rewizja 22/VI 1925 r. | ||||
Pozostało na dz. 17/V 1925 r. | 101.200 | litr. | |||
Otrzymano | - - - | ||||
razem w przychodzie | 101.200 | litr. | |||
rozchód | 101.000 | " | |||
zapas książkowy | 200 | litr. | |||
" | rzeczywisty | - - | |||
ubytek | 200 | litr. | |||
Obliczenie dopuszczalnych zaników: | |||||
1) | Składowy: | ||||
Pozostało spirytusu z poprzedniej kampanji | 165 | litr. | |||
Otrzymano według wskazań aparatu mierniczego | 123.300 | ||||
razem | 123.465 | litr. | |||
Od tej ilości licząc 1% dopuszczalny zanik składowy wynosi | 1.234 | litr. | |||
2) | Rektyfikacyjny 1½ od 20.000 litr. surówki, wziętej do oczyszczenia | 300 | " | ||
razem dopuszczalne | |||||
zaniki wynoszą | 1.534 | litr. | |||
Ponieważ przy poprzednich rewizjach wykorzystano przy rozliczenia ubytków | 1.534 | " | |||
pozostaje do rozliczenia niewykorzystanych zaników | --- | ||||
Wobec tego, że niewykorzystanych zaników normalnych nie pozostało, przeto skonstatowany ubytek 200 litrów zapisuje się na rozchód, a przypadająca za tę ilość opłata w kwocie takiej to winna być wpłacona do kasy skarbowej w przeciągu ośmiu dni. |
Wszystkie ujawnione w ciągu kampanji i wpisane do książki magazynowej potrącalne nadwyżki, jako też pozostawione na rachunku aż do ostatecznego rozliczenia w końcu kampanji ubytki należy oddzielnie zsumować i otrzymane w ten sposób sumy porównać.
Jeżeli pozostawione do ostatecznego rozliczenia w końcu kampanji ubytki przewyższają potrącalne nadwyżki, przedsiębiorca winien z reguły uiścić za tę różnicę cenę sprzedażną spirytusu, wyznaczonego do fabrykacji wódek gatunkowych w ciągu 8-iu dni od daty obrachunku pod rygorem przymusowego ściągnięcia.
Przykład i ostateczne rozliczenie ubytków za kampanię:
OSTATECZNE ROZLICZENIE UBYTKÓW ZA KAMPANJĘ.
DATA REWIZJI | REZULTATY DOKONANYCH REWIZYJ | |||||||
Skonstatowano ubytków | Obliczono dopuszcz. zaników | Zapisano na rozchód ubytków | Zostało niewykorzystanych dopuszczalnych zaników | Skonstatowano nadwyżki | ||||
bez opłaty w granicach dopuszczalnych zaników | z naliczeniem opłaty | potrącalnej | niepotrącalnej | |||||
pozostawionej na r-ku do końca kamp. | płatnej w przeciągu 8 dni | |||||||
1925 r. | ||||||||
a) 25.I | 180 | 409 | 180 | - | - | 229 | - | - |
b) 14.II | 1.014 | 623 | 852 | 162 | - | - | - | - |
c) 20.III | - | - | - | - | - | - | 195 | - |
d) 6.IV | 1.020 | 502 | 502 | - | 518 | - | - | - |
e) 17.V | - | - | - | - | - | - | - | 1.200 |
f) 22.VI | 200 | - | - | 200 | - | - | - | |
Razem | 2.414 | 1.534 | 1534 | 162 | 718 | - | 195 | 1.200 |
2.414 |
Wobec tego, że ogólna ilość nadwyżek potrącalnych wynosi | 195 | litr. |
a odpisano ubytków, za które opłata pozostawiona na rachunku do ostatecznego rozliczenia | 162 | " |
przeto pozostaje do zwrotu opłata za | 33 | litry. |
Jeżeli te odpadki będą wywożone, wówczas każdą ich przesyłkę należy zaksiążkować w książce obrachunkowej z podaniem ilości wywiezionych odpadków, imienia i nazwiska nabywcy i miejscowości, do której je wysłano.
Przedsiębiorca lub kierownik ruchu wytwórni obowiązany jest najmniej na 3 dni przed dniem rozpoczęcia ruchu przedłożyć organowi skarbowemu, wyznaczonemu do przyjmowania zgłoszeń oznajmienie ruchu w 2-ch egzemplarzach (§ 48) według wzoru Nr. 18 załączając do jednego z nich potwierdzenie kasy skarbowej na zapłaconą opłatę patentową.
1. Składownia musi być wzięta pod stałą kontrolę skarbową (§ 134).
2. Wywóz nieformowanych drożdży z wytwórni do składowni ma się odbywać w naczyniach drewnianych przedtem urzędownie starowanych, pod urzędowem zamknięciem naczyń.
3. Każdy taki wywóz ma przedsiębiorca wytwórni, względnie kierownik ruchu oznajmić organowi kontroli skarbowej, dozorującemu wytworniej pismem sporządzonem w 2-ch egzemplarzach według wzoru Nr. 16. Organ ten sprawdza wagę przesyłki; załatwia obydwa egzemplarze oznajmienia, zabezpiecza naczynia z drożdżami zapomocą plomb i przesyła wtórnik oznajmienia organowi skarbowemu, dozorującemu składownię, oznajmienie zaś oddaje przedsiębiorstwu dokument przekazujący posyłkę. Poczem w książce obrachunkowej w osobnej kolumnie rozchodu wpisuje się ilość wywiezionych drożdży.
4. Organ skarbowy, dozorujący składownię, po nadejściu posyłki sprawdza wagę, potwierdza odbiór na oznajmieniu i wtórniku tegoż i odsyła oznajmienie organowi skarbowemu dozorującemu fabrykę, kiery potwierdzone oznajmienie dołącza do odnośnej pozycji rozchodu w książce obrachunkowej.
5. Kierownik składowni ma zapisać na przychód sprawdzoną w posyłce ilość drożdży w książce obrachunkowej składowni i dołączyć do odnośnej pozycji wtórnik oznajmienia, poczem formowanie drożdży w cegiełki i banderolowanie ich ma się odbyć w ten sam sposób, jak wytwórni drożdży prasowanych.
6. Przedsiębiorca wytwórni ma do 8-miu dni uiścić we właściwej kasie skarbowej podatek za ewentualne, stwierdzone ubytki pomiędzy wytwórnią, a swoją składownią, który zaraz po odebraniu drożdży przypisuje się mimo zapłaty.
7. Książkę obrachunkową składowni po dokonanym rocznym obrachunku (§ 133) wraz z jej załącznikami dołącza się do książki obrachunkowej wytwórni i wraz z nią przedkłada do sprawdzenia władzy skarbowej II instancji.
8. Koszty dozoru skarbowego składowni opłaca wytwórnia.
1. Drożdże prasowane mogą być przywożone z zagranicy wyłącznie przez urzędy celne I klasy, kolejowe.
2. Drożdże muszą być sformowane w cegiełki (płytki) 100-gramowe lub 500-gramowe. Nadwaga na wyschnięcie może wynosić 5 proc. wagi dozwolonej normy wagowej.
3. Obanderolowanie drożdży zagranicznych pod nadzorem organów kontroli celnej ma odbyć się po rewizji celnej, lecz przed wypuszczeniem towaru z urzędu celnego.
4. Opaski podatkowe (banderole), nabyte w kasie urzędu celnego należy nałożyć na opakowane cegiełki w sposób przepisany w § 124 niniejszego rozporządzenia. Opaski należy przed użyciem ostemplować znakiem urzędu celnego.
5. Drożdże mogą być wydane przez urząd celny odbiorcy, względnie osobie upoważnionej do rozporządzenia towarem, dopiero po obanderolowaniu.
Wykluczenie z powodu ukarania gaśnie z upływem trzech lat od dnia odbycia kary więzienia lub aresztu, albo też zapłacenia grzywny. W wypadkach zasługujących na uwzględnienie, może Minister Skarbu czasokres ten skrócić.
Izba skarbowa może w pewnych wypadkach zwolnić przesyłkę od zabezpieczenia według swego uznania.
Zaniknięcie starych książek i otwarcie nowych poświadczy inspektor kontroli skarbowej.
Zamkniętą książkę obrachunkową wraz z załącznikami należy przedłożyć w drodze służbowej władzy skarbowej II instancji, która zużytkuje z tej książki dane do sporządzenia swego wykazu za odnośną kampanję.
Przepisy o geometrycznym przemiarze naczyń w gorzelniach.
Ogó1nie.
Branie wymiarów.
jednej (składanej) legalizowanej miary metrowej, o ile możności dwumetrowej,
jednej zwijanej taśmy mierniczej dziesięciometrowej, o ile możności o podziałce na centimetry,
jednej zwykłej łaty drewnianej, dłuższej jak 2 m.,
dwóch łat drewnianych o zaostrzonych końcach, do mierzenia wewnętrznych średnic i silnych nici lub cienkiego sznurka.
Do pomiarów, przy których nie wystarcza podwójny metr, używa się łat pomocniczych lub sznurka.
Obliczenie objętości naczyń.
a. b. a' b' długości boków naczyń,
d. d' lub D. D' zmierzone średnice,
0. objętość naczyń,
r. promień krzywizny rogów naczyń,
π = 3'14
wyciągnięcie pierwiastka z liczby tj, znalezienie liczby, któraby pomnożona przez siebie dawała liczbę pod znakiem pierwiastkowym. Liczbą tą w powyższym przykładzie jest liczba 2723.
1. Naczynia o czworobocznym przekroju i o ścianach prostopadłych.
0 = a · b · h
0 = (a · b-0 · 86 · r2) · h
2. 1) Objętość naczyń o czworobocznym przekroju i o ścianach nieco pochylonych
oblicza się w ten sposób, że z wymiarów długości ścian wziętych w otworze naczynia a i b i z wymiarów tych długości wziętych przy dnie a' i b' oblicza się średnie arytmetyczne i zapomocą tych średnich oblicza się objętość jak przy naczyniach o prostopadłych ścianach według wzoru:
2) Przy naczyniach o więcej pochylonych ścianach należy użyć wzoru:
3. 1) Naczynia walcowate o przekroju koła i o prostopadłych ścianach według wzoru:
4. 1) Naczynia walcowate o przekroju koła i o pochylonych ścianach oblicza się jak naczynia o średnicy t., która jest średnią arytmetyczną z średnicy w otworze naczynia d. i średnicy dna d' t. j.
według wzoru:
ważnego, gdy średnice w otworze- i przy dnie nie bardzo się różnią.
2) W innych wypadkach należy użyć wzoru:
5. Naczynia o przekroju koła o beczkowato wygiętych ścianach.
W wypadku, gdy średnice den nie są równe, zamiast ci w powyższym wzorze wstawia się średnią arytmetyczną z tych średnic .
Naczynia o brzuchatych ścianach, których górna średnica jest największą uważa się jako połowy beczek i ich objętość oblicza tak jak beczek według wzoru:
Objętość takich naczyń należy obliczać w ten sposób, że naczynie poniżej największej średnicy uważa się za półbeczkę jedną, powyżej zaś za drugą. Objętość każdej takiej półbeczki oblicza się osobno według wzoru pod a) względnie b). Suma tych objętości jest objętością całego naczynia.
6. Naczynia o przekroju eliptycznym i o prostopadłych ścianach oblicza się według wzoru:
w którym D oznacza oś dużą elipsy. d zaś oś małą elipsy.
BADANIA SACHAROMETRYCZNE.
Badania te dają wyniki bardzo dokładne i różnica, obliczonej na ich podstawie wydajności spirytusu od rzeczywistej, podług wskazań liczników zegara mierniczego i odbieralnika, bywa zwykle nieznaczna.
Przy wykonywaniu badań sacharometrycznych, należy kierować się poniższemi wskazówkami:
Przykład I:
W kadzi fermentacyjnej Nr. 3 wysokość części niezapełnionej brzeczką wynosi 15 cm., cała głębokość kadzi 180 cm., pojemność jej podług wyliczenia geometrycznego 6.150 litrów.
Największa, wodą przemierzona kadź Nr. 2 według przemiaru geometrycznego zawiera 6.190 litrów, podług zaś wodnego przemiaru 6.220 litrów, tj. o 30 litrów więcej, a zatem pojemność kadzi Nr. 3 podług wodnego przemiaru należy przyjąć 6.150+30 = 6.180 litrów.
Objętość zaś, znajdującego się w niej zacieru będzie:
a części rozpuszczalnych (przesączu) 5.665 - (5.665X0,03) = 5.495 litr, Sacharometryczna próba świeżego zacieru wykazała 171/2% cukru, przy badaniu za| brzeczki dojrzałej nieodfermentowanego cukru pozostało 171/2 %, zatem ilość przerobionego na alkohol cukru (atenuacja) wynosi 16%.
Wobec tego spodziewana wydajność spirytusu z całego zacieru będzie 5.495X0.55X16 = 483.56 stopni hektolitrowych, czyli litrów czystego alkoholu.
Przykład II.
Objętość dojrzałego zacieru 6.100 litrów, wody; dolano 500 litrów, zacier słodki zawierał 18,2% cukru, a dojrzały 1,7%,
Wobec powiększenia objętości zacieru przez dolanie 500 litrów wody, zawartość cukru w słodkiej brzeczce będzie mniejsza, a mianowicie:
zatem cukru przerobiono:
16,7 - 1,7 = 15%
Przyjmując 3% części nierozpuszczalnych za« cieni, otrzymamy wszystkiego przesączu:
6.100 - (6.100 X 0,03) = 5.917 litr.
czyli spodziewana wydajność spirytusu wyniesie:
5.917 X 15 X 0,55 = 488,15 stopni
hektolitrowych, względnie litrów czystego alkoholu.
Wyniki przeprowadzonych w gorzelniach badań winny organa skarbowe notować w księdze produkcyjnej.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1925.84.579 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Urządzenie i kontrola gorzelni. |
Data aktu: | 03/08/1925 |
Data ogłoszenia: | 22/08/1925 |
Data wejścia w życie: | 01/09/1925 |