Jednocześnie tracą moc obowiązującą Przepisy Przewozowe, zawarte w Taryfie polskich kolei normalnotorowych na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych, ogłoszonej w rozporządzeniu Ministra Kolei z dnia 16 grudnia 1925 r. (Dz. U. R. P. Nr. 128, poz. 913), oraz zawarte w Taryfie Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt kolejami żelaznemi w Polsce Część I, ogłoszonej w rozporządzeniu Ministra Kolei z dnia 8 kwietnia 1925 r. (Dz. U. R. P. Nr. 42, poz. 293), wraz z odnoszącemi się do tychże Przepisów Przewozowych zmianami i uzupełnieniami, ogłoszonemi w rozporządzeniach Ministra Kolei z dnia 20 października 1925 r. (Dz. U. R. P. Nr. 109, poz. 782) i z dnia 14 kwietnia 1926 r. (Dz. U. R. P. Nr. 39, poz. 245) oraz Ministra Komunikacji z dnia 30 lipca 1927 r. (Dz. U. R. P. Nr. 68, poz. 692).
1) Patrz załącznik: Przepisy przewozowe polskich kolei żelaznych.
PRZEPISY PRZEWOZOWE POLSKICH KOLEI ŻELAZNYCH.
Zakres przepisów przewozowych.
Koleje i przewozy, do których stosuje się przepisy przewozowe.
Postanowienia wykonawcze. Odchylenia. Czasowe lub przemijające zmiany.
Postanowienia ogólne.
Obowiązek przewozu.
Pociągi.
Odpowiedzialność kolei żelaznej za czynności pracowników.
Kolej żelazna ponosi odpowiedzialność za czynności swoich pracowników oraz innych osób, któremi posługuje się przy dokonywaniu przewozu, o ile czynności te, w myśl przepisów niniejszych oraz przepisów taryfowych, wchodzą w zakres obowiązków kolei żelaznej.
Taryfy.
Natomiast dozwolona są zniżki taryfowe, należycie ogłoszone i w równej mierze pod temi samemi warunkami wszystkim przysługujące, jako też zniżki ze względu na cele humanitarne lub publiczna oraz w interesie służbowym zarządu kolejowego.
Zażalenia.
Zażalenia można wnosić ustnie lub pisemnie.
Zażalenia powinny być przez kolej żelazną rozpatrzone I rozstrzygnięte w czasie możliwie najkrótszym.
Nieporozumienia.
Nieporozumienia pomiędzy publicznością i służbą kolejową rozstrzyga na stacjach zawiadowca stacji lub jego zastępca, w czasie ruchu pociągu kierownik pociągu.
Waluta.
Oprócz ustawowych, środków płatniczych, kolej żelazna może, gdzie zachodzi tego potrzeba, przyjmować walutę państw obcych. W rade przeliczenia walut, obowiązują kursy, podawane do ogólnej wiadomości przez Zarząd kolejowy w ogłoszeniach, wywieszanych przy kasach kolejowych.
Przewóz osób.
Rozkłady jazdy.
Rozkłady jazdy powinny być, przed ich wprowadzeniem, podane do wiadomości publicznej i wywieszone na stacjach. W rozkładach tych powinny być wyszczególnione klasy wagonów i rodzaje pociągów, tudzież oznaczony czas odjazdu, dla większych zaś stacyj także czas przybycia oraz ważniejsze połączenia kolejowe.
Osoby wyłączone od przejazdu lub dopuszczone do przejazdu warunkowo.
Opłaty za przejazd. Zniżki opłat za dzieci.
Bilety na przejazd.
Sprzedaż biletów.
Zamawianie miejsc, przedziałów wagonów.
Przedziały zamówione oznacza się odpowiedniemi napisami.
Opłata taryfowa za przedział nie może przekraczać należności za tyle biletów, ile jest miejsc w przedziale, z zastosowaniem, w razie przejazdu dzieci, postanowień, zawartych w art. 12, przyczem ilość podróżnych, obowiązanych posiadać bilety, nie może być większa od ilości zapłaconych biletów.
Kontrola biletów. Dopłaty do cen za przejazd. Bilety peronowe.
Podróżny, który bez wezwania zawiadomi konduktora lub kierownika pociągu, że nie mógł kupić biletu, uiszcza ceną pojedynczą biletu, oraz dopłatą w wysokości 1 zł., ogółem jednak nie więcej, jak podwójną ceną tego biletu.
W tym wypadku podróżny nie ma prawa wymagać, aby jego bagaż był mu dostarczony na inną stacją, jak na stacją przeznaczenia.
Poczekalnie stacyjna.
Przedziały dla kobiet i dla niepalących.
W przedziale dla kobiet nie mogą przebywać mężczyźni nawet za zgodą kobiet, jadących w danym przedziale; przebywanie w tych przedziałach chłopców w wieku do ukończonych lat 10-ciu jest dozwolone.
Wsiadanie do wagonów i zajmowanie w nich miejsc.
Kto zajęte miejsce opuszcza, nie pozostawiając na niem swoich rzeczy, traci prawo do niego.
Zwrot i zamiana biletów.
Odjazd. Spóźnienie się podróżnego.
Otwieranie okien.
Otwieranie okien wagonu dozwolone jest tylko za zgodą podróżnych, jadących w przedziale. Spory między podróżnymi co do otwierania okien rozstrzyga konduktor.
Uszkodzenie wagonu.
Postoje.
Przerwy podróży.
Taryfy powinny określać, ile razy i na jak długo podróżni mają prawo przerywać podróż na stacjach pośrednich, nie tracąc prawa do dalszej jazdy na podstawie pierwotnego biletu.
Spóźnienie się lub odwołanie pociągu. Wyłączenie wagonu bezpośredniego z pociągu.
Kolej żelazna ma jednak prawo zastrzec w taryfie, że pewne pociągi są wyłączone od pomocniczego użycia ich, w wypadkach powyższych.
Przewóz zwierząt w pociągach osobowych.
Bagaż ręczny.
Przedmioty wyłączone od przewozu w wagonach osobowych.
Jednakowoż podróżnym, którzy pełniąc służbę publiczną mają przy sobie broń palną, jak również myśliwym i strzelcom wolno wziąć ze sobą podręczny zapas amunicji.
Straży, towarzyszącej więźniom, jadącej z nimi w oddzielnych wagonach lub przedziałach, dozwala się brać ze sobą broń nabitą.
Przewóz bagażu.
Określenie bagażu. Przedmioty wyłączone od przewozu.
Odpowiedzialność podróżnego za bagaż.
Prócz tego posiadacz kwitu bagażowego, zależnie od wypadku, obowiązany jest do uiszczenia różnicy w opłacie przewozowej, do pokrycia powstałej szkody i wynagrodzenia kosztów sprawdzania zawartości bagażu (p. 2) oraz ponosi prawem przewidzianą odpowiedzialność karną.
Opakowanie i stan bagażu.
Nadawanie bagażu. Kwit bagażowy.
Wysokość opłat i sposób obliczania ich podaje taryfa.
Formalności celne, akcyzowe oraz wymagane przez władze skarbowe, policyjne i inne władze administracyjne.
Podróżny obowiązany jest zastosować się do przepisów celnych, akcyzowych, skarbowych, policyjnych i innych władz administracyjnych, które dotyczą tak jego osoby, jak i rewizji jego bagażu nadanego i ręcznego. Podróżny powinien być obecny przy rewizji, o ile przepisy nie dopuszczają w tym względzie wyjątków. Kolej żelazna nie bierze na siebie żadnej odpowiedzialności wobec podróżnego w razie niezastosowania się przez niego do tych przepisów.
Wydawanie bagażu.
Przy wydaniu tylko części bagażu, kolej żelazna umieszcza na kwicie bagażowym odpowiednią uwagę i zwraca kwit podróżnemu.
Zaginięcie bagażu.
Odpowiedzialność kolei żelaznej za całkowite lub częściowe zaginięcie albo uszkodzenie bagażu oraz za przekroczenie terminu dostawy.
Nadto należy zwrócić uiszczoną należność za przewóz, cło i inne wydatki, opłacone za bagaż zaginiony.
Odszkodowanie nie może jednak przewyższać:
Jeżeli wysokość kwoty ubezpieczenia jest niższa od odszkodowań, przewidzianych w p. 4 a) i b) artykułu niniejszego, to można ich żądać zamiast odszkodowań, przewidzianych pod a) i b) punktu niniejszego.
W razie braku części bagażu należy w danym wypadku odszkodowania te wypłacić za część niezaginioną.
W razie uszkodzenia bagażu należy w danym wypadku, żądać odszkodowania za opóźnienie obok odszkodowań, przewidzianych w p. 3 artykułu niniejszego.
Posługacze bagażowi.
Przechowywanie bagażu.
Kolej żelazna powinna na siadach, które przyjmują bagaż do przewozu, w miarę możności urządzać pomieszczenia w których podróżni mogliby czasowo przechowywać swój bagaż za opłatą, podaną do publicznej wiadomości przez wywieszenie ogłoszenia na stacji. Kolej żelazna odpowiada w tym wypadku jako przechowawca.
Przewóz przesyłek nadzwyczajnych.
Nadawanie.
Przewóz.
Wydawanie.
Inne przepisy.
Taryfy powinny jednolicie ustalić, czy i w jakim zakresie postanowienia o przewozie bagażu (Rozdział IV) lub postanowienia o przewozie towarów (Rozdział VIII) stosuje się do przewozu przesyłek nadzwyczajnych.
Przewóz zwłok.
Nadawanie.
Przewóz.
Wydawanie.
Przewóz zwłok do prosektorjów.
Przewóz zwierząt żywych.
Zasady ogólne.
Nadawanie.
Przewóz.
Terminy dostawy.
Wydawanie.
Przewóz towarów.
Przewóz bezpośredni.
Kolej żelazna obowiązana jest przewozić towary między wszystkiemi stacjami otwartemi do ruchu towarowego bez potrzeby wskazywania w liście przewozowym pośrednictwa przy przejściu towarów z jednej kolei żelaznej na drugą.
Ograniczenia przewozu.
A) Przedmiotów, stanowiących przywilej poczty (art. 3).
B) Następujących przedmiotów, o ile nie są przewidziane wyjątki w p. 2 litera A:
A) Przedmioty, wyszczególnione w załączniku B, na warunkach wskazanych w tymże załączniku.
B) Złoto, srebro i platynę, pieniądze, monety i papiery wartościowe, dokumenty, drogie kamienie, perły prawdziwe, cenne koronki i hafty, oraz inne kosztowności, wreszcie dzieła sztuki, jak malowidła, obrazy, rzeźby, odlewy z bronzu, antyki o wartości artystycznej.
Warunki przewozu tych przedmiotów określa taryfa. Znaczki pocztowe, arkusze stemplowe, znaczki stemplowe i inne podobne urzędowe znaczki wartościowe nie są uważane za papiery wartościowe.
C) Przedmioty, których załadowanie lub przewóz, ze względu na warunki budowy lub eksploatacji kolei żelaznych, uczestniczących w przewozie nastręczają niezwykłe trudności (art. 3).
Kolej żelazna może uskutecznić przewóz takich przód miotów na warunkach specjalnie umówionych z nadawcą.
D) Tabor kolejowy przewożony na własnych kołach.
Tabor taki musi być w stanie zdatnym do biegu, co kolej żelazna powinna odpowiednio sprawdzić i zaświadczyć. Parowozom, tendrom i wagonom motorowym powinien towarzyszyć fachowy dozorca wyznaczony przez nadawcą.
List przewozowy.
Minister Komunikacji może jednak przy przewozach bądź stale i regularnie powtarzających się, bądź mających ściśle lokalne znaczenie zezwolić w drodze wyjątku na odstępstwo od powyższego postanowienia.
Treść listu przewozowego.
Odpowiedzialność nadawcy.
Nadawca odpowiada za zgodność z rzeczywistością, dokładność i dostateczność wszystkich oświadczeń, zamieszczonych przezeń w liście przewozowym i ponosi wszelkie następstwa, które mogą wyniknąć z niezgodności, niedokładności i niedostateczności tych oświadczeń. Odpowiedzialność nadawcy nie ulega zmianie i w tym wypadku, jeżeli wypełnienia listu przewozowego dokonała na jego żądanie kolejowa ekspedycja towarowa.
Sprawdzanie zawartości przesyłki. Stwierdzanie ilości sztuk i wagi przesyłki.
Do sprawdzenia zawartości należy wezwać osobę, uprawnioną do rozporządzania przesyłką, chyba że sprawdzenie zarządzone zostało ze względu na bezpieczeństwo lub porządek publiczny. Jeżeli interesowany nie zjawi się lub jeżeli sprawdzenie zawartości odbywa się w drodze, należy dokonać tej czynności w obecności dwóch świadków, nie należących do służby kolejowej.
Jeżeli przesyłka drobnicowa składa się z kilku sztuk, kolej żelazna stwierdza wagę każdej sztuki osobno tylko wówczas, gdy nadawca podał w liście przewozowym wagę poszczególnych sztuk oddzielnie. Nadawca, względnie upoważniona przez niego osoba, ma prawo być obecnym przy określaniu wagi i ilości sztuk.
Za takie stwierdzenie ilości sztuk i wagi przesyłki kolej pobiera opłaty, określone w taryfie. Jeżeli na stacji nadawczej nie można stwierdzić wagi, należy zważenia dokonać na innej stacji.
Taryfa określa, czy i jaką opłatę kolej pobiera za takie sprawdzenie.
Ładowanie.
Dopłaty.
α) za przedmioty, które stosownie do art. 54, p. 1 lit. B) są wyłączone od przewozu, oraz za materjały wybuchowe i samozapalne, wymienione w klasach I i II załącznika B, - 15 złotych;
β) za ciecze i materjały zapalne, trujące i żrące, wymienione w klasach III, IV i V załącznika B - 10 złotych;
γ) za materjały budzące odrazę i wydzielające woń przykrą, wymienione w klasie VI załącznika B - 5 złotych;
Oprócz powyższych dopłat należy uiścić różnicę w opłacie przewozowej i wynagrodzić wynikłą szkodę; nadto winny ponosi kary, przewidziane przez inne przepisy ustawowe lub policyjne.
Zawarcie umowy o przewóz.
Opakowanie i cechowanie.
Przyjmowanie przesyłek.
Czasowe przechowywanie przesyłek.
Kolej żelazna obowiązana jest przyjmować do przechowywania czasowego za odpowiedniem pokwitowaniem przesyłki, których nie można wysłać bezzwłocznie, o ile na stacjach są odpowiednie składy. Przytem kolej żelazna może zastrzec, iż przyjęcie przesyłki do przewozu nastąpi dopiero wówczas, kiedy przewóz ten stanie się istotnie możliwym. Nadawca powinien wyrazić na to swą zgodę w liście przewozowym oraz w jego wtórniku. W tym wypadku kolej żelazna ponosi odpowiedzialność aż do czasu zawarcia umowy o przewóz (art. 61 p. 1), na zasadach umowy o przechowywaniu towarów. Kolej żelazna może odmówić przechowywania towarów łatwo ulegających zepsuciu oraz przedmiotów wymienionych w art. 54 p. 2.
Formalności celne oraz wymagane przez władze skarbowe, policyjne i inne władze administracyjne.
Dla załatwienia formalności celnych, podatkowych lub policyjnych przy wydaniu przesyłki ustanawia się termin wolny od składowego względnie postojowego, mianowicie:
Jeżeli formalności tych dokonywa kolej żelazna, bądź w czasie przewozu w myśl p. 2 artykułu niniejszego, bądź na żądanie nadawcy względnie odbiorcy, wówczas kolej żelazna pobiera wyłożone przez nią rzeczywiste wydatki i za kartę oświadczenia i za opłatę statystyczną.
Karty rejestracyjne przy przesyłkach przybywających z zagranicy, kolei prywatnych i wąskotorowych, wypełnia stacja przeznaczenia i pobiera od odbiorcy tylko ceną karty rejestracyjnej.
Ożywanie wagonów krytych lub niekrytych.
Sposób i kolejność przewozu.
O zmianie drogi stacja nadawcza powinna zawiadomić nadawcę przesyłki.
Obliczanie przewoźnego, opłat dodatkowych i wydatków w gotowiźnie.
Uiszczenie przewoźnego.
Nieprawidłowe obliczanie przewoźnego.
W pełnomocnictwach należy wyszczególnić każdy list przewozowy, stanowiący przedmiot reklamacji.
Przedawnienie roszczeń z tytułu nieprawidłowego obliczenia należności.
Przerwy przedawnienia określają ogólne przepisy prawa.
Zaliczenia i zaliczki w gotowiźnie.
Kolej żelazna nie ma obowiązku zawiadamiania nadawcy, jeżeli w taryfie wypłacenie zaliczenia uzależniono od upływu określonego terminu, lub jeżeli taryfa przewiduje inny sposób wypłaty zaliczenia.
Dodatkowe zlecenia.
Przeszkody w przewozie przesyłki.
Termin dostawy.
1) na przyjęcie przesyłki do przewozu - 1 doby,
2) na przewóz - na każde rozpoczęte 250 km odległości taryfowej - 1 doby;
1) na przyjęcie przesyłki do przewozu - 2 doby;
2) na przewóz - na każde rozpoczęte 250 km odległości taryfowej - 2 doby.
Wydanie przesyłki.
Sprawdzanie ilości i wagi przesyłki na stacji przeznaczenia.
Dostawianie przesyłek.
Zawiadomienie odbiorcy o przybyciu przesyłki.
Terminy odbioru przesyłek.
Przeszkody w wydawaniu przesyłek i zwłoka w ich odbiorze.
Stwierdzenie przez kolej żelazną całkowitego lub częściowego zaginięcia przesyłki lub jej uszkodzenia.
Stwierdzenie częściowego zaginięcia lub uszkodzenia przesyłki przez rzeczoznawców albo przez sąd.
Niezależnie od postępowania, przewidzianego w art. 82, każdy uczestnik umowy o przewóz może, przed odbiorem przesyłki żądać określenia przez rzeczoznawców, wyznaczonych z urzędu, rozmiarów uszkodzenia lub częściowego zaginięcia przesyłki. Do udziału w takiem sprawdzaniu należy wezwać przedstawiciela kolei żelaznej. Przepisy niniejsze nie zmieniają w niczem przepisów przewodu cywilnego o zabezpieczeniu dowodów.
Odpowiedzialność kolei żelaznej za całkowite lub częściowe zaginięcie albo uszkodzenie przesyłki.
Kolej żelazna ponosi odpowiedzialność za szkody, wynikłe wskutek całkowitego lub częściowego zaginięcia albo uszkodzenia przesyłki, powstałe od chwili przyjęcia przez kolej żelazną przesyłki do przewozu do czasu jej wydania, o ile szkody te nie powstały z winy lub wskutek zleceń osoby uprawnionej do rozporządzania przesyłką, wskutek siły wyższej, wadliwości opakowania, nie dającego się zauważyć zewnętrznie, albo wskutek przyrodzonych właściwości towaru (zepsucie wewnętrzne, ulatnianie się, wyciek itp.).
Ograniczenie odpowiedzialności co do miejsca dostarczenia.
Ograniczenie odpowiedzialności za szkody, mogące wyniknąć wskutek szczególnych przyczyn.
o ile szkoda wynikła wskutek niebezpieczeństwa, połączonego z przewozem tego rodzaju;
o ile szkoda wynikła z powodu braku opakowania lub wadliwego jego stanu;
o ile szkoda powstała wskutek niebezpieczeństwa, połączonego z czynnością naładunkową, wyładunkową lub też wskutek wadliwego załadowania;
o ile szkoda wynikła wskutek pomienionego niebezpieczeństwa;
o ile szkoda ta wynikła ze szczególnego niebezpieczeństwa, połączonego z przewozem żywych zwierząt;
o ile szkoda powstała wskutek niebezpieczeństwa, któremu miał za zadanie zapobiec dozorca.
Ograniczenie odpowiedzialności za ubytek wagi.
Wysokość odszkodowania za całkowite lub częściowe zaginięcie albo uszkodzenie przesyłki.
Ograniczenie wysokości odszkodowania.
Domniemanie zaginięcia przesyłki.
Osoba uprawniona do odbioru może bez dostarczenia dalszych dowodów uważać przesyłkę za zaginioną, jeżeli stacja nie mogła jej wydać w ciągu 30 dni po upływie terminu dostawy.
Odnalezienie przesyłki.
Ubezpieczenie dostawy.
Wysokość odszkodowania za całkowite lub częściowe zaginięcie, albo uszkodzenie przesyłki w razie ubezpieczenia dostawy.
Jeżeli dostawa była ubezpieczona, wówczas w razie całkowitego lub częściowego zaginięcia albo uszkodzenia przesyłki, można żądać oprócz odszkodowania, określonego w art. 88, zwrotu dalszej szkody do wysokości sumy ubezpieczenia.
Odpowiedzialność za przekroczenie terminu dostawy.
Odszkodowanie w wypadku złego zamiaru lub oczywistego niedbalstwa pracowników kolei.
Jeżeli szkoda spowodowana została przez zły zamiar lub oczywiste niedbalstwo kolei żelaznej, należy we wszystkich wypadkach wynagrodzić pełną szkodę i utracony zysk.
Utrata praw do odszkodowania.
Kolej żelazna nie ponosi odpowiedzialności, wypływającej z umowy o przewóz, jeżeli do przewozu nadane zostały pod nazwą nieprawidłową przedmioty, których przewóz według przepisów prawnych lub z uwagi na bezpieczeństwo ogólne jest wzbroniony, albo też przedmioty, wyłączone z przewozu lub dopuszczone tylko pod pewnemi warunkami, lub też, jeżeli nadawca nie zachował przepisanych środków ostrożności.
Wygaśnięcie roszczeń z chwilą uiszczenia opłaty przewozowej i odbioru przesyłki.
1) jeżeli kolej żelazna nie zadośćuczyniła żądaniu osoby uprawnionej co do sprawdzenia stanu przesyłki na stacji przeznaczenia,
2) jeżeli osoba uprawniona bezpośrednio po odkryciu szkody, nie później jednak, niż w 3 dni po odbiorze przesyłki pisemnie zażąda od kolei żelaznej stwierdzenia stanu przesyłki według postanowień art. 82, albo zażąda w sądzie oględzin przesyłki przez rzeczoznawców, i
3) jeżeli udowodni, że szkoda powstała w okresie czasu między przyjęciem przesyłki do przewozu a jej wydaniem;
Przedawnienie roszczeń do kolei żelaznej z powodu całkowitego lub częściowego zaginięcia lub uszkodzenia przesyłki lub też przekroczenia terminu dostawy.
Dochodzenie praw wypływających z umowy o przewóz.
Odpowiedzialność kolei żelaznych uczestniczących w przewozie.
POSTANOWIENIA O PRZEWOZIE ZWIERZĄT ŻYWYCH.
Nadawca winien o zamierzonym przewozie zwierząt zawiadomić stację pisemnie z podaniem ilości i gatunku zwierząt oraz rodzaju żądanego pociągu, co najmniej na 24 godziny przed dostarczeniem ładunku na stację tudzież złożyć kaucję od każdego zamówionego wagonu w wysokości, przewidzianej w taryfie. Rzeczą nadawcy jest zasięgnąć wiadomości, kiedy zamówiony ładunek może być wysłany i którym pociągiem.
Za oczyszczenie i dezynfekcję kolej pobiera opłaty określone w taryfie.
Kolej żelazna nie odpowiada za szkodę wynikłą skutkiem niekarmienia lub niepojenia zwierząt, lub nieodpowiedniego wykonani tych czynności.
Dozorców powinno być nie więcej, jak jeden na wagon, a nie mniej jak jeden na cztery wagony. Warunki przejazdu dozorcy określa taryfa.
Kolej żelazna może wyłączyć od przewozu przesyłki, nie odpowiadające niniejszym przepisom.
Za wszelkiego rodzaju wypadki ze zwierzętami przy ich załadowywaniu lub wyładowywaniu kolej żelazna nie ponosi żadnej odpowiedzialności.
Nadawca powinien dostarczyć przyrządów niezbędnych do przewozu zwierząt, jak drążki, deski i t. p., jeżeli zaś dostarczy ich kolej żelazna, nadawca płaci należności przewidziane w taryfie, względnie wartość tych przyrządów.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
PRZEPISY
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1928.14.102 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Przepisy przewozowe polskich kolei żelaznych. |
Data aktu: | 18/01/1928 |
Data ogłoszenia: | 13/02/1928 |
Data wejścia w życie: | 01/03/1928 |