Organizacja komunalnych kas oszczędności.
Komunalna kasa oszczędności jest instytucją obowiązaną do publicznego składania rachunków.
Zakłady niezorganizowane na zasadzie rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 13 kwietnia 1927 r. o komunalnych kasach oszczędności (Dz. U. R. P. Nr. 38, poz. 339), nie mogą używać nazwy lub firmy "Komunalnej Kasy Oszczędności".
Uprawnienie do otwierania oddziałów i zbiornic oraz do organizowania zakładów zastawniczych (lombardów) powinno być przewidziane w statucie kasy; mimo to otwarcie każdego nowego oddziału nawet w terytorialnym zakresie działania wymaga zgody władzy nadzorczej.
Utworzony w powyższy sposób związek międzykomunalnym w stosunku do wspólnie zorganizowanej komunalnej kasy oszczędności związkiem poręczającym.
Zakres przyjętej odpowiedzialności powinien być uwidoczniony w statucie kasy.
Związki komunalne, połączone w myśl § 5 rozporządzenia niniejszego w związek międzykomunalny dla wspólnego zorganizowania komunalnej kasy oszczędności, ponoszą wobec osób trzecich za zobowiązania kasy odpowiedzialność solidarną w tych granicach, w jakich ją przyjęły na siebie godnie z postanowieniami ustępu 1 paragrafu niniejszego.
Zakres przyjętej w ten sposób odpowiedzialności powinien być określony w statucie związku międzykomunalnego. Do statutu związku międzykomunalnego dla wspólnego zorganizowania komunalnej kasy oszczędności mają pozatem zastosowanie ogólne przepisy, obowiązujące w przedmiocie statutu związków międzykomunalnych. Postanowienie ustępu 2 paragrafu niniejszego ma do statutu wspólnie zorganizowanych komunalnych kas oszczędności również zastosowanie.
W uchwałach o organizowaniu komunalnej kasy oszczędności i związku międzykomunalnego w tym celu, jako też w statucie wspólnie zorganizowanych komunalnych kas oszczędności i odnośnego związku międzykomunalnego powinien być określony stosunek, w jakim poszczególne związki, będące członkami związku międzykomunalnego, mają uczestniczyć w ewentualnych stratach z tytułu pomienionej w ust. 3 paragrafu niniejszego - odpowiedzialności solidarnej.
Niezależnie od tego obowiązany jest związek przyznać kasie kapitał zakładowy co najmniej w wysokości 5.000 złotych.
Przyznając kasie kapitał zakładowy, związek poręczający może zastrzec sobie zwrot tylko tej kwoty, o którą ten kapitał przewyższa sumę pięć tysięcy złotych.
Jeżeli skład rady kasy ustalony zostanie w statucie kasy w nieparzystej liczbie członków, wówczas co najmniej połowę zwiększonej o jednostkę liczby ustalonego składu rady kasy wybiera organ stanowiący związku poręczającego z pośród swego grona. Reszta członków rady wybraną być może z poza grona organu stanowiącego związku poręczającego.
Na członków rady wybieranych z poza. grona organu stanowiącego związku poręczającego powoływać można tylko osoby, posiadające prawo wybieralności do rad gmin wiejskich lub miejskich na obszarze Państwa.
Statutem kasy można przewidzieć, czy i ilu z tych członków rady kasy, których można wybierać z poza grona organu stanowiącego związku poręczającego, należy wybierać z grona organu wykonawczego tegoż związku.
Zarząd komunalnej kasy oszczędności, jako organ wykonawczy, może być jednoosobowy lub kolegjalny. Przewodniczącego zarządu kolegjalnego wybierają członkowie tegoż zarządu z pośród siebie, jeżeli wybór ten statutem nic jest zastrzeżony radzie kasy. Organ zarządu jednoosobowego względnie przewodniczący zarządu kolegjalnego jest w rozumieniu rozporządzenia niniejszego naczelnikiem zarządu kasy.
Na członków zarządu powoływane być mogą osoby także z poza grona rady kasy i organów związku poręczającego, o ile posiadają prawo wybieralności do rady jednej z gmin na obszarze Państwa. Na członków i naczelników zarządu mogą być wybierani również płatni kierownicy biur i dyrektorzy komunalnej kasy oszczędności.
Na członków zarządu komunalnej kasy oszczędności nie można powoływać członków zarządu, dyrektorów, względnie kierowników instytucyj kredytowych, znajdujących się na obszarze działalności związku poręczającego kasy.
W statucie komunalnej kasy oszczędności przewidzieć można, że skład osobowy jej organów kolegialnych w określonej zgóry swej części (liczbie członków) ulega zmianie co pewien zgóry oznaczony przeciąg czasu, stale jednakże przestrzeganą być musi zasada, by w składzie rady każdocześnie istniała co najmniej połowa członków z grona organu stanowiącego związku poręczającego. Na opróżnione miejsca takich członków nie można powoływać osób z poza grona organu stanowiącego związku poręczającego, o ile by przez takie powołanie zasada powyższa miała być naruszona.
Członkom zarządu kasy nie przysługuje głos stanowczy w radzie kasy; powinni oni jednak brać udział w posiedzeniach rady kasy.
W statucie komunalnej kasy oszczędności można zastrzec, że wybór naczelnika zarządu kasy podlega zatwierdzeniu ze strony organu związku poręczającego. Organ taki należy wtedy w statucie wyraźnie wymienić Temuż organowi zastrzec również można w statucie prawo zawieszania naczelnika zarządu w urzędzie.
Skład, sposób wyboru i odwołania, tudzież okres uradowania rady i zarządu komunalnej kasy oszczędności ustalony być powinien w statucie kasy, przyczem należy również przewidzieć, czy i ewentualnie w jaki sposób zmiana składu względnie kadencji organu stanowiącego związku poręczającego wpływa na okres urzędowania organów kasy względnie członków tych organów.
Poszczególni członkowie rady i zarządu kasy ulegają zawieszeniu w czynnościach i tracą mandat w tych samych przypadkach i z temi samemi skutkami, co członkowie organu stanowiącego związku poręczającego kasę.
Członkowie rady i zarządu kasy nie mogą wchodzić w stosunek osobistego dłużnika do kasy bez specjalnej uchwały rady kasy.
Członkowie rady i zarządu obowiązani są dochować tajemnicy co do prowadzenia interesów, stosunków kredytowych i sposobów wytwórczości zawodowej klijentów kasy.
Rada kasy może powoływać dla pewnych spraw osobne komisje, a także przekazać zarządowi w przypadkach określonych statutem prawo stanowienia w niektórych sprawach swej kompetencji, z wyjątkiem jednak takich spraw, które wymienionem wyżej rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej, rozporządzeniami na zasadzie tegoż rozporządzenia wydanemi lub statutem kasy zastrzeżone zostały wyraźnie kompetencji rady kasy.
Do ważności uchwał organów kolegjalnych, o ile w statucie inaczej nie postanowiono, potrzeba obecności co najmniej połowy statutem określonej liczby wszystkich członków kolegjum. Wyjątek zachodzi, gdy po stwierdzeniu niezdolności do powzięcia uchwały wyznaczono nowe posiedzenie w tej samej sprawie. W tym przypadku organ kolegialny jest zdolny do powzięcia uchwał bez względu na liczbę obecnych na posiedzeniu członków, na co należy zwrócić uwagę w zaproszeniu na nowe posiedzenie. Statutem kasy można zastrzec naczelnikowi zarządu kasy prawo sprzeciwu co do uchwał i prawo wstrzymania wykonania zarządzeń organów kasy w przypadkach i na warunkach tym statutem określonych z obowiązkiem niezwłocznego zwrócenia się w tych sprawach o decyzję bądź do rady kasy, bądź też do statutem wskazanego organu związku poręczającego.
Głosowanie - w braku odmiennego uregulowania tej sprawy statutem kasy - odbywa się zwyczajną większością głosów członków organu kolegjalnego obecnych na posiedzeniu, nie licząc wstrzymujących się od głosowania. Statut może przewidzieć dla pewnych spraw, a zwłaszcza dla wniosków co do zmiany statutu i rozwiązania kasy, większość kwalifikowaną.
Członkowie organów kolegjalnych kasy powinni się wstrzymać od głosowania we wszystkich sprawach, w których są osobiście zainteresowani.
Wydatki, połączone z ewentualnem wynagrodzeniem członków komisji rewizyjnej, określa organ stanowiący związku poręczającego i ponosi ten związek.
Na członków komisji rewizyjnej wybierane być mogą tylko osoby, posiadające prawo wybieralności do rady jednej z gmin na obszarze Państwa. W skład komisji rewizyjnej nie mogą wchodzić członkowie rady ani zarządu kasy, natomiast mogą być do tej komisji powoływane nie wchodzące w skład organów lub personelu pracowników (funkcjonarjuszów) kasy osoby z pośród lub z poza grona organu stanowiącego związku poręczającego, zwłaszcza rzeczoznawcy, a to bądź z głosem stanowczym, jako jej członkowie, bądź też z głosem doradczym, jako jej asesorzy.
Członkowie komisji rewizyjnej nie mogą pozostawać w stosunku osobistego dłużnika do kasy bez specjalnej uchwały organu stanowiącego związku poręczającego.
Przepis § 9 ustęp 2 i 4 rozporządzenia niniejszego, ma odpowiednie zastosowanie również do członków komisji rewizyjnej.
W statucie kasy można postanowić, że przewodniczącym komisji rewizyjnej jest każdorazowy przewodniczący organu wykonawczego związku poręczającego, o ile nie jest on członkiem rady lub zarządu kasy. W tym ostatnim przypadku lub jeżeli w statucie brak wogóle postanowienia, kto ma być przewodniczącym komisji rewizyjnej, może wyznaczyć tegoż organ stanowiący związku poręczającego przy wyborze komisji rewizyjnej. Jeżeli organ stanowiący związku poręczającego nie wyznaczy sam przewodniczącego przy wyborze komisji rewizyjnej, członkowie komisji wybierają tegoż sami z pośród swego grona.
Uchwały komisji rewizyjnej zapadają większością głosów pełnej liczby jej członków. Do ważności zaś uchwał niezbędną jest obecność co najmniej 2/3 pełnej liczby członków komisji rewizyjnej. Uchwały te powinny być protokółowane. Protokół podpisuje przewodniczący i co najmniej jeden z członków komisji rewizyjnej.
Tok i sposób dokonywania rewizyj określa osobny porządek (regulamin) czynności, uchwalony przez organ stanowiący związku poręczającego.
Komisja rewizyjna uprawniona jest też przeprowadzać niespodziewane rewizje komunalnej kasy oszczędności oraz wszelkich jej urządzeń a w szczególności jej oddziałów, zbiornic i zakładów zastawniczych (lombardów).
W celu wykonania powyższych czynności wolno komisji rewizyjnej żądać od rady i zarządu kasy, jej oddziałów, zbiornic i zakładów zastawniczych (lombardów) wszelkich potrzebnych wyjaśnień, aktów, ksiąg kasowych, zapisów i dowodów, oraz zwiedzać i badać wszelkie urządzenia kasy.
Ze swych czynności komisja rewizyjna powinna przedkładać sprawozdanie organowi stanowiącemu związku poręczającego, przesyłając jednocześnie odpisy organowi wykonawczemu tegoż związku poręczającego przy dołączeniu odpisów dla rady i zarządu kasy.
Podlegające takiemu zatwierdzeniu postanowienia organów kolegjalnych kasy mogą być wprowadzone w wykonanie dopiero po ich zatwierdzeniu przez właściwy organ związku poręczającego. W sprawach, w których uchwały podlegają takiemu zatwierdzeniu, nie może rada kasy przekazywać swej kompetencji zarządowi kasy.
Związek poręczający może nadto zastrzec w statucie kasy dla swych wskazanych tym statutem organów i w przypadkach oraz na warunkach statutem określonych prawo zawieszenia uchwał organów kasy lub wstrzymania wykonania zarządzeń zarządu kasy.
Przy określaniu tej organizacji należy między innemi ustalić:
Naczelnik zarządu zastępuje komunalną kasę oszczędności nazewnątrz wobec urzędów publicznych i osób trzecich, prowadzi w jej imieniu korespondencję oraz podpisuje za nią pisma, dokumenty, i ogłoszenia.
Firma kasy oraz dokumenty, mocą których komunalna kasa oszczędności zaciąga zobowiązania wobec osób trzecich, jak niemniej pełnomocnictwa, upoważniające do zaciągania takich zobowiązań i do działania imieniem kasy, muszą być oprócz tego podpisane co najmniej przez jednego, upoważnionego do tego przez radę, członka zarządu lub rady kasy i opatrzone pieczęcią kasy.
Statutem można kierownictwo wszystkich lub niektórych bieżących czynności komunalnej kasy oszczędności i bezpośrednie zwierzchnictwo służbom we nad pracownikami (funkcjonarjuszami) kasy, pełniącymi te czynności, powierzyć osobnym pracownikom (funkcjonarjuszom) kasy, jako kierownikom biur względnie dyrektorom kasy.
Na zasadzie uchwały rady kasy zarząd kasy może aż do odwołania dyrektorom kasy względnie kierownikom poszczególnych działów administracji kasy, jej oddziałów, zbiornic i zakładów udzielić prawa do zastępowania kasy nazewnątrz w ich zakres się działania. Prawem tem można również objąć upoważnienie do podpisywania w tym zakresie firmy kasy oraz dokumentów, z których ma powstać obowiązek prawny komunalnej kasy oszczędności/ W tym ostatnim przypadku koniecznym jest jednak zawsze podpis przynajmniej jednego członka zarządu.
Sprawozdania i pisma organów kasy do zwiąże ku poręczającego względnie do tegoż organów i do komisji rewizyjnej komunalnej kasy oszczędności przesyła zarząd kasy na ręce przewodniczącego zarządu związku poręczającego.
W statucie komunalnej kasy oszczędności powinno być przewidziane, że ogłoszenia kasy wywieszane będą na widok publiczny w lokalu urzędowym kasy oraz jej oddziałów, zbiornic i zakładów zastawniczych (lombardów), jako też w lokalu urzędowym jej związku poręczającego.
Niezależnie od tego, obowiązkiem zarządu kasy będzie wedle możności przestrzegać, aby ogłoszenia komunalnej kasy oszczędności były zamieszczane w dzienniku urzędowym związku poręczającego i co najmniej w jednem z pism perjodycznych, oznaczonych uchwałą rady kasy, podaną do wiadomości publicznej w sposób w ustępie poprzednim wskazany, a w braku tego rodzaju organów publikacyjnych w dzienniku urzędowym najbliższego powiatu lub województwa.
Przepis § 9 ust. 4 rozporządzenia niniejszego, odpowiednio obowiązuje również pracowników (funkcjonarjuszów) komunalnej kasy oszczędności.
Wydanie przepisów służbowych i uposażeniowych dla pracowników (funkcjonarjuszów) kasy należy do rady kasy. Uprawnienia swoje w tym względzie, o ile nie chodzi o dyrektorów i kierowników biur kasy i o ile to statutowi się nie sprzeciwia, może rada kasy przekazać częściowo lub całkowicie zarządowi kasy.
Odchylenia w statutach poszczególnych kas oszczędności od tego statutu normalnego są dopuszczalne; odchylenia te jednak nie mogą sprzeciwiać się przepisom obowiązującym, a w szczególności postanowieniom wymienionego już wyżej rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej o komunalnych kasach oszczędności i rozporządzenia niniejszego.
Podlegające zatwierdzeniu władzy nadzorczej uchwały w sprawach komunalnych kas oszczędności, jako też projekty statutów kas i projekty zmian tychże należy przedkładać w trzech egzemplarzach, a w przypadkach organizowania nowej kasy wraz z jednym egzemplarzem zatwierdzonego budżetu związku poręczającego. Uchwały i projekty w sprawach kas miast z powiatu niewydzielonych należy przedkładać za pośrednictwem państwowej władzy administracji ogólnej właściwego powiatu, a w sprawach innych kas na ręce odnośnego urzędu wojewódzkiego.
Majątek i fundusze komunalnych kas oszczędności.
Majątek komunalnej kasy oszczędności stanowi majątek osobny, oddzielony prawnie od majątku związku poręczającego i osobno administrowany. Majątkiem tym odpowiada kasa za zobowiązania, jakie jako osoba prawna zaciągnęła względem wkładców i innych wierzycieli.
Fundusze, należące do majątku komunalnej kasy oszczędności lub jej powierzone, nie mogą być łączone z funduszami związku poręczającego i powinny być odrębnie administrowane.
Rachunkowość swoją powinny prowadzić komunalne kasy oszczędności według systemu księgowości podwójnej.
Rachunkowość kapitału zakładowego, funduszu zasobowego i funduszu wyrównawczego (§ 25 rozporządzenia niniejszego) powinna być prowadzona oddzielnie. Ponadto utrzymywany być powinien rejestr imienny dłużników i poręczycieli z uwidocznieniem dat co do ich zdolności kredytowej, zaciągniętych przez nich zobowiązań i udzielonych przez nich poręk.
Porządek (regulamin) czynności, uchwalony przez radę kasy oznaczy sposób wykonywania bieżącego nadzoru organów kasy nad czynnościami i rachunkowością komunalnej kasy oszczędności.
W bilansie i zamknięciu rachunkowem walory, mające obieg na giełdzie, powinny figurować podług kursu ostatniego dnia roku obrachunkowego, a te walory, które nie mają takiego obiegu, podług kursu walorów podobnych lub podług ich wartości rynkowej. Inne objekty należy wykazywać w wartości, nieprzekraczającej kosztów nabycia. Należności wątpliwe należy zapisać na straty.
Sprawozdanie z działalności wraz z bilansem i projektem rozdziału zysków oraz zamknięcie rachunkowe powinny być przedkładane corocznie władzy nadzorczej w ciągu jednego miesiąca po uznaniu ich przez organ stanowiący związku poręczającego oraz podane do wiadomości publicznej w sposób przepisany dla ogłoszeń kasy.
Fundusz wyrównawczy tworzy się wyłącznie z wykazanych księgami zwyżek kursowych. Przy obliczaniu w myśl przepisów § 27 rozporządzenia niniejszego procentowej wysokości funduszu zasobowego w stosunku do sumy wkładów oszczędności nie może on być policzany.
Zasady dotyczące utworzenia funduszu wyrównawczego powinny być przewidziane w statucie kasy.
Uprawnienia kasy pod tym względem powinny być przewidziane w jej statucie.
Przepis o lokacie funduszu zasobowego ma odpowiednie zastosowanie także i do tych funduszów.
Dla określenia wysokości funduszu zasobowego miarodajną jest w obu powyższych przypadkach suma wkładów oszczędnościowych z tego roku obrachunkowego, w którym ta suma była najwyższą, licząc od dnia zatwierdzenia statutu kasy po dniu wejścia w życie rozporządzenia niniejszego.
Na podstawie uchwały rady kasy i za pozwoleniem władzy nadzorczej mogą komunalne kasy oszczędności nabywać i budować z funduszu zasobowego realności dla własnego użytku. Pozatem fundusz zasobowy lokowany być może tylko w sposób przewidziany w art. 24 punkty 1 do 4 oraz p. 10 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej o komunalnych kasach oszczędności, przyczem o wyborze tych sposobów lokaty decyduje rada kasy.
Zwracanie związkowi poręczającemu dotacji do kapitału zakładowego, przyznanej komunalnej kasie oszczędności z zastrzeżeniem zwrotu, rozpocząć się może najwcześniej dopiero z chwilą, gdy fundusz zasobowy wynosić będzie wraz z narosłemi procentami więcej, niż 5% sumy wkładów oszczędnościowych, ustalonych w sposób wskazany w poprzednim paragrafie. Zwracanie to następować może tylko z tej części zysków kasy, która w myśl § 27 ustęp 1 rozporządzenia niniejszego może być użytą na inne cele, a w szczególności cele użyteczności publicznej i uskuteczniane być może tylko w tych latach, w których takie zyski kasy zachodzą.
Okresy powyższe liczą się od daty odnośnych kwitów, zapisków względnie roku zamknięcia rachunków i ksiąg oraz od daty ostatniego wpisu, uskutecznionego w książeczce.
Operacje komunalnych kas oszczędności.
Firma i sam zakład komunalnej kasy oszczędności, jako też firma (nazwa) jej oddziałów, zbiornic i zakładów zastawniczych (lombardów) oraz same te urządzenia nie mogą być przedmiotem ani operacyj kasy ani też żadnych tranzakcyj ze strony związku poręczającego.
Operacje bierne.
Komunalna kasa oszczędności nie jest obowiązana przyjmować wkładów poniżej najniższej kwoty statutem jej przewidzianej, względnie powyżej najwyższej kwoty określonej w myśl statutu kasy.
Komunalne kasy oszczędności są uprawnione wypuszczać znaczki oszczędnościowe w cenie niższej od najniższej kwoty wkładów, statutem przewidzianej, oraz przyjmować te znaczki na książeczkę oszczędnościową, jeżeli razem złączone dają kwotę najniższego wkładu statutem przewidzianego. Mogą one również rozdzielać skarbonki oszczędnościowe i złożone w nich kwoty przyjmować na warunkach wyżej wymienionych, jako wkłady na książeczki oszczędnościowe.
Najwyższa kwota wkładów dla instytucyj społecznych i publicznych, które powołane są do lokowania swych funduszów w komunalnych kasach oszczędności, może być wyższą, niż dla osób fizycznych, lub może być nawet wcale nieoznaczaną. Komunalna kasa oszczędności może czynić różnice co do wysokości dopuszczalnej najwyższych wkładów dla wkładców zależnie od tego, na jak długi okres czasu wkłady pozostawiają w kasie lub za jak długim okresem wypowiedzenia podnieść wkłady zamierzają.
Jeżeli wkład, złożony na poszczególną książeczkę, osiągnie najwyższą kwotę w statucie komunalnej kasy oszczędności określoną, natenczas nie może on być zwiększany przez nowe wpłaty, lecz tylko przez kapitalizowanie się procentów.
Na pierwszej stronie książeczki oznaczony być powinien numer otworzonego w kasie rachunku, data wystawienia książeczki i zapis o ewentualnych zastrzeżeniach, a jeżeli książeczka wystawiona jest na imiennie oznaczoną osobę, także nazwisko i imię tej osoby.
Z każdą książeczką powinien być oprawiony statut tej komunalnej kasy oszczędności, która książeczkę wystawiła lub co najmniej wyciąg z tego statutu, dotyczący wkładów oszczędnościowych.
Książeczka oszczędnościowa powinna być pozatem wystawiona w sposób przepisany dla dokumentów, z których powstaje zobowiązanie kasy (§ 17 rozp. nin.).
W braku odmiennego zastrzeżenia każda suma, wpłacana na książeczkę, jest w stosunku, do komunalnej kasy oszczędności wierzytelnością tego, na kogo książeczka jest wystawiona.
Każdy wpis lub zastrzeżenie w książeczce oszczędnościowej stwierdzone powinny być poza podpisem skarbnika (kasjera) także przez podpis kierownika właściwego działu administracji kasy, lub urzędnika obowiązanego do kontroli. Zapisków lub zastrzeżeń osób prywatnych w książeczkach komunalna kasa oszczędności nie jest obowiązaną uwzględniać, choćby nawet pochodziły od wkładcy lub osoby, uprawnionej do podejmowania wypłat. Omyłki należy skreślać z pisemnem potwierdzeniem na książeczce skreślenia, w sposób dla wpisów obowiązujący.
Tytułowe karty, format i treść książeczek oszczędnościowych, wystawianych przez komunalne kasy oszczędności, powinny odpowiadać wzorowi, który ustanowi osobne rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych w porozumieniu z Ministrem Skarbu; rozporządzenie to wskaże termin, od którego nowy wzór obowiązywać będzie.
W obu powyższych przypadkach do umownego przeniesienia wierzytelności, wynikającej z książeczki oszczędnościowej, wystarcza wręczenie książeczki nabywcy wierzytelności i całkowita lub częściowa wypłata wierzytelności może nastąpić za przedstawieniem książeczki, przyczem komunalna kasa oszczędności nie ma obowiązku badać legalności posiadania książeczki przedstawionej do wypłaty, o ile wpłaty nie uzależniono od pewnych określonych w tym względzie warunków lub o ile utrata książeczki nie została przed tem zgłoszona w komunalnej kasie oszczędności. O ile chodzi o książeczki, wystawiano na imiennie oznaczoną osobę bez zastrzeżeń co do osób, uprawnionych do podnoszenia wkładów - uważa się. każdego przedstawiającego książeczkę do wypłaty za prawnego pełnomocnika tej osoby, na którą książeczka jest wystawioną.
Całkowita lub częściowa wypłata przez komunalną kasę oszczędności wierzytelności, wynikającej z książeczki oszczędnościowej, może nastąpić w drodze pocztowej na koszt i ryzyko wkładcy tylko za poprzedniem nadesłaniem kasie książeczki, podaniem sposobu przekazania, wypłaty oraz adresu wkładcy względnie osoby, na ręce której wypłata ma nastąpić, i za wyraźnem wskazaniem, w jaki sposób i do czyich rąk książeczka ma być zwrócona lub też czy ma zostać zatrzymaną do rozporządzenia wkładcy. Wypłata może być dokonana w powyższy sposób na polecenie wkładcy do rąk osoby trzeciej tylko wtedy, jeżeli odpowiednio do polecenia, wypłaty się wylegitymuje i jeżeli osnowa zastrzeżeń w księdze zastrzeżeń (§ 37 rozp. nin.) co do odnośnego wkładu wypłacie takiej się nie sprzeciwia.
Komunalna kasa oszczędności upoważniona jest do potrącania z wkładu poniesionych przez siebie kosztów pocztowych.
Przy wypłacaniu całego kapitału wraz z procentami komunalna kasa oszczędności książeczkę oszczędnościową zatrzymuje i kasuje.
Dojście do skutku i treść takiego porozumienia, o ile dotyczy wzajemnego przyjmowania i wypłaty wkładów, należy podać do publicznej wiadomości w sposób, przewidziany dla ogłoszeń kasy.
Oprocentowanie wkładów może być różne w zależności od terminów wypowiedzenia wkładów, lub też od zgłoszonych zastrzeżeń - albo innego uwarunkowania wypłaty wkładów.
W drodze premij lub rozlosowywania nagród można wyróżniać pewne kategorje książeczek - które rada kasy uzna za zasługujące na takie wyróżnienie.
Wysokość i początek obowiązywania ustalonej stopy procentowej od wkładów jako też warunki premij i rozlosowywania nagród należy podać do publicznej wiadomości w sposób przewidziany dla ogłoszeń kasy.
Komunalna kasa oszczędności może sobie zastrzec, że wypłaty w tym samym dniu na tę samą książeczkę nie będzie dokonywać ponad pewną określoną zgóry w statucie kwotę najwyższą, lub że od wypłat ponad tę kwotę może policzyć oznaczoną przez zarząd prowizję dyskontową.
Łączenie kilku warunków równocześnie jest dopuszczalnem, o ile warunki te wzajem się nie wyłączają i nie są sprzeczne ze sobą i określone są w sposób, wykluczający wątpliwość co do sposobu ich dopełnienia. Zastrzeżenia nie mogą się sprzeciwiać przepisom obowiązujących ustaw.
Zastrzeżone warunki mogą wychodzić zarówno od kasy jak i od wkładcy i na warunki te musi się zgodzić zarówno kasa, jak i wkładca.
Wypłata wkładów z książeczek uwarunkowanych zastrzeżeniami dokonywana być może tylko zgodnie z osnową zastrzeżenia. Zastrzeżenia można zmienić lub wycofać. Zapisy o zastrzeżeniach, ich zmianie lub cofnięciu należy uwidaczniać nietylko w samej książeczce, lecz także w odnośnej księdze wkładów, pełną zaś osnowę zastrzeżenia należy wpisać do specjalnej księgi zastrzeżeń, przechowywanej pod zamknięciem.
Wstrzymanie wypłaty wkładów z książeczki oszczędnościowej nastąpić może w przypadkach i w sposób przewidziany w przepisach o umorzeniu tytułów na okaziciela, obowiązujących w siedzibie kasy.
Zgłoszenie powyższe obowiązuje kasę dopiero od chwili doręczenia jej dowodu sądowego o wdrożeniu postępowania przewidzianego w przepisach o umorzeniu tytułów na okaziciela, obowiązujących w siedzibie kasy.
Wydanie duplikatu oraz wypłata wkładów lub procentów po upływie sześciu miesięcy od ogłoszenia o utracie książeczki, a przed uznaniem jej za nieważną nastąpić może na odpowiedzialność kasyj tylko do rąk tej osoby, która jest uprawniona do rozporządzenia wkładem.
Duplikat wystawia się na saldo książeczki pierwotnej.
W stosunku do książeczek oszczędnościowych, wystawionych na imię osoby niewłasnowolnej, o ile o tem w książeczce było zapisane odpowiednie zastrzeżenie, bieg przedawnienia nie może się rozpocząć przed uzyskaniem własnowolności przez wspomianą osobę.
Lista wierzytelności, ulegających przedawnieniu, powinna być na sześć miesięcy przed upływem okresu przedawnienia podana do wiadomości publicznej w sposób przewidziany dla ogłoszeń komunalnej kasy oszczędności. W ciągu powyższego okresu osoby, uprawnione do rozporządzenia odnośnemi wierzytelnościami, mogą żądać wypłaty tych wierzytelności względnie prosić o ich dalsze utrzymanie na rachunku kasy.
W przypadku, gdyby pewien rachunek zlikwidowany, jako przedawniony, musiał być przywrócony, dokonywa się przywrócenia z urzędu.
Wypowiedzenie wkładów może nastąpić także przez podanie go do wiadomości publicznej w sposób przewidziany statutem dla ogłoszeń kasy, o ile taka forma wypowiedzeń przewidziana jest w statucie kasy.
Od wkładów wypowiedzianych komunalna kasa oszczędności z upływem terminu wypowiedzenia nie ma obowiązku płacić lub doliczać dalsze procenty.
Operacje czynne.
Jeżeli komunalna kasa oszczędności nie posiada oznaczonego powyżej zasobu w posiadających bezpieczeństwo prawne (pupilarne) polskich państwowych papierach procentowych i papierach przez Państwo gwarantowanych, obowiązaną jest aż do osiągnięcia przepisanego stanu zasobów lokować w powyższych papierach z przyrostu funduszu wkładkowego corocznie 9% tegoż przyrostu. Jeżeli komunalna kasa oszczędności zwiększy w ciągu roku, swój zasób w powyższych papierach ponad podaną normę obowiązkowego, zwiększania zasobów, to może tę nadwyżkę wliczyć do kwot, jakie mają być przez nią w następnych latach umieszczone w powyższych papierach. Jeżeli w którymkolwiek roku obrachunkowym zajdzie brak przyrostu funduszu wkładkowego lub fundusz ten się obniży, obowiązek uzupełnienia zasobów w powyższych papierach zawiesza się na czas tego braku względnie obniżenia się. Wchodzi on atoli natychmiast w wykonanie, skoro tylko w którymkolwiek dalszym roku obrachunkowym fundusz wkładkowy się zwiększy ponad najwyższy stan któregokolwiek z lat poprzednich.
Komunalna kasa oszczędności może o tyle tylko pozbywać się przepisanego zasobu w powyższych papierach, o ile to jest koniecznem do spłaty wkładów. Pozbywane mogą być wtedy najpierw tylko papiery przez Państwo gwarantowane a dopiero, gdyby zasób tychże został wyczerpany, posiadające bezpieczeństwo prawne (pupilarne) polskie państwowe papiery procentowe.
Nadto fundusze zasobowe kasy, o ile nie są już umieszczone w nieruchomościach, powinny w 20% swej wysokości względnie nadwyżki ponad lokatę w nieruchomościach umieszczane być w wymienionych wyżej papierach. W razie zamiaru nabycia lub budowy własnego gmachu lub potrzeby pokrycia strat, kasa może papiery wartościowe, stanowiące lokatę funduszu zasobowego, pozbyć lub zastawić.
Jeżeli wartość ubezpieczona, czy to skutkiem pogorszenia się stanu budynków, czy spadku wartości realności, czy też z innych przyczyn, wynosi więcej, niż rzeczywista wartość szacunkowa nieruchomości w czasie udzielenia pożyczki, należy stawki powyższe policzać od wartości szacunkowej. Szacunku dokonać może komunalna kasa oszczędności komisyjnie przez właściwe do tego organa fachowe. Wymiar potyczki od wartości szacunkowej nie uchyla warunku co do obowiązku ubezpieczenia budynków od ognia.
Odstąpienie od powyższych zasad wymaca zezwolenia władzy nadzorczej.
Uiszczanie premij ubezpieczeniowych może komunalna kasa oszczędności przyjąć na siebie za odpowiedniem za to odszkodowaniem.
Członków zarządu kasy nie wolno bez zezwolenia rady kasy przyjmować jako poręczycieli.
Inne operacje.
Komunalna kasa oszczędności, za której wszystkie zobowiązania związek poręczający przyjął odpowiedzialność, może otrzymać pozwolenie na dokonywanie operacyj ad a i b wyszczególnionych bez warunku osobnej poręki za nie ze strony związku poręczającego.
Uprawnienie do dokonywania każdej z powyższych czynności bankowych powinno być w statucie kasy osobno wyszczególnione w granicach otrzymanego na nie pozwolenia.
Szczególne uprawnienia komunalnych kas oszczędności.
Likwidacja komunalnej kasy oszczędności.
Likwidatorów kasy w przypadku dobrowolnej likwidacji mianuje organ stanowiący związku poręczającego, w przypadku zaś likwidacji przymusowej władza nadzorcza.
Obowiązkiem likwidatorów jest przeprowadzić, wedle możności przy współudziale komisji rewizyjnej kasy, rewizję funduszów, ksiąg i rachunków kasy oraz ustalić stan jej majątku przez stwierdzenie i porównanie pozycyj czynnych i biernych tegoż majątku. W stanie biernym należy ustalić osobno wysokość wszystkich zobowiązań kasy z tytułu wkładów oszczędnościowych, a osobno wysokość zobowiązań z innych tytułów.
Na tej podstawie wypracowują likwidatorzy plan likwidacji, który oprócz zakładu głównego objąć powinien takie wszystkie oddziały, zbiornice i zakłady zastawnicze (lombardy) odnośnej komunalnej kasy oszczędności.
Plan likwidacji podaje komisarz rządowy do wiadomości związku poręczającego i władzy nadzorczej. W przypadku likwidacji dobrowolnej plan likwidacji uchwala organ stanowiący związku poręczającego a władza nadzorcza zatwierdza, w przypadku zaś likwidacji przymusowej plan ten ustala na wniosek komisarza władza nadzorcza po wysłuchaniu opinji organu stanowiącego związku poręczającego. Plan likwidacji powinien być ogłoszony w sposób, przewidziany dla ogłoszenia statutu kasy.
W temże ogłoszeniu należy wezwać wierzycieli kasy do podjęcia wkładów w przeciągu sześciu miesięcy. Ogłoszenie należy powtórzyć trzykrotnie co najmniej w dwutygodniowych odstępach czasu. Po upływie sześciu miesięcy od dnia ostatniego ogłoszenia ustaje oprocentowanie wkładów.
Aż do ukończenia likwidacji komunalną kasę oszczędności uważać należy o tyle za nadal istniejącą, o ile cel likwidacji tego wymaga.
Przed wierzytelnościami związku poręczającego pierwszeństwo mają przy postępowaniu likwidacyjnem pretensje innych wierzycieli.
Jeżeli związek poręczający, który przyjął odpowiedzialność tylko za zobowiązania kasy z tytułu wkładów oszczędnościowych, dostarczył, w braku płynnych funduszów kasy na ich pokrycie, odpowiednich na ten cel środków, natenczas z uruchomionych dalszych zasobów kasy zwraca się temuż związkowi różnicę, jaka wyniknie między wartością dostarczonych przezeń środków a wysokością innych jego zobowiązań względem kasy.
Związek poręczający, który przyjął odpowiedzialność za wszystkie zobowiązania kasy, obowiązany jest, jeżeli płynne fundusze kasy na ich pokrycie nie wystarczą, dostarczyć odpowiednich środków także na pokrycie tego, co do zupełnego pokrycia brakuje.
Związek poręczający może przejąć na siebie cały majątek kasy, jeżeli przedtem zaspokoi wszystkich jej wierzycieli. Nadwyżkę jednak wartości majątku kasy ponad wartość środków, użytych do tego zaspokojenia, obowiązany jest związek ten użyć na cele użyteczności publicznej.
Ta część majątku komunalnej kasy oszczędności, jaka potrzebna jest na zaspokojenie tych jej wierzycieli, którzy po odbiór swych wierzytelności do chwili zamknięcia postępowania likwidacyjnego się nie zgłosili, złożoną być powinna na lat trzydzieści, do depozytu sądowego na rzecz tych wierzycieli. Wierzytelności takie, o ile ich do upływu tego okresu czasu wierzyciele nie podejmą, przepadają na rzecz związku poręczającego.
Nadwyżka majątku kasy, pozostała po zaspokojeniu wszystkich jej wierzycieli, którzy się zgłosili do chwili zamknięcia postępowania likwidacyjnego, i po złożeniu odpowiedniej części jej majątku na cel ustępem poprzednim wskazany, przechodzi na rzecz związku poręczającego, który powinien użyć tej nadwyżki tylko na cele użyteczności publicznej po ewentualnem poprzedniem potrąceniu z niej kosztów likwidacji oraz kapitału zakładowego, przyznanego kasie przy jej organizowaniu.
O przeprowadzonej likwidacji i zamknięciu postępowania likwidacyjnego komisarz rządowy zawiadamia związek poręczający i zdaje sprawę władzy nadzorczej, która, po stwierdzeniu prawidłowego przeprowadzenia likwidacji, komisarza odwołuje a związek poręczający wzywa do ogłoszenia w sposób na miejscu praktykowany o zwinięciu kasy oraz jej ewentualnych oddziałów, zbiornic i zakładów zastawniczych (lombardów).
Jeżeli związek poręczający, w przeciągu jednego miesiąca od otrzymania zawezwania, nie dostarczy środków na pokrycie powyższej reszty, natenczas komisarz rządowy poleci sporządzić w trzech egzemplarzach i potwierdzi inwentarz czynnego i biernego majątku kasy, opieczętuje księgi, rachunki i zapiski kasy i odda z jednym egzemplarzem inwentarza w przechowanie najbliższej państwowej powiatowej władzy administracyjnej; gotówkę, weksle, skrypty dłużne i papiery wartościowe złoży za spisem do depozytu sądowego, nieruchomości i inne przedmioty majątku kasy powierzy pieczy organu wykonawczego związku poręczającego, przy dołączeniu egzemplarza inwentarza i odpowiedniego zawiadomienia i zawiesi postępowanie likwidacyjne. O dokonaniu tych zarządzeń złoży komisarz rządowy bezzwłocznie sprawozdanie władzy nadzorczej przy dołączeniu trzeciego egzemplarza inwentarza oraz innych potrzebnych dokumentów.
Władza nadzorcza po otrzymaniu powyższego sprawozdania, jeżeli stwierdzi, że przyczyną niewypłacalności kasy jest zaniedbanie potrzebnej kontroli lub nieprawidłowość ze strony organów związku poręczającego, powinna wezwać tenże związek do wynagrodzenia strat tem zaniedbaniem zrządzonych a w razie niezastosowania się związku do wezwania wyda w drodze nadzoru odpowiednie zarządzenia celem spowodowania związku do uiszczenia tego wynagrodzenia.
Jeżeli zaś władza nadzorcza stwierdzi, że w danym przypadku nie zachodziła wina po stronie organów związku poręczającego, natenczas zwróci się, dołączając potrzebne akta, wykazy i dokumenty, do właściwego sądu o wdrożenie postępowania upadłościowego.
Od porozumienia interesowanych związków zależy, czy zechcą w powyższym celu zawrzeć związek międzykomunalny jako nowy związek poręczający, czy też że kasa związku o szerszym terytorjalnie zakresie działania przejmie majątek czynny i bierny drugiej lub drugich kas a jej związek poręczający także odpowiednio rozszerzoną odpowiedzialność.
Uchwały interesowanych związków poręczających, zapadłe na skutek takiego porozumienia, oraz projekt ewentualnie zmienionego statutu mającej nadal istnieć kasy wymagają zatwierdzenia władzy nadzorczej.
Władze nadzorcze.
Bezpośrednią władzę nadzorczą nad komunalnemi kasami oszczędności, zorganizowanemi przez związki komunalne powiatowe i miejskie - z wyjątkiem m. Warszawy - oraz przez związki międzykomunalne tych związków, przekazuje się w granicach artykułu niniejszego wojewodzie tego okręgu wojewódzkiego, w którym leży obszar działania odnośnego związku poręczającego. Jeżeliby, obszar związku poręczającego wykraczał poza okrąg wojewódzki, bezpośrednią władzą nadzorczą nad komunalną kasą; oszczędności przez taki związek poręczoną jest wojewoda tego okręgu wojewódzkiego, w którym leży siedziba kasy.
Wojewodom przekazuje się:
Poza decyzjami, wynikającemi z powyższych spraw, wszelkie rozstrzygnięcia w sprawach komunalnych kas oszczędności należą do Ministra Spraw Wewnętrznych. Rozstrzygnięcia te w sprawach, zastrzeżonych do porozumienia z Ministrem Skarbu, Minister Spraw Wewnętrznych wydaje po osiągnięciu takiego porozumienia. W razie różnicy zdań Minister Spraw Wewnętrznych przedkłada sprawę Radzie Ministrów.
Decyzje wynikające z uprawnień powyżej pod a - k wymienionych wydaje wojewoda przy współudziale wydziału wojewódzkiego (izby wojewódzkiej), z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 19 stycznia 1928 r. o organizacji i zakresie działania władz administracji ogólnej (Dz. U. R. P. Nr. 11, poz. 86).
Od decyzji wojewody w sprawach pod a - l służy w dniach 14 od doręczenia decyzji odwołanie do Ministra Spraw Wewnętrznych, którego rozstrzygnięcia są ostateczne i w sprawach pod a - k zapadają w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
Bezpośrednią władzą nadzorczą nad komunalną kasą oszczędności m. Warszawy jest Minister Spraw Wewnętrznych, działający w sprawach powyżej pod a - k wymienionych w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
Przepisy końcowe.
STATUT NORMALNY
ORGANIZACJA KASY.
Nazwa, siedziba, firma, terytorialny zakres działania oraz cel kasy.
Nazwa powyższa stanowi równocześnie firmę Kasy a wymieniony związek jest związkiem poręczającym tej Kasy.
Terytorjalny zakres działania Kasy powyższej stanowi obszar Miasta, Powiatu, Województwa, Związku Międzykomunalnego w ...... .
Kasie tej służy prawo otwierania zbiornic oraz prawo otwierania oddziałów na podstawie uchwały stanowiącego organu związku poręczającego i za zgodą władzy nadzorczej.
alternatywa 1-a do a) lub b):
odpowiedzialność za zobowiązania Kasy z tytułu wszelkich wkładów oszczędnościowych.
alternatywa 2-a do a) lub b):
odpowiedzialność za wszelkie zobowiązania Kasy alternatywa
3-cia do a) lub b):
odpowiedzialność za zobowiązania Kasy z tytułu wszelkich wkładów oszczędnościowych oraz za zobowiązania jej z tytułu następujących jej operacyj ......
Związek poręczający przyznał tejże Kasie sumę ... zł. na pokrycie wydatków, połączonych ze zorganizowaniem i uruchomieniem Kasy, na kapitał zakładowy sumę ...... zł. najmniej 5.000 zł.) tytułem dotacji bezzwrotnej oraz zobowiązał się do dopłaty odpowiednich kwot dalszych, o ile wspomniane powyżej wydatki przekroczą preliminowaną same.
Równocześnie Związek ten przyznał Kasie tytułem zasiłku zwrotnego sumę ...... zł., spłacalną w ratach ...... zł. po ....... zł. w miarę ......
Skład, sposób wyboru i odwołania tudzież kompetencje organów Kasy i jej Komisji Rewizyjnej.
Co ...... lata początkowo przez losowanie, a następnie w kolei starszeństwa wyboru ustępuje ...... członków, a w ich miejsce wybrani zostają nowi członkowie Rady Kasy na normalny okres urzędowania. Do alternatywy 1-ej: stale jednakże przestrzeganą być musi zasada, by w składzie Rady każdocześnie istniało ......
(conajmniej połowa) członków z grona organu stanowiącego związku poręczającego (patrz ust. 8 § 8 rozp. wykon.).
Z pośród swych członków (do alternatywy 1-ej: wybranych z grona stanowiącego związku poręczającego) wybiera Rada Kasy ...... większością głosów przewodniczącego i jego zastępcę. Przewodniczący organu wykonawczego związku poręczającego lub zastępca tego przewodniczącego, o ile są oni równocześnie członkami organu stanowiącego tegoż związku, może być wybrany na przewodniczącego Rady Kasy.
Ustępujący członkowie Rady mogą być ponownie wybrani.
Alternatywa 1-a (ustęp 11 § 8 rozp. wykon.)
Zmiana składu lub kadencji organu stanowiącego związku poręczającego nie wpływa na okres urzędowania Rady Kasy względnie członków Rady Kasy.
Alternatywa 2-a (ustęp 11 § 8 rozp. wykon.)
Zmiana składu lub kadencji organu stanowiącego związku poręczającego powoduje równocześnie utratę mandatów u (do Alternatywy 1-ej) członków Rady, wybranych z grona powyższego organu stanowiącego (do Alternatywy 2-ej) wszystkich członków Rady, oraz sprowadza konieczność wyboru nowych członków w miejsce ustępujących.
Ustępujący członkowie powinni pełnić swe obowiązki aż do czasu ukonstytuowania się Rady w nowym składzie.
Alternatywa 1-a:
Naczelnik Zarządu wybierany na ... lat przez Radę Kasy. Równocześnie z wyborem Naczelnika Zarządu - Rada Kasy naznacza jego zastępcę.
Alternatywa 2-a:
Kolegjum, złożone z ...... członków, powołanych przez Radę Kasy większością ...... głosów (§ 12 statutu niniejszego) na okres ...... lat, Przy wyborze głosuje się na każdego członka osobno
Co ... lata początkowo przez losowanie a następnie w kolei starszeństwa wyboru - ustępuje ...... członków. W miejsce ustępujących powołani być mają nowi członkowie w sposób powyżej określony. - (Patrz ustęp 8 § 8 rozp. wykon.).
Naczelnik Zarządu wybieranym jest przez członków Zarządu z ich grona (przez Radą Kasy równocześnie z powołaniem innych członków Zarządu) na ten sam okres czasu jak i inni członkowie zarządu i jest przewodniczącym Zarządu. Równocześnie z wyborem Naczelnika Zarządu następuje w. ten sam sposób wyznaczenie jego zastępcy.
Do alternatywy 1-ej i 2-ej
Naczelnikiem względnie członkiem Zarządu może być wybrany płatny Kierownik Biur lub Dyrektor Kasy.
W miejsce członka Rady Kasy, który przyjął wybór do Zarządu Kasy, wybiera organ stanowiący związku poręczającego inną odpowiednią osobę (§ 6 statutu niniejszego), na członka Rady, a w miejsce członka Zarządu Kasy, który przyjął mandat członka Rady Kasy, wybiera Rada Kasy innego członka do Zarządu.
Członkowie Rady i Zarządu. Kasy nie mogą wchodzić w stosunek osobistego dłużnika do Kasy bez specjalnej uchwały Rady Kasy.
Uchwałom Rady Kasy zastrzega się przedewszystkiem:
Rada Kasy musi być nadto zwołana na żądanie organów związku poręczającego, władzy nadzorczej, Zarządu Kasy lub też na pisemny wniosek co najmniej ..... członków Rady z podaniem spraw, które mają być pomieszczone na porządku dziennym.
Zwołanie Rady Kasy poza przypadkami nagłemi nastąpić powinno co najmniej na ...... dni przed terminem posiedzenia zapomocą pisemnego zaproszenia z podaniem porządku obrad lub też w drodze ustnego zapowiedzenia posiedzenia.
Zaproszenie pisemne doręczone być powinno za potwierdzeniem odbioru, zapowiedzenie ustne potwierdzone być powinno protokólarnie.
Przewodniczący Rody otwiera i zamyka posiedzenie Rady oraz kieruje jej obradami.
Członek, który bez usprawiedliwienia opuścił ...... kolejnych lub ...... choćby niekolejnych posiedzeń Rady Kasy może być pozbawiony mandatu z mocy uchwały organu stanowiącego związku poręczającego na wniosek Rady Kasy. Od tej uchwały nie służy zainteresowanemu prawo odwołania.
Poza przypadkami przewidzianemi w § 8 ust. 2 statutu niniejszego i w ustępie powyższym członkowie Rady Kasy ulegają z samego prawa zawieszeniu w czynnościach oraz tracą mandat w tych samych przypadkach i z temi samemi skutkami, co członkowie organu stanowiącego związku poręczającego Kasę.
Członkowie Rady Kasy sprawują swe czynności bezpłatnie, mogą jednak otrzymać zwrot kosztów podróży i wynagrodzenie za obecność na posiedzeniach podług zasad
Alternatywa 1-a ustalonych dla członków organu stanowiącego związku poręczającego.
Alternatywa 2-a ustalonych uchwałą organu stanowiącego związku poręczającego.
Alternatywa 3-cia ustalonych uchwałą Rady Kasy.
Wyjątek od powyższej zasady zachodzi w przypadku, gdy idzie o powzięcie uchwał w sprawie:
W każdym z powyższych przypadków Rada Kasy może powziąć uchwałę większością ...... obecnych, jeżeli na posiedzeniu jest obecnych co najmniej 2/3 (3/4) członków Rady. O ile na 2-ch kolejno zwoływanych posiedzeniach nie stawi się wymagana ilość członków Rady - Naczelnik Zarządu Kasy powinien o tem zawiadomić związek poręczający, którego organ wykonawczy może spowodować zwołanie ponownego posiedzenia z tym samym porządkiem obrad. Do ważności uchwał zwołanego w ten sposób posiedzenia wystarczy obecność więcej niż połowy statutowej liczby członków Rady.
W razie równości głosów wniosek upada; w razie równości głosów przy wyborach, rozstrzyga los, wyciągnięty przez przewodniczącego.
Głosowanie jest jawne. Na żądanie ...... obecnych musi być zarządzone głosowanie imienne lub tajne. Przy wyborach oraz sprawach personalnych głosowanie jest tajne.
Jeżeli Rada Kasy z powyższego powodu stanie się niezdolną do powzięcia uchwał, natenczas uchwałę Rady Kasy zastąpi uchwała organu stanowiącego związku poręczającego.
Członkowie Zarządu Kasy obowiązani są uczestniczyć w posiedzeniach Rady Kasy. Na posiedzeniach tych służby im głos doradczy poza kolejną mówców.
Pracownicy (funkcjonarjusze) Kasy mogą być powoływani na posiedzenia Rady Kasy celem udzielenia potrzebnych wyjaśnień względnie referowania spraw.
Na posiedzeniach tych komisyj przewodniczy przewodniczący Rady (Naczelnik Zarządu) lub jego zastępca. W przypadkach, gdy chodzi o sprawy osobiste tych ostatnich, lub gdy wymienieni zrzekną się przewodnictwa, komisja wybiera przewodniczącego ze swego grona.
Protokół, który sporządza się w toku posiedzenia, powinien być najpóźniej na następnem posiedzeniu Radzie Kasy odczytany i przyjęty oraz podpisany przez przewodniczącego, przez piszącego protokół oraz przez jednego (dwóch) członka (ków) Rady.
Do członków Zarządu, sposobu obradowania, stanowienia uchwał i odbywania posiedzeń mają odpowiednie zastosowanie odnośne przepisy §§ 10-16 statutu niniejszego.
Powołanie na urząd Naczelnika (i członków) Zarządu wymaga zatwierdzenia ze strony organu stanowiącego (lub: wykonawczego) związku poręczającego.
Naczelnikowi Zarządu Kasy służy do dni ...... prawo sprzeciwu co do uchwał ...... i prawo wstrzymania wykonania zarządzeń ...... (podać w obu względnie jednem z dwóch ostatnich wykropkowanych miejsc ewentualną nazwę odnośnych organów kolegialnych kasy) w przypadkach następujących:
z obowiązkiem niezwłocznego zwrócenia się w tych sprawach o decyzją do ...... (podać, do jakiego organu: patrz § 11 ust. 2 rozp. wykon.).
Naczelnik Zarządu zastępuje Kasę nazewnątrz wobec urzędów publicznych i osób trzecich, prowadzi w jej imieniu korespondencję i podpisuje za nią pisma, dokumenty i ogłoszenia.
Firma Kasy oraz dokumenty, mocą których, Kasa zaciąga zobowiązania wobec osób trzecich, jak niemniej pełnomocnictwa, upoważniające do zaciągania takich zobowiązań i do działania imieniem Kasy, muszą być oprócz tego podpisane przez jednego, upoważnionego do tego przez Radę członka Zarządu (Rady) Kasy i opatrzone pieczęcią Kasy.
Na zasadzie uchwały Rady Kasy Zarząd Kasy może aż do odwołania kierownikom poszczególnych działów administracji Kasy, jej oddziałów, zbiornic i zakładów udzielić prawa do zastępowania Kasy nazewnątrz w ich zakresie działania. Prawem tem można również objąć upoważnienie do podpisywania w tym zakresie firmy Kasy oraz dokumentów, z których ma powstać obowiązek prawny Kasy. W tym ostatnim przypadku koniecznym jest jednak zawsze nadto podpis Naczelnika Zarządu (przynajmniej jednego członka Zarządu).
Kierownictwo technicznych czynności Kasy sprawuje (ą) pod nadzorem Rady Kasy i pod bezpośredniem zwierzchnictwem Naczelnika Zarządu Kasy odpowiedzialny (i) pracownik (cy) (funkcjonarjusz (e) Kasy z tytułem Kierownika (ów) biur (względnie Dyrektora (ów)) Kasy.
Jest on (są oni) równocześnie bezpośrednim (i) przełożonym (i) służbowym (i) pracowników (funkcjonarjuszów) Kasy powierzonego mu (im) działu.
Przepis ustępu pierwszego art. 18 statutu niniejszego ma również do pracowników (funkcjonarjuszów) Kasy odpowiednie zastosowanie.
Prawa i obowiązki pracowników (funkcjonarjuszów) Kasy określają przepisy służbowe i uposażeniowe, wydane przez Radę Kasy (albo: wydane z upoważnienia Rady przez Zarząd Kasy. Przepisy takie dla kierowników biur (i dyrektorów) Kasy uchwala Rada Kasy).
Komisja Rewizyjna jest organem kolegialnym i składa się z ...... (co najmniej trzech) członków, których wybiera i odwołuje organ stanowiący związku poręczającego.
W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić członkowie Rady ani Zarządu Kasy, ani też pracownicy (funkcjonarjusze) Kasy; natomiast mogą być do tej Komisji powoływane nie wchodzące w skład organów lub personelu pracowników (funkcjonarjuszów) Kasy osoby z pośród lub z poza grona organu stanowiącego związku poręczającego, zwłaszcza rzeczoznawcy, a to bądź z głosem stanowczym, jako jej członkowie, bądź też z głosem doradczym, jako jej asesorzy.
Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pozostawać w stosunku osobistego dłużnika do Kasy bez specjalnej uchwały organu stanowiącego związku poręczającego.
Przepisy ust. 3 § 11 statutu niniejszego odpowiednio obowiązują również członków Komisji Rewizyjnej.
Alternatywa 1-a:
Przewodniczącym Komisji Rewizyjnej jest każdorazowy przewodniczący organu wykonawczego związku poręczającego.
Alternatywa 2-a:
Przewodniczącym Komisji Rewizyjnej jest prezes, wyznaczony przez organ stanowiący związku poręczającego przy wyborze Komisji.
Alternatywa 3-cia:
Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybierają członkowie tej Komisji z pośród swego grona.
Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają większością głosów pełnej liczby jej członków. Do ważności zaś uchwał niezbędną jest obecność ......
(co najmniej 2/3 pełnej liczby)członków Komisji Rewizyjnej. Uchwały te powinny być protokołowane. Protokół odpisuje przewodniczący i ...... (co najmniej jeden z) członków Komisji Rewizyjnej.
Pozatem do członków Komisji Rewizyjnej, do obrad i posiedzeń tej Komisji mają odpowiednie zastosowanie przepisy §§ 10, 11, 14 ust. 1, 2 i 4 i § 16 statutu niniejszego.
Tok i sposób dokonywania rewizyj określa osobny porządek (regulamin) czynności, uchwalony przez organ stanowiący związku poręczającego.
Komisja Rewizyjna uprawniona jest też przeprowadzać niespodziewane rewizje Kasy oraz wszelkich jej urządzeń a w szczególności jej oddziałów, zbiornic i zakładów zastawniczych (lombardów).
W celu wykonania powyższych czynności wolno Komisji Rewizyjnej żądać od Rady Zarządu Kasy, jej oddziałów, zbiornic i zakładów zastawniczych (lombardów) wszelkich potrzebnych wyjaśnień, aktów, ksiąg kasowych, zapisów i dowodów, oraz zwiedzać i badać wszelkie urządzenia Kasy.
Ze swych czynności składa Komisja Rewizyjną sprawozdanie organowi stanowiącemu związku poręczającego, przesyłając jednocześnie odpisy organowi wykonawczemu tegoż związku przy dołączaniu odpisów dla Rady i Zarządu Kasy.
MAJĄTEK I FUNDUSZE KASY.
Fundusze, należące do majątku Kasy lub jej powierzone, nie mogą być łączone z funduszami związku poręczającego i powinny być odrębnie administrowane.
Fundusz zasobowy tworzy się z corocznych zysków Kasy; mogą tej być przeznaczone na fundusz, zasobowy bezzwrotne dotacje związku poręczającego, zapisy i t. p.
Fundusz zasobowy gromadzić należy do czasu, póki wraz z narosłemi procentami nie osiągnie wysokości co najmniej 10% sumy wkładów oszczędnościowych. W tej wysokości powinien fundusz ten być, nadal otrzymywany.
Gdy fundusz zasobowy wynosić będzie więcej, niż 5% wkładów oszczędnościowych, to połowa zysków Kasy może być użyta na cele użyteczności publicznej. Jeżeli fundusz wynosi 10% wkładów, to zyski Kasy mogą być w całości użyte na cele użyteczności publicznej.
Dla określenia wysokości funduszu zasobowego miarodajną jest w obu powyższych przypadkach suma wkładów oszczędnościowych z tego roku obrachunkowego, w którym ta suma była najwyższa, licząc od dnia zatwierdzenia statutu niniejszego.
Na podstawie uchwały Rady Kasy i za pozwoleniem władzy nadzorczej może Kasa nabywać i budować z funduszu zasobowego realności dla własnego użytku. Pozatem fundusz zasobowy lokowanym może być tylko w sposób przewidziany w § 46 punktach 1 - 4 oraz 10 statutu niniejszego, przyczem o wyborze tych sposobów lokaty decyduje Rada Kasy.
Fundusz "wyrównawczy tworzy się (uzupełnia się) wyłącznie z wykazanych księgami zwyżek kursowych. Przy obliczaniu w myśl poprzedniego paragrafu procentowej wysokości funduszu zasobowego w stosunku do sumy wkładek oszczędności fundusz len nie może być policzany.
Fundusze powyższe mogą być tworzone dopiero po zadośćuczynieniu obowiązkom w przedmiocie funduszu zasobowego (§ 25 statutu niniejszego). Przepis o lokacie funduszu zasobowego ma odpowiednie zastosowanie także i do powyższych funduszów.
Rachunkowość swoją prowadzi Kasa według Systemu księgowości podwójnej.
Rachunkowość kapitału zakładowego, funduszu zasobowego i funduszu wyrównawczego prowadzoną ma być oddzielnie.
Sposób wykonywania bieżącego nadzoru organów Kasy nad czynnościami i rachunkowością Kasy określa porządek (regulamin) czynności, uchwalony przez Radę Kasy.
Sprawozdanie to wraz z bilansem oraz zamknięcie rachunków należy po przyjęciu ich przez Radę Kasy przesłać najpóźniej do .... miesięcy, licząc od dnia ukończenia się roku obrachunkowego, organowi wykonawczemu związku poręczającego celem powzięcia co do nich uchwały przez organ stanowiący tegoż związku.
W bilansie i zamknięciu rachunkowem walory, mające obieg na giełdzie, powinny figurować podług kursu ostatniego dnia roku obrachunkowego, a te walory, które nie mają takiego obiegu, podług kursu walorów podobnych lub podług ich wartości rynkowej. Inne objekty należy wykazywać w wartości nie przekraczającej kosztów nabycia. Należności wątpliwe należy zapisać na straty.
Sprawozdanie z działalności wraz z bilansem i projektem rozdziału zysków oraz zamknięcie rachunkowe powinny być przedkładane corocznie władzy nadzorczej w ciągu jednego miesiąca po uznaniu ich przez organ stanowiący związku poręczającego oraz podane do wiadomości publicznej w sposób przepisany dla ogłoszeń Kasy (§ 23 statutu niniejszego).
Okresy powyższe liczą się od daty odnośnych kwitów, zapisków względnie roku zamknięcia rachunków i ksiąg oraz od daty ostatniego wpisu, uskutecznianego na książeczce.
OPERACJE KASY.
Firma i sam zakład Kasy, jako też firma (nazwa) jej oddziałów, zbiornic i zakładów zastawniczych (lombardów) oraz same te urządzenia nie mogą być przedmiotem ani operacyj Kasy, ani też żadnych tranzakcyj ze strony związku poręczającego.
Operacje bierne.
Książeczka oszczędnościowa może opiewać tylko na gotówkę i stanowi dowód posiadania w Kasia wierzytelności w wysokości każdoczesnego jej salda.
Kasa przyjmuje wkłady od osób fizycznych i prawnych nietylko na ich własny rachunek, lecz także na rachunek osób trzecich.
Dopuszczalną najwyższą kwotę wkładu na książeczkę oszczędnościową ustala Rada Kasy (§ 9 ust, 2 p. i statutu niniejszego).
Kasa nie jest obowiązana przyjmować wkładek oszczędnościowych w następujących przypadkach:
(zobacz § 42 rozp. wykon.).
Jeżeli wkład, złożony na poszczególną książeczkę, osiągnie ustaloną przez Radę Kasy kwotę najwyższą, natenczas nie może on być zwiększony przez nowe wpłaty, lecz tylko przez kapitalizowanie się procentów.
Na pierwszej stronie książeczki zaznacza się numer otworzonego w kasie rachunku, datę wystawienia książeczki i zapis o ewentualnych zastrzeżeniach, a jeżeli książeczka wystawiona jest na imiennie oznaczoną osobę, także nazwisko i imię tej osoby.
Z każdą książeczką oprawiony jest (alternatywa 1-a:) statut niniejszy (alternatywa 2-a: wyciąg statutu niniejszego, dotyczący wkładów oszczędnościowych).
Książeczkę oszczędnościową wystawia Kasa w sposób przepisany dla dokumentów, z których powstaje zobowiązanie Kasy (§ 19 ust. 3 statutu niniejszego).
W braku odmiennego zastrzeżenia każda suma, wpłacona na książeczkę, jest w stosunku do Kasy Wierzytelnością tego, na kogo książeczka jest wystawiona.
Każdy wpis lub zastrzeżenie w książeczce oszczędnościowej stwierdzony powinien być poza podpisem skarbnika (kasjera) także przez podpis ...... (patrz § 32 ust. 6 rozp. wykon.)
Zapisków lub zastrzeżeń osób prywatnych w książeczkach Kasa nie jest obowiązana uwzględniać choćby nawet pochodziły od wkładcy lub osoby, uprawnionej do podejmowania wypłat. Omyłki skreśla się z pisemnem potwierdzeniem na książeczce skreślenia w sposób dla wpisów obowiązujący.
O ile chodzi o książeczki, wystawiane na imiennie oznaczoną osobę bez zastrzeżeń co do osób uprawnionych do podnoszenia wkładów, uważa się każdego przedstawiającego książeczkę do wypłaty za prawnego pełnomocnika tej osoby, na którą książeczka jest wystawiona.
Całkowita lub częściowa wypłata przez Kasę wierzytelności, wynikającej z książeczki oszczędnościowej, może nastąpić w drodze pocztowej na koszt i ryzyko wkładcy tylko za poprzedniem nadesłaniem Kasie książeczki, podaniem sposobu przekazania wypłaty oraz adresu wkładcy względnie osoby, na ręce której wypłata ma nastąpić, i za wyraźnem wskazaniem, w jaki sposób i do czyich rąk książeczka ma być zwrócona lub też czy ma zostać zatrzymana do rozporządzenia wkładcy. Wypłata może być dokonana w powyższy sposób na polecenie wkładcy do rąk osoby trzeciej tylko wtedy, jeżeli odpowiednio do polecenia wypłaty się wylegitymuje i jeżeli osnowa zastrzeżeń w księdze zastrzeżeń (§ 38 statutu niniejszego) co do odnośnego wkładu wypłacie takiej się nic sprzeciwia.
Kasa upoważniona jest do potrącania z wkładu poniesionych przez siebie kosztów pocztowych.
Przy wypłacaniu całego kapitału wraz z procentami Kasa książeczkę oszczędnościową zatrzymuje i kasuje.
Łączenie kilku warunków równocześnie jest dopuszczalnem, o ile warunki te wzajemnie się nie wyłączają i nie są sprzeczne ze sobą a określone są w sposób, wykluczający wątpliwość co do sposobu ich dopełnienia. Zastrzeżenia nie mogą się sprzeciwiać przepisom obowiązujących ustaw.
Zastrzeżone warunki mogą wychodzić zarówno od Kasy, jak i od wkładcy, i na warunki te musi się zgodzić zarówno Kasa, jak i wkładca.
Wypłata wkładów z książeczek, uwarunkowanych zastrzeżeniami, dokonywaną być może tylko zgodnie z osnową zastrzeżeń. Zastrzeżenie można zmienić lub wycofać. Zapisy o zastrzeżeniach ich zmianie lub cofnięciu należy uwidaczniać nietylko w samej książeczce, lecz także w odnośnej księdze wkładów, pełną zaś osnowę zastrzeżenia należy wpisać do specjalnej księgi zastrzeżeń, przechowywanej pod zamknięciem.
Bieg procentów rozpoczyna się od dnia .... następującego po dniu wpłaty i liczy się do dnia .... poprzedzającego dzień wypłaty.
Oprocentowanie książeczek może być różne w zależności od terminu wypowiedzenia wkładu lub też od zgłoszonych zastrzeżeń albo innego uwarunkowania wypłaty wkładu.
Kasa zastrzega sobie możność wyróżnienia w drodze premij lub rozlosowywania nagród, pewnych kategoryj książeczek, które Rada Kasy uzna za zasługujące na takie wyróżnienie.
Wysokość i początek obowiązywania ustalonej stopy procentowej od wkładów, jako też warunki ewentualnych premij i rozlosowywania nagród Kasa podaje do publicznej wiadomości w sposób przewidziany dla ogłoszeń Kasy (§ 23 statutu niniejszego).
Wstrzymanie wypłaty wkładów z książeczki oszczędnościowej nastąpić może w przypadkach i w sposób przewidziany w przepisach o umorzeniu tytułów na okaziciela, obowiązujących w siedzibie Kasy.
Książeczki oszczędnościowe tej Kasy w myśl art. 20 ust. 2 powyższego rozporządzenia będą przyjmowane przez państwowe względnie komunalne władze, urzędy i zakłady jako wadja przy wszelkich przetargach, jako kaucje akcyzowe i celne, jako kaucje przy zawieraniu umów oraz jako zabezpieczenia pieniężne z innych tytułów wymagane.
Jako wadja i kaucje, składane władzom państwowym, względnie komunalnym urzędom i zakładom, nie mogą być przyjmowane książeczki oszczędnościowe opatrzone zastrzeżeniami.
Zagubienie, zniszczenie lub inną utratę książeczki oszczędnościowej może jej posiadacz zgłosić pisemnie lub ustnie bezpośrednio w zakładzie głównym Kasy lub jej oddziale względnie zbiornicy, skąd mu książeczkę wydano.
Zgłoszenie powyższe obowiązuje Kasę dopiero od chwili doręczenia jej dowodu sądowego o wdrożeniu postępowania przewidzianego w przepisach o umorzeniu tytułów na okaziciela, obowiązujących w siedzibie Kasy.
Wydanie duplikatu oraz wypłata wkładów lub procentów po upływie sześciu miesięcy od ogłoszenia o utracie książeczki, a przed uznaniem jej za nieważną nastąpić może na odpowiedzialność Kasy tylko do rąk tej osoby, która jest uprawniona do rozporządzenia wkładem.
Duplikat wystawia się na saldo książeczki pierwotnej.
Bieg trzydziestoletniego przedawnienia w tych przypadkach, gdzie chodzi o wkłady z odroczoną lub wstrzymaną wypłatą względnie dotknięte zakazem sądowym, lub płatne za określonym zgóry terminem wypowiedzenia, nie może w stosunku do części wkładu, dotkniętej powyższemi ograniczeniami rozpocząć się przed przywróceniem prawa do rozporządzania wkładem, względnie przed upływem terminu określonego dla wypowiedzenia.
W stosunku do książeczek oszczędnościowych, wystawionych na imię osoby niewłasnowolnej, o ile o tem w książeczce było zapisane odpowiednie zastrzeżenie, bieg przedawnienia nie może się rozpocząć przed uzyskaniem własnowolności przez wspomnianą osobę.
Lista wierzytelności, ulegających przedawnieniu, podaną będzie na sześć miesięcy przed upływem okresu przedawnienia do wiadomości publicznej w sposób przewidziany dla ogłoszeń Kasy (§ 23 statutu niniejszego). W ciągu powyższego okresu osoby, uprawnione do rozporządzania odnośnemi wierzytelnościami, mogą żądać wypłaty tych wierzytelności względnie prosić o ich dalsze utrzymanie na rachunku Kasy.
Przedawnione wierzytelności przelewa Kasa na fundusz zasobowy.
Wypowiedzenie wkładu poszczególnemu wkładcy może być dokonane ustnie z zaznaczeniem tego w książeczce oszczędnościowej lub też przez zawiadomienie pisemne.
Wypowiedzenie wkładów może nastąpić także przez podanie go do wiadomości publicznej w sposób przewidziany dla ogłoszeń Kasy (§ 23 statutu niniejszego).
Wierzytelności takie mogą być złożone do depozytu sądowego, jeżeli nie zostaną podniesione w następujących przypadkach:
Takie złożenie wspomnianych wierzytelności jest równoznaczne z ich wypłaceniem.
Od wkładów wypowiedzianych Kasa z upływem terminu wypowiedzenia nie ma obowiązku płacić lub doliczać dalsze procenty.
Operacje czynne.
Jeżeli wartość ubezpieczona, czy to skutkiem pogorszenia się stanu budynków, czy spadku wartości realności, czy też z innych przyczyn, wynosi więcej niż rzeczywista wartość szacunkowa nieruchomości w czasie udzielenia pożyczki, należy stawki powyższe policzać od wartości szacunkowej. Szacunku dokonać może Kasa komisyjnie przez właściwe do tego organa fachowe. Wymiar pożyczki od wartości szacunkowej nie uchyla warunku co do obowiązku ubezpieczenia budynków od ognia.
Odstąpienie od powyższych zasad wymaga zezwolenia władzy nadzorczej.
Uiszczanie premij ubezpieczeniowych przyjmuje Kasa na siebie za odpowiedniem za to odszkodowaniem.
Kasa może tylko o tyle pozbywać się przepisanego zasobu w powyższych papierach, o ile to jest konieczne do spłaty wkładów. Pozbywane mogą być wtedy najpierw tylko papiery przez Państwo gwarantowane, a dopiero, gdyby zasób tychże został wyczerpany, posiadające bezpieczeństwo prawne (pupilarne) polskie państwowe papiery procentowe.
Nadto fundusze zasobowe Kasy, o ile nie są już umieszczone w nieruchomościach powinny w 20% swej wysokości względnie nadwyżki ponad lokatę w nieruchomościach umieszczane być w wymienionych, wyżej papierach. W razie zamiaru nabycia lub budowy własnego gmachu lub potrzeby pokrycia straty Kasa może papiery wartościowe, stanowiące lokatę funduszu zasobowego, pozbyć lub zastawić.
Członków Zarządu Kasy nie wolno bez zezwolenia Rady Kasy przyjmować jako poręczycieli.
Fundusze Kasy mogą być używane w sposób, przewidziany w paragrafie niniejszym, i punkcie 12-tym paragrafu 46 statutu niniejszego, najwyżej do wysokości 30% ogólnej sumy wkładów oszczędnościowych.
Inne operacje.
Na podstawie osobnego pozwolenia Ministra Skarbu, udzielonego w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych - rządząca się statutem niniejszym Kasa uprawniona jest do dokonywania nadto następujących czynności, bankowych:
(Powyżej należy wymienić czynności bankowe, na które Kasa otrzymała pozwolenie przy sposobności zatwierdzania jej statutu - patrz § 50 rozp. wykon.).
SZCZEGÓŁNE UPRAWNIENIA KASY. 6
Przychody z wkładów na książeczki oszczędnościowe Kasy są wolne od podatku od kapitałów i rent, o ile wysokość wkładu nie przewyższa kwoty 5.000 zł. (§ 52 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Ministra Skarbu z dnia 26 marca 1928 roku w sprawie wykonania wymienionego wyżej rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej o komunalnych kasach oszczędności).
Wpisy w książeczkach oszczędnościowych oraz wszelkiego rodzaju zaświadczenia o złożeniu lub zwrocie wkładów, wydawane przez Kasę, są w myśl ostatnio wymienionego rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej wolne od opłaty stemplowej.
Pisma, stwierdzające otrzymanie pożyczki od Kasy, podlegają w myśl ostatnio wymienionego rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej opłacie stemplowej w wysokości 0,3% od sumy zobowiązania.
Sprzedaż powinna się odbyć najpóźniej w ciągu miesiąca od dnia płatności pożyczki, zabezpieczonej zastawem, przyczem papiery, notowane na giełdzie, mają być sprzedane po cenie giełdowej, a nienotowane - po przeciętnej miejscowej cenie rynkowej.
Papiery wartościowe, przyjęte przez Kasę jako zastaw udzielonych pożyczek, mają być zapisane do oddzielnej księgi sznurowej z wyszczególnieniem ich rodzaju i ilości, a przy premjowych papierach wartościowych także numerów obligacyj, tudzież z podaniem sum wierzytelności zastawem zabezpieczonych. (Na obszarze mocy obowiązującej Kodeksu Napoleona zapis do takiej księgi sznurowej komunalnej kasy oszczędności uważa się za równorzędny z zarejestrowaniem, przewidzianem w artykule 2074 tegoż kodeksu).
LIKWIDACJA KASY.
Dobrowolna likwidacja następuje na skutek uchwały związku poręczającego zatwierdzonej przez władzę nadzorczą.
Przymusową likwidację może zarządzić Minister Spraw Wewnętrznych w porozumieniu z Ministrem Skarbu w przypadkach określonych w ustępie 3-im artykułu 30-go wymienionego wyżej rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej o komunalnych kasach oszczędności.
Rozporządzenie władzy, zarządzające lub zatwierdzające likwidację Kasy, jako też wdrożenie. postępowania likwidacyjnego ogłasza się w dzienniku urzędowym .... (podać dziennik urzędowy związku poręczającego, w braku tegoż dziennik urzędowy najbliższego województwa).
Ustalony plan likwidacji Kasy powinien być ogłoszony w sposób przewidziany dla ogłoszeniu statutu Kasy.
W ogłoszeniu odnośnem należy zawezwać wierzycieli Kasy do podjęcia wkładów w przeciągu 6-ciu miesięcy. Ogłoszenie należy powtórzyć trzykrotnie co najmniej w dwutygodniowych odstępach czasu po sobie. Po upływie sześciu miesięcy od dnia ostatniego ogłoszenia ustaje oprocentowanie wkładów.
Jeżeli płynne fundusze Kasy nie wystarczają na pokrycie zobowiązań Kasy, za które związek poręczający przyjął odpowiedzialność, a w szczególności na pokrycie zobowiązań z tytułu wkładów oszczędnościowych, to odpowiednich środków na pokrycie tych zobowiązań powinien w myśl obowiązujących przepisów dostarczyć związek poręczający.
Likwidacja Kasy odbywa się pod nadzorem osobnego komisarza, którego wyznacza właściwa władza nadzorcza.
Postępowanie likwidacyjne nie może zostać zamknięte przed upływem 6-ciu miesięcy od chwili ostatniego ogłoszenia o jego wdrożeniu.
Ta część majątku Kasy, jaka potrzebna jest na zaspokojenie tych jej wierzycieli, którzy po odbiór swych wierzytelności do chwili zamknięcia postępowania likwidacyjnego się nie zgłosili, złożoną być powinna na lat 30-ci do depozytu sądowego na rzecz tych wierzycieli. Wierzytelności takie, o ile ich do upływu tego okresu czasu wierzyciele nie podejmą, przypadają na rzecz związku poręczającego.
Nadwyżka majątku Kasy, pozostała po zaspokojeniu wszystkich jej wierzycieli, którzy się zgłosili do chwili zamknięcia postępowania likwidacyjnego, i po złożeniu odpowiedniej części jej majątku na cel, uprzednim ustępem wskazany, przechodzi na rzecz związku poręczającego, który powinien użyć tej nadwyżki tylko na cele użyteczności publicznej, po ewentualnem poprzedniem potrąceniu z niej kosztów likwidacji oraz kapitału zakładowego, przyznanego Kasie przy jej organizowaniu.
Zwinięcie Kasy (oraz jej ewentualnych oddziałów, zbiornic i zakładów zastawniczych (lombardów) podaje związek poręczający w sposób na miejscu praktykowany do publicznej wiadomości.
WŁADZE NADZORCZE.
Komisarz w zakresie powierzonych mu czynności wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki Rady i Zarządu Kasy.
PRZEPISY KOŃCOWE.
______
*) Uwaga: Kursywą podano brzmienie alternatywne postanowień statutu; druk petitowy obejmuje wskazówki, nie wchodzące w osnowę samego statutu.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1928.44.424 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Wykonanie rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 13 kwietnia 1927 r. o komunalnych kasach oszczędności. |
Data aktu: | 26/03/1928 |
Data ogłoszenia: | 06/04/1928 |
Data wejścia w życie: | 06/04/1928 |