Postanowienia wstępne.
Stosunki wzajemne między sądami i z innemi władzami.
Sędziom śledczym oraz komornikom sądy dają polecenia.
W ten sam sposób sądy porozumiewają się z prokuratorami, tudzież z władzami i urzędami administracyjnemi oraz wojskowemi, policji zaś w granicach, przewidzianych ustawami, dają polecenia.
Kierownicy sądów wyższych zwracają się do sędziów, nie należących do ich sądów, za pośrednictwem kierownika właściwego sądu.
Sędzia, sprawujący kierownictwo sądu grodzkiego, zwraca się do władz pierwszej instancji bezpośrednio, do władz zaś' centralnych w drodze służbowej przez Ministerstwo Sprawiedliwości.
Jeżeli żądanie skierowano do prokuratury, należy o odmowie lub zwłoce w wykonaniu żądania zawiadomić prokuratora wyższej instancji lub Ministra Sprawiedliwości.
Zgromadzenie ogólne i kolegium administracyjne.
Protokół prowadzi członek zgromadzenia, wyznaczony przez prezesa. Podpisują go prezes i sędzia protokołujący.
Nadzór i administracja sądowa.
W powyższym zakresie prezes sądu okręgowego jest władzą asygnującą i właściwe wnioski może przedstawiać Ministerstwu Sprawiedliwości z pominięciem drogi służbowej, jeżeli prezes sądu apelacyjnego nie zarządzi inaczej bądź w poszczególnej sprawie, bądź co do pewnej kategorji spraw.
Wnioski budżetowe w zakresie wydatków nadzwyczajnych ł większych wydatków jednorazowych, mających charakter inwestycyjny, należy przedstawiać Ministerstwu Sprawiedliwości w drodze służbowej. W tej samej drodze należy przedstawiać projekty umów najmu lokali celem zatwierdzenia ich przez Ministerstwo Sprawiedliwości.
Prezes sądu apelacyjnego, jako władza administracyjna I instancji, wymierza uposażenie oraz przyznaje wszelkie inne należności służbowe sędziom i prokuratorom oraz urzędnikom i funkcjonarjuszom niższym całego okręgu apelacyjnego.
Nadto prezes sądu apelacyjnego sprawuje nadzór nad czynnościami administracyjno - gospodarczemi wszystkich sądów swego okręgu.
Prezes sądu okręgowego prowadzi wykazy służbowe osób, pracujących w sądach grodzkich.
Podział czynności i wydziały (oddziały) sądu.
Wydziały są oznaczane kolejnemi liczbami rzymskiemi w obrębie całego sądu.
Sędzia może należeć do kilku wydziałów.
Jeżeli rodzaj i ilość spraw tego wymaga, sekretarjat wydziału może być podzielony zarządzeniem prezesa na sekcje pod kierunkiem urzędnika, podlegającego kierownikowi sekretarjatu.
Do niego również należy powołanie dodatkowego sędziego z pośród sędziów wydziału w przypadku, przewidzianym w art. 58 § 1. Powołanie sędziego z innego wydziału zarządza prezes sądu.
W okręgach, w których sędziowie handlowi powoływani są także z pośród znawców górnictwa, przewodniczący wydziału powinien powoływać do składu sądzącego w sprawach górniczych przynajmniej jednego sędziego handlowego z tej grupy.
Nadto przewodniczący wydziału kieruje pracą sekrearjatu oraz sprawuje bezpośredni nad nim nadzór.
W razie wątpliwości rozstrzyga kierownik sądu.
Do oddziału należy jeden lub kilku sędziów.
Stosuje się to również w przypadkach, gdy właściwy sędzia jest wyłączony w danej sprawie.
Porządek czynności sądowych.
Jeżeli dotrzymanie powyższego terminu jest niemożliwe, należy w osobnem piśmie do sądu odwoławczego jednocześnie z przesłaniem akt podać przyczyny opóźnienia.
O sprawdzeniu i wydanych zarządzeniach należy uczynić wzmiankę na marginesie repertorium pod ostatnią zapisaną pozycją.
Kierownik sądu powinien czuwać nad wykonywaniem powyższych przepisów.
Redakcja i styl pism sądowych powinny być treściwe, jasne i odpowiadać powadze sądu.
W razie nieprzybycia prokuratora, zawiadamia się jego przełożonego i kierownika sądu.
Wyjątek zachodzi, gdy czynność z natury swojej powinna być dokonana poza sądem, oraz w przypadkach przewidzianych w art. 6 i 7.
Przewodniczący zajmuje zawsze pierwsze (środkowe) miejsce.
Dla ławy przysięgłych wyznacza się osobne miejsce.
W sądach grodzkich sporządzanie wokandy nie jest obowiązkowe.
W wyjątkowych przypadkach, gdy przewidywane jest gromadne przybycie publiczności, którego opanowanie byłoby utrudnione, kierownik sądu reguluje wstęp na salę przez wydanie kart wstępu.
Można również wyznaczyć odpowiednie miejsca dla sprawozdawców czasopism.
Rozprawy, nieprzeprowadzone do godziny szesnastej, można bądź ukończyć tego samego dnia, bądź przenieść na dzień następny.
Przepisy powyższe należy odpowiednio stosować przy dwurazowem urzędowaniu dziennem.
Na rozprawie każda osoba powstaje z miejsca, gdy przemawia do sądu lub gdy sąd do niej się zwraca. Przewodniczący może zezwolić na pozostawanie w pozycji siedzącej chorym i kalekom oraz w innych przypadkach wyjątkowych.
Sędziowie powstają z miejsc tylko podczas odbierania przysięgi.
Na pierwszem miejscu każdego wyroku powinien być zamieszczony napis: "W Imieniu Rzeczypospolitej Polskiej".
Ten tryb postępowania nie będzie stosowany, gdy skierowano sprawę do niewłaściwego sądu grodzkiego wskutek prostej pomyłki. W tym przypadku sąd wezwany kieruje sprawę bezpośrednio do sądu właściwego, zawiadamiając o tem sąd wzywający.
Czas urzędowania i ferje.
Urzędowanie powinno być jednorazowe bez przerwy, jeżeli Minister Sprawiedliwości nie zezwoli na wyjątki.
Na te przypadki należy w podziale czynności, uchwalonym przez kolegjum administracyjne, ustalić kolejność dyżurów sędziów.
W tymże celu mogą być w miarę potrzeby ustanowione dyżury poza godzinami urzędowania w dni powszednie.
Dyżury sekretarzy, urzędników kancelaryjnych i woźnych oznacza kierownik sądu.
Czas trwania dyżuru jednej osoby, poza przypadkami szczególnemi, nie może w jednym dniu przekraczać trzech godzin.
Jeżeli urzędnikowi lub woźnemu wyznaczono dyżur całonocny, należy go zwolnić od zajęć w dniu następnym.
Godziny te oznacza kierownik sądu.
W przypadkach pilnych należy przyjąć interesanta poza godzinami przyjęć.
Adwokaci i obrońcy mają dostęp do sekretarjatów sądowych w ciągu całego czasu urzędowania.
Przepis ten dotyczy także sekretarjatów, w których prowadzone są rejestry publiczne, jak handlowe, stowarzyszeń i inne.
W sądach grodzkich kierownik sądu oznacza stałe dni i godziny, stosownie do potrzeb miejscowych, do przyjmowania i protokołowania ustnych wniosków stron w przypadkach przewidzianych ustawami postępowania sądowego.
Terminy wypoczynku dla sędziów oraz urlopy wypoczynkowe dla urzędników sekretarjatu i niższych funkcjonarjuszów należy wyznaczać w miarę możności w granicach powyższego okresu.
Biuro podawcze.
Przepisy powyższe obowiązują i w stosunku do sędziów śledczych, urzędujących w siedzibie sądu.
Nadto urzędników biura podawczego nie wolno otwierać kopert, zawierających rozporządzenia ostatniej woli.
Prezentatę wówczas kładzie właściwy sekretarz.
Na tych podaniach tudzież na podaniach, które obok innej czynności dotyczą także czynności hipotecznej, prezentata winna zawierać również godzinę i minutę otrzymania pisma.
Wszystkie pisma, które w ciągu godzin urzędowych z poczty razem nadeszły, oraz te, które nadeszły poza godzinami urzędowemi i przyjęte zostały jednocześnie, będą poczytane za wchodzące równocześnie.
Pokwitowanie pisze się według załączonego wzoru.
Odebrane przesyłki doręcza się niezwłocznie urzędnikowi biura podawczego.
Pisma pilne należy oddawać niezwłocznie po otrzymaniu.
Wykazy przechowuje się w sekretarjacie, ułożone w porządku chronologicznym.
Instrukcje szczegółowe w tym względzie wydaje kierownik sądu, który może wprowadzić odpowiednie księgi kontroli doręczeń przez poszczególnych woźnych.
Prezes sądu okręgowego może zarządzić skoncentrowanie w biurze podawczem tego sądu ekspedycji wezwań, zawiadomień, i innych pism ze wszystkich sądów grodzkich, znajdujących się w siedzibie sądu okręgowego, oraz sędziów śledczych tam urzędujących.
W tym przypadku instrukcje wydaje prezes sądu okręgowego.
Sekretarjaty.
Osobny również sekretarjat, pod nazwą sekretarjatu prezydialnego, ma prezes sądu apelacyjnego i prezes sądu okręgowego.
Sąd grodzki, o liczbie sędziów większej niż 10, może mieć w razie potrzeby osobny sekretarjat prezydjalny, jeżeli to zarządzi prezes sądu okręgowego.
W przypadku, gdy niema osobnego sekretarjatu prezydialnego, prowadzenie biurowości w tym zakresie poleca się sekretariatowi sądowemu.
W szczególności dotyczy to zaopatrzenia w materjały piśmienne, opał i oświetlenie, oraz napraw i uzupełnienia inwentarza ruchomego.
Inni urzędnicy mogą mieć bezpośrednią styczność z interesantami tylko na wyraźne zlecanie kierownika sądu lub przewodniczącego wydziału.
Protokół zdawczo-odbiorczy, podpisany przez oddającego i przyjmującego, składa się do akt prezydjalnych.
Biurowość.
Zasady ogólne.
Nowych akt nie zakłada się, jeżeli pismo po załatwieniu ma być zwrócone.
Okładki poszczególnych kategoryj spraw odróżniają się kolorem.
Na tejże karcie kolorowej mieści się pismo sądu niższego do wyższego i odwrotnie, oznajmiające o celu lub przyczynie przesłania akt. W nawiasie oznacza się tę kartę akt, na których są wymienieni pełnomocnicy i obrońcy.
Karty kolorowej nie należy używać, gdy akta przesyła się z żądaniem udzielenia pomocy sądowej.
Na tejże karcie kolorowej biuro podawcze sądu przyjmującego kładzie prezentatę wejścia.
Usprawiedliwienia, przewidziane w §§ 50 i 53, należy załączać do karty kolorowej jako oddzielne pisma.
W wyższej instancji pozostawia się tylko odpis wyroku bądź innego orzeczenia, którem postępowanie zakończono.
W nagłówkach pism, wysyłanych do urzędów, należy podawać przedmiot sprawy, to jest streszczenie pisma, zwłaszcza w pismach, dotyczących spraw objętych poprzedniem pismem.
W odpowiedzi na pisma należy podawać datę i sygnaturę tych pism.
W ten sam sposób układa się w zeszytach odpisy wyroków i innych orzeczeń, pozostawiane w instancjach wyższych.
W sprawach, zwróconych przez Sąd Najwyższy z orzeczeniem, odpis tego orzeczenia, nadesłany przez Sąd Najwyższy, dołącza się do odpisu odnośnego orzeczenia sądu odwoławczego.
Numerację akt w następnych toniach prowadzi się w dalszym ciągu.
Na okładce każdego tomu wypisuje się wszystkie sygnatury.
Na aktach, doręczanych sędziom lub urzędnikom do przygotowania lub sporządzenia orzeczeń, protokółów lub innych pism, wyciska się stempel według załączonego wzoru, w którym zaznacza się datę doręczenia i zwrotu akt.
Przy przesyłaniu akt sądowych i ważniejszych dokumentów pocztą należy je nadawać jako przesyłki polecone.
Repertorja prowadzi się w księgach oprawnych z ponumarowaniemi kartami, których liczbę zaświadcza przy założeniu kierownik sekretarjatu prezydjalnego.
To samo stosuje się do innych ksiąg, lecz tylko wówczas, gdy przepis szczególny tak stanowi; pozatem używać można w ciągu roku luźnych arkuszy, przechowywanych w tymczasowej okładce, które bada oprawione w jedną całość po upływie roku.
Na każdym tomie oraz okładce należy umieścić oznaczenie sądu oraz wydziału (oddziału), nazwę księgi tudzież rok kalendarzowy.
Jeżeli dany tom obejmuje okres kilkoletni, należy uwidocznić to na okładce.
Kierownik sądu może, w miarę potrzeby, wprowadzić dodatkowe księgi pomocnicze i skorowidze.
Kierownik sądu może również wprowadzić potrzebne w danym okręgu sądowym drukowane formularze po zatwierdzeniu ich przez Ministra Sprawiedliwości.
Biurowość w sprawach administracji sądowej.
Każdy dział mieści się w osobnym zeszycie z kartą przeglądową.
Wyłączenie należy zaznaczyć na karcie przeglądowej odpowiedniej grupy lub działu.
Do spraw tych należą w szczególności akta osobowe, tudzież akta, obejmujące przebieg postępowania co do inwestycyj nadzwyczajnych.
W przypadku zabrania akt z miejsca zwykłego ich przechowania, należy złożyć kartką zastępczą.
Jeżeli pismo takie dotyczy kilku grup, należy odpowiednie wyciągi dołączyć do wszystkich grup ze wzmianką o miejscu przechowania oryginału.
O zarządzeniach, ogłoszonych w organie urzędowym Ministerstwa Sprawiedliwości, czyni się. wzmiankę na właściwych kartach przeglądowych (§ 140) z podaniem w krótkich słowach treści i numeru organu urzędowego.
Na każdem piśmie zaznacza się numer, pod którym wciągnięto pismo do dziennika.
Na pismach, które nie mają prezentaty biura podawczego, prezentatę kładzie sekretarz, na pismach zaś poufnych - kierownik sądu.
Kierownik sądu może zarządzić, aby niektórych pism nie rejestrowano.
W sprawach personalnych i podań imiennych skorowidz rzeczowy należy zastąpić skorowidzem alfabetycznym.
Skorowidz może służyć na kilka lat i może być prowadzony także systemem kartkowym.
W sądach o niewielkim ruchu tego rodzaju spraw prowadzenie skorowidzów nie jest obowiązkowe.
W razie wysłania pisma, które nie jest załatwieniem pisma otrzymanego, do rubryki 3 wpisuje się wzmiankę "z urzędu" w skrócie "z u.".
rejestr egzaminów (wzór),
rejestr legalizacji podpisów (wzór),
kontrolę wizytacyj,
wykaz osób, mających zajęcie ubocznie, według stanowisk służbowych (wzór),
kontrolę udzielonych kart pomocy lekarskiej,
listy adwokatów, notarjuszów i obrońców,
skorowidz alfabetyczny osób, należących do sądu, z podaniem ich adresów,
kontrolę wystawionych legitymacyj służbowych wraz ze skorowidzem alfabetycznym (wzory),
listą biegłych i tłumaczów sądowych,
wykaz etatów.
Biurowość w sprawach dyscyplinarnych.
Wzmianki o wznowieniu zapadłych w tym trybie orzeczeń i ich wykonaniu należy zamieszczać w rubryce "uwagi".
Repertorja i skorowidze mogą służyć na kilka lat, wszakże numeracja rozpoczyna się na nowo z początkiem każdego roku.
Biurowość w innych sprawach.
Zamieszkanie i doręczenia w sprawach służbowych.
O każdej zmianie adresu winien zawiadomić tymże trybem najpóźniej w ciągu trzech dni.
Woźni sądowi.
Nazwy sądów.
Wydziały zamiejscowe sądów okręgowych używają nazwy swego sądu z dodatkiem "wydział zamiejscowy w....".
Sądy dla nieletnich powinny mieć w nazwie uwzględniony zakres swojej działalności; nazwa więc takiego sądu będzie brzmiała: "Sąd Okręgowy w ...... - Sąd dla nieletnich", a jeżeli sąd ten ma siedzibę poza siedzibą sądu okręgowego, - w nazwie należy wskazać siedzibę sądu dla nieletnich.
Jeżeli sąd dla nieletnich mieści się w gmachu sądu okręgowego oznaczenie sądu dla nieletnich umieszcza się w sposób przewidziany dla oznaczenia wydziałów.
Jeżeli poszczególne wydziały (oddziały) mieszczą się w osobnych gmachach, to dodać należy do nazwy sądu bliższe oznaczenie tej części sądu, która w danym gmachu się mieści np.: "Wydziały karne", "Wydziały II i III cywilne", "Wydział handlowy", "Wydział karny odwoławczy", "Oddziały karne", "Oddziały cywilne miejskie", "Oddziały cywilne zamiejskie", "Oddziały II i III" i t. p.
Urządzenia zewnętrzne.
Jeżeli sąd lub urząd rozmieszczony jest w kilku budynkach, albo w budynku, mającym kilka wejść, przeznaczonych dla wszystkich, należy tablice orjentacyjne umieścić przy każdem wejściu.
Część sali rozpraw przeznaczona jest na umieszczenie stołu sędziowskiego na podwyższeniu oraz na miejsca dla osób, uczestniczących w rozprawie, i jest oddzielona od pozostałej części, przeznaczonej dla publiczności.
W miejscowościach, gdzie spodziewane jest składanie przysięgi przez osoby, wyznające religję mojżeszową, powinna znajdować się w sądzie tora.
Pieczęcie urzędowe.
Nadto stosuje się postanowienia rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 1929 r. o pieczęciach urzędowych w centralnym zarządzie Ministerstwa Sprawiedliwości, jako też w sądach i urzędach wymiaru sprawiedliwości (Dz. U. R. P. Nr. 48, poz. 396).
Pieczęcie powinny być przechowywane pod zamknięciem, w sposób, wyłączający możliwość jakichkolwiek nadużyć.
Pozatem należy przy użyciu pieczęci stosować się do szczególnych postanowień w tym względzie.
Na pokwitowaniach, które wydaje biuro podawcze (§ 90), pieczęci się nie wyciska.
Inwentarz ruchomości.
Pozatem należy prowadzić księgę inwentarza ruchomości dla całego sądu lub urzędu według przepisów w tym względzie wydanych.
Dla więzień, których przełożonym jest sędzia, sprawujący kierownictwo sądu grodzkiego, księgę inwentarza prowadzi urzędnik, wyznaczony w tym celu przez sędziego.
Archiwum.
Tym samym trybem archiwa mogą być rozłączone.
Jeden egzemplarz doręcza się archiwiście, drugi zaś z pokwitowaniem archiwisty wraca do sekrertarjatu. Egzemplarz, przeznaczony dla sekretarjatu zawiera tylko rubryki od 1 do 3 włącznie.
Wykaz z pokwitowaniem archiwisty; przechowuje właściwy sekretariat.
Wykazy te, złączone w zeszyty, stanowią repertorja archiwalne, w których zaznacza się dalsze czynności, dotyczące danych akt.
W razie potrzeby podział może być więcej szczegółowy, według zarządzeń kierownika sądu.
W archiwach o bardzo znacznej ilości spraw kierownik sądu może, za zgodą prezesa sądu apelacyjnego, wprowadzić skorowidz kartkowy.
W sądach grodzkich można poprzestać na prowadzeniu skorowidza imiennego i przedmiotowego, wspólnych dla wszystkich zeszytów.
Pokwitowania te składa się w porządku chronologicznym i zwraca się po odesłaniu akt do archiwum.
Kierownik sądu może upoważnić archiwistę lub kierownika właściwego sekretarjatu do wydawania odpisów i wyciągów uczestnikom sprawy.
Na odpisach i wyciągach z akt, gdy te mają być opatrzone pieczęcią, wyciska się pieczęć sądową (§ 185).
Akta te należy w archiwum przechowywać oddzielnie według przedmiotów i roczników.
W tych przypadkach nie prowadzi się osobnego repertorjum dla archiwum, akta zaś archiwalne układa się według roczników za koleją numerów sygnatury, w grupach odpowiadających księgom (repertoriom, rejestrom i t. p.), prowadzonym w sekretarjatach sądu.
Czuwanie nad temi aktami należy do obowiązków kierownika sekretarjatu.
Bibljoteka.
Do czynności, związanych z prowadzeniem bibljoteki w miarę możności i potrzeby może być wyznaczony przez kierownika sądu jeden z urzędników.
W bibliotekach większych należy prowadzić skorowidze kartkowe, alfabetyczne, według nazwisk autorów i według przedmiotów.
Książki i wydawnictwa, dostarczane sądom przez Ministerstwo Sprawiedliwości, powinny być wcielane do bibljoteki sądowej, aby uprzystępnić korzystanie z nich osobom, należącym do sądu.
Innym osobom mogą być udzielane i wypożyczane książki oraz wydawnictwa z zezwolenia kierownika sądu bądź sędziego, pod którego kierunkiem bibljoteka pozostaje.
Przepisy przejściowe i końcowe.
Księgi i wzory, będące w zapasie, będą po dostosowaniu do wzorów i przepisów niniejszego regulaminu zużytkowane aż do całkowitego ich wyczerpania.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
KSIĘGA ZARZĄDZEŃ
Wzór do § 90 reg. og.
Wzór do § 95 reg. og.
WYKAZ EKSPEDYCJI
Wzór do § 124 reg. og.
AKTA
Wzór do § 125 reg. og.
Akta Sądu Grodzkiego zawierają kart ......
Wzór do § 132 reg. og.
Wzór do § 147 reg. og.
DZIENNIK PREZYDJALNY
Wzór do § 148 reg. og.
SKOROWIDZ RZECZOWY
Wzór do § 150 reg. og.
REJESTR
Wzór do § 150 reg. og.
REJESTR LEGALIZACYJ.
Wzór do § 150 reg. og.
WYKAZ OSÓB, MAJĄCYCH ZAJĘCIA UBOCZNE.
Wzór do § 150 reg. og.
KONTROLA
wystawionych legitymacyj służbowych.
Wzór do § 150 reg. og.
SKOROWIDZ ALFABETYCZNY
do kontroli legitymacyj służbowych.
Wzór do § 154 reg. og.
REPERTORJUM
spraw dyscyplinarnych
Wzór do § 161 reg. og.
WYKAZ SPRAW DYSCYPLINARNYCH
Wzór do § 197 reg. og.
WYKAZ SPRAW
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1932.110.905 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Regulamin ogólny wewnętrznego urzędowania sądów apelacyjnych, okręgowych i grodzkich. |
Data aktu: | 01/12/1932 |
Data ogłoszenia: | 14/12/1932 |
Data wejścia w życie: | 01/01/1933 |