STATUT PAŃSTWOWEGO BANKU ROLNEGO.
Zadania, siedziba, zakres działalności i uprawnienia Państwowego Banku Rolnego.
Bank ma prawo używania pieczęci z godłem państwowem i napisem w otoku "Państwowy Bank Rolny".
Bankowi przysługuje uprawnienie do używania samoistnego zastępstwa prawnego, z zachowaniem jednak wszelkich uprawnień i przywilejów, zastrzeżonych dla instytucyj państwowych w postępowaniu sądowem i administracyjnem.
Bank może otwierać i zwijać oddziały i przedstawicielstwa w kraju i zagranicą.
W Instytucji Centralnej mają prawo w sposób powyższy podpisywać za Bank: Naczelny Dyrektor, Dyrektorowie Banku, Wicedyrektorowie Banku oraz Prokurenci Instytucji Centralnej, zaś w Oddziałach mają prawo podpisywać, oprócz osób wyżej wymienionych, Dyrektorowie (Kierownicy) Oddziałów i Prokurenci Oddziałów.
Bankowi może być powierzona w drodze rozporządzenia Rady Ministrów likwidacja spraw instytucyj państwowych bądź przez Państwo gwarantowanych, które udzielały kredytu na cele agrarne. o przeznaczaniu majątku państwowego z likwidacji takiej instytucji decyduje Minister, do którego kompetencji należą sprawy instytucji likwidowanej, w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
Nieruchomości, przejęte w celu uchronienia się przed stratami, winny być najdalej w ciągu dwu lat odprzedane, o ile nie zostaną przeznaczone na cele parcelacji i osadnictwa lub na pomieszczenie własne i personelu Banku. Termin ten może być przedłużony przez Ministra Skarbu.
Jednakowoż wykreślanie dłużnych wpisów hipotecznych, zrzeczenie się lub odstąpienie pierwszeństwa hipotecznego co do wpisów hipotecznych, zapisanych na rzecz Banku lub na rzecz instytucji i urzędów, których funduszami Bank administruje, może być dokonywane na mocy dokumentów w powyższy sposób W tym celu przez Bank wystawionych - tylko w odniesieniu do wpisów hipotecznych, zabezpieczających prawa o wartości nieprzewyższającej 10.000 złotych.
Zwolnienie od zobowiązań lub zrzeczenie się praw o wartości przewyższającej sumę złotych 10.000.- muszą być zeznane notarjalnie, o ile formy takiej wymaga prawo.
Odsetki zwłoki od należności z funduszów administrowanych pobierane będą na podstawie zarządzeń władzy dysponującej funduszem.
Na obszarze województwa śląskiego egzekucja wyżej wymienionych należności może się odbywać zarówno w trybie administracyjnym, jak i w trybie ściągania bezspornych należności i opłat skarbowych, wedle obowiązujących w tem województwie przepisów prawnych.
Ponadto Państwowemu Bankowi Rolnemu przysługuje prawo prowadzenia egzekucji we własnym zakresie, zgodnie z przepisami szczególnemi (rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 21 października 1932 r. - Dz. U. R. P. Nr. 91, poz. 769).
Operacje na własny rachunek Banku.
Kredyt długoterminowy.
Ogólna suma będących w obiegli listów zastawnych Banku nie może przekraczać sumy pożyczek amortyzacyjnych, wydanych w listach zastawnych, a niespłaconych.
Suma obligacyj, znajdujących się w obiegu, nie może przekraczać sumy na ich podkład wydanych, a niespłaconych pożyczek amortyzacyjnych.
Niezależnie od powyższych zabezpieczeń Skarb Państwa poręcza solidarnie zapłatę procentów i kapitałów w granicach przyjętych za listy zastawne oraz za obligacje gwarancyj (§ 42).
Przepisy p. p. 1 i 5 nie mają zastosowania do 7% listów zastawnych, wypuszczonych na podstawie przepisów emisyjnych z dnia 9 marca 1928 r. (Monitor Polski z dnia 29 października 1928 r. Nr. 250), stanowiących odrębną serję, nieoznaczoną numerem, oraz do obligacyj melioracyjnych, wypuszczonych na podstawie przepisów emisyjnych z dnia 11 czerwca 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 65, poz. 595), stanowiących również odrębną serję, nieoznaczoną numerem.
Właściciel listów zastawnych lub obligacyj może poddać je zastrzeżeniom (zawinkulować) według przepisów, jakie będą wydane w myśl § 41 niniejszego Statutu.
W tym ostatnim wypadku złożone na mocy takiej umowy listy zastawne nie mogą być z depozytu przed rozwiązaniem umowy bez zgody Państwowego Banku Rolnego wycofane, nawet w drodze egzekucji lub z powodu otwarcia upadłości (konkursu) do majątku właściciela.
Wraz z przejściem prawa własności listów zastawnych, w ten sposób zdeponowanych, czy w drodze umowy dobrowolnej, czy sprzedaży przymusowej na nabywcę z mocy samego prawa przechodzą uprawnienia i obowiązki poprzedniego właściciela wynikające z umowy depozytowej. Umową, którą posiadacz tych listów składa je w Państwowym Banku Rolnym, może Bank być upoważniony do realizacji złożonych listów na warunkach, urnową określonych, a zmiana takich postanowień umownych nie może być bez zgody obu stron dokonana.
Wycofanie z obiegu listów zastawnych i obligacyj odbywa się przez losowanie albo przez wykup ich na giełdzie lub z wolnej ręki.
Wypłata za wylosowane listy zastawne i obligacje dokonywana będzie podług ich imiennej wartości.
Wartość brakujących a niezapadłych kuponów od wylosowanych listów zastawnych i obligacyj będzie potrącona z należności za te papiery.
W ten sam sposób unieważnione i zniszczone być powinny również listy zastawne i obligacje nabyte na giełdzie lub z wolnej ręki, celem wycofania z obiegu.
Należności za kupony niepodniesione w ciągu lat 5 oraz należności za wylosowane listy zastawne i obligacje, niepodniesione w ciągu lat 30 od dnia płatności - ulegają przedawnieniu.
Ciężary wieczyste i służebności, które zachowują pierwszeństwo przed pożyczką, powinny być ocenione i potrącone z szacunku nieruchomości.
Na obszarze województw poznańskiego, pomorskiego i górnośląskiej części województwa śląskiego pożyczki, udzielane przez Państwowy Bank Rolny w listach zastawnych, zabezpieczane będą hipoteką zwyczajną w rozumieniu § 1113 Kodeksu Cywilnego z roku 1896.
Przepisy powyższe mają zastosowanie i do pożyczek w obligacjach melioracyjnych, wymagających hipotecznego zabezpieczenia, z tem jednak, że w tym Wypadku szacunek może być ustalony z uwzględnieniem postanowień § 48 niniejszego Statutu.
Przynależnościom tym służy pierwszeństwo równe z kapitałem, o ile te odsetki, koszty i dodatki administracyjne nie zalegają za czas dłuższy, niż 3 lata wstecz od dnia przymusowej licytacji.
Zaległościom z tytułu pożyczek w listach zastawnych i w obligacjach melioracyjnych Państwowego Banku Rolnego oraz przynależnościom tych pożyczek, powstałym przed dniem 1 stycznia 1932 r., przysługuje aż do całkowitego ich umorzenia równe pierwszeństwo hipoteczne z kapitałem. Zarzut przedawnienia przeciw roszczeniom z tytułu tych zaległości i przynależności nie może być podnoszony.
W wyjątkowych wypadkach, o ile w toku trwania umowy pożyczkowej z dłużnikiem, instytucje ubezpieczeniowe obniżą sumy ubezpieczenia budynków od ognia, Państwowy Bank Rolny może utrzymać ubezpieczenie niższe od sumy określonej w poprzednim ustępie.
W razie częściowego lub całkowitego zniszczenia budowli położonych na nieruchomościach obciążonych długoterminowemi pożyczkami Banku, skutkiem wypadku, wchodzącego w zakres odpowiedzialności zakładów ubezpieczeń (pożar, wybuch i t. p.), odszkodowanie nie może być wypłacone bez zezwolenia Banku.
Bank ma prawo bez zgody ubezpieczonego dłużnika i bez względu na obowiązujące w tej mierze przepisy ustawowe podjąć z instytucji ubezpieczeniowej odszkodowanie i użyć je na pokrycie nieumorzonej części pożyczki oraz innych wynikających z niej należności, jeśli nie uzna, że odszkodowanie ma być użyte na odbudowę.
Postanowienia niniejszego artykułu nie mogą w żadnym przypadku naruszać praw wierzycieli, których wierzytelności poprzedzają w hipotece pożyczkę Banku.
Część raty stanowiąca kwotę na umorzenie kapitału, może być uiszczona w listach zastawnych, względnie w obligacjach melioracyjnych podług imiennej ich wartości, jednak nie później jak w terminie płatności raty i walorami tej serji, w których pożyczka była wypłacona.
Pożyczka, przeniesiona do nowego okresu umorzenia, zachowuje takie samo pierwszeństwo hipoteczne, jakie służyło pierwotnej pożyczce.
Wypłacone na rachunek dłużnika sumy na pokrycie jego zobowiązań będą przez Bank odeń ściągnięte przy spłacie rat pożyczkowych wraz z procentem prawnym od dnia dokonania przez Bank zapłaty zastępczej.
O ile Państwowy Bank Rolny przed terminem licytacyjnym nie zażąda sałaty swej wierzytelności, pożyczka Banku pozostawiona będzie w całości na tem samem miejscu hipotecznem, wszystkie zaś zobowiązania poprzedniego właściciela względem Banku z tytułu tej pożyczki, nie wyłączając jego osobistej odpowiedzialności za dług, przechodzą do nowego właściciela nieruchomości z mocy samego prawa.
Należności Banku z tytułu tej pożyczki, zaległe do dnia licytacji, winny być pokryte w gotówce z licytacyjnej ceny kupna. Należności te mogą być wpłacone bezpośrednio do Banku.
Jeżeli pożyczka Banku wpisana jest na dalszem miejscu hipotecznem, ale objęta jest ceną nabycia z licytacji, przepisy ust. 2 i 3 będą miały zastosowanie.
W razie nabycia przez Państwowy Bank Rolny na licytacji nieruchomości, obciążonej pożyczką długoterminową Banku, umorzenie tej pożyczki częściowe lub całkowite oraz wykreślenie jej z wykazu hipotecznego, bądź też pozostawienie w wykazie hipotecznym zabezpieczających pożyczkę wpisów, celem późniejszego przejęcia pożyczki przez, nabywcę, któremu Bank nieruchomości odprzeda, zależy od uznania Banku.
Przy wszelkich, poza licytacyjną sprzedażą, przeniesieniach tytułów własności do nieruchomości obciążonej pożyczką Państwowego Banku Rolnego w listach zastawnych lub obligacjach, wszystkie zobowiązania poprzedniego właściciela względem Banku, związane z tą pożyczką, nie wyłączając jego osobistej odpowiedzialności za dług, przechodzą z mocy samego prawa na nowonabywcę.
O ile nabycie, nie wyłączając nabycia z licytacji publicznej, nastąpiło bez wyjednania zgody Państwowego Banku Rolnego na pozostawienie pożyczki na hipotece, uprawnienia Banku do przedterminowego ściągnięcia pożyczki, zastrzeżone w umowie pożyczkowej, pozostają w mocy.
Wszelkie umowy i decyzje sądowe, sprzeczne z przepisami niniejszego paragrafu, są wobec Banku nieważne z mocy samego prawa i nie mogą być hipotecznie wykonane.
Władze sądowe i hipoteczne oraz notarjusze winni najpóźniej w ciągu miesiąca powiadomić Państwowy Bank Rolny o wszelkiej zmianie tytułu własności do nieruchomości obciążonej pożyczka Państwowego Banku Rolnego.
Wysokość dodatku administracyjnego uchwala Rada Nadzorcza i zatwierdza na wniosek Prezesa Banku Minister Skarbu.
Wzory listów zastawnych i obligacyj, ich imienna wartość, terminy losowania listów zastawnych i obligacyj oraz wypłat kuponów i wylosowanych listów zastawnych i obligacyj, warunki ewentualnego poddania zastrzeżeniom (zawinkulowania) listów i obligacyj, sposób wykonywania nadzoru nad umorzeniem i emisja, wysokość, sposób lokowania funduszu rezerwowego listów zastawnych i obligacyj oraz innych funduszów, związanych z emisją listów i obligacyj, usiali Minister Skarbu na wniosek Prezesa Banku.
2 Postanowienia szczegółowe o kredycie w listach zastawnych.
Pożyczki takie będą również udzielane właścicielom nieruchomości ziemskich niezależnie od ich obszaru, na zapłaty obciążeń hipotecznych przy parcelacji tychże nieruchomości.
Normy obszarów gospodarstw rolnych, na których nabycie Bank będzie udzielał kredytu, ustalane będą przez Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
Najniższą wysokość pożyczek ustala Minister Skarbu na wniosek Prezesa Banku z tem, że pożyczka nie może być niższą od sumy 1.000 złotych.
Oprócz wyżej wymienionego przywileju, posiadaczom tych listów i kuponów od nich służy również ustawowy przywilej pierwszeństwa zaspokojenia na ratach, wpłaconych na pokrycie wymienionych pożyczek, na specjalnym funduszu rezerwowym listów zastawnych i obligacyj oraz na specjalnych funduszach rezerwowych poszczególnych seryj listów zastawnych.
Co do zaspokojenia z innych części majątku Banku, posiadacze listów zastawnych stoją narówni z innymi wierzycielami.
Ponadto właściciel obciążonej nieruchomości do czasu całkowitej spłaty pożyczki podlega wszelkim rygorom i przepisom, wynikającym ze Statutu Państwowego Banku Rolnego, zarówno już wydanym, jak też mogącym być wydanemi w przyszłości w związku z uzupełnieniem lub zmianą niniejszego Statutu.
Wreszcie, o ile obciążona nieruchomość jest nabyta z parcelacji, dokonanej wedle przepisów ustawy z dnia 28 grudnia 1925 r. o wykonaniu reformy rolnej (Dz. U. R. P. z 1926 r. Nr. 1, poz. 1), obok wpisu hipotecznego zabezpieczenia pożyczki (hipoteki, prawa zastawu), winna być dokonana adnotacja - ostrzeżenie z art. 54 tejże ustawy.
3. Postanowienia szczegółowe o kredycie w obligacjach melioracyjnych.
Wysokość pożyczek udzielonych na meljoracje nie może przekraczać rzeczywistych kosztów meljoracyjnych. Nadto przewidywane wskutek meljoracji przeciętne zwiększenie dochodu z danej posiadłości nie powinno być niższe od rat, należnych od pożyczki przyznanej na meljoracje.
Ponadto nieruchomość, na której zabezpieczona została pożyczka w obligacjach melioracyjnych, cło czasu całkowitej jej spłaty podlega pozostałym rygorom wyszczególnionym w § 45 niniejszego Statutu.
Oprócz wyżej wymienionego przywileju, posiadaczom tych obligacyj i kuponów od nich służy również ustawowy przywilej pierwszeństwa zaspokojenia na ratach, wpłacanych na pokrycie wymienionych pożyczek, na specjalnym funduszu rezerwowym listów zastawnych i obligacyj, oraz na specjalnych funduszach rezerwowych poszczególnych seryj obligacyj. Co do zaspokojenia z innych części majątku Banku, posiadacze obligacyj meljoracyjnych stoją narówni z innymi wierzycielami.
Kredyt krótkoterminowy i inne operacje Państwowego Banku Rolnego.
Państwowy Bank Rolny może w wykonywaniu swych niniejszym Statutem przewidzianych zadań i czynności korzystać ze współpracy i współdziałania wymienionych instytucyj, na zasadach ustalonych przez Radę Nadzorczą, w szczególności przez udzielanie im zastępstw Banku.
W szczególności do zakresu operacyj Banku należy:
Bank nie jest obowiązany podawać powodów nieprzyjęcia wekslu.
Zastaw ruchomości odbywa się drogą przejęcia przez Bank w naturze na skład lub też przejęcia dokumentów, dostatecznie zabezpieczających prawo Banku do przedmiotu zastawu.
Uchwalony przez Radę Nadzorczą wykaz papierów wartościowych oraz wykaz towarów i kosztowności, na które Bank może udzielać kredytu, oraz stosunek procentowy pomiędzy maksymalną wysokością pożyczki, a wartością zastawu, podlegają zatwierdzeniu Ministra Skarbu, na wniosek Prezesa Banku.
W wypadku niezaspokojenia zabezpieczonej zastawem ruchomym wierzytelności Banku w terminie, przewidzianym w warunkach pożyczki, Bank wezwie dłużnika listem poleconym cło zaspokojenia przypadającej od niego należności w terminie co najmniej 15-dniowym od daty wysłania. Jeżeli dłużnik po upływie tego terminu nie uskuteczni zapłaty, może Bank przystąpić do sprzedaży zastawu; gdyby Bank nie przystąpił do sprzedaży w całości lub w części w ciągu 5 dni od upływu terminu, wskazanego w wezwaniu, obowiązany jest ponownie zawiadomić dłużnika o zamierzonej sprzedaży, wyznaczając ponownie termin co najmniej 15-dniowy.
Bank ma prawo przyjęte jako zastaw pożyczek terminowych papiery wartościowe, złoto, srebro i kosztowności oraz towary realizować dla zaspokojenia swych wierzytelności, pod zastaw tych rzeczy udzielonych, bądź na giełdzie pieniężnej lub towarowej, o ile są przedmiotem tranzakcyj giełdowych, bądź w drodze przeprowadzonej we własnym zarządzie publicznej licytacji.
Nadwyżkę, jaka się okazać może po zaspokojeniu wierzytelności i kosztów sprzedaży, Bank przechowuje jako depozyt do dyspozycji dłużnika, gdyby zaś kwota uzyskana ze sprzedaży zastawu nie wystarczała na zaspokojenie pretensyj Banku, dłużnik obowiązany jest pokryć resztę pretensyj.
Bank może powyższych przepisów nie stosować do weksli własnych (solą weksli), przyjmowanych na zabezpieczenie kredytu, udzielonego przez Bank, a wystawianych:
Ponadto uwzględnione być mają postanowienia zawarte w §§ 28, 29 i 31.
Sumy złożone w Banku, jako wkłady oraz na rachunek bieżący, nie mogą podlegać aresztowi ani sekwestrowi inaczej, jak drogą określoną w ustawie postępowania cywilnego.
Stopę procentową dla wkładów ustanawia Rada Nadzorcza, a uchwały Rady Nadzorczej zatwierdza na wniosek Prezesa Banku Minister Skarbu.
Lokowane w Banku sumy na książeczki oszczędności do 2.500 złotych nie podlegają zajęciu egzekucyjnemu.
Stopę procentową dla wkładek oszczędnościowych ustanawia Rada Nadzorcza, a uchwały Rady Nadzorczej zatwierdza na wniosek Prezesa Banku Minister Skarbu.
Szczegółowe przepisy o wkładkach i książeczkach oszczędnościowych określa regulamin.
Ogólna suma takich udziałów nie może przewyższać 10% kapitału zakładowego Banku.
Działalność parcelacyjna Państwowego Banku Rolnego.
O ile osoby, których prawa są hipotecznie zabezpieczone nie wyrażają zgody na przedterminową spłatę lub też wartość uprawnień, nieujawniona w hipotece, nie zostaje zgodnie oceniona, wówczas przedterminowa spłata wierzytelności i ciężarów nastąpi w tych granicach i tym trybem, jaki ustanawia rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 28 grudnia 1927 r. o uregulowaniu ciężarów i wierzytelności, ciążących na przymusowo wykupionych nieruchomościach ziemskich (Dz. U. R. P. z 1928 r. Nr. 3, poz. 22). O przejęciu służebności wedle art. 2 tego rozporządzenia orzekać będzie w trybie części 2 tego artykułu właściwy miejscowo okręgowy urząd ziemski.
Właściwy wedle art. 6 tego rozporządzenia sąd. ustali na wniosek Państwowego Banku Rolnego wartość ciężarów i wierzytelności spornych oraz sposób ich spłaty, nie żądając uprzedniego złożenia potrzebnej na zaspokojenie tych ciężarów i wierzytelności sumy. Złożenie przez Państwowy Bank Rolny ustalonej orzeczeniem sądu sumy do depozytu sądu uzasadnia żądanie wykreślenia z hipoteki wszelkich nieprzyjętych ciężarów i wierzytelności.
Doręczenie wierzycielom hipotecznym i uprawnionym ciężarów hipotecznie zabezpieczonych wezwań do przyjęcia przedterminowych spłat Państwowy Bank Rolny uskuteczniać będzie za pośrednictwem właściwych okręgowych urzędów ziemskich.
Administrowanie funduszami powierzonemi przez Rząd.
Administrację temi funduszami wykonywuje Bank na zasadach ustalonych przez władze powołane do dysponowania temi funduszami.
Decyzje Banku o przenoszeniu do nowego okresu umorzenia należności Skarbu Państwa, administrowanych przez Bank, będą ujawnione w hipotece bez udziału wierzycieli hipotecznych na jednostronny wniosek Państwowego Banku Rolnego lub właściciela nie ruchomości.
Pożyczka przeniesiona do nowego okresu umorzenia zachowuje takie samo pierwszeństwa hipoteczne, jakie służyło pierwotnej pożyczce.
Rachunkowość i sprawozdawczość.
Preliminarze dodatkowe na wydruki, nieprzewidziane w budżecie, winny być po uchwaleniu przez Radę Nadzorczą przedstawione przez Prezesa Banku do zatwierdzenia Ministrowi Skarbu.
Gdy ogólny fundusz rezerwowy osiągnie wysokość równą kapitałowi zakładowemu Banku, powołane 35% (punkt 1) zysku będą przelewane w 1/2 na fundusz rezerwowy, a w 1/2 na kapitał zakładowy.
Podział czystego zysku zatwierdza Minister Skarbu na wniosek Prezesa Banku.
Organizacja Banku.
Zwierzchni nadzór nad Bankiem wykonywa Minister Skarbu
Prezes Banku otrzymuje stałe uposażenie z budżetu Banku.
Wysokość uposażenia Prezesa Banku oraz inne warunki służbowe ustala Rada Ministrów.
Prezes Banku może być odwołany przez Prezydenta Rzeczypospolitej na podstawie uchwały Rady Ministrów, powziętej na wniosek Ministra Skarbu i Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych.
Prezesem Banku nie może być osoba, do której majątku wdrożono postępowanie upadłościowe lub ugodowe, albo osoba pozbawiona zdolności do działań prawnych lub pełni praw obywatelskich.
Prezesowi Banku służy prawo zawieszania uchwał Rady, które, zdaniem jego, wykraczają przeciw ustawom, statutowi Banku lub interesowi państwowemu. Zawierzoną uchwałę przedstawia Prezes Ministrowi Skarbu, może jednak uprzedniej przedłożyć uchwałę do reasumpcji Radzie Nadzorczej.
Prezes Banku przedstawia Ministrowi Skarbu wraz z opinją Rady Nadzorczej, wnioski o kandydatach na stanowiska Naczelnego Dyrektora i Dyrektorów Banku oraz zgłasza Ministrowi Skarbu wraz z opinja Rady Nadzorczej, wnioski o ich zwolnienie. Prezes Banku, po zasięgnięciu opinji Rady Nadzorczej powołuje i zwalnia na wniosek Naczelnego Dyrektora, Wicedyrektorów Banku oraz Dyrektorów (Kierowników) Oddziałów, Prezes na wniosek Naczelnego Dyrektora nadaje i odwołuje prokury dla pracowników Banku.
Prezes Banku niż prawo brać udział w posiedzeniach Dyrekcji z głosem doradczym.
Prezes Ranku ma prawo wstrzymać do uchwały Rady Nadzorczej wykonanie uchwały Dyrekcji, uznanej przeze i za niezgodne z ustawami, ze Statutem Banku i z podstawowemi zadaniami Banku.
Prezes składa Ministrom: Skarbu oraz Rolnictwa i Reform Rolnych raz na miesiąc ustne sprawozdanie z działalności Banku.
Wiceprezes Banku zastępuje Prezesa Banku w razie jego nieobecności oraz pełni inne obowiązki przekazane mu przez Prezesa.
Postanowienia § 89 ust. 2 i 3 oraz § 81 dotyczą również Wiceprezesa Banku.
W razie niepowołania Wiceprezesa, lub w razie jego nieobecności zastępuje go powołany przez Prezesa Banku członek Rady Nadzorczej.
Członkowie Rady Nadzorczej mogą być każdego czasu odwołani przez władzę, która ich powołuje.
Członkowie Rady Nadzorczej nie mogą być równocześnie ani posłami, ani senatorami.
Członkiem Rady Nadzorczej nie może być osoba, do której majątku wdrożono postępowania upadłościowe, ugodowe lub nadzór sądowy, albo osoba pozbawiona zdolności do działań prawnych lub pełni praw obywatelskich.
Rada Nadzorcza może specjalne zadania i poszczególne sprawy poruczać do opracowania i uchwalania komitetom specjalnym, złożonym z członków Rady. Jeśli zadania poruczone specjalnym komitetom wymagają pracy w ciągu dłuższego okresu czasu, wówczas członkowie komitetu uprawnieni są do otrzymywania specjalnego wynagrodzenia, którego wysokość określi Minister Skarbu.
Członkowie Dyrekcji Banku biorą udział we wszystkich posiedzeniach Rady Nadzorczej z głosem doradczym, z wyjątkiem wypadków, gdy w Radzie omawiane są sprawy osobiste członków Dyrekcji oraz gdy nieobecności członków Dyrekcji żąda Rada.
Naczelny Dyrektor względnie wyznaczony przezeń Dyrektor przedstawia Radzie Nadzorczej wszelkie wnioski Dyrekcji.
W szczególności do zakresu działalności Rady Nadzorczej należy rozpoznawanie i uchwalanie wniosków w przedmiocie:
Uchwały w sprawie wniosków wyszczególnionych w pp. 1, 3, 5; 8 i 9 wymagają zatwierdzenia Ministra Skarbu na wniosek Prezesa Banku, przyczem do wniosków wyszczególnionych w p. 1 i 9 w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa i Reform Rolnych.
Regulamin określi sprawy, wymagające kolegjalnego załatwienia i uchwały Dyrekcji oraz niezbędny do tego komplet na posiedzeniach Dyrekcji, jak również ustali tryb jej urzędowania i sposób zastępowania nieobecnych Dyrektorów.
Członkowie Dyrekcji Państwowego Banku Rolnego nie mogą być równocześnie posłami, bądź senatorami, ani zajmować żadnego płatnego państwowego, komunalnego lub prywatnego stanowiska, ani też bez zgody Ministra Skarbu uczestniczyć we władzach kierowniczych lub nadzorczych jakichkolwiek przedsiębiorstw.
W szczególności do zakresu działania Dyrekcji należy:
Do Naczelnego Dyrektora należy bezpośrednio kierownictwo i nadzór służbowy nad personelem Banku, jako też przyjmowanie i zwalnianie pracowników Banku w zakresie ustalonym w przepisach o służbie w Państwowym Banku Rolnym.
Naczelny Dyrektor ponosi odpowiedzialność za zgodne z obowiązującemi przepisami i zarządzeniami władz funkcjonowanie Banku; takaż odpowiedzialność przed Naczelnym Dyrektorem ponoszą poszczególni Dyrektorowie Banku w zakresie powierzonych im funkcyj.
Dyrektor (Kierownik) Oddziału zarządza bezpośrednio sprawami Oddziału, zgodnie z regulaminem, który określi kompetencję i odpowiedzialność Dyrektorów (Kierowników) Oddziałów i ich stosunek do Dyrekcji. Dyrektor (Kierownik) Oddziału decyduje samodzielnie o nabywaniu nieruchomości celem uchronienia Banku przed stratami z tytułu kredytu długoterminowego i o skierowaniu egzekucji do nieruchomości, nie wyłączając trybu wypływającego z uwagi do art. 1527 U. P. C. z 1864 r.
W sporach, wynikających z działalności Oddziałów, Państwowy Bank Rolny może być pozywany w siedzibie Oddziałów.
Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają z pośród siebie przewodniczącego ł uchwalają wnioski zwykłą większością głosów. Do prawomocności uchwał potrzebna jest obecność przynajmniej 3 członków.
Obowiązki i uprawnienia Komisarza Ministra Skarbu bliżej określi pismo nominacyjne. W szczególności obowiązkiem Komisarza będzie:
Wynagrodzenie za swoje czynności otrzymuje Komisarz oraz jego zastępcy z funduszów Banku, w wysokości oznaczonej przez Ministra Skarbu.
Obowiązki i uprawnienia Komisarza Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych oraz jego zastępców zostaną bliżej określone w pismach nominacyjnych. W szczególności obowiązkiem Komisarza Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych oraz jego zastępców będzie:
Czynności, przewidziane w części II-ej art. 59 ustawy z dnia 28 grudnia 1925 r. o wykonaniu reformy rolnej (Dz. U. R. P. z 1926 r. Nr. 1, poz. 1) pełnią przy Instytucji Centralnej Państwowego Banku Rolnego Komisarz Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych oraz jego zastępcy; przy Oddziałach Państwowego Banku Rolnego dla pełnienia tych czynności Minister Rolnictwa i Reform Rolnych mianuje swych Komisarzy Agrarnych.
Wynagrodzenie za swoje czynności otrzymuje Komisarz Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych, jego zastępcy oraz Komisarze Agrarni z funduszów Banku w wysokości, oznaczonej przez Ministra Skarbu w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa i Reform Rolnych.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1932.117.967 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Statut Państwowego Banku Rolnego. |
Data aktu: | 26/11/1932 |
Data ogłoszenia: | 30/12/1932 |
Data wejścia w życie: | 30/12/1932 |