Wolna (nadwodna) burta statków morskich i międzynarodowe świadectwa wolnej burty.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU I HANDLU
z dnia 18 października 1933 r.
o wolnej (nadwodnej) burcie statków morskich i o międzynarodowych świadectwach wolnej burty. *

Na podstawie art. 4 i 7 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 listopada 1930 r. o bezpieczeństwie statków morskich (Dz. U. R. P. Nr. 80, poz. 632) oraz art. 2 ustawy z dnia 17 marca 1933 r. w sprawie ratyfikacji międzynarodowej konwencji o linjach ładunkowych, podpisanej w Londynie dnia 5 lipca 1930 r., wraz z protokółem końcowym, załącznikami I, II, III, IV, oraz aktem końcowym międzynarodowej konferencji o linjach ładunkowych z 1930 r. (Dz. U. R. P. Nr. 25, poz. 205), zarządzam co następuje:
§  1.
1.
Polskie statki handlowe morskie, odbywające podróże międzynarodowe, powinny być cechowane znakami wolnej (nadwodnej) burty i posiadać międzynarodowe świadectwo wolnej burty - zgodnie z przepisami i warunkami, ustanowionemu w międzynarodowej konwencji o linjach ładunkowych, podpisanej w Londynie dnia 5 lipca 1930 r., wraz z protokółem końcowym, załącznikami I, II, III, IV, oraz aktem końcowym międzynarodowej konferencji o linjach ładunkowych z 1930 r. (Dz. U. R. P. z 1933 r. Nr 95, poz. 737).
2.
Wyżej wymienionym obowiązkom podlegają również statki obce, znajdujące się w portach lub na wodach terytorjalnych polskich.
§  2.
Od obowiązków wymienionych w § 1 są zwolnione:
a)
okręty wojenne,
b)
jachty spacerowe,
c)
statki nieprzewożące ładunków ani pasażerów,
d)
statki rybackie, o ile służą wyłącznie dla celów rybołówstwa,
e)
wszelkie siatki polskie o pojemności brutto mniejszej niż 50 t.,
f)
wszelkie statki obce o pojemności brutto mniejszej niż 150 t.
§  3.
Statki, ocechowane znakami wolnej (nadwodnej) burty i posiadające międzynarodowe świadectwo wolnej burty, obowiązane są do przestrzegania postanowień wyżej wspomnianej konwencji z dnia 5 lipca 1930 r., dotyczących największego dopuszczalnego zanurzenia statku, zależnie od warunków klimatycznych, stref, obszarów okresowych oraz rodzaju przewożonych ładunków.
§  4.
1.
Obliczania i badania wolnej (nadwodnej) burty statków polskich dokonywają Urząd Morski lub wskazane przez Ministra Przemysłu i Handlu instytucje (towarzystwa) klasyfikacyjne, których spisy są ogłaszane w Dzienniku Urzędowym "Monitor Polski".
2.
Urząd Morski lub wskazane instytucje klasyfikacyjne wydają właścicielowi, armatorowi lub kapitanowi statku międzynarodowe świadectwo wolnej burty na dowód obliczenia wolnej (nadwodnej) burty i ocechowania statku w myśl przepisów konwencji z dnia 5 lipca 1930 r.
3.
Statek, który uzyskał międzynarodowe świadectwo wolnej burty powinien być nie rzadziej jak raz w ciągu każdych 12 miesięcy przedstawiany do oględzin tej instytucji, która świadectwo wydała.
§  5.
1. 1
Urząd Morski lub instytucja klasyfikacyjna, która dokonywa obliczenia i wydaje międzynarodowe świadectwo wolnej burty, stawia na świadectwie obok cechy wolnej burty swoje inicjały: Urząd Morski - inicjały M. Ż.; inicjały instytucyj klasyfikacyjnych ogłasza Minister Przemysłu i Handlu w Dzienniku Urzędowym "Monitor Polski" (§ 4 p. 1).
2.
Instytucje klasyfikacyjne obowiązane są do składania Urzędowi Morskiemu odpisów wszystkich dokonanych obliczeń wolnej burty statków polskich i rezultatów dokonanych oględzin, jak również zawiadomić o wypadkach niewykonania obowiązku, wymienionego w § 4 p. 3.
3.
Obliczanie i badanie wolnej (nadwodnej) burty jest dokonywane na koszt właściciela. Koszta te nie mogą być wyższe od norm, ustalonych przez Ministra Przemysłu i Handlu w drodze zarządzenia, ogłoszonego w Dzienniku Urzędowym "Monitor Polski".
§  6.
Nadzór nad przestrzeganiem w portach polskich postanowień konwencji z dnia 5 lipca 1930 r. sprawuje Urząd Morski.
§  7.
1.
Międzynarodowe świadectwo wolne] burty powinno stale znajdować się na statku.
2.
Na statkach polskich obowiązanych do posiadania międzynarodowego świadectwa wolnej burty, powinien znajdować się egzemplarz konwencji z dnia 5 lipca 1930 r. o linjach ładunkowych w wydaniu oficjalnem, lub poświadczony przez Urząd Morski.
§  8.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z wyjątkiem § 1, który uzyskuje moc obowiązującą w trzy miesiące od dnia ogłoszenia.
* Z dniem 24 marca 1942 r. zawiesza się moc obowiązującą nin. rozporządzenia na czas obowiązywania rozporządzenia z dnia 24 marca 1942 r. o wolnej (nadwodnej) burcie statków morskich i o międzynarodowych świadectwach wolnej burty (Dz.U.42.3.5), zgodnie z § 14 rozporządzenia zmieniającego.
1 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministra Żeglugi z dnia 19 stycznia 1950 r. (Dz.U.50.4.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lutego 1950 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1933.95.739

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wolna (nadwodna) burta statków morskich i międzynarodowe świadectwa wolnej burty.
Data aktu: 18/10/1933
Data ogłoszenia: 05/12/1933
Data wejścia w życie: 05/12/1933, 06/03/1933