Weryfikacja praw emerytalnych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 20 lipca 1949 r.
w sprawie weryfikacji praw emerytalnych.

Na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 1 lipca 1949 r. o zmianie niektórych przepisów o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszów państwowych i zawodowych wojskowych (Dz. U. R. P. Nr 42, poz. 304) zarządza się, co następuje:
§  1.
Powołane w rozporządzeniu niniejszym artykuły bez bliższego określenia oznaczają artykuły ustawy z dnia 1 lipca 1949 r. o zmianie niektórych przepisów o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszów państwowych i zawodowych wojskowych (Dz. U. R. P. Nr 42, poz. 304). Użyte w rozporządzeniu określenie "Komisja" oznacza komisję weryfikacyjną, przewidzianą w art. 20, bądź komplet orzekający tej komisji.
§  2.
1.
Przewodniczącego Komisji i sześciu jego zastępców wyznacza Prezes Rady Ministrów: jako członków Komisji delegują: Minister Bezpieczeństwa Publicznego i Minister Skarbu - po sześciu przedstawicieli i po trzech zastępców oraz Centralna Rada Związków Zawodowych - sześciu przedstawicieli i trzech zastępców spośród członków Związku Zawodowego Pracowników Państwowych tudzież po trzech przedstawicieli i po jednym zastępcy spośród członków innych związków zawodowych, zrzeszających pracowników poszczególnych działów służby państwowej.
2.
Komisja orzeka w kompletach, w skład których wchodzą: jako przewodniczący - zastępca Przewodniczącego Komisji oraz jako członkowie:
1)
przedstawiciel Ministra Bezpieczeństwa Publicznego,
2)
przedstawiciel Ministra Skarbu,
3)
przedstawiciel władzy naczelnej, której emeryt podlegał ostatnio w czynnej służbie, a w braku takiej władzy - przedstawiciel Prezydium Rady Ministrów,
4)
przedstawiciel Centralnej Rady Związków Zawodowych, delegowany ze związku zawodowego, zrzeszającego pracowników tego działu służby państwowej, w którym emeryt pełnił ostatnio czynną służbę, a w braku takiego związku, przedstawiciel Związku Zawodowego Pracowników Państwowych.
3.
Członków Komisji, wyszczególnionych w ust. 2 pkt 3 delegują: Prezydium Rady Ministrów - sześciu przedstawicieli i trzech zastępców oraz właściwe władze naczelne - po trzech przedstawicieli i po jednym zastępcy.
§  3.
1.
Przewodniczący Komisji nie bierze udziału w posiedzeniach kompletów orzekających; sprawuje on jedynie ogólne kierownictwo nad działalnością Komisji, czuwa nad skoordynowaniem prac kompletów orzekających, nad stosowaniem jednolitych zasad orzekania oraz nad przepisowym przebiegiem weryfikacji i w tym zakresie może wydawać zarządzenia i instrukcje.
2.
W szczególności Przewodniczący Komisji:
1)
zwraca się do właściwych władz i do Centralnej Rady Związków Zawodowych o wyznaczenie przedstawicieli do kompletów orzekających, wyznacza imiennie do poszczególnych kompletów swoich zastępców jako przewodniczących kompletów oraz przedstawicieli władz i związków zawodowych, jako członków kompletów orzekających;
2)
w porozumieniu z przewodniczącymi kompletów orzekających oraz z Państwowym Zakładem Emerytalnym ustala terminy posiedzeń Komisji oraz wyznacza sprawy, jakie mają być rozpatrywane na danym posiedzeniu;
3)
o dniu posiedzenia Komisji zawiadamia przewodniczącego i członków kompletu orzekającego co najmniej na 2 tygodnie przed dniem posiedzenia.
3.
Przewodniczący Komisji ma prawo bezpośredniego porozumiewania się ze wszystkimi władzami, urzędami i instytucjami państwowymi i samorządowymi.
4.
Przewodniczącego Komisji zastępuje w razie potrzeby wyznaczony przez niego jeden z jego zastępców.
5.
Sekretariat Komisji prowadzi Państwowy Zakład Emerytalny.
§  4.
O terminie i miejscu posiedzenia Komisji należy zawiadomić osoby, których prawa emerytalne mają być weryfikowane, z zaznaczeniem, że stawiennictwo tych osób nie jest obowiązkowe; w stosunku do osób niezdolnych do działań prawnych powyższe zawiadomienie przesyła się na ręce ich ustawowego przedstawiciela, a w razie jego braku - opiekuna.
§  5.
1.
Na posiedzeniach Komisji sprawy referuje pracownik Państwowego Zakładu Emerytalnego, Przewodniczący Komisji, przewodniczący kompletu orzekającego bądź komplet orzekający może zlecić zreferowanie sprawy jednemu z członków kompletu.
2.
Protokół posiedzenia Komisji powinien zawierać: oznaczenie daty i miejsca posiedzenia, składu osobowego kompletu orzekającego, nazwisk referenta i protokolanta, oznaczenie rozpatrywanej sprawy i treść orzeczenia lub postanowienia; poza tym protokół może zawierać oznaczenie innych jeszcze okoliczności według uznania przewodniczącego; protokół podpisują: przewodniczący kompletu orzekającego i protokolant.
§  6.
1.
Rozstrzygnięcia Komisji zapadają zwykłą większością głosów uczestników kompletu, rozpatrującego daną sprawę; w razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
2.
Orzeczenia Komisji są ważne, jeżeli w komplecie orzekającym oprócz przewodniczącego bierze udział co najmniej dwóch członków.
3.
Orzeczenia Komisji nie wymagają uzasadnienia.
4.
O treści orzeczenia Komisji Państwowy Zakład Emerytalny zawiadamia zainteresowane osoby.
§  7.
1.
Postępowanie weryfikacyjne - z wyjątkiem ustanowionym w art. 19 ust. 2 - wszczyna Przewodniczący Komisji lub Państwowy Zakład Emerytalny. Wszelkie doniesienia wskazujące osoby, których prawa emerytalne mają być poddane weryfikacji, należy kierować do Państwowego Zakładu Emerytalnego, który po stwierdzeniu, że dana osoba posiada uprawnienia emerytalne, obowiązany jest wszcząć postępowanie weryfikacyjne, jeżeli nie zachodzi przypadek z art. 16 bądź z art. 19 ust. 2 lub 3.
2.
Osoby, wymienione w art. 18 ust. 1, przesyłają wnioski o weryfikację do Państwowego Zakładu Emerytalnego, dołączając wszelkie posiadane dowody, dotyczące przebiegu ich służby (w oryginałach lub w uwierzytelnionych odpisach), jeżeli dowody te nie zostały już przesłane do akt, znajdujących się w Państwowym Zakładzie Emerytalnym, oraz powołując udowodnione okoliczności, mogące posłużyć za materiał przy ocenie przez Komisję ich zachowania się podczas pełnienia służby i po przejściu w stan spoczynku.
§  8.
1.
Komisja orzeka na podstawie materiałów, przedstawionych przez Państwowy Zakład Emerytalny; Komisja może postanowić uzupełnienie tych materiałów. Przewodniczący Komisji przesyła odpis tego postanowienia do wykonania bezpośrednio właściwym władzom.
2.
Posiedzenia Komisji są niejawne; Komisja jednak dopuści osobę zainteresowaną do udzielenia ustnych wyjaśnień; Komisja może również wezwać na posiedzenie inne osoby w celu udzielenia wyjaśnień w charakterze świadków lub biegłych - na zasadach obowiązujących w postępowaniu administracyjnym.
§  9.
1.
Wynagrodzenie Przewodniczącego Komisji, jego zastępców oraz członków, biorących udział w posiedzeniach kompletów orzekających, określi Prezes Rady Ministrów w porozumieniu z Ministrem Skarbu w drodze rozporządzenia; w ten sam sposób może być - w miarę potrzeby - określone wynagrodzenie referentów, protokolantów i innych pracowników, pełniących funkcje związane z działalnością Komisji.
2.
Te osoby spośród wymienionych w ust. 1, które zamieszkują poza Warszawą, z wyjątkiem zatrudnionych w Warszawie, otrzymują nadto diety w wysokości i według zasad określonych w obowiązujących przepisach o należnościach w razie pełnienia czynności służbowych poza zwykłym miejscem służbowym przez pracowników państwowych oraz zwrot kosztów przejazdów.
3.
Wynagrodzenie świadków i biegłych określa się na zasadach obowiązujących w postępowaniu administracyjnym.
4.
Koszty związane z działalnością Komisji, o których mowa w ust. 1-3, pokrywa Skarb Państwa w ramach budżetu Prezydium Rady Ministrów.
§  10.
Zwierzchni nadzór nad działalnością Komisji sprawuje Prezes Rady Ministrów.
§  11.
Wykonanie niniejszego rozporządzenia porucza się Prezesowi Rady Ministrów i wszystkim ministrom.
§  12.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1949.42.316

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Weryfikacja praw emerytalnych.
Data aktu: 20/07/1949
Data ogłoszenia: 20/07/1949
Data wejścia w życie: 20/07/1949