MIĘDZYNARODOWE PRZEPISY O ZAPOBIEGANIU ZDERZENIOM NA MORZU
- POSTANOWIENIA WSTĘPNE I DEFINICJE.
i) wyraz "statek" obejmuje wszelkiego rodzaju urządzenia pływające inne niż wodnosamoloty na wodzie, które są używane lub mogą być użyte jako środek transportu na wodzie;
ii) wyraz "wodnosamolot" obejmuje każdy samolot i każde inne urządzenie latające przystosowane do manewrowania na wodzie;
iii) określenie "statek o napędzie mechanicznym" oznacza każdy statek wprawiany w ruch przez mechanizmy;
iv) każdy statek o napędzie mechanicznym, który jest pod żaglami i nie używa napędu mechanicznego, jest uważany za statek żaglowy, a każdy statek używający napędu mechanicznego, niezależnie od tego czy jest pod żaglami, czy nie, jest uważany za statek o napędzie mechanicznym;
v) statek lub wodnosamolot na wodzie jest "w drodze", jeśli nie stoi na kotwicy, nie jest przymocowany do brzegu i nie stoi na mieliźnie;
vi) określenie "wysokość ponad kadłubem" oznacza wysokość ponad najwyższym nieprzerwanym pokładem;
vii) za długość i szerokość statku należy uważać długość i szerokość podane w jego certyfikacie okrętowym;
viii) za długość i rozpiętość wodnosamolotu należy uważać jego największą długość i rozpiętość, podane w jego świadectwie zdolności lotniczej; w razie braku takiego świadectwa należy je określić przez pomiar;
ix) wyraz "widzialny" w odniesieniu do świateł oznacza widzialność podczas ciemnej nocy przy przejrzystym powietrzu;
x) określenie "dźwięk krótki" oznacza dźwięk trwający około jednej sekundy;
xi) określenie "dźwięk długi" oznacza dźwięk trwający od czterech do sześciu sekund;
xii) wyraz "gwizdek" oznacza gwizdek lub syrenę;
xiii) wyraz "tona" oznacza tonę rejestrową brutto.
- ŚWIATŁA I ZNAKI.
i) Na lub przed przednim masztem, a jeśli nie ma przedniego masztu, to w przedniej czyści statku - jasne białe światło tak skonstruowane, aby oświetlało nieprzerwanie łuk widnokręgu równy 20 rumbom kompasowym (225°), oraz tak ustawione, aby świeciło po 10 rumbów (1121/2°) z każdej burty statku, to znaczy od kierunku prosto w przód do 2 rumbów (221/2°) poza trawers każdej burty. Światło to powinno być widzialne z odległości co najmniej 5 mil.
ii) Z przodu albo z tyłu białego światła wymienionego w pkt i) - drugie białe światło takie samo co do konstrukcji i charakteru. Statki o długości mniejszej niż 45,75 m (150 stóp) i statki zajęte holowaniem nie mają obowiązku noszenia tego drugiego białego światła, lecz mogą je nosić.
iii) Te dwa białe światła powinny być tak umieszczone w linii stępki i nad nią, aby jedno z nich było co najmniej o 4,57 m (15 stóp) wyżej od drugiego i w takiej pozycji, by światło niższe znajdowało się przed światłem wyższym. Odległość pozioma pomiędzy tymi dwoma białymi światłami powinna być co najmniej trzy razy większa od odległości pionowej. Niższe z tych dwóch białych świateł lub - jeśli statek nosi tylko jedno światło - to ono właśnie powinno być umieszczone na wysokości nie mniejszej niż 6,10 m (20 stóp) ponad kadłubem. Jeżeli szerokość statku przekracza 6,10 m (20 stóp), światło to powinno być umieszczone na wysokości ponad kadłubem nie mniejszej niż szerokość statku, z tym jednak że nie musi znajdować się na wysokości większej niż 12,20 m (40 stóp) ponad kadłubem. We wszystkich okolicznościach światło to lub światła, zależnie od danego przypadku, powinny być tak umieszczone, aby znajdowały się z dala i ponad wszystkimi innymi światłami oraz nadbudówkami, które mogłyby ograniczać ich widzialność.
iv) Z prawej burty światło zielone tak skonstruowane, aby oświetlało nieprzerwanie łuk widnokręgu równy 10 rumbom kompasowym (1121/2°), i tak ustawione, aby świeciło od kierunku prosto w przód do 2 rumbów (221/2°) poza trawers prawej burty. Światło to powinno być widzialne z odległości co najmniej 2 mil.
v) Z lewej burty światło czerwone tak skonstruowane, aby oświetlało nieprzerwanie łuk widnokręgu równy 10 rumbom kompasowym (1121/2°), i tak ustawione, aby świeciło od kierunku prosto w przód do 2 rumbów (221/2°) poza trawers lewej burty. Światło to powinno być widzialne z odległości co najmniej 2 mil.
vi) Wymienione wyżej zielone i czerwone światła burtowe powinny posiadać od strony statku osłony wystające na odległość co najmniej 0,91 m (3 stóp) przed światło, tak aby uniemożliwiały one widzenie światła zielonego poprzez dziób z lewej burty i światła czerwonego poprzez dziób z prawej burty.
i) W części przedniej, w linii środkowej wzdłużnej, w miejscu, skąd będzie najlepiej widoczne - jasne białe światło tak skonstruowane, aby oświetlało nieprzerwanie łuk widnokręgu równy 220 stopniom kompasowym, i tak ustawione, aby świeciło po 110 stopni z każdej burty wodnosamolotu, a mianowicie od kierunku prosto w przód do 20 stopni poza trawers każdej burty. Światło to powinno być widzialne z odległości co najmniej 3 mil.
ii) Na końcu prawego skrzydła - światło zielone tak skonstruowane, aby oświetlało nieprzerwanie łuk widnokręgu równy 110 stopniom kompasowym, i tak ustawione, aby świeciło od kierunku prosto w przód do 20 stopni poza trawers prawej burty. Światło to powinno być widzialne z odległości co najmniej 2 mil.
iii) Na końcu lewego skrzydła - światło czerwone tak skonstruowane, aby oświetlało nieprzerwanie łuk widnokręgu równy 110 stopniom kompasowym, i tak ustawione, aby świeciło od kierunku prosto w przód do 20 stopni poza trawers lewej burty. Światło to powinno być widzialne z odległości co najmniej 2 mil.
i) w przedniej części statku, w miejscu, skąd będzie najlepiej widoczne i na wysokości ponad górną krawędzią nadburcia nie mniejszej niż 2,75 m (9 stóp) - jasne białe światło skonstruowane i ustawione zgodnie z postanowieniami prawidła 2 ust. a) pkt i), widzialne z odległości co najmniej 3 mil,
ii) zielone i czerwone światło burtowe skonstruowane i ustawione zgodnie z postanowieniami prawidła 2, ust. a) pkt iv) i v), widzialne z odległości co najmniej 1 mili, albo latarnię kombinowaną świecącą światłami zielonym i czerwonym od kierunku prosto w przód do 2 rumbów (221/2°) poza trawersy odpowiednich burt. Latarnia taka powinna być umieszczona nie mniej niż 0,91 m (3 stopy) poniżej światła białego.
ii) Przy podchodzeniu innych lub do innych statków na bliższe odległości żaglowe statki pilotowe powinny mieć światła burtowe zapalone, gotowe do użycia i powinny je odsłaniać i zasłaniać albo też wystawiać w krótkich odstępach czasu w celu wskazania kierunku, w którym zwrócony jest ich dziób. Zielone światło nie powinno być jednak pokazywane z lewej burty ani czerwone światło z prawej burty.
iii) Żaglowy statek pilotowy, który w celu dania pilota musi dobijać do burty statku, może białe światło wystawiać zamiast nosić je u szczytu masztu i może zamiast świateł burtowych wyżej wymienionych mieć pod ręką gotową do użycia latarnię z zielonym szkłem z jednej strony i z czerwonym szkłem z drugiej strony, której powinien używać w sposób przepisany wyżej.
Podczas dnia statki takie powinny wskazywać, że są zajęte połowem przez wywieszenie kosza w miejscu, skąd będzie on najlepiej widoczny; jeśli stoją na kotwicy i mają narzędzie połowu wystawione, to powinny przy zbliżaniu się innych statków pokazać ten sam sygnał w kierunku od kuli kotwicznej na sieć lub inne narzędzie połowu.
i) Jeżeli są statkami o napędzie mechanicznym, powinny nosić w tym samym miejscu, co białe światło wymienione w prawidle 2 ust. a) pkt i) - trójkolorową latarnię tak skonstruowaną i ustawioną, aby białym światłem świeciła od kierunku prosto w przód do 2 rumbów (221/2°) z każdej burty oraz światłem zielonym i światłem czerwonym oświetlała łuk widnokręgu od 2 rumbów (221/2°) od dziobu z każdej burty do 2 rumbów (221/2°) poza trawers odpowiednio prawej i lewej burty. Nie mniej niż 1,83 m (6 stóp) i nie więcej niż 3,65 m (12 stóp) poniżej trójkolorowej latarni statki te powinny nosić światło białe w latarni tak skonstruowanej, aby świeciła jasnym, równym i nieprzerwanym światłem dokoła całego widnokręgu. Statki te powinny również nosić światło rufowe wymienione w prawidle 10 ust. a).
ii) Jeśli są statkami żaglowymi, powinny nosić białe światło w latarni tak skonstruowanej, aby świeciła jasnym, równym i nieprzerwanym światłem dokoła całego widnokręgu. Przy zbliżaniu się innych statków lub do innych statków powinny one również pokazywać wystarczająco wcześnie, aby zapobiec zderzeniu, białe światło rozblaskowe w miejscu, skąd będzie najlepiej widoczne.
iii) Podczas dnia wszystkie wyżej wymienione statki powinny nosić kosz w miejscu, skąd będzie najlepiej widoczny.
Uwaga: Sygnały mgłowe dla statków poławiających - patrz prawidło 15 ust. c) pkt ix).
Uwaga: Światło rufowe dla statków holujących i holowanych - patrz prawidło 3 ust. b) i prawidło 5.
i) przez statki o napędzie mechanicznym - gwizdkiem,
ii) przez statki żaglowe - rogiem mgłowym,
iii) przez statki holowane - gwizdkiem lub rogiem mgłowym.
i) Statek o napędzie mechanicznym posuwający się po wodzie powinien dawać z przerwami nie większymi niż 2 minuty - jeden dźwięk długi.
ii) Statek o napędzie mechanicznym, będący w drodze, lecz mający maszyny zatrzymane i nie posuwający się po wodzie, powinien dawać z przerwami nie większymi niż 2 minuty - dwa dźwięki długie z przerwą pomiędzy nimi trwającą około jednej sekundy.
iii) Statek żaglowy w drodze powinien dawać z przerwami nie większymi niż 1 minuta - jeden dźwięk, gdy idzie prawym halsem, dwa po sobie następujące dźwięki, gdy idzie lewym halsem, i trzy po sobie następujące dźwięki, gdy ma wiatr z tyłu trawersu.
iv) Statek, gdy stoi na kotwicy, powinien z przerwami nie większymi niż 1 minuta bić gwałtownie w dzwon przez około 5 sekund. Na statkach o długości większej niż 106,75 m (350 stóp) sygnał dzwonem powinien być dawany w przedniej części statku, a dodatkowo sygnał gongiem lub innym przyrządem, którego dźwięku nie można by pomylić z dźwiękiem dzwonu - w tylnej części statku. Sygnał ten powinien trwać około 5 sekund i powinien być dawany z przerwami nie większymi niż 1 minuta. Każdy statek, gdy stoi na kotwicy, może dawać dodatkowo zgodnie z prawidłem 12 trzy następujące po sobie dźwięki: jeden krótki, jeden długi i jeden krótki, aby wskazać zbliżającemu się statkowi swoją pozycję i ostrzec go o możliwości zderzenia.
v) Statek holujący, statek zajęty układaniem lub podnoszeniem kabla podwodnego lub znaku nawigacyjnego oraz statek w drodze, który nie jest w stanie ustąpić z drogi zbliżającego się statku, albowiem nie odpowiada za swoje ruchy lub nie jest w stanie manewrować, zgodnie z niniejszymi prawidłami powinien dawać zamiast sygnałów przepisanych w pkt i), ii) i iii) z przerwami nie większymi niż 1 minuta - trzy następujące po sobie dźwięki: jeden długi i dwa krótkie.
vi) Statek holowany, a gdy jest więcej statków holowanych - ostatni statek zespołu holowniczego, jeśli znajduje się na nim załoga, powinien z przerwami nie większymi niż 1 minuta dawać cztery następujące po sobie dźwięki: jeden długi i trzy krótkie. Jeżeli to możliwe, sygnał ten powinien być dawany natychmiast po sygnale statku holującego.
vii) Statek na mieliźnie powinien dawać sygnał przepisany w pkt iv) oraz trzy oddzielne i wyraźne uderzenia w dzwon bezpośrednio przed i po każdym takim sygnale.
viii) Statek o pojemności mniejszej niż 20 ton, łódź wiosłowa lub wodnosamolot na wodzie nie są obowiązane do dawania wyżej wymienionych sygnałów; jeśli ich jednak nie dają, to powinny dawać jakikolwiek inny dostatecznie głośny sygnał dźwiękowy z przerwami nie większymi niż 1 minuta.
ix) Statek o pojemności 20 ton lub więcej, gdy jest zajęty połowem, powinien dawać z przerwami nie większymi niż 1 minuta - jeden dźwięk, a po każdym takim dźwięku powinien bić w dzwon. Zamiast tych sygnałów statek taki może dawać sygnał składający się z serii kilku zmiennych niższych i wyższych tonów.
- PRAWIDŁA WYMIJANIA.
Prawidło niniejsze dotyczy tylko tych przypadków, w których statki idą wprost lub prawie wprost na siebie i w taki sposób, że może powstać ryzyko zderzenia, a nie dotyczy dwóch statków, które miną się swobodnie, jeśli każdy z nich zachowa swój kurs.
Prawidło niniejsze dotyczy jedynie przypadków, gdy dwa statki idą wprost lub prawie wprost na siebie, innymi słowami, gdy podczas dnia każdy statek widzi maszty drugiego statku w nabieżniku lub prawie w nabieżniku ze swoimi własnymi, a podczas nocy, gdy każdy statek jest w takiej pozycji, że widzi obydwa światła burtowe drugiego statku.
Prawidło niniejsze nie dotyczy następujących przypadków:
- gdy podczas dnia jeden statek widzi przed dziobem drugi statek przecinający jego kurs,
- gdy podczas nocy: czerwone światło jednego statku jest naprzeciw czerwonego światła drugiego statku,
- zielone światło jednego statku jest naprzeciw zielonego światła drugiego statku,
- czerwone światło bez zielonego światła lub zielone światło bez czerwonego światła jest widzialne przed dziobem,
- obydwa światła zielone i czerwone widziane są gdziekolwiek, lecz nie wprost lub prawie wprost przed dziobem.
- POSTANOWIENIA RÓŻNE.
- jeden dźwięk krótki dla oznaczenia: "Zmieniam mój kurs w prawo",
- dwa dźwięki krótkie dla oznaczenia: "Zmieniam mój kurs w lewo",
- trzy dźwięki krótkie dla oznaczenia: "Moje maszyny pracują wstecz".
Żadne postanowienie niniejszych przepisów nie stoi na przeszkodzie stosowaniu przepisów szczególnych należycie wydanych przez władzę miejscową, a dotyczących żeglugi w granicach jakiegokolwiek portu, rzeki, jeziora lub wód śródlądowych wraz z obszarami zarezerwowanymi dla wodnosamolotów.
Gdy statek lub wodnosamolot na wodzie znalazł się w niebezpieczeństwie i potrzebuje pomocy innych statków lub pomocy z lądu to powinien dawać łącznie lub osobno następujące sygnały:
Zakazuje się używania któregokolwiek z powyższych sygnałów w celu innym niż dla wskazania, że statek lub wodnosamolot znajduje się w niebezpieczeństwie, oraz używania wszelkich sygnałów, które można by pomylić z sygnałami wymienionymi wyżej.
Uwaga: Dla użytku statków znajdujących się w niebezpieczeństwie przewidziany został sygnał radiowy, który uruchamia automatycznie urządzenia alarmowe innych statków, zapewniając w ten sposób zwrócenie uwagi na sygnały lub depesze wzywania pomocy. Sygnał ten składa się z serii dwunastu kresek nadawanych w przeciągu jednej minuty, z tym że każda kreska trwa cztery sekundy, a przerwa pomiędzy następującymi po sobie kreskami trwa jedną sekundę.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1954.44.207 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Przepisy o zapobieganiu zderzeniom na morzu. |
Data aktu: | 12/07/1954 |
Data ogłoszenia: | 30/09/1954 |
Data wejścia w życie: | 30/09/1954, 01/01/1954 |