Oznaczenia ostrzegawcze na statkach powietrznych oraz znaki i sygnały lotnicze.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 29 listopada 1957 r.
w sprawie oznaczeń ostrzegawczych na statkach powietrznych oraz znaków i sygnałów lotniczych.

Na podstawie art. 8 ust. 2 lit. a) i art. 36 ust. 2 prawa lotniczego (Dz. U. z 1935 r. Nr 69, poz. 437, z 1945 r. Nr 48, poz. 273 i Nr 50, poz. 282) oraz art. 6 ustawy z dnia 26 lutego 1951 r. o organizacji władz w dziedzinie komunikacji (Dz. U. z 1951 r. Nr 14, poz. 108 i Nr 41, poz. 310) zarządza się, co następuje:
§  1.
Na statkach powietrznych oraz na linach kotwicznych i holowniczych należy stosować oznaczenia ostrzegawcze i rozmieszczać je zgodnie z normami państwowymi.
§  2. 1
1.
W łączności lotniczej należy stosować znaki i sygnały lotnicze określone normami państwowymi.
2.
Organy kierownicze instytucji lub jednostek lotniczych mogą ustalać znaki i sygnały uzupełniające, które obowiązują tylko załogi podległe tym organom. Znaki i sygnały te powinny się wyraźnie odróżniać pod względem kształtu, barwy, wymiarów i innych cech od znaków i sygnałów określonych normami państwowymi.
§  3.
Traci moc rozporządzenie Ministra Komunikacji z dnia 26 listopada 1928 r. o sygnalizacji lotniczej i o lotniczych znakach naziemnych (Dz. U. z 1929 r. Nr 1, poz. 9).
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1958 r.

ZAŁĄCZNIK

ZNAKI I SYGNAŁY LOTNICZE STOSOWANE W ŁĄCZNOŚCI LOTNICZEJ

Lp. Znaczenie znaków i sygnałów w dzień w nocy
1 2 3 4
1 Znak lądowania "T" wyłożone z płócien. "T" świetlne.
2 Zapytanie o zezwolenie na wykołowanie (odkołowanie) Pilot przez radio zapytuje o zezwolenie na wykołowanie (odkołowanie). Pilot przez radio zapytuje o zezwolenie na wykołowanie (odkołowanie).
3 Zapytanie o zezwolenie na wykonanie startu Pilot przez radio zapytuje o zezwolenie na wykonanie startu (podnosi rękę do góry). Pilot przez radio zapytuje o zezwolenie na wykonanie startu. Miga światłami pozycyjnymi.
4 Zezwolenie na wykonanie startu Przez radio udziela się zezwolenia na wykonanie startu. Starter podnosi białą chorągiewkę pionowo do góry i opuszcza ją w kierunku startu. Przez radio udziela się zezwolenia na wykonanie startu. Starter podnosi zieloną latarkę do góry lub odsłania zielone światło świetlnego urządzenia sygnalizacyjnego.
5 Zakaz wykonania startu Przez radio przekazuje się na pokład samolotu zakaz wykonania startu. Starter podnosi czerwoną chorągiewkę do góry. Przez radio przekazuje się na pokład samolotu zakaz wykonania startu. Starter podnosi do góry czerwoną latarkę lub odsłania czerwone światło świetlnego urządzenia sygnalizacyjnego.
6 Zapytanie o zezwolenie na wykonywanie lądowania Pilot zapytuje przez radio o zezwolenie na wykonywanie lądowania. Lot samolotu po kręgu. Pilot zapytuje przez radio o zezwolenie na wykonanie lądowania. Lot samolotu po kręgu i miganie światłami pozycyjnymi.
7 Zezwolenie na wykonywanie lądowania Przez radio przekazuje się na pokład samolotu zezwolenie na wykonywanie lądowania. Na lotnisku wykłada się znak lądowania "T". Przez radio przekazuje się na pokład samolotu zezwolenie na wykonanie lądowania. Na lotnisku wykłada się świetlny znak lądowania "T".
8 Żądanie ogólnego lądowania Przez radio przekazuje się na pokłady samolotów żądanie ogólnego lądowania. W odległości 5 m z przodu i równolegle od górnego płótna znaku. "T" wykłada się płótno dodatkowe. Przez radio przekazuje się na pokłady samolotów żądanie ogólnego lądowania. Dubluje się salwą zielonych rakiet ze startu.
9 Zakaz lądowania Przez radio przekazuje się na pokład samolotu zakaz lądowania. Wykłada się krzyż z płócien znaku "T" lub strzela się ze startu czerwoną rakietę. Przez radio przekazuje się na pokład samolotu zakaz lądowania. Wykłada się krzyż ze świateł znaku lądowania "T" lub strzela się ze startu czerwoną rakietę.
10 Lądowanie wykonywać z lewej strony "T" Przez radio przekazuje się na pokład samolotu wskazówki o wykonaniu lądowania z lewej strony znaku "T". Z lewej strony znaku "T" w odległości 5 m i równolegle do niego wykłada się płótno dodatkowe.
11 Lądowanie na zapasowym pasie lądowania Przez radio przekazuje się na pokład samolotu wiadomość o lądowaniu na zapasowym pasie lądowania. Na pasie tym wykłada się znak lądowania "T" i zdejmuje się go z głównego pasa lądowania. Przez radio przekazuje się na pokład samolotu wiadomość o lądowaniu na zapasowym pasie lądowania. Na zapasowym pasie lądowania wykłada się świetlne "T", pas oświetla się reflektorami. Na głównym pasie lądowania wyłącza się znak "T".
12 Podwozie wypuszczone Pilot melduje przez radio o wypuszczeniu podwozia. Pilot melduje przez radio o wypuszczeniu podwozia.
13 Podwozie nie wypuszczone Uprzedza się przez radio pilota, że podwozie nie jest wypuszczone. Płótna znaku lądowania "T" rozłącza się na 5 m. Uprzedza się przez radio pilota, że podwozie nie jest wypuszczone. Świetlne "T" rozłącza się na 5 m.
14 Uszkodzenie prawej strony podwozia Przez radio uprzedza się pilota o uszkodzeniu prawej strony podwozia.
Zagina się prawą stronę górnego płótna znaku lądowania "T".
15 Uszkodzenie lewej strony podwozia Przez radio uprzedza się pilota o uszkodzeniu lewej strony podwozia. Zagina się lewą stronę górnego płótna znaku lądowania "T".
16 Uszkodzenie przedniej goleni podwozia Przez radio uprzedza się pilota o uszkodzeniu przedniej goleni podwozia. Z przodu 10 m od znaku lądowania "T" w linii płótna podłużnego, równolegle do pasa lądowania, wykłada się płótno dodatkowe.
17 Uszkodzenie koła ogonowego Przez radio uprzedza się pilota o uszkodzeniu koła ogonowego. Z tylu 10 m od znaku lądowania "T" w linii płótna podłużnego, równolegle do pasa lądowania, wykłada się płótno dodatkowe.
18 Natychmiastowe przymusowe lądowanie Pilot przez radio zawiadamia o natychmiastowym przymusowym lądowaniu. Strzela czerwoną rakietę lub wykonuje przechyły ze skrzydła na skrzydło. Pilot przez radio zawiadamia o natychmiastowym przymusowym lądowaniu. Strzela czerwoną rakietę lub miga światłami pozycyjnymi.
19 Prawy krąg lotów nad lotniskiem Przez radio przekazuje się na pokłady wszystkich samolotów wiadomość o wykonywaniu lotów nad lotniskiem z prawym kręgiem. Z przodu znaku lądowania "T" wykłada się trójkąt z płócien. Przez radio przekazuje się na pokłady wszystkich samolotów wiadomość o wykonywaniu lotów nad lotniskiem z prawym kręgiem. Z przodu świetlnego znaku "T" wykłada się trójkąt ze świateł.
20 Lądowanie na lotnisku zapasowym Przez radio przekazuje się na pokład samolotu wiadomość o lądowaniu na lotnisku zapasowym. W miejscu znaku lądowania "T" wykłada się strzałkę skierowaną w kierunku lotniska zapasowego. Przez radio przekazuje się na pokład samolotu wiadomość o lądowaniu na lotnisku zapasowym. W miejscu świetlnego znaku "T" wykłada się świetlną strzałkę skierowaną w kierunku lotniska zapasowego.
21 Żądanie szybkiego opuszczenia pasa lądowania Przez radio przekazuje się na pokład samolotu żądanie szybkiego opuszczenia pasa lądowania. Finiszer (starter) macha białą chorągiewką w kierunku kołowania. Przez radio przekazuje się na pokład samolotu żądanie szybkiego opuszczenia pasa lądowania. Finiszer macha białą latarką w kierunku kołowania.
22 Żądanie przerwania kołowania Przez radio przekazuje się na pokład samolotu żądanie przerwania kołowania. Finiszer (starter) podnosi czerwoną chorągiewkę w kierunku kołującego samolotu. Przez radio przekazuje się na pokład samolotu żądanie przerwania kołowania. Finiszer podnosi czerwoną latarkę lub strzela czerwoną rakietę w kierunku kołującego samolotu.
23 Kierunek i prędkość wiatru Przez radio przekazuje się na pokład samolotu dane o kierunku i prędkości wiatru. Zapala się świecę dymną. Przez radio przekazuje się na pokład samolotu dane o kierunku i prędkości wiatru. Włącza się świetlny wskaźnik wiatru.
Uwaga: Rozmiary podłużnego płótna znaku lądowania 12 m x 2 m, płótna poprzecznego - 9 m x 2 m, dwóch dodatkowych płócien - 9 x 2 m, rozmiary boków jednego płótna w kształcie trójkąta równobocznego - 3 m. W lecie używane są płótna białe, w zimie - czarne, w okresach przejściowych - czerwone.
1 § 2 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 16 lipca 1959 r. (Dz.U.59.49.298) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 1959 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1957.59.320

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Oznaczenia ostrzegawcze na statkach powietrznych oraz znaki i sygnały lotnicze.
Data aktu: 29/11/1957
Data ogłoszenia: 07/12/1957
Data wejścia w życie: 01/01/1958