Przepisy ogólne.
– pilot samolotowy zawodowy II klasy,
– pilot samolotowy zawodowy I klasy,
– pilot samolotowy liniowy,
– pilot szybowcowy,
– pilot balonu wolnego,
– pilot śmigłowcowy turystyczny,
– pilot śmigłowcowy zawodowy,
– skoczek spadochronowy,
– nawigator,
– mechanik pokładowy,
– radiooperator pokładowy,
– operator radiotelefonista pokładowy,
- mechanik obsługi naziemnej II klasy,
- mechanik obsługi naziemnej I klasy,
- kontroler ruchu lotniczego.
Szkolenie i kwalifikacje kandydatów na członków personelu lotniczego i członków personelu lotniczego.
Egzaminy lotnicze.
oraz jeżeli to jest wymagane,
- egzamin uważa się za nie zdany w całości; w tym przypadku kandydat podlega ponownemu egzaminowi ze wszystkich przedmiotów, jednak w terminie nie krótszym niż 6 miesięcy od daty ujemnego wyniku egzaminu lub od daty, w której egzamin miał nastąpić.
Badania lotniczo-lekarskie.
Organy wyżej wymienione zwane są dalej Komisjami Lotniczo-Lekarskimi.
Licencja i inne dokumenty członka personelu lotniczego.
Rejestr personelu lotniczego.
Uznanie kwalifikacji nabytych w lotnictwie wojskowym i zagranicznym.
Uznanie i potwierdzenie licencji wydanych przez państwa obce.
Przepisy przejściowe.
Przepisy końcowe.
LICENCJE PERSONELU LOTNICZEGO
OKREŚLENIA I OGÓLNE PRZEPISY DOTYCZĄCE LICENCJI
- Określenia.
ciężar maksymalny statku powietrznego - maksymalny ciężar całkowity statku powietrznego dopuszczalny przy starcie w warunkach atmosfery wzorcowej na poziomie morza;
czas lotu - całość czasu liczona od momentu, gdy statek powietrzny rozpoczyna poruszanie się za pomocą swych własnych środków w celu startu, aż do momentu, gdy zatrzyma się po zakończeniu lotu;
czas według przyrządów - czas lotu według przyrządów lub czas ćwiczeń na ziemi według przyrządów;
czas lotu według przyrządów - czas, w którym statek powietrzny pilotowany jest tylko na podstawie wskazań przyrządów bez orientowania się według jakiegokolwiek punktu zewnętrznego;
czas ćwiczeń według przyrządów na ziemi - czas, w ciągu którego pilot wykonuje na ziemi pozorowany lot według przyrządów za pomocą urządzeń zatwierdzonych przez organ wydający licencję;
czas lotu na szybowcu - całkowity czas lotu na szybowcu holowanym lub nie, liczony od momentu, gdy szybowiec zaczyna poruszać się w celu startu, aż do momentu zatrzymania się po zakończeniu lotu;
czas lotu na szybowcu holowanym - całkowity czas, podczas którego szybowiec jest holowany przez samolot, liczony począwszy od momentu, gdy szybowiec zaczyna poruszać się w celu startu, aż do momentu zwolnienia urządzenia holowniczego;
czas szkolenia na dwusterze - czas lotu, podczas którego dana osoba jest szkolona w wykonywaniu lotów przez pilota-instruktora znajdującego się na pokładzie tego statku powietrznego;
członek załogi lotniczej - członek załogi statku powietrznego posiadający licencję i pełniący na pokładzie statku powietrznego podczas lotu czynności związane z prowadzeniem i obsługą tego statku;
dowódca statku powietrznego (I pilot) - pilot odpowiedzialny za kierowanie i bezpieczeństwo statku powietrznego podczas lotu;
II pilot (drugi pilot) - posiadacz licencji pilota wykonujący wszystkie inne czynności pilota niż czynności dowódcy statku powietrznego; określenie to nie obejmuje pilota, który znajduje się na pokładzie statku powietrznego jedynie w celach szkoleniowych;
kurs szkoleniowy - szkolenie odbyte zgodnie z zatwierdzonym programem, w sposób metodyczny, systematyczny i ciągły;
lot holowany - lot, w czasie którego statek powietrzny ciągnie szybowiec lub przedmiot inny niż statek powietrzny;
lot (skok) próbny - lot (skok) na statku powietrznym po wyprodukowaniu lub naprawie głównej statku przed oddaniem go do normalnej eksploatacji lub inny lot (skok), określony jako próbny przez organ wydający licencję;
lot solo - lot, podczas którego pilot sam zajmuje statek powietrzny;
lot IFR - lot wykonywany zgodnie z przepisami o lotach według wskazań przyrządów;
lot VFR - lot wykonywany zgodnie z przepisami o lotach z widocznością;
noc - okres doby rozpoczynający się pół godziny po rzeczywistym zachodzie słońca i kończący się pół godziny przed rzeczywistym wschodem słońca;
obszar kontrolowany - kontrolowana przestrzeń powietrzna rozciągająca się w górę od określonej wysokości nad powierzchnią ziemi;
pilotowanie - manewrowanie podczas lotu urządzeniami służącymi do sterowania statkiem powietrznym, jego zespołem napędowym i wyposażeniem;
przestrzeń powietrzna kontrolowana - przestrzeń powietrzna o określonych wymiarach, wewnątrz której jest ustanowiona służba kontroli ruchu lotniczego dla lotów IFR;
służba kontroli lotniska - służba kontroli ruchu lotniczego dla ruchu lotniskowego;
służba kontroli obszaru - służba kontroli ruchu lotniczego dla lotów IFR w obszarze kontrolowanym;
służba kontroli zbliżania - służba kontroli ruchu lotniczego statków powietrznych odlatujących lub przylatujących według IFR;
statek powietrzny niekonwencjonalny - statek powietrzny o nietypowym układzie elementów konstrukcyjnych, nietypowym napędzie lub sposobie pilotażu lub inny statek uznany za niekonwencjonalny przez państwo rejestracji i posiadający odpowiedni wpis w dokumentacji;
strefa kontrolowana - kontrolowana przestrzeń powietrzna rozciągająca się w górę od powierzchni ziemi;
świadectwo obsługi - pisemne stwierdzenie w techniczno-eksploatacyjnej dokumentacji statku powietrznego, że prace kontrolne i obsługowe zostały wykonane całkowicie i zadowalająco, zgodnie z metodami przewidzianymi w instrukcji obsługi;
typ statku powietrznego - wszystkie statki powietrzne posiadające identyczne cechy podstawowe, niezależnie od dokonanych przeróbek oprócz przeróbek powodujących zmianę charakterystyki pilotażowej lub eksploatacyjnej;
uczeń-pilot (skoczek) - osoba szkoląca się praktycznie w powietrzu w czynnościach pilota (skoczka);
uprawnienie - wpis umieszczony w licencji, stanowiący z nią całość, który wskazuje upoważnienia i ograniczenia właściwe dla tej licencji.
- Ogólne przepisy dotyczące licencji.
LICENCJE I UPRAWNIENIA PILOTÓW (SKOCZKÓW)
- Uprawnienia pilotów (skoczków).
– 2.000 kg dla licencji pilota turystycznego lub
– 5.700 kg dla innej licencji pilota samolotowego lub śmigłowcowego
oraz jeżeli chodzi o śmigłowce nie używane za opłatą i nie pilotowane za wynagrodzeniem;
2.1.2. Przypadki, w których wymagane jest uprawnienie dotyczące statku powietrznego.
2.1.3. Sprawdzanie umiejętności wymaganych dla wydania uprawnień dotyczących statku powietrznego.
2.1.4. Przypadki, w których wymagane jest uprawnienie do lotów według przyrządów (do lotów IFR).
Posiadacz licencji innej niż licencja pilota samolotowego liniowego może pełnić czynności dowódcy statku powietrznego lub II pilota w lotniczym transporcie handlowym w czasie lotów IFR tylko wówczas, jeżeli jest do tego upoważniony przez wpisanie do jego licencji uprawnienia do lotów według przyrządów.
2.1.5. Przypadki, w których wymagane jest uprawnienie instruktora.
Posiadacz licencji pilota (skoczka) może prowadzić w powietrzu szkolenie innej osoby wymagane dla wydania jej licencji pilota lub skoczka (lub dodatkowego uprawnienia) tylko wówczas, jeżeli sam posiada co najmniej taką samą licencję (dodatkowe uprawnienie) jak ta, dla uzyskania której prowadzone jest szkolenie, oraz jeżeli jest do tego upoważniony przez wpisanie do jego licencji uprawnienia instruktora.
2.1.6. Przypadki, w których wymagane jest uprawnienie pilota (skoczka) doświadczalnego.
- Uczeń-pilot (skoczek).
Kandydat ubiegający się o dopuszczenie do praktycznego szkolenia w powietrzu powinien odpowiadać wymaganiom ustalonym w przepisach określających warunki sprawności fizycznej i psychicznej dla ucznia-pilota (skoczka) oraz następującym warunkom dotyczącym wieku i wiadomości.
2.2.2. Uprawnienia ucznia-pilota (skoczka).
- Pilot samolotowy turystyczny.
Kandydat ubiegający się o licencję pilota samolotowego turystycznego powinien odpowiadać wymaganiom ustalonym w przepisach określających warunki sprawności fizycznej i psychicznej dla tej licencji oraz następującym warunkom dotyczącym wieku, wiadomości, praktyki i umiejętności.
– prowadzenie podstawowej nawigacji;
– stosowanie map lotniczych;
– wykorzystywanie informacji meteorologicznych;
– budowy samolotów;
– spadochronów;
– higieny lotniczej;
– historii lotnictwa.
– jeżeli chodzi o kandydata ubiegającego się o licencję pilota statku powietrznego niekonwencjonalnego, warunki te mogą być zmienione odpowiednio do umiejętności i praktyki koniecznej w każdym poszczególnym przypadku;
– jeżeli kandydat jest posiadaczem licencji pilota śmigłowcowego lub szybowcowego, warunki te mogą być obniżone odpowiednio do posiadanej przez niego umiejętności i praktyki, powinien on jednak wykonać co najmniej 20 godzin lotu na dwusterze i solo według zatwierdzonego programu dla tego rodzaju uczniów-pilotów;
2.3.2. Uprawnienia posiadacza licencji.
Posiadacz ważnej licencji pilota samolotowego turystycznego uprawniony jest do pełnienia bez wynagrodzenia w lotach VFR funkcji:
2.3.3. Warunki przedłużenia wartości licencji.
Ważność licencji może być przedłużona, jeżeli jej posiadacz wykaże, że w okresie 6 miesięcy, poprzedzających bezpośrednio datę upływu ważności, wykonał co najmniej 3 godziny lotu, w tym 5 startów i 5 lądowań.
- Pilot samolotowy zawodowy II klasy.
Kandydat ubiegający się o licencję pilota samolotowego zawodowego II klasy powinien odpowiadać wymaganiom ustalonym w przepisach określających warunki sprawności fizycznej i psychicznej dla tej licencji oraz następującym warunkom dotyczącym wieku, wiadomości, praktyki i umiejętności.
Praktyka w lotach nocnych wymieniona w 2.4.1.3. d) oraz czas lotu według przyrządów wymieniony w 2.4.1.3. c) nie upoważnia posiadacza licencji pilota samolotowego zawodowego II klasy do wykonywania lotów IFR.
2.4.2. Uprawnienia posiadacza licencji.
Posiadacz ważnej licencji pilota samolotowego zawodowego II klasy upoważniony jest w lotach VFR do:
2.4.3. Warunki przedłużenia ważności licencji.
Ważność licencji może być przedłużona, jeżeli jej posiadacz wykaże, że w okresie 3 miesięcy poprzedzających bezpośrednio datę upływu ważności wykonał co najmniej 3 godziny lotu.
- Pilot samolotowy zawodowy I klasy.
Kandydat ubiegający się o licencję pilota samolotowego zawodowego I klasy powinien odpowiadać wymaganiom ustalonym w przepisach określających warunki sprawności fizycznej i psychicznej dla tej licencji oraz następującym warunkom dotyczącym wieku, wiadomości, praktyki i umiejętności.
– wiadomości o układach ciśnień oparte na nowoczesnych koncepcjach,
– wzajemne zależności układów ciśnień i frontów, kształtów chmur oraz warunków oblodzenia,
– ruchy górnych wiatrów i ich wpływ na prowadzenie samolotów;
25 godzin lotu w nocy, w tym:
– 10 godzin lotu pozalotniskowego,
– 10 startów i 10 lądowań,
10 godzin lotu pozalotniskowego w nocy, o których wyżej mowa, może być zastąpione przez 10 godzin lotu pozalotniskowego wykonanego według przyrządów. Tych 10 godzin lotu nie wlicza się do czasu lotów IFR, o których mowa pod lit. b),
Praktyka w lotach nocnych wymieniona w 2.5.1.3. a) i czas lotu według przyrządów wymienione w 2.5.1.3. a) i b) nie upoważniają posiadacza licencji pilota samolotowego zawodowego I klasy do pilotowania samolotu według IFR.
Każda ewolucja wymagana w czasie prób wymienionych wyżej w 2.5.1.4. a) do f) powinna być zmieniona lub pominięta, jeżeli nie jest przewidziana dla typu samolotu użytego do egzaminu.
2.5.2. Uprawnienia posiadacza licencji.
2.5.3. Warunki przedłużenia ważności licencji.
Ważność licencji może być przedłużona, jeżeli jej posiadacz wykaże, że w okresie 3 miesięcy poprzedzających bezpośrednio datę upływu ważności wykonał co najmniej 30 godzin lotu.
- Pilot samolotowy liniowy.
Kandydat ubiegający się o licencję pilota samolotowego liniowego powinien odpowiadać wymaganiom ustalonym w przepisach określających warunki sprawności fizycznej i psychicznej dla tej licencji oraz następującym warunkom dotyczącym wieku, wiadomości, praktyki i umiejętności.
– wiadomości o układach ciśnień oparte na nowoczesnych koncepcjach,
– wzajemne zależności układów ciśnień i frontów, kształtów chmur oraz warunków oblodzenia,
– ruchy górnych wiatrów i ich wpływ na prowadzenie samolotu,
Powyższych 100 godzin lotu powinno być obliczone zgodnie z przepisem 2.13.
Wymienionych pod lit. b) 250 godzin lotu powinno zawierać 100 godzin lotu pozalotniskowego, w tym co najmniej 25 godzin lotu w nocy,
Wymienionych pod lit. c) 100 godzin może stanowić część 250 godzin, o których mowa pod lit. b),
Każda ewolucja wymagana w czasie prób wymienionych wyżej w 2.6.1.4. a) do h) powinna być zamieniona lub pominięta, jeżeli nie jest przewidziana dla typu samolotu użytego do egzaminu.
2.6.2. Uprawnienia posiadacza licencji.
2.6.3. Warunki przedłużenia ważności licencji.
Ważność licencji może być przedłużona, jeżeli jej posiadacz wykaże, że w okresie 3 miesięcy poprzedzających bezpośrednio datę upływu ważności wykonał co najmniej 30 godzin lotu.
- Pilot szybowcowy.
Kandydat ubiegający się o licencję pilota szybowcowego powinien odpowiadać wymaganiom ustalonym w przepisach określających warunki sprawności fizycznej i psychicznej dla tej licencji oraz następującym warunkom dotyczącym wieku, wiadomości, praktyki i umiejętności.
– prowadzenie podstawowej nawigacji,
– stosowanie map lotniczych,
– wykorzystywanie informacji meteorologicznych,
– budowy szybowców,
– spadochronów,
– higieny lotniczej,
– historii lotnictwa.
2.7.2. Uprawnienia posiadacza licencji.
Posiadacz ważnej licencji pilota szybowcowego upoważniony jest w lotach VFR do:
2.7.3. Warunki przedłużenia ważności licencji.
Ważność licencji może być przedłużona, jeżeli jej posiadacz wykaże, że w okresie 12 miesięcy poprzedzających bezpośrednio datę upływu ważności wykonał co najmniej 3 godziny lotu, w tym nie mniej niż 5 startów i 5 lądowań.
- Pilot balonu wolnego.
Kandydat ubiegający się o licencję pilota balonu wolnego powinien odpowiadać wymaganiom ustalonym w przepisach określających warunki sprawności fizycznej i psychicznej dla tej licencji oraz następującym warunkom dotyczącym wieku, wiadomości, praktyki i umiejętności.
– aerostatyki,
– meteorologii,
– prowadzenia nawigacji,
– higieny lotniczej,
– historii lotnictwa.
2.8.2. Uprawnienia posiadacza licencji.
Posiadacz ważnej licencji pilota balonu wolnego upoważniony jest do pełnienia czynności pilota-dowódcy statku powietrznego na każdym balonie wolnym w lotach VFR, jednakże może pełnić te czynności za wynagrodzeniem (zawodowo) tylko wówczas, jeżeli posiada wpisane do licencji uprawnienie instruktora balonu wolnego. Jeżeli przepisy o ruchu lotniczym zezwalają na wykonywanie lotów VFR w nocy, to uprawnienie powyższe nie może być wykonywane w nocy, jeżeli posiadacz licencji nie wykonał uprzednio 2 lotów w nocy, trwających przeciętnie 2 godziny każdy, pod nadzorem licencjonowanego pilota balonu wolnego upoważnionego do wykonywania takich lotów.
2.8.3. Warunki przedłużenia ważności licencji.
Ważność licencji może być przedłużona, jeżeli jej posiadacz wykaże, że w okresie 12 miesięcy poprzedzających bezpośrednio datę upływu ważności wykonał co najmniej 1 lot jako pilot-dowódca balonu.
- Pilot śmigłowcowy turystyczny.
Kandydat ubiegający się o licencję pilota śmigłowcowego turystycznego powinien odpowiadać wymaganiom ustalonym w przepisach określających warunki sprawności fizycznej i psychicznej dla tej licencji oraz następującym warunkom dotyczącym wieku, wiadomości, praktyki i umiejętności.
– prowadzenie podstawowej nawigacji,
– stosowanie map lotniczych,
– wykorzystywanie informacji meteorologicznych,
– budowy śmigłowca,
– spadochronów,
– higieny lotniczej,
– historii lotnictwa.
2.9.2. Uprawnienia posiadacza licencji.
Posiadacz ważnej licencji pilota śmigłowcowego turystycznego upoważniony jest do pełnienia bez wynagrodzenia w lotach VFR funkcji:
Jeżeli przepisy o ruchu lotniczym zezwalają na wykonywanie lotów VFR w nocy, nie może on jednak przewozić pasażerów w nocy, jeżeli nie posiada uprawnienia do lotów IFR i nie wykonał w ciągu 90 dni poprzedzających bezpośrednio lot, podczas którego mają być przewożeni pasażerowie, co najmniej 5 lądowań i 5 startów.
2.9.3. Warunki przedłużenia ważności licencji.
Ważność licencji może być przedłużona, jeżeli jej posiadacz wykaże, że w okresie 6 miesięcy poprzedzających bezpośrednio datę upływu ważności wykonał co najmniej 3 godziny lotu.
- Pilot śmigłowcowy zawodowy.
Kandydat ubiegający się o licencję pilota śmigłowcowego zawodowego powinien odpowiadać wymaganiom ustalonym w przepisach określających warunki sprawności fizycznej i psychicznej dla tej licencji oraz następującym warunkom dotyczącym wieku, wiadomości, praktyki i umiejętności.
– praktyczną nawigację lotniczą,
– stosowanie map lotniczych,
– podstawową meteorologię, włącznie z analizą map pogody i komunikatów meteorologicznych,
– pomoce nawigacyjne łącznie z pomocami radiowymi,
Jeżeli kandydat jest posiadaczem licencji pilota samolotowego zawodowego, warunki wymienione pod lit. a) i b) mogą być obniżone odpowiednio do posiadanej przez niego umiejętności i praktyki w zakresie pilotażu samolotowego, powinien on jednak wykonać co najmniej 30 godzin lotu na śmigłowcach według zatwierdzonego programu dla tego rodzaju uczniów-pilotów.
2.10.2. Uprawnienia posiadacza licencji.
Posiadacz ważnej licencji pilota śmigłowcowego zawodowego upoważniony jest w lotach VFR do:
Jeżeli przepisy o ruchu lotniczym zezwalają na wykonywanie lotów VFR w nocy, to nie może on jednak przewozić pasażerów w nocy, jeżeli nie posiada uprawnienia do lotów IFR i nie wykona w ciągu 90 dni poprzedzających bezpośrednio lot, podczas którego mają być przewożeni pasażerowie, co najmniej 5 startów i 5 lądowań.
2.10.3. Warunki przedłużenia ważności licencji.
Ważność licencji może być przedłużona, jeżeli jej posiadacz wykaże, że w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę upływu ważności wykonał co najmniej 3 godziny lotu.
- Uprawnienie do lotów według przyrządów.
Kandydat ubiegający się o dodatkowe uprawnienia do lotów według przyrządów powinien odpowiadać następującym warunkom dotyczącym wiadomości, praktyki i umiejętności.
Każda ewolucja wymagana w czasie prób wymienionych wyżej pod lit. a) do d) może być zamieniona lub pominięta, jeżeli nie jest przewidziana dla typu statku powietrznego użytego do egzaminu.
2.11.2. Uprawnienia.
Posiadacz uprawnienia do lotów według przyrządów upoważniony jest do pilotowania statku powietrznego według przyrządów (IFR). Powyższe dodatkowe uprawnienie jest ważne łącznie z licencją i w odniesieniu do tych statków powietrznych, na których posiadacz uprawnienia zgodnie z jego licencją może pełnić funkcję dowódcy statku powietrznego.
- Uprawnienie instruktora.
2.12.2. Uprawnienie instruktora II klasy.
– posiada tę licencję co najmniej od 2 lat, jeżeli chodzi o licencję pilota szybowcowego, balonu wolnego, skoczka spadochronowego,
– posiada licencję pilota zawodowego lub liniowego, jeżeli chodzi o licencję pilota samolotowego i śmigłowcowego,
– jako pilot samolotowy - 200 godzin lotu na samolocie,
– jako pilot szybowcowy - 100 godzin lotu na szybowcu,
– jako pilot balonu wolnego - 10 wzlotów na balonie wolnym,
– jako pilot śmigłowcowy - 100 godzin lotu na śmigłowcu,
– jako skoczek spadochronowy - 50 skoków ze spadochronem,
kandydat na instruktora samolotowego II klasy:
– ewolucje pilotażu podstawowego łącznie z ewolucjami pozorującymi niebezpieczną sytuację, mającymi zastosowanie w takich sytuacjach,
– pełną akrobację,
– lot w rzeczywistych lub pozorowanych warunkach lotu według przyrządów,
– lot nawigacyjny łącznie z lądowaniem w przygodnym terenie,
kandydat na instruktora szybowcowego II klasy:
– ewolucje pilotażu podstawowego łącznie z ewolucjami mającymi zastosowanie w niebezpiecznych sytuacjach,
– lot w rzeczywistych lub pozorowanych warunkach lotu według przyrządów,
kandydat na instruktora balonu wolnego II klasy:
– lot z wykonaniem ewolucji normalnie stosowanych oraz ewolucji specjalnych mających zastosowanie w niebezpiecznych sytuacjach,
kandydat na instruktora śmigłowcowego II klasy:
– ewolucje pilotażu podstawowego łącznie z ewolucjami mającymi zastosowanie w niebezpiecznych sytuacjach,
– lot w rzeczywistych lub pozorowanych warunkach lotu według przyrządów,
– lot nawigacyjny łącznie z lądowaniem w przygodnym terenie,
kandydat na instruktora spadochronowego II klasy:
– skok ze spadochronem z opóźnionym o 15 sek. otwarciem spadochronu i lądowaniem w promieniu 100 m od celu,
– instruktor samolotowy - 30 godzin lotu,
– instruktor szybowcowy - 50 startów i 50 lądowań,
– instruktor balonu wolnego - 1 wzlot trwający co najmniej 2 godziny,
– instruktor śmigłowcowy - 15 godzin lotu,
– instruktor spadochronowy - 3 skoki.
2.12.3. Uprawnienie instruktora I klasy.
– pilot samolotowy 400 godzin lotu na samolocie,
– pilot szybowcowy 250 godzin lotu na szybowcu,
– pilot balonu wolnego 20 wzlotów,
– pilot śmigłowcowy 200 godzin lotu na śmigłowcu,
– skoczek spadochronowy 100 skoków ze spadochronem,
– instruktor samolotowy - 100 godzin lotu,
– instruktor szybowcowy - 75 godzin lotu na szybowcu dwumiejscowym,
– instruktor balonu wolnego - 10 wzlotów,
– instruktor śmigłowcowy - 50 godzin lotu,
– instruktor spadochronowy - 3 skoki.
– instruować ucznia, udzielać mu wskazówek i demonstrować prawidłowy pilotaż,
– stwierdzać błędy, określać ich przyczyny i poprawiać je, jeżeli to jest potrzebne.
Wymagania powyższe stosuje się odpowiednio do kandydatów na instruktorów skoczków spadochronowych.
- Obliczenie czasu lotu.
- Uprawnienie pilota (skoczka) doświadczalnego.
2.14.2. Uprawnienie pilota (skoczka) doświadczalnego II klasy.
– pilot samolotowy - nie mniej niż 700 godzin lotu na co najmniej 6 typach samolotów,
– pilot szybowcowy - nie mniej niż 300 godzin lotu na co najmniej 6 typach szybowców,
– pilot śmigłowcowy - nie mniej niż 200 godzin lotu na śmigłowcach bądź 300 godzin lotu na samolotach i 150 godzin na śmigłowcach lub 75 godzin lotu na śmigłowcach, jeżeli kandydat posiada uprawnienia pilota doświadczalnego samolotowego,
– skoczek spadochronowy - nie mniej niż 150 skoków na co najmniej czterech rodzajach spadochronów (ratowniczych, ćwiczebnych, zapasowych i desantowych).
2.14.3. Uprawnienie pilota (skoczka) doświadczalnego I klasy.
– pilot samolotowy - nie mniej niż 1.200 godzin lotu na co najmniej 10 typach samolotów jedno i wielosilnikowych, w tym co najmniej na jednym typie samolotu o ciężarze większym niż 5.700 kg,
– pilot szybowcowy - nie mniej niż 450 godzin lotu na co najmniej 10 typach szybowców,
– pilot śmigłowcowy - co najmniej 300 godzin lotu na śmigłowcach lub 500 godzin lotu na samolotach i 200 godzin lotu na śmigłowcach albo 100 godzin lotu na śmigłowcach, jeżeli kandydat posiada uprawnienia pilota doświadczalnego samolotowego I klasy,
– skoczek spadochronowy - co najmniej 300 skoków ze spadochronem.
- Skoczek spadochronowy.
Kandydat ubiegający się o licencję skoczka spadochronowego powinien odpowiadać następującym wymaganiom ustalonym w przepisach określających warunki sprawności fizycznej i psychicznej dla tej licencji oraz następującym warunkom dotyczącym wieku, wiadomości, praktyki i umiejętności.
– meteorologii,
– teorii lotu,
– budowy i użytkowania spadochronów,
– użytkowania samolotów,
– higieny lotniczej,
– historii lotnictwa.
2.15.2. Uprawnienia posiadacza licencji.
Posiadacz ważnej licencji skoczka spadochronowego jest uprawniony do wykonywania skoków, jednakże może je wykonywać za wynagrodzeniem (zawodowo) tylko wówczas, jeżeli posiada wpisane do licencji dodatkowe uprawnienie instruktora.
2.15.3. Warunki przedłużenia ważności licencji.
Ważność licencji może być przedłużona, jeżeli jej posiadacz wykaże, że w okresie 6 miesięcy poprzedzających bezpośrednio datę upływu ważności wykonał co najmniej 3 skoki ze spadochronem.
LICENCJE CZŁONKÓW PERSONELU LATAJĄCEGO INNE NIŻ LICENCJE PILOTÓW (SKOCZKÓW)
- Nawigator.
Kandydat ubiegający się o licencję nawigatora powinien odpowiadać wymaganiom ustalonym w przepisach określających warunki sprawności fizycznej i psychicznej dla tej licencji oraz następującym warunkom dotyczącym wieku, wiadomości, praktyki i umiejętności.
– definicje, jednostki i wzory używane w nawigacji lotniczej,
– charakterystykę i praktyczne użycie map lotniczych,
– ruchy, podział i rozpoznawanie ciał niebieskich dla celów obserwacji i określenia linii pozycyjnej,
– pomoce dla nawigacji lotniczej i stosowane procedury,
– sporządzanie planu lotu przed i podczas lotu,
– bieżące prowadzenie dziennika nawigatora,
– nawigację podstawową bez użycia mapy w czasie lotu,
– nawigację przy użyciu mapy lotniczej,
– radionawigację,
– astronawigację,
– zasady ich działania,
– błędy wskazań i metody ich korekty, jeżeli to jest przewidziane.
Egzamin w tym zakresie obejmuje praktyczne próby użycia, nastawiania i regulacji wyposażenia nawigacyjnego oraz odczytanie znaków wywoławczych urządzeń radionawigacyjnych,
– zjawiska meteorologiczne dotyczące nawigacji lotniczej,
– obserwacje meteorologiczne i systemy rozpowszechniania komunikatów meteorologicznych dla lotnictwa,
– układ i analizę map synoptycznych,
– pogodę związaną z układem ciśnień i frontów oraz zasady prognostyki,
3.1.2. Uprawnienia posiadacza licencji.
3.1.3. Warunki przedłużenia ważności licencji.
Ważność licencji może być przedłużona, jeżeli jej posiadacz wykaże, że w okresie 3 miesięcy poprzedzających bezpośrednio datę upływu ważności wykonał co najmniej 15 godzin lotu, pełniąc w tym czasie funkcję nawigatora.
- Mechanik pokładowy.
Kandydat ubiegający się o licencję mechanika pokładowego powinien odpowiadać wymaganiom ustalonym w przepisach określających warunki sprawności fizycznej i psychicznej dla tej licencji oraz następującym warunkom dotyczącym wieku, wiadomości, praktyki i umiejętności.
3.2.2. Uprawnienia posiadacza licencji.
Posiadacz ważnej licencji ma prawo wykonywać czynności mechanika pokładowego na pokładzie każdego samolotu pod warunkiem, że w czasie poprzedzających 12 miesięcy:
3.2.3. Warunki przedłużenia ważności licencji.
Ważność licencji może być przedłużona, jeżeli jej posiadacz wykaże, że w okresie 3 miesięcy poprzedzających bezpośrednio datę upływu ważności wykonał co najmniej 15 godzin lotu, pełniąc w tym czasie funkcję mechanika pokładowego.
- Radiooperator pokładowy.
Kandydat ubiegający się o licencję radiooperatora pokładowego powinien posiadać odpowiednie świadectwo radiooperatora wydane przez Ministerstwo Łączności, a ponadto odpowiadać wymaganiom ustalonym w przepisach określających warunki sprawności fizycznej i psychicznej dla tej licencji oraz następującym warunkom dotyczącym wieku, wiadomości, praktyki i umiejętności.
3.3.2. Uprawnienia posiadacza licencji.
3.3.3. Warunki przedłużenia ważności licencji.
Ważność licencji może być przedłużona, jeżeli jej posiadacz wykaże, że w okresie 3 miesięcy poprzedzających bezpośrednio datę upływu ważności wykonał co najmniej 15 godzin lotu, pełniąc w tym czasie czynności radiooperatora pokładowego.
- Operator-radiotelefonista pokładowy.
Do kandydatów ubiegających się o licencję operatora-radiotelefonisty pokładowego stosuje się odpowiednio warunki przewidziane w 3.3.1. z wyjątkiem wiadomości dotyczących radiotelegrafii (3.3.1.2. a) i wiadomości wymaganych w 3.3.1.2. c oraz umiejętności wymaganych w 3.3.1.4. d.
3.4.2. Uprawnienia posiadacza licencji.
Uprawnienia. Z zastrzeżeniem warunków przewidzianych w 3.3.2. dla uprawnień radiooperatora pokładowego posiadacz licencji ma prawo obsługiwać radiotelefon na pokładzie statku powietrznego.
3.4.3. Warunki przedłużenia ważności licencji.
Ważność licencji może być przedłużona, jeżeli jej posiadacz wykaże, że w okresie 3 miesięcy poprzedzających bezpośrednio datę upływu ważności wykonał co najmniej 15 godzin lotu, pełniąc w tym czasie czynności operatora-radiotelefonisty pokładowego.
3.4.4. Wpisywanie uprawnień wynikających z licencji operatora-radiotelefonisty pokładowego do innych licencji.
Jeżeli kandydat jest posiadaczem innej licencji i spełnił wszystkie warunki wymagane dla uzyskania licencji operatora-radiotelefonisty pokładowego, to zamiast wydania licencji operatora-radiotelefonisty pokładowego może być dokonany wpis do licencji posiadanej przez kandydata. Wpis ten daje takie same uprawnienia, jak licencja operatora-radiotelefonisty pokładowego.
LICENCJA PERSONELU INNEGO NIŻ PERSONEL LATAJĄCY.
- Mechanik obsługi naziemnej II klasy.
Kandydat ubiegający się o licencję mechanika obsługi naziemnej II klasy powinien odpowiadać następującym warunkom dotyczącym wieku, wiadomości, umiejętności i praktyki.
Wymagania wymienione wyżej pod lit. a) i b) dotyczą wiadomości odnoszących się do tego rodzaju sprzętu lotniczego, który ma być wpisany do licencji kandydata zgodnie z 4.1.2.3., jednak każdy kandydat powinien posiadać podstawowe wiadomości dotyczące statków powietrznych.
Od kandydatów ubiegających się o uprawnienie dotyczące naziemnego sprzętu startowego wymagany jest:
- 1 rok praktyki w zakresie ustalonym pod lit. a),
- 6 miesięcy praktyki w obsłudze silników spalinowych lub ukończenie z wynikiem pomyślnym kursu obsługi naziemnych urządzeń startowych.
4.1.2. Uprawnienia posiadacza licencji.
- do stwierdzenia, że sprzęt lotniczy jest zdatny do lotu (pracy) po drobnych, bieżących naprawach, po zainstalowaniu uprzednio dopuszczonego do pracy silnika (silników), akcesoriów, części wyposażenia, po kontroli, zabiegach konserwacyjnych i innych czynnościach bieżącej obsługi i do wydawania świadectwa bieżącej obsługi.
Uprawnienia te mogą być w zależności od wiadomości, umiejętności i praktyki kandydata ograniczone przez wpisanie do licencji również:
4.1.3. Przypadki, w których posiadanie oddzielnej licencji mechanika obsługi naziemnej II klasy nie jest wymagane.
Jeżeli kandydat jest posiadaczem licencji pilota (skoczka) i spełnił wszystkie warunki wymagane dla uzyskania licencji mechanika obsługi naziemnej II klasy, to zamiast wydania licencji mechanika obsługi naziemnej II klasy może być dokonany odpowiedni wpis do licencji pilota (skoczka). Wpis ten daje takie same uprawnienia jak licencja mechanika lotniczego obsługi naziemnej II klasy i stosuje się do niego wszystkie warunki podane w przepisach 4.1.
4.1.4. Warunki przedłużenia ważności licencji.
Ważność licencji może być przedłużona na okres 24 miesięcy z zachowaniem warunków ustalonych w 4.1.2.2. a).
- Mechanik obsługi naziemnej I klasy.
Kandydat ubiegający się o licencję mechanika obsługi naziemnej I klasy powinien odpowiadać następującym warunkom dotyczącym wieku, wiadomości i praktyki.
Wymagania wymienione wyżej pod lit. a), b) i c) dotyczą wiadomości odnoszących się do tego rodzaju sprzętu lotniczego, który ma być wpisany do licencji kandydata zgodnie z 4.2.2.3., jednak każdy kandydat powinien posiadać podstawowe wiadomości dotyczące statków powietrznych.
4.2.2. Uprawnienia posiadacza licencji.
- uznawania za prawidłowo wykonane: każdego przeglądu dopuszczalnego remontu lub naprawy, dopuszczalnej modyfikacji statku powietrznego, płatowca, silnika, wyposażenia elektrycznego lub radiowego lub przyrządów pokładowych pod warunkiem, że do tego remontu, naprawy lub modyfikacji użyto uprzednio dopuszczonych do pracy części i zespołów. Uprawnienie nie upoważnia do wydawania świadectwa bieżącej obsługi z wyjątkiem przypadków określonych w 4.2.3.
4.2.3. Łączne nadawanie uprawnień mechanika lotniczego obsługi naziemnej I i II klasy.
Uprawnienia zawarte w 4.1.2.1. i 4.2.2.1. mogą być nadane przez wydanie jednej licencji zamiast dwóch oddzielnych licencji I i II klasy, jeżeli warunki dotyczące wydania tych dwóch licencji wymienione w 4.1.1. i 4.2.1. zostały zachowane. Uprawnienia w ten sposób nadane mogą być wykonywane tylko zgodnie z warunkami zawartymi w 4.1.2.2. i 4.2.2.2.
4.2.4. Warunki przedłużenia ważności licencji.
Ważność licencji może być przedłużona na okres 24 miesięcy z zachowaniem warunku ustalonego w 4.2.2.2. c).
- Kontroler ruchu lotniczego.
Kandydat ubiegający się o licencję kontrolera ruchu lotniczego powinien odpowiadać wymaganiom ustalonym w przepisach określających warunki sprawności fizycznej i psychicznej dla tej licencji oraz następującym warunkom dotyczącym wieku, wiadomości, praktyki i umiejętności, jak również warunkom wymaganym dla uzyskania przynajmniej jednego z uprawnień podanych w 4.3.2.
4.3.2. Rodzaje uprawnień kontrolera ruchu lotniczego.
Licencja kontrolera ruchu lotniczego może obejmować jedno lub więcej następujących uprawnień:
- uprawnienie kontroli lotniska,
- uprawnienie kontroli zbliżania,
- uprawnienie kontroli obszaru.
Warunki, jakie są wymagane dla uzyskania każdego z tych uprawnień, podane są w 4.3.2.1., 4.3.2.2. i 4.3.2.3., a uprawnienia, które z nich wynikają, podane są w 4.3.3.
4.3.2.1. Warunki wydania uprawnienia kontroli lotniska.
Kandydat ubiegający się o uprawnienie kontroli lotniska powinien odpowiadać następującym warunkom dotyczącym wiadomości i praktyki w odniesieniu do lotniska, dla którego ma być wydane uprawnienie.
4.3.2.2. Warunki wydania uprawnienia kontroli zbliżania.
Kandydat ubiegający się o uprawnienie kontroli zbliżania powinien odpowiadać następującym warunkom dotyczącym wiadomości i praktyki w odniesieniu do lotniska lub lotnisk, dla których ma być wydane uprawnienie.
4.3.2.3. Warunki wydania uprawnienia kontroli obszaru.
Kandydat ubiegający się o uprawnienia kontroli obszaru powinien odpowiadać następującym warunkom dotyczącym wiadomości i praktyki co do obszaru, dla którego ma być wydane uprawnienie.
4.3.3. Uprawnienia posiadacza licencji kontrolera ruchu lotniczego.
4.3.4. Warunki przedłużania ważności licencji.
Przy przedłużaniu licencji ma zastosowanie przepis 4.3.3.2.
OPIS LICENCJI.
5.1.1. Treść.
W licencji powinny być wymienione następujące dane:
I. nazwa i godło państwa;
II. rodzaj licencji;
I. numer;
IV. nazwisko i imię posiadacza oraz data i miejsce jego urodzenia;
V. adres posiadacza;
VI. narodowość posiadacza;
VII. podpis posiadacza;
VIII. nazwa organu wydającego licencję oraz, jeżeli to jest potrzebne, warunki, na jakich licencja została wydana;
IX. wpis określający okres ważności licencji i upoważnienia posiadacza wynikające z licencji;
X. imię i nazwisko, stanowisko służbowe oraz podpis wydającego licencję i data jej wydania;
XI. pieczęć organu wydającego licencję;
XII. uprawnienia (np. uprawnienia dotyczące kategorii, klasy i typu statku powietrznego);
XIII. uwagi i specjalne adnotacje dotyczące uprawnień i ograniczeń;
XIV. inne potrzebne wpisy.
5.1.3. Kolor okładki.
Okładki licencji powinny być wykonane w następujących kolorach:
Licencja | kolor okładki |
a) pilota samolotowego turystycznego | - jasnobrązowy; |
b) pilota samolotowego zawodowego II klasy | - jasnoniebieski; |
c) pilota samolotowego zawodowego I klasy | - ciemnoniebieski; |
d) pilota samolotowego liniowego | - ciemnozielony; |
e) nawigatora | - czerwony; |
f) radiooperatora pokładowego i operatora-radiotelefonisty pokładowego |
- pomarańczowy; |
g) mechanika pokładowego | - brązowy; |
h) pilota szybowcowego | - różowy; |
i) pilota balonu wolnego | - fioletowy; |
j) pilota śmigłowcowego turystycznego | - jasnoszary; |
k) pilota śmigłowcowego zawodowego | - ciemnoszary; |
l) mechanika obsługi naziemnej | - granatowy; |
m) kontrolera ruchu lotniczego | - żółty; |
n) skoczka spadochronowego | - biały. |
5.1.4. Język.
Licencja powinna być wydrukowana i wypełniona w języku polskim z tłumaczeniem na język angielski i rosyjski przynajmniej w części I i II (5.1.1.).
5.1.5. Numeracja treści i wymiar licencji.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1961.45.236 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Personel lotniczy. |
Data aktu: | 07/09/1961 |
Data ogłoszenia: | 12/10/1961 |
Data wejścia w życie: | 12/10/1961 |