Czechosłowacja-Polska. Umowa o czechosłowackiej komunikacji tranzytowej przez terytorium Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej na odcinku linii kolejowej między stacjami Hradek nad Nisou i Zittau. Praga.1962.11.16.

UMOWA
MIĘDZY POLSKĄ RZECZĄPOSPOLITĄ LUDOWĄ A CZECHOSŁOWACKĄ REPUBLIKĄ SOCJALISTYCZNĄ O CZECHOSŁOWACKIEJ KOMUNIKACJI TRANZYTOWEJ PRZEZ TERYTORIUM POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ NA ODCINKU LINII KOLEJOWEJ MIĘDZY STACJAMI HRADEK NAD NISOU I ZITTAU,
podpisana w Pradze dnia 16 listopada 1962 r.

W imieniu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej

RADA PAŃSTWA

POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ

podaje do powszechnej wiadomości:

W dniu 16 listopada 1962 r. podpisana została w Pradze Umowa między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Czechosłowacką Republiką Socjalistyczną o czechosłowackiej komunikacji tranzytowej przez terytorium Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej na odcinku linii kolejowej między stacjami Hradek nad Nisou i Zittau o następującym brzmieniu dosłownym:

UMOWA

MIĘDZY POLSKĄ RZECZĄPOSPOLITĄ LUDOWĄ A CZECHOSŁOWACKĄ REPUBLIKĄ SOCJALISTYCZNĄ O CZECHOSŁOWACKIEJ KOMUNIKACJI TRANZYTOWEJ PRZEZ TERYTORIUM POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ NA ODCINKU LINII KOLEJOWEJ MIĘDZY STACJAMI HRADEK NAD NISOU I ZITTAU

Rada Państwa Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i Prezydent Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej, pragnąc uregulować czechosłowacką komunikację tranzytową przez terytorium Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej na odcinku linii kolejowej między stacjami Hradek nad Nisou i Zittau, postanowili zawrzeć niniejszą Umowę i w tym celu wyznaczyli swych Pełnomocników: (pominięto),

którzy po wymianie pełnomocnictw, uznanych za dobre i sporządzone w należytej formie, zgodzili się na następujące postanowienia:

Rozdział  I

Postanowienia ogólne

Artykuł  1
1.
Polska Rzeczpospolita Ludowa przyznaje Czechosłowackiej Republice Socjalistycznej, na warunkach przewidzianych w niniejszej Umowie, prawo prowadzenia uprzywilejowanej kolejowej komunikacji tranzytowej przez terytorium Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej na odcinku linii kolejowej między stacjami Hradek nad Nisou i Zittau i w związku z tym prawo włączenia tego odcinka do odległości taryfowych Czechosłowackich Kolei Państwowych.
2.
Uprzywilejowana kolejowa komunikacja tranzytowa, określona w ustępie 1, nazywana jest w dalszym tekście niniejszej Umowy komunikacją tranzytową.
3.
W sprawach nie uregulowanych niniejszą Umową mają zastosowanie do komunikacji tranzytowej postanowienia Umowy między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Czechosłowacką o wzajemnej komunikacji kolejowej, podpisanej w Pradze dnia 31 stycznia 1958 r.
Artykuł  2

W komunikacji tranzytowej nie będą brane pod uwagę: przynależność państwowa podróżnych, pochodzenie przesyłek bagażowych, ekspresowych, towarowych i pocztowych, przynależność państwowa nadawcy i odbiorcy, ani też przynależność taboru kolejowego.

Artykuł  3

Komunikację tranzytową prowadzą Czechosłowackie Koleje Państwowe swoimi pociągami i przy pomocy swojego personelu pociągowego.

Artykuł  4

Do komunikacji tranzytowej stosuje się na polskim terytorium państwowym polskie przepisy dotyczące porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz ochrony zdrowia.

Artykuł  5
1.
W przypadku popełnienia na polskim terytorium państwowym przez osoby przejeżdżające pociągami komunikacji tranzytowej czynu karalnego, właściwe polskie organa są uprawnione do przeprowadzenia kontroli w pociągach komunikacji tranzytowej, a pracownicy czechosłowaccy, pełniący służbę w tych pociągach, zobowiązani są okazać wszelką pomoc w ujęciu winnych.
2.
Polskie organa, właściwe do wykonania niniejszej Umowy, zapewnią w razie potrzeby pomoc i opiekę podróżnym i obsłudze pociągów komunikacji tranzytowej.
Artykuł  6

Bagaż ręczny podróżnych, przesyłki bagażowe, ekspresowe, towarowe i pocztowe oraz tabor kolejowy, przewożone w komunikacji tranzytowej, nie mogą stanowić przedmiotu zajęcia ze strony organów polskich, z wyjątkiem przypadku, związanego z popełnieniem czynu karalnego, o którym mowa w artykule 5 ustęp 1.

Rozdział  II

Postanowienia eksploatacyjne

Artykuł  7
1.
Pociągi komunikacji tranzytowej przejeżdżają przez polskie terytorium tranzytowe bez zatrzymywania się, z wyjątkiem przypadków, gdy zatrzymanie się jest konieczne ze względów ruchu kolejowego, bezpieczeństwa granic państwowych lub celnych.
2.
Pociągi komunikacji tranzytowej nie powinny przejeżdżać przez polskie terytorium państwowe z szybkością mniejszą od przewidzianej w rozkładzie jazdy, z wyjątkiem przypadków, gdy z powodu stanu linii lub ze względów eksploatacyjnych będzie zarządzone zmniejszenie szybkości.
Artykuł  8
1.
Komunikacja tranzytowa może być prowadzona bez ograniczenia w dzień i w nocy, zgodnie z rozkładem jazdy pociągów.
2.
Rozkład jazdy dla pociągów komunikacji tranzytowej opracowują Czechosłowackie Koleje Państwowe i przekazują do uzgodnienia Polskim Koleją Państwowym.
3.
O uruchomieniu pociągu nie przewidzianego rozkładem jazdy należy uprzednio zawiadomić Polskie Koleje Państwowe oraz polskie organa ochrony granic państwowych.
4.
Szczegółowy tryb postępowania w sprawach wymienionych w ustępach 2 i 3 uzgadniają zarządy kolejowe Umawiających się Stron.
Artykuł  9
1.
Kolejowa odprawa podróżnych i przesyłek w komunikacji tranzytowej odbywa się na podstawie przepisów i taryf, obowiązujących Czechosłowackie Koleje Państwowe.
2.
Wpływy taryfowe z przewozu w komunikacji tranzytowej przypadają w całości Czechosłowackim Kolejom Państwowym.
3.
W komunikacji tranzytowej tabor kolejowy i przesyłki nie podlegają czynnościom zdawczo-odbiorczym.
Artykuł  10
1.
Przy przejeździe pociągów komunikacji tranzytowej przez polskie terytorium państwowe obowiązują przepisy ruchu i sygnalizacji Polskich Kolei Państwowych, chyba że zarządy kolejowe Umawiających się Stron ustalą inaczej we wzajemnym porozumieniu.
2.
W celu pouczenia pracowników Czechosłowackich Kolei Państwowych, Polskie Koleje Państwowe dostarczą bezpłatnie Czechosłowackim Kolejom Państwowym potrzebne przepisy.
Artykuł  11
1.
Czechosłowackie Koleje Państwowe są odpowiedzialne za sprawny do ruchu stan taboru kolejowego, użytego w komunikacji tranzytowej.
2.
Zarządy kolejowe Umawiających się Stron ustalą we wzajemnym porozumieniu tryb postępowania w przypadku, gdyby tabor kolejowy uległ uszkodzeniu na polskim terytorium państwowym.
Artykuł  12

W pociągach komunikacji tranzytowej nadzór kolejowy i utrzymanie porządku należy do organów czechosłowackich.

Artykuł  13
1.
Polskie Koleje Państwowe zobowiązane są utrzymywać swoimi środkami odcinek linii i urządzenia kolejowe, służące do komunikacji tranzytowej, w stanie zapewniającym sprawność i bezpieczeństwo ruchu pociągów.
2.
Szczegóły wynikające z postanowień ustępu 1 oraz zakres wzajemnych obowiązków w stosunku do urządzeń, przeciętych granicą państwową, zarządy kolejowe Umawiających się Stron ustalą we wzajemnym porozumieniu.
3.
Zarządy kolejowe Umawiających się Stron ustalą we wzajemnym porozumieniu sprawy budowy i utrzymania urządzeń zabezpieczenia ruchu pociągów i łączności na linii służącej komunikacji tranzytowej. Obwody telekomunikacyjne nie mogą być łączone z siecią wewnętrzną.
Artykuł  14
1.
Zarządy kolejowe Umawiających się Stron zawiadamiać się będą wzajemnie o wszelkich przeszkodach w ruchu oraz innych przedsięwzięciach i wydarzeniach, które mogłyby niepomyślnie wpłynąć na prowadzenie komunikacji tranzytowej.
2.
Usunięcie przeszkód, o których mowa w ustępie 1, należy do obowiązku zarządu kolejowego Umawiającej się Strony, na którego odcinku linii kolejowej przeszkody powstały.
3.
Przy nieszczęśliwych wypadkach, przerwaniu komunikacji i uszkodzeniu taboru kolejowego na polskim terytorium państwowym Czechosłowackie Koleje Państwowe podejmą, w porozumieniu z Polskimi Kolejami Państwowymi, a w naglących przypadkach z miejscowymi polskimi organami ochrony granic państwowych, czynności zmierzające do prac ratunkowych i usunięcia uszkodzonego taboru kolejowego.
4.
Właściwe organa Umawiających się Stron udzielać sobie będą w przypadkach wymienionych w ustępach 2 i 3, w miarę możności, niezbędnej pomocy za zwrotem kosztów własnych.
Artykuł  15

Za prowadzenie komunikacji tranzytowej, określonej w artykule 1 ustęp 1, Czechosłowackie Koleje Państwowe uiszczać będą zryczałtowane opłaty Polskim Kolejom Państwowym. Wysokość tych opłat oraz sposób rozliczeń ustalą we wzajemnym porozumieniu zarządy kolejowe Umawiających się Stron.

Rozdział  III

Postanowienia o odpowiedzialności

Artykuł  16
1.
Za szkody, wyrządzone podróżnym w komunikacji tranzytowej oraz pracownikom pełniącym służbę w pociągach tej komunikacji, ponoszą odpowiedzialność wobec osób poszkodowanych Czechosłowackie Koleje Państwowe według przepisów swego Państwa.
2.
Postanowienia ustępu 1 mają odpowiednie zastosowanie do przewożonych przesyłek.
3.
Za wszystkie pozostałe szkody odpowiada wobec osób poszkodowanych zarząd kolejowy tej Umawiającej się Strony, na którego odcinku linii kolejowej powstało zdarzenie, powodujące szkodę.
4.
Szkody, które wynikły dla zarządów kolejowych Umawiających się Stron przy prowadzeniu komunikacji tranzytowej wskutek działania siły wyższej, pokrywa każdy zarząd kolejowy w takim rozmiarze, w jakim je poniósł.
Artykuł  17
1.
Przy dochodzeniu wzajemnych roszczeń regresowych zarządów kolejowych Umawiających się Stron, wynikających z tytułu odpowiedzialności, określonej w artykule 16, obowiązują następujące zasady:
a)
za szkody, spowodowane z winy pracowników, odpowiada ten zarząd kolejowy, do którego ci pracownicy należą. Jeżeli szkoda została spowodowana z winy pracowników obu zarządów kolejowych albo jeśli nie można stwierdzić, którego zarządu pracownicy spowodowali szkodę, obydwa zarządy ponoszą odpowiedzialność w równych częściach,
b)
za szkody, powstałe wskutek złego stanu budowli lub urządzeń przeznaczonych do komunikacji tranzytowej, odpowiada ten zarząd kolejowy, do którego należą te budowle lub urządzenia,
c)
za szkody, powstałe wskutek złego stanu technicznego taboru kolejowego lub niewłaściwego załadunku przesyłek, ponoszą odpowiedzialność Czechosłowackie Koleje Państwowe.
2.
Każdy zarząd kolejowy ma prawo regresu do drugiego zarządu kolejowego, jeżeli został zobowiązany prawomocnym orzeczeniem sądowym do wynagrodzenia szkody, za którą, według postanowień ustępu 1, odpowiada w całości lub w części drugi zarząd. Prawo regresu istnieje również, gdy oba zarządy kolejowe umówiły się, że jeden z nich zaspokaja roszczenia, chociaż drugi zarząd odpowiada za szkody w całości lub w części. Ugody i uznania roszczeń oraz wyroki sądowe zapadłe w postępowaniu, o którym drugi zarząd nie został zawiadomiony, mają jednak tylko wówczas moc wiążącą dla stosowania regresu wobec drugiego zarządu kolejowego, gdy on na nie wyrazi zgodę lub gdy w terminie trzech miesięcy od chwili wysłania pierwszego wezwania nie oznajmi swego stanowiska, chociaż był w tym okresie ponaglany.
3.
Zarządy kolejowe Umawiających się Stron ustalą we wzajemnym porozumieniu tryb przeprowadzania dochodzeń w celu ustalenia przyczyn i rozmiaru szkód.

Rozdział  IV

Postanowienia dotyczące poczty

Artykuł  18
1.
W komunikacji tranzytowej mogą być przewożone bez jakichkolwiek opłat tranzytowych przesyłki pocztowe wszelkiego rodzaju w wagonach pocztowych, w osobnych przedziałach pocztowych, jak również w wagonach kolejowych.
2.
Skrzynki do listów wagonów pocztowych w czasie przejazdu przez polskie terytorium państwowe powinny być zamknięte.
Artykuł  19

Za przesyłki pocztowe, przeładowane w razie konieczności na polskim terytorium państwowym, odpowiada ten zarząd kolejowy lub pocztowy, który przyjął je pod swój nadzór.

Rozdział  V

Postanowienia graniczne i celne

Artykuł  20
1.
Podróżni komunikacji tranzytowej oraz pracownicy kolejowi, pocztowi i inne osoby pełniące służbę w pociągach komunikacji tranzytowej nie podlegają na polskim terytorium państwowym formalnościom paszportowym i wizowym; powinni jednak posiadać przy sobie dowód stwierdzający tożsamość osoby i okazywać go na żądanie organów uprawnionych do kontroli.
2.
Osoby, wymienione w ust. 1, nie podlegają na polskim terytorium państwowym odprawie celnej; nie podlegają również odprawie celnej i zwolnione są od cła i innych opłat bagaż ręczny tych osób, przesyłki bagażowe, ekspresowe, towarowe i pocztowe oraz tabor kolejowy.
3.
Przy przekraczaniu granicy państwowej przez pracowników czechosłowackich pociągów ratunkowych i pługów odśnieżnych oraz innych pracowników kolejowych, wykonujących czynności służbowe na odcinku linii tranzytowej, leżącym na polskim terytorium państwowym, mają zastosowanie odpowiednie postanowienia graniczne i celne Umowy między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Czechosłowacką o wzajemnej komunikacji kolejowej, podpisanej w Pradze dnia 31 stycznia 1958 r.
Artykuł  21
1.
Właściwe organa każdej z Umawiających się Stron mogą konwojować pociągi w komunikacji tranzytowej.
2.
W przypadkach konwojowania pociągów przez polskie organa pociągi powinny zatrzymywać się w ustalonych miejscach dla umożliwienia wsiadania i wysiadania konwoju.
Artykuł  22
1.
Na polskim terytorium państwowym zabronione jest wsiadanie do pociągów komunikacji tranzytowej i wysiadanie z nich oraz otwieranie drzwi i okien wagonów. Zakaz ten nie dotyczy pracowników kolejowych i osób konwojowanych, wymienionych w artykule 21 ustęp 1, przy wykonywaniu czynności służbowych w tych pociągach.
2.
W przypadku gdyby osoby jadące pociągami komunikacji tranzytowej były zmuszone, w razie nieszczęśliwego wypadku lub innego nadzwyczajnego wydarzenia, wysiąść z pociągu na polskim terytorium państwowym, pozostają one do chwili opuszczenia tego terytorium pod nadzorem polskich organów ochrony granic państwowych.
3.
Na polskim terytorium państwowym zabronione jest przyjmowanie do pociągów komunikacji tranzytowej i wydawanie lub wyrzucanie z nich jakichkolwiek przedmiotów.
4.
Osobom jadącym pociągami komunikacji tranzytowej zabronione jest na polskim terytorium państwowym fotografowanie i filmowanie.
Artykuł  23
1.
W komunikacji tranzytowej zabrania się wyładowywać lub załadowywać przesyłki na polskim terytorium państwowym. W przypadku uszkodzenia wagonu przesyłka może być przeładowana tylko pod nadzorem polskich organów celnych.
2.
Polskie organa celne będą uznawały czechosłowackie zamknięcia celne. W razie przeładunku przesyłek na polskim terytorium państwowym, polskie organa celne nałożą w miarę możności na wagony, do których nastąpił przeładunek, swoje zamknięcia celne.
Artykuł  24
1.
Materiały i narzędzia, potrzebne do budowy lub utrzymania urządzeń zabezpieczenia ruchu pociągów i łączności, mogą być przywożone na polskie terytorium państwowe i wywożone z niego bez specjalnego zezwolenia, bez cła i innych opłat. Narzędzia i nie zużyte materiały powinny być z powrotem wywiezione.
2.
Wyładowanie i załadowanie przedmiotów, wymienionych w ustępie 1, odbywać się będzie pod nadzorem właściwych polskich organów.

Rozdział  VI

Postanowienia końcowe

Artykuł  25

Właściwe organa Umawiających się Stron zawrą porozumienie, niezbędne dla wykonania niniejszej Umowy, regulujące w szczególności sprawy, o których mowa w artykule 8 ustęp 4, artykule 11 ustęp 2, artykule 13 ustępy 2 i 3, artykule 15 i w artykule 17 ustęp 3. Porozumienie to powinno być zawarte przed wejściem w życie niniejszej Umowy.

Artykuł  26
1.
Umowa niniejsza podlega ratyfikacji i wejdzie w życie w dniu wymiany dokumentów ratyfikacyjnych, która nastąpi w Warszawie.
2.
Z dniem wejścia w życie niniejszej Umowy traci moc obowiązującą Układ między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czechosłowacką o uprzywilejowanym tranzycie kolejowym z Czechosłowacji do Czechosłowacji na odcinku Liberec - Varnsdorf przez Polskę, podpisany w Pradze dnia 2 lipca 1949 r.
3.
Umowa niniejsza zawarta jest na czas nieograniczony. Może być wypowiedziana przez każdą z Umawiających się Stron i traci moc obowiązującą po upływie sześciu miesięcy, licząc od dnia otrzymania przez drugą Stronę notyfikacji o wypowiedzeniu.

Umowę niniejszą sporządzono w Pradze dnia 16 listopada 1962 r. w dwóch egzemplarzach, każdy w językach polskim i czeskim, przy czym obydwa teksty mają jednakową moc obowiązującą.

Na dowód czego wymienieni Pełnomocnicy podpisali niniejszą Umowę i opatrzyli ją pieczęciami.

Po zaznajomieniu się z powyższą Umową Rada Państwa uznała ją i uznaje za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych; oświadcza, że jest ona przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona, oraz przyrzeka, że będzie niezmiennie zachowywana.

Na dowód czego wydany został Akt niniejszy opatrzony pieczęcią Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

Dano w Warszawie, dnia 27 kwietnia 1963 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1964.36.233

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Czechosłowacja-Polska. Umowa o czechosłowackiej komunikacji tranzytowej przez terytorium Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej na odcinku linii kolejowej między stacjami Hradek nad Nisou i Zittau. Praga.1962.11.16.
Data aktu: 16/11/1962
Data ogłoszenia: 15/10/1964
Data wejścia w życie: 22/09/1964