Szczegółowe zasady wykonywania koordynacji przez terenowe organy administracji państwowej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 listopada 1973 r.
w sprawie szczegółowych zasad wykonywania koordynacji przez terenowe organy administracji państwowej.

Na podstawie art. 56 ust. 2 ustawy z dnia 25 stycznia 1958 r. o radach narodowych (Dz. U. z 1973 r. Nr 47, poz. 277) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Wojewodowie, prezydenci miast oraz naczelnicy powiatów, miast i dzielnic koordynują działalność wszystkich jednostek organizacyjnych na danym terenie zapewniając zgodność ich działania z planem społeczno-gospodarczego rozwoju kraju i potrzebami terenu.
2.
Terenowe organy administracji państwowej wyższego stopnia ustalają kierunki koordynacyjnej działalności organów niższego stopnia.
§  2.
1.
Wieloletnie i roczne plany społeczno-gospodarczego rozwoju kraju i terenu stanowią podstawę koordynacyjnej działalności terenowych organów administracji państwowej.
2.
Terenowe organy administracji państwowej przy opracowaniu planów społeczno-gospodarczego rozwoju powinny podejmować działania mające na celu skoordynowanie zadań jednostek nie podporządkowanych z potrzebami rozwoju społeczno-gospodarczego terenu.
§  3.
1.
Realizując uprawnienia koordynacyjne terenowe organy administracji państwowej w szczególności:
1)
ustalają węzłowe problemy, które wymagają skoordynowania, sprawują kontrolę realizacji koordynowanych przedsięwzięć oraz podejmują środki, mające na celu zgodne współdziałanie koordynowanych jednostek w wykonaniu wspólnie podejmowanych zadań,
2)
dokonują uzgodnień z jednostkami nie podporządkowanymi radom narodowym, realizującymi zadania mające zasadnicze znaczenie dla interesów miejscowej ludności i dla wykonania planowych zadań rad narodowych; na podstawie tych uzgodnień wydają zalecenia koordynacyjne dotyczące ich realizacji.
2.
W sprawach uzasadnionych potrzebami społeczno-gospodarczego rozwoju terenowe organy administracji państwowej włączają do realizacji zadań rad narodowych jednostki im nie podporządkowane, zawierając z nimi porozumienia co do sposobu realizacji tych zadań.
§  4.
1.
Do terenowych organów administracji państwowej należy koordynacja działalności w zakresie:
1)
zagospodarowania przestrzennego terenu, jego społeczno-gospodarczego rozwoju oraz inwestycji,
2)
zatrudnienia i spraw socjalnych,
3)
produkcji przemysłowej,
4)
produkcji rolnej i leśnej,
5)
budowy dróg oraz komunikacji, transportu i łączności,
6)
produkcji materiałów i elementów budowlanych,
7)
ochrony porządku i bezpieczeństwa publicznego, mienia i życia obywateli, ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej oraz zwalczania klęsk żywiołowych,
8)
zapewnienia ochrony środowiska naturalnego oraz czystości i porządku,
9)
oświaty i wychowania, zdrowia i opieki społecznej, kultury fizycznej, turystyki i wczasów,
10)
rozwoju nauki, szkolnictwa wyższego i techniki oraz prac naukowo-badawczych służących potrzebom regionu,
11)
wykorzystania miejscowych surowców,
12)
budownictwa, zwłaszcza mieszkaniowego, usługowego i socjalnego, oraz gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
13)
gospodarki wodą, energią elektryczną i cieplną, gazem i innymi zasobami energii,
14)
zaopatrzenia ludności i usług,
15)
czynów społecznych.
2.
W razie realizacji zadań obejmujących swoim zasięgiem tereny dwu lub więcej jednostek podziału terytorialnego - terenowe organy administracji państwowej koordynują wykonanie tych zadań we wzajemnym porozumieniu.
§  5.
Terenowe organy administracji państwowej koordynują działalność jednostek organizacyjnych nie podporządkowanych radom narodowym, a w szczególności:
1)
współdziałają z przedsiębiorstwami i zakładami nie powiązanymi bezpośrednio z gospodarką terenową w inicjowaniu i realizacji wspólnych przedsięwzięć związanych z rozwojem społeczno-gospodarczym terenu,
2)
kontrolują i koordynują działalność związanych z gospodarką terenową wszystkich jednostek państwowych, spółdzielczych i organizacji społecznych, żądają od ich kierowników informacji, zwłaszcza w sprawach związanych z realizacją zadań ustalonych dla tych jednostek przez radę narodową w planie społeczno-gospodarczego rozwoju danego terenu,
3)
występują z wnioskami o wykonanie na ich terenie przez jednostki nie podporządkowane zadań, zwłaszcza inwestycyjnych, niezbędnych dla prawidłowego zagospodarowania przestrzennego terenu; ustalają w porozumieniu z zainteresowanymi jednostkami, jakie inwestycje mają być realizowane jako inwestycje wspólne i towarzyszące oraz inicjują ich podjęcie,
4)
ustalają zasady wspólnego korzystania z określonych obiektów i urządzeń,
5)
rozpatrują projekty inwestycji zamierzonych do realizacji na ich terenie przez nie podporządkowane jednostki organizacyjne, zgłaszają odpowiednie uwagi tym jednostkom lub ich jednostkom nadrzędnym, występują z wnioskami dotyczącymi lokalizacji tych inwestycji,
6)
organizują i koordynują społeczne siły i środki na rzecz ochrony porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,
7)
mają prawo wglądu, zgłaszania uwag i wniosków do projektów planów gospodarczych jednostek organizacyjnych nie podporządkowanych w zakresie społeczno-gospodarczego rozwoju terenu, istotnych interesów jego mieszkańców i zgodności tych projektów z ustaleniami Rządu oraz rozpatrują sprawozdania z wykonania planów gospodarczych tych jednostek,
8)
występują z wnioskami w sprawach dotyczących tworzenia, organizacji, łączenia i likwidacji przedsiębiorstw i zakładów nie podporządkowanych radom narodowym oraz lepszego wykorzystania ich mocy produkcyjnych,
9)
inicjują i organizują współdziałanie między przedsiębiorstwami, zakładami i instytucjami nie podporządkowanymi w sprawach istotnych dla danego terenu, związanych z jego rozwojem społeczno-gospodarczym lub z interesami miejscowej ludności, jak również koordynują działalność tych jednostek z działalnością jednostek podporządkowanych radom narodowym,
10)
rozpatrują projekty decyzji i zarządzeń kierowników jednostek nie podporządkowanych, mających istotne znaczenie dla rozwoju terenu oraz zaspokajania potrzeb bytowych i socjalno-kulturalnych jego mieszkańców,
11)
współdziałają z jednostkami państwowymi, spółdzielczymi i organizacjami społecznymi w zakresie realizacji zadań państwowych, przestrzegania dyscypliny i warunków pracy, zapewnienia spokoju i porządku oraz zaspokajania potrzeb bytowych i socjalno-kulturalnych pracowników.
§  6.
1.
Kierownicy jednostek organizacyjnych nie podporządkowanych radom narodowym są obowiązani uzgadniać z terenowym organem administracji państwowej projekty decyzji i zarządzeń, o których mowa w § 5 pkt 10, dotyczących w szczególności:
1)
wprowadzenia zmian w przeznaczeniu zakładów oraz charakterze inwestycji, zarówno gospodarczych, jak i socjalno-bytowych i kulturalnych,
2)
warunków bytowych, socjalnych i kulturalnych ludności,
3)
obowiązków lub ulg i pomocy dla ludności,
4)
istotnych ustaleń i zadań planu społeczno-gospodarczego rozwoju danego terenu i budżetu rady narodowej,
5)
tworzenia, łączenia zakładów i przedsiębiorstw oraz znoszenia jednostek organizacyjnych,
6)
zmian w produkcji, jeżeli zmiany te w sposób istotny wpływają na wykorzystanie miejscowych surowców i źródeł energii lub innych zasobów bądź też na stan zatrudnienia lub warunki zdrowotne danego terenu albo zagrażają środowisku naturalnemu.
2.
W sprawach, o których mowa w ust. 1, terenowy organ administracji państwowej może występować o wydanie decyzji lub zarządzeń przez kierowników jednostek nie podporządkowanych radom narodowym. Kierownik obowiązany jest najpóźniej w terminie 14 dni powiadomić terenowy organ administracji państwowej o zajętym stanowisku.
3.
Kierownicy jednostek organizacyjnych nie podporządkowanych radom narodowym obowiązani są przekazywać terenowym organom administracji państwowej informacje potrzebne do opracowania projektu wieloletnich i rocznych planów społeczno-gospodarczego rozwoju terenu.
§  7.
1.
Terenowy organ administracji państwowej może żądać informacji od kierowników jednostek nie podporządkowanych radom narodowym w sprawach związanych z zadaniami rady narodowej oraz wydawać zalecenia w tym zakresie.
2.
Informacje sądów i organów prokuratury dotyczyć mogą stopnia nasilenia oraz przyczyn przestępczości, jak również stwierdzonych w toku postępowania sądowego lub w ramach prokuratorskiej kontroli przestrzegania prawa uchybień i innych nieprawidłowości w działalności jednostek państwowych i spółdzielczych oraz organizacji społecznych.
3.
Informacje organów Milicji Obywatelskiej mogą dotyczyć w szczególności nasilenia przestępstw i wykroczeń oraz źródeł i okoliczności sprzyjających naruszeniu porządku prawnego, jak również działalności Milicji Obywatelskiej w zakresie ochrony porządku i bezpieczeństwa publicznego. Organy Milicji Obywatelskiej powinny niezwłocznie informować właściwe terenowe organy administracji państwowej o przestępstwach i ważniejszych wydarzeniach naruszających porządek publiczny.
§  8.
1.
Terenowy organ administracji państwowej, wykonując uprawnienia koordynacyjne, może wydawać zalecenia koordynacyjne mające na celu podjęcie określonego działania.
2.
Jednostka, której zalecenie dotyczy, może przedstawić sprawę w ciągu 7 dni terenowemu organowi administracji państwowej bezpośrednio wyższego stopnia; odpowiedź tego organu powinna być udzielona w możliwie krótkim czasie w porozumieniu z kierownikiem jednostki nadrzędnej nad jednostką, która otrzymała zalecenie. Jednostka otrzymująca zalecenie wojewody (prezydenta miasta wyłączonego z województwa) może przedłożyć sprawę swojemu organowi naczelnemu; w razie nieosiągnięcia porozumienia między tym organem a wojewodą (prezydentem miasta) sprawę rozstrzyga Prezes Rady Ministrów.
§  9.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 października 1958 r. w sprawie uzgadniania działalności organów państwowych, instytucji i jednostek gospodarczych nie podporządkowanych radom narodowym z działalnością rad narodowych (Dz. U. Nr 59, poz. 296).
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 9 grudnia 1973 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1973.47.278

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady wykonywania koordynacji przez terenowe organy administracji państwowej.
Data aktu: 23/11/1973
Data ogłoszenia: 27/11/1973
Data wejścia w życie: 09/12/1973