Organizacja, szczegółowe zadania i tryb wykonywania państwowego dozoru bezpieczeństwa jądrowego i odnowy radiologicznej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 11 stycznia 1988 r.
w sprawie organizacji, szczegółowych zadań i trybu wykonywania państwowego dozoru bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej.

Na podstawie art. 61 ustawy z dnia 10 kwietnia 1986 r. - Prawo atomowe (Dz. U. Nr 12, poz. 70 i z 1987 r. Nr 33, poz. 180) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Państwowy dozór bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, zwany dalej "dozorem jądrowym", jest wykonywany przez:
1)
Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki, zwanego dalej "Prezesem Agencji",
2)
Głównego Inspektora Dozoru Jądrowego, zwanego dalej "Głównym Inspektorem",
3)
inspektorów dozoru jądrowego, zwanych dalej "inspektorami".
2.
Czynności z zakresu dozoru jądrowego są wykonywane bezpośrednio przez Głównego Inspektora i inspektorów.
§  2.
Główny Inspektor wykonując zadania dozoru jądrowego w szczególności:
1)
planuje wykonywanie zadań dozoru jądrowego oraz nadzoruje ich realizację,
2)
żąda od jednostek organizacyjnych, wykorzystujących energię atomową, przekazania w określonym terminie informacji o stanie eksploatowanych urządzeń i systemów istotnych dla bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, o przyczynach ich uszkodzeń i wyłączeń, a także dokumentacji technicznej obiektów i urządzeń podlegających kontroli dozoru jądrowego,
3)
występuje do właściwych organów administracji państwowej o dokonanie, w określonym terminie, oceny stanu bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej w podległych lub nadzorowanych jednostkach organizacyjnych wykorzystujących energię atomową,
4)
decyduje w sprawach dotyczących uchylenia lub zmiany rozstrzygnięcia inspektora, wydanego w formie zarządzenia doraźnego,
5)
wykonuje inne zadania z zakresu bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, powierzone przez Prezesa Agencji.
§  3.
Inspektor dozoru jądrowego:
1)
podejmuje czynności kontrolne w zakresie dozoru jądrowego,
2)
wykonuje inne zadania z zakresu bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, ustalone przez Głównego Inspektora.
§  4.
1.
Do zadań dozoru jądrowego w zakresie analiz i ocen wykorzystywania energii atomowej na potrzeby społeczno-gospodarcze kraju, w zakresie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, należy w szczególności:
1)
wykonywanie analiz i ocen dokumentacji bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, wymaganej od wnioskodawcy w postępowaniu o wydanie zezwolenia,
2)
opiniowanie wniosków o wskazania lokalizacyjne i o ustalenie lokalizacji obiektu jądrowego oraz przewidzianego do budowy, poza terenem tego obiektu, składowiska odpadów promieniotwórczych, w zakresie wymagań bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej,
3)
zatwierdzanie programów szkolenia pracowników zatrudnianych w obiektach jądrowych, zakładach stosujących materiały jądrowe i źródła promieniowania jonizującego oraz w składowiskach odpadów promieniotwórczych,
4)
udzielanie porad i konsultacji w sprawach bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej,
5)
opracowywanie okresowych sprawozdań i informacji o stanie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej w kraju.
2.
Do zadań kontrolnych dozoru jądrowego należy kontrolowanie przestrzegania wymagań i warunków bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej - określonych w przepisach prawnych, ustalonych w zezwoleniach i innych decyzjach, a także wynikających z wiedzy i doświadczenia naukowo-technicznego - w działalności związanej z wykorzystywaniem energii atomowej, dotyczącej w szczególności:
1)
przygotowania budowy, budowy, rozruchu, eksploatacji i likwidacji obiektów jądrowych i składowisk odpadów promieniotwórczych,
2)
produkcji i stosowania urządzeń zawierających źródła promieniotwórcze oraz wytwarzających promieniowanie jonizujące, podlegających dozorowi jądrowemu,
3)
uruchamiania i użytkowania laboratoriów oraz pracowni, w których mają być stosowane źródła promieniowania jonizującego,
4)
zapewnienia gotowości obiektów jądrowych i zakładów stosujących źródła promieniotwórcze do zapobiegania awariom i ich skutkom,
5)
zatrudniania w obiektach jądrowych i przy obsłudze materiałów jądrowych, źródeł promieniowania jonizującego i odpadów promieniotwórczych osób o odpowiednich kwalifikacjach, posiadających uprawnienia,
6)
ochrony pracowników obiektów jądrowych i zakładów stosujących materiały jądrowe i źródła promieniowania jonizującego oraz ludności zamieszkującej lub przebywającej w otoczeniu tych obiektów i zakładów przed niedopuszczalnym narażeniem na promieniowanie jonizujące,
7)
ochrony pracowników zatrudnianych w zakładach, w których występuje narażenie na promieniowanie, od naturalnych nuklidów promieniotwórczych oraz ludności od tego rodzaju źródeł promienia jonizującego,
8)
produkcji wyrobów powszechnego użytku, emitujących promieniowanie jonizujące,
9)
produkcji urządzeń, sprzętu i aparatury, stosowanych do celów dozymetrycznych, zabezpieczających przed promieniowaniem jonizującym,
10)
transportu materiałów jądrowych oraz źródeł i odpadów promieniotwórczych,
11)
wykonywania pomiarów skażeń promieniotwórczych.
3.
Do zadań dozoru jądrowego związanych z podejmowaniem rozstrzygnięć należy w szczególności:
1)
rozpatrywanie wniosków i rozstrzyganie w sprawach związanych z wykorzystywaniem energii atomowej oraz w innych sprawach dotyczących bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej,
2)
żądanie wszczęcia postępowania w sprawach dotyczących stwierdzenia nieważności decyzji naruszających wymagania bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej,
3)
rozstrzyganie lub występowanie z wnioskami w sprawach związanych ze stwierdzeniem naruszeń przepisów o bezpieczeństwie jądrowym i ochronie radiologicznej albo stwierdzeniem innych nieprawidłowości,
4)
występowanie z wnioskami w sprawie pociągnięcia do odpowiedzialności osób winnych stwierdzonych nieprawidłowości,
5)
wydawanie zarządzeń doraźnych w toku działalności kontrolnej,
6)
nadawanie uprawnień do wykonywania pracy na stanowiskach istotnych dla bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej.
4.
Do zadań dozoru jądrowego w zakresie ustalania wymagań niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej należy w szczególności:
1)
opracowywanie, uzgadnianie i wydawanie przepisów prawnych dotyczących bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej,
2)
opracowywanie zaleceń technicznych związanych ze spełnianiem wymagań i warunków bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej,
3)
opracowywanie i uzgadnianie państwowych norm dotyczących bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej,
4)
koordynowanie opracowywania międzynarodowych przepisów i norm związanych z bezpiecznym wykorzystywaniem energii atomowej.
§  5.
Do zadań dozoru jądrowego należy ponadto:
1)
prowadzenie współpracy z organizacjami dozoru jądrowego innych krajów oraz międzynarodowymi organizacjami zajmującymi się zagadnieniami bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej,
2)
współdziałanie z właściwymi organami przy likwidacji przyczyn i skutków awarii w obiektach jądrowych i zakładach stosujących źródła promieniotwórcze, powodujących zagrożenie radiologiczne,
3)
współdziałanie z jednostkami badawczo-rozwojowymi i stowarzyszeniami naukowo-technicznymi w zakresie zagadnień bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej,
4)
inicjowanie i opiniowanie zadań badawczo-rozwojowych, ukierunkowanych na zwiększenie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, oraz wnioskowanie o ich włączenie do centralnych lub resortowych programów badawczo-rozwojowych.
§  6.
1.
Czynności kontrolne organów dozoru jądrowego są podejmowane z urzędu lub na wniosek organu państwowego albo jednostki organizacyjnej zobowiązanej do poddania swej działalności kontroli organów dozoru jądrowego.
2.
Organy dozoru jądrowego podejmują czynności kontrolne na wniosek innego organu lub jednostki organizacyjnej w uzgodnionym z nimi terminie, nie później jednak niż w terminie miesiąca od dnia złożenia wniosku, chyba że jest konieczne natychmiastowe podjęcie tych czynności.
§  7.
Główny Inspektor zarządza przeprowadzenie kontroli i określa:
1)
jednostkę lub jednostki organizacyjne, w których ma być przeprowadzona kontrola,
2)
zakres przedmiotowy oraz metody kontroli,
3)
termin przeprowadzenia kontroli,
4)
osoby zobowiązane do przeprowadzenia kontroli, wyznaczając jednocześnie, w miarę potrzeby, inspektora kierującego kontrolą.
§  8.
1.
Prezes Agencji może powierzyć podległym jednostkom organizacyjnym prowadzenie specjalistycznych prac służących realizacji zadań dozoru jądrowego.
2.
Prezes Agencji lub Główny Inspektor przy wykonywaniu zadań dozoru jądrowego mogą korzystać z badań, ekspertyz i opinii wyspecjalizowanych jednostek organizacyjnych oraz specjalistów nie pozostających w stosunku podległości organizacyjnej lub służbowej do realizatorów działalności poddanej dozorowi jądrowemu.
§  9.
Przystępując do przeprowadzania kontroli, inspektorzy informują kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej o planie i programie czynności kontrolnych oraz o sposobie i terminie podsumowania wyników kontroli.
§  10.
Inspektorzy przeprowadzający kontrolę są obowiązani do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zasad bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, obowiązujących w kontrolowanej jednostce.
§  11.
Z przebiegu kontroli sporządza się protokół kontroli. Ponadto, w miarę potrzeby, przebieg kontroli może być dokumentowany protokołami poszczególnych czynności kontrolnych, adnotacjami, dokumentami oryginalnymi (pismo, fotografia, zapis dźwięku lub obrazu na taśmie magnetycznej, utrwalony wynik pomiaru itp.) lub ich odpisami.
§  12.
Zarządzenia doraźne zawierające nakazy lub zakazy określonego działania, mające na celu usunięcie bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, podlegają natychmiastowemu wykonaniu. Zarządzenia te są wydawane w formie pisemnej, a w wyjątkowych przypadkach - ustnej, potwierdzonej niezwłocznie na piśmie.
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1988.4.30

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Organizacja, szczegółowe zadania i tryb wykonywania państwowego dozoru bezpieczeństwa jądrowego i odnowy radiologicznej.
Data aktu: 11/01/1988
Data ogłoszenia: 10/02/1988
Data wejścia w życie: 10/02/1988