Prowadzenie rejestru towarzystw ubezpieczeń wzajemnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 4 lutego 1991 r.
w sprawie prowadzenia rejestru towarzystw ubezpieczeń wzajemnych.

Na podstawie art. 12 ust. 5 ustawy z dnia 28 lipca 1990 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. Nr 59, poz. 344) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rejestr towarzystw ubezpieczeń wzajemnych, zwany dalej "rejestrem", prowadzi się w księdze rejestrowej według ustalonego wzoru.
§  2.
Dla każdego towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych, zwanego dalej "towarzystwem", prowadzi się oddzielne akta rejestrowe obejmujące akta postępowania o zarejestrowanie oraz dołączanie sukcesywnie akta postępowań w sprawach o dokonanie dalszych wpisów w rejestrze, a także wszelkie dokumenty stanowiące podstawę dokonania wpisów.
§  3.
1.
Księga rejestrowa składa się z następujących rubryk:

- rubryka pierwsza - liczba porządkowa wpisu,

- rubryka druga - data wpisu,

- rubryka trzecia - nazwa, siedziba i adres towarzystwa,

- rubryka czwarta - imiona i nazwiska członków zarządu oraz organu nadzorczego towarzystwa i zakres ich uprawnień,

- rubryka piąta - wzmianka o złożeniu statutu i o jego zmianach,

- rubryka szósta - terytorialny zakres działalności towarzystwa,

- rubryka siódma - dział ubezpieczeń objęty działalnością towarzystwa,

- rubryka ósma - dane dotyczące ustalania wysokości kapitału zakładowego i zapasowego towarzystwa,

- rubryka dziewiąta - wzmianka dotycząca uznania towarzystwa przez Ministra Finansów za małe towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych,

- rubryka dziesiąta - wzmianka o częściowym ograniczeniu lub cofnięciu zezwolenia na prowadzenie działalności towarzystwa,

- rubryka jedenasta - dane dotyczące wszczęcia i zakończenia postępowania likwidacyjnego lub upadłościowego oraz osoby likwidatora,

- rubryka dwunasta - uwagi.

2.
W rubryce "uwagi" zamieszcza się między innymi informacje o miejscu ogłoszeń towarzystwa i o przyczynach wykreślenia towarzystwa z rejestru.
§  4.
W treści wpisu zamieszczonego w rejestrze sąd może powołać się na dokument złożony do akt rejestrowych. Powołany w rejestrze dokument uważa się wówczas za objęty treścią wpisu.
§  5.
1.
Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać dokładne dane potrzebne do wypełnienia poszczególnych rubryk rejestru. Do wniosku o dokonanie każdego wpisu dołącza się dokumenty stanowiące podstawę wpisu.
2.
Do wniosku o zarejestrowanie towarzystwa dołącza się statut towarzystwa w dwóch egzemplarzach oraz zezwolenie Ministra Finansów na prowadzenie działalności ubezpieczeniowej.
§  6.
Jeżeli wniosek o wpis do rejestru ma braki lub wady, które dadzą się usunąć, sąd zażąda ich usunięcia, wyznaczając w tym celu stosowny termin. Jeżeli wnioskodawca nie usunie braków lub wad w wyznaczonym terminie, sąd może odmówić wpisu do rejestru.
§  7.
W postanowieniu zarządzającym wpis do rejestru sąd rejestrowy określa dosłowną treść wpisu oraz rubrykę rejestru, w której wpis ma być zamieszczony.
§  8.
Postanowienia zarządzające wpis do rejestru są skuteczne z chwilą ich wydania. Postanowienia te sąd uzasadnia tylko na wniosek.
§  9.
Przepisy dotyczące dokonania wpisu do rejestru stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisu.
§  10.
Sąd z urzędu zarządza wykreślenie wpisu w rejestrze w razie uchylenia orzeczenia zarządzającego dokonanie wpisu, a także wówczas, gdy okaże się, że w rejestrze figuruje wpis niezgodny z obowiązującymi przepisami lub aktualnym stanem rzeczy.
§  11.
1.
Wgląd do rejestru ma każda osoba zainteresowana treścią wpisów.
2.
Rejestr oraz dokumenty objęte wpisem stosownie do § 4 mogą zainteresowani przeglądać w sekretariacie sądu oraz otrzymywać poświadczone odpisy.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1991.14.65

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Prowadzenie rejestru towarzystw ubezpieczeń wzajemnych.
Data aktu: 04/02/1991
Data ogłoszenia: 19/02/1991
Data wejścia w życie: 19/02/1991