Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Zmiany niniejszej ustawy, wprowadzone zgodnie z obwieszczeniem Prezesa Trybunału Konstytucyjnego z dnia 26 kwietnia 1996 r. (Dz.U.96.52.237), nie zostały naniesione na tekst, gdyż data wejścia tych zmian jest późniejsza niż data utraty mocy przez niniejszą ustawę.
..................................................
zgodnie z załącznikiem nr 1, w wysokości 826.873.000 mln zł,
zgodnie z załącznikiem nr 2, w wysokości 914.673.000 mln zł,
roku 1995 ustala się na kwotę nie większą niż 87.800.000 mln zł,
kredytów i pożyczek zagranicznych) jest ujemne i wynosi -10.100.000 mln zł.
W 1995 r. Minister Finansów dokona spłaty długoterminowych zobowiązań budżetu państwa do kwoty łącznej 37.160.930 mln zł, z tego z tytułu wykupu:
serii VIII, w kwocie 3.478.150 mln zł,
serii o terminach wykupu 2 czerwca 1995 r., 2 września
1955 r., 2 grudnia 1995 r., do kwoty 15.000.000 mln zł,
serii I i II, w kwocie 1.362.430 mln zł,
serii G i H, do kwoty 11.800.000 mln zł,
budżetu państwa w Narodowym Banku Polskim,
powstałego w latach 1989-1991, w kwocie 1.220.000 mln zł,
do kwoty 2.100.000 mln zł,
do kwoty 350 mln zł,
na akcje i udziały, do kwoty 50.000 mln zł,
związane z budownictwem mieszkaniowym, do kwoty 2.150.000 mln zł.
W przypadku występowania przejściowych nadwyżek środków na centralnym rachunku bieżącym budżetu państwa, Minister Finansów może dokonywać oprocentowanych lokat w Narodowym Banku Polskim.
Kwota konwersji części zadłużenia zagranicznego wobec Klubów Paryskiego i Londyńskiego na złote - określona w części II poz. 3 załącznika nr 3 - może zostać zwiększona do łącznej kwoty będącej równowartością 300 mln dolarów USA, tj. o kwotę będącą równowartością 150 mln dolarów USA, pod warunkiem, że realizowane dodatkowo transakcje dotyczyć będą zamiany zadłużenia na udziały kapitałowe w prywatyzowanych przedsiębiorstwach państwowych i nie będą powodować zwiększenia wydatków z budżetu ani zmniejszenia planowanych na 1995 r. dochodów z tytułu prywatyzacji przedsiębiorstw.
Upoważnia się Ministra Finansów do udzielenia w 1995 r. pożyczek, do których udzielenia został zobowiązany przed dniem 31 grudnia 1990 r. zniesiony Centralny Fundusz Turystyki i Wypoczynku - do kwoty 218.600 mln zł.
w ujęciu kasowym 3.360.240 mln zł,
Ustala się plany dochodów i wydatków państwowych funduszy celowych, zgodnie z załącznikiem nr 5.
Wykaz inwestycji centralnych realizowanych w 1995 r. zawiera załącznik nr 6.
na restrukturyzację zadłużenia z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne - w wysokości 8.000.000 mln zł.
Ustala się kwotę 40.000 mln zł na dodatkowe podwyższenie wynagrodzeń, wraz z wydatkami pochodnymi od wynagrodzeń, dla pracowników inspekcyjno-technicznych Wyższego Urzędu Górniczego.
Ustala się ogólną kwotę dotacji przedmiotowych do wyrobów i usług w wysokości 5.407.900 mln zł, z tego dopłaty do:
w ramach przedpłat 300.000 mln zł,
w komunikacji krajowej 3.520.000 mln zł,
w komunikacji międzymiastowej krajowej
zwykłej, w tym dla komunikacji międzymiastowej
w województwie katowickim organizowanej
(zlecanej) przez samorządy gmin i związki gmin 1.446.400 mln zł,
szkolnych i podręczników akademickich 75.000 mln zł.
Ustala się dotacje na dofinansowanie:
Ustala się dotację podmiotową na częściowe finansowanie kosztów bieżącego utrzymania i remontów infrastruktury kolejowej w kwocie 3.655.000 mln zł.
Ustala się ogólną rezerwę budżetową na wydatki nie przewidziane w wysokości 400.000 mln zł.
Minister Przemysłu i Handlu w porozumieniu z Ministrem Finansów określi, w drodze zarządzenia, zasady i tryb udzielania oraz sposób wykorzystania dotacji dla górnictwa, ujętych w budżecie Ministerstwa Przemysłu i Handlu.
Upoważnia się Ministra Finansów do refundacji Funduszowi Ubezpieczeń Społecznych kwoty odpowiadającej różnicy między składką na ubezpieczenie społeczne w wysokości powszechnie obowiązującej a składką na ubezpieczenie społeczne osób zatrudnionych bezpośrednio w produkcji rolniczej w charakterze pracowników lub członków spółdzielni.
Upoważnia się Ministra Finansów do dokonania - na wniosek Ministrów: Obrony Narodowej, Spraw Wewnętrznych i Sprawiedliwości - przeniesień między działami kwot środków na podwyżki uposażeń żołnierzy i funkcjonariuszy.
W 1995 r. nie stosuje się przepisu art. 34 ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. z 1992 r. Nr 72, poz. 360, z 1993 r. Nr 6, poz. 29 oraz z 1994 r. Nr 1, poz. 2, Nr 80, poz. 369 i Nr 121, poz. 591).
Kierunki prywatyzacji majątku państwowego określone są w załączniku nr 12.
terenów przeznaczonych na cele budownictwa
mieszkaniowego, na podstawie art. 10 ustawy z dnia
4 października 1991 r. o zmianie niektórych warunków
przygotowania inwestycji budownictwa mieszkaniowego
w latach 1991-1995 oraz o zmianie niektórych ustaw
(Dz. U. Nr 103, poz. 446) 900.000 mln zł,
(z wyłączeniem przedszkoli), ujęte w:
oświata i wychowanie 431.540 mln zł,
z dnia 2 lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych
i dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 105, poz. 509) 4.800.000 mln zł.
Ustala się obowiązkową składkę na Fundusz Pracy w wysokości 3% podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne lub zaopatrzenie emerytalne.
Ustala się stopę procentową do naliczenia dywidendy obligatoryjnej w rozumieniu ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. z 1992 r. Nr 6, poz. 27 i z 1993 r. Nr 18, poz. 82) w wysokości 10%.
W budżecie Ministra Obrony Narodowej przeznacza się kwotę 3.679.350 mln zł na zakupy uzbrojenia, sprzętu, amunicji, badania i wdrożenia w krajowym przemyśle zbrojeniowym.
przeznacza się w 95% na pokrycie kosztów sprzedaży lub likwidacji oraz zakup nowego sprzętu, materiałów i sprzętu na odtworzenie rezerw i na poprawę warunków magazynowania rezerw, a w 5% przekazuje się do budżetu państwa.
Do nie uiszczonych należności na Centralny Fundusz Rozwoju Nauki i Techniki przez podmioty, które były określone w art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 1989 r. o Centralnym Funduszu Rozwoju Nauki i Techniki (Dz. U. Nr 25, poz. 134 i Nr 64, poz. 389), stosuje się przepisy ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. z 1993 r. Nr 108, poz. 486 i Nr 134, poz. 646).
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1995 r.
Załączniki 1-11 (pominięte)
KIERUNKI PRYWATYZACJI MAJĄTKU PAŃSTWOWEGO W 1995 R.
- utworzenie efektywnej i dynamicznej struktury gospodarki narodowej,
- trwałą eliminację źródeł inflacji,
- minimalizowanie niewykorzystania zasobów, głównie ograniczenie bezrobocia,
- tworzenie jednakowych warunków funkcjonowania dla wszystkich podmiotów gospodarczych, bez względu na formę własności.
Do realizacji tych celów potrzebna jest strategia sprzęgająca podstawowe dziedziny polityki gospodarczej, w tym także polityki przekształceń własnościowych. To wyzwanie w sposób nowatorski i kompleksowy podejmuje rządowy program "Strategia dla Polski".
W 1995 r. szczególnie ważne staje się takie ukierunkowanie działań podejmowanych przez Rząd, by rok ten stał się okresem konsekwentnej realizacji poszczególnych zadań społeczno-gospodarczych oraz inicjowania procesów restrukturyzacyjnych i prywatyzacyjnych.
Prywatyzacja polskiej gospodarki powinna w 1995 r.:
1. Stymulować wzrost efektywności gospodarowania, głównie poprzez stworzenie warunków sprawowania skutecznej kontroli właścicielskiej, niezbędnej do zapewnienia efektywności prywatyzowanych przedsiębiorstw.
2. Dokonywać rzeczywistej restrukturyzacji gospodarki narodowej, zmieniając jej struktury własnościowe, upowszechniając wymagane współcześnie zmiany techniczne i asortymentowe, modyfikując jej struktury przestrzenne i dotychczasowe wykorzystanie lokalnych czynników produkcji i walorów środowiskowych.
3. Sprzyjać rozwojowi instytucji rynku finansowego, np. giełdy, spółek doradczych, banków inwestycyjnych, inwestorów instytucjonalnych, a także pobudzać rozwój procedur obrotu papierami wartościowymi, wzrost wolumenu papierów wartościowych będących w obrocie, tworzenie warunków do funkcjonowania grup kapitałowych.
4. Przyciągać kapitał zagraniczny, traktując go jako bodziec do zwiększenia międzynarodowej konkurencyjności polskiej gospodarki, jedno ze źródeł jej akumulacji oraz czynnik zmniejszenia dysproporcji regionalnych, między innymi przy wykorzystaniu funduszu INVESTPROM na promocję przedsiębiorstw i regionów, co zbliży Polskę do Unii Europejskiej poprzez wzajemne przenikanie na rynki wewnętrzne i poprzedzi tym samym formalną integrację.
5. Stymulować rozwój podmiotów gospodarczych, a także stanowić istotne źródło dochodów budżetowych państwa.
Wskazane kierunki działań Rządu, związane z wykorzystaniem prywatyzacji jako narzędzia transformacji ustrojowej i długookresowej stabilizacji polskiej gospodarki, wymagają wprowadzenia:
- odpowiednich uregulowań prawnych,
- nowych instrumentów rynku finansowego.
W pierwszym kwartale 1995 r. powinien zostać rozstrzygnięty problem komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych. Rząd opracuje i przedłoży Sejmowi program w tym zakresie.
Działania legislacyjne
a) powołania instytucji Skarbu Państwa i jego agencji, wraz z określeniem m. in. zakresu jego aktywności gospodarczej, zakresu odpowiedzialności i odszkodowań w procesie prywatyzacji,
b) reprywatyzacji - do dnia 31 marca 1995 r.,
c) organizacji i funkcjonowania inwestorów instytucjonalnych (funduszy zamkniętych i emerytalnych) - do dnia 30 czerwca 1995 r.,
d) restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstw komunalnych (ustawa o przedsiębiorczości komunalnej).
Ponadto pilnie powinny zostać zakończone prace legislacyjne dotyczące nowelizacji ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.
W 1995 r. Rząd dokona przeglądu ustawodawstwa normującego bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i oceni funkcjonowanie organów i jednostek za nie odpowiedzialnych.
Nowe regulacje prawne powinny stworzyć także możliwości posługiwania się w praktyce prywatyzacyjnej nowymi na polskim rynku instrumentami finansowymi i nowymi mechanizmami inwestowania.
Do najważniejszych z nich należy zaliczyć:
- konwersję wierzytelności na akcje spółek z udziałem Skarbu Państwa,
- wprowadzenie przez zainteresowane podmioty gospodarcze obligacji restrukturyzacyjnych z opcją zamiany na prawa własności,
- emisję i obejmowanie akcji Skarbu Państwa będących formą wynagrodzenia za osiągnięcie celów wyznaczonych przez właściciela w umowach o zarządzanie przedsiębiorstwem (w ramach realizacji tzw. kontraktów menedżerskich),
- stworzenie regulowanego pozagiełdowego obrotu publicznego,
- wypracowanie koncepcji rynku instrumentów pochodnych (opcje, transakcje terminowe, certyfikaty itp.).
W 1995 r. zostanie zainicjowany proces aktywnej prywatyzacji realizowanej przez Rząd i jego agendy. Istotne przy tym jest to, iż u podstaw tego procesu muszą się znaleźć kryteria efektywności ekonomicznej. Szczególnie ważne staje się zatem prawne usankcjonowanie aktywnej roli Skarbu Państwa w procesach restrukturyzacji i prywatyzacji, polegającej m. in. na:
- łączeniu jednoosobowych spółek Skarbu Państwa oraz spółek Skarbu Państwa dla koncentracji kapitałów, podwyższenia zdolności produkcyjnej i zwiększania siły dochodowej przedsiębiorstw i banków,
- podwyższaniu kapitału akcyjnego jednoosobowych spółek Skarbu Państwa i spółek Skarbu Państwa poprzez aport rzeczowy bądź w postaci akcji spółek, które mają być prywatyzowane, bądź w postaci majątku pozostałego z likwidacji przedsiębiorstw państwowych,
przy jednoczesnym wykorzystaniu w pełnym zakresie kontroli antymonopolowej.
Rząd określi gałęzie gospodarki i rodzaje przedsiębiorstw, nad którymi organy państwa będą sprawować kontrolę, oraz przedstawi tę informację Sejmowi.
Prywatyzacja kapitałowa
- cena za akcje i warunki płatności,
- zobowiązania inwestycyjne kupującego (tzw. pakiet inwestycyjny, czyli program rozwoju spółki, tak w ujęciu rzeczowym, jak i finansowym),
- proeksportowy charakter inwestycji,
- zobowiązania inwestora wobec pracowników (tzw. pakiet socjalny),
- ochrona i rekultywacja środowiska naturalnego (tzw. pakiet środowiskowy).
Rząd zapewni, aby w umowach z inwestorami zawarte zostały sankcje za niewykonanie warunków umowy.
2. W 1995 r. Rząd będzie kontynuował działania związane zarówno z doskonaleniem infrastruktury prywatyzacji, jak i jej metod i technik. Uwzględniając potrzeby restrukturyzacyjne i rozwojowe poszczególnych działów, branż gospodarki oraz interesy krajowych producentów i dostawców surowców oraz materiałów, będą kontynuowane i upowszechniane między innymi następujące działania:
- łączenie ofert publicznych z drugą emisją akcji oraz ze sprzedażą częściowych pakietów akcji, począwszy od mniejszościowych aż po większościowe (strategiczne),
- kontrola i nadzór nad przejrzystością procedur wyceny, sprzedaży i dystrybucji papierów wartościowych, zgodnie z mechanizmami rynkowymi,
- wspieranie restrukturyzacji priorytetowych sektorów gospodarki w przemyśle, rolnictwie, budownictwie, łączności i transporcie,
- prowadzenie aktywnej polityki antymonopolowej i przeciwdziałanie przejmowaniu kontroli kapitałowej na poszczególnych rynkach regionalno-towarowych przez jednego inwestora,
- wycena prywatyzowanych przedsiębiorstw w oparciu o zasady rynkowe.
3. W 1995 r. Rząd podejmie działania dla restrukturyzacji i prywatyzacji grup i pojedynczych przedsiębiorstw o szczególnym znaczeniu dla gospodarki, wymagających kontroli Państwa nad ich działalnością i dalszym rozwojem.
Działania te będą dotyczyć m. in.:
- działów i obiektów powierzchni kopalń w górnictwie węgla kamiennego,
- elektrociepłowni i elektrowni,
- sektora paliw płynnych,
- infrastruktury portów morskich,
- transportu kolejowego i drogowego.
4. Prywatyzacja kapitałowa będzie przede wszystkim kontynuowana i intensyfikowana w branżach i sektorach, w których została już przeprowadzona komercjalizacja, zostały sporządzone analizy przedprywatyzacyjne, zawarte umowy z doradcami, trwa proces poszukiwania inwestorów i z których jest planowane pozyskanie dochodów dla budżetu państwa w 1995 r. Dotyczy to w szczególności następujących branż (sektorów): chemicznej, farmaceutycznej, metalurgii żelaza i stali, łożysk, metali nieżelaznych, samochodowej, budowlanej i materiałów budowlanych, meblarskiej i wyrobów stolarskich, odzieżowej, piwowarskiej, tytoniowej, mięsnej, olejarskiej, cukrowniczej, zbożowo-młynarskiej oraz sektora finansowego.
5. Oferta prywatyzacji kapitałowej, adresowana do krajowych inwestorów, wspomagana będzie systemem odpowiednich zachęt, związanych ze sprzedażą ratalną i systemem gwarancji kredytowych. Z uwagi na płytkość polskiego rynku kapitałowego i jego niestabilność oraz w przypadku konieczności zapewnienia polskiej gospodarce nowoczesnych technologii i nowych rynków zbytu oferta ta będzie również kierowana do inwestorów zagranicznych.
Prywatyzacja bezpośrednia
2. Kryteriami prywatyzacji, podobnie jak w przypadku prywatyzacji kapitałowej, będą:
- cena i warunki płatności,
- program inwestycyjny (rozwoju przedsiębiorstwa),
- zobowiązania wobec pracowników (pakiet socjalny),
- ochrona środowiska i inwestycje proekologiczne.
Rząd zapewni, aby w umowach z inwestorami zawarte zostały sankcje za niewykonanie warunków umowy.
3. Sprzedaż przedsiębiorstw odbywać się będzie w trybie publicznym według następujących zasad:
- w pierwszej kolejności sprzedaż będzie ukierunkowana na przedsiębiorców krajowych oraz na spółki z udziałem pracowników sprzedawanych przedsiębiorstw, a w przypadku braku nabywców krajowych na inwestorów zagranicznych,
- zapłata za przedsiębiorstwa będzie mogła następować w ratach, przy czym przeniesienie własności nastąpi niezwłocznie po podpisaniu umowy,
- promocja przedsiębiorstw wystawianych na sprzedaż odbywać się będzie za pomocą środków masowej informacji, w tym ogłoszeń prasowych, radiowych i telewizyjnych.
4. Wniesienie do spółki będzie dotyczyć przede wszystkim przedsiębiorstw wymagających znacznego kapitału na modernizację i rozwój. Zakłada się, że:
- pracownicy wnoszonych przedsiębiorstw otrzymają akcje lub udziały z liczby objętej przez Skarb Państwa, na takich samych zasadach jak w przypadku prywatyzacji kapitałowej,
- Rząd będzie umożliwiał wierzycielom przedsiębiorstw państwowych przystępowanie do spółek ze Skarbem Państwa, a następnie zamianę wierzytelności na akcje lub udziały w tych spółkach.
5. Oddawanie mienia przedsiębiorstw do odpłatnego korzystania spółkom osób fizycznych z udziałem pracowników odbywać się będzie według następujących zasad:
- do prywatyzacji będą kierowane tylko przedsiębiorstwa państwowe w dobrym stanie finansowym, tak aby zapewnić spłacanie rat kapitałowych i opłat dodatkowych do Skarbu Państwa, oraz przedsiębiorstwa nie wymagające znacznych środków finansowych na modernizację i rozwój,
- zostaną złagodzone warunki finansowe, na których mienie jest przekazywane spółkom pracowniczym. Minister Przekształceń Własnościowych będzie mógł dopuszczać do spółki wiarygodne krajowe osoby prawne,
- w spółkach prowadzących przetwórstwo produktów rolnych będą mogli uczestniczyć rolnicy trwale związani, w okresie co najmniej 2-letnim, umowami z przedsiębiorstwem państwowym,
- każdy z udziałowców lub akcjonariuszy będzie mógł objąć dowolną liczbę akcji (udziałów),
- przeniesienie na spółkę praw własności majątku będzie mogło być zrealizowane przed upływem okresu obowiązywania umowy, jeżeli spółka spłaci co najmniej jedną trzecią wartości przedmiotu umowy i będzie terminowo regulować swoje zobowiązania wobec Skarbu Państwa z tytułu zawartej umowy.
Rząd przygotuje rozwiązanie umożliwiające prywatyzację "ścieżką pracowniczą" w oparciu o koncepcję spółek z udziałem Skarbu Państwa.
6. Organy założycielskie, w ramach swoich kompetencji nadzorczych, dołożą starań celem wyjaśnienia stanu prawnego wszystkich nieruchomości użytkowanych przez przedsiębiorstwa państwowe małej i średniej wielkości, tak aby umożliwić w 1995 r. uruchomienie postępowania prywatyzacyjnego.
Programy masowe
- umożliwi obywatelom udział w procesie prywatyzacji i wejście w posiadanie części majątku narodowego,
- będzie sprzyjać poprawie sytuacji produkcyjno-ekonomicznej przedsiębiorstw poprzez dostęp do zaawansowanych technologii, nowych rynków zbytu oraz zatrudnienie doświadczonych menedżerów,
- zmobilizuje kapitał tak krajowy, jak i zagraniczny na potrzeby restrukturyzacji polskiej gospodarki i dokona efektywnej jego alokacji,
- upowszechni nowe instrumenty finansowe i sposoby ich obrotu.
Na podstawie wyników monitoringu funkcjonowania Narodowych Funduszy Inwestycyjnych i przebiegu procesu ich prywatyzacji będą prowadzone dalsze prace nad ewentualnym rozszerzeniem uczestnictwa spółek w tej formie prywatyzacji.
2. W 1995 r. Rząd wdroży program Stabilizacja-Restrukturyzacja-Prywatyzacja realizowany we współpracy z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju:
- zakończony zostanie proces selekcji przedsiębiorstw uczestniczących w programie,
- wniesione zostaną akcje (udziały) lub mienie przedsiębiorstw do Spółek Inwestycyjnych,
- zostaną wydane decyzje administracyjne Ministra Finansów oraz decyzje Narodowego Banku Polskiego, przewidziane w harmonogramie wdrożenia programu.
Procedury przygotowujące prywatyzację nieefektywnych przedsiębiorstw państwowych
2. Postępowanie naprawcze powinno dokonać restrukturyzacji przedsiębiorstwa oraz przygotowywać projekty sprzedaży lub wniesienia do spółek przedsiębiorstw małej i średniej wielkości lub inicjować bankowe postępowanie ugodowe i zamianę wierzytelności na akcje w przypadku dużych przedsiębiorstw.
3. W przypadku niepowodzenia restrukturyzacji lub prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych w złym stanie finansowym, przedsiębiorstwa małej i średniej wielkości będą stawiane w stan likwidacji na podstawie ustawy o przedsiębiorstwach państwowych.
4. Minister Przekształceń Własnościowych, Minister Przemysłu i Handlu, Minister Sprawiedliwości oraz wojewodowie zainicjują obowiązkowe szkolenia dla kandydatów i działających zarządców komisarycznych, likwidatorów oraz sędziów komisarzy i syndyków.
Prywatyzacja mienia komunalnego i budżetowego
Konsolidacja i prywatyzacja banków państwowych
W pierwszym kwartale 1995 r. zakończony zostanie proces prywatyzacji Banku Przemysłowo-Handlowego w Krakowie. Podjęte zostaną także prace nad prywatyzacją kolejnych banków celem wprowadzania ich akcji do obrotu publicznego. Doprowadzić to powinno do zwiększenia wiarygodności banków w odbiorze publicznym oraz będzie ważnym elementem dyscyplinującym działania ich zarządów.
Prywatyzacja mienia rolnego Skarbu Państwa
Kontynuowany będzie także proces sprzedaży gruntów państwowych w celu powiększenia istniejących gospodarstw rodzinnych oraz tworzenia nowych gospodarstw, między innymi w ramach programu osadnictwa, wspierany rządowymi i regionalnymi programami promocyjnymi oraz preferencyjnymi kredytami na zakup ziemi.
W celu ułatwienia byłym pracownikom państwowych gospodarstw rolnych podjęcia działalności na własny rachunek wykorzystane zostaną w większym niż dotychczas stopniu środki Funduszu Pracy, przeznaczone na aktywne formy zwalczania bezrobocia.
Przewiduje się kontynuację stopniowego, nieodpłatnego przekazywania Lasom Państwowym oraz gminom gruntów Skarbu Państwa z przeznaczeniem na zalesienie i inwestycje infrastrukturalne.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1995.27.141 |
Rodzaj: | Ustawa |
Tytuł: | Ustawa budżetowa na rok 1995. |
Data aktu: | 30/12/1994 |
Data ogłoszenia: | 16/03/1995 |
Data wejścia w życie: | 01/01/1995, 16/03/1995 |