PRZEPISY OGÓLNE
Postanowienia ogólne
Określenia
Rys. 1. Ustalanie długości deklarowanych drogi startowej
Rozwinięcie oznaczeń zastosowanych na rysunku:
ASDA - rozporządzalna długość przerwanego lądowania (accelerate-stop distance available)
CWY - zabezpieczenie wydłużonego startu (clearway)
SWY - zabezpieczenie przerwanego startu (stopway)
TODA - rozporządzalna długość startu (take-off distance available)
TORA - rozporządzalna długość rozbiegu (take-off run available)
Rys. 2. Przykładowy schemat lotniska dla samolotów (bez zachowania proporcji)
Kod referencyjny lotniska
Litera (pierwszy element) kodu referencyjnego lotniska | Cyfra (drugi element) kodu referencyjnego lotniska | |||
cyfra kodu | referencyjna długość startu samolotu, w metrach | litera kodu | rozpiętość skrzydeł, m | odległość pomiędzy zewnętrznymi krawędziami skrajnych kół głównego podwozia w metrach |
1 | poniżej 800 | A | poniżej 15 | poniżej 4,5 |
2 | od 800 do 1.200 | B | od 15 do 24 | od 4,5 do 6 |
3 | powyżej 1.200 do 1.800 | C | powyżej 24 do 36 | powyżej 6 do 9 |
4 | powyżej 1.800 | D | powyżej 36 do 52 | powyżej 9 do 14 |
E | powyżej 52 do 65 | powyżej 9 do 14 |
DANE LOTNISKA
Postanowienia ogólne
Dane lotniska dla samolotów
PCN - / A / B / C / D / E /
gdzie:
A - liczba PCN,
B - określenie rodzaju nawierzchni,
C - określenie nośności podłoża,
D - określenie największego dopuszczalnego ciśnienia w oponach,
E - określenie metody oceny.
Forma udostępniania danych o nośności nawierzchni, ustalonych metodą PCN-ACN
Lp. | Cecha | Opis | Oznaczenie wykorzystywane do udostępniania danych o nośności nawierzchni | ||
1 | Rodzaj nawierzchni*) |
nawierzchnia sztywna (rigid pavement) nawierzchnia podatna (flexible pavement) |
R F |
||
k, MN/m3 dla nawierzchni sztywnych | CBR dla nawierzchni podatnych | ||||
2 | Nośność podłoża | nośność wysoka | powyżej 120 | powyżej 13 | A |
nośność średnia | powyżej 60 do 120 | powyżej 8 do 13 | B | ||
nośność niska | od 25 do 60 | od 4 do 8 | C | ||
nośność bardzo niska | poniżej 25 | poniżej 4 | D | ||
3 | Maksymalne dopuszczalne ciśnienie w oponach |
wysokie - bez ograniczenia ciśnienia średnie - ciśnienie ograniczone do 1,5 MPa niskie - ciśnienie ograniczone do 1,0 MPa bardzo niskie - ciśnienie ograniczone do 0,5 MPa |
W X Y Z |
||
4 | Metoda oceny |
metoda techniczna: na podstawie badań charakterystyki nawierzchni metoda doświadczalna: na podstawie wiedzy o statkach dotychczas korzystających z nawierzchni |
T U |
||
Przykład: PCN-60/F/B/Y/T; PCN określony metodą techniczną dla nawierzchni podatnej na podłożu o średniej nośności wyniósł 60 z ograniczeniem ciśnienia w oponach do 1,0 MPa |
*) W odniesieniu do nawierzchni o konstrukcji mieszanej należy to zaznaczyć w odrębnej uwadze.
Dane lotniska dla śmigłowców
CHARAKTERYSTYKA FIZYCZNA LOTNISK DLA SAMOLOTÓW
Postanowienia ogólne
Charakterystyka fizyczna dróg startowych
Rzeczywiste długości dróg startowych
Inna charakterystyka dróg startowych
Najmniejsze dopuszczalne szerokości dróg startowych (w metrach)
Cyfra kodu | Litera kodu | ||||
A | B | C | D | E | |
1 | 18 | 18 | 23 | - | - |
2 | 23 | 23 | 30 | - | - |
3 | 30 | 30 | 30 | 45 | - |
4 | - | - | 45 | 45 | 45 |
Rys. 5. Warunki dotyczące pochyleń podłużnych drogi startowej - 2
Pobocza dróg startowych
Pasy dróg startowych
Zabezpieczenia końców dróg startowych RESA
Skróty zastosowane na rysunku:
RWY - droga startowa
CWY - zabezpieczenie wydłużonego startu
SWY - zabezpieczenie przerwanego startu
RESA - zabezpieczenie końca drogi startowej
TORA - rozporządzalna długość rozbiegu
Zabezpieczenia wydłużonego startu CWY
Zabezpieczenia przerwanego startu SWY
Drogi kołowania
Najmniejsze dopuszczalne szerokości prostych odcinków dróg kołowania
Litera kodu | Najmniejsze dopuszczalne szerokości dróg kołowania |
A | - 7,5 m |
B | - 10,5 m |
C |
- 15,0 m, jeżeli droga kołowania przeznaczona jest dla samolotów o bazie kół*) poniżej 18 m |
D |
- 18 m, jeżeli droga kołowania przeznaczona jest dla samolotów o bazie kół 18 m i więcej |
- 18 m, jeżeli droga kołowania przeznaczona jest dla samolotów o odległości pomiędzy zewnętrznymi krawędziami skrajnych kół głównego podwozia poniżej 9 m |
|
- 23 m, jeżeli droga kołowania przeznaczona jest dla samolotów o odległości pomiędzy zewnętrznymi krawędziami skrajnych kół głównego podwozia 9 m lub więcej |
|
E | - 23 m |
*) Określenie "baza kół" oznacza odległość pomiędzy osiami przedniego i głównego podwozia.
Tabela 5
Najmniejsze dopuszczalne odległości między zewnętrznymi kołami głównego podwozia a krawędzią drogi kołowania
Litera kodu | Najmniejsza dopuszczalna odległość |
A | - 1,5 m |
B | - 2,25 m |
C |
- 3,0 m, jeżeli droga kołowania przeznaczona jest dla samolotów o bazie kół*) poniżej 18 m |
- 4,5 m, jeżeli droga kołowania przeznaczona jest dla samolotów o bazie kół 18 m lub więcej |
|
D | - 4,5 m |
E | - 4,5 m |
*) Określenie "baza kół" oznacza odległość pomiędzy osiami przedniego i głównego podwozia.
Najmniejsze dopuszczalne odległości pomiędzy osią drogi kołowania a innymi obiektami
Litery kodu dróg startowych | Odległość pomiędzy osią drogi kołowania a osią drogi startowej w metrach (dla poszczególnych cyfr kodu) | Odległość w metrach | |||||||||
przyrządowa droga startowa | nieprzyrządowa droga startowa | *) | **) | ***) | |||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | ||||
A | 82,5 | 82,5 | - | - | 37,5 | 47,5 | - | - | 23,75 | 16,25 | 12,0 |
B | 87,0 | 87,0 | - | - | 42,0 | 52,0 | - | - | 33,5 | 21,5 | 16,5 |
C | - | - | 168,0 | - | - | - | 93,0 | - | 44,0 | 26,0 | 24,5 |
D | - | - | 176,0 | 176,0 | - | - | 101,0 | 101,0 | 66,5 | 40,5 | 36,0 |
E | - | - | - | 182,5 | - | - | - | 107,5 | 80,0 | 47,5 | 42,5 |
*) Odległość pomiędzy osiami równoległych dróg kołowania.
**) Odległość pomiędzy osią drogi kołowania, inną niż droga na miejsce postoju, a innym obiektem.
***) Odległość pomiędzy osią drogi kołowania na miejsce postoju a innym obiektem.
Pobocza dróg kołowania
Pas drogi kołowania
Zatoki oczekiwania, miejsca oczekiwania na drogach kołowania i miejsca oczekiwania na drogach samochodowych
powinno się urządzać miejsca oczekiwania.
Najmniejsza dopuszczalna odległość między zatoką oczekiwania, miejscem oczekiwania na drodze kołowania lub miejscem oczekiwania na drodze obsługi samolotu a osią drogi startowej (m)
Cyfra kodu | ||||
Typ drogi startowej | 1 | 2 | 3 | 4 |
nieprzyrządowa | 30 | 40 | 75 | 75 |
z podejściem nieprecyzyjnym | 40 | 40 | 75 | 75 |
z podejściem precyzyjnym kategorii I | 60b) | 60b) | 90a), b) | 90a), b) |
z podejściem precyzyjnym kategorii II i III | - | - | 90a), b) | 90a), b) |
przeznaczona wyłącznie do startów | 30 | 40 | 75 | 75 |
a) jeżeli rzędna zatoki lub miejsca oczekiwania różni się od rzędnej progu, to - gdy próg jest niżej - odległość należy zwiększyć o 5 metrów na każdy metr różnicy rzędnych; w tej samej proporcji należy zmniejszyć tę odległość, gdy próg jest wyżej b) ze względu na konieczność usunięcia zakłóceń w pracy pomocy radionawigacyjnych możliwe jest zwiększenie tych odległości. |
Płyty
Najmniejsze dopuszczalne odległości pomiędzy miejscami postoju a innymi obiektami (m)
Litera kodu | Najmniejsza dopuszczalna odległość |
A | 3,0 |
B | 3,0 |
C | 4,5 |
D | 7,5 |
E | 7,5 |
Wydzielone miejsca postoju
Pola wzlotów o nawierzchni naturalnej
CHARAKTERYSTYKA FIZYCZNA LOTNISK DLA ŚMIGŁOWCÓW
Lotniska dla śmigłowców na poziomie terenu
Najmniejsze dopuszczalne odległości pomiędzy polem końcowego podejścia FATO a drogami startowymi i drogami kołowania
Masa samolotu lub masa śmigłowca w kg | Odległość pomiędzy krawędzią FATO a krawędzią drogi startowej lub drogi kołowania w m |
1 | 2 |
do 2.720 | 60 |
powyżej 2.720 do 5.760 | 120 |
powyżej 5.760 do 100.000 | 180 |
powyżej 100.000 | 250 |
Rys. 12. Zabezpieczenie przyrządowego pola końcowego podejścia FATO
Najmniejsze dopuszczalne szerokości dróg kołowania dla śmigłowców
Lp. | Odległość pomiędzy głównymi goleniami śmigłowca w m | Najmniejsza dopuszczalna szerokość drogi kołowania dla śmigłowców w m |
1 | poniżej 4,5 | 7,5 |
2 | od 4,5 do 6 | 10,5 |
3 | powyżej 6 do 10 | 15 |
4 | powyżej 10 | 20 |
Najmniejsze dopuszczalne odległości pomiędzy sąsiednimi, powietrznymi drogami kołowania, drogami podlotu oraz drogami kołowania i innymi obiektami, wyrażone jako wielokrotność największej średnicy wirnika śmigłowca
Element lotniska | Droga kołowania | Droga podlotu | Obiekt | Miejsce postoju śmigłowców |
Droga kołowania |
2 (pomiędzy krawędziami) |
4 (pomiędzy osiami) |
1 (pomiędzy obiektami) |
2 (pomiędzy krawędziami) |
Droga podlotu |
4 (pomiędzy osiami) |
4 (pomiędzy osiami) |
1,5 (pomiędzy osią a obiektem) |
4 (pomiędzy osią a krawędzią) |
Inne lotniska dla śmigłowców
WSKAŹNIKI I ZNAKI NA LOTNISKU DLA SAMOLOTÓW
Wskaźniki
Oznakowanie poziome drogi startowej
Rys. 16. Oznakowanie tożsamości, progu i osi drogi startowej (wymiary w metrach)
Rys. 17. Kształty i wielkość cyfr i liter wykorzystywanych do oznakowania tożsamości drogi startowej
Liczba pasów w oznakowaniu progu w zależności od szerokości drogi startowej
Szerokość drogi startowej | Liczba pasów |
1 | 2 |
18 m | 4 |
23 m | 6 |
30 m | 8 |
45 m | 12 |
60 m | 16 |
Usytuowanie i wymiary oznakowania punktu celowania (w m)
Rozporządzalna długość lądowania LDA | ||||
Usytuowanie i wymiary | poniżej 800 m | 800 i więcej, lecz poniżej 1.200 | 1.200 i więcej, lecz poniżej 2.400 | 2.400 i więcej |
odległość od progu do początku znaków | 150 | 250 | 300 | 400 |
długość linii | 30-45 | 30-45 | 45-60 | 45-60 |
szerokość linii | 4 | 6 | 6-10 | 6-10 |
prześwit pomiędzy liniami | 6 | 9 | 18-22,5 | 18-22,5 |
Liczba par znaków strefy przyziemienia zależnie od rozporządzalnej długości lądowania LDA lub odległości pomiędzy progami drogi startowej
LDA lub odległość pomiędzy progami drogi startowej w m | Liczba par znaków strefy przyziemienia |
1 | 2 |
poniżej 900 | 1 |
900 lub więcej, lecz poniżej 1.200 | 2 |
1.200 i więcej, lecz poniżej 1.500 | 3 |
1.500 i więcej, lecz poniżej 2.400 | 4 |
2.400 i więcej | 6 |
Rys. 19. Oznakowanie strefy przyziemienia (wymiary w metrach)
Inne oznakowania poziome
Rys. 22. Oznakowanie miejsca postoju na płycie
Informacje uzupełniające:
1. W linię wjazdu wpisuje się numer miejsca postoju.
2. Linią przerywaną przedstawia się znaki dla drugorzędnego typu samolotu.
Rys. 24. Oznakowanie zamkniętej drogi startowej i zamkniętej drogi kołowania
Znaki pionowe
Rys. 27. Rozmieszczenie znaków pionowych na skrzyżowaniu drogi startowej z drogą kołowania
ŚWIATŁA NA LOTNISKACH DLA SAMOLOTÓW
Postanowienia ogólne
Wielkości do diagramów stałego natężenia poszczególnych systemów świetlnych
System świetlny | 1 krzywa | 2 krzywa | 3 krzywa | Natężenie w kandelach | Kolor | ||||||
a | b | a | b | a | b | i0 | i1 | i2 | i3 | ||
oś podejścia do drogi startowej i poprzeczki | 10 | 5,5 | 14 | 6,0 | 15 | 8,5 | 20.000 | 10.000 | 2.000 | 1.000 | biały |
poprzeczki podejścia | 7,0 | 5,0 | 11,5 | 6,0 | 16,5 | 8,0 | 5.000 | 2.500 | 500 | 250 | czerwony |
próg | 5,5 | 4,5 | 7,5 | 6,0 | 9,0 | 8,5 | 10.000 | 5.000 | 1.000 | 500 | zielony |
poprzeczki skrzydłowe | 7,0 | 5,0 | 11,5 | 6,0 | 16,5 | 8,0 | 10.000 | 5.000 | 1.000 | 500 | zielony |
strefa przyziemienia | 5,0 | 3,5 | 7,0 | 6,0 | 8,5 | 8,5 | 5.000 | 2.500 | 500 | 250 | biały |
oś drogi startowej (rozstaw 30 m) | 5,0 | 3,5 | 7,0 | 6,0 | 8,5 | 8,5 | 5.000 | 2.500 | 500 | 250 | biały |
oś drogi startowej (rozstaw 15 m) - kat. III | 5,0 | 4,5 | 7,0 | 8,5 | 8,5 | 10 | 5.000 | 2.500 | 500 | 250 | biały |
- kat. I i II | 5,0 | 4,5 | 7,0 | 8,5 | 8,5 | 10 | 2.500 | 1.250 | 250 | 125 | biały |
oś drogi startowej (rozstaw 7,5 m) | 5,0 | 4,5 | 7,0 | 8,5 | 8,5 | 10 | 1.250 | 635 | 125 | 63 | biały |
koniec drogi startowej | 6,0 | 2,25 | 7,5 | 5,0 | 9,0 | 6,5 | 2.500 | 1.250 | 250 | 125 | czerwony |
krawędź drogi startowej o szerokości 45 m | 5,5 | 3,5 | 7,5 | 6,0 | 9,0 | 8,5 | 10.000 | 5.000 | 1.000 | 500 | biały |
krawędź drogi startowej o szerokości 60 m | 6,6 | 3,5 | 8,5 | 6,0 | 10,0 | 8,5 | 10.000 | 5.000 | 1.000 | 500 | biały |
Rys. 30. Diagramy izokandeli - systemy świetlne drogi startowej (linie stałego natężenia światła)
Wymagania dotyczące uruchamiania (czasu włączania się) zasilania awaryjnego systemów oświetleniowych
Charakterystyka wyposażenia podejść: | Elementy oświetlenia wymagające zasilania | Maksymalny czas włączania się zasilania rezerwowego |
droga startowa nieprzyrządowa | wskaźniki ścieżki podejścia, krawędź RWY, próg RWY, koniec RWY, przeszkody | 2 minuty |
droga startowa przyrządowa z podejściem nieprecyzyjnym | świetlny system podejścia, wskaźniki ścieżki podejścia, krawędź RWY, próg RWY, koniec RWY, przeszkody | 15 sekund |
droga startowa przyrządowa z podejściem precyzyjnym kategorii I | świetlny system podejścia, wskaźniki ścieżki podejścia, krawędź RWY, próg RWY, koniec RWY, przeszkody, główne drogi kołowania | 15 sekund |
droga startowa przyrządowa z podejściem precyzyjnym kategorii II/III | świetlny system podejścia, krawędź RWY, próg RWY, koniec RWY, oś RWY, oświetlenie przeszkód, główne drogi kołowania | 15 sekund |
droga startowa przyrządowa z podejściem precyzyjnym kategorii II/III | poprzeczki zatrzymania | 1 sekunda |
droga startowa przeznaczona do startów przy RVR 550 m | krawędź RWY, główne drogi kołowania, przeszkody | 15 sekund |
droga startowa przeznaczona do startów przy RVR 550 m | oś i koniec RWY, poprzeczki zatrzymania | 1 sekunda |
Uwaga: skrót RWY oznacza drogę startową.
Świetlne systemy podejścia do drogi startowej
Uproszczony świetlny system podejścia do drogi startowej
Świetlny system podejścia precyzyjnego kategorii I
Rys. 33. Ograniczenia usytuowania osi oświetlenia podejścia - w profilu
Świetlny system podejścia precyzyjnego kategorii II lub III
- zgodnie z rys. 35.
Wzrokowe systemy wskazywania ścieżki podejścia
Oświetlenie drogi startowej (rys. 38)
1- czerwone światła krawędziowe drogi startowej
2- przesunięty lewy próg
3- białe światła krawędziowe drogi startowej
4- biało-czerwone oświetlenie osi drogi startowej
5- przesunięty prawy próg
6- czerwone światła osi drogi startowej
7- poprzeczka świetlna
8- światła osi drogi startowej
9- zielone światła progu
10- białe światła osi drogi startowej
11- czerwone światła końca drogi startowej
12- białe światła krawędziowe drogi startowej
13- przesunięty lewy próg
14- białe światła osi drogi startowej
15- przesunięty prawy próg
16- czerwone światła krawędziowe drogi startowej
17- czerwone światła końca drogi startowej
18- czerwone światła osi drogi startowej
19- biało-czerwone oświetlenie osi drogi startowej
20- zielone światła progu
21- poprzeczki świetlne osi drogi startowej
(Oznaczenia i plan oświetlenia końca drogi startowej przy przesuniętym progu - jak na poprzednim rysunku)
Rys. 42. Położenie świateł i oznakowań osi drogi startowej i drogi kołowania zjazdu
Inne światła
ZNAKI I ŚWIATŁA NA LOTNISKACH DLA ŚMIGŁOWCÓW
Znaki
Rys. 45. Znak identyfikacyjny lotniska śmigłowcowego (na rysunku pokazany z krzyżem szpitalnym)
Rys. 47. Znaki dróg kołowania i dróg tranzytowych dla śmigłowców
Światła
Rys. 48. Charakterystyka latarni lotniskowej na lotnisku dla śmigłowców
Rys. 49. Świetlny system podejścia na lotnisku śmigłowcowym (przykładowe rozwiązanie)
OCHRONA RATOWNICZO-GAŚNICZA LOTNISKA
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1998.130.859 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Przepisy techniczno-budowlane dla lotnisk cywilnych. |
Data aktu: | 31/08/1998 |
Data ogłoszenia: | 26/10/1998 |
Data wejścia w życie: | 01/01/1999, 01/01/2003 |