- w podziale na działy,
01 Przemysł Ministrowi Edukacji Narodowej (w zakresie dotacji na ogrzewanie warsztatów szkolnych)
31 Budownictwo Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji
40 Rolnictwo Ministrowi Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej
45 Leśnictwo Ministrowi Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa
59 Łączność Ministrowi Łączności
61 Handel wewnętrzny Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
66 Różne usługi materialne Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji
74 Gospodarka mieszkaniowa Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji (w zakresie
oraz niematerialne opracowań geodezyjnych i kartograficznych)
usługi komunalne Prezesowi Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast
(w zakresie gospodarki gruntami i nieruchomościami oraz pozostałych jednostek i zadań w tym dziale)
79 Oświata i wychowanie Ministrowi Edukacji Narodowej
83 Kultura i sztuka Ministrowi Kultury i Sztuki
85 Ochrona zdrowia Ministrowi Zdrowia i Opieki Społecznej
86 Opieka społeczna Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej
87 Kultura fizyczna i sport Prezesowi Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki
88 Turystyka i wypoczynek Prezesowi Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki, a w zakresie schronisk młodzieżowych - także Ministrowi Edukacji Narodowej
89 Różna działalność Ministrowi Gospodarki (w zakresie zadań obronnych)
Ministrowi Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (w zakresie Izb Rolniczych)
Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji (w zakresie zakładów obsługi urzędów wojewódzkich oraz zakładów obsługi przejść granicznych)
91 Administracja Państwowa Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 1999 R. ŚWIADCZENIA NA RZECZ OSÓB FIZYCZNYCH WYPŁACANE Z BUDŻETU PAŃSTWA
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 1999 R. NOWE I LIKWIDOWANE JEDNOSTKI PAŃSTWOWE
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 1999 R. NOWE ZADANIA PRZEWIDZIANE DO REALIZACJI W 1999 R., ZADANIA, KTÓRYCH REALIZACJA ZAKOŃCZY SIĘ W 1998 R., ORAZ ZADANIA DOTYCZĄCE INTEGRACJI Z UNIĄ EUROPEJSKĄ I NATO
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 1999 R. OŚWIATA I WYCHOWANIE (BEZ ZADAŃ ZLECONYCH GMINOM O STATUSIE MIASTA)
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 1999 R. OŚWIATA I WYCHOWANIE - ZADANIA ZLECONE GMINOM O STATUSIE MIASTA
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 1999 R. OŚWIATA I WYCHOWANIE
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 1999 R. ZESTAWIENIE INWESTYCJI DOTOWANYCH W 1998 R. ORAZ SZACUNEK NA 1999 R.
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 1999 R. WYDATKI NA OŚWIETLENIE DRÓG
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 1999 R. DOTACJE NA FINANSOWANIE ZADAŃ REALIZOWANYCH PRZEZ PRZEDSIĘBIORCÓW
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 1999 R. ZESTAWIENIE DOCHODÓW
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 1999 R. ZESTAWIENIE WYDATKÓW
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 1999 R. PLAN FINANSOWY PLACÓWEK ZAGRANICZNYCH WYDATKI BUDŻETOWE
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 1999 R. PLAN FINANSOWY SAMODZIELNEGO PUBLICZNEGO ZAKŁADU OPIEKI ZDROWOTNEJ (SZPITALA KLINICZNEGO, BĘDĄCEGO JEDNOSTKĄ ORGANIZACYJNĄ UCZELNI)
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 1999 R. ZATRUDNIENIE I WYNAGRODZENIA W PAŃSTWOWEJ SFERZE BUDŻETOWEJ
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 1999 R. ZATRUDNIENIE I UPOSAŻENIA ŻOŁNIERZY I FUNKCJONARIUSZY W PAŃSTWOWEJ SFERZE BUDŻETOWEJ
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 1999 R. ZESTAWIENIE INWESTYCJI DOTOWANYCH W 1999 R. WRAZ Z OMÓWIENIEM
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 1999 R. WNIOSEK O PRZYZNANIE DOTACJI BUDŻETOWEJ NA FINANSOWANIE INWESTYCJI
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 1999 R. SZKOLNICTWO WYŻSZE
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 1999 R. PLAN FINANSOWY SZKÓŁ WYŻSZYCH
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 1999 R. DOTACJE CELOWE NA ZADANIA ZLECONE GMINOM
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 1999 R. DOTACJE DLA JEDNOSTEK NIEPAŃSTWOWYCH NA ZADANIA PAŃSTWOWE
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 1999 R. PLANY FINANSOWE ZADAŃ ZLECONYCH GMINOM O STATUSIE MIASTA (STREFOM)
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 1999 R. WYDATKI NA ZASIŁKI RODZINNE I PIELĘGNACYJNE
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 1999 R. ZESTAWIENIE WYDATKÓW NA ZADANIA OŚWIATOWE
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 1999 R. DOTACJE CELOWE NA DOFINANSOWANIE WŁASNYCH ZADAŃ BIEŻĄCYCH GMIN (§ 89)
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 1999 R. PLAN FINANSOWY
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 1999 R. PLAN FINANSOWY GOSPODARSTW POMOCNICZYCH
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 1999 R. PLAN FINANSOWY INSTYTUCJI KULTURY
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 1999 R. PLAN FINANSOWY INSTYTUCJI KULTURY I KINEMATOGRAFII
PROJEKT BUDŻETU PAŃSTWA NA 1999 R. PLAN FINANSOWY FUNDUSZU CELOWEGO
SZCZEGÓŁOWE ZASADY OPRACOWYWANIA MATERIAŁÓW DO PROJEKTU BUDŻETU PAŃSTWA NA ROK 1999
Zasady ogólne
1) zmian wielkości poszczególnych elementów kalkulacyjnych,
2) czynników, które spowodowały ewentualną zmianę trendu wzrostu lub spadku,
3) dochodów i wydatków jednorazowych lub nie występujących w budżecie w 1998 r.,
4) kwot planowanych wydatków w poszczególnych rozdziałach dla nowych zadań przewidzianych do realizacji w 1999 r.
Plany rzeczowe zadań
1) wyłącznie te zadania, które powodować będą skutki finansowe dla budżetu; do formularza RZ-3 należy dołączyć szczegółowy opis zadań, wraz z podaniem podstawy prawnej, kalkulację kosztów nowego lub kończącego się zadania bądź zadania, którego zakres ulegnie ograniczeniu w roku planowym. Należy także omówić skutki finansowe nowego przedsięwzięcia dla roku, w którym rozpocznie się jego realizacja, jak i skutki finansowe z tytułu realizacji tego zadania w latach następnych. Przez pojęcie "nowe zadania" rozumie się zadania budżetowe, wynikające z aktów prawnych, których realizacja rozpocznie się w 1999 r.
2) w poz. III formularza RZ-3 dysponenci części budżetowych planują zadania, które będą realizowane na rzecz działań dostosowujących gospodarkę Polski, jej systemy prawne i finansowe do wymogów Unii Europejskiej i finansowane z budżetu państwa poprzez rozdziały "Integracja z Unią Europejską". W wydatkach przewidzianych na ten cel należy uwzględnić również:
a) finansowanie kosztów operacyjnych programów pomocy zagranicznej Unii Europejskiej (program PHARE),
b) finansowanie udziałów w programach wspólnotowych, takich jak: "Leonardo da Vinci", "Sokrates" itp.
A. W poz. I - "Dotacje przedmiotowe":
a) Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przedłoży plany rzeczowe zadań w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich w podziale na poszczególne rodzaje dotowanych przewozów: aglomeracyjnych, regionalnych i międzyregionalnych, natomiast w zakresie autobusowych przewozów pasażerskich w komunikacji międzymiastowej zwykłej - w porozumieniu z wojewodami w układzie terytorialnym (powiatów i województw),
b) Minister Edukacji Narodowej - w zakresie dotacji do specjalistycznych podręczników szkolnych i akademickich,
c) Minister Gospodarki - w zakresie dotacji do zapasów obowiązkowych paliw płynnych;
B. W poz. II - "Dotacje podmiotowe i różne" - należy wyodrębnić rodzaje dotacji, w ramach których wykazuje się zadania rzeczowe i przedsiębiorców realizujących te zadania. W odniesieniu do planowanych nowych dotacji dofinansowujących przedsiębiorców lub zadania, które w roku ubiegłym nie były objęte dotowaniem z budżetu państwa, należy przedłożyć, wraz ze szczegółowym omówieniem zakresu rzeczowego zadań realizowanych w ramach poszczególnych pozycji dotacji, informacje ze wskazaniem zadań priorytetowych.
Planowanie dochodów budżetowych
1) liczbę spółek, w których Minister Skarbu Państwa reprezentuje Skarb Państwa,
2) przewidywany do osiągnięcia przez te spółki zysk w 1998 r.,
3) wysokość udziałów Skarbu Państwa w kapitale akcyjnym spółek (kapitale zakładowym w spółkach z o.o.), wyrażoną w tysiącach złotych i w procencie kapitału,
4) wysokość dywidendy, jaka zostanie przekazana Skarbowi Państwa w 1999 r. z przewidywanego zysku za 1998 r.
Planowanie wydatków budżetowych
1) Dysponenci, którzy planują w swoich budżetach dotacje przedmiotowe, podmiotowe i inne dotacje dla przedsiębiorców, wynikające z obowiązujących systemów finansowych, uzgadniają planowane kwoty dotacji z Ministerstwem Finansów i ujmują je na formularzu BW. Nie wymagają uzgodnienia z Ministerstwem Finansów:
a) dotacje dla przedsiębiorców realizujących zadania z zakresu gospodarki komunalnej,
b) dotacje przedmiotowe do podręczników szkolnych i akademickich.
2) Dysponenci nie planują w swoich budżetach dotacji na utrzymanie potencjału produkcyjnego, niezbędnego w okresie zagrożenia wojennego.
3) Wydatki na zadania rzeczowe wynikające z Centralnego Planu Mobilizacji Gospodarki, związane z przygotowaniem w czasie pokoju wybranych elementów infrastruktury kraju do potrzeb obronnych państwa, dysponenci planują w projektach swoich budżetów, w ramach otrzymanego limitu wydatków, w wysokości określonej przez Komitet Spraw Obronnych Rady Ministrów.
4) Wydatki budżetowe na tworzenie rezerw państwowych i gospodarowanie nimi w wysokości zaopiniowanej przez Komitet Spraw Obronnych Rady Ministrów dysponenci części budżetowych ujmują odpowiednio w swoich projektach budżetu w ramach ustalonego limitu wydatków.
5) Dotacje na kolejową służbę zdrowia planuje Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej na formularzu BW, w § 53 - Różne dotacje dla przedsiębiorstw.
6) Dotacje dla jednostek gospodarki pozabudżetowej wykazuje się na formularzu BW, dołączając szczegółową kalkulację wraz z uzasadnieniem i podaniem podstawy prawnej udzielania dotacji. Kalkulacja obejmuje:
a) wskaźniki rzeczowe, które są podstawą określenia dotacji,
b) stawkę dotacji wraz ze szczegółową kalkulacją.
7) Dotacje dla jednostek niepaństwowych na zadania państwowe bieżące i inwestycyjne określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 lipca 1997 r. w sprawie zlecania zadań państwowych jednostkom niepaństwowym oraz wykazu tych zadań (Dz. U. Nr 94, poz. 573), realizowane przez te jednostki, planują dysponenci na formularzu BW we właściwym dziale i rozdziale w kwotach zbiorczych. Podział na poszczególne zadania i jednostki je wykonujące przedstawia się na formularzu BNP. W uzasadnieniu do poszczególnych rozdziałów należy przedstawić:
a) wskaźniki rzeczowe będące podstawą określenia dotacji,
b) kalkulację kwoty dotacji.
8) Dotacje celowe na finansowanie zadań bieżących zleconych gminom (związkom gmin) - § 88 oraz dotacje celowe na finansowanie zadań bieżących zleconym gminom o statusie miasta - § 94 ujmuje się we właściwym dziale i rozdziale w kwotach zbiorczych. Podział na poszczególne gminy (§ 88) i miasta (§ 94) przedstawia się odpowiednio na formularzach BZG i B-9M.
9) Dotacje na zadania powierzone należy podać tylko w rubryce 5 (przewidywane wykonanie 1998 r.). W planie na 1999 r. nie planuje się dotacji na zadania powierzone. Wydatki w § 49 - Dotacje celowe na finansowanie zadań bieżących powierzonych gminom (związkom gmin) i § 50 - Dotacje celowe na finansowanie zadań inwestycyjnych powierzonych gminom (związkom gmin) występować będą wyłącznie w toku wykonywania budżetu, tj. w "planie po zmianach".
10) Dopłaty kredytowe w poz. 1.9 formularza obejmują następujące rozdziały klasyfikacji budżetowej: 9410, 9411, 9412, 9414 i 9495 w zakresie Funduszu Hipotecznego.
11) Pozycja 5 formularza "Rozliczenia z bankami" nie obejmuje następujących rozdziałów: 9410, 9411, 9412, 9414, 9416, 9491 i 9493.
12) Wojewodowie nie planują na 1999 r. rezerwy na nieprzewidziane wydatki, o której mowa w art. 4 ust. 1a ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe.
13) wydatki budżetowe z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne i na Fundusz Pracy planuje się w wysokości efektywnej składki zawartej w założeniach budżetu państwa, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.
14) W ramach wydatków planowanych na pokrycie kosztów prywatyzacji nie mogą być ponoszone wydatki na zakupy inwestycyjne, jak również na zakup akcji (udziałów) w spółkach.
15) Wydatki związane z likwidacją przedsiębiorstwa państwowego prowadzoną na podstawie art. 19 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1991 r. Nr 18, poz. 80, Nr 75, poz. 329, Nr 101, poz. 444 i Nr 107, poz. 464, z 1993 r. Nr 18, poz. 82 i Nr 60, poz. 280, z 1994 r. Nr 1, poz. 3, Nr 80, poz. 368 i Nr 113, poz. 547, z 1995 r. Nr 1, poz. 2, Nr 95, poz. 474 i Nr 154, poz. 791, z 1996 r. Nr 90, poz. 405, Nr 106, poz. 496, Nr 118, poz. 561 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 43, poz. 272, Nr 106, poz. 675, Nr 121, poz. 769 i 770 i Nr 123, poz. 777) obciążają koszty likwidowanego przedsiębiorstwa państwowego albo środek specjalny pn. Fundusz Mienia Polikwidacyjnego i nie mogą być zaliczone do kosztów prywatyzacji, pokrywanych ze środków budżetowych.
16) Wydatki jednostek sfery budżetowej z tytułu wpłacanych składek na rzecz organizacji międzynarodowych ujmuje się na formularzu BW - zbiorczo dla części oraz odrębnie dla każdego działu i rozdziału. W uzasadnieniu podaje się:
a) nazwę organizacji,
b) podstawę prawną przynależności,
c) kalkulacje składek płaconych w 1998 r. i w 1999 r., w walucie płatności.
17) Wydatki jednostek sfery budżetowej ujmuje się na formularzu BW zbiorczo dla części oraz odrębnie dla każdego działu i rozdziału z wyszczególnieniem rodzajów jednostek budżetowych oraz zadań budżetowych. Jeśli w rozdziale występują jednostki i zadania lub kilka rodzajów jednostek lub zadań, to wydatki planuje się wówczas dla każdej z tych jednostek i dla każdego zadania odrębnie oraz zbiorczo dla całego rozdziału.
18) Dla działu 01 - Przemysł dane dotyczące dotacji na ogrzewanie warsztatów szkolnych należy ująć w rozdziale 2997 - Gospodarstwa pomocnicze, § 47 - Dotacje dla jednostek gospodarki pozabudżetowej i funduszy celowych. Objaśnienia do formularza BW powinny zawierać informację o powierzchni warsztatów wykorzystywanej do celów dydaktycznych, na którą udzielana jest dotacja do kosztów ogrzewania.
19) Dla działu 40 - Rolnictwo dotacje dla wszystkich przedsiębiorców realizujących zadania w zakresie rolnictwa, w tym również dla jednostek gospodarki pozabudżetowej, planuje się w poz. 1.11 formularza (§ 48 - Pozostałe dotacje). W budżetach wojewodów ww. dotacje ujmuje się tylko w rozdziałach: 4403 - Upowszechnianie doradztwa rolniczego, 4404 - Zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt, 4406 - Budowa i utrzymanie urządzeń melioracji wodnych, 4407 - Usługi geodezyjne, 4409 - Spółki wodne.
20) Dla działu 45 - Leśnictwo, rozdziału - 4995 - Pozostała działalność - należy dołączyć objaśnienia, w których należy podać dla każdej gminy powierzchnię lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa, objętych nadzorem, oraz powierzchnię gruntów prywatnych przeznaczonych do zalesień.
21) W dziale 81 - Szkolnictwo wyższe - przy planowaniu wydatków z budżetu państwa na wszystkie rodzaje stypendiów uwzględnia się odpowiednią wysokość wynagrodzenia określoną w założeniach do projektu budżetu państwa, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, do którego relacjonuje się wysokość stypendium.
22) Środki na leki dla uprawnionych wojewodowie planują na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 września 1991 r. o zasadach odpłatności za leki i artykuły sanitarne (Dz. U. Nr 94, poz. 422, z 1994 r. Nr 111, poz. 535, z 1995 r. Nr 138, poz. 684, z 1996 r. Nr 139, poz. 646 oraz z 1997 r. Nr 80, poz. 502 i Nr 104, poz. 661), z uwzględnieniem rozliczeń związanych z osobami realizującymi recepty poza województwem, w którym zamieszkują. Wydatki na dopłaty do leków dla uprawnionych nie powinny być planowane w kwotach niższych niż kwoty określone w limitach.
Dotacje na zadania zdrowotne realizowane przez samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej (§ 27), wydatki na usługi zdrowotne realizowane przez samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej (§ 26) oraz dotacje dla szpitali klinicznych, które stały się jednostkami organizacyjnymi państwowych uczelni medycznych lub państwowych uczelni prowadzących działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych (§ 48 - Pozostałe dotacje) planuje się na formularzu BW we właściwym rozdziale i paragrafie w łącznej kwocie oraz na formularzu BWS-K. Wyżej omówione wydatki planuje się wyłącznie dla tych zakładów opieki zdrowotnej, które uzyskały status zakładu samodzielnego, i dla tych szpitali klinicznych, które stały się jednostkami organizacyjnymi uczelni do dnia 30 czerwca 1998 r.
Wydatki dla jednostek przewidzianych do przekształcenia w samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej oraz dla szpitali klinicznych przewidzianych do przejęcia przez uczelnie po dniu 30 czerwca 1998 r. należy planować w wydatkach jednostek budżetowych na dotychczasowych zasadach.
Dotacje na zadania inwestycyjne dla samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej planuje się w § 73 - Dotacje na finansowanie inwestycji innych jednostek organizacyjnych.
23) Dla działu 86 - Opieka Społeczna, rozdział 8611 - Domy pomocy społecznej - dla domów pomocy społecznej w objaśnieniach należy podać typ domu oraz liczbę miejsc.
24) Wydatki na inwestycje w zakresie:
a) zaopatrzenia w wodę i sanitacji wsi ujmuje się w rozdziale 4495 - Pozostała działalność, § 86 - Dotacje celowe na dofinansowanie własnych zadań inwestycyjnych gmin (związków gmin),
b) melioracji wodnych podstawowych i szczegółowych ujmuje się w rozdziale 4406 - Budowa i utrzymanie urządzeń melioracji wodnych, § 72 - Wydatki na finansowanie inwestycji jednostek i zakładów budżetowych.
25) W ramach wydatków inwestycyjnych ujmowanych na formularzu BW, § 72 - Wydatki na finansowanie inwestycji jednostek budżetowych i zakładów budżetowych planowane są wydatki na:
a) budowę nowych obiektów (budynków i budowli),
b) zakupy budynków i budowli,
c) zakupy wszelkich przedmiotów stanowiących środki trwałe, jeżeli zostały zaliczone do pierwszego wyposażenia nowych obiektów,
d) ulepszenie istniejących środków trwałych (przebudowa, rozbudowa, rekonstrukcja, adaptacja i modernizacja),
e) zakupy pozostałych dóbr inwestycyjnych stanowiących środki trwałe, których wartość początkowa jest wyższa niż 2.500 zł, a odpisy amortyzacyjne nie są dokonywane jednorazowo,
f) zakupy wynikające z programów technicznej modernizacji Sił Zbrojnych, realizowanych przez Ministerstwo Obrony Narodowej, oraz zakupy dla Krajowego Systemu Ratownictwa Gaśniczego, realizowane przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji - które nie odpowiadają kryteriom określonym w zarządzeniu nr 46 Ministra Finansów z dnia 1 sierpnia 1995 r. w sprawie zasad rachunkowości jednostek i zakładów budżetowych (Dz. Urz. Ministra Finansów Nr 14, poz. 60).
Wydatki budżetowe na zakupy określone w lit. c), ujmowane w ramach łącznej kwoty wydatków na inwestycje w poz. 4.1. (§ 72) formularza BW, należy dodatkowo wykazać w odrębnej kwocie pod zestawieniem wydatków w tym formularzu. Wydatki na zakupy środków trwałych o charakterze wyposażenia, dokonywane do obiektów innych niż nowo budowane, nie są planowane w ramach wydatków inwestycyjnych, ale w ramach wydatków bieżących.
1) Wydatki budżetowe placówek zagranicznych ujmuje się na formularzu BW-PL zbiorczo dla części oraz odrębnie dla każdego działu i rozdziału.
2) W formularzu BW-PL kwota w poz. 23 - RAZEM WYDATKI powinna być równa kwocie z poz. 3.7.1 formularza BW - Utrzymanie placówek zagranicznych (§ 45 - Różne wydatki).
1) Formularz BWS-K sporządzają dysponenci zbiorczo dla działu oraz odrębnie dla każdego rozdziału. Jeżeli w rozdziale występuje kilka samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej - formularz sporządza się dla każdego zakładu, z podaniem adresu siedziby zakładu.
2) Kolumny 5-10 formularza, dotyczące ustawy budżetowej na rok 1998, wypełnia się wyłącznie dla tych zakładów, które uzyskały status samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej do dnia 30 czerwca 1997 r. i dla których wydatki w ustawie budżetowej na rok 1998 zostały zaplanowane bezpośrednio w § 26 - Usługi zdrowotne realizowane przez samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej oraz w § 27 - Dotacje na zadania zdrowotne realizowane przez samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotne (poz. 1 formularza).
Wydatki ogółem, wykazywane w kol. 6, powinny być zgodne z kwotami dla tych zakładów, zaplanowanymi w ustawie budżetowej na rok 1998, odpowiednio w § 26 i 27 klasyfikacji budżetowej.
Etaty wykazywane w kol. 5 powinny być zgodne z podanymi przez dysponentów w formularzu PZ-S do projektu budżetu na rok 1998, o które zmniejszono etaty kalkulacyjne w jednostkach budżetowych ochrony zdrowia, ujęte w załączniku nr 10 do ustawy budżetowej na rok 1998.
Środki na wynagrodzenia (§ 11 - Wynagrodzenia osobowe pracowników i § 17 - Dodatkowe wynagrodzenie roczne) wykazywane w kol. 8, 9 powinny być zgodne z przyjętymi do kalkulacji wydatkami dla samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej na rok 1998, tj. zgodne z wydatkami na wynagrodzenia podanymi w formularzu PZ-S do projektu budżetu na rok 1998, powiększonymi w trakcie dalszych prac nad tym budżetem o środki na podwyżki wynagrodzeń.
3) W przypadku zakładów opieki zdrowotnej przekształconych w zakłady samodzielne po dniu 30 czerwca 1997 r., a przed dniem 30 czerwca 1998 r., oraz w przypadku szpitali klinicznych przejętych przez uczelnie wydatki przewidywanego wykonania 1998 r. w warunkach porównywalnych z rokiem 1999 należy wpisać na formularzu BWS-K (kol. 12-16) tak, jakby zakłady te funkcjonowały w formie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, a szpitale kliniczne były jednostkami organizacyjnymi uczelni w ciągu całego 1998 r. (wynagrodzenia bazowe z 1998 r. muszą być zatem przeliczone na 12 miesięcy, natomiast środki na podwyżki wynagrodzeń na 9 miesięcy - dla liczby etatów, które przewiduje się dla tych zakładów w roku 1999).
Na formularzach BW natomiast należy wpisać przewidywane wykonanie faktyczne tych wydatków.
Dla samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej powstałych przed dniem 30 czerwca 1997 r. w przewidywanym wykonaniu 1998 r. w warunkach porównywalnych z 1999 r. (kol. 11-16) należy wpisać kwoty wydatków dla tych zakładów zaplanowane w ustawie budżetowej na rok 1998 w § 26 i 27 klasyfikacji budżetowej. W przypadku dokonania zmian w trakcie 1998 r. w wydatkach przewidzianych dla tych zakładów zmiany te należy wykazać w poz. 2 kol. 11-16 (przewidzianej dla zakładów samodzielnych powstałych po dniu 30 czerwca 1997 r.).
4) Kwoty wydatków na rok 1999 wykazywane dla danego rozdziału w kol. 18 dla samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej (§ 26 i 27) powinny być zgodne z kwotami wykazanymi odpowiednio w § 26 i § 27 na formularzu BW dla tego rozdziału.
W rozdziale 8512 - Szpitale kliniczne - wykazywane kwoty wydatków na formularzu BWS-K w kol. 18 dla szpitali klinicznych powinny być zgodne z kwotami wykazanymi w § 48 - Pozostałe dotacje na formularzu BW, z uwzględnieniem dotacji planowanych na rok 1999 na działalność kliniczną jednostek badawczo-rozwojowych.
5) Do pracowników samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz szpitali klinicznych, które stały się jednostkami organizacyjnymi uczelni, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o kształtowaniu środków na wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 1995 r. Nr 34, poz. 163, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 139, poz. 647 oraz z 1997 r. Nr 133, poz. 883), a zatem wielkości zatrudnienia, wynagrodzeń osobowych oraz dodatkowego wynagrodzenia rocznego na 1999 r., ujętych na formularzu BWS-K, nie należy wykazywać na formularzu PZ-1 dla jednostek budżetowych.
Kwoty wykazane na formularzu BWS-K w lp. 2 i 3 mogą wynikać tylko i wyłącznie z faktycznie dokonanych przez dysponenta części budżetowej zmian polegających na zmniejszeniu na 1999 r. etatów i odpowiadających im wynagrodzeń w jednostkach budżetowych:
a) z przeznaczeniem na realizację zadań przez powstałe po dniu 30 czerwca 1997 r. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej oraz z tytułu zmian w etatach i w wynagrodzeniach przewidzianych dla zakładów powstałych przed dniem 30 czerwca 1997 r.,
b) przeznaczonych dla szpitali klinicznych, które stały się do dnia 30 czerwca 1998 r. jednostkami organizacyjnymi uczelni.
Suma wielkości ujętych w formularzu PZ-1 dla jednostek budżetowych oraz w formularzu BWS-K kol. 20 i 21 dla samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej powstałych po dniu 30 czerwca 1997 r. (lp. 2) oraz dla szpitali klinicznych przejętych przez uczelnie nie może przekroczyć:
a) etatów kalkulacyjnych przyznanych dla jednostek budżetowych w dziale 85 - Ochrona zdrowia na rok 1998,
b) wynagrodzeń osobowych wynikających z wynagrodzeń bazowych ustalonych w ustawie budżetowej na rok 1998 dla jednostek budżetowych ochrony zdrowia, powiększonych o całoroczne skutki podwyżek wynagrodzeń od 1 kwietnia 1998 r.,
c) wydatków na dodatkowe wynagrodzenie roczne wyliczone zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. Nr 160, poz. 1080).
W uzasadnieniu do formularza BWS-K należy podać szczegółową kalkulację planowanych wydatków w układzie rodzajowym wraz z zakresem świadczeń wykonywanych przez samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej zbiorczo dla części, jak również ilość samodzielnych zakładów i daty ich usamodzielnienia oraz ilość szpitali klinicznych, które zostały przejęte przez uczelnie, i daty przekazania tych szpitali uczelniom.
1) Plan zatrudnienia i wynagrodzeń sporządza się na formularzu PZ-1 zbiorczo dla działu oraz odrębnie dla każdego rozdziału, wyodrębniając:
a) jednostki i zadania budżetowe,
b) gospodarkę pozabudżetową (zakłady budżetowe, środki specjalne, gospodarstwa pomocnicze) i państwowe fundusze celowe,
c) szkoły wyższe,
d) pracowników cywilnych,
e) pracowników służby cywilnej,
f) osoby zajmujące kierownicze stanowiska państwowe,
g) pracowników orzecznictwa (z podziałem na sędziów i prokuratorów),
h) kuratorów zawodowych (dział 92 - Wymiar sprawiedliwości i prokuratura),
i) komorników sądowych (dział 92 - Wymiar sprawiedliwości i prokuratura),
j) osadzonych (dział 92 - Wymiar sprawiedliwości i prokuratura).
2) W środkach specjalnych zatrudnienie i wynagrodzenia mogą być planowane tylko wówczas, gdy wynika to z ustaw lub przepisów wydanych na ich podstawie.
3) W gospodarce pozabudżetowej formularze opracowuje się odrębnie dla jednostek samofinansujących wynagrodzenia oraz odrębnie dla jednostek otrzymujących dotacje obejmujące wynagrodzenia, w podziale na formy finansowania.
4) Podstawą do planowania wynagrodzeń osobowych na 1999 r. jest miesięczna kwota planowanego przeciętnego wynagrodzenia osobowego i honorariów wynikających ze stosunku pracy, ze stycznia roku poprzedniego, bez podwyżek, powiększona o miesięczne kwoty przyznane na podwyżki wynagrodzeń w ciągu roku, pomnożona przez kalkulacyjną liczbę etatów oraz liczbę 12.
5) Przepisów pkt 4 nie stosuje się do pracowników, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o kształtowaniu środków na wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 1995 r. Nr 34, poz. 163, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 139, poz. 647 oraz z 1997 r. Nr 133, poz. 883) oraz pracowników Urzędu Regulacji Energetyki.
6) W objaśnieniach do projektu planu zatrudnienia i wynagrodzeń omawia się zmiany planu na rok 1998, podając, na podstawie jakich decyzji dokonano zmian, oraz projekt planu na 1999 r., ze szczególnym uwzględnieniem zmian związanych z przekształceniem jednostek budżetowych ochrony zdrowia w samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, w tym zmian wynikających z likwidacji form pozabudżetowych w ochronie zdrowia.
Plan zatrudnienia i uposażeń żołnierzy i funkcjonariuszy sporządza się na formularzu PZ-2, zbiorczo dla działu oraz odrębnie dla każdego rozdziału, wyodrębniając:
a) żołnierzy zawodowych i służby nadterminowej,
b) funkcjonariuszy.
1) Formularz powinien zawierać pełną rzeczową informację o wszystkich inwestycjach (łącznie z inwestycjami centralnymi), na których finansowanie planuje się wydatki budżetowe.
2) Klasyfikacja wydatków inwestycyjnych na formularzu BW-I powinna być zgodna z ich klasyfikacją na formularzu BW.
3) Do formularza BW-I dołącza się pisemne uzasadnienie zaplanowanych wydatków.
1) Zakres inwestycji centralnych w 1999 r. ustala się następująco:
a) w 1999 r. mogą być kontynuowane, jako inwestycje centralne, z udziałem środków z budżetu państwa, te inwestycje, których termin zakończenia przyjęty w załączniku nr 6 do ustawy budżetowej na 1998 r. - określony został po roku 1998,
b) dla inwestycji, o których mowa w lit. a), które będą kontynuowane z udziałem środków budżetowych lub kredytu bankowego poręczonego, sporządza się imienne informacje na formularzu CI.
2) Klasyfikacja budżetowa podana na formularzu CI powinna być zgodna z klasyfikacją inwestycji i wydatków na formularzu BW-I i BW.
3) Jeśli wartość kosztorysowa nowej inwestycji przekracza kwotę, o której mowa w § 10 rozporządzenia, należy wypełnić formularz CI wraz ze szczegółowym uzasadnieniem podjęcia tej inwestycji.
4) Kopie formularzy CI, o których mowa w pkt 1 lit. b) oraz w pkt 3, wojewodowie przekażą ministrom nadzorującym zadania w zakresie działów, do których zaliczane są poszczególne inwestycje centralne.
5) Przy wypełnianiu formularzy CI należy stosować następujące wskazówki:
a) w części A należy pozostawić jedno z określeń, zaliczających inwestora do właściwej kategorii (jednostka lub zakład budżetowy, inna jednostka organizacyjna, przedsiębiorca) skreślając pozostałe; podobnie należy oznaczyć, czy jest to inwestycja kontynuowana czy nowa. Bezwzględnie należy wypełnić pozycje: dział i rozdział klasyfikacji budżetowej.
W części A pkt 3 należy określić, czy inwestycja ma znaczenie ograniczające się do obszaru gminy, powiatu, województwa czy ponadregionalne,
b) w częściach B i C nakłady w lit. "a) poniesione w latach 19...-19..." podaje się łącznie z przewidywanym wykonaniem 1998 r., w tym przewidywane wykonanie 1998 r.; nakłady w lit. "b) planowane na lata 19...-19... - razem" podaje się łącznie z rokiem 1999, w tym w 1999 r. (a w części C - także dalsze lata),
c) w części C, w rubryce 9, podaje się kredyt poręczony (gwarantowany) przez Radę Ministrów lub Ministra Finansów,
d) w części opisowej wniosku należy przedstawić w szczególności uzasadnienie celowości inwestycji oraz potrzeby finansowania jej z udziałem środków budżetowych w wysokości określonej we wniosku, charakterystykę efektów i efektywności inwestycji, przewidywane zatrudnienie pracowników, stan przygotowania inwestycji do realizacji i inne istotne informacje dotyczące inwestycji, np. opinię banku o możliwości uzyskania kredytu, przy czym w przypadku decyzji negatywnej należy dołączyć jej uzasadnienie,
e) jeżeli jako źródło finansowania inwestycji wykazano środki własne w cz. C, rubryce 4 formularza CI, należy do niego załączyć kopię dokumentu potwierdzającego zobowiązanie się inwestora do wniesienia środków, zgodnie ze wskazaniami zawartymi w wymienionym wniosku.
Dysponenci nadzorujący szkoły wyższe dołączają do planu dochodów i wydatków budżetowych dane rzeczowe z zakresu szkolnictwa wyższego na formularzu SW-1 oraz plany finansowe szkół wyższych, opracowane na formularzu SW-2.
Formularze SW-1 i SW-2 sporządzane są zbiorczo dla części. Dysponenci części budżetowych nadzorujący uczelnie medyczne lub uczelnie prowadzące działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych, które utworzyły lub przejęły szpitale kliniczne i zawarły umowy o udostępnienie im oddziałów szpitalnych (oddziałów klinicznych) do dnia 30 czerwca 1998 r., wypełniają pozycje formularza SW-2 dotyczące działalności klinicznej. Ujmowane są w nich koszty i przychody szpitali (oddziałów) klinicznych, o których mowa w ustawie z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408, z 1992 r. Nr 63, poz. 315, z 1994 r. Nr 121, poz. 591, z 1995 r. Nr 141, poz. 692 i Nr 138, poz. 682, z 1996 r. Nr 24, poz. 110 oraz z 1997 r. Nr 104, poz. 661 i Nr 121, poz. 769), z wyłączeniem tych kosztów, które zgodnie z zasadami gospodarki finansowej uczelni należy zaliczyć do kosztów działalności dydaktycznej i badawczej prowadzonej przez uczelnię. Kolumnę "przewidywane wykonanie 1998 r." należy wypełnić w warunkach porównywalnych z rokiem 1999, tzn. tak, jakby szpitale te były jednostkami organizacyjnymi uczelni przez cały 1998 r.
Na formularzu BZG wykazuje się dotacje celowe na finansowanie zadań zleconych gminom (§ 85 - Dotacje celowe na finansowanie zadań inwestycyjnych zleconych gminom i § 88 - Dotacje celowe na finansowanie zadań bieżących zleconych gminom) w podziale na poszczególne gminy. Kwoty dotacji ogółem dla działów i rozdziałów wykazane w kol. 6 i 10 oraz 12 i 16 powinny być zgodne z kwotami wykazanymi na formularzu BW odpowiednio w poz. 1.10.1 i poz. 4.4.1.
Dotacje na zadania państwowe zlecone jednostkom niepaństwowym ujmuje się na formularzu BNP w szczegółowości podanej na formularzu. W kolumnie 5 należy podać liczbę porządkową zadania z załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 lipca 1997 r. w sprawie zlecania zadań państwowych jednostkom niepaństwowym oraz wykazu tych zadań (Dz. U. Nr 94, poz. 573). Kwoty ogółem dla działu i rozdziału wykazane w kolumnach 6 i 7 powinny być zgodne z kwotami na druku BW odpowiednio w poz. 1.8.
Dla zadania nr 37 w uzasadnieniu należy podać podział kwoty ogółem (kol. 6 i 7) na wynagrodzenia, pochodne i pozostałe wydatki oraz podać liczbę etatów.
Na formularzu B-9M ujmuje się dotacje na zadania zlecone gminom o statusie miasta oraz miejskim strefom usług publicznych, na podstawie ustawy z dnia 24 listopada 1995 r. o zmianie zakresu działania niektórych miast oraz o miejskich strefach usług publicznych [Dz. U. z 1997 r. Nr 36, poz. 224, Nr 123, poz. 780 i Nr 162, poz. 1120), zbiorczo dla części, odrębnie dla każdej gminy o statusie miasta (w przypadku miejskich stref usług publicznych odrębnie dla każdej gminy) wchodzącej w skład strefy]. Kwoty ujęte na formularzu B-9M w kolumnach 6 i 13 oraz w kolumnach 10 i 17 muszą być zgodne z kwotami ujętymi odpowiednio w poz. 1.10.3 i w poz. 4.4.4 na formularzu BW.
Środki z budżetu państwa na zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne planuje się z uwzględnieniem przepisów następujących aktów prawnych:
a) ustawy z dnia 1 grudnia 1994 r. o zasiłkach rodzinnych i pielęgnacyjnych (Dz. U. z 1995 r. Nr 4, poz. 17 i Nr 138, poz. 681 oraz z 1997 r. Nr 93, poz. 569),
b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 marca 1995 r. w sprawie szczegółowych zasad finansowania wydatków na zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne (Dz. U. Nr 41, poz. 213 i Nr 149, poz. 728 oraz z 1997 r. Nr 73, poz. 458).
Wydatki na zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne planują dysponenci na formularzu ZRP. Wojewodowie opracowują i przekazują plan w układzie zbiorczym. Dysponenci nie uwzględniają w projektach swoich budżetów środków na waloryzację zasiłków rodzinnych, o której mowa w art. 13 ust. 3 ustawy wymienionej w lit. a), oraz na podwyżki zasiłków pielęgnacyjnych, o których mowa w art. 15 ust. 2 tej ustawy. Przeciętną miesięczną liczbę zasiłków rodzinnych w danym roku ustala się w sposób następujący: oblicza się sumę zasiłków za miesiące od stycznia do grudnia, a następnie otrzymaną liczbę dzieli się przez 12; w sposób analogiczny ustala się przeciętną miesięczną liczbę zasiłków pielęgnacyjnych oraz liczbę rodzin otrzymujących zasiłki rodzinne.
Formularz ZO-R sporządzają dysponenci części budżetowych w szczegółowości określonej w tym formularzu. Wydatki przeznaczone na pomoc materialną dla dzieci przebywających w rodzinach zastępczych i własnych (rozdział 8222 - Pomoc dzieciom w rodzinach zastępczych i własnych, § 22 - Świadczenia społeczne) oraz dotacje dla szkół i placówek (§ 48 - Pozostałe dotacje lub § 53 - Różne dotacje dla przedsiębiorstw) ujmuje się na druku ZO-R w podziale na poszczególne gminy. Kwota wydatków ogółem dla rozdziału i działu powinna być zgodna z kwotami ujętymi odpowiednio w poz. 1.1.3, w poz. 1.11 oraz w poz. 2.1.3 na formularzu BW. W objaśnieniach do formularza ZO-R należy podać szkoły i placówki prowadzone przez kościelne osoby prawne.
Formularz ZW-R sporządzają dysponenci części budżetowych w szczegółowości określonej w tym formularzu. Dotacje celowe na dofinansowanie własnych zadań bieżących gmin (§ 89) ujmuje się w podziale na poszczególne gminy. Na formularzu ZW-R podaje się dotacje przewidziane dla szkół i placówek oświatowych przejętych do prowadzenia przez gminę jako zadanie własne, w trybie art. 104 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943).
Kwota wydatków ogółem dla rozdziału powinna być zgodna z kwotami ujętymi odpowiednio w poz. 1.10.2 na formularzu BW.
Dysponenci opracowują projekty zbiorczych planów finansowych zakładów budżetowych i środków specjalnych na formularzach B-4Z, a gospodarstw pomocniczych na formularzu B-7Z.
Formularze B-4Z i B-7Z sporządza się zbiorczo dla części, działu oraz odrębnie dla każdego rozdziału grupującego zakłady budżetowe bądź gospodarstwa pomocnicze czy też środki specjalne.
W formularzach B-4Z i B-7Z, w poz. 2 Przychody - dotacje z z budżetu, nie ujmuje się dotacji na realizację zadań budżetowych rolnictwa. Uzyskane z tego tytułu dochody/przychody jednostki gospodarki pozabudżetowej wykazują w pozycjach: - wpływy ze sprzedaży usług, wyrobów i składników majątkowych, w § 42 - Wpływy z usług i w § 43 - Wpływy ze sprzedaży wyrobów i składników majątkowych (B-4Z), lub - przychody ze sprzedaży wyrobów i usług (B-7Z).
W formularzu B-4Z w kolumnie "Projekt planu na 1999 r." w poz. 3 Rozchody - wpłaty do budżetu (§ 47) - podana kwota powinna być równa kwocie z poz. 7 formularza BD (nadwyżki zakładów budżetowych, środków specjalnych, gospodarstw pomocniczych, funduszy celowych - § 72) z kolumny "Projekt planu na 1999 r.", zaś w formularzu B-7Z kwota z kolumny "Projekt planu na 1999 r." z poz. 5 Zysk (strata) - wpłata z zysku do budżetu - powinna być równa kwocie z poz. 7. w formularzu BD z kolumny "Projekt planu na 1999 r."
Formularze B-4K i K-IAF sporządza się dla poszczególnych jednostek oraz zbiorczo dla części i rozdziału.
Formularz B-4K sporządzają instytucje kultury działające na zasadach określonych w art. 32 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 110, poz. 721 i Nr 141, poz. 943).
Formularz K-IAF sporządzają instytucje kultury działające na zasadach określonych w art. 27-29 wymienionej wyżej ustawie oraz w ustawie z dnia 16 lipca 1987 r. o kinematografii (Dz. U. Nr 22, poz. 127, z 1989 r. Nr 6, poz. 33 i Nr 35, poz. 192 oraz z 1990 r. Nr 89, poz. 517) i rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 22 lutego 1988 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej instytucji filmowych (Dz. U. Nr 9, poz. 67).
Projekty planów finansowych państwowych funduszy celowych przedkładają dysponenci wszystkich funduszy, niezależnie do tego, czy w planie przewidziano dotację z budżetu państwa. Projekty te, przed przekazaniem Ministerstwu Finansów, powinny być uzgodnione z ministrami nadzorującymi działalność danego funduszu. Plany sporządza się w układzie memoriałowym. Plany finansowe przedkładane są w formie ustalonej w ustawie budżetowej na 1998 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1998.62.391 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Szczegółowe zasady, tryb i terminy opracowania materiałów do projektu budżetu państwa na rok 1999. |
Data aktu: | 08/05/1998 |
Data ogłoszenia: | 20/05/1998 |
Data wejścia w życie: | 20/05/1998 |