- po wpisaniu na listę ustaloną przez marszałka województwa, o której mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza (Dz. U. z 1997 r. Nr 28, poz. 152 i Nr 88, poz. 554 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 162 poz. 1115), zwanej dalej "ustawą",
- zwane dalej "uprawnionymi podmiotami".
a w przypadku podmiotu zatrudniającego lekarza stomatologa stażystę również dofinansowanie kosztów materiałowych związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w ramach realizacji programu przez tego stażystę,
48 RAMOWY PROGRAM STAŻU PODYPLOMOWEGO LEKARZA
- szpitale,
- inne zakłady opieki zdrowotnej,
- indywidualne specjalistyczne praktyki lekarskie,
- regionalne centrum krwiodawstwa i krwiolecznictwa,
- oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
- wskazane przez okręgową radę lekarską,
- wskazane przez wojewodę,
- wskazane przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
Cel:
pogłębienie wiedzy teoretycznej oraz poznanie, utrwalenie i przyswojenie praktycznych umiejętności z zakresu zapobiegania, rozpoznawania, leczenia i rehabilitacji najczęściej występujących chorób, postępowania w stanach nagłego zagrożenia zdrowia lub życia, a także przyswojenie wiedzy z zakresu transfuzjologii, bioetyki, prawa medycznego i orzecznictwa lekarskiego, jako przygotowanie lekarza do samodzielnego wykonywania zawodu.
STAŻ CZĄSTKOWY W DZIEDZINIE CHORÓB WEWNĘTRZNYCH
Program stażu cząstkowego z zakresu chorób wewnętrznych
Miejsce odbywania stażu:
- oddział szpitalny chorób wewnętrznych oraz konsultacyjna poradnia przyszpitalna - 11 tygodni,
- regionalne centrum krwiodawstwa i krwiolecznictwa - 7 dni.
Cel stażu:
pogłębienie wiedzy teoretycznej oraz poznanie, utrwalenie i przyswojenie praktycznych umiejętności w zakresie rozpoznawania i leczenia, a także zapobiegania i rehabilitacji najczęściej występujących bądź stanowiących największe zagrożenie dla życia chorób wewnętrznych w warunkach opieki stacjonarnej i ambulatoryjnej oraz w zakresie transfuzjologii.
Program stażu obejmuje:
- z zakresu chorób wewnętrznych:
1. Zapobieganie, rozpoznawanie i leczenie najczęściej występujących chorób wewnętrznych:
1) układu krążenia:
a) choroby niedokrwiennej serca, zawału mięśnia sercowego,
b) miażdżycy naczyń tętniczych, udarów mózgowych,
c) nadciśnienia tętniczego,
d) przewlekłej niewydolności krążenia,
e) podstawowych zaburzeń rytmu serca i przewodzenia,
f) serca płucnego,
g) wad serca,
h) zapalenia mięśnia sercowego,
i) żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej,
2) układu oddechowego:
a) ostrego i przewlekłego zapalenia oskrzeli,
b) zapalenia płuc,
c) przewlekłej niewydolności oddechowej,
d) astmy oskrzelowej,
e) raka płuc,
f) gruźlicy,
3) układu moczowego:
a) niewydolności nerek - ostrej i przewlekłej,
b) ostrego i przewlekłego odmiedniczkowego zapalenia nerek,
c) ostrego i przewlekłego kłębkowego zapalenia nerek,
d) kamicy nerkowej,
e) zespołu nerczycowego,
f) raka nerki,
g) stanów zapalnych pęcherza i dróg moczowych,
4) układu trawiennego:
a) choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy,
b) raka żołądka,
c) zespołu złego wchłaniania,
d) swoistego i nieswoistego zapalenie jelit,
e) zespołu jelita nadwrażliwego,
f) raka jelita grubego,
g) kamicy pęcherzyka i dróg żółciowych,
h) zapalenia wątroby,
i) marskości wątroby,
j) ostrego i przewlekłego zapalenia trzustki,
k) raka trzustki,
l) chorób pasożytniczych przewodu pokarmowego,
5) układu krwiotwórczego:
a) niedokrwistości,
b) skaz krwotocznych,
c) białaczek,
d) ziarnicy złośliwej i chłoniaków nieziarniczych,
6) gruczołów wydzielania wewnętrznego:
a) cukrzycy,
b) chorób przysadki i podwzgórza,
c) nadczynności i niedoczynności tarczycy,
d) nadczynności i niedoczynności przytarczyc,
e) nadczynności i niedoczynności nadnerczy,
f) guzów rdzenia nadnerczy,
g) zaburzeń hormonalnych i metabolicznych okresu przekwitania u kobiet i mężczyzn,
7) zaburzeń metabolicznych:
a) otyłości i nadwagi,
b) hiperlipidemii,
c) osteoporozy,
8) układu ruchu.
2. Poznanie problemów ogólnolekarskich z zakresu chorób wewnętrznych:
1) epidemiologia chorób wewnętrznych ze szczególnym uwzględnieniem tych, które są związane z wysoką umieralnością, powodują przewlekłe inwalidztwo lub są przyczyną wysokiej absencji chorobowej,
2) profilaktyka niektórych chorób układu krążenia i układu oddechowego,
3) wskazania i przeciwwskazania do zabiegów endoskopowych,
4) zasady antybiotykoterapii w najczęściej występujących chorobach wewnętrznych, wymagających stosowania antybiotyków,
5) zasady podejmowania decyzji diagnostycznych i terapeutycznych dotyczących najczęściej występujących chorób wewnętrznych.
3. Opanowanie wykonywania następujących umiejętności i czynności:
1) wkłucia dożylnego i dotętniczego w celu podania leku lub pobrania krwi do badań, kaniulizacji żył,
2) dożylnego przetaczania krwi i innych płynów,
3) badania EKG,
4) nakłucia opłucnej i otrzewnej,
5) cewnikowania pęcherza moczowego,
6) pobrania materiału do badań mikrobiologicznych,
7) płukania żołądka,
8) pomiaru i interpretacji wyników pomiaru ciśnienia tętniczego krwi, w tym pomiaru ciśnienia na kostce,
9) pomiaru glikemii;
- z zakresu transfuzjologii klinicznej:
(10 godzin wykładów i ćwiczenia praktyczne)
1. Zapoznanie się z zasadami współczesnej transfuzjologii:
1) pobierania i przechowywania krwi oraz otrzymywania preparatów krwiopochodnych,
2) podstaw immunologii transfuzjologicznej,
3) zapobiegania potransfuzyjnym zakażeniom wirusowym,
4) podstawowymi zasadami racjonalnego leczenia krwią i jej preparatami,
5) powikłaniami poprzetoczeniowymi.
2. Poznanie praktyczne następujących umiejętności:
1) rejestrowania i kwalifikowania krwiodawców oraz zasad prowadzenia dokumentacji w tym zakresie,
2) metod pobierania krwi i osocza - konwencjonalnie i przy użyciu separatorów, poznanie zasad wytwarzania preparatów krwiopochodnych,
3) przeprowadzania badań immunologicznych, serologicznych - antygenów krwinek czerwonych i przeciwciał, próby zgodności krzyżowej,
4) wykrywania markerów wirusowych (HBV, HCV, HIV),
5) zasad kontroli jakości, przechowywania i dystrybucji krwi oraz jej preparatów;
- z zakresu profilaktyki zakażeń HIV, diagnostyki i leczenia choroby AIDS:
(5 godzin wykładów):
1) epidemiologię zakażeń HIV i choroby AIDS,
2) podstawowe wiadomości o budowie wirusa HIV i wykrywaniu zakażeń,
3) wybrane zagadnienia HIV/AIDS w ujęciu nauk medycznych,
4) elementy poradnictwa i opieki medycznej nad kobietą zakażoną HIV lub chorą na AIDS,
5) poradnictwo przed testem i po teście,
6) strategię leczenia antyretrowirusowego zakażonych HIV i chorych na AIDS,
7) etyczne i prawne aspekty HIV i AIDS,
8) elementy komunikowania się w relacjach lekarz - pacjent zakażony HIV lub chory na AIDS.
STAŻ CZĄSTKOWY W DZIEDZINIE PEDIATRII
Program stażu cząstkowego z zakresu pediatrii
Miejsce odbywania stażu:
- oddział ogólnopediatryczny oraz konsultacyjna poradnia pediatryczna - 6 tygodni,
- oddział noworodkowy - 2 tygodnie.
Cel stażu:
pogłębienie wiedzy teoretycznej oraz poznanie, przyswojenie i utrwalenie praktycznych umiejętności z zakresu zapobiegania, rozpoznawania i leczenia chorób wieku dziecięcego oraz zaburzeń rozwojowych u dzieci w warunkach opieki stacjonarnej i ambulatoryjnej. Program stażu obejmuje:
1. Rozpoznawanie i postępowanie u noworodków w przypadkach wad rozwojowych, zaburzeń oddechowo-krążeniowych, wrodzonych oraz nabytych zakażeń i posocznicy noworodkowej, ostrych zaburzeń metabolicznych i neurologicznych, konfliktu serologicznego, choroby krwotocznej noworodków, chorób wymagających niezwłocznej interwencji chirurgicznej, dysplazji i zwichnięcia stawów biodrowych, niedoczynności tarczycy i zespołu alkoholowego.
2. Rozpoznawanie i leczenie chorób u niemowląt wywołanych zakażeniami bakteryjnymi i wirusowymi, w tym wirusowego zapalenia wątroby i AIDS, ostrych biegunek i ich powikłań, biegunek przewlekłych i stanów niedoborowych, chorób układu oddechowego, niedoczynności tarczycy, dysplazji stawów biodrowych, naglących chorób jamy brzusznej (wgłobienie), chorób przebiegających z drgawkami i innych stanów napadowych.
3. Postępowanie diagnostyczne, lecznicze i rehabilitacyjne u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym.
4. Rozpoznawanie i leczenie u dzieci powyżej 1 roku życia: nieprawidłowości rozwojowych, skutków urazów i zatruć, zaburzeń świadomości, krwawień z przewodu pokarmowego, nawracających bólów brzucha, nawracających bólów głowy, chorób wywołanych czynnikami zakaźnymi - w tym chorób zakaźnych wieku dziecięcego, a także zapalenia nerek, choroby reumatycznej, nadciśnienia tętniczego, chorób nowotworowych, niedoborów białkowo-energetycznych i witaminowych oraz niedoborów makro- i mikroelementów, chorób atopowych i reakcji anafilaktycznych, chorób z uzależnienia.
5. Poznanie kalendarza szczepień, zasad stosowania szczepionek i surowic, znajomość niepożądanych reakcji poszczepiennych i przeciwwskazań do szczepień.
6. Opanowanie wykonywania następujących umiejętności i czynności:
1) postępowania z noworodkiem bezpośrednio po porodzie:
a) oceny noworodka na podstawie skali wg Apgar,
b) testów przesiewowych u noworodka (fenyloketonurii),
2) resuscytacji noworodka,
3) oceny dojrzałości noworodka,
4) rozpoznawania wad wrodzonych u noworodka i postępowania w przypadku ich stwierdzenia,
5) zasad transportu chorego noworodka,
6) pielęgnacji i karmienia noworodka,
7) oceny stanu ogólnego niemowlęcia i dziecka starszego z uwzględnieniem badania otoskopowego i pomiaru ciśnienia krwi oraz badania w kierunku wad wrodzonych,
8) zbierania wywiadów od rodziny dziecka,
9) prowadzenia resuscytacji i udzielania pierwszej pomocy w stanach zagrożenia życia u dzieci,
10) rozpoznawania mózgowego porażenia dziecięcego,
11) wkłucia dożylnego i pobrania krwi do badań u niemowlęcia i dziecka starszego,
12) pobrania płynu mózgowo-rdzeniowego u dzieci,
13) pobrania materiałów do badań mikrobiologicznych u dzieci,
14) założenia zgłębnika do żołądka lub odbytnicy i cewnika do pęcherza moczowego u dzieci,
15) pielęgnacji niemowląt i małych dzieci,
16) pobrania krwi celem wykonania testu w kierunku niedoczynności tarczycy i fenyloketonurii.
STAŻ CZĄSTKOWY W DZIEDZINIE CHIRURGII OGÓLNEJ
Program stażu cząstkowego z zakresu chirurgii ogólnej
Miejsce odbywania stażu:
- szpitalny oddział ogólnochirurgiczny oraz przyszpitalne ambulatorium chirurgiczne - 6 tygodni,
- szpitalny oddział chirurgii urazowo-ortopedycznej oraz ambulatorium chirurgii urazowej - 2 tygodnie.
Cel stażu:
pogłębienie wiedzy teoretycznej oraz poznanie, utrwalenie i przyswojenie praktycznych umiejętności w zakresie rozpoznawania, leczenia, zapobiegania i rehabilitacji najczęściej występujących chorób chirurgicznych w ramach opieki stacjonarnej i ambulatoryjnej. Program stażu obejmuje:
1. Rozpoznawanie i postępowanie w przypadku:
1) wstrząsu urazowego i hipowolemicznego,
2) obrażeń urazowych dotyczących:
a) ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego:
- mózgu, kości czaszki i twarzoczaszki, z uwzględnieniem skali Glasgow,
- nerwów czaszkowych i obwodowych,
b) klatki piersiowej, w szczególności:
- w zranieniach klatki piersiowej, serca, płuc i dużych naczyń,
- w odmie opłucnowej pourazowej i samoistnej,
- w uszkodzeniach ściany klatki piersiowej, żeber i mostka,
c) jamy brzusznej, w szczególności:
- w ranach brzucha,
- w tępych obrażeniach brzucha,
d) układu moczowo-płciowego,
e) kręgosłupa, w szczególności diagnozowanie i postępowanie z chorymi ze złamaniem kręgosłupa,
f) kończyn, w szczególności:
- zamkniętych i otwartych złamań kończyn, ze szczególnym uwzględnieniem najczęściej spotykanych złamań, tzn. nasady dalszej kości promieniowej, kostek, szyjki kości udowej,
- zwichnięć dużych stawów (barkowego, łokciowego, biodrowego),
- podwichnięć, skręceń i stłuczeń stawów, ze szczególnym uwzględnieniem stawu kolanowego i skokowo-goleniowego,
g) oparzeń i odmrożeń:
- w oparzeniach i odmrożeniach powłok,
- w oparzeniach dróg oddechowych i przewodu pokarmowego,
3) zakażeń w chirurgii:
a) we wstrząsie septycznym,
b) w ropnym zapaleniu skóry i tkanki podskórnej (ropień, czyrak, zastrzał, zanokcica),
c) w zakażeniach przyrannych (tężec, zgorzel gazowa, róża),
4) najczęstszych schorzeń chirurgicznych jamy brzusznej, dotyczących:
a) "ostrego brzucha":
- przedziurawienia przewodu pokarmowego,
- ostrego zapalenia wyrostka robaczkowego,
- ostrego zapalenia pęcherzyka żółciowego,
- ostrego zapalenia trzustki,
- niedrożności jelit, ze szczególnym uwzględnieniem uwięźniętych przepuklin zewnętrznych,
b) krwawienia do przewodu pokarmowego,
c) innych chorób przewodu pokarmowego:
- choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy,
- kamicy żółciowej,
- najczęstszych chorób odbytu i odbytnicy (ropień, przetoka, guzki krwawnicze),
5) schorzeń urologicznych:
a) kamicy nerkowej,
b) zatrzymania moczu,
c) wodniaka jądra,
d) przerostu prostaty,
e) raka prostaty,
6) chorób układu naczyniowego:
a) w urazach naczyń,
b) w ostrym nieurazowym niedokrwieniu kończyn (zator, zakrzepy)
c) w przewlekłym niedokrwieniu kończyn dolnych,
d) w tętniaku aorty,
e) w żylnej chorobie zakrzepowo-zatorowej, dotyczącej w szczególności kończyn dolnych,
f) w przewlekłej niewydolności układu żylnego kończyn dolnych.
2. Poznanie zasad wczesnego rozpoznawania i postępowania chirurgicznego w nowotworach sutka, przewodu pokarmowego, tarczycy i skóry.
3. Poznanie wskazań do stosowania i podstaw interpretacji niektórych metod diagnostycznych i leczenia zabiegowego w chirurgii:
1) diagnostyki radiologicznej i ultrasonograficznej,
2) tomografii komputerowej i rezonansu magnetycznego,
3) endoskopii, ze szczególnym uwzględnieniem gastroskopii, ECPW, rektoskopii, kolonoskopii, cystoskopii,
4) ogólnych zasad i możliwości chirurgii laparoskopowej.
4. Poznanie problemów ogólnochirurgicznych dotyczących:
1) zasad aseptyki i antyseptyki, profilaktyki zakażeń okołooperacyjnych,
2) profilaktyki tężca,
3) profilaktyki zakażeń wirusami hepatotropowymi i HIV,
4) zasad współczesnej antybiotykoterapii w schorzeniach chirurgicznych,
5) zasad przygotowania chorego do zabiegu operacyjnego w znieczuleniu ogólnym,
6) zasad współczesnej rehabilitacji około- i pooperacyjnej.
5. Opanowanie wykonywania następujących umiejętności i czynności:
1) mycia chirurgiczngo rąk i pola operacyjnego,
2) chirurgicznego opracowania i zeszycia niewielkich ran,
3) znieczulenia miejscowego,
4) nacięcia i drenażu ropnia,
5) założenia podstawowych opatrunków gipsowych i unieruchamiających,
6) założenia drenażu opłucnej,
7) postępowania w krwotoku zewnętrznym,
8) założenia zgłębnika nosowo-żołądkowego,
9) dożylnego przetaczania krwi i płynów infuzyjnych,
10) postępowania w oparzeniach,
11) badania per rectum i oceny gruczołu krokowego,
12) wykonania anoskopii.
STAŻ CZĄSTKOWY W DZIEDZINIE POŁOŻNICTWA I GINEKOLOGII
Program stażu cząstkowego z zakresu położnictwa i ginekologii
Miejsce odbywania stażu:
szpitalny oddział położniczo-ginekologiczny oraz przyszpitalna poradnia położniczo-ginekologiczna.
Cel stażu:
pogłębienie wiedzy teoretycznej oraz poznanie, utrwalenie i przyswojenie praktycznych umiejętności z zakresu prowadzenia prawidłowo przebiegającej ciąży, porodu i połogu, a także zapobieganie, rozpoznawanie i leczenie najczęściej występujących powikłań ciąży, porodu i połogu oraz chorób narządów płciowych u kobiet w warunkach opieki stacjonarnej i ambulatoryjnej.
Program stażu obejmuje:
1. Rozpoznawanie i prowadzenie ciąży oraz postępowanie w czasie porodu i połogu:
1) zasady prowadzenia opieki przedciążowej,
2) rozpoznawanie ciąży i zasady prowadzenia prawidłowo przebiegającej ciąży,
3) rozpoznawanie i postępowanie w powikłaniach ciąży, a w szczególności:
a) zagrażającym poronieniu,
b) nadciśnienieniu tętniczym,
c) powikłaniach łożyskowych,
d) konflikcie serologicznym,
e) zakażeniach,
4) zasady leczenia chorób współistniejących z ciążą, w szczególności:
a) cukrzycy,
b) chorób serca i naczyń,
c) zakażeń układu moczowo-płciowego,
d) powikłań zakrzepowo-zatorowych,
5) poznawanie podstaw i zasad interpretacji badań ultrasonograficznych w czasie ciąży,
6) zasady postępowania podczas prawidłowo przebiegającego porodu w szpitalu i poza szpitalem, w tym poznanie wskazań dla łagodzenia bólu porodowego,
7) rozpoznawanie powikłań okołoporodowych, postępowanie podczas nieprawidłowo przebiegającego porodu, w tym ustalenie wskazań do operacyjnego ukończenia porodu, dotyczących w szczególności:
a) porodu przedwczesnego,
b) krwotoków położniczych,
8) poznanie zasad rozpoznawania i postępowania w powikłaniach połogu i zasad karmienia piersią,
9) podstawy rozpoznawania depresji poporodowej.
2. Zasady promocji zdrowia i prewencji w położnictwie, ze szczególnym uwzględnieniem:
1) porodu przedwczesnego,
2) zakażeń, w tym wirusowych (HIV),
3) konfliktu serologicznego,
4) zaburzeń rozwoju płodu.
3. Poznanie zasad zapobiegania, rozpoznawania i postępowania leczniczego w przypadku chorób narządów płciowych u kobiet, w szczególności:
1) ciąży ektopowej,
2) zakażeń, w tym przenoszonych drogą płciową,
3) zaburzeń cyklu miesiączkowego i zaburzeń płodności,
4) nowotworów narządów płciowych i sutka,
5) problemów zdrowotnych kobiet w okresie menopauzy.
4. Poznanie metod i zasad planowania rodziny.
5. Poznanie wskazań do stosowania i podstaw interpretacji niektórych metod diagnostycznych leczenia zabiegowego w położnictwie i ginekologii:
1) diagnostyki radiologicznej i ultrasonograficznej,
2) tomografii komputerowej,
3) endoskopii, ze szczególnym uwzględnieniem laparoskopii, histeroskopii oraz kolposkopii.
6. Poznanie zasad aseptyki i antyseptyki w położnictwie i ginekologii.
7. Opanowanie wykonywania następujących umiejętności i czynności:
1) badania położniczego zewnętrznego i wewnętrznego,
2) oceny czynności serca płodu, w tym wykonania interpretacji badania kardiotokograficznego,
3) interpretacji badania gazometrycznego ze skalpu płodu i pępowiny,
4) odebrania porodu fizjologicznego,
5) nacięcia i zeszycia krocza,
6) badania ginekologicznego,
7) badania sutków,
8) wykonania i interpretacji badania cytologicznego,
9) interpretacji krzywej podstawowej temperatury ciała i innych objawów płodności.
STAŻ CZĄSTKOWY W DZIEDZINACH INTENSYWNEJ TERAPII I MEDYCYNY RATUNKOWEJ
Program stażu cząstkowego z zakresu intensywnej terapii i medycyny ratunkowej
Miejsce odbywania stażu:
- oddział intensywnej terapii - 2 tygodnie,
- podmiot wskazany przez wojewodę - kurs ratownictwa medycznego - 1 tydzień, - stacja pogotowia ratunkowego - 3 tygodnie (praca w charakterze dodatkowego członka zespołu reanimacyjnego lub wypadkowego).
Cel stażu:
pogłębienie wiedzy teoretycznej oraz poznanie, utrwalenie i przyswojenie praktycznych umiejętności postępowania w zakresie intensywnej terapii i w stanach nagłego zagrożenia zdrowia i życia.
Program stażu obejmuje:
- z zakresu medycyny ratunkowej:
1. Poznanie współczesnych zasad zaawansowanej resuscytacji krążeniowo-oddechowej.
2. Poznanie współczesnych zasad postępowania ratunkowego w urazach wielonarządowych, w szczególności:
1) wstępnej oceny chorego z mnogimi obrażeniami ciała,
2) podtrzymania funkcji życiowych chorego z mnogimi obrażeniami ciała,
3) opanowania wstrząsu okołourazowego,
4) oceny wtórnej i zasad transportu chorego z mnogimi obrażeniami ciała.
3. Poznanie zasad postępowania w nagłym zagrożeniu zdrowia lub życia pochodzenia wewnętrznego, takim jak:
1) nagłe zatrzymanie krążenia,
2) ostra niewydolność krążenia różnej etiologii,
3) ostra niewydolność oddechowa różnej etiologii,
4) wstrząs,
5) nagłe stany utraty przytomności,
6) ostre schorzenia brzuszne,
7) ostre schorzenia ciężarnych,
8) ostre stany drgawkowe.
4. Postępowanie w nagłych zagrożeniach zdrowia lub życia u dzieci.
5. Postępowanie ratunkowe w nagłych zagrożeniach środowiskowych:
1) ostre zatrucia,
2) skażenia chemiczne,
3) uraz termiczny (oparzenie, udar cieplny, hypotermia)
4) utonięcia,
5) porażenia elektryczne i rażenia piorunem,
6) ukąszenia i użądlenia;
- z zakresu ratownictwa medycznego:
6. Poznanie współczesnych zasad organizacji medycyny ratunkowej oraz zasad organizacyjnych i funkcjonowania szpitalnych oddziałów ratunkowych.
7. Poznanie organizacji pracy pogotowia ratunkowego w Rzeczypospolitej Polskiej.
8. Poznanie zasad postępowania w stanach nagłego zagrożenia zdrowia lub życia w warunkach przedszpitalnych;
- z zakresu intensywnej terapii:
9. Poznanie organizacji pracy oddziału intensywnej terapii.
10. Poznanie podstawowych technik terapeutycznych stosowanych w intensywnej terapii.
11. Poznanie zasad postępowania w leczeniu ostrego i przewlekłego bólu.
12. Poznanie zasad postępowania lekarskiego związanych z pobraniem narządów do transplantacji.
13. Opanowanie wykonywania następujących lekarskich umiejętności i czynności ratunkowych:
1) z zakresu resuscytacji krążeniowo-oddechowej:
a) udrożnienia dróg oddechowych metodami bezprzyrządowymi,
b) intubacji dotchawiczej,
c) krikotyrotomii igłowej (zasady wykonywania),
d) technik sztucznej wentylacji,
e) defibrylacji elektrycznej,
f) pośredniego masażu serca,
g) resuscytacji płynowej,
h) odbarczenia odmy opłucnowej, w szczególności odmy prężnej,
2) z zakresu czynności ratunkowych w warunkach przedszpitalnych:
a) zabezpieczania rannego pacjenta w czasie wyjmowania z uszkodzonego pojazdu,
b) podtrzymywania funkcji życiowych na miejscu zdarzenia lub wypadku i w czasie transportu,
c) unieruchamiania kręgosłupa szyjnego i piersiowo-lędźwiowego,
d) unieruchamiania złamań na miejscu zdarzenia lub wypadku,
e) tamowania krwotoków,
3) monitorowania podstawowych funkcji życiowych w trakcie transportu i w oddziale intensywnej terapii.
STAŻ CZĄSTKOWY W DZIEDZINIE PSYCHIATRII
Program stażu cząstkowego z zakresu psychiatrii
Miejsce odbywania stażu:
oddział psychiatryczny oraz poradnie zdrowia psychicznego.
Cel stażu:
poznanie, utrwalenie i przyswojenie praktycznych umiejętności rozpoznawania i postępowania w zaburzeniach psychicznych w warunkach opieki stacjonarnej i ambulatoryjnej.
Program stażu obejmuje:
1. Rozpoznawanie (ocena przyczyn, ryzyka), wybór postępowania i leczenia w stanach naglących związanych z zaburzeniami psychicznymi, takimi jak:
1) zachowania samobójcze,
2) zachowania agresywne i inne zachowania zagrażające,
3) ostre zaburzenia psychotyczne,
4) zespół paniki lękowej,
5) naglące powikłania psychofarmakoterapii.
2. Rozpoznawanie i leczenie zaburzeń psychicznych częściej spotykanych w podstawowej opiece zdrowotnej, poznanie możliwości zapobiegania im:
1) zaburzenia psychiczne i somatyczne związane z alkoholem i innymi substancjami uzależniającymi,
2) zespoły depresyjne,
3) zespoły nerwicowe,
4) reakcje na stres i reakcje adaptacyjne,
5) zaburzenia snu,
6) zaburzenia odżywiania,
7) dysfunkcje seksualne.
3. Rozpoznawanie oraz zasady rehabilitacji utrwalonych zaburzeń psychicznych i umiejętności jej organizowania w środowisku rodzinnym i lokalnym:
1) upośledzenie umysłowe,
2) zespoły otępienne.
4. Zasady współpracy w specjalistycznym leczeniu i rehabilitacji przewlekłych lub nawracających zaburzeń psychicznych:
1) psychoz schizofrenicznych i urojeniowych,
2) chorób afektywnych,
3) uzależnienia od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych,
4) utrwalonych zespołów nerwicowych,
5) utrwalonych zaburzeń odżywiania, snu oraz dysfunkcji seksualnych.
5. Poznanie zasad oraz praktycznych możliwości wykorzystania dostępnych form leczenia, rehabilitacji, pomocy społecznej i środowiskowej oraz oparcia społecznego dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
6. Opanowanie wykonywania umiejętności:
1) oceny stanu psychicznego z uwzględnieniem specyfiki wieku rozwojowego i podeszłego,
2) oceny wpływu czynników somatycznych na stan psychiczny chorego,
3) oceny wpływu czynników psychicznych i środowiskowych na stan somatyczny chorego,
4) oceny czynników patogennych w rodzinie chorego,
5) oceny patogennego znaczenia kryzysów rozwojowych oraz doświadczeń związanych z chorobą (ostrą, przewlekłą, terminalną) i leczeniem,
6) nawiązywania właściwego kontaktu z osobą z zaburzeniami psychicznymi i mobilizacji postawy współdziałania w leczeniu, unikania oddziaływań jatrogennych,
7) prowadzenia interwencji kryzysowej,
8) prowadzenia psychoterapii podtrzymującej,
9) wyboru zgodnego z prawem postępowania lekarskiego w sytuacji konieczności działania bez zgody chorego,
10) stosowania podstawowych grup leków psychotropowych, z uwzględnieniem profilaktyki uzależnień lekowych.
STAŻ CZĄSTKOWY W DZIEDZINIE MEDYCYNY RODZINNEJ
Program stażu cząstkowego z zakresu podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej objętej ramami medycyny rodzinnej
Miejsce odbywania stażu:
- poradnia (praktyka) lekarza rodzinnego w zakładzie opieki zdrowotnej udzielająca świadczeń w dziedzinie medycyny rodzinnej w zakresie kompetencji lekarza rodzinnego lub
- indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska w dziedzinie medycyny rodzinnej;
w okresie przejściowym, gdy na obszarze województwa liczba praktyk lekarza rodzinnego udzielających świadczeń zdrowotnych w pełnym zakresie kompetencji lekarza rodzinnego jest niewystarczająca w odniesieniu do liczby stażystów, lekarz może odbyć staż w dziedzinie medycyny rodzinnej w:
- poradni zakładu opieki zdrowotnej, w której lekarz podstawowej opieki zdrowotnej udziela świadczeń zdrowotnych w dziedzinie medycyny rodzinnej nie w pełnym zakresie kompetencji lekarza rodzinnego oraz w:
- specjalistycznej poradni zakładu opieki zdrowotnej lub indywidualnej specjalistycznej praktyce lekarskiej w odniesieniu do tej części programu stażu cząstkowego z zakresu, z którego lekarz podstawowej opieki zdrowotnej nie udziela świadczeń zdrowotnych umożliwiających jego zrealizowanie.
Stażysta w tym przypadku może odbyć odpowiednio część stażu cząstkowego w:
- poradni dla dzieci lub indywidualnej specjalistycznej praktyce lekarskiej pediatrii - przez 1 tydzień,
- poradni dla kobiet lub indywidualnej specjalistycznej praktyce lekarskiej w dziedzinie położnictwa i ginekologii - przez 1 tydzień,
- poradni ogólnochirurgicznej lub indywidualnej specjalistycznej praktyce lekarskiej w dziedzinie chirurgii ogólnej - przez 1 tydzień,
- poradni okulistycznej lub indywidualnej specjalistycznej praktyce lekarskiej w dziedzinie okulistyki - przez 1 tydzień,
- poradni laryngologicznej lub indywidualnej specjalistycznej praktyce lekarskiej w dziedzinie otorynolaryngologii - przez 1 tydzień.
Cel stażu:
poznanie i utrwalenie organizacji oraz metod pracy w warunkach długotrwałej opieki ambulatoryjnej i w domu chorego, a także praktycznych umiejętności dotyczących rozpoznawania leczenia, zapobiegania i rehabilitacji w chorobach stanowiących najczęstszą przyczynę zgłaszalności pacjentów do poradni, jak i wymagających długotrwałego leczenia w środowisku domowym (opieka nad przewlekle chorym).
Program stażu obejmuje:
1. Zapobieganie, rozpoznawanie i leczenie chorób stanowiących najczęstszą przyczynę zgłaszalności pacjentów do poradni:
1) ostrych schorzeń infekcyjnych dróg oddechowych (zapalenia zatok, zapalenia gardła, migdałków, krtani, tchawicy i oskrzelik),
2) stanów zapalnych ucha środkowego i zaburzeń słuchu,
3) chorób zakaźnych, w tym chorób odzwierzęcych,
4) chorób układu pokarmowego (w szczególności choroby wrzodowej, kamicy żółciowej),
5) chorób układu moczowego,
6) chorób skóry (w szczególności zakażeń ropnych skóry i tkanki podskórnej, oparzeń i odmrożeń powłok),
7) chorób chirurgicznych (w szczególności urazów tkanek miękkich głowy, tułowia i kończyn, skręceń i stłuczeń stawów, żylaków podudzi, żylaków odbytu, przewlekłych owrzodzeń podudzi),
8) chorób kobiet (w szczególności niektórych powikłań ciąży, powikłań przebiegu połogu, zaburzeń cyklu miesięcznego, zaburzeń okresu menopauzy, zakażeń narządów płciowych u kobiet),
9) chorób narządu wzroku (w szczególności wad wzroku, zapaleń aparatu ochronnego oka, urazów narządu wzroku, jaskry, zaćmy, chorób objawiających się zaniewidzeniem),
10) chorób układu nerwowego (w szczególności zawrotów głowy, padaczki, Zespołu Parkinsona, zespołów bólowych kręgosłupa, neuropatii obwodowych).
2. Leczenie, rehabilitację i opiekę przewlekle chorych w warunkach ambulatoryjnych i domowych, ze szczególnym uwzględnieniem następujących schorzeń:
1) choroby wieńcowej,
2) nadciśnienia tętniczego,
3) miażdżycy tętnic,
4) gruźlicy
5) astmy oskrzelowej
6) przerostu gruczołu krokowego,
7) niewydolności nerek,
8) cukrzycy,
9) choroby reumatoidalnej, choroby reumatycznej i zmian zwyrodnieniowych układu kostno-stawowego,
10) chorób nowotworowych, łącznie z opieką paliatywną,
11) mózgowego porażenia dziecięcego,
12) padaczki,
13) zaburzeń psychicznych,
14) uzależnień (alkoholizm, narkomania, lekomania),
15) marskości wątroby,
16) AIDS.
3. W zakresie organizacji i metod pracy poradni i indywidualnej praktyki lekarskiej:
1) organizację pracy poradni lekarza rodzinnego (rejestracja, dokumentacja, zasady ewidencjonowania kosztów, orzecznictwo lekarskie, sprawozdawczość, zasady wypisywania recept, skierowań na badanie diagnostyczne i do lekarzy specjalistów oraz na leczenie sanatoryjne),
2) współpracę z pielęgniarką środowiskową - rodzinną i pracownikiem socjalnym oraz z personelem praktyki,
3) zasady współdziałania z placówkami udzielającymi pomocy doraźnej, ze szpitalem, z zakładem opiekuńczo-leczniczym, pracowniami diagnostycznymi, ze specjalistami w innych dziedzinach medycyny, stacjami sanitarno-epidemiologicznymi,
4) zasady współdziałania z jednostkami samorządu terytorialnego, instytucjami i organizacjami zajmującymi się pomocą społeczną oraz ze szkołami i placówkami systemu oświaty.
4. Opanowanie następujących umiejętności i czynności:
1) oceny rozwoju fizycznego i psychoruchowego dzieci ze szczególnym uwzględnieniem niemowląt,
2) przeprowadzania szczepień ochronnych, zgodnie z kalendarzem szczepień,
3) oznaczania glikemii, glikozurii i ketonurii za pomocą suchych testów,
4) przeprowadzania testów skórnych,
5) zakładania opatrunków,
6) leczenia ran,
7) stosowania profilaktyki tężca,
8) badania położniczego zewnętrznego,
9) stwierdzenia czynności serca u płodu,
10) oceny ruchliwości płodu,
11) pobrania badania cytologicznego,
12) pobierania materiału do badań mikrobiologicznych w warunkach ambulatoryjnych,
13) wykonania tamponady przedniej,
14) usuwania woskowiny usznej,
15) usuwania ciał obcych z worka spojówkowego,
16) badania ostrości wzroku,
17) badania widzenia barwnego,
18) badania widzenia obuocznego,
19) badania dna oka.
STAŻ Z ZAKRESU ORZECZNICTWA LEKARSKIEGO
Program stażu z zakresu orzecznictwa lekarskiego
wykłady w grupach 40 osobowych.
Miejsce odbywania stażu:
wskazane przez oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Cel stażu:
przyswojenie wiedzy przez lekarzy i lekarzy stomatologów o rodzaju świadczeń z ubezpieczeń społecznych, warunkach nabywania prawa do nich oraz zasadach i trybie ich przyznawania.
Program stażu:
1. Rodzaje świadczeń z ubezpieczeń społecznych oraz warunki nabywania do nich uprawnień.
2. Zasady i tryb przyznawania oraz ustalania wysokości i wypłaty świadczeń.
3. Zasady i tryb orzekania o:
a) czasowej niezdolności do pracy,
b) potrzebie rehabilitacji leczniczej w ramach prewencji rentowej,
c) okolicznościach uzasadniających przyznanie uprawnień do świadczenia rehabilitacyjnego,
d) celowości przekwalifikowania zawodowego,
e) niezdolności do pracy zarobkowej,
f) niezdolności do samodzielnej egzystencji,
g) procentowym uszczerbku na zdrowiu,
h) niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym,
i) niepełnosprawności.
4. Zasady prowadzenia dokumentacji medycznej, związanej z orzekaniem w sprawach, o których mowa w pkt 3.
STAŻ Z ZAKRESU BIOETYKI
Program stażu z zakresu bioetyki
wykłady w grupach 50-70 osobowych.
Miejsce odbywania stażu:
wskazane przez okręgową radę lekarską.
Cel stażu:
kształtowanie postaw lekarzy i lekarzy stomatologów w oparciu o system norm etycznych zawartych w przysiędze i przykazaniu Hipokratesa, w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Deklaracji helsińskiej1) i tokijskiej2), Deklaracji genewskiej3), polskim Kodeksie Etyki Lekarskiej (KEL) oraz w Europejskiej konwencji bioetycznej4).
Program stażu:
1. Przysięga i przykazanie Hipokratesa, Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Deklaracja helsińska i tokijska, polskie kodeksy etyki lekarskiej - przedwojenny Kodeks Izb Lekarskich, Zbiór zasad etyczno-deontologicznych polskiego lekarza, Kodeks Etyki Lekarskiej.
2. Europejska konwencja bioetyczna.
3. Etyczne aspekty eksperymentów medycznych - eksperyment leczniczy i badawczy, etyczne zasady prowadzenia eksperymentu medycznego. Etyczne aspekty pobierania tkanek i narządów do transplantacji.
4. Etyczne aspekty relacji lekarz-pacjent - autonomia i godność pacjenta, informacja i zgoda poinformowanego, tajemnica lekarska, lojalność wobec pacjenta, prawo lekarza do odmowy leczenia.
5. Prokreacja ludzka - aspekty etyczne działań lekarskich związane z ludzką prokreacją w świetle KEL. Problemy etyczne wspomaganej prokreacji. Problem klonowania ludzi w świetle KEL i Europejskiej konwencji bioetycznej.
6. Problemy etyczne dotyczące racjonowania metod leczenia i alokacji środków finansowych.
7. Etyczne aspekty walki z bólem. Etyczne aspekty leczenia paliatywnego. Leczenie hospicyjne z punktu widzenia etyki.
8. Etyczna problematyka związana z reanimacją i uporczywą terapią - wartość i jakość życia ludzkiego. Wskazania do reanimacji w świetle KEL, kryteria śmierci, pojęcie stanu terminalnego. Problem moralnego prawa odstąpienia od reanimacji i uporczywej terapii.
9. Etyczne aspekty problemu umierania. Problem godności umierania. Problem eutanazji w świetle medycyny hipokratejskiej.
10. Cnoty i ideały w życiu zawodowym lekarza. Pojęcie godności zawodu lekarza. Wzorce postaw godnych naśladowania. Wybrane dane z historii medycyny w zakresie pojęć bioetycznych. Kazusy w bioetyce.
1) Zalecenia dotyczące badań naukowych na ludziach (Światowe Stowarzyszenie Lekarzy - WMA, Helsinki, czerwiec 1964 r.).
2) Wskazówki dla lekarzy dotyczące tortur i innego okrutnego, nieludzkiego i poniżającego traktowania oraz karania w związku z zatrzymaniem i uwięzieniem (Światowe Stowarzyszenie Lekarzy - WMA, Tokio, październik 1975 r.).
3) Wzór międzynarodowej przysięgi lekarza (Światowe Stowarzyszenie Lekarzy - WMA, Genewa 1949 r.).
4) Europejska konwencja o ochronie praw człowieka i godności ludzkiej wobec zastosowań biologii i medycyny (Rada Europy, Oviedo, kwiecień 1997 r.).
STAŻ Z ZAKRESU PRAWA MEDYCZNEGO
Program stażu z zakresu prawa medycznego
wykłady w grupach 50-70 osobowych.
Miejsce odbywania stażu:
wskazane przez okręgową radę lekarską.
Cel stażu:
poznanie i przyswojenie podstawowych przepisów prawa dotyczących wykonywania zawodu lekarza i lekarza stomatologa.
Program stażu:
1. Zasady sprawowania opieki zdrowotnej w świetle Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Zasady organizacji zakładów opieki zdrowotnej - ustawa o zakładach opieki zdrowotnej:
1) świadczenia zdrowotne,
2) zakłady opieki zdrowotnej - rejestracja, zasady działania, szpitale kliniczne, nadzór,
3) dokumentacja medyczna,
4) nadzór specjalistyczny.
3. Zasady wykonywania zawodu lekarza - ustawa o zawodzie lekarza:
1) definicja zawodu lekarza,
2) prawo wykonywania zawodu,
3) uprawnienia zawodowe lekarza,
4) kwalifikacje zawodowe,
5) indywidualna praktyka lekarska, grupowa praktyka lekarska,
6) eksperyment medyczny,
7) dokumentacja medyczna,
8) lekarz a prawa pacjenta,
9) stwierdzenie zgonu i ustalenie przyczyn zgonu.
4. Zasady wykonywania innych zawodów medycznych:
- ustawa o zawodzie felczera,
- ustawa o izbach aptekarskich,
- ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej.
5. Zasady powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego - ustawa o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, w szczególności:
1) prawa i obowiązki osoby ubezpieczonej i lekarza ubezpieczenia zdrowotnego,
2) organizacja udzielania i zakres świadczeń z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego,
3) dokumentacja związana z udzielaniem świadczeń z tytułu ubezpieczenia.
6. Zasady działania samorządów reprezentujących zawody zaufania publicznego w ochronie zdrowia:
1) ustawa o izbach lekarskich,
2) ustawa o izbach aptekarskich,
3) ustawa o samorządzie pielęgniarek i położnych - w tym w szczególności:
a) zadania izb lekarskich,
b) prawa i obowiązki członków samorządu lekarskiego,
c) organizacja i działanie organów izb lekarskich i zjazdów lekarzy,
d) odpowiedzialność zawodowa lekarzy - postępowanie wyjaśniające przed rzecznikiem odpowiedzialności zawodowej, postępowanie przed sądem lekarskim,
e) inne samorządy zawodowe funkcjonujące w ochronie zdrowia - aptekarzy, pielęgniarek i położnych, ich zadania i struktura.
7. Uregulowania szczególne dotyczące postępowania lekarza w ustawach:
1) o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży,
2) o pobieraniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów,
3) o ochronie zdrowia psychicznego,
4) o przeciwdziałaniu narkomanii,
5) o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
8) o zwalczaniu chorób zakaźnych,
9) o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych,
- w tym w szczególności:
a) sztucznej prokreacji,
b) przeszczepiania narządów i tkanek,
c) przerywania ciąży,
d) zabiegów estetycznych,
e) leczenia paliatywnego i stanów terminalnych,
f) chorób psychicznych,
g) niektórych chorób zakaźnych,
h) przeciwdziałania i leczenia uzależnień.
8. Zasady wypisywania recept na leki i materiały medyczne oraz zleceń na przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze i lecznicze środki techniczne
- ustawy:
2) o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym,
9. Odpowiedzialność prawna lekarza - karna, cywilna i zawodowa:
1) pojęcie wykroczenia zawodowego, naruszenia dóbr osobistych, szkody, winy, odszkodowania i zadośćuczynienia,
2) ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej lekarza, grupowej praktyki lekarskiej, zakładów opieki zdrowotnej.
49 RAMOWY PROGRAM STAŻU PODYPLOMOWEGO LEKARZA STOMATOLOGA
- zakłady opieki zdrowotnej,
- instytuty stomatologii wyższych uczelni medycznych,
- indywidualne praktyki lekarskie w dziedzinie stomatologii,
- indywidualne specjalistyczne praktyki lekarskie w dziedzinie stomatologii,
- regionalne centrum krwiodawstwa i krwiolecznictwa,
- oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
- wskazane przez okręgową radę lekarską,
- wskazane przez wojewodę,
- wskazane przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
Cel stażu:
pogłębienie wiedzy teoretycznej oraz doskonalenie i utrwalenie praktycznych umiejętności z zakresu promocji zdrowia oraz zapobiegania, rozpoznawania i leczenia schorzeń wchodzących w zakres stomatologii, postępowania w stanach nagłego zagrożenia zdrowia i życia, a także przyswojenie wiedzy z zakresu bioetyki, prawa medycznego i orzecznictwa lekarskiego jako przygotowanie lekarza stomatologa do samodzielnego wykonywania zawodu.
STAŻ CZĄSTKOWY W DZIEDZINIE STOMATOLOGII OGÓLNEJ
Miejsce odbywania stażu:
- poradnie stomatologii ogólnej zakładów opieki zdrowotnej,
- zakłady i kliniki stomatologii wyższych uczelni medycznych,
- indywidualne praktyki lekarskie i indywidualne specjalistyczne praktyki lekarskie w dziedzinie stomatologii,
- regionalne centrum krwiodawstwa i krwiolecznictwa.
Program stażu z zakresu stomatologii zachowawczej
Program stażu obejmuje:
1. Poznanie zasad:
1) organizacji promocji zdrowia jamy ustnej wśród społeczności lokalnej (mieszkańców wsi, gminy, dzielnicy), na której terenie funkcjonuje praktyka lub poradnia,
2) organizacji i metod pracy indywidualnej praktyki lekarsko-stomatologicznej, a w szczególności:
a) organizacji pracy gabinetu (ruch pacjentów, rejestracja, dokumentacja, sprawozdawczość, zasady wypisywania recept i skierowań na badanie diagnostyczne oraz na konsultacje specjalistyczne),
b) ergonomii pracy stomatologa, pracy z asystentką na cztery ręce,
c) współdziałania z lekarzami i innymi pracownikami ochrony zdrowia,
d) metodologii zawierania kontraktów.
2. Rozpoznawanie, zapobieganie i leczenie:
1) próchnicy zębów,
2) zapaleń miazgi,
3) martwicy i zgorzeli miazgi oraz chorób tkanek okołowierzchołkowych zęba,
4) uszkodzeń niepróchnicowych tkanek zębów.
3. Opanowanie wykonywania następujących umiejętności i czynności:
1) diagnozowania próchnicy (ze szczególnym uwzględnieniem oceny aktywności choroby, wykrywania i kwalifikacji zmian próchnicowych na powierzchni stycznych zębów),
2) planowania postępowania profilaktyczno-leczniczego próchnicy, z uwzględnieniem indywidualnych czynników ryzyka choroby,
3) postępowania diagnostycznego w przypadku bólu zębów o niejasnej lokalizacji,
4) leczenia próchnicy z zastosowaniem oszczędzających metod opracowania ubytku (metoda ART, tunelowa) i odpowiednich materiałów do wypełnień,
5) postępowania profilaktycznego i leczenia ubytków tkanek twardych zęba niepróchnicowego pochodzenia (nadżerki nietypowe, ubytki typu abrazyjnego),
6) wykonywania zabiegów endodontycznych,
7) postępowania diagnostycznego i leczniczego w przypadku chorób miazgi i tkanek okołowierzchołkowych, ze szczególnym uwzględnieniem zębów wielokorzeniowych (ekstyrpacja miazgi w znieczuleniu, leczenie kanałowe zębów z zainfekowaną miazgą, wypełnienie kanałów korzeniowych ćwiekami gutaperkowymi z użyciem różnych metod kondensacji, leczenie endodontyczne zębów z nieprawidłowościami anatomicznymi dotyczącymi liczby i przebiegu kanałów korzeniowych),
8) diagnostyki i postępowania leczniczego w uszkodzeniach tkanek zęba spowodowanych czynnikami abrazyjnymi lub chemicznymi,
9) diagnostyki i postępowania leczniczego w przypadku pourazowych uszkodzeń zębów stałych,
10) stosowania diagnostyki radiologicznej wewnątrz- i zewnątrzustnej oraz innych metod obrazowania,
11) diagnozowania i usuwania przebarwień zębów,
12) prowadzenia instruktażu higieny jamy ustnej i motywacji chorego oraz oceny uzyskanych efektów,
13) stosowania profesjonalnych metod profilaktyki próchnicy i zapaleń dziąseł (profesjonalne usuwanie kamienia nazębnego, mechaniczne usuwanie płytki nazębnej, stosowanie lakierów i żeli fluorkowych, stosowanie lakierów chlorheksydynowych i uszczelniaczy bruzd),
14) planowania i oceny efektów edukacji prozdrowotnej w różnych grupach populacji.
4. Szkolenie w zakresie profilaktyki zakażeń HIV, diagnostyki i leczenia choroby AIDS:
[Regionalne centrum krwiodawstwa i krwiolecznictwa - 1 dzień (5 godzin wykładów)]
1) epidemiologia zakażeń HIV i choroby AIDS,
2) podstawowe wiadomości o budowie wirusa HIV i wykrywaniu zakażeń,
3) wybrane zagadnienia HIV/AIDS w ujęciu nauk medycznych,
4) elementy poradnictwa i opieki medycznej nad kobietą zakażoną HIV lub chorą na AIDS,
5) poradnictwo przed testem i po teście,
6) strategia leczenia antyretrowirusowego zakażonych HIV i chorych na AIDS,
7) etyczne i prawne aspekty HIV i AIDS,
8) elementy komunikowania się w relacjach lekarz - pacjent zakażony HIV i chory na AIDS.
Program stażu z zakresu stomatologii dziecięcej (pedodoncji)
Program stażu obejmuje:
1. Poznanie i opanowanie:
1) sposobu adaptacji dziecka do zabiegów stomatologicznych,
2) postępowania z dziećmi specjalnej troski.
2. Rozpoznawanie, zapobieganie i leczenie:
1) próchnicy zębów mlecznych,
2) próchnicy zębów stałych niedojrzałych,
3) chorób miazgi zębów mlecznych i stałych w różnych fazach rozwoju zębów,
4) chorób przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej w wieku rozwojowym.
3. Postępowanie w pourazowym uszkodzeniu zębów mlecznych oraz zębów stałych z nie zakończonym rozwojem (diagnostyka kliniczna i radiologiczna, uwarunkowania procedur leczniczych, badania kontrolne z oceną rozwoju korzenia).
4. Postępowanie stomatologiczne w zapobieganiu i leczeniu chorób odogniskowych.
5. Opanowanie następujących umiejętności i czynności:
1) oceny wieku zębowego,
2) diagnozowania zaburzeń i wad rozwojowych uzębienia,
3) diagnozowania próchnicy zębów mlecznych i zębów stałych niedojrzałych,
4) leczenia próchnicy zębów mlecznych i zębów stałych niedojrzałych,
5) planowania i wykonywania zabiegów profilaktycznych,
6) postępowania leczniczego w chorobach miazgi zębów mlecznych,
7) leczenia chorób miazgi zębów stałych z nie zakończonym rozwojem korzenia,
8) postępowania w pourazowym uszkodzeniu zębów stałych z nie zakończonym rozwojem korzenia.
Program stażu z zakresu chirurgii stomatologicznej
Program stażu obejmuje:
1. Poznanie zasad:
1) znieczulenia miejscowego powierzchniowego, nasiękowego i przewodowego,
2) usuwania zębów u dzieci i dorosłych,
3) dłutowania i rozdzielania korzeni zębów,
4) diagnostyki i postępowania w zapaleniu tkanek jamy ustnej, twarzy i szyi,
5) współczesnej antybiotykoterapii w leczeniu zapaleń tkanek jamy ustnej, twarzy i szyi,
6) zapobiegania oraz metod diagnozowania i rozpoznawania nowotworów,
7) profilaktyki zakażeń wirusami hepatotropowymi i HIV w chirurgii stomatologicznej,
8) pierwszej pomocy w pourazowych obrażeniach czaszki twarzowej.
2. Rozpoznawanie, różnicowanie i zasady leczenia:
1) torbieli,
2) chorób stawu skroniowo-żuchwowego,
3) wczesnych i późnych powikłań po usunięciu zębów,
4) nerwobóli.
3. Opanowanie następujących umiejętności i czynności:
1) zastosowania badań radiologicznych i ultrasonograficznych w chirurgii stomatologicznej,
2) znieczulenia nasiękowego i przewodowego zewnątrzustnego i wewnątrzustnego w zakresie części twarzowej czaszki,
3) wykonania ekstrakcji zębów jedno- i wielokorzeniowych,
4) wykonania zabiegu chirurgicznego zaopatrzenia zębodołu po ekstrakcji zębów,
5) wykonania nacięcia powierzchniowych ropni zębopochodnych.
Program stażu z zakresu protetyki stomatologicznej
Program stażu obejmuje:
1. Poznanie zasad:
1) planowania leczenia protetycznego,
2) współpracy z pracownią techniczną,
3) leczenia za pomocą protez stałych (wkład koronowo-korzeniowy, korony lane i lane licowane, mosty),
4) wykonania uzupełnień tymczasowych,
5) wykonania płytowych protez ruchomych, częściowych i całkowitych,
6) leczenia za pomocą protez szkieletowych,
7) naprawy uszkodzonych uzupełnień protetycznych w warunkach klinicznych.
2. Opanowanie następujących umiejętności i czynności:
1) wykonania klinicznego protezy stałej: wkładu koronowo-korzeniowego, korony lanej mostu,
2) wykonania klinicznego protezy płytowej, częściowej osiadającej,
3) wykonania klinicznego protezy całkowitej,
4) wykonania klinicznego protezy szkieletowej,
5) wykonania klinicznego naprawy protezy ruchomej.
Program stażu z zakresu periodontologii
Program stażu obejmuje:
1. Poznanie:
1) zasad diagnozowania, zapobiegania i leczenia zapaleń przyzębia,
2) sposobów kontroli miejscowych czynników przyczynowych chorób przyzębia,
3) zasad oceny wyników leczenia podstawowego w chorobach przyzębia.
2. Postępowanie diagnostyczne i lecznicze w chorobach błony śluzowej jamy ustnej o etiologii bakteryjnej, wirusowej i grzybiczej.
3. Opanowanie następujących umiejętności:
1) oceny stanu klinicznego i radiologicznego przyzębia (głębokość kieszonek, stopień rozchwiania zębów, zaawansowanie choroby w okolicy międzykorzeniowej zębów, krwawienie z kieszonki dziąsłowej, obecność płytki bakteryjnej, interpretacja obrazów radiologicznych przyzębia),
2) metod motywacji i instruktażu higieny u osób z zaawansowanym zapaleniem przyzębia,
3) wykonania skalingu nad- i poddziąsłowego u osób z zapaleniem przyzębia o umiarkowanym zaawansowaniu,
4) korekty innych miejscowych czynników etiologicznych zapaleń dziąseł i przyzębia,
5) interpretacji wyników badań laboratoryjnych.
Program stażu z zakresu ortodoncji
Program stażu obejmuje:
1. Rozpoznawanie:
1) normy zgryzowej w poszczególnych fazach rozwoju,
2) prawidłowej i spaczonej funkcji narządów żucia.
2. Promocję prawidłowego rozwoju narządu żucia i eliminowania dysfunkcji i parafunkcji (profilaktyka pierwotna i wtórna).
3. Opanowanie następujących czynności i umiejętności:
1) ustalania wskazań do wykonywania następujących badań:
a) radiologicznych (ortopantomogramy, teleradiogramy, rtg przylegające osiowe),
b) ustalania wieku zębowego i kostnego,
c) czynnościowych narządu żucia.
2) oceny wskazań do:
a) ortodontycznej ekstrakcji zębów mlecznych i stałych,
b) leczenia zespołowego wad twarzo-szczękowo-zgryzowych,
3) wykonania wycisku diagnostycznego i pobrania zgryzu diagnostycznego,
4) opiłowania guzków klinujących zęby mleczne,
5) stosowania mioterapii,
6) leczenia prostymi aparatami ortodontycznymi (płytka przedsionkowa, utrzymywacz przestrzeni),
7) oceny klinicznej możliwości reperacji uszkodzonego aparatu.
STAŻ CZĄSTKOWY W DZIEDZINIE MEDYCYNY RATUNKOWEJ
Program stażu cząstkowego z zakresu medycyny ratunkowej.
Miejsce odbywania stażu: stacja pogotowia ratunkowego.
Cel stażu:
pogłębienie wiedzy teoretycznej i przyswojenie praktycznych umiejętności postępowania w stanach nagłego zagrożenia zdrowia i życia.
Program stażu obejmuje:
2-tygodniowy kurs ratownictwa medycznego, którego program został określony w ramowym programie stażu podyplomowego lekarza, stanowiącym załącznik nr 1 do rozporządzenia.
STAŻ Z ZAKRESU ORZECZNICTWA LEKARSKIEGO, BIOETYKI I PRAWA MEDYCZNEGO
Program stażu z zakresu orzecznictwa lekarskiego, bioetyki oraz prawa medycznego
WZÓR
ŚWIADECTWO ZŁOŻENIA EGZAMINU PAŃSTWOWEGO
Na podstawie art. 15 ust. 3 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza (Dz. U. z 1997 r. Nr 28, poz. 152 i Nr 88, poz. 554 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1115) decyzją Krajowej Rady Egzaminów Lekarskich stwierdza się, że
PAN/PANI .....................................................
Posiadający(a) ograniczone prawo wykonywania zawodu lekarza
nr ...........................................................
Członek ......................................................
nazwa okręgowej izby lekarskiej
(Wojskowej Izby Lekarskiej)
.............................................................
numer rejestracyjny okręgowej izby lekarskiej
(Wojskowej Izby Lekarskiej)
złożył egzamin państwowy kończący staż podyplomowy
w dniu ........................ z wynikiem ....................
Pieczęć okrągła Przewodniczący
Krajowej Rady Egzaminów Lekarskich
Data ............................
WZÓR
ŚWIADECTWO ZŁOŻENIA EGZAMINU PAŃSTWOWEGO
Na podstawie art. 15 ust. 3 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza (Dz. U. z 1997 r. Nr 28, poz. 152 i Nr 88, poz. 554 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1115) decyzją Krajowej Rady Egzaminów Lekarskich stwierdza się, że
PAN/PANI .....................................................
Posiadający(a) ograniczone prawo wykonywania zawodu lekarza
nr ...........................................................
Członek ......................................................
nazwa okręgowej izby lekarskiej
(Wojskowej Izby Lekarskiej)
.............................................................
numer rejestracyjny okręgowej izby lekarskiej
(Wojskowej Izby Lekarskiej)
złożył egzamin państwowy kończący staż podyplomowy
w dniu........................ z wynikiem ....................
Pieczęć okrągła Przewodniczący
Krajowej Rady Egzaminów Lekarskich
Data ............................
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1999.54.571 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Staż podyplomowy lekarza, lekarza stomatologa. |
Data aktu: | 24/05/1999 |
Data ogłoszenia: | 21/06/1999 |
Data wejścia w życie: | 29/06/1999 |