Określenie organów oraz szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli obrotu dewizowego związanego z celami specjalnymi w jednostkach podległych, podporządkowanych i nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 9 listopada 1999 r.
w sprawie określenia organów oraz szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli obrotu dewizowego związanego z celami specjalnymi w jednostkach podległych, podporządkowanych i nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej.

Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. - Prawo dewizowe (Dz. U. Nr 160, poz. 1063 i z 1999 r. Nr 83, poz. 931 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Kontrolę dewizową w odniesieniu do obrotu dewizowego związanego z celami specjalnymi określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 24 marca 1998 r. w sprawie określenia celów specjalnych, na które są wykorzystywane środki budżetowe i mienie państwowe w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, jednostkach wojskowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa, jak również organów, zasad i trybu przeprowadzania kontroli w tym zakresie (Dz. U. Nr 44, poz. 261), zwanym dalej "rozporządzeniem Rady Ministrów", w jednostkach podległych, podporządkowanych i nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej przeprowadza:
1)
dyrektor Departamentu Kontroli Ministerstwa Obrony Narodowej i inspektorzy kontroli wojskowej przez niego wyznaczeni - w odniesieniu do celów określonych w § 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 4-11 rozporządzenia Rady Ministrów,
2)
szef Wojskowych Służb Informacyjnych i inspektorzy kontroli wojskowej przez niego wyznaczeni, przy udziale inspektorów kontroli wojskowej wyznaczonych przez dyrektora Departamentu Kontroli - w odniesieniu do celów określonych w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia Rady Ministrów.
§  2.
1.
Kontrola dewizowa, zwana dalej "kontrolą", jest prowadzona zgodnie z planem kontroli.
2.
Plany kontroli ustalają, odpowiednio w odniesieniu do celów, o których mowa w § 1, dyrektor Departamentu Kontroli Ministerstwa Obrony Narodowej i szef Wojskowych Służb Informacyjnych.
3.
Dyrektor Departamentu Kontroli Ministerstwa Obrony Narodowej lub szef Wojskowych Służb Informacyjnych mogą zlecić, odpowiednio w odniesieniu do celów określonych w § 1, przeprowadzenie kontroli poza planami kontroli, o których mowa w ust. 1, jeżeli okoliczności faktyczne uzasadniają jej konieczność.
§  3.
1.
Postępowanie kontrolne wszczyna inspektor kontroli wojskowej, zwany dalej "inspektorem", po okazaniu kierownikowi jednostki kontrolowanej, zwanemu dalej "kontrolowanym", legitymacji służbowej i upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, z równoczesnym doręczeniem zawiadomienia o wszczęciu postępowania kontrolnego.
2.
Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej.
3.
W przypadku nieobecności kontrolowanego czynności kontrolne mogą być przeprowadzone po okazaniu dokumentów, o których mowa w ust. 1, osobie zastępującej kontrolowanego; z czynności tych sporządza się protokół i przedstawia niezwłocznie kontrolowanemu.
§  4.
1.
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli jest wydawane odpowiednio przez dyrektora Departamentu Kontroli Ministerstwa Obrony Narodowej lub szefa Wojskowych Służb Informacyjnych i określa:
1)
imię i nazwisko inspektora,
2)
numer legitymacji służbowej inspektora,
3)
oznaczenie kontrolowanego,
4)
termin ważności upoważnienia,
5)
organ, który wystawił upoważnienie.
2.
Zawiadomienie o wszczęciu postępowania kontrolnego jest wystawiane przez dyrektora Departamentu Kontroli Ministerstwa Obrony Narodowej lub szefa Wojskowych Służb Informacyjnych i zawiera:
1)
imię i nazwisko inspektora prowadzącego kontrolę,
2)
przewidziany czas trwania kontroli,
3)
miejsce prowadzenia kontroli,
4)
zakres kontroli,
5)
prawa i obowiązki kontrolowanego,
6)
określenie organu, który wystawił zawiadomienie.
§  5.
1.
Inspektor ma obowiązek zapoznać kontrolowanego z jego prawami i obowiązkami; kontrolowany potwierdza podpisem na zawiadomieniu o wszczęciu postępowania, że zapoznał się z tymi prawami i obowiązkami.
2.
Kontrolowany ma obowiązek wskazać na piśmie, w dniu wszczęcia postępowania kontrolnego, osobę upoważnioną do działania w jego imieniu, zwłaszcza w czasie jego nieobecności.
§  6.
1.
Inspektor podlega wyłączeniu, na wniosek lub z urzędu, z postępowania kontrolnego, jeżeli wyniki kontroli mogłyby wpłynąć na jego prawa lub obowiązki, na prawa lub obowiązki jego małżonka albo osoby pozostającej z nim w faktycznym współżyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia, osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli. Powody wyłączenia trwają także po ustaniu jego przyczyny.
2.
Inspektor może być wyłączony, na wniosek lub z urzędu, z postępowania kontrolnego w każdym czasie, jeżeli zachodzą uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.
3.
O przyczynach uzasadniających wyłączenie inspektor niezwłocznie zawiadamia odpowiednio dyrektora Departamentu Kontroli Ministerstwa Obrony Narodowej lub szefa Wojskowych Służb Informacyjnych, który podejmuje ostateczną decyzję w tej sprawie.
4.
Do czasu podjęcia decyzji, o której mowa w ust. 3, inspektor podejmuje jedynie czynności nie cierpiące zwłoki.
§  7.
Czynności kontrolne prowadzone są przede wszystkim w siedzibie kontrolowanego, ale także w innych miejscach związanych z prowadzoną przez niego działalnością i w godzinach jej prowadzenia.
§  8.
1.
Kontrolowany jest obowiązany umożliwić inspektorowi dokonanie czynności kontrolnych, a w szczególności:
1)
udostępnić obiekty, urządzenia i składniki majątkowe, których badanie wchodzi w zakres kontroli,
2)
zapewnić wgląd w dokumentację i prowadzone ewidencje objęte zakresem kontroli,
3)
sporządzać kopie dokumentów określonych przez inspektora,
4)
zapewnić warunki do pracy, w tym, w miarę możliwości, samodzielne pomieszczenie i miejsce do przechowywania dokumentów,
5)
umożliwić filmowanie i fotografowanie oraz dokonywanie nagrań dźwiękowych, jeżeli film, fotografia lub nagranie mogą stanowić dowód lub przyczynić się do utrwalenia dowodu w sprawie będącej przedmiotem kontroli,
6)
udostępnić środki łączności, a także inne konieczne środki techniczne, jakimi dysponuje kontrolowany, w zakresie niezbędnym do wykonania czynności kontrolnych,
7)
przeprowadzić inwentaryzację na żądanie i w niezbędnym zakresie określonym przez inspektora.
2.
Czynności, o których mowa w ust. 1, kontrolowany jest obowiązany wykonać nieodpłatnie.
3.
W przypadku gdy kontrolowany nie jest w stanie zapewnić warunków pracy, o których mowa w ust. 1 pkt 4, jest obowiązany, na żądanie inspektora, wydać stosowne ewidencje i dokumenty na czas trwania postępowania kontrolnego; czynności w tym zakresie są przeprowadzane w jednostce organizacyjnej kontroli dewizowej. Z wydania ewidencji i dokumentów sporządza się protokół, który podpisuje również kontrolowany.
4.
W sprawach objętych zakresem kontroli kontrolowany ma obowiązek, w wyznaczonym terminie, udzielić wyjaśnień lub dostarczyć żądany dokument inspektorowi dokonującemu czynności kontrolnych.
§  9.
1.
W toku postępowania kontrolnego inspektor może w szczególności:
1)
badać dokumenty i ewidencje, objęte zakresem kontroli,
2)
zabezpieczać zebrane dowody,
3)
zarządzać inwentaryzację wraz z rozliczeniem jej wyników,
4)
dokonywać oględzin,
5)
przyjmować wyjaśnienia od kontrolowanego lub jego pracowników,
6)
zasięgać opinii biegłych,
7)
zbierać inne niezbędne materiały w zakresie objętym kontrolą.
2.
Obecny w czasie kontroli kontrolowany lub osoba przez niego upoważniona ma prawo uczestniczyć w czynnościach, o których mowa w ust. 1.
§  10.
Kontrolowany powinien być powiadamiany o miejscu i terminie przeprowadzania czynności, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 4-6, w sposób umożliwiający mu udział w nich.
§  11.
1.
Czynności kontrolne mające znaczenie dla wyniku kontroli podlegają dokumentowaniu. Zakres tych czynności ustala inspektor.
2.
Dokumentowanie czynności kontrolnych polega w szczególności na sporządzaniu protokołów z:
1)
badania dokumentów i ewidencji,
2)
zabezpieczenia dokumentów i dowodów rzeczowych,
3)
inwentaryzacji,
4)
oględzin,
5)
przyjmowania wyjaśnień od kontrolowanego lub jego pracowników.
3.
Stan faktyczny może być utrwalony ponadto za pomocą aparatury rejestrującej obraz i dźwięk oraz magnetycznych nośników informacji.
4.
Z czynności kontrolnych dokonanych pod nieobecność kontrolowanego lub osoby upoważnionej sporządza się protokół.
§  12.
1.
Protokoły, o których mowa w § 11 ust. 2 i 4, podpisują osoby uczestniczące w czynności kontrolnej dokumentowanej w tej formie.
2.
Kontrolowany lub osoba zastępująca go może w terminie 3 dni od dnia podpisania protokołu złożyć na piśmie wyjaśnienia lub zgłosić zastrzeżenia do treści protokołu, inspektor zaś jest obowiązany ustosunkować się do nich bez zbędnej zwłoki w formie odpowiedniej adnotacji.
§  13.
1.
Po zgromadzeniu dokumentacji czynności kontrolnych inspektor zapoznaje kontrolowanego z treścią dokumentów i ustaleniami kontroli.
2.
Z czynności, o której mowa w ust. 1, sporządza się notatkę podpisaną także przez kontrolowanego.
3.
Kontrolowany ma prawo, w terminie 3 dni od dnia zapoznania się z dokumentacją i ustaleniami kontroli, zażądać na piśmie:
1)
uzupełnienia tej dokumentacji przez wskazanie czynności kontrolnych, które należałoby podjąć, i dokumentów, które należałoby włączyć do akt sprawy,
2)
przeprowadzenia ponownej oceny zebranej dokumentacji z punktu widzenia możliwości weryfikacji ustaleń kontroli.
§  14.
1.
Inspektor jest obowiązany rozpatrzyć zastrzeżenia, o których mowa w § 13 ust. 3, i w terminie 3 dni zawiadomić kontrolowanego o sposobie ich załatwienia.
2.
Po rozpatrzeniu zastrzeżeń inspektor sporządza wynik kontroli.
3.
Wynik kontroli powinien zawierać:
1)
oznaczenie organu kontroli dewizowej,
2)
oznaczenie kontrolowanego,
3)
datę wydania,
4)
zakres kontroli,
5)
powołanie podstawy prawnej,
6)
końcowe ustalenia i wnioski,
7)
termin usunięcia nieprawidłowości wskazanych przez inspektora,
8)
pieczęć urzędową i podpis inspektora.
§  15.
1.
Wynik kontroli doręcza się kontrolowanemu, a właściwemu organowi lub dysponentowi części budżetu doręcza się ponadto dokumentację z czynności kontrolnych; jeżeli wynik kontroli zawiera ustalenia obejmujące zagadnienia należące do właściwości różnych organów, każdemu z tych organów doręcza się wyciąg i dokumentację zawierającą ustalenia w sprawie, w której właściwy jest ten organ.
2.
Kontrolowany jest obowiązany, w ciągu 30 dni po upływie terminu określonego w § 14 ust. 3 pkt 7, poinformować inspektora o sposobie usunięcia wskazanych nieprawidłowości.
§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.93.1079

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Określenie organów oraz szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli obrotu dewizowego związanego z celami specjalnymi w jednostkach podległych, podporządkowanych i nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej.
Data aktu: 09/11/1999
Data ogłoszenia: 20/11/1999
Data wejścia w życie: 05/12/1999