Ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej
I ETAP EDUKACYJNY (klasy I-III) | ||
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat |
1. | Kształcenie zintegrowane | 51 |
2. | Religia/Etyka | 6 |
3. | Godziny do dyspozycji dyrektoraa) | 15 |
Razem | 72 | |
II ETAP EDUKACYJNYb) (klasy IV-VI) | ||
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat |
1. | Język polski | 23 |
2. | Historia i społeczeństwo | |
3. | Sztuka (plastyka, muzyka ) | |
4. | Język obcy nowożytny | 8 |
5. | Matematyka | 12 |
6. | Przyroda | 9 |
7. | Technika | 2 |
8. | Informatyka | |
9. | Wychowanie fizyczne | 9+3c) |
10. | Religia/Etyka | 6 |
11. | Godziny z wychowawcą | 3 |
12. | Godziny do dyspozycji dyrektorad) | 12 |
Razem | 87 |
b) dotyczy także szkoły specjalnej dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania,
c) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego, a od dnia 1 września 2003 r. także piątej godziny zajęć wychowania fizycznego, określają odrębne przepisy,
d) w szkole specjalnej dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania co najmniej 1 godzinę tygodniowo w okresie nauczania należy przeznaczyć na zajęcia socjoterapeutyczne.
Ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej specjalnej:
2) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
3) dla uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, autyzmem
ZEROWY ETAP EDUKACYJNY (klasa wstępna) | ||||
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w ciągu jednego roku | ||
dla uczniów niepełnosprawnych w normie intelektualnej | dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim | dla uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, autyzmem | ||
1. | Kształcenie zintegrowane | 17 | 16 | 17 |
2. | Religia/Etyka | 2 | 2 | 2 |
3. | Godziny do dyspozycji dyrektora | 4 | 3 | 4 |
4. | Alternatywne metody komunikacji | - | - | 2 |
Razem | 23 | 21 | 25 | |
5. | Zajęcia rewalidacyjne | 10 | 10 | 10 |
I ETAP EDUKACYJNY (klasy I - III) | ||||
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat | ||
1. | Kształcenie zintegrowane | 57 | 53 | 51 |
2. | Religia/Etyka | 6 | 6 | 6 |
3. | Godziny do dyspozycji dyrektoraa) | 10 | 13 | 10 |
4. | Alternatywne metody komunikacji | - | - | 9 |
Razem | 73 | 72 | 76 | |
5. | Zajęcia rewalidacyjne | 30 | 30 | 30 |
II ETAP EDUKACYJNY (klasy IV - VI) | ||||
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat | ||
1. | Język polski | 26 | 23 | 23 |
2. | Historia i społeczeństwo | |||
3. | Sztuka (plastyka, muzyka) | |||
4. | Język obcy nowożytny | 8 | 8 | 6 |
5. | Matematyka | 12 | 12 | 9 |
6. | Przyroda | 9 | 9 | 9 |
7. | Technika | 6 | 4 | 8 |
8. | Informatyka | |||
9. | Wychowanie fizyczne | 9 + 3b) | 9 + 3b) | 10 + 3b) |
10. | Religia/Etyka | 6 | 6 | 6 |
11. | Godziny z wychowawcą | 3 | 3 | 3 |
12. | Godziny do dyspozycji dyrektora | 12 | 13 | 10 |
13. | Alternatywne metody komunikacji | - | - | 7 |
Razem | 94 | 90 | 94 | |
14. | Zajęcia rewalidacyjne | 30 | 30 | 30 |
a) w tym na realizację czwartej godziny tygodniowo zajęć ruchowych w każdej klasie; formy realizacji czwartej godziny zajęć ruchowych, a od dnia 1 września 2003 r. także piątej godziny zajęć ruchowych, określają odrębne przepisy,
b) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego, a od dnia 1 września 2003 r. także piątej godziny zajęć wychowania fizycznego, określają odrębne przepisy.
Ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznyma)
I ETAP EDUKACYJNY (klasy I - III) | ||
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat |
1. | Kształcenie zintegrowane | 50 |
2. | Religia/Etyka | 6 |
3. | Godziny do dyspozycji dyrektorab) | 10 |
Razem | 66 | |
4. | Zajęcia rewalidacyjne | 30 |
II ETAP EDUKACYJNY (klasy IV - VI) | ||
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat |
1. | Funkcjonowanie w środowisku | 19 |
2. | Muzyka z rytmiką | 12 |
3. | Plastyka | 30 |
4. | Technika | |
5. | Wychowanie fizyczne | 12c) |
6. | Religia/Etyka | 6 |
Razem | 79 | |
7. | Zajęcia rewalidacyjne | 30 |
b) w tym na realizację czwartej godziny tygodniowo zajęć ruchowych w każdej klasie; formy realizacji czwartej godziny zajęć ruchowych, a od dnia 1 września 2003 r. także piątej godziny zajęć ruchowych, określają odrębne przepisy,
c) od dnia 1 września 2003 r. formy realizacji piątej godziny zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy.
Ramowy plan nauczania dla gimnazjuma)
Klasy I - III | ||
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat |
1. | Język polski | 13 |
2. | Historia | 6 |
3. | Wiedza o społeczeństwie | 3 |
4. | Sztuka (plastyka, muzyka)b) | 3 |
5. | Język obcy nowożytny | 9 |
6. | Matematyka | 12 |
7. | Fizyka i astronomia | 4 |
8. | Chemia | 4 |
9. | Biologia | 4 |
10. | Geografia | 4 |
11. | Technikab) | 2 |
12. | Informatykab) | |
13. | Wychowanie fizyczne | 9 + 3c) |
14. | Religia/Etyka | 6 |
15. | Godziny z wychowawcą | 3 |
16. | Godziny do dyspozycji dyrektorab), d) | 9 |
Razem | 94 |
b) w oddziałach przysposabiających do pracy godziny przeznaczone na realizację wybranych treści kształcenia zawartych w podstawie programowej kształcenia dla danego zawodu,
c) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego, a od dnia 1 września 2003 r. także piątej godziny zajęć wychowania fizycznego, określają odrębne przepisy,
d) w gimnazjum specjalnym dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania co najmniej 1 godzinę tygodniowo w okresie kształcenia należy przeznaczyć na zajęcia socjoterapeutyczne.
Ramowy plan nauczania dla gimnazjum specjalnego:
2) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
3) dla uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, autyzmem
Klasy I - III | ||||
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat | ||
dla uczniów niepełnosprawnych w normie intelektualnej | dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim | dla uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, autyzmem | ||
1. | Język polski | 14 | 17 | 14 |
2. | Historia | 6 | 3 | 6 |
3. | Wiedza o społeczeństwie | 3 | 2 | 3 |
4. | Sztuka (plastyka, muzyka) | 4 | 4 | 4 |
5. | Język obcy nowożytny | 9 | 6 | 9 |
6. | Matematyka | 14 | 12 | 14 |
7. | Fizyka i astronomia | 4 | 4 | 4 |
8. | Chemia | 4 | 4 | 4 |
9. | Biologia | 4 | 4 | 4 |
10. | Geografia | 4 | 4 | 4 |
11. | Technikaa) | 3 | 6 | 3 |
12. | Informatykaa) | |||
13. | Wychowanie fizyczne | 9 + 3b) | 9 + 3b) | 9 + 3b) |
14. | Religia/Etyka | 6 | 6 | 6 |
15. | Godziny z wychowawcą | 3 | 3 | 3 |
16. | Godziny do dyspozycji dyrektoraa) | 9 | 9 | 9 |
17. | Alternatywne metody komunikacji | - | - | 6 |
Razem | 99 | 96 | 105 | |
18. | Zajęcia rewalidacyjne | 30 | 30 | 30 |
a) w oddziałach przysposabiających do pracy godziny przeznaczone na realizację wybranych treści kształcenia zawartych w podstawie programowej kształcenia dla danego zawodu,
b) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego, a od dnia 1 września 2003 r. także piątej godziny zajęć wychowania fizycznego, określają odrębne przepisy.
Ramowy plan nauczania dla gimnazjum specjalnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznyma)
Klasy I - III | ||
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat |
1. | Funkcjonowanie w środowisku | 15 |
2. | Plastykab) | 51 |
3. | Technikab) | |
4. | Muzyka z rytmiką | 18 |
5. | Wychowanie fizyczne | |
6. | Religia/Etyka | 6 |
Razem | 90 | |
7. | Zajęcia rewalidacyjne | 30 |
b) realizowane w przypadku zorganizowania oddziałów przysposabiających do pracy, w tym w przypadku wydłużenia okresu nauczania, nie dłużej jednak niż do ukończenia przez ucznia 24 roku życia.
Ramowy plan nauczania dla liceum profilowanego, w tym liceum profilowanego specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych a), niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania
Klasy I - III | ||
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat |
1. | Język polski | 14 |
2. | I język obcy nowożytnyb) | 9 |
3. | II język obcy nowożytny lub język łacińskic) | 6 |
4. | Historia i Wiedza o społeczeństwied) | 6 |
5. | Matematyka | 9 |
6. | Fizyka i astronomia | 3 |
7. | Chemia | 3 |
8. | Biologia | 3 |
9. | Geografia | 3 |
10. | Podstawy przedsiębiorczości | 2 |
11. | Technologia informacyjna | 2 |
12. | Wychowanie fizyczne | 9 + 3e) |
13. | Przysposobienie obronne | 2 |
14. | Religia/Etyka | 6 |
15. | Godziny z wychowawcą | 3 |
16. | Godziny do dyspozycji dyrektoraf) | 10 |
17. | Zajęcia profiloweg) | 10 |
Razem | 103 | |
18. | Zajęcia rewalidacyjne | 30 |
b) jeden z języków powinien być kontynuacją języka obcego nowożytnego nauczanego w gimnazjum,
c) w przypadku oddziałów dla uczniów niesłyszących lub słabo słyszących, zwolnionych z nauki drugiego języka obcego, godziny te pozostają do dyspozycji dyrektora szkoły,
d) zajęcia edukacyjne wiedza o społeczeństwie mogą być nauczane jako odrębne zajęcia lub w bloku przedmiotowym łącznie z podstawami przedsiębiorczości,
e) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,
f) w liceum profilowanym specjalnym dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania, co najmniej 1 godzinę tygodniowo w okresie nauczania należy przeznaczyć na zajęcia socjoterapeutyczne,
g) zajęcia edukacyjne służące realizacji podstawy programowej kształcenia w poszczególnych profilach, z uwzględnieniem kierunku profilowania.
Ramowy plan nauczania dla liceum profilowanego z oddziałami klas dwujęzycznych
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Klasa wstępna | Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat |
1. | Język polski | 2 | 14 |
2. | Język obcy nowożytny, będący drugim językiem nauczania | 18 | 18 |
3. | II język obcy nowożytny lub język łaciński | - | 6 |
4. | Historia i Wiedza o społeczeństwiea) | 1 | 6 |
5. | Matematyka | 2 | 9 |
6. | Fizyka i astronomia | - | 3 |
7. | Chemia | - | 3 |
8. | Biologia | - | 3 |
9. | Geografia | - | 3 |
10. | Podstawy przedsiębiorczości | - | 2 |
11. | Technologia informacyjna | 1 | 2 |
12. | Wychowanie fizyczne | 3 + 1b) | 9 + 3b) |
13. | Przysposobienie obronne | - | 2 |
14. | Religia/Etyka | 2 | 6 |
15. | Godziny z wychowawcą | 1 | 3 |
16. | Godziny do dyspozycji dyrektora | - | 10 |
17. | Zajęcia profilowe | - | 10 |
Razem | 31 | 112 |
b) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy.
Ramowy plan nauczania dla szkoły zawodowej, w tym szkoły zawodowej specjalnej dla uczniów niepełnosprawnych a), niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania
Klasy I - II | ||
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w ciągu dwóch lat |
1. | Blok humanistyczno - społecznyb) | 12 |
2. | Blok matematyczno - przyrodniczyc) | |
3. | Podstawy przedsiębiorczości | 2 |
4. | Wychowanie fizyczne | 6 + 2d) |
5. | Przysposobienie obronne | 2 |
6. | Religia/Etyka | 4 |
7. | Godziny do dyspozycji dyrektorae) | 6 |
8. | Kształcenie zawodowef) | 36 |
Razemg) | 70 | |
9. | Zajęcia rewalidacyjne | 20 |
10. | Zajęcia socjoterapeutyczneh) | 4 |
b) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne z języka obcego nowożytnego, którego nauczanie powinno być kontynuacją języka obcego nowożytnego nauczanego w gimnazjum,
c) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne z technologii informacyjnej,
d) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,
e) część godzin powinna być przeznaczona na zajęcia z wychowawcą; w przypadku uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania wymiar godzin do dyspozycji dyrektora można zwiększyć o 3, z przeznaczeniem na zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,
f) w przypadku innego niż modułowy systemu kształcenia proporcje między kształceniem teoretycznym a kształceniem praktycznym ustala szkoła, z tym że co najmniej 3/4 czasu przeznacza się na zajęcia praktyczne,
g) w przypadku okresu nauczania dłuższego niż 2 lata liczbę godzin zajęć edukacyjnych zwiększa się proporcjonalnie,
h) dotyczy uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania.
Ramowy plan nauczania dla VI klasy szkoły podstawowej dla dorosłycha)
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w ciągu roku | Liczba godzin w ciągu roku |
Semestry I - II | |||
Forma stacjonarna | Forma zaoczna | ||
1. | Język polski | 5 | 90 |
2. | Historia i społeczeństwo | ||
3. | Język obcy nowożytny | 2 | 36 |
4. | Matematyka | 4 | 72 |
5. | Przyroda | 2 | 36 |
6. | Informatyka | 1 | 18 |
7. | Godziny do dyspozycji dyrektora | 3 | 54 |
Razem | 17 | 306 |
Ramowy plan nauczania dla gimnazjum dla dorosłych
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat | Liczba godzin w ciągu trzech lat |
Semestry I - VI | |||
Forma stacjonarna | Forma zaoczna | ||
1. | Język polski | 12 | 216 |
2. | Historia | 6 | 108 |
3. | Wiedza o społeczeństwie | 3 | 54 |
4. | Język obcy nowożytny | 6 | 108 |
5. | Matematyka | 9 | 162 |
6. | Fizyka i astronomia | 2 | 36 |
7. | Chemia | 2 | 36 |
8. | Biologia | 2 | 36 |
9. | Geografia | 2 | 36 |
10. | Informatyka | 2 | 36 |
11. | Godziny do dyspozycji dyrektora | 5 | 90 |
Razem | 51 | 918 |
Ramowy plan nauczania dla liceum profilowanego dla dorosłych
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat | Liczba godzin w ciągu trzech lat |
Semestry I - VI | |||
Forma stacjonarna | Forma zaoczna | ||
1. | Język polski | 11 | 198 |
2. | Język obcy nowożytny | 6 | 108 |
3. | Historia i Wiedza o społeczeństwiea) | 4 | 72 |
4. | Matematyka | 7 | 126 |
5. | Fizyka i astronomia | 2 | 36 |
6. | Chemia | 2 | 36 |
7. | Biologia | 2 | 36 |
8. | Geografia | 2 | 36 |
9. | Podstawy przedsiębiorczości | 1 | 18 |
10. | Technologia informacyjna | 2 | 36 |
11. | Godziny do dyspozycji dyrektora | 7 | 126 |
12. | Zajęcia profilowe | 7 | 126 |
Razem | 53 | 954 |
Ramowy plan nauczania dla szkoły zawodowej dla dorosłych
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w ciągu dwóch lat | Liczba godzin w ciągu dwóch lat |
Semestry I - IV | |||
Forma stacjonarna | Forma zaoczna | ||
1. | Blok humanistyczno - społecznya) | 9 | 162 |
2. | Blok matematyczno - przyrodniczyb) | ||
3. | Podstawy przedsiębiorczości | 1 | 18 |
4. | Godziny do dyspozycji dyrektora | 3 | 54 |
5. | Kształcenie zawodowec) | 28 | 504 |
Razemd) | 41 | 738 |
b) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne z technologii informacyjnej,
c) w przypadku innego niż modułowy systemu1 kształcenia proporcje między kształceniem teoretycznym a kształceniem praktycznym ustala szkoła, z tym że co najmniej 3/4 czasu przeznacza się na zajęcia praktyczne,
d) w przypadku okresu nauczania dłuższego niż 2 lata liczbę godzin zajęć edukacyjnych zwiększa się proporcjonalnie.
Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | |||
Klasa I | Klasa II | Klasa III | Klasa IV | ||
1. | Język polski | 4 | 4 | 4 | 4 |
2. | I język obcy nowożytny | 5 | 5 | 5 | 3 |
3. | II język obcy nowożytny lub język łaciński | - | |||
4. | Matematyka | 3 | 3 | 2 | 2 |
5. | Historia | 1} | 1} | 1} | 1} |
6. | Wiedza o społeczeństwie | -} +1 | -} +1 | -} +2 | 1} +2 |
7. | Geografia | 1} | 1} | 1} | -} |
8. | Biologia z higieną i ochroną środowiska | 1} | 1} | 1} | - |
9. | Fizyka z astronomią | 1} +2 | 1} +2 | 1} +2 | - |
10. | Chemia | 2} | 1} | -} | - |
11. | Technika/Elementy informatyki | 1} +1 | 2a) | - | - |
12. | Plastyka/Muzyka | 1} | - | - | |
13. | Przysposobienie obronne | 1 | 1b) | - | - |
14. | Wychowanie fizyczne | 3 + 1c) | 3 + 1c) | 2 | 2 |
15. | Religia/Etyka | 2 | 2 | 2 | 2 |
16. | Godziny z wychowawcą | 1 | 1 | 0,5 | 0,5 |
17. | Zajęcia fakultatywne - godziny przeznaczone na profile nauczaniad) | - | 2 | 5 | 8 |
Razem | 32 | 32 | 28,5 | 25,5 | |
18. | Wychowanie do życia w rodzinie | po 10 godzin rocznie |
b) zajęcia mogą być realizowane w formie tygodniowego obozu wakacyjnego,
c) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,
d) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze 2 godzin tygodniowo w okresie nauczania.
Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego z oddziałami klas dwujęzycznych
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | |||
Klasa I | Klasa II | Klasa III | Klasa IV | ||
1. | Język polski | 4 | 4 | 4 | 4 |
2. | Język obcy nowożytny będący drugim językiem nauczaniaa) | 6 | 6 | 6 | 4 |
3. | II język obcy nowożytny lub język łaciński | - | |||
4. | Matematyka | 3 | 3 | 2 | 2 |
5. | Historia | 1} | 1} | 1} | 1} |
6. | Wiedza o społeczeństwie | -} +1 | -} +1 | -} +2 | 1} +2 |
7. | Geografia | 1} | 1} | 1} | -} |
8. | Biologia z higieną i ochroną środowiska | 1} | 1} | 1} | - |
9. | Fizyka z astronomią | 1} +2 | 1} +1 | 1} +2 | - |
10. | Chemia | 2} | 1} | -} | - |
11. | Technika/Elementy informatyki | 1} +1 | 2b) | - | - |
12. | Plastyka/Muzyka | 1} | - | - | |
13. | Przysposobienie obronne | 1 | 1c) | - | - |
14. | Wychowanie fizyczne | 3 + 1d) | 3 + 1d) | 2 | 2 |
15. | Religia/Etyka | 2 | 2 | 2 | 2 |
16. | Godziny z wychowawcą | 1 | 1 | 0,5 | 0,5 |
17. | Zajęcia fakultatywne -godziny przeznaczone na profile nauczaniae) | - | 2 | 5 | 8 |
Razem | 33 | 33 | 29,5 | 26,5 | |
18. | Wychowanie do życia w rodzinie | po 10 godzin rocznie |
b) godziny należy przeznaczyć na jeden z przedmiotów,
c) zajęcia mogą być realizowane w formie tygodniowego obozu wakacyjnego,
d) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,
e) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze 2 godzin tygodniowo w okresie nauczania.
Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego dla dorosłych na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | Liczba godzin | |||
Semestr I-II | Semestr III-IV | Semestr V-VI | Semestr VII-VIII | w ciągu czterech lat | ||
Forma stacjonarna | Forma zaoczna | |||||
1. | Język polski | 3 | 3 | 3 | 3 | 200 |
2. | Język obcy nowożytny | 3 | 3 | 2 | 2 | 132 |
3. | Matematyka | 3 | 3 | 2 | 2 | 168 |
4. | Historia | 1} | 1} | 1} | 1} | 540 |
5. | Wiedza o społeczeństwie | -} +1 | -} +1 | -} +1 | 1} +1 | |
6. | Geografia | 1} | 1} | 1} | 1} | |
7. | Biologia z higieną i ochroną środowiska | 1} | 1} | 1} | 1} | |
8. | Fizyka z astronomią | 1} +1 | 1} +1 | 1} +2 | 1} +1 | |
9. | Chemia | 1} | 1} | 1} | 1} | |
10. | Godziny do dyspozycji dyrektoraa) | 2 | 2 | 3 | 3 | 240 |
Razem | 18 | 18 | 18 | 18 | 1280 |
Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego dla dorosłych na podbudowie programowej szkoły zasadniczej
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | Liczba godzin w ciągu trzech lat | ||
Semestr I - II | Semestr III - IV | Semestr V - VI | |||
Forma stacjonarna | Forma zaoczna | ||||
1. | Język polski | 3 | 3 | 3 | 150 |
2. | Język obcy nowożytny | 2 | 2 | 2 | 102 |
3. | Matematyka | 3 | 2 | 2 | 124 |
4. | Historia | 1} | 1} | 1} | 404 |
5. | Wiedza o społeczeństwie | -} +1 | -} +1 | 1} +1 | |
6. | Geografia | 1} | 1} | 1} | |
7. | Biologia z higieną i ochroną środowiska | 1} | 1} | 1} | |
8. | Fizyka z astronomią | 1} +1 | 1} +2 | 1} +1 | |
9. | Chemia | 1} | 1} | 1} | |
10. | Godziny do dyspozycji dyrektora | 3 | 3 | 3 | 180 |
Razem | 18 | 18 | 18 | 960 |
Ramowy plan nauczania dla szkoły zasadniczej na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Dla młodzieży | Dla dorosłych | |||
Liczba godzin tygodniowo | Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat | Liczba godzin w ciągu trzech lat | ||||
Klasa I | Klasa II | Klasa III | Forma stacjonarna | Forma zaoczna | ||
1. | Język polski | 3 | 2 | 2 | 5 | 90 |
2. | Język obcy nowożytny | 2 | 2 | 2 | 3 | 60 |
3. | Matematyka | 2 | 2 | 2 | 4 | 75 |
4. | Historia | 2 | - | - | 1 | 15 |
5. | Wiedza o społeczeństwie | - | 1 | - | 1 | 15 |
6. | Ochrona i kształtowanie środowiska | 1 | - | - | 1} | 15} |
7. | Fizyka z astronomią | 1 | 1 | - | 1} +1 | 20} +20 |
8. | Chemia | 2 | - | - | 1} | 20} |
9. | Przysposobienie obronne | 1 | 1 | - | - | - |
10. | Wychowanie fizyczne | 3 + 1a) | 3 + 1a) | 2 | - | - |
11. | Religia/Etyka | 2 | 2 | 2 | - | - |
12. | Godziny z wychowawcą | 1 | 0,5 | 0,5 | - | - |
13. | Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne | 11 | 15,5 | 18,5 | 34 | 650 |
14. | Zarys wiedzy o gospodarceb) | - | 1 | 1 | 1 | 20 |
15. | Godziny do dyspozycji dyrektora | - | - | - | 1 | 20 |
Razem | 32 | 32 | 30 | 54c) | 1020c) | |
16. | Wychowanie do życia w rodzinie | po 10 godzin rocznie |
b) przedmiot obowiązkowy, o ile specyfika zawodu nie wymaga szerszego zakresu wiedzy - umiejętności z tej dziedziny (inną nazwę przedmiotu i liczbę godzin określi program nauczania dla danego zawodu); treści przedmiotu powinny uwzględniać zagadnienia z zakresu podstaw przedsiębiorczości,
c) ustalenie w programie nauczania dla danego zawodu krótszego okresu nauczania w szkole dla dorosłych następuje przez odpowiednie zmniejszenie w planie nauczania ogólnych wymiarów godzin dla okresu nauczania, przy zachowaniu wymiarów godzin poszczególnych przedmiotów ogólnokształcących określonych dla 3-letniego okresu nauczania.
Ramowy plan nauczania dla szkoły zasadniczej kształcącej młodocianych pracowników, w tym dla oddziałów wielozawodowych, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | ||
Klasa I | Klasa II | Klasa III | ||
1. | Język polski | 3 | 2 | 2 |
2. | Język obcy nowożytny | 2 | 2 | 2 |
3. | Matematyka | 2 | 2 | 2 |
4. | Historia | 1 | 1 | - |
5. | Wiedza o społeczeństwie | - | 1 | - |
6. | Ochrona i kształtowanie środowiska | 1 | - | - |
7. | Fizyka z astronomią | 1 | 1 | - |
8. | Chemia | - | 1 | 1 |
9. | Przysposobienie obronne | 1 | 1 | - |
10. | Wychowanie fizyczne | 3 + 1a) | 3 + 1a) | 2 |
11. | Religia/Etyka | 2 | 2 | 2 |
12. | Godziny z wychowawcą | 1 | 0,5 | 0,5 |
13. | Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczneb) | 13 | 13,5 | 18,5 |
14. | Zarys wiedzy o gospodarcec) | - | 1 | 1 |
Razem | 31 | 32 | 31 | |
15. | Wychowanie do życia w rodzinie | po 10 godzin rocznie |
b) w oddziałach kształcących w danym zawodzie podziału godzin przedmiotów zawodowych teoretycznych i zajęć praktycznych określonych programem nauczania dokonuje dyrektor szkoły w porozumieniu z pracodawcami, z uwzględnieniem przepisów Kodeksu pracy, a w oddziałach wielozawodowych nauczanie przedmiotów zawodowych odbywa się dla każdego zawodu odrębnie - w kl. II - 6 tygodni i w kl. III - 8 tygodni, w wymiarze 36 - 40 godzin zajęć tygodniowo; wymiar godzin i organizacja zajęć praktycznych dla młodocianych pracowników wynika z Kodeksu pracy,
c) przedmiot obowiązkowy, o ile specyfika zawodu nie wymaga szerszego zakresu wiedzy - umiejętności z tej dziedziny (inną nazwę przedmiotu i liczbę godzin określi program nauczania dla danego zawodu); treści przedmiotu powinny uwzględniać zagadnienia z zakresu podstaw przedsiębiorczości.
Ramowy plan nauczania dla liceum zawodowego na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Dla młodzieży | Dla dorosłych | ||||
Liczba godzin tygodniowo | Liczba godzin tygodniowo w ciągu czterech lat | Liczba godzin w ciągu czterech lat | |||||
Klasa I | Klasa II | Klasa III | Klasa IV | Forma stacjonarna | Forma zaoczna | ||
1. | Język polski | 4 | 4 | 4 | 4 | 10 | 140 |
2. | Język obcy nowożytny | 3 | 3 | 2 | 2 | 8 | 140 |
3. | Historia | 2 | 2 | 1 | 1 | 3 | 60 |
4. | Wiedza o społeczeństwie | - | - | - | 1 | 1 | 16 |
5. | Geografia | 2 | 1 | 1 | - | 2 | 40 |
6. | Matematyka | 3} | 3} | 2} | 2} | 6} | 94} |
7. | Fizyka z astronomią | 1} +2 | 1} +2 | 1} +2 | 1} +1 | 2} +4 | 40} +40 |
8. | Chemia | 2} | 1} | -} | -} | 2} | 40} |
9. | Ochrona i kształtowanie środowiska/Biologia z higieną i ochroną środowiskaa) | 1} | 1} | -} | -} | 2} | 30} |
10. | Elementy informatyki | 2 | 1 | - | - | 2 | 40 |
11. | Przysposobienie obronne | 1 | 1 | - | - | - | - |
12. | Wychowanie fizyczne | 3 + 1b) | 3 + 1b) | 2 | 2 | - | - |
13. | Religia/Etyka | 2 | 2 | 2 | 2 | - | - |
14. | Godziny z wychowawcą | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | - | - |
15. | Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne | 3,5 | 6,5 | 13,5 | 15,5 | 29 | 620 |
16. | Zarys wiedzy o gospodarcec) | - | 1 | 1 | - | 1 | 20 |
17. | Godziny do dyspozycji dyrektora | - | - | - | - | 4 | 80 |
Razem | 33 | 34 | 32 | 32 | 76 | 1400 | |
18. | Praktyka zawodowa: ....... tygodni w klasie ............ i .............. | ||||||
19. | Wychowanie do życia w rodzinie | po 10 godzin rocznie |
b) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,
c) przedmiot obowiązkowy, o ile specyfika zawodu nie wymaga szerszego zakresu wiedzy - umiejętności z tej dziedziny (inną nazwę przedmiotu i liczbę godzin określi program nauczania dla danego zawodu); treści przedmiotu powinny uwzględniać zagadnienia z zakresu podstaw przedsiębiorczości.
Ramowy plan nauczania dla liceum technicznego na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Dla młodzieży | Dla dorosłych | ||||
Liczba godzin tygodniowo | Liczba godzin tygodniowo w ciągu czterech lat | Liczba godzin w ciągu czterech lat | |||||
Klasa I | Klasa II | Klasa III | Klasa IV | Forma stacjonarna | Forma zaoczna | ||
1. | Język polski | 4 | 4 | 4 | 4 | 12 | 140 |
2. | I język obcy nowożytnya) | 6 | 5 | 4 | 4 | 10 | 100 |
3. | II język obcy nowożytnyb) | - | - | ||||
4. | Matematyka | 3 | 4 | 3 | 4 | 10 | 110 |
5. | Wiedza o społeczeństwie | - | - | - | 1 | 1 | 16 |
6. | Historia | 1} +2 | 1 | 1 | 1 | 2} +1 | 30} +10 |
7. | Geografia | 1} | 1 | 1 | - | 2} | 30} |
8. | Biologia z higieną i ochroną środowiska | 1} | 1} | 1 | - | 2} | 30} |
9. | Fizyka z astronomią | 1} +2 | 1} +1 | 1 | - | 2} +1 | 30} + 10 |
10. | Chemia | 2} | 1} | - | - | 2} | 30} |
11. | Elementy informatyki | 1 | 2 | - | - | 2 | 30 |
12. | Przysposobienie obronne | 1 | 1c) | - | - | - | - |
13. | Wychowanie fizyczne | 3 + 1d) | 3 + 1d) | 2 | 2 | - | - |
14. | Religia/Etyka | 2 | 2 | 2 | 2 | - | - |
15. | Godziny z wychowawcą | 1 | 1 | 0,5 | 0,5 | - | - |
Profil kształcenia zawodowego | |||||||
16. | Podstawy przedsiębiorczoście) | 2 | 3 | 10,5 | 11,5 | 4 | 50 |
17. | Komputeryzacjaf) | 1 | 16 | ||||
18. | Bloki ogólnozawodowe | 10 | 144 | ||||
19. | Zajęcia fakultatywne | - | 2 | 3 | 3 | 4 | 40 |
20. | Godziny do dyspozycji dyrektora | - | - | - | - | 4 | 40 |
Razem | 34 | 34 | 33 | 33 | 70 | 856 | |
21. | Praktyka | - | - | 2 tygodnie | - | 2 tygodnie | 2 tygodnie |
22. | Wychowanie do życia w rodzinie | po 10 godzin rocznie |
b) liczba godzin tygodniowo w szkole dla młodzieży wynosi 7 lub 8 godzin,
c) zajęcia mogą być realizowane w formie tygodniowego obozu wakacyjnego,
d) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,
e) liczba godzin tygodniowo w szkole dla młodzieży wynosi 8 godzin,
f) liczba godzin tygodniowo w szkole dla młodzieży wynosi 2 godziny.
Ramowy plan nauczania dla technikum, liceum i szkoły równorzędnej, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Dla młodzieży | Dla dorosłych | |||||
Liczba godzin tygodniowo | Liczba godzin tygodniowo w ciągu pięciu lat | Liczba godzin w ciągu pięciu lat | ||||||
Klasa I | Klasa II | Klasa III | Klasa IV | Klasa V | Forma stacjonarna | Forma zaoczna | ||
1. | Język polski | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 10 | 140 |
2. | Język obcy nowożytny | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 | 140 |
3. | Historia | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 60 |
4. | Wiedza o społeczeństwie | - | - | - | - | 1 | 1 | 16 |
5. | Geografia | 2 | 1 | 1 | - | - | 2 | 40 |
6. | Matematyka | 2} | 2} | 2} | 2} | 2} | 6} | 94} |
7. | Fizyka z astronomią | 1} +2 | 1} +2 | 1} +1 | 1} +1 | -} +1 | 2} +4 | 40} +40 |
8. | Chemia | 2} | 1} | -} | -} | -} | 2} | 40} |
9. | Ochrona i kształtowanie środowiska/Biologia z higieną i ochroną środowiskaa) | 1} | 1} | -} | -} | -} | 2} | 30} |
10. | Elementy informatyki | 2 | 1 | - | - | - | 2 | 40 |
11. | Przysposobienie obronne | 1 | 1 | - | - | - | - | - |
12. | Wychowanie fizyczne | 3+1b) | 3+1b) | 2 | 2 | 2 | - | - |
13. | Religia/Etyka | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | - | - |
14. | Godziny z wychowawcą | 1 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | - | - |
15. | Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne | 6 | 11,5 | 15,5 | 16,5 | 17,5 | 52 | 1100 |
16. | Zarys wiedzy o gospodarcec) | - | - | 1 | 1 | - | 1 | 20 |
17. | Godziny do dyspozycji dyrektora | - | - | - | - | - | 5 | 100 |
Razem | 34 | 34 | 32 | 32 | 32 | 100 | 1900 | |
18. | Praktyka zawodowa: .............. tygodni w klasie .......... i ........ | |||||||
19. | Wychowanie do życia w rodzinie | po 10 godzin rocznie |
b) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,
c) przedmiot obowiązkowy, o ile specyfika zawodu nie wymaga szerszego zakresu wiedzy - umiejętności z tej dziedziny (inną nazwę przedmiotu i liczbę godzin określi program nauczania dla danego zawodu); treści przedmiotu powinny uwzględniać zagadnienia z zakresu podstaw przedsiębiorczości.
Ramowy plan nauczania dla technikum, liceum i szkoły równorzędnej, na podbudowie programowej szkoły zasadniczej
Lp. | Dla młodzieżya) | Dla dorosłycha) | ||||
Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat | Liczba godzin w ciągu trzech lat | |||
Klasa I | Klasa II | Klasa III | Forma stacjonarna | Forma zaoczna | ||
1. | Język polski | 4 | 3 | 3 | 6 | 100 |
2. | Język obcy nowożytny | 2 | 2 | 2 | 5 | 78 |
3. | Historia | 2 | 1 | 1 | 2 | 40 |
4. | Wiedza o społeczeństwie | - | - | 1 | 1 | 16 |
5. | Geografia | 2 | 2 | - | 2 | 30 |
6. | Matematyka | 2} | 2} | 2} | 4} | 60} |
7. | Fizyka z astronomią | 2} +2 | 1} +2,5 | -} +1,5 | 2} +2 | 30} +10 |
8. | Chemia | 1} | 1} | -} | 2} | 40} |
9. | Ochrona i kształtowanie środowiska /Biologia z higieną i ochroną środowiskab) | 1} | -} | -} | 1} | 16} |
10. | Elementy informatyki | 2 | 1 | - | 2 | 40 |
11. | Wychowanie fizyczne | 2 | 2 | 2 | - | - |
12. | Religia / Etyka | 2 | 2 | 2 | - | - |
13. | Godziny z wychowawcą | 1 | 0,5 | 0,5 | - | - |
14. | Przedmioty zawodowe | 7 | 12 | 17 | 22 | 380 |
15. | Godziny do dyspozycji dyrektora | - | - | - | 3 | 60 |
Razem | 32 | 32 | 32 | 54 | 900 | |
16. | Praktyka zawodowa: ............. tygodni w klasie ............. |
b) wymiar godzin przedmiotu biologia z higieną i ochroną środowiska w szkole dla młodzieży wynosi 4 godziny tygodniowo w okresie nauczania.
Ramowy plan nauczania dla szkoły policealnej i pomaturalneja)
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Dla młodzieżyb) | Dla dorosłychb), c) | ||||
Liczba godzin tygodniowo | Liczba godzin tygodniowo w ciągu dwóch lat | Liczba godzin w ciągu dwóch lat | |||||
Semestr I | Semestr II | Semestr III | Semestr IV | Forma stacjonarna | Forma zaoczna | ||
1. | Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne lub moduły | 24 | 24 | 26 | 26 | 37 | 680 |
2. | Zarys wiedzy o gospodarced) | 2 | 2 | - | - | 1 | 20 |
3. | Wychowanie fizyczne | 2 | 2 | 2 | 2 | - | - |
Razem | 28e) | 28e) | 28e) | 28e) | 38e) | 700e) | |
4. | Praktyka zawodowa: ......... tygodni w semestrze ............ i ............ |
b) ustalając w programie nauczania dla danego zawodu 1,5-roczny lub 2,5-letni okres nauczania, ogólne wymiary godzin dla 2-letniego okresu nauczania odpowiednio zmniejsza się lub zwiększa:
- w szkole dla młodzieży - o 14 godzin tygodniowo w okresie nauczania,
- w szkole dla dorosłych: w formie stacjonarnej - o 10 godzin tygodniowo w okresie nauczania, a w formie zaocznej - o średni wymiar godzin w semestrze,
c) w zawodach medycznych niewymienionych w lit. a) kształcenie może odbywać się wyłącznie w formie stacjonarnej,
d) przedmiot lub moduł obowiązkowy, o ile specyfika zawodu nie wymaga szerszego zakresu wiedzy - umiejętności z tej dziedziny (inną nazwę przedmiotu lub modułu i liczbę godzin określi program nauczania dla danego zawodu); treści przedmiotu lub modułu powinny uwzględniać zagadnienia z zakresu podstaw przedsiębiorczości,
e) dopuszcza się zwiększenie liczby godzin w przypadku szkół, które realizują dopuszczone do użytku szkolnego przed dniem 1 stycznia 1999 r. programy nauczania dla:
zawodów rolniczych i gospodarki żywnościowej:
- w szkole dla młodzieży do 30 godzin tygodniowo,
- w szkole dla dorosłych o 2 godziny tygodniowo w ciągu dwóch lat w formie stacjonarnej, a w formie zaocznej o 40 godzin w ciągu dwóch lat,
zawodów medycznych:
- w szkole dla młodzieży do 30 godzin tygodniowo,
- w szkole dla dorosłych o 2 godziny tygodniowo w ciągu dwóch lat w formie stacjonarnej.
Ramowy plan nauczania dla szkoły policealnej na podbudowie programowej liceum ogólnokształcącego (kształcenie w zawodach na poziomie robotniczym) oraz na podbudowie programowej liceum technicznego
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Dla młodzieżya) | Dla dorosłycha), b) | ||
Liczba godzin tygodniowo | Liczba godzin tygodniowo w ciągu roku | Liczba godzin w ciągu roku | |||
Semestr I | Semestr II | Forma stacjonarna | Forma zaoczna | ||
1. | Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne lub moduły | 24 | 24 | 20 | 410 |
2. | Zarys wiedzy o gospodarcec) | 2 | 2 | 1 | 20 |
3. | Wychowanie fizyczne | 2 | 2 | - | - |
Razem | 28 | 28 | 21 | 430 | |
4. | Praktyka zawodowa: ........... tygodni w semestrze ............ i .......... |
- w szkole dla młodzieży - o 14 godzin tygodniowo w okresie nauczania,
- w szkole dla dorosłych: w formie stacjonarnej - o 10 godzin tygodniowo w okresie nauczania, a w formie zaocznej - o średni wymiar godzin w semestrze,
b) w zawodach medycznych kształcenie może odbywać się wyłącznie w formie stacjonarnej,
c) przedmiot lub moduł obowiązkowy, o ile specyfika zawodu nie wymaga szerszego zakresu wiedzy-umiejętności z tej dziedziny (inną nazwę przedmiotu lub modułu i liczbę godzin określi program nauczania dla danego zawodu); treści przedmiotu lub modułu powinny uwzględniać zagadnienia z zakresu podstaw przedsiębiorczości.
Ramowy plan nauczania dla szkoły zasadniczej specjalnej, w tym dla oddziałów wielozawodowych, dla uczniów niedostosowanych społecznie, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | |
Klasa I | Klasa II | ||
1. | Język polski | 4 | 4 |
2. | Język obcy nowożytny | 2 | 2 |
3. | Matematyka | 3 | 3 |
4. | Wiedza o społeczeństwie | - | 1 |
5. | Historia | 3a) | 2a) |
6. | Ochrona i kształtowanie środowiska | ||
7. | Fizyka z astronomią | ||
8. | Wychowanie fizyczne | 3 + 1b) | 3 + 1b) |
9. | Religia/Etyka | 2 | 2 |
10. | Przysposobienie do życia w rodzinie | 1 | 1 |
11. | Godziny z wychowawcą | 1 | 1 |
12. | Godziny do dyspozycji dyrektora | ||
13. | Przedmioty zawodowe i zajęcia praktycznec) | 18-30 | 18-30 |
Razem | 38-50 | 38-50 | |
14. | Zajęcia sportowe | 2 | 2 |
15. | Zajęcia fakultatywned) | 2 | 2 |
b) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,
c) dla młodocianych pracowników wymiar godzin zajęć praktycznych wynika z Kodeksu pracy,
d) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze co najmniej 1 godziny tygodniowo w okresie nauczania.
Ramowy plan nauczania dla szkoły średniej zawodowej specjalnej - liceum i technikum, dla uczniów niedostosowanych społecznie, na podbudowie programowej szkoły zasadniczej
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin | tygodniowo |
Klasa I | Klasa II | ||
1. | Język polski | 5 | 5 |
2. | Język obcy nowożytny | 3 | 3 |
3. | Matematyka | 3 | 3 |
4. | Wiedza o społeczeństwie | - | 1 |
5. | Historia | 6a) | 6a) |
6. | Ochrona i kształtowanie środowiska/ Biologia z higieną i ochroną środowiska | ||
7. | Fizyka z astronomią | ||
8. | Geografia | ||
9. | Elementy informatyki | 1 | 1 |
10. | Wychowanie fizyczne | 3 | 3 |
11. | Religia/Etyka | 2 | 2 |
12. | Godziny z wychowawcą | 1 | 1 |
13. | Godziny do dyspozycji dyrektora | ||
14. | Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne | 18-20 | 20-21 |
Razem | 42-44 | 45-46 | |
15. | Zajęcia sportowe | 2 | |
16. | Zajęcia wokalno-muzyczne | 2 | |
17. | Praktyka zawodowa w klasie ......... i ........po ......... tygodnie |
Ramowy plan nauczania dla liceum zawodowego specjalnego dla uczniów niedostosowanych społecznie, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | ||
Klasa I | Klasa II | Klasa III | ||
1. | Język polski | 5 | 5 | 5 |
2. | Język obcy nowożytny | 2 | 2 | 2 |
3. | Matematyka | 4 | 4 | 4 |
4. | Wiedza o społeczeństwie | - | - | 1 |
5. | Historia | 6a) | 4a) | 4a) |
6. | Ochrona i kształtowanie środowiska/ Biologia z higieną i ochroną środowiska | |||
7. | Fizyka z astronomią | |||
8. | Geografia | |||
9. | Elementy informatyki | - | 2 | - |
10. | Wychowanie fizyczne | 3 + 1b) | 3 + 1b) | 2 |
11. | Religia/Etyka | 2 | 2 | 2 |
12. | Przysposobienie do życia w rodzinie | 1 | 1 | 1 |
13. | Godziny z wychowawcą | 1 | 1 | 1 |
14. | Godziny do dyspozycji dyrektora | |||
15. | Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne | 9-16 | 8-18 | 9-20 |
Razem | 34-41 | 33-43 | 31-42 | |
16. | Zajęcia sportowe | 2 | 2 | 2 |
17. | Zajęcia fakultatywnec) | 2 | 2 | 2 |
18. | Praktyka zawodowa w klasie ....... i ........... po ......... tygodnie |
b) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,
c) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze co najmniej 1 godziny tygodniowo w okresie nauczania.
Ramowy plan nauczania dla szkoły przysposabiającej do pracy zawodowej dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej specjalnej
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | |
Klasa I | Klasa II | ||
1. | Funkcjonowanie w środowisku | 7 | 7 |
2. | Wychowanie fizyczne | 3 | 3 |
3. | Religia/Etyka | 2 | 2 |
4. | Przysposobienie do pracy zawodowej | 15-18 | 18-21 |
Razem | 27-30 | 30-33 | |
5. | Zajęcia rewalidacyjne | 10 | 10 |
6. | Zajęcia sportowe | 2 | 2 |
7. | Zajęcia wokalno-muzyczne | 2 | 2 |
Ramowy plan nauczania dla szkoły przysposabiającej do pracy zawodowej dla uczniów niesłyszących, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej specjalnej
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | |
Klasa I | Klasa II | ||
1. | Funkcjonowanie w środowisku | 10 | 10 |
2. | Przedmioty ogólnokształcące | ||
3. | Wychowanie fizyczne | ||
4. | Religia/Etyka | 2 | 2 |
5. | Przysposobienie do pracy zawodowej | 15-18a) | 18-21a) |
6. | Godziny z wychowawcą | 1 | 1 |
Razem | 28-31 | 31-34 | |
7. | Zajęcia rewalidacyjne | 10 | 10 |
Ramowy plan nauczania dla szkoły zasadniczej specjalnej, w tym dla oddziałów wielozawodowych, dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawoweja)
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | ||
Klasa I | Klasa II | Klasa III | ||
1. | Język polski | 3 | 2 | 2 |
2. | Matematyka | 3 | 2 | 2 |
3. | Wiedza o społeczeństwie | - | - | 2 |
4. | Historia | 1b) | 1b) | - |
5. | Ochrona i kształtowanie środowiska | |||
6. | Wychowanie fizyczne | 3 + 1c) | 3 + 1c) | 2 |
7. | Religia/Etyka | 2 | 2 | 2 |
8. | Przysposobienie do życia w rodzinie | 1 | 1 | 1 |
9. | Godziny z wychowawcą | 1 | 1 | 1 |
10. | Godziny do dyspozycji dyrektora | |||
11. | Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczned) | 10-26 | 12-28 | 12-30 |
Razem | 25-41 | 25-41 | 24-42 | |
12. | Zajęcia fakultatywnee) | 2-4 | 2-4 | 2-4 |
13. | Zajęcia sportowe | 4 | ||
14. | Zajęcia wokalno-muzyczne | 4 |
b) szkoła wybiera jeden przedmiot w danej klasie,
c) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,
d) dla młodocianych pracowników wymiar godzin zajęć praktycznych wynika z Kodeksu pracy,
e) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze co najmniej 2 godzin tygodniowo w okresie nauczania.
Ramowy plan nauczania dla oddziałów wielozawodowych szkoły zasadniczej specjalnej dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących oraz dla uczniów niewidomych i słabo widzących, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | ||
Klasa I | Klasa II | Klasa III | ||
1. | Język polski | 3 | 2 | 2 |
2. | Matematyka | 3 | 2 | 2 |
3. | Wiedza o społeczeństwie | - | - | 1 |
4. | Historia | 2a) | 2a) | - |
5. | Ochrona i kształtowanie środowiska | |||
6. | Fizyka z astronomią | |||
7. | Pisanie na maszynieb) | 1 | 1 | - |
8. | Wychowanie fizyczne | 3 + 1c) | 3 + 1c) | 2 |
9. | Religia / Etyka | 2 | 2 | 2 |
10. | Przysposobienie do życia w rodzinie | 1 | 1 | 1 |
11. | Godziny z wychowawcą | 1 | 1 | 1 |
12. | Godziny do dyspozycji dyrektora | |||
13. | Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczned) | 10-26 | 12-24 | 18-24 |
Razem | 27-43 | 27-39 | 29-35 | |
14. | Język obcy nowożytnye) | 2 | 2 | 2 |
15. | Zajęcia fakultatywnef) | 4 | 4 | 4 |
16. | Zajęcia rewalidacyjne | 10 | 10 | 10 |
17. | Zajęcia sportowe | 4 | ||
18. | Zajęcia wokalno-muzyczne | 4 |
b) tylko w szkołach dla niewidomych,
c) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,
d) dla młodocianych pracowników wymiar godzin zajęć praktycznych wynika z Kodeksu pracy,
e) nie dotyczy uczniów niesłyszących i słabo słyszących, którzy w klasie pierwszej nie uczyli się języka obcego nowożytnego,
f) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze co najmniej 2 godzin tygodniowo w okresie nauczania.
Ramowy plan nauczania dla szkoły zasadniczej specjalnej dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących oraz dla uczniów niewidomych i słabo widzących, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | |||||
dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących | dla uczniów niedowidomych i słabo widzących | ||||||
Klasa I |
Klasa II |
Klasa III |
Klasa I |
Klasa II |
Klasa III |
||
1. | Język polski | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 |
2. | Matematyka | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 |
3. | Wiedza o społeczeństwie | - | - | 1 | - | - | 1 |
4. | Historia | 3a) | 2a) | 2a) | 2a) | 2a) | 2a) |
5. | Ochrona i kształtowanie środowiska | ||||||
6. | Fizyka z astronomią | ||||||
7. | Pisanie na maszynie | - | - | - | 1 | 1 | - |
8. | Wychowanie fizyczne | 3 + 1b) | 3 + 1b) | 2 | 3 + 1b) | 3 + 1b) | 2 |
9. | Religia/Etyka | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
10. | Przysposobienie do życia w rodzinie | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
11. | Godziny z wychowawcą | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
12. | Godziny do dyspozycji dyrektora | ||||||
13. | Przedmioty zawodowe i zajęcia praktycznec) | 14-20 | 17-21 | 22-26 | 14-18 | 17-21 | 17-21 |
Razem | 31-37 | 33-37 | 35-39 | 31-35 | 32-36 | 30-34 | |
14. | Język obcy nowożytny | - | - | - | 2 | 2 | 2 |
15. | Zajęcia fakultatywned) | 6 | 6 | 6 | 2 | 2 | 4 |
16. | Zajęcia rewalidacyjne | 6-8 | 6-8 | 6-8 | 10 | 10 | 10 |
17. | Zajęcia sportowe | 4 | 4 | ||||
18. | Zajęcia wokalno-muzyczne | - | 4 |
b) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,
c) dla młodocianych pracowników wymiar godzin zajęć praktycznych wynika z Kodeksu pracy,
d) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze co najmniej 2 godzin tygodniowo w okresie nauczania dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących oraz co najmniej 1 godzinę tygodniowo w okresie nauczania dla uczniów niewidomych i słabo widzących.
Ramowy plan nauczania dla szkoły średniej zawodowej specjalnej - technikum i liceum, dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących oraz dla uczniów niewidomych i słabo widzących, na podbudowie programowej szkoły zasadniczej
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | ||
Klasa I | Klasa II | Klasa III | ||
1. | Język polski | 4 | 3 | 3 |
2. | Język obcy nowożytnya) | 2 | 2 | 2 |
3. | Matematyka | 3 | 3 | 2 |
4. | Wiedza o społeczeństwie | - | - | 1 |
5. | Historia | 6b) | 6b) | - |
6. | Geografia | |||
7. | Ochrona i kształtowanie środowiska/ Biologia z higieną i ochroną środowiska | |||
8. | Fizyka z astronomią | |||
9. | Chemia | |||
10. | Elementy informatyki | 2 | 2 | - |
11. | Wychowanie fizyczne | 3 | 3 | 2 |
12. | Religia/Etyka | 2 | 2 | 2 |
13. | Godziny z wychowawcą | 1 | 1 | 1 |
14. | Godziny do dyspozycji dyrektora | 1 | ||
15. | Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne | 11-13 | 11-13 | 16-18 |
Razem | 34-36 | 33-35 | 30-32 | |
16. | Zajęcia fakultatywnec) | 4 | 4 | 4 |
17. | Zajęcia rewalidacyjne | 6-8 | 6-8 | 6-8 |
18. | Zajęcia sportowe | 4 | ||
19. | Zajęcia wokalno-muzyczne | 4 | ||
20. | Praktyka zawodowa w klasie ...... i ...... po ...... tygodnie |
b) szkoła wybiera jeden lub dwa przedmioty w danej klasie,
c) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze co najmniej 2 godzin tygodniowo w okresie nauczania.
Ramowy plan nauczania dla szkoły średniej zawodowej specjalnej - technikum i liceum, dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących oraz dla uczniów niewidomych i słabo widzących, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | |||||||||
dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących | dla uczniów niewidomych i słabo widzących | ||||||||||
Klasa I |
Klasa II |
Klasa III |
Klasa IV |
Klasa V |
Klasa I |
Klasa II |
Klasa III |
Klasa IV |
Klasa V |
||
1. | Język polski | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 |
2. | Język obcy nowożytny | - | - | - | - | - | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
3. | Matematyka | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 |
4. | Wiedza o społeczeństwie | - | - | - | - | 1 | - | - | - | - | 1 |
5. | Historia | 4a) | 4a) | 4a) | 3a) | 2a) | 5a) | 4a) | 3a) | 3a) | 2a) |
6. | Geografia | ||||||||||
7. | Ochrona i kształtowanie środowiska/ Biologia z higieną i ochroną środowiska | ||||||||||
8. | Fizyka z astronomią | ||||||||||
9. | Chemia | ||||||||||
10. | Elementy informatyki | 2 | 2 | - | - | - | 3 | 3 | 1 | - | - |
11. | Pisanie na maszynie | - | - | - | - | - | |||||
12. | Wychowanie fizyczne | 3+1b) | 3+1b) | 2 | 2 | 2 | 3+1b) | 3+1b) | 2 | 2 | 2 |
13. | Religia/Etyka | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
14. | Przysposobienie do życia w rodzinie | - | - | 1 | 1 | 1 | - | - | 1 | 1 | 1 |
15. | Godziny z wychowawcą | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
16. | Godziny do dyspozycji dyrektora | 1 | 1 | ||||||||
17. | Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne | 10-14 | 10-12 | 10-16 | 16-20 | 16-20 | 7-8 | 8-10 | 10-17 | 10-21 | 10-24 |
Razem | 30-34 | 30-32 | 26-32 | 31-35 | 30-34 | 31-32 | 30-32 | 28-35 | 27-38 | 26-40 | |
18. | Język obcy nowożytny | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | - | - | - | - | - |
19. | Zajęcia fakultatywnec) | 2 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
20. | Zajęcia rewalidacyjne | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 |
21. | Zajęcia sportowe | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||
22. | Praktyka zawodowa w klasie ...... i ...... po ..... tygodnie |
b) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,
c) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze co najmniej 2 godzin tygodniowo w okresie nauczania.
Ramowy plan nauczania dla liceum zawodowego specjalnego dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących oraz dla uczniów niewidomych i słabo widzących, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | |||||||
dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących | dla uczniów niewidomych i słabo widzących | ||||||||
Klasa I |
Klasa II |
Klasa III |
Klasa IV |
Klasa I |
Klasa II |
Klasa III |
Klasa IV |
||
1. | Język polski | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 |
2. | Język obcy nowożytny | - | - | - | - | 2 | 2 | 2 | 2 |
3. | Matematyka | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 |
4. | Wiedza o społeczeństwie | - | - | - | 1 | - | - | - | 1 |
5. | Historia | 6a) | 5a) | 3a) | 2a) | 6a) | 5a) | 4a) | 2a) |
6. | Geografia | ||||||||
7. | Ochrona i kształtowanie środowiska / Biologia z higieną i ochroną środowiska | ||||||||
8. | Fizyka z astronomią | ||||||||
9. | Elementy informatyki | 2 | 2 | - | - | 3 | 3 | - | - |
10. | Pisanie na maszynie | - | - | - | - | ||||
11. | Wychowanie fizyczne | 3+1b) | 3+1b) | 2 | 2 | 3+1b) | 3+1b) | 2 | 2 |
12. | Religia/ Etyka | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
13. | Przysposobienie do życia w rodzinie | - | 1 | 1 | 1 | - | 1 | 1 | 1 |
14. | Godziny z wychowawcą | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
15. | Godziny do dyspozycji dyrektora | 1 | 1 | ||||||
16. | Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne | 9-12 | 11-13 | 14-20 | 13-23 | 5-15 | 3-16 | 12-18 | 10-20 |
Razem | 32-35 | 34-36 | 30-36 | 29-39 | 31-41 | 29-42 | 31-37 | 28-38 | |
17. | Język obcy nowożytny | 1 | 1 | 1 | 1 | - | - | - | - |
18. | Zajęcia fakultatywnec) | 2 | 2 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
19. | Zajęcia rewalidacyjne | 6 | 6 | 6 | 6 | 10 | 10 | 10 | 10 |
20. | Zajęcia sportowe | 2 | 2 | 3 | 3 | ||||
21. | Zajęcia wokalno-muzyczne | - | - | 3 | 3 | ||||
22. | Praktyka zawodowa w klasie ........ i ......... po ............ tygodnie |
b) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,
c) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze co najmniej 2 godzin tygodniowo w okresie nauczania.
Ramowy plan nauczania dla szkoły policealnej specjalnej dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących, niewidomych i słabo widzących oraz z niepełnosprawnością ruchową
Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | |||
Semestr I | Semestr II | Semestr III | Semestr IV | ||
1. | Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne | 24-31 | 24-31 | 24-32 | 24-28 |
2. | Wychowanie fizyczne | 3 | 3 | 3 | 3 |
Razem | 27-34 | 27-34 | 27-35 | 27-31 | |
3. | Język obcy nowożytny | 2 | 2 | 2 | 2 |
4. | Zajęcia fakultatywnea) | 2 | 2 | 2 | 2 |
5. | Praktyka zawodowa w semestrze ...... i ...... po ...... tygodnie |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2001.61.626 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Ramowe plany nauczania w szkołach publicznych. |
Data aktu: | 21/05/2001 |
Data ogłoszenia: | 19/06/2001 |
Data wejścia w życie: | 01/09/2001 |