Szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać programy ochrony powietrza.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA
z dnia 5 lipca 2002 r.
w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać programy ochrony powietrza.

Na podstawie art. 91 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 i Nr 115, poz. 1229 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676 i Nr 113, poz. 984) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Określa się szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać programy ochrony powietrza, które są sporządzane w formie pisemnej oraz w wersji elektronicznej.
§  2. 
Program ochrony powietrza, o którym mowa w § 1, zwany dalej "programem", składa się z następujących niezbędnych części:
1)
opisowej,
2)
wyszczególniającej obowiązki i ograniczenia wynikające z realizacji programu,
3)
uzasadnienia zakresu określonych i ocenionych zagadnień.
§  3. 
1. 
Część opisowa, o której mowa w § 2 pkt 1, obejmuje:
1)
opis obszaru objętego zakresem programu,
2)
podanie naruszeń standardów jakości powietrza wraz z podaniem zakresu naruszeń,
3)
wyszczególnienie podstawowych kierunków i zakresów działań niezbędnych do przywrócenia standardów jakości powietrza,
4)
listę substancji objętych programem i wskazanie źródeł ich pochodzenia,
5)
termin realizacji programu, w tym terminy realizacji poszczególnych zadań programu,
6)
koszty realizacji programu, w tym koszty realizacji poszczególnych zadań,
7)
wskazanie źródeł finansowania programu,
8)
wskazanie rodzajów informacji i dokumentów wykorzystanych do kontroli i dokumentacji realizacji programu.
2. 
Jeżeli na liście substancji objętych programem znajduje się ozon, z uwagi na specyfikę zanieczyszczenia powietrza ozonem, można określić przede wszystkim kierunki i zakres działań niezbędnych dla osiągnięcia standardów jakości powietrza, w tym prowadzących do ograniczenia emisji substancji przyczyniających się do powstawania ozonu, to jest tlenków azotu i węglowodorów.
§  4. 
Część wyszczególniająca ograniczenia i obowiązki wynikające z realizacji programu, o której mowa w § 2 pkt 2, podaje:
1)
organy administracji właściwe w sprawach:
a)
przekazywania organowi przyjmującemu program informacji o wydawanych decyzjach, których ustalenia zmierzają do osiągnięcia celów programu,
b)
wydania aktów prawa miejscowego,
c)
monitorowania realizacji programu lub poszczególnych zadań programu,
2)
podmioty korzystające ze środowiska i ich obowiązki ustalone w programie.
§  5. 
Uzasadnienie, o którym mowa w § 2 pkt 3, obejmuje:
1)
charakterystykę obszarów objętych programem, w tym:
a)
uwarunkowania wynikające z planów zagospodarowania przestrzennego terenu, obszarów ograniczonego użytkowania, a do końca 2005 r. - także obszarów stref ochronnych,
b)
liczbę osób zamieszkujących i gęstość zaludnienia,
c)
dane o czynnikach klimatycznych, mających wpływ na poziom substancji i wyniki uzyskiwane z modeli wykorzystywanych przy prognozowaniu poziomów zanieczyszczeń w powietrzu,
d)
dane topograficzne, w tym dane charakteryzujące pokrycie obszaru i sposób jego wykorzystywania,
e)
informacje dotyczące obiektów i obszarów chronionych na mocy odrębnych przepisów,
2)
charakterystykę techniczno-ekologicznych instalacji, urządzeń i rodzajów powszechnego korzystania ze środowiska, których występowanie ma znaczący udział w poziomach substancji w powietrzu, oraz ocenę możliwych do podjęcia działań zmierzających do ograniczenia ich oddziaływania,
3)
bilanse zanieczyszczeń pochodzących od podmiotów korzystających ze środowiska, z powszechnego korzystania ze środowiska i napływów, które mają wpływ na poziomy substancji w powietrzu,
4)
analizy stanu zanieczyszczenia powietrza, z wyszczególnieniem:
a)
czynników powodujących przekroczenia, z uwzględnieniem przemian fizykochemicznych substancji w powietrzu,
b)
procentowego udziału w zanieczyszczeniu powietrza rozpatrywanych w programie podmiotów korzystających ze środowiska i rodzajów powszechnego korzystania ze środowiska,
5)
wskazanie w sposób szacunkowy czasu potrzebnego na osiągnięcie zakładanych przez program celów,
6)
analizę materiałów, dokumentów i publikacji wykorzystanych do opracowania programu:
a)
pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
b)
wykazów rodzajów i ilości substancji wprowadzanych do powietrza, sporządzanych w ramach systemu opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska,
c)
powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska,
d)
raportów o oddziaływaniu przedsięwzięć na środowisko,
e)
polityk, strategii, planów i programów, o których mowa w art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska,
f)
opisów technik i technologii dotyczących ograniczania wprowadzania substancji do powietrza,
7)
załączniki w formie graficznej uwzględniające:
a)
podział administracyjny obszaru objętego programem,
b)
lokalizację:

– na obszarze, którego dotyczy program, i w jego bezpośrednim sąsiedztwie instalacji, których eksploatacja powoduje wprowadzanie do powietrza rozpatrywanych substancji,

– stacji pomiarowych poziomów substancji w powietrzu.

Załączniki sporządza się odrębnie dla każdej substancji, dla której występuje przekroczenie.

§  6. 
W programie określa się i ocenia następujące zagadnienia:
1)
ilość wprowadzanych do powietrza substancji na obszarze objętym programem, z wyszczególnieniem:
a)
instalacji, urządzeń i rodzajów powszechnego korzystania ze środowiska,
b)
napływu zanieczyszczeń na obszar, którego dotyczy program, z wyróżnieniem instalacji zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie obszaru objętego programem, instalacji zlokalizowanych na obszarze województwa, napływu od innych instalacji zlokalizowanych na terenie kraju lub za granicą,
2)
kierunki i zakres działań niezbędnych dla osiągnięcia standardów jakości powietrza, w tym ustalenie zadań priorytetowych z uwzględnieniem:
a)
występowania poszczególnych substancji w powietrzu,
b)
wielkości emisji z instalacji i urządzeń, których eksploatacja ma znaczący wpływ na rejestrowane poziomy substancji,
c)
gęstości zaludnienia i przeznaczenia strefy, w której przekroczone zostały poziomy dopuszczalne substancji w powietrzu powiększone o margines tolerancji,
d)
istniejących obszarów ograniczonego użytkowania, a do końca 2005 r. także obszarów stref ochronnych,
3)
zmiany w jakości dopuszczonych do obrotu gospodarczego paliw, konieczność zastosowania najlepszej dostępnej techniki, realizację zobowiązań globalnych w zakresie ograniczania emisji do powietrza,
4)
przewidywane zmiany emisji do powietrza ze źródeł:
a)
zlokalizowanych poza granicami kraju,
b)
zlokalizowanych na terenie kraju elektrowni konwencjonalnych, elektrociepłowni i innych instalacji do spalania paliw, będących przedsięwzięciami mogącymi znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko wynika z przepisów ustawy,
c)
zlokalizowanych na obszarze sąsiednich województw w stosunku do województwa, gdzie zlokalizowana jest strefa, dla których obowiązek sporządzania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko wynika z przepisów ustawy.
§  7. 
Termin realizacji poszczególnych zadań, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 5, ustala się, uwzględniając:
1)
wielkość przekroczenia,
2)
rozkład gęstości zaludnienia,
3)
uwarunkowania finansowe, społeczne i gospodarcze,
4)
uwarunkowania wynikające z funkcjonowania obiektów i obszarów chronionych na podstawie odrębnych przepisów.
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.115.1003

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać programy ochrony powietrza.
Data aktu: 05/07/2002
Data ogłoszenia: 24/07/2002
Data wejścia w życie: 08/08/2002