Szczegółowe wymagania dotyczące świadczenia usług powszechnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 19 grudnia 2002 r.
w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia usług powszechnych.

Na podstawie art. 49 ust. 2 ustawy z dnia 21 lipca 2000 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 73, poz. 852, z 2001 r. Nr 122, poz. 1321 i Nr 154, poz. 1800 i 1802 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 74, poz. 676 i Nr 166, poz. 1360) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Operator publiczny świadczący usługi powszechne w stacjonarnych publicznych sieciach telefonicznych, zwany dalej "operatorem":
1)
oferuje abonentom możliwość rozłożenia na raty opłaty za przyłączenie;
2)
umożliwia abonentom wybór opcji taryfowej w zależności od ich możliwości ekonomicznych oraz sposobu korzystania z usług;
3)
zapewnia abonentom możliwość kontroli zakresu korzystania przez nich z usług powszechnych, w szczególności przez:
a)
dostarczanie wraz z rachunkiem na pisemne żądanie abonenta szczegółowego wykazu wykonanych w poprzednich okresach rozliczeniowych usług telekomunikacyjnych, zawierającego informację: o zrealizowanych płatnych połączeniach wraz z czasem ich trwania, o rozpoczęciu połączenia oraz o wysokości opłaty za każde z połączeń,
b)
zapewnienie, w miarę możliwości technicznych, blokowania niektórych typów połączeń,
c)
możliwość kontroli wydatków w drodze przedpłaty, w ramach istniejących warunków technicznych,
d)
określanie górnej kwoty rachunku,
e)
umożliwienie okresowego zawieszenia korzystania z usług telekomunikacyjnych.
2.
Cenę za świadczenie usług powszechnych ustala się z uwzględnieniem cen usług telekomunikacyjnych świadczonych w stacjonarnych sieciach telekomunikacyjnych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
§  2.
Ustala się następujące wskaźniki jakości świadczenia usług powszechnych:
1)
sprawność usuwania uszkodzeń - procentowy udział uszkodzeń zgłoszonych przez abonentów i usuniętych do końca następnego dnia roboczego w ogólnej liczbie zgłoszonych uszkodzeń;
2)
liczba błędnych wywołań - procentowy udział połączeń, inicjowanych w godzinach największego ruchu telefonicznego, które z przyczyn związanych z uszkodzeniami linii i urządzeń sieci telekomunikacyjnej oraz blokadą sieci nie spowodowały zestawienia żądanego połączenia, w ogólnej liczbie wywołań;
3)
czas usunięcia uszkodzenia - średni czas oczekiwania abonenta na przywrócenie możliwości korzystania z zakończenia sieci, liczony od momentu zgłoszenia i określony w godzinach;
4)
liczba uszkodzeń - średnią liczbę uszkodzeń zgłaszanych przez abonentów przypadającą na 100 linii abonenckich;
5)
gęstość aparatów publicznych - liczbę aparatów publicznych przypadających na 1.000 mieszkańców odrębnie na obszarach miejskich i wiejskich;
6)
gęstość aparatów publicznych przystosowanych do używania przez osoby niepełnosprawne - liczbę aparatów publicznych przystosowanych do używania przez osoby niepełnosprawne przypadających na 1.000 mieszkańców;
7)
średni czas oczekiwania na przyłączenie - średni czas oczekiwania, określony w miesiącach, na zainstalowanie lub przeniesienie zakończenia sieci, od momentu złożenia wniosku o zainstalowanie zakończenia sieci lub jej przeniesienie do czasu realizacji wniosku;
8)
czas oczekiwania na zgłoszenie się informacji o numerach telefonicznych;
9)
liczba reklamacji - liczbę reklamacji zgłaszanych pisemnie lub ustnie na 1.000 linii głównych.
§  3.
1.
Operator świadczy usługi zgodnie z wartościami wskaźników jakości świadczenia usług powszechnych, określonymi w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
2.
Wartości wskaźników, o których mowa w ust. 1, oblicza się za cały rok kalendarzowy.
3.
Operator oblicza wartości wskaźników, o których mowa w ust. 1, dla całego obszaru swojego działania, a także odrębnie dla każdej ze stref numeracyjnych, objętych jego działalnością.
4.
Operator podaje do publicznej wiadomości w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim, nie później niż w terminie 2 miesięcy od dnia zakończenia okresu sprawozdawczego, obliczone wartości wskaźników jakości świadczenia usług powszechnych.
§  4.
Operator zapewnia osobom niepełnosprawnym dostęp do świadczonych przez siebie usług powszechnych przez wprowadzenie udogodnień polegających na:
1)
zainstalowaniu w każdej placówce obsługi klienta ogólnodostępnego urządzenia faksowego, a w miarę możliwości także wideotelefonu lub tekstofonu;
2)
umieszczeniu w spisie abonentów informacji o miejscach zainstalowania tekstofonów i wideotelefonów oraz o abonentach posiadających tekstofony lub wideotelefony - za ich zgodą;
3)
wydzieleniu, w placówkach obsługi klienta, stanowisk przystosowanych do obsługi osób niepełnosprawnych oraz oznaczeniu tych stanowisk znakiem, którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2003 r.
________

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - łączność, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

WARTOŚCI WSKAŹNIKÓW JAKOŚCI ŚWIADCZENIA USŁUG POWSZECHNYCH

Lp. Nazwa wskaźnika Jednostki Wartość
1 Sprawność usuwania uszkodzeń % 90,00
2 Stopa błędnych wywołań % 0,9
3 Czas usunięcia uszkodzenia godziny 34
4 Liczba uszkodzeń sztuki 14
5 Gęstość aparatów publicznych - ogółem sztuki 3,0
- miasto 3,0
- wieś 2,0*
6 Gęstość aparatów publicznych przystosowanych do używania przez osoby niepełnosprawne sztuki 1,0*
7 Średni czas oczekiwania na uzyskanie dostępu do sieci telekomunikacyjnej miesiące 10
8 Czas oczekiwania na zgłoszenie się informacji o numerach telefonicznych sekundy 30
9 Liczba reklamacji % 1
* Co najmniej 1,0 w miejscowości poniżej 1.000 mieszkańców.

ZAŁĄCZNIK Nr 2

WZÓR OZNAKOWANIA STANOWISK W PLACÓWKACH OBSŁUGI KLIENTA, PRZYSTOSOWANYCH DO OBSŁUGI OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

wzór

1. Symbol graficzny znaku powinien być koloru białego na ciemnoniebieskim tle.

2. Wymiary znaku powinny być nie mniejsze niż 20 cm x 20 cm.

3. Proporcje podane na rysunku powinny być zachowane zarówno przy zwiększaniu, jak i zmniejszaniu rozmiarów znaku.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.234.1972

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe wymagania dotyczące świadczenia usług powszechnych.
Data aktu: 19/12/2002
Data ogłoszenia: 28/12/2002
Data wejścia w życie: 01/01/2003