Żeglarska książeczka pracy członka załogi statku żeglugi śródlądowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 8 maja 2002 r.
w sprawie żeglarskiej książeczki pracy członka załogi statku żeglugi śródlądowej.

Na podstawie art. 40 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 43 i Nr 100, poz. 1085) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa wzór żeglarskiej książeczki pracy, tryb jej wydawania i wymiany, rodzaj dokonywanych w niej adnotacji i wpisów urzędowych, a także sposób i tryb ich dokonywania.
§  2. 
Ustala się wzór żeglarskiej książeczki pracy, zwanej dalej "książeczką", stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  3. 
Książeczkę wydaje dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej właściwy ze względu na adres zameldowania osoby ubiegającej się o wydanie książeczki lub ze względu na siedzibę armatora, u którego osoba ubiegająca się o wydanie książeczki jest zatrudniona albo ma zostać zatrudniona - na jej pisemny wniosek.
§  4. 
Do wniosku o wydanie książeczki należy załączyć:
1)
dokument stwierdzający posiadanie kwalifikacji zawodowych uprawniających do pracy na statkach żeglugi śródlądowej,
2)
świadectwo o stanie zdrowia, stwierdzające zdolność do pracy na statkach żeglugi śródlądowej,
3)
dwie aktualne fotografie o wymiarach 3,5 x 4,5 cm oraz przedłożyć do wglądu dowód osobisty albo paszport.
§  5. 
1. 
W celu dokonania wymiany książeczki na nową posiadacz książeczki składa do dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej, który ją wydał, z zastrzeżeniem ust. 3, pisemny wniosek o jej wymianę. Przepisy § 4 stosuje się odpowiednio.
2. 
W razie wymiany książeczki na nową dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej dokonuje na pierwszej stronie książeczki odcisku prostokątnego stempla o wymiarach 9 x 3 cm w kolorze czerwonym, o treści "ANULOWANO" i zwraca książeczkę jej posiadaczowi.
3. 
W razie utraty książeczki jej posiadacz zawiadamia o tym dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej, który wydał książeczkę, oraz składa pisemne oświadczenie wyjaśniające przyczyny jej utraty. Okoliczności przedstawione w oświadczeniu powinny być potwierdzone przez właściwy organ lub armatora.
4. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 3, dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej wydaje nową książeczkę osobie ubiegającej się o jej wydanie na jej pisemny wniosek. Przepisy § 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
5. 
Dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej wydaje nową książeczkę w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1 albo ust. 4.
§  6. 
1. 
W książeczce dokonuje się następujących wpisów i adnotacji urzędowych:
1)
o poprzednich żeglarskich książeczkach pracy i zmianach adresu zameldowania posiadacza książeczki,
2)
o kwalifikacjach zawodowych posiadacza książeczki uprawniających do pracy na statkach żeglugi śródlądowej,
3)
o kwalifikacjach zawodowych posiadacza książeczki do żeglugi na Renie,
4)
potwierdzających stan zdrowia do wykonywania pracy na statku,
5)
dotyczących danych o statku i zatrudnieniu na statku,
6)
dotyczących danych o przebiegu żeglugi: drogi wodne i czas podróży,
7)
o weryfikacji, o której mowa w § 8.
2. 
Wpisów, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4 i 7, dokonuje dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej.
3. 
Wpisów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, dokonuje armator, kierownik statku lub inna osoba upoważniona przez armatora.
§  7. 
1. 
Wpisy, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1-4 i 7, dokonane po wydaniu książeczki, powinny być opatrzone datą, odciskiem pieczęci urzędu żeglugi śródlądowej i podpisem dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej.
2. 
Wpisów należy dokonywać starannie, pismem czytelnym, bez używania skrótów. Wpisanych wyrazów nie wolno przerabiać lub czynić nieczytelnymi. Omyłki prostuje się przez przekreślenie błędnego wyrazu, w sposób pozwalający na odczytanie pierwotnego tekstu, i wpisanie prawidłowego wyrazu.
3. 
Wpisów, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 5 i 6, należy dokonywać na bieżąco oraz zgodnie z zapisami dokonanymi w dzienniku pokładowym.
4. 
Wpisów dotyczących zakończenia podróży należy dokonać najpóźniej przed rozpoczęciem kolejnej podróży.
§  8. 
1. 
W celu sprawdzenia poprawności i rzetelności dokonanych wpisów, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 6, poddaje się je weryfikacji raz na 12 miesięcy, licząc od daty ostatniej weryfikacji.
2. 
W przypadku przerwy w podróżach trwającej dłużej niż 12 miesięcy, licząc od daty ostatniej weryfikacji, wpisy, o których mowa w ust. 1, podlegają weryfikacji w ciągu 12 miesięcy od chwili rozpoczęcia podróży.
3. 
Weryfikacji dokonuje dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej.
4. 
Przeprowadzając weryfikację dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej ma prawo zażądać przedłożenia dzienników pokładowych, ich wyciągów lub innych dokumentów.
5. 
Po przeprowadzeniu weryfikacji dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej dokonuje w książeczce zapisu o dokonanej weryfikacji.
6. 
Jeżeli posiadacz książeczki nie przedłoży książeczki do weryfikacji przed upływem terminów, o których mowa w ust. 1 i 2, wpisy dokonane po upływie tych terminów nie będą uwzględniane.
§  9. 
Wszystkie strony książeczki powinny być ponumerowane; okładka i wszystkie strony książeczki powinny być ponadto opatrzone numerem ewidencyjnym.
§  10. 
1. 
Dokumenty żeglarskie załogi, wydane zgodnie z wzorami określonymi w zarządzeniu Ministra Komunikacji nr 64 z dnia 15 kwietnia 1975 r. w sprawie dokumentów żeglarskich członków załóg statków żeglugi śródlądowej (Dz. Urz. Ministerstwa Komunikacji Nr 12, poz. 92), podlegają wymianie na żeglarskie książeczki pracy określone w niniejszym rozporządzeniu, w terminie do dnia 31 grudnia 2002 r.
2. 
Termin składania wniosków o wymianę dokumentów, o których mowa w ust. 1, upływa z dniem 31 października 2002 r. Przepisy § 5 ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Żeglarska książeczka pracy

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.70.651

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Żeglarska książeczka pracy członka załogi statku żeglugi śródlądowej.
Data aktu: 08/05/2002
Data ogłoszenia: 08/06/2002
Data wejścia w życie: 09/07/2002