Wymagania, jakim powinien odpowiadać raport o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 29 maja 2003 r.
w sprawie wymagań, jakim powinien odpowiadać raport o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku

Na podstawie art. 253 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa wymagania, jakim powinien odpowiadać raport o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku, zwany dalej "raportem o bezpieczeństwie", opracowywany przez prowadzącego zakład stwarzający zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, zwany dalej "zakładem".
§  2.
1.
Raport o bezpieczeństwie jest dokumentem zawierającym informacje, o których mowa w art. 253 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska.
2.
Dopuszcza się sporządzanie w uzgodnieniu z odbiorcą elektronicznej formy raportu o bezpieczeństwie w postaci dostępnej na elektronicznych nośnikach informacji.
§  3.
W raporcie o bezpieczeństwie zamieszcza się:
1)
informacje o zakładzie, jego działalności, systemie zarządzania oraz organizacji, istotne dla zapobiegania awariom;
2)
analizę możliwości wystąpienia awarii i informacje o środkach koniecznych do zapobieżenia im;
3)
informacje, że prowadzący zakład opracował program zapobiegania awariom i jest przygotowany do jego stosowania;
4)
informacje, że zakład spełnia warunki do wdrożenia systemu bezpieczeństwa;
5)
informacje, że zastosowane rozwiązania projektowe, konstrukcja oraz eksploatacja instalacji zakładu zapewniają wystarczający poziom bezpieczeństwa;
6)
informacje, że prowadzący zakład opracował wewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy oraz dostarczył informacje do opracowania zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego;
7) 3
 nazwy właściwych podmiotów zaangażowanych w jego przygotowanie;
8) 4
 opis substancji niebezpiecznych znajdujących się w zakładzie.
§  4.
Informacje, o których mowa w § 3 pkt 1, dotyczą:
1)
ogólnego opisu zakładu, z uwzględnieniem jego położenia geograficznego i dominujących warunków atmosferycznych, geologicznych i wodnych, zewnętrznych źródeł zagrożenia awarią, działalności zakładu i przyjętych w nim zasad zarządzania bezpieczeństwem;
2)
opisu instalacji zakładu, z uwzględnieniem ich usytuowania przestrzennego, odległości od sąsiednich instalacji, terenów zamieszkałych, szlaków komunikacyjnych, stref zagrożeń, dróg dojazdu, dróg pożarowych i ewakuacyjnych;
3)
opisu procesów technologicznych, z uwzględnieniem prowadzonych operacji i procesów fizykochemicznych, magazynowania, gospodarki odpadami;
4) 5
 (uchylony).
§  5.
1.
Analiza, o której mowa w § 3 pkt 2, dotyczy:
1)
identyfikacji instalacji zakładu oraz rodzajów działalności w zakładzie, które mogą stwarzać zagrożenie poważną awarią;
2) 6
 opisu możliwych scenariuszy awarii oraz prawdopodobieństwa ich wystąpienia i warunków, w których mogą wystąpić, z uwzględnieniem oceny ich zasięgu i skutków, włączając w to mapy, fotografie lub inne podobne opisy przedstawiające obszary, które mogą być objęte skutkami tych awarii;
3)
opisu technicznych, organizacyjnych i proceduralnych środków zapobiegania awariom i minimalizacji ich skutków, z uwzględnieniem oceny skuteczności tych środków;
4)
organizacji systemu alarmowania i działań ratowniczych.
2.
Analiza, o której mowa w § 3 pkt 2, obejmuje informacje na temat podmiotu wykonującego analizę, daty wykonania analizy, ustaleń będących wynikiem analizy i środków przeciwdziałania wystąpieniu awarii.
§  6.
Informacje, o których mowa w § 3 pkt 3, dotyczą:
1)
powołania się na opracowany przez prowadzącego zakład program zapobiegania awariom;
2)
sposobów wdrażania zasad określonych w programie zapobiegania awariom;
3)
określenia częstotliwości oceny aktualności i skuteczności programu zapobiegania awariom.
§  7. 7
 Informacje, o których mowa w § 3 pkt 4, dotyczą:
1)
sposobów wdrażania zasad wymienionych w systemie bezpieczeństwa, a w szczególności określenia:
a)
obowiązków pracowników oraz podwykonawców, w zakresie obsługi instalacji zakładu w czasie rozruchu, normalnej eksploatacji oraz w stanach awaryjnych,
b)
potrzeb szkoleniowych personelu, zorganizowania odpowiedniego rodzaju szkoleń oraz zapewnienia udziału w tych szkoleniach pracowników i podwykonawców pracujących w zakładzie;
2)
nadzoru nad bezpieczeństwem instalacji, z uwzględnieniem normalnej eksploatacji, konserwacji i czasowych przerw w pracy oraz wprowadzania zmian w procesach technologicznych;
3)
prowadzenia systematycznej oceny prawdopodobieństwa wystąpienia i skutków potencjalnych awarii przemysłowych;
4)
określenia częstotliwości oceny aktualności i skuteczności systemu bezpieczeństwa.
§  8.
Informacje, o których mowa w § 3 pkt 5, dotyczą:
1)
potwierdzenia istnienia i określenia zasad wprowadzania zmian w profilu produkcji, konstrukcji, obsłudze i organizacji;
2)
potwierdzenia istnienia i określenia środków przedsięwziętych dla kontroli zgodności z wymaganiami bezpieczeństwa oraz przepisami bezpieczeństwa pracy, takich jak regularne przeglądy instalacji pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa, włączając w to:
a)
testy systemów ostrzegawczych, generowania alarmów i urządzeń bezpieczeństwa,
b)
awaryjne zaopatrzenie w media istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa,
c)
kontrolę ważnych dla bezpieczeństwa parametrów procesowych,
d)
środki techniczne dla zapobiegania błędom obsługi,
e)
potwierdzenie prowadzenia audytów i przeglądów dla oceny przyjętych zasad zarządzania bezpieczeństwem oraz kontroli organów nadzoru nad warunkami pracy.
§  9.
Informacje, o których mowa w § 3 pkt 6, dotyczą:
1)
powołania się na opracowany przez prowadzącego zakład wewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy;
2)
określenia częstotliwości oceny aktualności i skuteczności wewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego;
3)
powołania się na dostarczone informacje do opracowania zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego.
§  9a. 8
 Opis, o którym mowa w § 3 pkt 8, obejmuje:
1)
wykaz substancji niebezpiecznych zawierający:
a)
identyfikację substancji zawierającą zgodnie z terminologią międzynarodową nazwę chemiczną, numer CAS (Chemical Abstract Service) oraz nazwę według nomenklatury IUPAC,
b)
maksymalne ilości substancji niebezpiecznych znajdujących się aktualnie (w dniu sporządzenia raportu) lub mogących się znaleźć w zakładzie;
2)
charakterystykę fizykochemiczną i toksykologiczną tych substancji oraz wskazanie zagrożeń stwarzanych przez nie dla ludzi i środowiska, zarówno natychmiastowo, jak i z opóźnieniem, w warunkach normalnego użytkowania i awarii;
3)
powołanie się na posiadane przez zakład karty charakterystyki niebezpiecznych substancji chemicznych.
§  10.
Raport o bezpieczeństwie powinien obejmować swoim zakresem instalacje zakładu wraz z terenem, do którego prowadzący zakład o dużym ryzyku posiada tytuł prawny, oraz tereny znajdujące się w pobliżu zakładu narażone na potencjalne oddziaływanie poważnych awarii, zgodnie z możliwymi scenariuszami.
§  11.
Raport o bezpieczeństwie powinien być opracowany z uwzględnieniem informacji zawartych w:
1)
zgłoszeniu zakładu o dużym ryzyku;
2)
programie zapobiegania awariom zakładu o dużym ryzyku;
3)
instrukcjach:
a)
technologicznej,
b)
stanowiskowej,
c)
bezpieczeństwa i higieny pracy,
d)
postępowania na wypadek sytuacji awaryjnych,
e)
działania zakładowej straży pożarnej i innych służb ratowniczych;
4)
kartach charakterystyki niebezpiecznych substancji i preparatów chemicznych;
5)
dokumentacji dotyczącej:
a)
stanowisk pracy,
b)
zapobiegania awariom,
c)
systemu bezpieczeństwa,
d)
zdarzeń wypadkowych na terenie zakładu mających miejsce w przeszłości,
e)
przeprowadzonych w przeszłości ocen ryzyka;
6)
mapach i planach zakładu.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 1, poz. 5).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 115, poz. 1229, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 233, poz. 1957 oraz z 2003 r. Nr 46, poz. 392 i Nr 80, poz. 717 i 721.
3 § 3 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 12 września 2005 r. (Dz.U.05.197.1632) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 października 2005 r.
4 § 3 pkt 8 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 12 września 2005 r. (Dz.U.05.197.1632) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 października 2005 r.
5 § 4 pkt 4 uchylony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 12 września 2005 r. (Dz.U.05.197.1632) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 października 2005 r.
6 § 5 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 12 września 2005 r. (Dz.U.05.197.1632) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 października 2005 r.
7 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 12 września 2005 r. (Dz.U.05.197.1632) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 października 2005 r.
8 § 9a dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 12 września 2005 r. (Dz.U.05.197.1632) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 października 2005 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.104.970

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymagania, jakim powinien odpowiadać raport o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku.
Data aktu: 29/05/2003
Data ogłoszenia: 13/06/2003
Data wejścia w życie: 28/06/2003