Przepisy ogólne
Zasadnicze wymagania bezpieczeństwa dla projektowania i budowy rekreacyjnych jednostek pływających
Warunki i tryb dokonywania oceny zgodności
Minimalne kryteria notyfikacji jednostek notyfikowanych
Oznakowanie CE
Przepis końcowy
1) Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 1, poz. 5).
2) Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają postanowienia dyrektywy 94/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z dnia 16 czerwca 1994 r. w sprawie ujednolicenia ustaw, rozporządzeń i przepisów administracyjnych w państwach członkowskich dotyczących rekreacyjnych jednostek pływających.
KATEGORIE PROJEKTOWE JEDNOSTEK PŁYWAJĄCYCH
1) Kategoria A - OCEANICZNA - jednostki zaprojektowane do dalekich rejsów, w warunkach wiatru silniejszego niż 8°B (stopni w skali Beauforta) i przy fali o wysokości znaczącej przekraczającej 4 m; jednostki te są w znacznym stopniu samowystarczalne;
2) Kategoria B - PEŁNOMORSKA - jednostki zaprojektowane do rejsów pełnomorskich, w warunkach wiatru o sile do 8°B włącznie i przy fali o wysokości znaczącej do 4 m włącznie;
3) Kategoria C - PRZYBRZEŻNA - jednostki zaprojektowane do rejsów po wodach przybrzeżnych, dużych zatokach, zalewach, jeziorach i rzekach, w warunkach wiatru o sile do 6°B włącznie i przy fali o wysokości znaczącej do 2 m włącznie;
4) Kategoria D - NA WODY OSŁONIĘTE - jednostki zaprojektowane do rejsów na małych jeziorach, rzekach i kanałach, w warunkach wiatru o sile do 4°B włącznie i przy fali o wysokości znaczącej do 0,5 m włącznie.
Kategoria projektowa |
Siła wiatru (skala Beauforta) |
Znacząca wysokość fali (H1/3, metry) |
A - Oceaniczna | ponad 8°B | ponad 4 m |
B - Pełnomorska | do 8°B włącznie | do 4 m włącznie |
C - Przybrzeżna | do 6°B włącznie | do 2 m włącznie |
D - Na wody osłonięte | do 4°B włącznie | do 0,5 m włącznie |
WZÓR OZNAKOWANIA CE
W przypadku pomniejszania lub powiększania oznakowania CE należy zachować proporcje podane na powyższym rysunku.
Elementy oznakowania CE powinny mieć tę samą wysokość, która nie może być mniejsza niż 5 mm.
Po oznakowaniu CE następuje numer identyfikacyjny notyfikowanej jednostki, jeżeli bierze ona udział w kontroli produkcji.
PROCEDURY I METODY OCENY ZGODNOŚCI
1.1. Wewnętrzna kontrola produkcji jest procedurą, poprzez którą producent lub jego upoważniony przedstawiciel zapewnia i oświadcza, że jednostki pływające spełniają zasadnicze wymagania określone w rozporządzeniu.
1.2. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel sporządza deklarację zgodności i umieszcza na jednostce pływającej oznakowanie CE, o którym mowa w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
1.3. Deklaracja zgodności, o której mowa w pkt 1.2, powinna być dołączona do:
1) instrukcji obsługi jednostki pływającej, o której mowa w § 14 rozporządzenia;
2) elementów, o których mowa w § 2 rozporządzenia.
1.4. Deklaracja zgodności sporządzona w językach, o których mowa w § 14 rozporządzenia, zawiera:
1) nazwę i pełny adres producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela, który podaje nazwę i adres producenta;
2) opis jednostki pływającej lub jej elementu, zawierający typ, numer seryjny, tam gdzie to ma zastosowanie;
3) odniesienia do zastosowanych norm zharmonizowanych lub innych specyfikacji zgodności, których dotyczy deklaracja;
4) jeżeli ma to zastosowanie, odniesienie do certyfikatu zgodności wyrobu wzorcowego WE, wydanego przez jednostkę notyfikowaną;
5) jeżeli ma to zastosowanie, nazwę i adres jednostki notyfikowanej;
6) dane osoby uprawnionej do złożenia podpisu w imieniu producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela.
1.5. Przed sporządzeniem deklaracji zgodności producent powinien sporządzić dokumentację techniczną. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel przechowuje ją, po wyprodukowaniu ostatniej jednostki pływającej lub jej elementu, przez co najmniej 10 lat, w celu udostępniania jej do celów kontrolnych.
1.6. Dokumentacja techniczna, o której mowa w pkt 1.5, powinna zawierać wszystkie stosowne dane i środki użyte przez producenta dla zapewnienia, że jednostka pływająca lub jej elementy są zgodne z zasadniczymi wymaganiami określonymi w rozporządzeniu.
1.7. Dokumentacja techniczna powinna umożliwiać zrozumienie projektu, procesu produkcji i użytkowania jednostki pływającej lub jej elementu oraz pozwolić na ocenę zgodności z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu.
1.8. Dokumentacja techniczna zawiera:
1) ogólny opis jednostki pływającej lub jej elementu;
2) projekt koncepcyjny, rysunki wykonawcze i złożeniowe, rysunki podzespołów, schematy;
3) opisy i objaśnienia konieczne dla zrozumienia wymienionych rysunków, schematów oraz sposobu użytkowania wyrobu;
4) spis norm, o których mowa w § 44 rozporządzenia, zastosowanych w całości lub częściowo, oraz opisy rozwiązań przyjętych w celu spełnienia zasadniczych wymagań, jeżeli normy, o których mowa w § 44 rozporządzenia, nie zostały zastosowane;
5) wyniki obliczeń projektowych i przeprowadzonych prób;
6) sprawozdania z prób lub obliczenia dotyczące stateczności, o której mowa w § 16 rozporządzenia, oraz dotyczące pływalności, o których mowa w § 17-19 rozporządzenia.
1.9. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel przechowuje kopię deklaracji zgodności wraz z dokumentacją techniczną.
1.10. Producent powinien podjąć wszelkie niezbędne środki, aby proces produkcji zapewniał zachowanie zgodności wyrobów z dokumentacją techniczną, o której mowa w pkt 1.5-1.9, oraz z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu.
2. Wewnętrzna kontrola produkcji oraz próby - moduł Aa.
2.1. Wewnętrzna kontrola produkcji oraz próby jest procedurą określoną w module A, o której mowa w pkt 1, oraz zawierającą dodatkowe wymagania, określone w pkt 2.2 i 2.3.
2.2. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel powinien na jednej lub kilku wykonanych jednostkach pływających przeprowadzić jedną lub więcej z następujących prób, równoważnych obliczeń lub kontroli:
1) próba stateczności, zgodnie z § 16 rozporządzenia oraz
2) próba pływalności, zgodnie z § 17-19 rozporządzenia.
2.3. Próby, obliczenia lub kontrole, o których mowa w pkt 2.2, powinny być przeprowadzone na odpowiedzialność notyfikowanej jednostki wybranej przez producenta. Producent nanosi podczas produkcji numer identyfikacyjny tej notyfikowanej jednostki, na jej odpowiedzialność.
3. Badanie reprezentatywnego wzorca wyrobu WE - moduł B.
3.1. Badanie reprezentatywnego wzorca wyrobu WE jest procedurą, poprzez którą notyfikowana jednostka zapewnia i oświadcza, że wzorzec wyrobu jest zgodny z zasadniczymi wymaganiami określonymi w rozporządzeniu.
3.2. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel składa w wybranej przez siebie notyfikowanej jednostce wniosek o przeprowadzenie badania reprezentatywnego wzorca wyrobu WE.
3.3. Wniosek, o którym mowa w pkt 3.2, powinien zawierać:
1) nazwę i adres producenta, a w przypadku gdy wniosek składa jego upoważniony przedstawiciel, dodatkowo jego nazwę i adres;
2) oświadczenie, że taki sam wniosek nie został złożony w innej jednostce notyfikowanej;
3) dokumentację techniczną, o której mowa w pkt 1.5-1.9.
3.4. Wnioskodawca przekazuje do dyspozycji notyfikowanej jednostki jednostkę pływającą lub jej element reprezentatywny dla badanej produkcji, zwany dalej "wzorcem wyrobu". Wzorzec wyrobu może reprezentować kilka wariantów danej jednostki pływającej lub jej elementu, pod warunkiem, że różnice między nimi nie mają wpływu na poziom bezpieczeństwa i na inne wymagania dotyczące ich funkcjonowania.
3.5. Notyfikowana jednostka może zażądać dalszych jednostek pływających lub jej elementów, jeżeli są one niezbędne do przeprowadzenia prób.
3.6. Dokumentacja techniczna powinna umożliwić ocenę zgodności jednostki pływającej lub jej elementu z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu. Powinna ona przedstawiać projekt, proces produkcji i sposób działania jednostki pływającej lub jej elementu w zakresie niezbędnym dla takiej oceny.
3.7. Notyfikowana jednostka powinna:
1) zbadać dokumentację techniczną, sprawdzić, czy wzorzec wyrobu jest zgodny z dokumentacją techniczną, oraz określić elementy, które zostały zaprojektowane zgodnie z wymaganiami norm, o których mowa w § 44 rozporządzenia, a także elementy zaprojektowane bez zastosowania wymagań tych norm;
2) przeprowadzić lub zlecić przeprowadzenie odpowiedniej kontroli i prób niezbędnych dla sprawdzenia, czy przyjęte przez producenta rozwiązania spełniają zasadnicze wymagania określone w rozporządzeniu, w przypadku gdy normy, o których mowa w § 44 rozporządzenia, nie zostały zastosowane;
3) przeprowadzić lub zlecić przeprowadzenie odpowiedniej kontroli i prób niezbędnych dla sprawdzenia, czy producent zastosował odpowiednie normy, w przypadku ich zastosowania;
4) uzgodnić z wnioskodawcą miejsce przeprowadzenia niezbędnych kontroli i prób.
3.8. Jeżeli wzorzec wyrobu jest zgodny z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu, notyfikowana jednostka wydaje wnioskodawcy świadectwo badania reprezentatywnego wzorca wyrobu WE, które powinno zawierać nazwę i adres producenta, wynik badania, warunki ważności i dane niezbędne do identyfikacji zatwierdzonego wzorca wyrobu.
3.9. Do świadectwa badania reprezentatywnego wzorca wyrobu WE powinien być dołączony spis dokumentacji technicznej, którego kopię zatrzymuje notyfikowana jednostka.
3.10. Jeżeli notyfikowana jednostka odmówi producentowi wydania świadectwa badania reprezentatywnego wzorca wyrobu WE, powinna szczegółowo uzasadnić decyzję tej odmowy.
3.11. Wnioskodawca poinformuje notyfikowaną jednostkę, przechowującą dokumentację techniczną, w związku z badaniem reprezentatywnego wzorca wyrobu WE, o wszelkich zmianach zatwierdzonego wyrobu, które wymagają dodatkowego zatwierdzenia, o ile zmiany te wpływają na zgodność z zasadniczymi wymaganiami lub określonymi warunkami użytkowania jednostki pływającej lub jej elementu. Dodatkowe zatwierdzenie jest wydawane w postaci uzupełnienia do oryginalnego świadectwa badania reprezentatywnego wzorca wyrobu WE.
3.12. Notyfikowana jednostka udostępnia innym notyfikowanym jednostkom informacje dotyczące wydanych oraz wycofanych świadectw badania reprezentatywnych wzorców wyrobów WE.
3.13. Inne notyfikowane jednostki, o których mowa w pkt 3.12, mogą otrzymać kopie świadectw badania reprezentatywnych wzorców wyrobów WE oraz uzupełnień do nich w formie załączników.
3.14. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel powinien przechowywać kopie świadectw badania reprezentatywnych wzorców wyrobów WE i uzupełnień do nich, wraz z dokumentacją techniczną, przez co najmniej 10 lat od wyprodukowania ostatniej jednostki pływającej lub jej elementu.
4. Zapewnienie zgodności wyrobu z reprezentatywnym wzorcem wyrobu - moduł C.
4.1. Zapewnienie zgodności wyrobu z reprezentatywnym wzorcem wyrobu jest procedurą, poprzez którą producent lub jego upoważniony przedstawiciel zapewnia i oświadcza, że jednostka pływająca lub jej elementy są zgodne z wzorcem wyrobu, określonym w świadectwie badania reprezentatywnego wzorca wyrobu WE, i spełniają wymagania określone w rozporządzeniu.
4.2. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel sporządza deklarację zgodności, o której mowa w pkt 1.3 i 1.4, i umieszcza na jednostce pływającej lub jej elementach oznakowanie CE, o którym mowa w § 47 rozporządzenia.
4.3. Producent powinien podjąć wszelkie niezbędne środki, aby proces produkcji zapewniał zachowanie zgodności jednostki pływającej lub jej elementów z wzorcem wyrobu, określonym w świadectwie badania reprezentatywnego wzorca wyrobu WE, oraz z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu.
4.4. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel powinien przechowywać kopie świadectw badania reprezentatywnych wzorców wyrobów WE i uzupełnień do nich, wraz z dokumentacją techniczną, o której mowa w pkt 1.5-1.9, przez co najmniej 10 lat od daty wyprodukowania ostatniej jednostki pływającej lub jej elementu.
5. Zapewnienie jakości produkcji - moduł D.
5.1. Zapewnienie jakości produkcji jest procedurą, poprzez którą producent spełniający wymagania, o których mowa w pkt 5.3, zapewnia i oświadcza, że dana jednostka pływająca lub jej elementy są zgodne z wzorcem wyrobu, określonym w świadectwie badania reprezentatywnego wzorca wyrobu WE, i spełniają wymagania określone w rozporządzeniu.
5.2. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel sporządza deklarację zgodności, o której mowa w pkt 1.3 i 1.4, i umieszcza na jednostce pływającej lub jej elementach oznakowanie CE, o którym mowa w § 47 rozporządzenia. Oznakowaniu CE powinien towarzyszyć numer identyfikacyjny notyfikowanej jednostki odpowiedzialnej za nadzór.
5.3. Producent stosuje zatwierdzony system jakości produkcji, inspekcji końcowych i prób, a także podlega nadzorowi notyfikowanej jednostki.
5.4. Producent składa w wybranej przez siebie notyfikowanej jednostce wniosek o dokonanie oceny swojego systemu jakości dla danej jednostki pływającej lub jej elementów.
5.5. Wniosek, o którym mowa w pkt 5.4, powinien zawierać:
1) dane na temat przewidywanej kategorii jednostki pływającej;
2) dokumentację dotyczącą systemu jakości;
3) tam, gdzie ma to zastosowanie, dokumentację techniczną, o której mowa w pkt 1.5-1.9, zatwierdzonego wzorca wyrobu oraz kopię świadectwa badania reprezentatywnego wzorca wyrobu WE.
5.6. System jakości powinien zapewniać zgodność jednostki pływającej lub jej elementu z wzorcem wyrobu, określonym w świadectwie badania reprezentatywnego wzorca wyrobu WE, oraz z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu.
5.7. Środki, wymagania i zasady przyjęte przez producenta powinny być udokumentowane w sposób systematyczny i uporządkowany w formie ksiąg jakości, procedur i instrukcji. Dokumentacja systemu jakości powinna umożliwiać spójną analizę programów i planów jakości oraz sprawozdań.
5.8. Dokumentacja systemu jakości zawiera opis:
1) celów dotyczących systemu jakości, struktury organizacyjnej, zakresu kompetencji i uprawnień kierownictwa w odniesieniu do jakości jednostki pływającej lub jej elementu;
2) sposobu produkcji, technik kontroli i zapewnienia jakości, ciągłych lub regularnie podejmowanych działań w dziedzinie jakości;
3) kontroli i prób przeprowadzanych przed, podczas i po zakończeniu produkcji oraz częstotliwość ich przeprowadzania;
4) zapisów z kontroli jakości, takich jak sprawozdania z inspekcji, dane z prób i kalibrowania, dane o kwalifikacjach zaangażowanego personelu;
5) środków stosowanych do nadzoru dla osiągnięcia wymaganej jakości jednostki pływającej lub jej elementu oraz skutecznego funkcjonowania systemu jakości.
5.9. Notyfikowana jednostka ocenia system jakości w celu stwierdzenia w formie decyzji, czy spełnia wymagania, o których mowa w pkt 5.6, przyjmując, że wymagania te zostały spełnione, przy zastosowaniu norm zharmonizowanych dotyczących systemów jakości.
5.10. W skład zespołu audytorów powinna wchodzić przynajmniej jedna osoba z doświadczeniem w ocenianiu zagadnień technicznych dotyczących danej jednostki pływającej lub jej elementu. Procedura oceny powinna obejmować inspekcję w zakładzie producenta.
5.11. Producent powinien zostać powiadomiony o podjętej decyzji, o której mowa w pkt 5.9. Powiadomienie to powinno zawierać wnioski z przeprowadzonych badań oraz uzasadnienie podjętej decyzji.
5.12. Producent wypełnia zobowiązania wynikające z zatwierdzonego systemu jakości i zapewnia utrzymywanie go tak, aby był on właściwy i skuteczny.
5.13. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel informuje notyfikowaną jednostkę, która zatwierdziła system jakości, o wszelkich zamierzonych modyfikacjach tego systemu.
5.14. Notyfikowana jednostka bada proponowane zmiany i decyduje, czy tak zmodyfikowany system jakości spełnia wymagania, o których mowa w pkt 5.6, oraz czy konieczna jest powtórna ocena.
5.15. Notyfikowana jednostka powiadamia producenta o podjętej decyzji. Powiadomienie to powinno zawierać wnioski z przeprowadzonych badań i uzasadnienie decyzji.
5.16. Celem nadzoru prowadzonego na odpowiedzialność notyfikowanej jednostki jest upewnienie się, czy producent wypełnia swe zobowiązania, wynikające z zatwierdzonego systemu jakości.
5.17. Producent powinien umożliwić notyfikowanej jednostce dostęp do stanowisk produkcyjnych, kontroli i prób oraz magazynów, w celu przeprowadzenia inspekcji, oraz udostępnić niezbędne informacje, a w szczególności:
1) dokumentację systemu jakości, o której mowa w pkt 5.7;
2) zapisy kontroli jakości, takie jak sprawozdania z inspekcji, dane z prób i kalibrowania, dane o kwalifikacjach zaangażowanego personelu.
5.18. Notyfikowana jednostka przeprowadza okresowe kontrole celem upewnienia się, czy producent utrzymuje i stosuje system jakości oraz przekazuje producentowi sprawozdania z takich kontroli.
5.19. Notyfikowana jednostka może przeprowadzać u producenta niezapowiedziane wizytacje. Podczas takich wizytacji notyfikowana jednostka może przeprowadzić lub spowodować przeprowadzenie badań celem sprawdzenia, czy system jakości funkcjonuje prawidłowo. Notyfikowana jednostka przedstawia producentowi sprawozdanie z takich wizytacji, a w przypadku przeprowadzenia badań, ich wyniki.
5.20. Producent powinien przechowywać do wglądu, przez co najmniej 10 lat od wyprodukowania ostatniej jednostki pływającej lub jej elementu, następujące dokumenty:
1) dotyczące systemu jakości, o których mowa w pkt 5.7;
2) zmiany i modyfikacje systemu jakości, o których mowa w pkt 5.13;
3) decyzje i sprawozdania notyfikowanej jednostki, o których mowa w pkt 5.14, 5.18 i 5.19.
5.21. Notyfikowana jednostka powinna udostępniać innym notyfikowanym jednostkom informacje o decyzjach dotyczących wydanych oraz wycofanych zatwierdzeń systemów jakości.
6. Weryfikacja wyrobu - moduł F.
6.1. Weryfikacja wyrobu jest procedurą, poprzez którą producent lub jego upoważniony przedstawiciel zapewnia i oświadcza, że jednostka pływająca lub jej element są zgodne z wzorcem wyrobu, określonym w świadectwie badania reprezentatywnego wzorca wyrobu WE, oraz spełniają zasadnicze wymagania określone w rozporządzeniu.
6.2. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel sporządza deklarację zgodności, o której mowa w pkt 1.3 i 1.4, i umieszcza na jednostce pływającej lub jej elemencie oznakowanie CE, o którym mowa w § 47 rozporządzenia.
6.3. Producent podejmuje wszelkie konieczne środki, aby proces produkcji zapewnił zgodność jednostki pływającej lub jej elementu z wzorcem wyrobu, określonym w świadectwie badania reprezentatywnego wzorca wyrobu WE, oraz aby spełniały one wymagania określone w rozporządzeniu.
6.4. Notyfikowana jednostka przeprowadza odpowiednie badania i próby celem sprawdzenia zgodności jednostki pływającej lub jej elementu z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu, sprawdzając albo każdą jednostkę pływającą lub jej element, jak określono w pkt 6.6-6.7, albo losowo wybraną jednostkę pływającą lub jej element, jak określono w pkt 6.9-6.13, zgodnie z wyborem producenta.
6.5. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel przechowuje kopię świadectwa badania reprezentatywnego wzorca wyrobu WE przez co najmniej 10 lat od daty wyprodukowania ostatniej jednostki pływającej lub jej elementu.
6.6. Każda jednostka pływająca lub jej elementy są oddzielnie badane i poddawane próbom określonym w normach, o których mowa w § 44 rozporządzenia, lub są poddawane równoważnym próbom, w celu sprawdzenia zgodności jednostki pływającej lub jej elementu z wzorcem wyrobu określonym w świadectwie badania reprezentatywnego wzorca wyrobu WE oraz z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu.
6.7. Notyfikowana jednostka nanosi lub zleca naniesienie swojego numeru identyfikacyjnego na każdą zatwierdzoną jednostkę pływającą lub jej element oraz sporządza pisemne świadectwo zgodności w oparciu o przeprowadzone próby.
6.8. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel powinien przedstawiać na żądanie świadectwo zgodności wystawione przez notyfikowaną jednostkę.
6.9. Producent przedstawia do badań jednostki pływające lub jej elementy w postaci jednolitej partii i podejmuje wszelkie konieczne środki, aby proces produkcji zapewniał jednolitość każdej wyprodukowanej partii.
6.10. W celu sprawdzenia należy przedstawić wszystkie jednostki pływające lub ich elementy w formie jednolitej partii. Z każdej partii zostaje wybrana losowo próbka. Próbka ta jest badana i poddawana próbom określonym w normach, o których mowa w § 44 rozporządzenia, lub jest poddawana równoważnym próbom, w celu sprawdzenia zgodności z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu, a także w celu stwierdzenia, czy partia zostanie przyjęta czy odrzucona.
6.11. Na procedurę losową, o której mowa w pkt 6.10, składają się:
1) stosowana metoda statystyczna;
2) plan pobierania próbek i opis jego realizacji.
6.12. W przypadku zatwierdzenia partii, notyfikowana jednostka nanosi lub zleca naniesienie swojego numeru identyfikacyjnego na każdą zatwierdzoną jednostkę pływającą lub jej element oraz sporządza pisemne świadectwo zgodności w oparciu o przeprowadzone próby.
6.13. Jeżeli partia zostaje odrzucona, notyfikowana jednostka lub właściwe władze powinny podjąć stosowne środki, aby zapobiec wprowadzaniu jej do obrotu. W przypadku częstego odrzucania partii, notyfikowana jednostka może zawiesić weryfikację losową.
6.14. Producent może oznaczyć jednostkę pływającą lub jej element podczas procesu produkcji numerem identyfikacyjnym notyfikowanej jednostki na jej odpowiedzialność.
7. Weryfikacja jednostkowa - moduł G.
7.1. Weryfikacja jednostkowa jest procedurą, poprzez którą producent zapewnia i oświadcza, że jednostka pływająca lub jej element, dla których zostało wydane świadectwo zgodności, o którym mowa w pkt 7.4, jest zgodny z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu.
7.2. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel sporządza deklarację zgodności, o której mowa w pkt 1.3 i 1.4, i umieszcza na jednostce pływającej lub jej elemencie oznakowanie CE, o którym mowa w § 47 rozporządzenia.
7.3. Notyfikowana jednostka bada jednostkę pływającą lub jej element oraz przeprowadza próby określone w normach, o których mowa w § 44 rozporządzenia, lub próby równoważne, w celu sprawdzenia zgodności z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu.
7.4. Notyfikowana jednostka nanosi lub zleca naniesienie swojego numeru identyfikacyjnego na zatwierdzonej jednostce pływającej lub jej elemencie oraz sporządza pisemne świadectwo zgodności w oparciu o przeprowadzone próby.
7.5. Dokumentacja techniczna, o której mowa w pkt 1.5-1.9, powinna umożliwiać zrozumienie projektu, procesu produkcji i użytkowania jednostki pływającej lub jej elementu oraz pozwolić na ocenę zgodności z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu.
8. Pełne zapewnienia jakości - moduł H.
8.1. Pełne zapewnienie jakości jest procedurą, poprzez którą producent, który spełnia wymagania, o których mowa w pkt 8.3, zapewnia i oświadcza, że jednostki pływające lub ich elementy spełniają wymagania określone w rozporządzeniu.
8.2. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel sporządza deklarację zgodności, o której mowa w pkt 1.3 i 1.4, i umieszcza na jednostce pływającej lub jej elemencie oznakowanie CE, o którym mowa w § 47 rozporządzenia. Za oznakowaniem CE należy umieścić numer identyfikacyjny notyfikowanej jednostki odpowiedzialnej za nadzór.
8.3. Producent powinien stosować zatwierdzony system jakości dotyczący projektowania, produkcji, inspekcji końcowych i prób, a także podlega nadzorowi notyfikowanej jednostki.
8.4. Producent składa w notyfikowanej jednostce wniosek o dokonanie oceny swojego systemu jakości. Wniosek powinien zawierać:
1) dane na temat przewidywanej kategorii jednostki pływającej;
2) dokumentację dotyczącą systemu jakości.
8.5. System jakości powinien zapewniać zgodność jednostek pływających lub ich elementów z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu.
8.6. Wszystkie środki, wymagania i zasady przyjęte przez producenta powinny być udokumentowane w sposób systematyczny i uporządkowany, w formie ksiąg jakości, procedur i instrukcji. Dokumentacja systemu jakości powinna umożliwiać spójną analizę programów i planów jakości oraz sprawozdań.
8.7. Dokumentacja, o której mowa w pkt 8.6, zawiera w szczególności opis:
1) celów systemu jakości, struktury organizacyjnej, zakresu kompetencji i uprawnień kierownictwa w odniesieniu do jakości jednostki pływającej lub jej elementu;
2) technicznej specyfikacji projektu, łącznie z zastosowanymi normami, a także, o ile normy, o których mowa w § 44 rozporządzenia, nie są stosowane w całości, środków przewidzianych dla zapewnienia, że są spełnione zasadnicze wymagania, określone w rozporządzeniu;
3) technik oraz ciągłych lub systematycznie podejmowanych działań, wykorzystywanych przy projektowaniu jednostek pływających danej kategorii, dotyczących opracowania i sprawdzania projektów;
4) sposobu produkcji, technik kontroli i zapewnienia jakości, ciągłych lub regularnie podejmowanych działań w dziedzinie jakości;
5) kontroli i prób przeprowadzanych przed, podczas i po zakończeniu produkcji oraz częstotliwość ich dokonywania;
6) zapisów z kontroli jakości, takich jak sprawozdania z inspekcji, dane z prób i kalibrowania, dane o kwalifikacjach zaangażowanego personelu;
7) środków stosowanych do nadzoru nad utrzymywaniem wymaganej jakości jednostki pływającej lub jej elementu oraz skutecznym funkcjonowaniem systemu jakości.
8.8. Notyfikowana jednostka ocenia system jakości w celu określenia, czy spełnia on wymagania, o których mowa w pkt 8.5-8.7, przyjmując, że wymagania dotyczące systemu jakości zostały spełnione, jeśli zastosowano odpowiednią normę zharmonizowaną.
8.9. W skład zespołu audytorów powinna wchodzić przynajmniej jedna osoba z doświadczeniem w ocenianiu zagadnień technicznych dotyczących danej jednostki pływającej lub jej elementu. Procedura oceny systemu jakości powinna obejmować inspekcję w zakładzie producenta.
8.10. Producent powinien zostać powiadomiony o podjętej decyzji. Powiadomienie to powinno zawierać wnioski z przeprowadzonych badań oraz uzasadnienie podjętej decyzji.
8.11. Producent wypełnia zobowiązania wynikające z zatwierdzonego systemu jakości i zapewnia utrzymywanie go tak, aby był on właściwy i skuteczny.
8.12. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel informuje notyfikowaną jednostkę, która zatwierdziła system jakości, o wszelkich zamierzonych modyfikacjach tego systemu.
8.13. Notyfikowana jednostka bada proponowane zmiany i decyduje, czy tak zmodyfikowany system spełnia wymagania, o których mowa w pkt 8.5-8.7, oraz czy konieczna jest powtórna ocena.
8.14. Notyfikowana jednostka powiadamia producenta o podjętej decyzji. Powiadomienie to powinno zawierać wnioski z przeprowadzonych badań i uzasadnienie decyzji.
8.15. Celem nadzoru prowadzonego na odpowiedzialność notyfikowanej jednostki jest upewnienie się, czy producent wypełnia swoje zobowiązania, wynikające z zatwierdzonego systemu jakości.
8.16. Producent powinien umożliwić notyfikowanej jednostce dostęp do stanowisk produkcyjnych, kontroli i prób, oraz magazynów, w celu przeprowadzenia inspekcji, oraz udostępnić wszystkie niezbędne informacje, a w szczególności:
1) dokumentację systemu jakości, o której mowa w pkt 8.6 i 8.7;
2) zapisy z kontroli jakości, które są przewidziane w procesie projektowania objętym systemem jakości, takie jak: wyniki analiz, obliczeń, prób;
3) zapisy z kontroli jakości, które są przewidziane w procesie produkcji objętym systemem jakości, takich jak: sprawozdania z inspekcji, dane z prób i kalibrowania, dane o kwalifikacjach zaangażowanego personelu.
8.17. Notyfikowana jednostka przeprowadza okresowe kontrole celem upewnienia się, że producent utrzymuje i stosuje system jakości oraz przekazuje producentowi sprawozdania z takich kontroli.
8.18. Notyfikowana jednostka może przeprowadzać u producenta niezapowiedziane wizytacje. Podczas takich wizytacji notyfikowana jednostka może, jeżeli jest to konieczne, przeprowadzić lub spowodować przeprowadzenie badań celem sprawdzenia, czy system jakości funkcjonuje prawidłowo. Notyfikowana jednostka przedstawia producentowi sprawozdanie z takich wizytacji, a w przypadku przeprowadzenia badań, ich wyniki.
8.19. Producent powinien przechowywać do wglądu, przez co najmniej 10 lat od wyprodukowania ostatniej jednostki pływającej lub jej elementu, następujące dokumenty:
1) dotyczące systemu jakości, o których mowa w pkt 8.6 i 8.7;
2) zmiany i modyfikacje systemu jakości, o których mowa w pkt 8.12;
3) decyzje i sprawozdania notyfikowanej jednostki, o których mowa w pkt 8.14, 8.17 i 8.18.
8.20. Notyfikowana jednostka powinna przekazywać innym notyfikowanym jednostkom informacje dotyczące wydanych oraz wycofanych zatwierdzeń systemów jakości.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2003.91.857 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Zasadnicze wymagania dla rekreacyjnych jednostek pływających. |
Data aktu: | 31/03/2003 |
Data ogłoszenia: | 23/05/2003 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004 |