Przepisy ogólne
Organizacja ksrg na obszarze powiatu, województwa i kraju
Walka z pożarami i innymi klęskami żywiołowymi, ratownictwo techniczne, chemiczne, ekologiczne i medyczne
Dysponowanie do działań ratowniczych
Kierowanie działaniem ratowniczym
Prowadzenie dokumentacji działań ratowniczych oraz dokumentacji funkcjonowania ksrg
Organizacja odwodów operacyjnych ksrg
Organizacja stanowisk kierowania
Przepisy przejściowe i końcowe
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 89, poz. 590 i Nr 166, poz. 1172, z 2008 r. Nr 17, poz. 101 i Nr 237, poz. 1653, z 2009 r. Nr 11, poz. 59 i Nr 122, poz. 1007, z 2010 r. Nr 107, poz. 679 i Nr 219, poz. 1443 oraz z 2011 r. Nr 30, poz. 151.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 11, poz. 59, Nr 65, poz. 553, Nr 85, poz. 716 i Nr 131, poz. 1076, z 2010 r. Nr 240, poz. 1600 oraz z 2011 r. Nr 22, poz. 114.
4) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 grudnia 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad organizacji krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego (Dz. U. Nr 111, poz. 1311), które utraciło moc z dniem 11 lutego 2011 r. na podstawie art. 12 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 11, poz. 59).
SPOSÓB OPRACOWANIA OCENY ZAGROŻEŃ NA OBSZARZE POWIATU
Podstawą oceny zagrożeń na obszarze powiatu są ustalenia dokonane dla poszczególnych gmin znajdujących się na terenie danego powiatu oraz gmin graniczących z danym powiatem, zlokalizowanych na terenie innych powiatów, w tym z województw sąsiednich oraz odpowiadających im jednostek terytorialnych w krajach sąsiednich.
I. CZĘŚĆ ANALITYCZNO-KALKULACYJNA
1. Stopnie zagrożeń
Ustala się następujące stopnie zagrożeń:
ZI - bardzo małe zagrożenie,
ZII - małe zagrożenie,
ZIII - średnie zagrożenie,
ZIV - duże zagrożenie,
ZV - bardzo duże zagrożenie.
2. Określenie stopnia zagrożenia gminy
1) wypełnienie arkusza kalkulacyjnego do oceny stopnia zagrożenia gminy
Kierując się wskazówkami zawartymi w poniższym arkuszu kalkulacyjnym, dla każdego z 16 kryteriów (czynników) zagrożenia należy ustalić odpowiedni stopień zagrożenia, a następnie w odpowiednie okienko w kolumnach 3 - 7 wpisać liczbę 1. W przypadku kryterium 16 w komentarzu do arkusza należy podać, jakie elementy zdecydowały o wyborze danego stopnia zagrożenia.
Arkusz kalkulacyjny do oceny stopnia zagrożenia gminy
Lp. | Kryterium (czynnik) zagrożenia | Stopnie zagrożenia 1) | ||||
ZI | ZII | ZIII | ZIV | ZV | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
1 | Liczba mieszkańców gminy 2) | poniżej 10 tys. | 10 - 20 tys. | 20 - 50 tys. | 50 - 100 tys. | powyżej 100 tys. |
[] | [] | [] | [] | [] | ||
2 | Rodzaj zabudowy | tylko luźna | zdecydowana większość zabudowy luźnej (90 %) | znacząca ilość zabudowy zwartej (30 %) | porównywalna ilość zabudowy luźnej i zwartej | przewaga zabudowy zwartej |
[] | [] | [] | [] | [] | ||
3 | Palność konstrukcji budynków | pojedyncze przypadki konstrukcji palnych, pozostała zabudowa niepalna | zdecydowana większość konstrukcji niepalnych (90 %) | znaczący udział konstrukcji palnych (30 %) | konstrukcje palne i niepalne w porównywalnych proporcjach | przewaga konstrukcji palnych |
[] | [] | [] | [] | [] | ||
4 | Wysokość budynków | wyłącznie budynki niskie | przewaga budynków niskich, pojedyncze przypadki budynków średniowysokich | znaczna liczba budynków średniowysokich, brak budynków wysokich lub wysokościowych | duża liczba budynków średniowysokich, pojedyncze przypadki budynków wysokich, brak budynków wysokościowych | duża liczba budynków wysokich i/lub występowanie budynków wysokościowych |
[] | [] | [] | [] | [] | ||
5 | Kategoria zagrożenia ludzi | głównie obiekty ZL IV i niewielka liczba obiektów ZL III o małej kubaturze 3) | głównie obiekty ZL IV, ale znaczna liczba obiektów ZL III 3) |
znaczna liczba obiektów ZL III oraz pojedyncze przypadki obiektów ZL I, ZL II i ZL V 3) pojedyncze obiekty wielkopowierzchniowe, w których mogą przebywać duże grupy ludzi |
duża liczba obiektów ZL III oraz znaczna liczba obiektów ZL I, ZL II oraz ZL V 3) znaczna liczba obiektów wielkopowierzchniowych, w których mogą przebywać duże grupy ludzi |
duża liczba obiektów ZL I, ZL II, ZL III i ZL V 3) bardzo duża liczba obiektów wielkopowierzchniowych, w których mogą przebywać duże grupy ludzi |
[] | [] | [] | [] | [] | ||
6 | Zakłady przemysłowe, w tym magazynowe oraz porty rzeczne i morskie | brak zakładów przemysłowych, jedynie zakłady rzemieślnicze bez procesów technologicznych stwarzających zagrożenie pożarowe lub inne miejscowe, brak portów rzecznych i morskich | pojedyncze zakłady przemysłowe, brak zakładów stwarzających ryzyko wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, małe porty rzeczne lub morskie, brak przeładunku towarów niebezpiecznych | znaczna liczba zakładów przemysłowych, brak zakładów stwarzających ryzyko wystąpienia poważnej awarii przemysłowej z oddziaływaniem poza teren zakładu, pojedyncze obiekty wielkokubaturowe, porty rzeczne i morskie średniej wielkości, prowadzenie przeładunku towarów niebezpiecznych, brak przeładunku towarów niebezpiecznych podlegających zgłoszeniu lub towarów niebezpiecznych TWR | duża liczba zakładów przemysłowych, w tym występowanie zakładów stwarzających ryzyko wystąpienia poważnej awarii przemysłowej z oddziaływaniem poza teren zakładu, ale niestwarzających poważnego zagrożenia dla dużych skupisk ludzkich i/lub poważnego zniszczenia środowiska, znaczna liczba obiektów wielkokubaturowych, duże porty rzeczne lub morskie, przeładunek towarów niebezpiecznych podlegających zgłoszeniu lub towarów niebezpiecznych TWR | bardzo duża liczba zakładów przemysłowych, w tym występowanie zakładów stwarzających ryzyko wystąpienia poważnej awarii przemysłowej z oddziaływaniem poza teren zakładu, w tym stanowiącej poważne zagrożenie dla dużych skupisk ludzi i/lub poważnego zniszczenia środowiska, bardzo duża liczba obiektów wielkokubaturowych, bardzo duże porty rzeczne lub morskie, przeładunek towarów niebezpiecznych podlegających zgłoszeniu lub towarów niebezpiecznych TWR |
[] | [] | [] | [] | [] | ||
7 | Rurociągi do transportu ropy naftowej i produktów naftowych oraz gazociągi |
rurociągi i gazociągi o charakterze lokalnym (krótkie odcinki, małe średnice, niskie ciśnienia), np.: pomiędzy zakładami zlokalizowanymi w sąsiedztwie |
rurociągi o średnicy do 400 mm, i/lub gazociągi niskiego ciśnienia, bez skrzyżowań z dużymi przeszkodami naturalnymi lub sztucznymi (np.: cieki wodne, tereny bagniste, drogi i tory kolejowe o dużym natężeniu ruchu itp.) | rurociągi o średnicy do 400 mm i /lub gazociągi niskiego ciśnienia krzyżujące się z dużymi przeszkodami naturalnymi lub sztucznymi, albo rurociągi o średnicy do 600 mm i/lub gazociągi średniego ciśnienia, bez skrzyżowań z dużymi przeszkodami naturalnymi lub sztucznymi | rurociągi o średnicy do 600 mm i /lub gazociągi średniego ciśnienia krzyżujące się z dużymi przeszkodami naturalnymi lub sztucznymi, albo rurociągi o średnicy powyżej 600 mm i/lub gazociągi podwyższonego średniego oraz wysokiego ciśnienia, bez skrzyżowań z dużymi przeszkodami naturalnymi lub sztucznymi | rurociągi o średnicy powyżej 600 mm i/lub gazociągi podwyższonego średniego oraz wysokiego ciśnienia krzyżujące się z dużymi przeszkodami naturalnymi lub sztucznymi |
[] | [] | [] | [] | [] | ||
8 | Drogi | wyłącznie drogi lokalne | drogi krajowe o średnim natężeniu ruchu | drogi krajowe o dużym natężeniu ruchu | drogi międzynarodowe i autostrady, bez węzłów komunikacyjnych | drogi międzynarodowe i autostrady, węzły komunikacyjne |
[] | [] | [] | [] | [] | ||
9 | Linie kolejowe | linie o bardzo małym natężeniu ruchu lub całkowity brak szlaków | linie o małym natężeniu ruchu | linie o średnim natężeniu ruchu | linie o dużym natężeniu ruchu, bocznice i węzły kolejowe | linie o bardzo dużym natężeniu ruchu, duże bocznice i węzły kolejowe |
[] | [] | [] | [] | [] | ||
10 | Transport drogowy towarów niebezpiecznych | brak transportu towarów niebezpiecznych innych niż paliwa płynne i gazowe dostarczane do stacji paliw oraz odbiorców indywidualnych | niskie natężenie ruchu w transporcie towarów niebezpiecznych, brak transportu towarów niebezpiecznych, których przewóz drogowy podlega obowiązkowi zgłoszenia | średnie natężenie ruchu w transporcie towarów niebezpiecznych, brak transportu towarów niebezpiecznych, których przewóz drogowy podlega obowiązkowi zgłoszenia | duże natężenie ruchu w transporcie towarów niebezpiecznych, jednostkowe przypadki transportu towarów niebezpiecznych, których przewóz drogowy podlega obowiązkowi zgłoszenia | duże natężenie ruchu w transporcie towarów niebezpiecznych, częste przypadki transportu towarów niebezpiecznych, których przewóz drogowy podlega obowiązkowi zgłoszenia |
[] | [] | [] | [] | [] | ||
11 | Transport kolejowy towarów niebezpiecznych | brak lub bardzo rzadkie (incydentalne) przypadki transportu, brak przewozu koleją towarów niebezpiecznych TWR4) | jednostkowe (małe natężenie ruchu) przypadki transportu, brak przewozu koleją towarów niebezpiecznych TWR4) | średnie natężenie ruchu w transporcie, incydentalne przypadki przewozu koleją towarów niebezpiecznych TWR4) | duże natężenie ruchu w transporcie, jednostkowe przypadki przewozu koleją towarów niebezpiecznych TWR4) | duże natężenie ruchu w transporcie, częste przypadki przewozu koleją towarów niebezpiecznych TWR4) |
[] | [] | [] | [] | [] | ||
12 | Cieki wodne i budowle hydrotechniczne (zagrożenie powodziowe) | brak cieków i/lub budowli stwarzających realne zagrożenie powodziowe; brak realnej groźby podtopień i zalań miejscowości lub obiektów krytycznych | niewielkie cieki wodne i/lub budowle hydrotechniczne; niewielka groźba wystąpienia lokalnych podtopień i zalań pojedynczych zabudowań lub pojedynczych niewielkich miejscowości; brak realnej groźby podtopień i zalań obiektów krytycznych lub dużych osiedli ludzkich | cieki wodne i/lub budowle hydrotechniczne małej lub średniej wielkości; realna groźba wystąpienia lokalnych podtopień i zalań pojedynczych, niewielkich miejscowości oraz pojedynczych obiektów krytycznych; niewielka groźba zalania pojedynczych dużych osiedli ludzkich | cieki wodne i/lub budowle hydrotechniczne średniej lub dużej wielkości, infrastruktura przeciwpowodziowa w dobrym stanie (wały, poldery zalewowe, zbiorniki retencyjne); realna groźba zalania pojedynczych niewielkich miejscowości lub pojedynczych obiektów krytycznych; niewielka groźba zalania dużej liczby miejscowości lub dużych osiedli ludzkich lub dużej liczby obiektów krytycznych | cieki wodne i/lub budowle hydrotechniczne średniej lub dużej wielkości, niezadowalający stan infrastruktury przeciwpowodziowej; realna groźba zalania dużej liczby miejscowości lub dużych osiedli ludzkich lub dużej liczby obiektów krytycznych |
[] | [] | [] | [] | [] | ||
13 | Cieki i zbiorniki wodne (zagrożenie utonięciami) | bardzo małe zbiorniki lub cieki, brak ruchu turystycznego lub żeglugowego | małe zbiorniki lub cieki, niewielki ruch turystyczny lub żeglugowy | zbiorniki lub cieki średniej wielkości, umiarkowany ruch turystyczny lub żeglugowy | duże cieki lub zbiorniki, umiarkowany ruch turystyczny lub żeglugowy | duże cieki lub zbiorniki, duży ruch turystyczny lub żeglugowy |
[] | [] | [] | [] | [] | ||
14 | Zagrożenie pożarami lasów | tylko kompleksy III kategorii zagrożenia pożarowego o powierzchni do 300 ha | kompleksy III kategorii zagrożenia pożarowego o powierzchni od 300 do 1000 ha i/lub kompleksy II kategorii zagrożenia pożarowego o powierzchni do 300 ha | kompleksy III kategorii zagrożenia pożarowego o powierzchni ponad 1000 ha i/lub kompleksy II kategorii zagrożenia pożarowego o powierzchni od 300 do 1000 ha i/lub kompleksy I kategorii zagrożenia pożarowego o powierzchni do 300 ha | kompleksy II kategorii zagrożenia pożarowego o powierzchni ponad 1000 ha i/lub kompleksy I kategorii zagrożenia pożarowego o powierzchni od 300 do 1000 ha | kompleksy I kategorii zagrożenia pożarowego o powierzchni ponad 1000 ha |
[] | [] | [] | [] | [] | ||
15 | Lotniska lub tereny operacyjne lotnisk (promień 9,3 km) oraz lądowiska dla śmigłowców | brak lotnisk, brak lądowisk dla śmigłowców | lotniska kategorii 1-3, pojedyncze lądowiska dla śmigłowców, brak lądowisk w rejonie zabudowy zwartej | lotniska kategorii 4 - 6, niewielka liczba lądowisk dla śmigłowców, pojedyncze przypadki lądowisk w rejonie zabudowy zwartej | lotniska kategorii 7 - 8, znaczna liczba lądowisk dla śmigłowców, niewielka liczba lądowisk będących w rejonie zabudowy zwartej | lotniska kategorii 9 - 10, duża liczba lądowisk dla śmigłowców, znaczna liczba lądowisk będąca w rejonie zabudowy zwartej |
[] | [] | [] | [] | [] | ||
16 | Pozostałe zagrożenia | [] | [] | [] | [] | [] |
1) klasyfikacji do stopnia zagrożenia dokonuje się w oparciu o wskazane w arkuszu kryteria klasyfikacji oraz z uwzględnieniem uwarunkowań lokalnych, w tym liczby i wielkości zdarzeń odpowiadających poszczególnym czynnikom zagrożenia.
2) w przypadku gmin o dużej licznie osób przebywających na jej terenie, np.: w związku z zatrudnieniem, w ramach przedmiotowego kryterium, jeśli jest to istotne z punktu widzenia kwalifikacji do określonego stopnia zagrożenia, można uwzględnić wspomniane wyżej osoby; ocena zagrożenia obszaru poszczególnych gmin może być sporządzana w przypadku gmin miejsko-wiejskich, z podziałem na miasto i pozostały teren, a w przypadku dużych miast, z podziałem na dzielnice.
3) ZL I, II, III, IV i V - oznaczają kategorię zagrożenia ludzi zgodnie z § 209 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690, z 2003 r. Nr 33, poz. 270, z 2004 r. Nr 109, poz. 1156, z 2008 r. Nr 201, poz. 1238, z 2009 r. Nr 56, poz. 461 oraz z 2010 r. Nr 239, poz. 1597).
4) TWR - towary niebezpieczne wysokiego ryzyka zgodnie z działem 1.10 RID/Zał.2 SMGS.
2) obliczenie wartości wskaźnika zagrożenia gminy
W celu ustalenia stopnia zagrożenia gminy (wypadkowego) oblicza się wartość wskaźnika zagrożenia, zgodnie z poniższą zależnością:
gdzie:
HG - wskaźnik zagrożenia gminy,
ni - liczba kryteriów (czynników) zagrożenia, które zostały zakwalifikowane do i-tego stopnia zagrożenia,
LBi - liczba bazowa (waga) dla i-tego stopnia zagrożenia.
3) wartości liczby bazowej (wagi) LBi
Dla poszczególnych stopni zagrożenia ustala się następujące wartości liczby bazowej (wagi):
Stopień zagrożenia | Wartość liczby bazowej LBi |
ZI | LBI = 5 |
ZII | LBII = 4 |
ZIII | LBIII = 3 |
ZIV | LBIV = 2 |
ZV | LBV = 1 |
4) ustalenie stopnia zagrożenia gminy (wypadkowego)
Stopień zagrożenia gminy (wypadkowy) ustala się w zależności od wartości wskaźnika zagrożenia gminy, zgodnie z zasadami przedstawionymi w poniższej tabeli:
Stopień zagrożenia gminy (wypadkowy) | Przedziały wartości wskaźnika zagrożenia gminy HG |
ZIG | [3,2 ÷ 3,6) |
ZIIG | [3,6 ÷ 4,66) |
ZIIIG | [4,66 ÷ 6,66) |
ZIVG | [6,66 ÷ 12) |
ZVG | [12 ÷ 16] |
3. Określenie stopnia zagrożenia powiatu
Stopień zagrożenia powiatu określa się jako wypadkową ze stopni zagrożenia gmin z obszaru danego powiatu, według następującej zależności.
1) sporządzenie zbiorczego arkusza kalkulacyjnego dla powiatu
Opierając się na arkuszach kalkulacyjnych z poszczególnych gmin, sporządza się zbiorczy arkusz kalkulacyjny dla powiatu przez wpisanie w odpowiednie okienka liczby stanowiącej sumę (krotność) występowania danego kryterium (czynnika) zagrożenia, w danym stopniu zagrożenia, w gminach zlokalizowanych na terenie powiatu.
Lp. | Kryterium (czynnik) zagrożenia | Liczba gmin, w których dane kryterium zostało przyporządkowane do danego stopnia zagrożenia | ||||
ZI | ZII | ZIII | ZIV | ZV | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
1 | Liczba mieszkańców gminy | [] | [] | [] | [] | [] |
2 | Rodzaj zabudowy | [] | [] | [] | [] | [] |
3 | Palność konstrukcji budynków | [] | [] | [] | [] | [] |
4 | Wysokość budynków | [] | [] | [] | [] | [] |
5 | Kategoria zagrożenia ludzi | [] | [] | [] | [] | [] |
6 | Zakłady przemysłowe, w tym magazynowe oraz porty rzeczne i morskie | [] | [] | [] | [] | [] |
7 | Rurociągi do transportu ropy naftowej i produktów naftowych oraz gazociągi | [] | [] | [] | [] | [] |
8 | Drogi | [] | [] | [] | [] | [] |
9 | Linie kolejowe | [] | [] | [] | [] | [] |
10 | Transport drogowy materiałów niebezpiecznych | [] | [] | [] | [] | [] |
11 | Transport kolejowy materiałów niebezpiecznych | [] | [] | [] | [] | [] |
12 | Cieki wodne i budowle hydrotechniczne (zagrożenie powodziowe) | [] | [] | [] | [] | [] |
13 | Cieki i zbiorniki wodne (zagrożenie utonięciami) | [] | [] | [] | [] | [] |
14 | Zagrożenie pożarami lasów | [] | [] | [] | [] | [] |
15 | Lotniska lub tereny operacyjne lotnisk (promień 9,3 km) oraz lądowiska dla śmigłowców | [] | [] | [] | [] | [] |
16 | Pozostałe zagrożenia | [] | [] | [] | [] | [] |
2) obliczenie wartości wskaźnika zagrożenia powiatu
Wartość wskaźnika zagrożenia powiatu oblicza się według poniższej zależności:
gdzie:
Hp - wskaźnik zagrożenia powiatu,
Ni - liczba kryteriów (czynników) zagrożenia, które zostały zakwalifikowane do i-tego stopnia zagrożenia we wszystkich gminach w powiecie,
LBi - liczba bazowa (waga) dla i-tego stopnia zagrożenia,
LG - liczba gmin w powiecie
3) ustalenie stopnia zagrożenia powiatu
Stopień zagrożenia powiatu ustala się w zależności od wartości wskaźnika zagrożenia powiatu, zgodnie z zasadami przedstawionymi w poniższej tabeli:
Stopień zagrożenia powiatu | Przedziały wartości wskaźnika zagrożenia powiatu HGP |
ZIP | [3,2 ÷ 3,6) |
ZIIP | [3,6 ÷ 4,66) |
ZIIIP | [4,66 ÷ 6,66) |
ZIVP | [6,66 ÷ 12) |
ZVP | [12 ÷ 16] |
II. CZĘŚĆ OPISOWA
W części opisowej przedstawia się charakterystykę poszczególnych rodzajów zagrożenia, poddanych ocenie w części analityczno-kalkulacyjnej, w szczególności:
a) związanego z rodzajem zabudowy (konstrukcja, wysokość, kategoria zagrożenia ludzi),
b) związanego z funkcjonowaniem zakładów przemysłowych, w tym zakładów mogących powodować powstanie poważnej awarii przemysłowej,
c) związanego z infrastrukturą komunikacyjną i transportową (szlaki kolejowe, drogi, lotniska, szlaki wodne, transport drogowy i kolejowy materiałów niebezpiecznych, transport rurociągami i gazociągami),
d) związanego z występowaniem na danym obszarze cieków i zbiorników wodnych lub budowli hydrotechnicznych (zagrożenie powodziowe oraz utonięcia),
e) związanego z występowaniem na danym terenie obszarów leśnych,
f) związanego z innymi zagrożeniami specyficznymi dla danego obszaru (np.: tereny podatne na osunięcia, tereny górnicze, obszary górskie lub nadmorskie, miejsca zgromadzeń ludzkich itp.).
III. CZĘŚĆ GRAFICZNA
Część graficzna składa się z następujących dokumentów:
a) mapy administracyjnej powiatu z zaznaczonymi stopniami zagrożenia poszczególnych gmin znajdujących się na obszarze powiatu oraz gmin graniczących z danym powiatem, zlokalizowanych na terenie innych powiatów lub na terytorium krajów sąsiadujących; zaznaczenie stopnia zagrożenia polega na zacieniowaniu obszaru gminy oraz wpisaniu odpowiedniego symbolu, zgodnie z zasadami przedstawionymi na rysunku nr 1,
Rysunek nr 1. Sposób zaznaczania stopnia zagrożenia gminy na mapie powiatu
b) mapy fizycznej w skali zapewniającej czytelne przedstawienie niezbędnych informacji z zaznaczonymi obiektami i terenami ważnymi z punktu widzenia systemu ratowniczego,
c) mapy, schematów, szkiców sytuacyjnych itp. szczegółowo przygotowywanych według potrzeb dla poszczególnych rodzajów zagrożenia lub charakterystycznych obiektów.
IV. PODSUMOWANIE I WNIOSKI
Podsumowanie i wnioski z oceny zagrożeń obszaru powiatu powinny odnosić się w szczególności do:
a) porównania stopnia zagrożenia poszczególnych gmin,
b) wskazania rodzajów zagrożeń o najwyższym poziomie,
c) wskazania obiektów i terenów charakterystycznych z punktu widzenia systemu ratowniczego, np.: wymagających użycia dużej ilości sił i środków lub zastosowania specjalistycznego sprzętu oraz technik ratowniczych.
SPOSÓB OPRACOWANIA OCENY ZAGROŻEŃ NA OBSZARZE WOJEWÓDZTWA
Do oceny zagrożeń powiatów znajdujących się na terenie województwa oraz powiatów graniczących z danym województwem, zlokalizowanych na terenie innych województw lub krajów sąsiednich - stanowiących załącznik do przedmiotowej oceny, dołącza się następujące informacje:
a) tabelaryczne zestawienie stopni zagrożenia poszczególnych powiatów znajdujących się na terenie województwa oraz powiatów graniczących z danym województwem, zlokalizowanych na terenie innych województw lub odpowiadających im jednostek terytorialnych w krajach sąsiednich,
b) część opisową,
c) część graficzną,
d) podsumowanie i wnioski.
I. ZESTAWIENIE STOPNI ZAGROŻENIA POSZCZEGÓLNYCH POWIATÓW
Zestawienie stopni zagrożenia poszczególnych powiatów sporządza się w formie tabelarycznej, według następującego wzoru:
Województwo ............ | |||
Lp. | Powiaty zlokalizowane na obszarze województwa | Stopień zagrożenia | Uwagi |
1. | ... | ||
... | |||
... | |||
Powiaty graniczące | |||
... | |||
... | |||
... |
II. CZĘŚĆ OPISOWA
W części opisowej przedstawia się charakterystykę poszczególnych rodzajów zagrożenia, ze szczególnym uwzględnieniem tych, do zwalczania których może zaistnieć konieczność użycia odwodu operacyjnego na obszarze województwa.
III. CZĘŚĆ GRAFICZNA
Część graficzna składa się z następujących dokumentów:
a) mapy administracyjnej województwa z zaznaczonymi stopniami zagrożenia poszczególnych powiatów znajdujących się na obszarze województwa oraz powiatów (lub odpowiadających powiatom jednostek administracyjnych znajdujących się na terytorium państw sąsiednich) graniczących z danym powiatem, zlokalizowanych na terenie innych województw; zaznaczenie stopnia zagrożenia polega na zacieniowaniu obszaru powiatu oraz wpisaniu odpowiedniego symbolu, zgodnie z zasadami przedstawionymi na rysunku nr 2,
Rysunek nr 2. Sposób zaznaczania stopnia zagrożenia powiatu na mapie województwa
b) mapy fizycznej w skali zapewniającej czytelne przedstawienie niezbędnych informacji z zaznaczonymi obiektami i terenami ważnymi z punktu widzenia systemu ratowniczego na obszarze województwa,
c) mapy, schematy, szkice sytuacyjne itp. szczegółowe przygotowywane według potrzeb dla poszczególnych rodzajów zagrożenia lub charakterystycznych obiektów.
IV. PODSUMOWANIE I WNIOSKI
Podsumowanie i wnioski z oceny zagrożeń na obszarze województwa powinny odnosić się w szczególności do:
a) porównania stopnia zagrożenia poszczególnych powiatów,
b) wskazania rodzajów zagrożeń o najwyższym poziomie,
c) wskazania obiektów i terenów charakterystycznych z punktu widzenia systemu ratowniczego na obszarze województwa, np.: wymagających użycia odwodów operacyjnych na obszarze województwa.
KARTA ZDARZENIA - CZĘŚĆ I
Objaśnienia:
1) Rodzaj i wielkość zagrożenia oraz prognoza jego rozwoju, a także pozyskanie informacji, czy zdarzenie spowodowało wystąpienie stanu nagłego zagrożenia zdrowotnego, nagłego zagrożenia życia i zdrowia zwierząt lub nagłego zagrożenia środowiska albo mienia;
na potrzeby ratownictwa medycznego wpisać stan osoby poszkodowanej albo liczbę osób poszkodowanych;
na potrzeby ratownictwa chemicznego wpisać rodzaj i źródło emitujące substancję niebezpieczną oraz szacunkową liczbę osób zagrożonych;
na potrzeby ratownictwa wodnego wpisać liczbę osób zagrożonych lub kiedy osoby poszkodowane przestały być widoczne na powierzchni wody lub lodu;
na potrzeby gaszenia pożarów wpisać rodzaj obiektu i kondygnację objętą pożarem oraz szacunkową liczbę osób zagrożonych;
dla wszystkich dziedzin ratowniczych wpisać liczbę osób poszkodowanych i zagrożonych, jeśli jest to możliwe do ustalenia podczas zgłoszenia zdarzenia.
2) Dla podmiotów przybyłych samodzielnie (bez wezwania przez stanowisko kierowania) na miejsce zdarzenia nie wypełnia się czasu dysponowania.
..........................................ZESTAWIENIE DOBOWE ZDARZEŃ ZA DZIEŃ
KARTA UDZIELONEJ KWALIFIKOWANEJ PIERWSZEJ POMOCY
Objaśnienia do karty udzielonej kwalifikowanej pierwszej pomocy:
1) w przypadku niedostępności danych osobowych wpisać NN (nazwisko nieznane) oraz BD - brak danych;
2) dotyczy tylko przypadku jednoznacznej deklaracji osoby poszkodowanej lub jej opiekuna prawnego o braku zgody na udzielenie kwalifikowanej pierwszej pomocy; zasadnym jest, aby sprawdzić i wpisać dane osobowe świadków, w tym nr PESEL lub dowodu osobistego (świadkiem może być także inny ratownik podmiotu ksrg);
3) obrażenia/objawy oraz postępowanie zaznaczyć w odpowiednich kratkach znakiem "X"; w razie pomyłki otoczyć błędny znak kółkiem;
4) diagram obrażeń - zaznaczyć poszczególne obrażenia owalną krzywą w odpowiednich miejscach diagramu, a symbol literowy obrażenia połączyć linią z zaznaczoną krzywą. W razie stwierdzenia w danej okolicy ciała większej liczby obrażeń opisać je symbolami literowymi i połączyć wszystkie z krzywymi na diagramie. Powierzchnie oparzone otoczyć krzywą, z ewentualnym podaniem stopnia oparzenia (jeżeli jest możliwy do oceny); w przypadku stwierdzenia innych obrażeń i objawów należy je dopisać w wierszu "inne obrażenia" w tabeli "OBRAŻENIA", np.: podejrzenie odmrożenia, drętwienie (podać, która część ciała); ewakuacja poszkodowanego - dotyczy każdego przemieszczenia osoby poszkodowanej, w tym poza strefę zagrożenia; zastosowane litery: "L" i "P" oznaczają lewą i prawą część ciała; zaznaczyć również należy okolice ciała bez widocznych obrażeń, ale na które prawdopodobnie oddziaływał uraz mechaniczny ( np. szyja, brzuch) - podejrzenie obrażeń;
5) dotyczy przypadków, w których przemieszczenie poszkodowanego odbywa się na mocy decyzji kierownika zespołu ratownictwa medycznego lub koordynatora medycznych działań ratowniczych;
6) numer ewidencyjny zdarzenia może być wpisany po zakończeniu działań ratowniczych;
7) karty udzielanej kwalifikowanej pierwszej pomocy są samokopiujące, a pełen zestaw kart zawiera:
a) kartę w kolorze białym przekazywaną zespołowi ratownictwa medycznego albo personelowi szpitala,
b) kartę w kolorze żółtym przekazywaną koordynatorowi ratownictwa medycznego podmiotu ksrg w celach szkoleniowych oraz do ewidencji zużytych materiałów i sprzętu,
c) kartę w kolorze czerwonym ewidencjonowaną w dokumentach podmiotu ksrg uczestniczącego w udzielaniu kwalifikowanej pierwszej pomocy.
INFORMACJA ZE ZDARZENIA
OBJAŚNIENIA DO SPORZĄDZANIA INFORMACJI ZE ZDARZENIA
I. Pojęcia i skróty
1. Ilekroć w objaśnieniach jest mowa o działaniach, rozumie się przez to:
a) działania ratownicze, o których mowa w art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej. Działania te realizowane są w poniższych formach, przez które rozumie się:
- działania gaśnicze - jest to zespół czynności podjętych w celu likwidacji pożaru,
- ratownictwo techniczne - jest to zespół czynności podjętych w celu ratowania, poszukiwania lub ewakuacji ludzi i zwierząt oraz ratowania mienia i środowiska, z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu technicznego,
- ratownictwo chemiczne - jest to zespół czynności podjętych w celu ratowania życia i zdrowia ludzi oraz środowiska podczas likwidacji bezpośrednich zagrożeń stwarzanych przez substancje niebezpieczne,
- ratownictwo ekologiczne - jest to zespół czynności podjętych w celu ratowania środowiska poprzez ograniczenie lub likwidację skażeń z zastosowaniem skutecznych zabezpieczeń lub środków neutralizujących,
- ratownictwo radiacyjne (stanowiące część ratownictwa chemicznego i ekologicznego) - jest to zespół czynności podjętych w celu likwidacji zagrożeń związanych z promieniowaniem i promieniotwórczym skażeniem środowiska,
- ratownictwo ludzi - jest to zespół czynności podjętych w celu poszukiwania i dotarcia do poszkodowanych, wykonania dostępu i udzielenia kwalifikowanej pierwszej pomocy, w tym ewakuacji,
- ratownictwo zwierząt - jest to zespół czynności podjętych w celu poszukiwania i dotarcia do poszkodowanych lub zagrożonych zwierząt, wykonania dostępu i ich ewakuacji,
- ratownictwo na obszarach wodnych - jest to zespół czynności podjętych w celu ratowania ludzi, zwierząt, mienia i środowiska na wodzie i pod wodą,
- ratownictwo medyczne - jest to zespół czynności podjętych w celu ratowania życia i zdrowia ludzi podczas zdarzeń prowadzących do nagłej groźby utraty życia lub pogorszenia się stanu zdrowia,
- ratownictwo wysokościowe - jest to zespół czynności podjętych w celu ratowania ludzi i zwierząt z wykorzystaniem technik alpinistycznych i sprzętu specjalistycznego, w tym także z użyciem statków powietrznych (śmigłowców),
- pomocnicze czynności ratownicze - jest to zespół przedsięwzięć podjętych w ramach udzielania pomocy innym służbom i podmiotom ratowniczym, z wyłączeniem działań porządkowo-ochronnych,
b) inne działania - są to działania niewymienione w lit. a, podjęte w celu niedopuszczenia do powstania pożaru, klęski żywiołowej i innych miejscowych zagrożeń, wymagające użycia sił i środków jednostek ochrony przeciwpożarowej.
2. Użyte skróty oznaczają:
SD - drabina mechaniczna,
SH - podnośnik hydrauliczny,
SW - samochód wężowy,
SRT - samochód ratownictwa technicznego,
SPgaz - samochód ze sprzętem ochrony dróg oddechowych,
SRw - samochód ratownictwa wodnego,
SChem - samochód ratownictwa chemicznego,
SOn - samochód oświetleniowy,
SDł - samochód dowodzenia i łączności,
SOp - samochód operacyjny,
SRMed - samochód ratownictwa medycznego.
II. Objaśnienia do wypełniania kolejnych pól informacji ze zdarzenia
1. NUMER EWIDENCYJNY - składa się z 11 cyfr, z których pierwsze siedem cyfr określa numer jednostki ratowniczo-gaśniczej (JRG) sporządzającej informację ze zdarzenia. Kolejne cztery cyfry określają kolejność danego zdarzenia (bez względu na rodzaj zdarzenia) od początku roku, w którym miało miejsce zdarzenie. W składzie numeru JRG znajdują się kolejno: numer województwa, numer komendy powiatowej (miejskiej) w województwie, numer JRG.
Dla pełnego zidentyfikowania zdarzenia konieczne jest podanie NUMERU EWIDENCYJNEGO oraz ROKU, w którym miało miejsce zdarzenie.
2. WSPÓŁRZĘDNE GEOGRAFICZNE - długość i szerokość geograficzna miejsca zdarzenia podana w dziesiętnych częściach stopni geograficznych.
3. UGASZONO LUB ZLIKWIDOWANO ZAGROŻENIE BEZ UDZIAŁU JEDNOSTEK OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ - wpisać znak X, w przypadku gdy pożar został ugaszony lub miejscowe zagrożenie zostało zlikwidowane bez udziału jednostek straży pożarnych lub przed ich przybyciem na teren akcji (udział np. strażaka z samochodem operacyjnym sprawdzającego zgłoszenie lub zaistniałe zdarzenie nie jest udziałem w akcji ratowniczej).
4. RODZAJ ZDARZENIA - określamy rodzaj zdarzenia, wprowadzając znak X w odpowiednim polu, a także odpowiednio jego wielkość (dla pożarów - małe, średnie, duże i bardzo duże, dla pożarów w lasach - podpowierzchniowy, pokrywy gleby, całkowity drzew, pojedyncze drzewo oraz dla miejscowych zagrożeń małe, lokalne, średnie, duże, gigantyczne lub klęska żywiołowa).
Jako miejscowe zagrożenia małe należy określać tylko zdarzenia o bardzo ograniczonym zakresie działań jednostek, np. działania bez użycia specjalnego sprzętu, rozpoznanie zagrożeń bez wprowadzania jednostek do działań, zabezpieczenie prac pożarowo niebezpiecznych (ale nieprowadzonych przez Zakładowe Straże Pożarne lub Zakładowe Służby Ratownicze na terenie swoich macierzystych zakładów); asystę jednostek straży pożarnej, zabezpieczenie imprez masowych. Miejscowe zagrożenia lokalne, średnie, duże zależą tylko od wielkości występującego zagrożenia, rozmiaru działań, ilości użytego sprzętu i ratowników. Jako zagrożenie gigantyczne lub klęskę żywiołową należy kwalifikować zdarzenia, które spowodowały zagrożenie dla bardzo dużej ilości ludzi i objęły znaczne tereny kraju, a jednocześnie posiadały jednorodne kierownictwo akcji (szereg wykonywanych działań w różnych miejscach przez różne zastępy i jednostki, ale pod wspólnym kierownictwem). Na przykład: przejście nawet bardzo silnych wiatrów i zwiększona ilość zdarzeń z tym związanych, jeśli działania te nie były kierowane przez wyznaczonego jednego kierującego działaniami, nie mogą być uznane za klęskę żywiołową, a jedynie za wiele pojedynczych podobnych zagrożeń, których przyczyną są silne wiatry, huragany.
Dodatkowo tylko dla miejscowych zagrożeń możemy określić rodzaj prowadzonej akcji, np. powodziowa, chemiczna, radiacyjna, budowlana i inne możliwe. W przypadku ratownictwa medycznego wpisujemy znak X tylko w przypadku działań prowadzonych przez strażaków ratowników. Możliwe jest łączenie poszczególnych rodzajów MIEJSCOWYCH ZAGROŻEŃ, tj. określenie miejscowego zagrożenia ekologiczno-budowlano-chemicznego.
5. DANE OKREŚLAJĄCE ADRES OBIEKTU, w którym powstało zdarzenie - należy podawać w odpowiednich polach adres konkretnego obiektu, a nie siedziby, np. właściciela - wypełnia się tylko pola konieczne, np. dla upraw czy lasów podajemy tylko nazwę miejscowości, gminy, powiatu i województwa.
6. OBIEKT - należy podać nazwę obiektu, np. budynek lakierni blach samochodowych; komora lakiernicza (nie należy mylić z pełną nazwą przedsiębiorstwa lub zakładu będącego właścicielem obiektu).
7. WŁAŚCICIEL - należy podać imię i nazwisko lub nazwę właściciela obiektu, ewentualnie jego adres.
8. KOD OBIEKTU, W KTÓRYM POWSTAŁO ZDARZENIE - w odpowiednich polach należy podać numer kodowy działu obiektu, korzystając z podanego poniżej wykazu. Pierwsza cyfra oznaczania działu określa zawsze rodzaj obiektu, w którym wystąpiło zdarzenie. Przy podziale według rodzaju obiektu należy kierować się miejscem prowadzenia działań, a nie miejscem powstania zdarzenia. Dodatkowo w polu DZIAŁ DODATKOWY można wpisywać inne rodzaje obiektów, jeśli zdarzenie objęło więcej niż jeden rodzaj obiektu (np. pożar traw na dużej powierzchni, a jednocześnie pożar młodnika).
Wykaz działów i kodów:
1 Obiekty użyteczności publicznej dalej dzielone na:
101 administracyjno-biurowe, banki,
102 oświaty i nauki, w szczególności budynki dydaktyczne, szkoły, przedszkola,
103 służby zdrowia, w szczególności szpitale, sanatoria, domy opieki społecznej, przychodnie, żłobki,
104 handlowo-usługowe, w szczególności sklepy, domy towarowe, lokale gastronomiczne, hurtownie, zakłady usługowe,
105 obsługi pasażerów w komunikacji, w szczególności dworce kolejowe i autobusowe, porty rzeczne i morskie, dworce lotnicze,
106 widowiskowo-rozrywkowe i sportowe,
107 kultu religijnego, sakralne,
108 muzea, skanseny, wystawy, galerie,
109 biblioteki, archiwa,
110 zakłady odosobnienia, w szczególności zakłady karne, areszty śledcze, domy poprawcze,
111 inne obiekty użyteczności publicznej.
2 Obiekty mieszkalne dalej dzielone na:
201 hotele, noclegownie,
202 domy dziecka,
203 internaty, domy studenckie,
204 koszary,
205 domy emerytów,
206 domy wczasowe, pensjonaty,
207 schroniska,
208 budynki jednorodzinne, w tym bliźniaki, zabudowa szeregowa,
209 budynki wielorodzinne,
210 budynki mieszkalne w gospodarstwach rolnych,
211 inne obiekty mieszkalne, w szczególności altanki, barakowozy, domki letniskowe.
3 Obiekty produkcyjne dalej dzielone na:
301 budynki produkcyjne,
302 budynki gospodarcze, w tym wiaty bez garaży,
303 pomieszczenia socjalne, w szczególności szatnie, stołówki,
304 instalacje technologiczne poza budynkami,
305 maszyny i urządzenia technologiczne,
306 pomieszczenia administracyjne,
307 rurociągi, instalacje przesyłowe między obiektami na terenie zakładu oraz tranzytowe poza terenem zakładu.
4 Obiekty magazynowe dalej dzielone na:
401 magazyny, wiaty na terenie zakładów produkcyjnych,
402 magazyny, hurtownie, wiaty wolno stojące (bez obiektów wymienionych w punktach 104 i 401),
403 magazyny, hurtownie w obiektach przeznaczonych na pobyt ludzi kwalifikowanych jako ZL zgodnie z § 209 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690, z późn. zm.),
404 place budowy i zaplecza budowy,
405 place składowe, w tym także hałdy,
406 zbiorniki składowe, stałe,
407 stacje paliw płynnych i gazu płynnego,
408 bazy paliw płynnych i gazu płynnego.
5 Środki transportu dalej dzielone na:
501 drogowe - motocykle, jednoślady,
502 drogowe - autobusy, trolejbusy,
503 drogowe - samochody ciężarowe, maszyny drogowe, cysterny, przyczepy do samochodów ciężarowych,
504 drogowe - samochody osobowe, przyczepy samochodów osobowych,
505 kolejowe - ruchu pasażerskiego, np. wagony pasażerskie, typu pasażerskiego, socjalne,
506 kolejowe - ruchu towarowego, np. wagony towarowe, cysterny,
507 lotnicze - ruchu pasażerskiego, np. samoloty pasażerskie,
508 lotnicze - ruchu towarowego, np. samoloty przystosowane tylko do przewozu towarów,
509 lotnicze - samoloty turystyczne, rolnicze, sportowe, sanitarne, w tym śmigłowce, szybowce, lotnie,
510 morskie - statki transportowe,
511 morskie - statki pasażerskie, promy,
512 morskie - inne obiekty pływające, w tym jachty, łodzie rybackie, kutry,
513 śródlądowe - statki transportowe, pchacze, barki,
514 śródlądowe - statki pasażerskie, promy,
515 śródlądowe - obiekty pływające, w tym jachty, żaglówki, łodzie,
516 szynowe środki komunikacji miejskiej,
517 pojazdy trakcyjne i kolejowe pojazdy specjalne,
518 szynowe pojazdy metra.
6 Lasy (państwowe i prywatne) dalej dzielone na:
601 uprawy leśne,
602 młodniki,
603 drzewostany II klasy wieku,
604 drzewostany III i powyżej III klasy wieku,
605 inne powierzchnie w obszarach leśnych,
606 powierzchnie zalesione na obszarach nieleśnych, np. parki, lasy miejskie.
7 Uprawy, rolnictwo dalej dzielone na:
701 nieużytkowane powierzchnie rolnicze,
702 uprawy rolne oraz łąki, rżyska i pożary powstałe podczas zbiorów tych upraw,
703 maszyny rolnicze, traktory, inne środki transportu, związane z rolnictwem,
704 sterty, stogi, brogi,
705 budynki i instalacje przerobu produktów rolnych,
706 budynki inwentarskie, hodowlane, magazynowe (stodoły), szklarnie,
707 budynki gospodarcze (szopy, komórki, wiaty, kotłownie - bez garaży).
8 Inne obiekty dalej dzielone na:
801 śmietniki wolno stojące, wysypiska śmieci,
802 zsypy, pomieszczenia zsypowe, śmietniki wewnątrz budynków,
803 kanały wentylacyjne, dymowe, dylatacje, palne elewacje lub okładziny ścian zewnętrznych,
804 garaże, warsztaty samochodowe poza budynkami, w tym kompleksy garażowe,
805 garaże, warsztaty samochodowe wewnątrz budynków mieszkalnych,
806 garaże, warsztaty samochodowe wewnątrz pozostałych budynków lub ich części, zaliczonych do kategorii zagrożenia ludzi (ZL) zgodnie z § 209 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690, z późn. zm.),
807 garaże, warsztaty samochodowe wewnątrz budynków magazynowych i produkcyjnych,
808 zabytki kultury materialnej niebędące budynkami,
809 obiekty lub grupa obiektów przyrody naturalnej (pojedyncze drzewa, minerały, jaskinie, inne),
810 obiekty hydrotechniczne,
811 rozlewiska, wycieki, zanieczyszczenia powstałe na zbiornikach, ciekach i akwenach wodnych,
812 inne zdarzenia powstałe na zbiornikach, ciekach i akwenach wodnych,
813 obiekty wojskowe,
814 obiekty użytkowane przez konsulaty, ambasady (eksterytorialne),
815 pobocza dróg i szlaków komunikacyjnych (ale bez zdarzeń z udziałem środków transportu, bez pożarów traw na poboczach),
816 płyty manewrowe i pasy lotnisk, szlaki kolejowe i manewrowe, drogi i ulice (ale bez zdarzeń z udziałem środków transportu, bez pożarów traw),
817 trawy, trawniki na terenach nierolniczych, poboczach dróg i szlaków, ulic,
818 zdarzenia występujące na dużych obszarach mieszkalnych lub gospodarczych, na terenach gmin, miast i osiedli (np. poszukiwania ludzi i zwierząt na terenach wiejskich, miejskich, lasów, udział w ewakuacji z tych obszarów, pomoc w działaniach innych służb obejmujących te obszary),
819 inne nietypowe obiekty, budynki, instalacje.
Powierzchnię obiektów podkreślonych należy podawać wyłącznie w hektarach, powierzchnię pozostałych obiektów należy podawać zawsze w m2.
9. KOD właściciela - w odpowiednich polach należy podać numer kodowy rodzaju własności obiektu lub części obiektu (w przypadku zdarzenia obejmującego kilka rodzajów własności, np. prywatna, spółka, Skarb Państwa, należy podać dodatkowy kod właściciela), korzystając z podanego poniżej wykazu.
Wykaz kodów typów własności:
100 własność Skarbu Państwa bez poz. 110 i poz. 120,
110 własność Skarbu Państwa będąca w trwałym zarządzie MON,
120 własność Skarbu Państwa będąca w trwałym zarządzie MSWiA,
200 własność państwowych osób prawnych,
310 własność gminy,
320 własność powiatu,
330 własność województwa,
440 własność spółdzielni,
450 własność Kościoła Katolickiego,
451 własność innych kościołów lub związków wyznaniowych,
455 własność stowarzyszeń,
460 własność organizacji społecznych,
470 własność partii politycznych,
472 własność związków zawodowych,
476 własność samorządów gospodarczych i zawodowych,
510 własność zagranicznych osób fizycznych (obywateli obcych państw),
520 własność zagranicznych osób prawnych, stowarzyszeń, organizacji, których siedziba nie znajduje się na terytorium Polski,
530 własność państw obcych (konsulaty, ambasady itp.),
610 własność osób fizycznych,
620 własność osób prawnych,
710 własność z udziałem własności Skarbu Państwa,
720 własność bez udziału własności Skarbu Państwa,
800 pozostałe formy własności, w szczególności własność międzynarodowa - otwarte morze,
900 własność niemożliwa do ustalenia.
10. i 11. INFORMACJE O CZASIE ZDARZENIA i CZASIE DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH - podajemy dzień, miesiąc, rok oraz godzinę i minuty w odpowiednich polach, z tym że może być ten sam czas w przypadku, gdy zdarzenie zostało zauważone przez załogę samochodu PSP, który natychmiast przystąpił do działań. Dojazd pierwszego podmiotu po przebyciu - wpisać długość drogi dojazdu pierwszego zastępu z jednostki ochrony przeciwpożarowej, podając odległość w kilometrach pełną liczbą. Ważne jest wypełnienie wszystkich pól ze względu na sporządzane później zestawienia statystyczne.
12. ZAUWAŻENIE (WYKRYCIE) ZDARZENIA PRZEZ - wprowadzamy tylko jeden znak X w odpowiednim polu, które oznacza:
- instalację wykrywania pożaru oraz inne automatyczne instalacje wykrywające zagrożenia chemiczne lub radiologiczne, dostrzegane w lasach, które jako pierwsze zasygnalizowały zagrożenie i powiadomiły obsługę lub bezpośrednio jednostkę PSP,
- pracowników lub mieszkańców znajdujących się na terenie obiektu, lecz niepełniących funkcji nadzorujących zakład, obiekt,
- samoloty patrolowe lub inne, które wykryły pożar lasu lub upraw,
- nadzór w obiekcie, w szczególności pracownicy, którzy z racji wykonywanych czynności kontrolują obiekt lub nadzorują pracę instalacji technologicznych,
- osoby postronne, tj. osoby niezwiązane z obiektem, w którym powstało zagrożenie, np. przechodzący ulicą człowiek stwierdził zapach wydobywającego się gazu.
We wszystkich przypadkach należy podawać według możliwości osoby lub instalacje, które pierwsze zauważyły zagrożenie, a nie te, które przekazały zgłoszenie do jednostki PSP.
13. ZGŁOSZONO ZDARZENIE - zaznaczamy jednym znakiem X sposób pierwszego powiadomienia jednostki PSP, w odpowiednim polu oznaczającym:
- zgłoszenie przekazane przez telefon, w tym także przez bezpośrednią linię z obiektu do jednostki PSP,
- zgłoszenia przekazane drogą radiową na częstotliwości obywatelskiej, w tym także do jednostki Policji lub stacji pogotowia ratunkowego,
- instalacje monitorujące zagrożenia w obiektach, w tym także automatyczne instalacje wykrywające zagrożenia chemiczne lub radiologiczne, które automatycznie bez udziału człowieka przekazały alarm do jednostki PSP,
- zgłoszenia przekazane w inny sposób, np. osobiście do jednostki PSP.
14. W DZIAŁANIACH UDZIAŁ BRAŁO:
a) pojazdów i osób z jednostek ochrony przeciwpożarowej:
JRG - z jednostek ratowniczo-gaśniczych Państwowej Straży Pożarnej,
OSP KSRG - z jednostek ochotniczych straży pożarnych należących do KSRG,
OSP inne - z jednostek ochotniczych straży pożarnych nienależących do KSRG,
GSP - z jednostek gminnych zawodowych straży pożarnych,
ZSP - z jednostek zakładowych straży pożarnych,
ZSR - z jednostek zakładowych służb ratowniczych,
INNE JEDNOSTKI - z innych jednostek, w szczególności wojskowe straże pożarne, prywatne straże pożarne,
b) sprzętu mechanicznego i osób z pozostałych podmiotów:
- pogotowia ratunkowego,
- pogotowia energetycznego,
- pogotowia gazowego,
- służb leśnych,
- wojska (bez jednostek wojskowej straży pożarnej),
- Policji,
- straży gminnej (miejskiej),
- inspektoratu ochrony środowiska,
- innych służb pomocniczych, w szczególności służb komunalnych, pogotowia dźwigowego.
15. SPRZĘT UŻYTY W DZIAŁANIACH - należy podać liczbę użytych w działaniach pojazdów według odpowiedniego typu, liczbę wprowadzonych do akcji samolotów, w tym także samolotów obserwacyjnych, śmigłowców, bez względu na ich właściciela lub dysponenta, ilość użytego sprzętu pływającego, w szczególności łodzi, statków. "INNYCH JEDNOSTEK" - należy podać rodzaj i ilość sprzętu ze służb współdziałających, biorących udział w działaniach. W pozycji "samochody osobowe i ciężarowe" należy wpisywać odpowiednio samochody nieujęte w innych polach, np. samochody Policji, wojskowe, innych służb, organizacji i podmiotów gospodarczych.
16. i 17. RODZAJ PROWADZONYCH DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH i DZIAŁANIA RATOWNICZE PROWADZONE Z UŻYCIEM SPRZĘTU - w odpowiednich polach należy zaznaczyć znakiem X wszystkie wykonywane w trakcie działań czynności oraz wykorzystywany sprzęt. W przypadku działań i sprzętu ratownictwa medycznego opisujemy tylko wykonywane czynności i użyty sprzęt przez ratowników PSP.
18. MIEJSCE PROWADZENIA DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH - w odpowiednich polach należy zaznaczyć znakiem X miejsca prowadzonych działań (dopuszczalne jest wielokrotne znaczenie). Punkt 11 "na wysokości" oznacza prowadzenie działań na zewnątrz budynków, na innych obiektach wysokich, np. słupach, kominach, wysokich drzewach, ścianach skalnych, konstrukcjach stalowych i innych instalacjach technologicznych, a także poza obrębem bryły budynku, np. z drabin samochodowych lub innych wolno stojących, na ścianach obiektu, z użyciem sprzętu ratownictwa wysokościowego.
19. UŻYTE ŚRODKI, ZAOPATRZENIE WODNE
- do gaszenia, neutralizacji podano prądów gaśniczych - należy wpisać odpowiednią liczbę,
- zużyto wody, środków pianotwórczych, neutralizatorów, sorbentów - należy podać w odpowiednich polach zużyte ilości środków, z tym że przy wartościach poniżej 10 m3 należy je podawać z dokładnością do 0,1,
- korzystano z hydrantów zewnętrznych, zbiorników naturalnych, zbiorników sztucznych - należy wprowadzić w odpowiednie pola znaki X.
20. NR ONZ SUBSTANCJI - podać numery ONZ substancji przy zdarzeniach ze środkami chemicznymi.
21. WYBUCHY - oznaczenie znakiem X należy wprowadzić także, gdy wybuchy wystąpiły przed przybyciem jednostek ochrony przeciwpożarowej.
22. MEDYCZNE DZIAŁANIA RATOWNICZE
- należy podać liczbę osób, wobec których realizowano medyczne działania ratownicze na terenie akcji ratowniczej (łącznie przez wszystkich uczestników działań ratowniczych), ale tylko w czasie, gdy na miejscu zdarzenia przebywały podmioty ksrg,
- należy podać liczbę osób, wobec których strażacy PSP realizowali KPP,
- należy podać liczbę osób, które po udzieleniu KPP przekazano jednostkom ochrony zdrowia,
- należy podać liczbę osób, które ewakuowano ze strefy zagrożenia na mocy decyzji strażaka.
23. WYPADKI Z LUDŹMI
- pozycja ratownicy dotyczy wszystkich uczestników akcji ratowniczej,
- w odpowiednie pola należy wpisać liczbę poszkodowanych osób w rozbiciu na poszczególne grupy.
24. DANE PERSONALNE OSÓB POSZKODOWANYCH - należy podać imię, nazwisko, wiek i płeć (M, K) osoby poszkodowanej lub zmarłej. Dla osób niebędących ratownikami podajemy w miarę możliwości dane osobowe tylko osób zmarłych.
25. WIELKOŚĆ ZDARZENIA - należy zawsze podawać powierzchnię, która uległa spaleniu, skażeniu lub zniszczeniu, w metrach kwadratowych lub hektarach, z tym że dla obiektów, które zostały zaznaczone w wykazie, stosujemy odpowiednią miarę powierzchni. Wartości dla obiektów, których powierzchnię podajemy w hektarach i o wartościach poniżej 10 ha, określamy z dokładnością do 0,01 ha. Dla miejscowych zagrożeń, przy których nie występowało skażenie terenu, należy podać teren bezpośredniego prowadzenia działań.
26. WIELKOŚĆ OBIEKTU - podać wymiary obiektu.
27. i 28. STRATY, URATOWANO MIENIE - szacunkowa wysokość strat w tysiącach złotych oraz przybliżona wartość uratowanego mienia. Przy wartościach poniżej 1 tys. zł należy podawać z dokładnością do 0,1 tys. zł.
29. PRZYPUSZCZALNA PRZYCZYNA ZDARZENIA - należy podać krótki opis przypuszczalnej przyczyny powstania zdarzenia oraz zakwalifikować do odpowiedniej grupy według podanego poniżej wykazu - wpisać odpowiedni kod. Przyczyny powstania zdarzenia podzielone są na dwie grupy - dla pożarów oraz dla miejscowych zagrożeń.
Wykaz przyczyn powstania pożarów
01 nieostrożność osób dorosłych (NOD) przy posługiwaniu się ogniem otwartym, w tym papierosy, zapałki,
02 NOD przy wypalaniu pozostałości roślinnych na polach,
03 NOD przy posługiwaniu się substancjami łatwo palnymi i pirotechnicznymi,
04 NOD przy prowadzeniu prac pożarowo niebezpiecznych,
05 NOD w pozostałych przypadkach,
06 nieostrożność osób nieletnich (NON) przy posługiwaniu się ogniem otwartym, w tym papierosy, zapałki,
07 NON przy wypalaniu pozostałości roślinnych na polach,
08 NON przy posługiwaniu się substancjami łatwo palnymi i pirotechnicznymi,
09 NON przy prowadzeniu prac pożarowo niebezpiecznych,
10 NON w pozostałych przypadkach,
11 wady urządzeń i instalacji elektrycznych, w szczególności: przewody, osprzęt oświetlenia, odbiorniki bez urządzeń grzewczych,
12 nieprawidłowa eksploatacja urządzeń i instalacji elektrycznych,
13 wady elektrycznych urządzeń ogrzewczych, w szczególności: piece, grzałki, kuchnie,
14 nieprawidłowa eksploatacja elektrycznych urządzeń ogrzewczych,
15 wady urządzeń ogrzewczych na paliwo stałe,
16 nieprawidłowa eksploatacja urządzeń ogrzewczych na paliwo stałe,
17 wady urządzeń ogrzewczych na paliwo ciekłe,
18 nieprawidłowa eksploatacja urządzeń ogrzewczych na paliwo ciekłe,
19 wady urządzeń ogrzewczych na paliwo gazowe,
20 nieprawidłowa eksploatacja urządzeń ogrzewczych na paliwo gazowe,
21 wady urządzeń mechanicznych,
22 nieprawidłowa eksploatacja urządzeń mechanicznych,
23 wady procesów technologicznych,
24 nieprzestrzeganie reżimów technologicznych,
25 nieprawidłowe magazynowanie substancji niebezpiecznych,
26 wady środków transportu,
27 nieprawidłowa eksploatacja środków transportu,
28 samozapalenia biologiczne,
29 samozapalenia chemiczne,
30 wyładowania atmosferyczne,
31 wady konstrukcji budowlanych,
32 nieprawidłowa eksploatacja konstrukcji budowlanych,
33 elektryczność statyczna,
34 podpalenia umyślne, w tym akty terroru,
35 pożary jako następstwo innych miejscowych zagrożeń,
36 inne przyczyny,
37 nieustalone.
Wykaz przyczyn powstania miejscowych zagrożeń
01 wady urządzeń i instalacji elektrycznych, w szczególności: przewody, osprzęt oświetlenia, odbiorniki bez urządzeń grzewczych,
02 nieprawidłowa eksploatacja urządzeń i instalacji elektrycznych,
03 wady elektrycznych urządzeń ogrzewczych, w szczególności: piece, grzałki, kuchnie,
04 nieprawidłowa eksploatacja elektrycznych urządzeń ogrzewczych,
05 wady urządzeń i instalacji gazowych, w szczególności: zbiorniki, przewody, odbiorniki gazu,
06 nieprawidłowa eksploatacja urządzeń gazowych,
07 wady urządzeń mechanicznych,
08 nieprawidłowa eksploatacja urządzeń mechanicznych,
09 wady urządzeń ogrzewczych innych niż elektryczne,
10 nieprawidłowa eksploatacja urządzeń ogrzewczych (innych niż elektryczne),
11 uszkodzenia sieci i instalacji przesyłowych, doprowadzających, odprowadzających media komunalne i technologiczne (w opisie należy podać, jakie medium),
12 wady procesów technologicznych,
13 nieprzestrzeganie reżimów technologicznych,
14 nieprawidłowe magazynowanie substancji niebezpiecznych,
15 nieprawidłowe technologie składowania,
16 wady środków transportu,
17 nieprawidłowa eksploatacja środków transportu,
18 niezachowanie zasad bezpieczeństwa ruchu środków transportu,
19 wady konstrukcji budowlanych,
20 nieprawidłowa eksploatacja konstrukcji budowlanych, budynków,
21 nieprawidłowe wykonywanie prac instalacyjnych, remontowych, montażowych, budowlanych,
22 nieprawidłowe zabezpieczenie wykopów, studni, włazów itp.,
23 osunięcia się gruntów, miałów, innych materiałów sypkich,
24 wady zbiorników ciśnieniowych,
25 nieprawidłowa eksploatacja zbiorników ciśnieniowych,
26 huragany, silne wiatry, tornada,
27 gwałtowne opady atmosferyczne,
28 gwałtowne przybory wód, zatory lodowe,
29 wyładowania atmosferyczne,
30 uszkodzenia, zaniedbania w utrzymaniu szlaków komunikacyjnych,
31 niewłaściwe zabezpieczenie hodowanych zwierząt, owadów, gadów, ptaków,
32 nietypowe zachowania się zwierząt, owadów stwarzające zagrożenie,
33 akcje terrorystyczne,
34 nieumyślne działanie człowieka,
35 celowe działanie człowieka,
36 inne miejscowe zagrożenia powstałe w wyniku pożarów,
37 nieustalone,
38 inne przyczyny.
30. DANE O BUDYNKU/POMIESZCZENIU, W KTÓRYM POWSTAŁO ZDARZENIE - należy zaznaczyć w odpowiednim polu znakiem X dane o instalacjach, rodzaju budynku oraz o możliwościach dojazdu lub dojścia do miejsca zdarzenia.
Instalacje ochronne:
- istniejąca - czy dana instalacja jest zainstalowana w obiekcie,
- sprawna - czy instalacja działała i była sprawna,
- zadziałała lub korzystano - czy instalacja zadziałała lub była wykorzystywana w czasie działań.
Rodzaj budynku:
- wolno stojący - budynek niepołączony z innymi budynkami,
- kompleksy budynków,
- jednokondygnacyjny,
- niski - do 12 m wysokości,
- średniowysoki - od 12 do 25 m wysokości,
- wysoki - od 25 do 55 m wysokości,
- wysokościowy - powyżej 55 m wysokości,
- zabytek - jeżeli budynek wpisany jest do rejestru zabytków.
Dostęp do budynku, pomieszczenia - można podawać utrudnienia w zakresie zastawionych dojazdów i dróg pożarowych (w szczególności: samochodami, słupkami, donicami, innymi obiektami, zamknięte bramy, wykopy na drogach dojazdowych), do pomieszczeń (w szczególności: kraty, domofony, brak kluczy do zamków drzwi, zastawione lub przegrodzone korytarze, klatki schodowe).
31. KIEROWAŁ DZIAŁANIAMI - wpisać osoby kierujące działaniami ratowniczymi.
32. KOORDYNACJA MEDYCZNYCH DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH - należy podać dane personalne osoby, która na terenie działań ratowniczych wspomagała kierującego działaniem ratowniczym w zakresie koordynacji medycznych działań ratowniczych prowadzonych przez wszystkie służby i podmioty uczestniczące; wpisujemy lekarzy, pielęgniarki, ratowników medycznych - koordynatorów medycznych działań ratowniczych.
33. DANE OPISOWE DO INFORMACJI ZE ZDARZENIA - w poszczególnych rubrykach można dokonywać wpisów i uzupełnień danych ze strony poprzedniej. Jeśli to możliwe, należy wprowadzić informacje, które w podobnych działaniach będą pomocne w prowadzeniu i organizacji akcji, a także dane opisujące zagrożenie lub pożar, udział przedstawicieli władz samorządowych i rządowych oraz organizacji społecznych, co uległo zniszczeniu w wyniku zdarzenia, w tym także w wyniku prowadzonych działań przez podmioty systemu, warunków atmosferycznych w trakcie działań ratowniczych.
34. i 35. DANE O UDZIALE JEDNOSTEK OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ (PSP I OSP) SPOZA TERENU GMINY I POWIATU, WŁAŚCIWYCH DLA MIEJSCA ZDARZENIA - wpisać dane jednostek.
36. INFORMACJĘ SPORZĄDZIŁ - wpisać nazwisko i imię osoby sporządzającej.
POTWIERDZENIE
PRZEKAZANIA TERENU, OBIEKTU LUB MIENIA
ZAKRES TEMATYCZNY ANALIZY DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
1. Numer ewidencyjny zdarzenia, data zgłoszenia do stanowiska kierowania.
2. Prawdopodobna data i godzina powstania zdarzenia.
3. Rodzaj zdarzenia oraz przypuszczalna przyczyna powstałego zagrożenia.
4. Nazwa zakładu, obiektu, terenu (obszaru), a także nazwa właściciela, użytkownika lub zarządcy.
5. Rodzaj i przeznaczenie obszaru (obiektu), w którym powstało zdarzenie.
6. Zauważenie zdarzenia - osoba, która pierwsza zauważyła zdarzenie, rozmiary zdarzenia w chwili zauważenia, ewentualne przyczyny późnego zauważenia.
7. Zgłoszenie zdarzenia do jednostki ochrony przeciwpożarowej lub stanowiska kierowania.
II. Opis podjętych działań ratowniczych
1. Składniki czasu operacyjnego:
1) godzina zauważenia zdarzenia (ustalona lub szacowana);
2) godzina przyjęcia zgłoszenia o zdarzeniu przez właściwe terytorialnie stanowisko kierowania, centrum powiadamiania ratunkowego lub wojewódzkie centrum powiadamiania ratunkowego, ewentualnie przez jednostkę ochrony przeciwpożarowej lub przez inny podmiot ratowniczy;
3) godzina zadysponowania pierwszej jednostki ochrony przeciwpożarowej lub podmiotu ksrg;
4) godzina przybycia na miejsce zdarzenia pierwszej jednostki ochrony przeciwpożarowej;
5) godzina rozpoczęcia działań ratowniczych;
6) godzina przekazania osób poszkodowanych zespołom ratownictwa medycznego;
7) godzina lokalizacji zagrożenia;
8) godzina likwidacji zagrożenia;
9) godzina zakończenia działań ratowniczych;
10) godzina powrotu ostatniego podmiotu ksrg lub jednostki ochrony przeciwpożarowej oraz odzyskania gotowości operacyjnej;
11) czas interwencji.
2. Rozpoznanie oraz jego wyniki:
a) rozpoznanie pośrednie,
b) rozpoznanie bezpośrednie.
3. Organizacja kierowania działaniem ratowniczym:
1) wykaz osób kierujących działaniem ratowniczym w określonych przedziałach czasowych, z uwzględnieniem poziomów kierowania oraz odcinków bojowych;
2) wykaz koordynatorów medycznych działań ratowniczych w określonych przedziałach czasowych;
3) organizacja sztabu i zrealizowane zadania;
4) inne formy wspomagania decyzji kierującego;
5) kontrola przez kierującego realizacji zamierzonych celów i wykonawstwa poleceń na poszczególnych poziomach kierowania działaniami ratowniczymi;
6) zakres korzystania przez kierującego działaniem ratowniczym z ustawowych uprawnień.
4. Koncepcje prowadzenia działań ratowniczych przyjęte przez kolejnych kierujących działaniami ratowniczymi:
1) cel główny oraz cele pośrednie;
2) zamiar taktyczny i/lub strategiczny;
3) rozdział zadań.
5. Chronologiczny opis prowadzenia działań ratowniczych w czasie i przestrzeni, z uwzględnieniem dynamiki zdarzenia i rodzaju zagrożeń oraz zakresu decyzji kierującego działaniem ratowniczym od chwili przybycia pierwszych sił do czasu zakończenia działań ratowniczych.
6. Organizacja łączności.
7. Realizacja zadań przez stanowiska kierowania na poszczególnych poziomach funkcjonowania ksrg:
1) przyjęcie zgłoszenia;
2) dysponowanie i alarmowanie;
3) wspomaganie kierującego działaniami ratowniczymi;
4) koordynacja działań ratowniczych i innych działań na rzecz ochrony ludności.
III. Informacje ogólne dotyczące specyfiki zdarzenia i rodzaju zagrożeń oraz efektów prowadzenia działań ratowniczych
1. Wypadki ludzi:
1) ratownicy;
2) pozostali uczestnicy działań ratowniczych;
3) inne osoby.
2. Liczba osób ewakuowanych poza strefę zagrożenia, w tym osób w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego.
3. Straty zwierząt.
4. Rodzaj i ilość ewakuowanego mienia.
5. Straty w środowisku i mieniu (opis).
6. Szacunkowe koszty działań ratowniczych.
IV. Zabezpieczenie zakładu pracy, obiektu (obszaru), terenu
1. Operacyjne zabezpieczenie zakładu, obiektu.
2. Zgodność wykorzystania obiektu z jego przeznaczeniem.
3. Wpływ warunków budowlanych i instalacyjnych na powstanie i rozprzestrzenianie zdarzenia.
4. Wpływ realizacji (lub jej braku) zaleceń wydanych w drodze postępowania administracyjnego na przebieg zdarzenia oraz prowadzone działania ratownicze.
V. Ocena
1. Ocena organizacji działań ratowniczych przez poszczególnych kierujących.
2. Ocena działań ratowniczych w zakresie przedsięwzięć taktycznych i innych zamierzeń operacyjnych oraz wypełnienia zamierzonych celów, z uwzględnieniem czynników mających wpływ na skuteczność działań ratowniczych.
3. Ocena zakresu wykorzystania walorów technicznych i taktycznych sprzętu ratowniczego podczas prowadzonych działań ratowniczych.
4. Ocena działalności stanowisk kierowania oraz punktów alarmowych podmiotów ratowniczych.
5. Ocena współdziałania podmiotów ksrg z innymi podmiotami biorącymi udział w działaniu ratowniczym.
6. Ocena przyjętej na obszarze powiatu lub województwa organizacji ksrg w odniesieniu do zdarzenia.
7. Ocena stopnia wykorzystania środków masowego przekazu.
8. Ocena zakresu wsparcia ze strony obywateli do ograniczenia lub likwidacji zagrożenia.
9. Ocena funkcjonowania zastosowanych w obiekcie (na obszarze) zabezpieczeń.
VI. Wnioski
We wnioskach należy ująć, między innymi:
1) przedsięwzięcia podnoszące skuteczność działań ratowniczych lub pomocne w prowadzeniu i organizacji działań ratowniczych;
2) propozycje dotyczące ewentualnej zmiany zasad i procedur ratowniczych lub funkcjonowania ksrg;
3) propozycje dotyczące ewentualnych zmian przepisów i wymagań w zakresie zabezpieczania obiektów (obszarów);
4) inne wnioski.
VII. Część graficzna
1. Zestaw szkiców sytuacyjnych wykonany w skali i ewentualnie według potrzeb dla różnych faz rozwoju zdarzenia i przebiegu działań ratowniczych.
2. Schematy łączności.
VIII. Załączniki
1. Wykaz sił uczestniczących w działaniach ratowniczych.
2. Dokumentacja dotycząca zdarzenia.
3. Stenogramy z zapisów rejestratora korespondencji telefonicznej i radiowej.
4. Materiały fotograficzne, filmowe oraz prasowe.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2011.46.239 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Szczegółowe zasady organizacji krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego. |
Data aktu: | 18/02/2011 |
Data ogłoszenia: | 03/03/2011 |
Data wejścia w życie: | 31/03/2012, 03/03/2011 |