1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 248, poz. 1493 i Nr 284, poz. 1671).
2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia następujących aktów prawnych Unii Europejskiej:
1) dyrektywy 2004/107/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie arsenu, kadmu, rtęci, niklu i wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w otaczającym powietrzu (Dz. Urz. UE L 23 z 26.01.2005, str. 3);
2) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2008, str. 1);
3) decyzji wykonawczej Komisji 2011/850/WE z dnia 12 grudnia 2011 r. ustanawiającej zasady stosowania dyrektyw 2004/107/WE i 2008/50/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do systemu wzajemnej wymiany informacji oraz sprawozdań dotyczących jakości otaczającego powietrza (Dz. Urz. UE L 335 z 17.12.2011, str. 86).
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 111, poz. 708, Nr 138, poz. 865, Nr 154, poz. 958, Nr 171, poz. 1056, Nr 199, poz. 1227, Nr 223, poz. 1464 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 19, poz. 100, Nr 20, poz. 106, Nr 79, poz. 666, Nr 130, poz. 1070 i Nr 215, poz. 1664, z 2010 r. Nr 21, poz. 104, Nr 28, poz. 145, Nr 40, poz. 227, Nr 76, poz. 489, Nr 119, poz. 804, Nr 152, poz. 1018 i 1019, Nr 182, poz. 1228, Nr 229, poz. 1498 i Nr 249, poz. 1657, z 2011 r. Nr 32, poz. 159, Nr 63, poz. 322, Nr 94, poz. 551, Nr 99, poz. 569, Nr 122, poz. 695, Nr 152, poz. 897, Nr 178, poz. 1060 i Nr 224, poz. 1341 oraz z 2012 r. poz. 460 i 951.
4) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie zakresu i sposobu przekazywania informacji dotyczących zanieczyszczenia powietrza (Dz. U. Nr 216, poz. 1377), które zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 13 kwietnia 2012 r. o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 460) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
ZAKRES PRZEKAZYWANYCH INFORMACJI O WYNIKACH KLASYFIKACJI STREF, O KTÓRYCH MOWA W ART. 88 UST. 2 USTAWY
Substancja: Parametr statystyczny:
1) dwutlenek siarki (SO2) percentyl 99,7 z rocznej serii stężeń
jednogodzinnych;
2) dwutlenek siarki (SO2) percentyl 99,2 z rocznej serii stężeń
dwudziestoczterogodzinnych;
3) dwutlenek siarki (SO2) stężenie średnie roczne;
4) dwutlenek azotu (NO2) percentyl 99,8 z rocznej serii stężeń
jednogodzinnych;
5) dwutlenek azotu (NO2) stężenie średnie roczne;
6) tlenki azotu (NOx) stężenie średnie roczne;
7) pył zawieszony PM10 percentyl 90,4 z rocznej serii stężeń
dwudziestoczterogodzinnych;
8) pył zawieszony PM10 i PM2,5 stężenie średnie roczne;
9) ołów (Pb) stężenie średnie roczne;
10) benzen (C6H6) stężenie średnie roczne;
11) tlenek węgla (CO) stężenie maksymalne ośmiogodzinne kroczące;
12) ozon (O3) stężenie maksymalne ośmiogodzinne z lat objętych
oceną;
13) ozon (O3) AOT40 liczone w godzinach pomiędzy 800-2000
czasu środkowoeuropejskiego w okresie
1.05-31.07 uśrednione dla 5 lat;
14) arsen (As) stężenie średnie roczne;
15) kadm (Cd) stężenie średnie roczne;
16) nikiel (Ni) stężenie średnie roczne;
17) benzo(a)piren stężenie średnie roczne.
Objaśnienia:
1) Dotyczy stref, o których mowa w art. 87 ustawy.
2) Kod strefy określony przez przepisy wydane na podstawie art. 87 ust. 3 ustawy.
3) Substancje i progi oszacowania, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy.
4) Klasa strefy, określona na podstawie art. 88 ust. 2 ustawy, wskazuje, czy poziom stężeń substancji w strefie:
1) jest wyższy od górnego progu oszacowania;
2) jest pomiędzy górnym a dolnym progiem oszacowania;
3) jest niższy od dolnego progu oszacowania; w przypadku ozonu - jest niższy od górnego progu oszacowania.
ZAKRES PRZEKAZYWANYCH WYNIKÓW POMIARÓW, O KTÓRYCH MOWA W ART. 90 UST. 1 USTAWY
Uwaga:
A) Stosuje się od dnia 1 listopada 2013 r.
Objaśnienia:
1) Zbiór parametrów (z 1984 r.) określających wielkość i kształt Ziemi oraz właściwości jej potencjału grawitacyjnego. Układ ten definiuje elipsoidę przybliżającą kształt Ziemi wykorzystywany do tworzenia map.
2) Układ współrzędnych 1992 (państwowy układ współrzędnych geodezyjnych 1992) - układ współrzędnych płaskich prostokątnych oparty na odwzorowaniu Gaussa-Krügera na elipsoidę GRS80 w jednej dziesięciostopniowej strefie. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 8 sierpnia 2000 r. w sprawie państwowego systemu odniesień przestrzennych (Dz. U. Nr 70, poz. 821) jest to jedyny układ dla opracowań małoskalowych obowiązujący w Polsce od 1 stycznia 2010 r.
3) Na podstawie wojewódzkich programów monitoringu, o których mowa w art. 23 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2007 r. Nr 44, poz. 287, z późn. zm.).
ZAKRES PRZEKAZYWANYCH WYNIKÓW OCENY POZIOMÓW SUBSTANCJI W POWIETRZU I WYNIKÓW KLASYFIKACJI STREF, O KTÓRYCH MOWA W ART. 89 USTAWY
Wyszczególnienie stref w województwie zawiera informację, jakich substancji dotyczy, oraz następujące dane:
W odniesieniu do każdego punktu pomiarowego podaje się następujące informacje:
Dla każdej strefy zakwalifikowanej do opracowania POP podaje się następujące informacje:
Mapy rozkładów wybranych parametrów statystycznych sporządza się, jeżeli zasób informacji jest wystarczający do wykreślenia ciągłego pola wybranego parametru. Mapy wykonuje się dla województwa i dodatkowo dla każdej aglomeracji na podstawie wyników modelowania rozkładów stężeń substancji w powietrzu, pomiarów stężeń oraz dodatkowych metod szacowania stężeń. Podaje się metodę obliczeniową wykorzystaną do opracowania mapy.
Wartości stężeń na mapie przedstawia się w postaci izolinii ze skokiem nie większym niż 10% do 25% odpowiedniego poziomu dopuszczalnego, poziomu docelowego lub poziomu celu długoterminowego, lub w węzłach siatki obliczeniowej. Na mapach są prezentowane parametry statystyczne według następującego zestawienia:
Substancja: Parametr statystyczny:
1) dwutlenek siarki (SO2) percentyl 99,7 z rocznej serii stężeń
jednogodzinnych;
2) dwutlenek siarki (SO2) percentyl 99,2 z rocznej serii stężeń
dwudziestoczterogodzinnych;
3) dwutlenek siarki (SO2) stężenie średnie roczne;
4) dwutlenek azotu (NO2) percentyl 99,8 z rocznej serii stężeń
jednogodzinnych;
5) dwutlenek azotu (NO2) stężenie średnie roczne;
6) tlenki azotu (NOx) stężenie średnie roczne;
7) pył zawieszony PM10 percentyl 90,4 z rocznej serii stężeń
dwudziestoczterogodzinnych;
8) pył zawieszony PM10 i PM2,5 stężenie średnie roczne;
9) ołów (Pb) stężenie średnie roczne;
10) benzen (C6H6) stężenie średnie roczne;
11) tlenek węgla (CO) stężenie maksymalne ośmiogodzinne kroczące;
12) ozon (O3) percentyl 93,2 z trzyletniej serii maksimów
dobowych stężenia 8-godzinnego kroczącego;
13) ozon (O3) AOT40 liczone w godzinach pomiędzy 800-2000
czasu środkowoeuropejskiego okresu 1.05-31.07
uśrednione dla 5 lat;
14) arsen (As) stężenie średnie roczne;
15) kadm (Cd) stężenie średnie roczne;
16) nikiel (Ni) stężenie średnie roczne;
17) benzo(a)piren stężenie średnie roczne.
Uwaga:
A) Stosuje się od dnia 1 listopada 2013 r.
Objaśnienia:
1) Dotyczy stref, o których mowa w art. 87 ustawy.
2) Kod strefy określony przez przepisy wydane na podstawie art. 87 ust. 3 ustawy.
3) Kod krajowy i międzynarodowy punktu pomiarowego.
4) Kryteria poziomów dopuszczalnych, poziomów docelowych i poziomów celów długoterminowych obowiązujących na obszarze reprezentatywności punktu pomiarowego wymienione w przepisach wydanych na podstawie art. 86 ust. 1 i 2 ustawy.
5) W przypadku metody pomiaru stężeń pyłu wskazuje się, czy metoda pomiaru pyłu zawieszonego jest stosowana z separacją frakcji - PM10 albo PM2,5.
6) Poziomy dopuszczalne, poziomy docelowe, poziomy celów długoterminowych określone w przepisach wydanych na podstawie art. 86 ust. 1 i 2 ustawy.
7) Klasa strefy, określona na podstawie art. 89 ustawy, wskazuje, czy:
1) jeżeli jest określony margines tolerancji:
a) poziom stężeń nie przekracza poziomu dopuszczalnego*,
b) poziom stężeń jest powyżej poziomu dopuszczalnego*, lecz nie przekracza poziomu dopuszczalnego powiększonego o margines tolerancji*,
c) poziom stężeń jest powyżej poziomu dopuszczalnego powiększonego o margines tolerancji*;
2) jeżeli margines tolerancji nie jest określony lub jest zerowy:
a) poziom stężeń nie przekracza poziomu dopuszczalnego*,
b) poziom stężeń jest powyżej poziomu dopuszczalnego*,
c) poziom stężeń nie przekracza poziomu docelowego*,
d) poziom stężeń jest powyżej poziomu docelowego*,
e) poziom stężeń nie przekracza poziomu celu długoterminowego,
f) poziom stężeń jest powyżej poziomu celu długoterminowego.
* Z uwzględnieniem dozwolonych częstości przekroczeń, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 86 ust. 1 i 2 ustawy.
8) Substancje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 86 ust. 1 i 2 ustawy.
9) W odniesieniu do substancji i parametrów, dla których nie jest określony margines tolerancji lub margines tolerancji jest zerowy, raportuje się przypadki przekroczeń poziomów dopuszczalnych. Jeżeli wystąpiły w ciągu roku przekroczenia poziomu dopuszczalnego lub poziomu dopuszczalnego powiększonego o margines tolerancji, lub poziomu docelowego częściej, niż to jest dozwolone, w tabelach zestawia się wszystkie przypadki tych przekroczeń zarejestrowane w ciągu roku.
10) W przypadku punktu o dużej reprezentatywności przestrzennej podaje się listę stref na obszarze przekroczenia, jeżeli w tych strefach nie są zlokalizowane inne punkty.
11) Zgodnie z art. 90 ustawy.
ZAKRES PRZEKAZYWANYCH INFORMACJI O STWIERDZONYM PRZEKROCZENIU POZIOMU ALARMOWEGO SUBSTANCJI W POWIETRZU, O KTÓRYM MOWA W ART. 93 USTAWY
Podaje się również informacje ogólne: województwo, datę przygotowania informacji, nazwę i adres siedziby wojewódzkiego inspektoratu ochrony środowiska, nazwisko osoby do kontaktu z wojewódzkiego inspektoratu ochrony środowiska i numer jej służbowego telefonu.
Objaśnienia:
1) Przekroczenie poziomu alarmowego jest określone w przepisach wydanych na podstawie art. 86 ust. 1 i 2 ustawy.
2) Dotyczy stref, o których mowa w art. 87 ustawy.
3) Kod strefy określony przez przepisy wydane na podstawie art. 87 ust. 3 ustawy.
4) W przypadku punktu o dużej reprezentatywności przestrzennej podaje się listę stref na obszarze przekroczenia, jeżeli w tych strefach nie ma zlokalizowanych innych punktów.
5) Jeżeli na obszarze, na którym stwierdzono przekroczenie, znajduje się więcej niż jeden punkt pomiarowy, w którym zarejestrowano przekroczenie poziomów alarmowych substancji w powietrzu, podaje się łączny obszar określony na podstawie wyników pomiarów z tych punktów oraz informacji o reprezentatywności przestrzennej punktu.
6) Jeżeli na obszarze, na którym stwierdzono przekroczenie, znajduje się więcej niż jeden punkt pomiarowy, w którym zarejestrowano przekroczenie poziomu alarmowego substancji w powietrzu, podaje się całkowitą liczbę ludności zamieszkującej obszar przekroczeń.
O PROGRAMACH OCHRONY POWIETRZA
Tabela nr 1. Dane ogólne dotyczące programu ochrony powietrza i planu działań krótkoterminowych
Informacje ogólne na temat programu | ||
Lp. | Zawartość |
Odpowiedź Uwagi i wyjaśnienia |
1 | 2 | 3 |
1 | Rok referencyjny | |
2 | Województwo | |
3 | Odnośnik do programu |
Podaje się szczegółowe dane dokumentów, w których program jest dokładnie opisany. Ponadto należy podać adres internetowy strony, na której dokumenty te są udostępnione. |
4 |
Lista kodów sytuacji przekroczenia opisanych w tabelach nr 2 – 6 |
|
5 |
Nazwa urzędu marszałkowskiego odpowiedzialnego za sporządzenie programu odnoszącego się do sytuacji przekroczenia |
|
6 | Adres pocztowy urzędu marszałkowskiego | |
7 |
Nazwisko osoby (osób) do kontaktu z urzędu marszałkowskiego |
|
8 |
Numer służbowego telefonu osoby (osób) do kontaktu z urzędu marszałkowskiego |
|
9 |
Numer służbowego faksu osoby (osób) do kontaktu z urzędu marszałkowskiego |
|
10 |
Służbowy adres e-mail osoby (osób) do kontaktu z urzędu marszałkowskiego |
|
11 | Adres WWW | |
12 | Uwagi |
Tabela nr 2. Opis sytuacji przekroczeń
Opis sytuacji przekroczeń poziomu dopuszczalnego | |||
Lp. | Zawartość | Kod łączenia1) | Odpowiedź |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Kod sytuacji przekroczenia | S |
Każdą sytuację przekroczenia definiują: – obszar, gdzie stwierdzono przekroczenie poziomu dopuszczalnego powiększonego o margines tolerancji lub poziomu docelowego, – zanieczyszczenie, w przypadku którego stwierdzono przekroczenie poziomu dopuszczalnego powiększonego o margines tolerancji lub poziomu docelowego, – poziom dopuszczalny powiększony o margines tolerancji lub poziom docelowy wraz z czasem uśredniania stężeń, obszar obowiązywania, w tym obszar ochrony uzdrowiskowej. Każdej sytuacji przekroczenia, opisanej w kolejnych kolumnach tabeli, przydziela się unikatowy kod. Kod sytuacji składa się z 6 pól: – kod województwa (dwa znaki), – rok referencyjny (dwie cyfry), – skrót nazwy strefy (trzy znaki), – symbol zanieczyszczenia, – symbol czasu uśredniania (h/d/a/8) stężeń przekraczających poziom dopuszczalny powiększony o margines tolerancji lub poziom docelowy, – numer kolejny obszaru przekroczeń w strefie (dwa znaki). Przykład: Mz02WarPM10d01 |
2 | Substancja zanieczyszczająca | S |
Substancja zanieczyszczająca określana jest jako "S02" dla dwutlenku siarki, "NO2" dla dwutlenku azotu, "PM10" dla pyłu zawieszonego PM10, "PM2,5" dla pyłu zawieszonego PM2,5, "Pb" dla ołowiu, "C6H6" dla benzenu, "CO" dla tlenku węgla, "03" dla ozonu, "As" dla arsenu w PM10, "Cd" dla kadmu w PM10, "Ni" dla niklu w PM10 i "B(a)P" dla benzo(a)pirenu w pyle PM10. |
3 | Kod strefy | L |
Podaje się kod strefy stosowany w rocznych ocenach jakości powietrza, o których mowa w art. 89 ustawy. |
4 | Nazwa miasta (miast) lub miejscowości | L |
Jeżeli obszar przekroczenia obejmuje więcej niż jedno miasto lub miejscowość, wymienia się wszystkie miasta i miejscowości, w których wykryto przekroczenie; nazwy miast i miejscowości oddziela się średnikami. |
5 | Czas uśredniania stężeń zanieczyszczeń, w przypadku których została przekroczona wartość PD+MT [h/d/a] | S | |
6 | Poziom stężenia w roku referencyjnym: |
Jeżeli przekroczenie zostało ustalone za pomocą modelowania, w tej i następnych tabelach podaje się najwyższą wartość uzyskaną z obliczeń wykonanych dla danego obszaru. |
|
6.1 | stężenie w μg/m3, jeżeli jest to właściwe, lub | R | |
6.2 |
maksymalne 8-godzinne średnie stężenie CO w mg/m3, jeżeli właściwe, lub |
R |
Wypełnia się w przypadku, gdy stężenia ośmiogodzinne CO przekraczają wartość PD+MT. |
6.3 |
całkowita liczba przekroczeń wartości PD+MT, jeżeli jest to właściwe |
R | |
7 |
Całkowita liczba przekroczeń poziomu dopuszczalnego (PD) w roku referencyjnym |
R | |
8 |
Liczba dni w roku kalendarzowym, w których został przekroczony poziom docelowy ozonu, przekraczająca dopuszczalną częstość przekroczeń poziomu docelowego ozonu ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi2) |
R | |
9 |
Stężenie ozonu w powietrzu przekraczające poziom docelowy ze względu na ochronę roślin wyrażone jako AOT40 |
R |
Wypełnia się tylko w przypadku, gdy nie jest dotrzymany poziom docelowy dla O3. |
10 |
Poziom stężenia w roku referencyjnym powodowanego przez daną substancję zanieczyszczającą wyrażony w stosunku do pozostałych kryteriów związanych z narażeniem zdrowia ludzi (inne czasy uśredniania), o ile takie kryteria istnieją: |
||
10.1 | stężenie w µg/m3, jeżeli jest to właściwe, lub | R | |
10.2 |
całkowita liczba przekroczeń wyrażona w stosunku do poziomów dopuszczalnych lub poziomów docelowych, jeżeli jest to właściwe |
R |
Na przykład, jeżeli POP jest sporządzany ze względu na przekroczenie dopuszczalnego poziomu średniego rocznego N02, a liczba przypadków stężeń 1-godzinnych przewyższających poziom PD+MT jest mniejsza od dozwolonej, to w tym miejscu podaje się zakres częstości przekroczeń poziomu dopuszczalnego (PD) przez stężenia 1-godzinne NO, występujące na rozważanym obszarze. |
11 |
Stężenia obserwowane w poprzednich 3 latach, jeżeli jest to dostępne: |
Informacje podaje się w postaci: "rok: wartość" (wartość = stężenie lub liczba przekroczeń). Pozycje dla kilku lat oddziela się średnikami. |
|
11.1 | rok i stężenia w µg/m3, jeżeli jest to właściwe, lub | L | |
11.2 |
rok i maksymalne ośmiogodzinne średnie stężenie CO w mg/m3, jeżeli jest to właściwe, lub |
L | |
11.3 |
rok i całkowita liczba przekroczeń wyrażona w stosunku do PD+MT, jeżeli jest to właściwe |
L | |
12 | Jeżeli przekroczenie zostało wykryte za pomocą pomiarów: | ||
12.1 |
kod punktu pomiarowego, w którym zarejestrowano przekroczenie |
L |
Kod krajowy i kod międzynarodowy punktu pomiarowego. Stosuje się te same kody co w rocznych ocenach jakości powietrza, o których mowa w art. 89 ustawy, i w systemie informatycznym, o którym mowa w § 3 ust. 3 rozporządzenia |
12.2 | współrzędne geograficzne punktu pomiarowego | L |
Szerokość N: dd°mm'ss,ss"; długość E: dd°mm'ss,ss" Współrzędne geograficzne punktu pomiarowego zgodne z wartościami podanymi w systemie informatycznym, o którym mowa w § 3 ust. 3 rozporządzenia. |
12.3 | typ punktu i typ obszaru | S |
Wybiera się jedną możliwość z listy typów obszaru: – obszar miejski, – obszar podmiejski, – obszar pozamiejski oraz jedną możliwość z listy możliwych typów punktu: – komunikacyjny, – w strefie oddziaływania przemysłu lub zakładu, – tło miejskie, – tło podmiejskie, – tło regionalne, – tło ponadregionalne, – typ nieokreślony. |
13 |
Jeżeli przekroczenie zostało wykryte za pomocą obliczeń modelowych: |
||
13.1 | lokalizacja obszaru przekroczeń | LS | |
13.2 | typ obszaru przekroczeń | S |
Do określenia typu obszaru przekroczeń stosuje się kody wykorzystane w rubryce "typ punktu i typ obszaru". Jeżeli na obszarze przekroczenia ustalonym za pomocą modelowania znajduje się więcej niż jeden typ punktu, to kolejne określenia oddziela się średnikami. |
14 |
Szacunkowy obszar [km2], na którym został przekroczony poziom dopuszczalny lub poziom docelowy w roku referencyjnym |
T |
Rubryka może zostać niewypełniona w przypadku punktu komunikacyjnego i w przypadku, gdy podstawą są obliczenia modelowe dotyczące obszaru, na którym ruch pojazdów jest intensywny. |
15 |
Szacunkowa długość drogi [km], na której stężenie przekroczyło poziom dopuszczalny lub poziom docelowy w roku referencyjnym |
T |
Podaje się tylko w przypadku przekroczeń zarejestrowanych w punktach komunikacyjnych (typu traffic) lub w przypadku modelowania na obszarach, na których jest intensywny ruch pojazdów. Określa ona całkowitą długość odcinków drogi, na której wystąpiło przekroczenie po jednej lub obu stronach drogi. |
16 |
Szacunkowa średnia liczba osób obecna na obszarze, na którym był przekroczony poziom dopuszczalny lub poziom docelowy w roku referencyjnym |
T | |
17 |
Szacowana wielkość obszarów ekosystemów (obszarów zielonych) narażonych na przekroczenia |
km2 | |
18 |
Szacunkowa średnia liczba wrażliwych grup ludności na obszarze, na którym został przekroczony poziom dopuszczalny lub poziom docelowy w roku referencyjnym |
T | |
19 | Infrastruktura związana z wrażliwymi grupami ludności |
Liczba ośrodków (instytucji), w których przebywają osoby wrażliwe, takich jak przedszkola, szkoły, opieka zdrowotna, szpitale, żłobki |
|
20 | Uwagi | NIE DOT. |
Tabela nr 3. Analiza przyczyn przekroczenia poziomu dopuszczalnego lub docelowego w roku
referencyjnym
Lp. | Zawartość | Kod łączenia1) |
Odpowiedź Uwagi i wyjaśnienia |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Kod sytuacji przekroczenia | S | Kod zdefiniowany w tabeli nr 2. |
2 | Szacunkowy poziom tła regionalnego: |
Regionalna wartość tła jest to szacowany poziom zanieczyszczeń, jaki może być wywołany na rozpatrywanym obszarze od źródła zlokalizowanego w odległości do 30 km od jego granicy. |
|
2.1 |
średnie roczne stężenia w µg/m3, jeżeli jest to właściwe, lub |
R | |
2.2 |
maksymalne ośmiogodzinne stężenia CO w mg/m3, jeżeli jest to właściwe, lub |
R | |
2.3 |
liczba dni w roku kalendarzowym, w których został przekroczony poziom docelowy O3, przekraczająca dopuszczalną częstość przekroczeń poziomu docelowego O3 ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi2), lub |
R | |
2.4 |
stężenie O3 w powietrzu przekraczające poziom docelowy ze względu na ochronę roślin wyrażone jako AOT403), lub |
R | |
2.5 |
całkowita liczba przekroczeń poziomu dopuszczalnego (PD) lub poziomu docelowego, jeżeli jest to właściwe |
R | |
3 | Szacunkowy poziom tła całkowitego: |
Wartość tła całkowitego jest to suma tła regionalnego oraz oddziaływania istotnych źródeł położonych w odległości ponad 30 km do granicy rozpatrywanego obszaru. |
|
3.1 |
średnie roczne stężenia w µg/m3, jeżeli jest to właściwe, lub |
R | |
3.2 |
maksymalne ośmiogodzinne stężenia CO w mg/m3, jeżeli właściwe, lub |
R | |
3.3 |
liczba dni w roku kalendarzowym, w których został przekroczony poziom docelowy O3, przekraczająca dopuszczalną częstość przekroczeń poziomu docelowego O3 ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi2), lub |
||
3.4 |
stężenie O3 w powietrzu przekraczające poziom docelowy ze względu na ochronę roślin wyrażone jako AOT403), lub |
||
3.5 |
całkowita liczba przekroczeń poziomu dopuszczalnego (PD) lub poziomu docelowego, jeżeli jest to właściwe |
R | |
4 |
Wskazanie stopnia, w jakim lokalne źródła przyczyniają się do przekroczenia poziomu dopuszczalnego lub poziomu docelowego: |
Wkład źródeł lokalnych wyraża się w numeracji ciągłej, używając: "1" dla źródła mającego najistotniejszy udział w stężeniu, "2" dla drugiego co do istotności źródła. W przypadku wystąpienia więcej niż dwóch źródeł należy w podobny sposób oznaczyć kolejne źródła. Źródła, które nie mają znaczącego wkładu, oznaczane są znakiem "-". |
4.1 | ruch pojazdów samochodowych | S | |
4.2 |
przemysł, w tym wytwarzanie energii cieplnej i elektrycznej |
S | |
4.3 | rolnictwo | S | |
4.4 |
źródła związane z handlem i mieszkalnictwem |
S | W tym indywidualne ogrzewanie budynków i małe kotłownie. |
4.5 | źródła naturalne | S | |
4.6 | żegluga | S | |
4.7 | terenowe maszyny jezdne | S | |
4.8 | inne | S |
Jeżeli wkład "innych" źródeł został uznany za znaczący, typ(y) źródła(-deł) określa się w pozycji "Uwagi" (lp. 8). |
5 |
Odnośnik do inwentaryzacji emisji wykorzystywanej podczas analiz |
LS | |
6 |
Wyjątkowe warunki klimatyczne lub meteorologiczne |
S |
Wstawia się symbol "+", jeżeli lokalne warunki klimatyczne są wyjątkowe, specyficzne dla obszaru przekroczeń i mają wpływ na zanieczyszczenie powietrza. |
7 | Wyjątkowa lokalna topografia | S |
Wstawia się symbol "+", jeżeli lokalne warunki topograficzne są wyjątkowe, specyficzne dla obszaru przekroczeń i mają wpływ na zanieczyszczenie powietrza. |
8 | Uwagi | NIE DOT. |
Tabela nr 4. Ocena – poziom bazowy i prognozowany4)
Prognozowany poziom bazowy – poziom zanieczyszczeń, jaki byłby w roku 2013 lub w roku 20155) – w roku
zakończenia realizacji POP – gdyby nie podejmowano żadnych dodatkowych działań poza tymi, których podjęcie
wynika z obowiązujących przepisów
Lp. | Zawartość | Kod łączenia1) |
Odpowiedź Uwagi i wyjaśnienia |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Kod sytuacji przekroczenia | S | Kod zdefiniowany w tabeli nr 2. |
2 |
Krótki opis scenariusza emisji użytego do oszacowania poziomu bazowego: |
||
2.1 | źródła tworzące regionalną wartość tła | S | Zgodnie z definicją tła podaną w tabeli nr 3. |
2.2 |
źródła regionalne tworzące wartość tła całkowitego, ale nietworzące regionalnej wartości tła |
S | Zgodnie z definicją tła podaną w tabeli nr 3. |
2.3 | źródła lokalne, o ile mają znaczący wkład | S | |
3 |
Oczekiwane wartości poziomu bazowego stężeń w pierwszym roku po zakończeniu realizacji POP w sytuacji niepodjęcia realizacji POP: |
Prognozowany poziom bazowy – poziom zanieczyszczeń, jaki byłby w roku zakończenia realizacji POP, w sytuacji gdyby nie podjęto żadnych dodatkowych działań poza tymi, których konieczność podjęcia wynika z istniejących przepisów – bez podejmowania dodatkowych działań naprawczych, których podjęcie wynika z POP. |
3.1 | poziom regionalnego tła bazowego: | Zgodnie z definicją tła podaną w tabeli nr 3. | |
3.1.1 |
średnie roczne stężenia w µg/m3, jeżeli jest to właściwe, lub |
R | |
3.1.2 |
maksymalne ośmiogodzinne stężenia CO w mg/m3, jeżeli jest to właściwe |
R | |
3.1.3 |
liczba dni, w których został przekroczony poziom docelowy O3 w roku kalendarzowym, przekraczająca dopuszczalną częstość przekroczeń poziomu docelowego O3 ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi2), lub |
R | |
3.1.4 |
stężenie O3 w powietrzu przekraczające poziom docelowy ze względu na ochronę roślin wyrażone jako AOT403), lub |
R | |
3.1.5 |
całkowita liczba przekroczeń poziomu dopuszczalnego (PD) lub poziomu docelowego, jeżeli jest to właściwe |
R | |
3.2 | poziom całkowitego tła bazowego: | Zgodnie z definicją tła podaną w tabeli nr 3. | |
3.2.1 |
średnie roczne stężenia w µg/m3, jeżeli jest to właściwe, lub |
R | |
3.2.2 |
maksymalne ośmiogodzinne stężenia CO w mg/m3, jeżeli jest to właściwe |
R | |
3.2.3 |
liczba dni w roku kalendarzowym, w których został przekroczony poziom docelowy O3, przekraczająca dopuszczalną częstość przekroczeń poziomu docelowego O3 ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi, lub |
R | |
3.2.4 |
stężenie O3 w powietrzu przekraczające poziom docelowy ze względu na ochronę roślin wyrażone jako AOT40, lub |
R | |
3.2.5 |
całkowita liczba przekroczeń poziomu dopuszczalnego (PD) lub poziomu docelowego, jeżeli jest to właściwe |
R | |
3.3 |
prognozowana wartość bazowa w miejscu przekroczenia: |
||
3.3.1 |
średnie roczne stężenia w µg/m3, jeżeli jest to właściwe, lub |
R | |
3.3.2 |
maksymalne ośmiogodzinne stężenia CO w mg/m3, jeżeli właściwe |
R | |
3.3.3 |
liczba dni w roku kalendarzowym , w których został przekroczony poziom docelowy O3, przekraczająca dopuszczalną częstość przekroczeń poziomu docelowego O3 ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi, lub |
R | |
3.3.4 |
stężenie O3 w powietrzu przekraczające poziom docelowy ze względu na ochronę roślin wyrażone jako AOT40, lub |
R | |
3.3.5 |
całkowita liczba przekroczeń poziomu dopuszczalnego (PD) lub poziomu docelowego, jeżeli jest to właściwe |
R | |
4 |
Oczekiwane wartości poziomu bazowego stężeń w roku 20135) lub w roku 2015 (2013 r. dla As, Ni, Cd, B(a)P; 2015 r. dla PM2,5): |
Prognozowany poziom bazowy – poziom zanieczyszczeń, jaki byłby w danym roku, gdyby nie podjęto żadnych dodatkowych działań poza tymi, których podjęcie wynika z istniejących przepisów – bez podejmowania dodatkowych działań naprawczych, których podjęcie wynika z POP. |
|
4.1 |
poziom regionalnego tła bazowego w roku 20135) lub 2015: |
Zgodnie z definicją tła podaną w tabeli nr 3. | |
4.1.1 |
średnie roczne stężenia w µg/m3, jeżeli jest to właściwe, lub |
R | |
4.1.2 |
maksymalne ośmiogodzinne stężenia CO w mg/m3, jeżeli jest to właściwe |
R |
4.1.3 |
liczba dni w roku kalendarzowym, w których został przekroczony poziom docelowy O3, przekraczająca dopuszczalną częstość przekroczeń poziomu docelowego O3 ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi2), lub |
R | |
4.1.4 |
stężenie O3 w powietrzu przekraczające poziom docelowy ze względu na ochronę roślin wyrażone jako AOT403), lub |
R | |
4.1.5 |
całkowita liczba przekroczeń poziomu dopuszczalnego (PD) lub poziomu docelowego, jeżeli jest to właściwe |
R | |
4.2 |
poziom całkowitego tła bazowego w roku 20135) lub 2015: |
Zgodnie z definicją tła podaną w tabeli nr 3. | |
4.2.1 |
średnie roczne stężenia w µg/m3, jeżeli jest to właściwe, lub |
R | |
4.2.2 |
maksymalne ośmiogodzinne stężenia CO w mg/m3, jeżeli jest to właściwe |
R | |
4.2.3 |
liczba dni w roku kalendarzowym, w których został przekroczony poziom docelowy O3, przekraczająca dopuszczalną częstość przekroczeń poziomu docelowego O3 ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi, lub |
R | |
4.2.4 |
stężenie O3 w powietrzu przekraczające poziom docelowy ze względu na ochronę roślin wyrażone jako AOT40, lub |
R | |
4.2.5 |
całkowita liczba przekroczeń poziomu dopuszczalnego (PD) lub poziomu docelowego, jeżeli jest to właściwe |
R | |
4.3 |
prognozowana wartość bazowa w miejscu przekroczenia w roku 20135), lub 2015: |
||
4.3.1 |
średnie roczne stężenia w µg/m3, jeżeli jest to właściwe, lub |
R | |
4.3.2 |
maksymalne ośmiogodzinne stężenia CO w mg/m3, jeżeli jest to właściwe |
R | |
4.3.3 |
liczba dni w roku kalendarzowym, w których został przekroczony poziom docelowy O3, przekraczająca dopuszczalną częstość przekroczeń poziomu docelowego O3 ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi, lub |
R | |
4.3.4 |
stężenie O3 w powietrzu przekraczające poziom docelowy ze względu na ochronę roślin wyrażone jako AOT40, lub |
R | |
4.3.5 |
całkowita liczba przekroczeń poziomu dopuszczalnego (PD) lub poziomu docelowego, jeżeli jest to właściwe |
R | |
5 |
Czy potrzebne są jakieś środki inne niż przewidziane istniejącymi przepisami prawa w celu osiągnięcia poziomu dopuszczalnego lub poziomu docelowego w uzgodnionym terminie? |
S | Wpisuje się odpowiedź "tak" lub "nie". |
6 | Uwagi | NIE DOT. |
Tabela nr 5. Informacje na temat dodatkowych działań naprawczych w odniesieniu do działań
wymaganych przez przepisy6), 8)
Lp. | Zawartość | Kod łączenia1) |
Odpowiedź Uwagi i wyjaśnienia |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Kod sytuacji przekroczenia | S | |
2 | Kody działań naprawczych | S |
Opis działań naprawczych wraz z przydzielonymi im kodami przedstawia się w tabeli nr 7. |
3 | Przewidywany harmonogram wdrożenia | L |
Podaje się harmonogram rzeczowo-czasowy: najważniejsze działania i terminy ich realizacji (datę lub okres wyrażony jako "mm/rr"). Poszczególne pozycje oddziela się średnikami. |
4 | Wskaźnik(i) monitorowania postępu | S |
Na przykład poziom zanieczyszczenia powietrza w danym roku; inne wskaźniki specyficzne dla planowanych działań naprawczych. |
5 |
Szacunkowa ilość przydzielonych funduszy (lata, w euro) |
T |
Przydzielone fundusze odnoszą się wyłącznie do funduszy publicznych. |
6 |
Szacunkowa wysokość całkowita kosztów (w euro) |
T |
Szacunkowa wysokość całkowita kosztów obejmuje także koszty poniesione przez obciążony(-ne) sektor(y). |
7 |
Szacunkowy poziom zanieczyszczenia powietrza w ostatnim roku obowiązywania programu |
R | |
8 | Uwagi | NIE DOT. |
Tabela nr 6. Działania naprawcze możliwe do zastosowania, które jeszcze nie zostały podjęte, oraz
działania długoterminowe - niewynikające z przepisów8)
Lp. | Zawartość | Kod łączenia1) |
Odpowiedź Uwagi i wyjaśnienia |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Kod sytuacji przekroczenia | S | |
2 |
Kody działań naprawczych możliwych do zastosowania, które jeszcze nie zostały podjęte |
LS |
Opis działań naprawczych wraz z przydzielonymi im kodami przedstawia się w tabeli nr 7. Jeżeli określa się więcej niż jedno działanie naprawcze – kod każdego działania oddziela się średnikiem. |
3 |
Dla działań naprawczych, które jeszcze nie zostały podjęte: |
||
3.1 |
szczebel administracyjny, na którym można podjąć działanie naprawcze |
LS |
Do określania szczebla administracyjnego, na którym podejmuje się dane działanie, stosuje się następujące kody: A: lokalny; B: regionalny; C: krajowy; D: Unia Europejska; E: międzynarodowy, poza Unią Europejską. Jeśli jest więcej niż jeden kod - każdy kod oddziela się średnikiem. |
3.2 | przyczyna niepodjęcia działania naprawczego | LS |
4 | Kody działań naprawczych długoterminowych | LS |
Opis działań naprawczych wraz z przydzielonymi im kodami przedstawia się w tabeli nr 7. Jeżeli określa się więcej niż jedno działanie naprawcze, ich kody oddziela się średnikami. |
5 | Uwagi | NIE DOT. |
Tabela nr 7. Zestawienie działań naprawczych7), 8)
Lp. | Zawartość | Kod łączenia1) | Odpowiedź |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Kod działania naprawczego | S | Każde działanie naprawcze otrzymuje własny kod |
2 | Tytuł | S | |
3 | Opis | S |
Opis działania naprawczego przekazuje się w formie tekstu o długości od 100 do 200 słów. |
4 | Szczebel administracyjny, na którym można podjąć działanie naprawcze | LS |
Do określania poziomu administracyjnego, na którym można podjąć dane działanie naprawcze, stosuje się następujące kody: A: lokalny (powiat lub gmina); B: regionalny (województwo); C: krajowy. Jeżeli jest więcej niż jeden kod - każdy kod oddziela się średnikiem. |
5 | Rodzaj środka | LS |
Do określania rodzaju środka stosuje się następujące kody: A: gospodarczy lub fiskalny; B: techniczny; C: oświatowy lub informacyjny; D: inny. Jeżeli jest więcej niż jeden kod - każdy kod oddziela się średnikiem. Jeżeli zostanie zastosowany kod "inne", objaśnia się go w pozycji "Uwagi". |
6 | Czy środek ma charakter regulacyjny? | Wpisuje się odpowiedź "tak" lub "nie". | |
7 | Skala czasowa osiągnięcia redukcji stężeń | LS |
Stosuje się następujące kody określające skalę czasową działań naprawczych: A: krótkoterminowe; B: średniookresowe (około roku); C: długoterminowe. Jeżeli jest więcej niż jeden kod - każdy kod oddziela się średnikiem. |
8 | Kategoria źródeł emisji, której dotyczy działanie naprawcze | LS |
Do określania kategorii źródeł emisji, której dotyczy działanie naprawcze, stosuje się następujące kody: A: transport; B: przemysł, w tym wytwarzanie ciepła i energii elektrycznej; C: rolnictwo; D: źródła związane z handlem i mieszkalnictwem; E: inne. Jeśli jest więcej niż jeden kod - każdy kod oddziela się średnikiem. Jeżeli zostanie zastosowany kod "inne", objaśnia się go w pozycji "Uwagi". |
9 |
Skala przestrzenna położenia źródeł emisji poddanych działaniu |
LS |
Podaje się promień okręgu opisującego obszar, na którym leżą źródła emisji uwzględnione w działaniach naprawczych. |
10 | Uwagi |
Objaśnienia:
Wypełnia się cały zestaw tabel dla każdego programu ochrony powietrza, który został wykonany ze względu
na przekroczenie poziomu dopuszczalnego lub poziomu dopuszczalnego powiększonego o margines tolerancji
dla dwutlenku siarki, dwutlenku azotu, pyłu zawieszonego PM10, pyłu zawieszonego PM2,5, ołowiu, tlenku węgla,
benzenu lub poziomu docelowego dla arsenu, kadmu, niklu, benzo(a)pirenu w PM10 i ozonu – odpowiednio
do stwierdzonej sytuacji przekroczenia.
1) W tabelach 2–7 są stosowane kody oznaczające, czy i w jaki sposób wymagane informacje grupuje się (łączy),
jeżeli dotyczą tej samej sytuacji przekroczenia. Opis przewidzianych możliwości łączenia informacji i przypisane im
kody podano w tabeli. Zamieszczone w tabelach nr 2–7 kody wskazują, w jaki sposób wprowadza się wymagane
informacje - pojedynczo, listę, zakres, sumę:
Kod połączenia | Znaczenie kodu połączenia |
NIE DOT. | nie stosuje się |
S |
pojedynczy opis (nie lista, zakres czy suma) odnoszący się do wszystkich lokalizacji, które zostały połączone |
L | lista (1) wszystkich pozycji dotyczących lokalizacji (sytuacji) |
LS | lista (1) wszystkich pozycji dotyczących lokalizacji (sytuacji) lub jeden opis |
R | zakres pozycji dla różnych lokalizacji: wartość minimalna – wartość maksymalna |
T | suma końcowa wszystkich pozycji dotyczących lokalizacji (sytuacji) |
(1) We wszystkich wyszczególnieniach elementy listy wymienia się w tej samej kolejności. Pozycje dla poszczególnych lokalizacji oddziela się podwójnym ukośnikiem "//". |
2) Poziom docelowy ozonu ze względu na ochronę zdrowia ludzi i dopuszczalna częstość jego przekroczeń są
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 86 ust. 1 i 2 ustawy.
3) Poziom docelowy ozonu ze względu na ochronę roślin wyrażony jako wartość AOT40 jest określony
w przepisach wydanych na podstawie art. 86 ust. 1 i 2 ustawy.
4) Tabelę nr 4 wypełnia się w odniesieniu do zanieczyszczeń, poziomów dopuszczalnych i poziomów
docelowych, w przypadku których w roku referencyjnym wystąpiło przekroczenie poziomu dopuszczalnego
powiększonego o margines tolerancji lub poziomu docelowego.
5) 2013 r. – jeżeli program dotyczy As, Cd, Ni i B(a)P, 2015 r. – jeżeli program dotyczy pyłu zawieszonego
PM2,5.
6) Tabelę nr 5 wypełnia się tylko wtedy, gdy analiza wymagana w tabeli nr 4 wykazała, że nie należy się
spodziewać, że poziomy dopuszczalne lub poziomy docelowe zostaną osiągnięte za pomocą środków i działań
przewidzianych przez obowiązujące przepisy - bez dodatkowych działań naprawczych.
7) Tabelę nr 7 wypełnia się w odniesieniu do działań naprawczych, wymienionych w tabeli nr 5 lub nr 6.
W przypadku określenia więcej niż jednego działania – każde działanie opisane jest w odrębnej tabeli nr 7.
8) W przypadku programów ochrony powietrza dla poziomów docelowych, jeżeli nie można osiągnąć tych
poziomów za pomocą ekonomicznie uzasadnionych działań technicznych i technologicznych, tabele nr 5–7
mogą pozostać częściowo niewypełnione poza polami dotyczącymi szacunkowych kosztów osiągnięcia
poziomów docelowych, potrzebnego czasu oraz działań naprawczych.
OCHRONY POWIETRZA ORAZ PLANU DZIAŁAŃ KRÓTKOTERMINOWYCH
Tabela nr 1. Sprawozdanie z realizacji programu ochrony powietrza
Informacje ogólne na temat sprawozdania z realizacji programu ochrony powietrza | ||
1 | 2 | 3 |
Lp. | Zawartość | Opis |
1 | Rok referencyjny | |
2 | Województwo | |
3 | Strefa | |
4 | Nazwa urzędu marszałkowskiego | |
5 |
Adres pocztowy urzędu marszałkowskiego |
|
6 |
Nazwisko osoby (osób) do kontaktu |
|
7 |
Numer służbowego telefonu osoby(osób) do kontaktu |
|
8 |
Numer służbowego faksu osoby (osób) do kontaktu |
|
9 |
Służbowy adres e-mail osoby (osób) do kontaktu |
|
10 | Uwagi | |
Zestawienie działań naprawczych | ||
Lp. | Zawartość | Odpowiedź |
1 | Kod działania naprawczego | |
2 | Tytuł | |
3 | Kod sytuacji przekroczenia | |
4 | Opis | Opis działania naprawczego przekazuje się w formie tekstu o długości od 100 do 200 słów. |
5 | Nazwa i kod strefy | |
6 | Obszar |
Obszar strefy, na którym podjęto działanie naprawcze (opis i opracowanie graficzne – mapa, wyznaczenie obszaru, na którym leżą źródła emisji uwzględnione w działaniach naprawczych). |
7 | Termin zastosowania | Data rozpoczęcia i zakończenia. |
8 |
Skala czasowa osiągnięcia redukcji stężenia |
Stosuje się następujące kody określające skalę czasową działań naprawczych: A: krótkoterminowe; B: średniookresowe (około roku); C: długoterminowe. Jeżeli jest więcej niż jeden kod - każdy kod oddziela się średnikiem. |
9 |
Kategoria źródeł emisji, której dotyczy działanie naprawcze |
Do określania kategorii źródeł emisji, której dotyczy działanie naprawcze, stosuje się następujące kody: |
A: transport; B: przemysł, w tym wytwarzanie ciepła i energii elektrycznej; C: rolnictwo; D: źródła związane z handlem i mieszkalnictwem; E: inne. Jeżeli jest więcej niż jeden kod - każdy kod oddziela się średnikiem. Jeżeli zostanie zastosowany kod "inne", objaśnia się go w pozycji "Uwagi". |
||
10 |
Wskaźnik(i) monitorowania postępu |
Na przykład poziom zanieczyszczenia powietrza w danym roku; inne wskaźniki specyficzne dla planowanych działań naprawczych. |
11 |
Szacunkowa wysokość całkowita kosztów (w euro) |
|
12 |
Szacunkowy poziom zanieczyszczenia powietrza w kolejnych latach obowiązywania programu |
|
13 | Uwagi |
Tabela nr 2. Sprawozdanie z realizacji planu działań krótkoterminowych
1. Ogólne | |
Proszę podać link do internetowej strony, na której został zamieszczony plan działań krótkoterminowych |
|
1a. Czy były przekroczenia poziomów alarmowych (AT) i / lub istotne przekroczenia poziomów dopuszczalnych lub docelowych (LV/TV) w ciągu ostatnich trzech lat?* |
Tak, AT Tak, LV/TV Tak, obydwa Nie |
Jeśli tak, proszę podać szczegóły | |
1b. Czy zidentyfikowano zagrożenia przekroczenia poziomów alarmowych (AT) i / lub istotne przekroczenia poziomów dopuszczalnych lub docelowych (LV / TV) w ciągu ostatnich pięciu lat?* |
Tak, AT Tak, LV/TV Tak, obydwa Nie |
Jeśli tak, proszę podać szczegóły | |
1c. Prawdopodobny wpływ realizowanego planu działań krótkoterminowych na poziomy zanieczyszczeń. Proszę podać informacje na temat źródła emisji, analizy podziału źródeł emisji i odpowiedniego odniesienia przestrzennego oraz odnieść się do wyboru środków. | |
2. Środki krótkoterminowe: rodzaje i sektory | |
Uwagi wstępne: Dyrektywa określa cele działań i zawiera przykłady sektorów, których mają dotyczyć plany działań krótkoterminowych | |
2a. Czy plan działań krótkoterminowych ma w szczególności na celu: | |
Zmniejszenie emisji* |
Tak Nie |
Jeśli tak, proszę podać szczegóły | |
Skrócenie czasu trwania przekroczenia* |
Tak Nie |
Jeśli tak, proszę podać szczegóły | |
Ograniczenie narażenia* |
Tak Nie |
Jeśli tak, proszę podać szczegóły | |
2b. Jakie rodzaje środków: | |
Edukacja/Informacja* |
Tak Nie |
Jeśli tak, proszę podać szczegóły | |
Techniczne* |
Tak Nie |
Jeśli tak, proszę podać szczegóły | |
Ekonomiczne/Finansowe* |
Tak Nie |
Jeśli tak, proszę podać szczegóły | |
Szczególnej ochrony wrażliwych grup ludności* |
Tak Nie |
Jeśli tak, proszę podać szczegóły | |
2c. Działania krótkoterminowe mogą być zintegrowane z programami ochrony powietrza. Proszę podać szczegóły tych działań krótkoterminowych. Działaniami krótkoterminowymi określonymi w programie ochrony powietrza będą środki, które są skuteczne w sytuacji, gdy istnieje ryzyko wystąpienia wysokiego stężenia zanieczyszczeń (np. zmniejszenie ograniczenia prędkości w okresach wysokich emisji / wysoki poziom stężeń w powietrzu). |
Plan działań krótkoterminowych |
Program ochrony powietrza | ||
Ruch pojazdów silnikowych* |
Tak Nie |
Tak Nie |
|
Jeśli tak, proszę podać szczegóły, w tym oczekiwane skutki | |||
Roboty budowlane* |
Tak Nie |
Tak Nie |
|
Jeśli tak, proszę podać szczegóły, w tym oczekiwane skutki | |||
Statki cumujące* |
Tak Nie |
Tak Nie |
|
Jeśli tak, proszę podać szczegóły, w tym oczekiwane skutki | |||
Przemysł* |
Tak Nie |
Tak Nie |
|
Jeśli tak, proszę podać szczegóły, w tym oczekiwane skutki | |||
Ogrzewanie w sektorze komunalno - bytowym* |
Tak Nie |
Tak Nie |
|
Jeśli tak, proszę podać szczegóły, w tym oczekiwane skutki | |||
Inne* |
Tak Nie |
Tak Nie |
|
Jeśli tak, proszę podać szczegóły, w tym oczekiwane skutki | |||
3. Plany działań krótkoterminowych: wdrożenie | |||
3a. Proszę opisać wszystkie aspekty wdrażania planu oraz dodać swoje uwagi i doświadczenia | |||
3b. Czy plan działań krótkoterminowych został rozpoczęty* |
Tak Nie |
||
Jeśli tak, to jak często, w jakich sytuacjach? Proszę opisać | |||
3c. Proszę opisać procesy monitorowania i oceny | |||
4. Plany działań krótkoterminowych: udostępnienie informacji do publicznej wiadomości | |||
4a. Czy informacje dotyczące planu były podawane do publicznej wiadomości* |
Tak Internet Radio Telewizja Inne Nie |
||
Link do strony internetowej, na której została zamieszczona informacja | |||
4b. Proszę opisać ogólną strategię udostępniania informacji , w tym wszystkich zainteresowanych stron | |||
5. Plany działań krótkoterminowych: wpływ | |||
5a. Proszę podać informację na temat wpływu i skuteczności podjętych środków przez cel i sektor (patrz pkt 2a i 2b) | |||
5b. Jakie działania zostały uznane za najbardziej skuteczne? Proszę opisać i wyjaśnić dlaczego | |||
5c. Proszę podać linki do raportów i / lub odniesienia. | |||
6. Plany działań krótkoterminowych oraz programy ochrony powietrza | |||
Uwagi wstępne: W przypadku gdy poziomy dopuszczalne są przekroczone, krótkoterminowe środki mogą również zostać uwzględnione w programach ochrony powietrza. Integracja jakości powietrza i planów działań krótkoterminowych jest bardzo ważna. | |||
6a. Czy w programie ochrony powietrza zawarto krótkoterminowe środki w celu zmniejszenia, skrócenia czasu trwania przekroczeń lub zminimalizowania ryzyka?* |
Tak Nie |
||
6b. Jeśli tak, to dodaj komentarz na temat doświadczeń i poglądów, czy plany działań krótkoterminowych i programy ochrony powietrza wzajemnie się uzupełniają, czy też są rozbieżne? Jakie aspekty ogólnej strategii jakości powietrza są wspierane przez plan działań krótkoterminowych? | |||
6c. Jeśli nie ma oddzielnego planu działań krótkoterminowych, to czy uważasz, że wystąpiłyby dodatkowe korzyści, gdyby taki plan był opracowany? | |||
7. Pozostałe problemy | |||
Proszę podać pozostałe uwagi, które nie zostały poruszone powyżej |
* Należy zakreślić prawidłową odpowiedź.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2012.1034 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Zakres i sposób przekazywania informacji dotyczących zanieczyszczenia powietrza. |
Data aktu: | 10/09/2012 |
Data ogłoszenia: | 18/09/2012 |
Data wejścia w życie: | 03/10/2012, 01/11/2013 |