Wyposażenie statków w urządzenia Systemu Identyfikacji i Śledzenia Dalekiego Zasięgu (LRIT).

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)
z dnia 28 lutego 2012 r.
w sprawie wyposażenia statków w urządzenia Systemu Identyfikacji i Śledzenia Dalekiego Zasięgu (LRIT)2)

Na podstawie art. 16 ust. 4 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
kategorie statków zwolnionych z obowiązku wyposażenia w urządzenia Systemu Identyfikacji i Śledzenia Dalekiego Zasięgu (LRIT);
2)
warunki przekazywania danych z urządzeń systemu LRIT do Centrum Danych LRIT.
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
obszar morza A1 - obszar morza, o którym mowa w Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonej w Londynie dnia 1 listopada 1974 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 318 i 319, z 1986 r. Nr 35, poz. 177 oraz z 2005 r. Nr 120, poz. 1016) wraz z Protokołem z 1978 r. dotyczącym Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 320 i 321), i z Protokołem z 1988 r. dotyczącym Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonym w Londynie dnia 11 listopada 1988 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 191, poz. 1173), zwanej dalej "Konwencją SOLAS";
2)
Europejskie Centrum Danych LRIT - Centrum Danych LRIT utworzone dla potrzeb państw członkowskich Unii Europejskiej, Królestwa Norwegii i Islandii;
3)
Koordynator SafeSeaNet - Krajowego Koordynatora Narodowego Systemu Monitorowania Ruchu Statków i Przekazywania Informacji, o którym mowa w art. 92 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim.
§  3.
Zwalnia się od obowiązku wyposażania w urządzenia systemu LRIT następujące kategorie statków:
1)
statki inne niż pasażerskie, o pojemności brutto poniżej 300;
2)
statki, które odbywają podróże wyłącznie w obszarze morza A1 i są wyposażone w urządzenie Systemu Automatycznej Identyfikacji (AIS).
§  4.
1.
Warunkiem przekazywania danych z systemu LRIT do Europejskiego Centrum Danych LRIT jest:
1)
spełnianie przez statkowe urządzenie systemu LRIT wymagań prawidła 19-1 rozdziału V Konwencji SOLAS;
2)
przeprowadzenie testu zgodności statkowego urządzenia systemu LRIT z wymaganiami IMO przez uznanego przez właściwego dyrektora urzędu morskiego dostawcę usług aplikacyjnych LRIT;
3)
posiadanie sprawozdania z przeprowadzonego testu zgodności statkowego urządzenia systemu LRIT z wymaganiami IMO wystawionego w imieniu Rządu Rzeczypospolitej Polskiej przez uznanego dostawcę usług aplikacyjnych LRIT;
4)
niezwłoczne przekazanie przez uznanego dostawcę usług aplikacyjnych LRIT kopii sprawozdania, o którym mowa w pkt 3, dyrektorowi urzędu morskiego właściwego dla portu macierzystego statku;
5)
niezwłoczne przekazanie przez dyrektora urzędu morskiego otrzymanej kopii sprawozdania, o którym mowa w pkt 3, za pośrednictwem Koordynatora SafeSeaNet, do Europejskiego Centrum Danych LRIT.
2.
Uznanym dostawcą usług aplikacyjnych LRIT jest podmiot gospodarczy, posiadający uznanie dyrektora urzędu morskiego, świadczący usługi w zakresie inspekcji i konserwacji urządzeń radiokomunikacyjnych instalowanych na statkach morskich o polskiej przynależności, wymaganych rozdziałem IV Konwencji SOLAS, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 17 ust. 7 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim.
§  5.
1.
Statki przekazują automatycznie, w przedziałach czasu zgodnych z wymaganiami IMO3), za pomocą statkowych urządzeń systemu LRIT, do Europejskiego Centrum Danych LRIT raport zawierający następujące informacje:
1)
numer identyfikacyjny statkowego urządzenia systemu LRIT;
2)
pozycję statku;
3)
datę i czas określenia pozycji statku.
2.
Statki przechodzące naprawy i remonty stoczniowe lub czasowo wyłączone z eksploatacji, mogą ograniczyć częstotliwość przekazywania do Centrum Danych LRIT informacji, o których mowa w ust. 1, do jednego raportu na 24 godziny lub czasowo zawiesić przekazywanie raportów.
3.
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, kapitan statku o polskiej przynależności niezwłocznie:
1)
występuje z wnioskiem o ograniczenie częstotliwości lub czasowe zawieszenie przekazywania raportu, o którym mowa w ust. 1, do dyrektora urzędu morskiego właściwego dla portu macierzystego statku,
2)
informuje właściwe władze państwa-strony Konwencji SOLAS, na którego wodach statek się znajduje, oraz
3)
dokonuje odpowiedniego zapisu w dzienniku pokładowym z podaniem przyczyny i czasu, w którym częstotliwość przekazywania raportu, o którym mowa w ust. 1, będzie ograniczona lub przekazywanie raportu zostanie czasowo zawieszone.
4.
Dyrektor urzędu morskiego, po sprawdzeniu, czy statek spełnia warunki, o których mowa w ust. 2, wydaje zgodę na ograniczenie częstotliwości lub czasowe zawieszenie przekazywania raportów przekazywanych przez statek oraz niezwłocznie informuje o tym fakcie, za pośrednictwem Koordynatora SafeSeaNet, Europejskie Centrum Danych LRIT.
5.
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, kapitan statku o obcej przynależności za pośrednictwem służby VTS informuje o ograniczeniu częstotliwości lub czasowym zawieszeniu przekazywania raportu, o którym mowa w ust. 1, dyrektora urzędu morskiego właściwego ze względu na położenie portu, w którym statek się znajduje.
§  6.
1.
W przypadku zmiany przez statek przynależności z obcej na polską armator statku niezwłocznie:
1)
informuje o tym fakcie dyrektora urzędu morskiego właściwego dla nowego portu macierzystego statku, podając w szczególności:
a)
nazwę statku,
b)
numer IMO,
c)
sygnał rozpoznawczy,
d)
numer identyfikacyjny MMSI,
e)
datę wpisu statku do polskiego rejestru okrętowego,
f)
nazwę poprzedniego rejestru;
2)
zgłasza się do uznanego dostawcy usług aplikacyjnych LRIT w celu zapewnienia spełnienia warunków, o których mowa w § 4 ust. 1.
2.
W przypadku zmiany przez statek przynależności z polskiej na obcą dotychczasowy armator statku niezwłocznie informuje o tym fakcie dyrektora urzędu morskiego właściwego dla portu macierzystego statku, przekazując informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a i b, oraz o dacie wykreślenia statku z polskiego rejestru okrętowego.
3.
Dyrektor urzędu morskiego po otrzymaniu informacji, o których mowa w ust. 1 i 2, niezwłocznie przekazuje je, za pośrednictwem Koordynatora SafeSeaNet, do Europejskiego Centrum Danych LRIT.
4.
Dyrektor urzędu morskiego, za pośrednictwem Koordynatora SafeSeaNet, niezwłocznie informuje Europejskie Centrum Danych LRIT o wszelkich zmianach dotyczących informacji przekazywanych zgodnie z ust. 1 i 2.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.4)
______

1) Minister Transportu. Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494).

2) Przepisy niniejszego rozporządzenia dokonują w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/17/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. zmieniającej dyrektywę 2002/59/WE ustanawiającą wspólnotowy system monitorowania i informacji o ruchu statków (Dz. U. UE L 131 z 28.05.2009, str. 101).

3) Wymagania zawarte w rezolucji MSC.263(84) z dnia 16 maja 2008 r. w sprawie skorygowanych standardów technicznych i wymagań funkcjonalnych dotyczących identyfikacji i śledzenia dalekiego zasięgu (Dz. Urz. MI z 2010 r. Nr 4. poz. 13).

4) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 21 października 2010 r. w sprawie wyposażania statków w System Identyfikacji i Śledzenia Dalekiego Zasięgu (Dz. U. Nr 207, poz. 1368), które zgodnie z art. 149 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2012.241

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wyposażenie statków w urządzenia Systemu Identyfikacji i Śledzenia Dalekiego Zasięgu (LRIT).
Data aktu: 28/02/2012
Data ogłoszenia: 05/03/2012
Data wejścia w życie: 20/03/2012