1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494).
2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża postanowienia dyrektywy Rady 95/50/WE z dnia 6 października 1995 r. w sprawie ujednoliconych procedur kontroli drogowego transportu towarów niebezpiecznych (Dz. Urz. UE L 249 z 17.10.1995, str. 35; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 2, str. 282).
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2005 r. w sprawie formularza listy kontrolnej (Dz. U. Nr 201, poz. 1667), które na podstawie art. 133 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 227, poz. 1367 i Nr 244, poz. 1454) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
WZÓR FORMULARZA LISTY KONTROLNEJ W PRZEWOZIE DROGOWYM TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH
Organ kontrolujący | ||||||||||||
LISTA KONTROLNA | ||||||||||||
w przewozie drogowym towarów niebezpiecznych | ||||||||||||
1. | Miejsce kontroli: | 2. Data: | 3. Godzina: | |||||||||
4. | Numer rejestracyjny/kraj rejestracji pojazdu samochodowego: | |||||||||||
5. | Numer rejestracyjny/kraj rejestracji pojazdu przyczepy: | |||||||||||
6. | Imię i nazwisko lub nazwa przedsiębiorcy lub innego podmiotu wykonującego przewóz / adres: | |||||||||||
7. | Imię i nazwisko kierowcy i innych członków załogi pojazdu: | |||||||||||
8. | Imię i nazwisko lub nazwa nadawcy, adres, miejsce załadunku: | |||||||||||
9. | Imię i nazwisko lub nazwa odbiorcy, adres, miejsce rozładunku: | |||||||||||
10. | Sposób przewozu | w sztukach przesyłki | w cysternie | luzem | ||||||||
11. |
Towary niebezpieczne pakowane są w ilościach ograniczonych, określonych pod 3.4 ADR |
|||||||||||
tak | nie | nie dotyczy | ||||||||||
Ilość towarów pakowanych w ilościach ograniczonych, zgodnie z przepisami działu 3.4 ADR: | ||||||||||||
do 8 ton brutto w jednostce transportowej lub kontenerze | ||||||||||||
powyżej 8 ton brutto w jednostce transportowej lub kontenerze | ||||||||||||
Towary niebezpieczne pakowane są w ilościach wyłączonych, określonych pod 3.5 ADR |
||||||||||||
tak | nie | nie dotyczy | ||||||||||
12. | Łączna ilość towarów niebezpiecznych w jednostce transportowej (dla każdego nr UN): | |||||||||||
UN | Łączna ilość | |||||||||||
13. |
Łączna ilość towarów niebezpiecznych w jednostce transportowej przekracza limit określony pod 1.1.3.6 ADR |
|||||||||||
tak | nie | nie dotyczy | ||||||||||
OCHRONA TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH | ||||||||||||
14. | sprawdzono | nie dotyczy | ||||||||||
Stwierdzono następujące nieprawidłowości: | Kat.* | |||||||||||
przewóz pasażerów | II | |||||||||||
brak dokumentu tożsamości członka załogi pojazdu | II | |||||||||||
brak nadzoru nad jednostką transportową | II | |||||||||||
DOKUMENTACJA | ||||||||||||
15. | Dokument przewozowy | sprawdzono | nie dotyczy | |||||||||
Stwierdzono następujące nieprawidłowości: | Kat.* | |||||||||||
brak wymaganego dokumentu przewozowego | I | |||||||||||
brak wymaganego numeru UN, prawidłowej nazwy przewozowej lub grupy pakowania (jeżeli występuje) | I | |||||||||||
brak innych wymaganych informacji w dokumencie przewozowym | III | |||||||||||
16. | Instrukcje pisemne zgodne z ADR | sprawdzono | nie dotyczy | |||||||||
Stwierdzono następujące nieprawidłowości: | Kat.* | |||||||||||
brak wymaganych instrukcji pisemnych zgodnych z ADR | II | |||||||||||
17. | Zaświadczenie ADR | sprawdzono | nie dotyczy | |||||||||
Stwierdzono następujące nieprawidłowości: | Kat.* | |||||||||||
brak wymaganego zaświadczenia ADR | I | |||||||||||
brak wymaganego zaświadczenia ADR w jednostce transportowej | III | |||||||||||
18. | Świadectwo dopuszczenia pojazdu | sprawdzono | nie dotyczy | |||||||||
Stwierdzono następujące nieprawidłowości: | Kat.* | |||||||||||
brak wymaganego świadectwa dopuszczenia pojazdu | I |
19. | Inne dokumenty | sprawdzono | nie dotyczy | |||||
Stwierdzono następujące nieprawidłowości: | Kat.* | |||||||
brak wymaganej kopii świadectwa dopuszczenia przez właściwą władzę | III | |||||||
brak wymaganego certyfikatu pakowania kontenera lub pojazdu | III | |||||||
brak wymaganego zezwolenia na wykonywanie operacji transportowej | III | |||||||
brak wymaganego świadectwa dopuszczenia przedziału ładunkowego lub osłony | III | |||||||
OPERACJE TRANSPORTOWE | ||||||||
20. | Dopuszczenie towaru do przewozu | sprawdzono | ||||||
Stwierdzono następujące nieprawidłowości: | Kat.* | |||||||
przewóz towaru niebezpiecznego niedopuszczonego do przewozu | I | |||||||
przewóz towaru niebezpiecznego w sposób uniemożliwiający jego identyfikację | I | |||||||
21. | Szczelność jednostek ładunkowych | sprawdzono | ||||||
Stwierdzono następujące nieprawidłowości: | Kat.* | |||||||
uwolnienie się towaru niebezpiecznego z opakowania, jednostki transportowej, cysterny lub kontenera | I | |||||||
uszkodzenie opakowania, jednostki transportowej, cysterny lub kontenera, w stopniu stwarzającym bezpośrednie zagrożenie dla ludzi lub środowiska | I | |||||||
uszkodzenie opakowania, jednostki transportowej, cysterny lub kontenera, w stopniu niestwarzającym bezpośredniego zagrożenia dla ludzi i środowiska | II | |||||||
22. | Jednostka transportowa, kontener lub cysterna | sprawdzono | nie dotyczy | |||||
Stwierdzono następujące nieprawidłowości: | Kat.* | |||||||
jednostka transportowa lub cysterna nie spełnia wymagań ADR w stopniu stwarzającym bezpośrednie zagrożenie dla ludzi lub środowiska | I | |||||||
przewóz luzem w kontenerze niezdatnym do użytku w rozumieniu ADR | I | |||||||
przewóz luzem w kontenerze niedopuszczonym do przewozu luzem | I | |||||||
przewóz sztuk przesyłki w kontenerze niezdatnym do użytku w rozumieniu ADR | II | |||||||
jednostka transportowa, kontener lub cysterna nie spełnia wymagań ADR w stopniu niestwarzającym bezpośredniego zagrożenia dla ludzi i środowiska | II | |||||||
23. | Sposób przewozu | sprawdzono | ||||||
Stwierdzono następujące nieprawidłowości: | Kat.* | |||||||
towar przewożony w sposób niedozwolony (w sztukach przesyłki, w cysternie lub luzem) | I | |||||||
24. | Ładowanie i pakowanie razem | sprawdzono | nie dotyczy | |||||
Stwierdzono następujące nieprawidłowości: | Kat.* | |||||||
przewóz w jednej jednostce transportowej towarów, których ładowanie razem jest zabronione | I | |||||||
przewóz w jednej sztuce przesyłki towarów, których pakowanie razem jest zabronione | I | |||||||
25. | Załadunek i zamocowanie ładunku | sprawdzono | nie dotyczy | |||||
Stwierdzono następujące nieprawidłowości: | Kat.* | |||||||
przekroczenie dopuszczalnego stopnia napełnienia cysterny lub opakowania | I | |||||||
brak wymaganego zamocowania ładunku | I | |||||||
przekroczenie dopuszczalnych ilości towarów niebezpiecznych na jednostkę transportową | I | |||||||
niewłaściwe zamknięcie cysterny lub opakowania zewnętrznego w opakowaniu kombinowanym | II | |||||||
używanie niewłaściwych urządzeń oświetleniowych | I | |||||||
nieprzestrzeganie zakazu używania otwartego płomienia podczas czynności ładunkowych | I | |||||||
26. | Opakowanie | sprawdzono | nie dotyczy | |||||
Stwierdzono następujące nieprawidłowości: | Kat.* | |||||||
użycie opakowania niespełniającego wymagań ADR | I | |||||||
użycie opakowania niezgodnie z instrukcją pakowania | I | |||||||
27. | Oznakowanie | sprawdzono | ||||||
Stwierdzono następujące nieprawidłowości: | Kat.* | |||||||
przewóz towaru niebezpiecznego nieoznakowanym pojazdem (brak wymaganych tablic, nalepek, znaków i napisów) | I | |||||||
przewóz towaru niebezpiecznego w nieoznakowanej sztuce przesyłki (brak wymaganych nalepek, znaków i napisów) | I | |||||||
niewłaściwe oznakowanie jednostki transportowej, kontenera lub cysterny | II | |||||||
niewłaściwe oznakowanie sztuki przesyłki lub opakowania zbiorczego | II | |||||||
niewłaściwe wymiary tablic, napisów, nalepek lub znaków | III |
28. | Wyposażenie | sprawdzono | nie dotyczy | ||
Stwierdzono następujące nieprawidłowości: | Kat.* | ||||
brak wymaganego wyposażenia awaryjnego ogólnego stosowania | II | ||||
brak wymaganego sprzętu do ochrony dróg oddechowych | II | ||||
brak innych wymaganych środków ochrony indywidualnej lub wyposażenia | II | ||||
brak wymaganego wyposażenia przeciwpożarowego | II | ||||
29. | Inne stwierdzone nieprawidłowości lub uwagi: | ||||
30. | Imię, nazwisko, stanowisko służbowe, organ (jednostka), w imieniu którego została przeprowadzona kontrola, i podpis osoby (osób) przeprowadzającej (przeprowadzających) kontrolę: |
– kategoria I obejmuje naruszenia przepisów ADR stwarzające duże zagrożenie dla ludzi lub środowiska; naruszenia takie wymagają
natychmiastowego podjęcia środków zaradczych, np. unieruchomienia pojazdu,
– kategoria II obejmuje naruszenia przepisów ADR stwarzające umiarkowane zagrożenie dla ludzi lub środowiska; naruszenia takie
wymagają podjęcia środków zaradczych w czasie kontroli lub po jej zakończeniu, nie później jednak niż do momentu zakończenia przewozu,
– kategoria III obejmuje naruszenia przepisów ADR stwarzające małe zagrożenie dla ludzi lub środowiska; naruszenia takie nie wyma-
gają podjęcia środków zaradczych w czasie trwania przewozu.
Sposób wypełniania listy kontrolnej:
– przy wypełnianiu pola nr 10 należy zaznaczyć tylko jedną pozycję,
– przy wypełnianiu pola nr 12 można dodawać dodatkowe wiersze dla kolejnych UN.
WZÓR FORMULARZA LISTY KONTROLNEJ W PRZEWOZIE ŻEGLUGĄ ŚRÓDLĄDOWĄ TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH
1 | |||||
oznaczenie organu kontroli | data kontroli | ||||
LISTA KONTROLNA | |||||
w przewozie żeglugą towarów niebezpiecznych | |||||
- Szczegóły dotyczące statku | |||||
................................................ | |||||
Nr ................................................ | |||||
(nazwa statku) | (numer rejestracyjny) | ||||
................................................ | |||||
(typ statku) | |||||
- Szczegóły dotyczące operacji załadunkowych i wyładunkowych | |||||
................................................ | ................................................ | ||||
(instalacja brzegowa ładunkowa lub rozładunkowa) |
(miejsce) | ||||
................................................ | ................................................ | ||||
(data) | (czas) | ||||
- Szczegóły dotyczące ładunku | |||||
Ilość m3 | Nazwa produktu | Numer identyfikacyjny | Klasa | ||
...................................... | ....................................... | ....................................... | ..................... | ||
...................................... | ....................................... | ....................................... | ..................... | ||
...................................... | ....................................... | ....................................... | ..................... | ||
- Szczegóły dotyczące ostatniego ładunku* | |||||
Nazwa produktu | Numer identyfikacyjny | Klasa | |||
....................................................................................... | ....................................... | ..................... | |||
....................................................................................... | ....................................... | ..................... | |||
....................................................................................... | ....................................... | ..................... |
2 | |||||||
Szybkość załadunku/wyładunku (nie wypełniać, jeżeli statek ma być załadowany gazem) | |||||||
Nazwa materiału | Numer zbiornika ładunkowego | Uzgodniona szybkość załadunku/rozładunku | |||||
początek | środek | koniec | |||||
szybkość m3/h | ilość m3 | szybkość m3/h | ilość m3 | szybkość m3/h | ilość m3 | ||
.................... | .................... | ............... | ............... | ............... | ............... | ............... | ............... |
.................... | .................... | ............... | ............... | ............... | ............... | ............... | ............... |
.................... | .................... | ............... | ............... | ............... | ............... | ............... | ............... |
Czy instalacja rurowa ładunku będzie po załadunku lub rozładunku drenowana przez resztkowanie czy przedmuchiwanie ilości resztkowych do instalacji brzegowej/na statek?* | |||||||
przez przedmuchiwanie* | |||||||
przez resztkowanie* | |||||||
Jeżeli drenowana przez przedmuchiwanie, to jak? | |||||||
...................................................................................................................................................................... | |||||||
(np. powietrzem, gazem obojętnym, rękawem) | |||||||
................................................... kPa | |||||||
(dopuszczalne maksymalne ciśnienie w zbiorniku ładunkowym | |||||||
................................................... litrów | |||||||
(szacowana ilość resztkowa) | |||||||
Pytania do kapitana lub osoby przez niego upoważnionej oraz osoby odpowiedzialnej za miejsce załadunku/rozładunku | |||||||
Ładowanie/rozładowanie można rozpocząć dopiero po sprawdzeniu wszystkich pytań na liście kontrolnej i oznaczeniu przez "X", czyli "TAK", a lista podpisana została przez obie osoby. | |||||||
Pytania nieistotne należy skreślić. | |||||||
Jeżeli nie na wszystkie pytania odpowiedziano "TAK", to załadunek/rozładunek można zacząć tylko za zgodą właściwej władzy. |
* Niepotrzebne skreślić.
Statek | 3 | |
Miejsce | ||
załadunku/wyładunku | ||
1. Czy statek ma pozwolenie na przewóz tego ładunku? | * | * |
2. (Zarezerwowany) | ||
3. Czy statek jest dobrze zacumowany, biorąc pod uwagę lokalne warunki? |
* | - |
4. Czy na dziobie i rufie statku istnieją odpowiednie środki do wchodzenia na pokład i schodzenia z niego, także w sytuacji awaryjnej? |
||
5. Czy drogi ewakuacji oraz miejsca ładunku i wyładunku są właściwie oświetlone? | ||
6. Połączenie statek/brzeg | ||
6.1 Czy węże ładunkowe między statkiem a brzegiem są w zadowalającym stanie? |
- | |
Czy węże te są właściwie połączone? | - | |
6.2 Czy wszystkie kołnierze łączące są wyposażone w odpowiednie uszczelki? |
- | |
6.3 Czy wszystkie śruby łączące są zamontowane i dokręcone? |
||
6.4 Czy brzegowe ramiona ładunkowe mają swobodę poruszania się we wszystkich kierunkach oraz czy węże mają dosyć miejsca, by łatwo się poruszać? |
- | |
7. Czy wszystkie kołnierze połączeń rurowych do załadunku i wyładunku oraz rury par, które nie są używane, są właściwie zaślepione? |
||
8. Czy właściwe środki do zbierania przecieków są umieszczone pod połączeniami rurowymi, które są używane? |
||
9. Czy ruchome łączniki rur balastowych i zęzowych z jednej strony, a rury do ładowania i wyładowania z drugiej strony, są rozłączone? |
- | |
10. Czy ciągły i właściwy nadzór nad załadunkiem i wyładunkiem jest zapewniony na cały okres operacji? |
||
11. Czy jest zapewniona łączność między statkiem a brzegiem? |
* Wypełniać tylko przy załadunku statku.
Statek | 4 | ||
Miejsce załadunku / | |||
wyładunku | |||
12.1 |
Czy przy załadunku statku potrzebny jest rurociąg odgazowujący, a jeżeli taki istnieje, to czy jest on przyłączony do rurociągu brzegowego odbierającego pary? |
||
12.2 |
Czy jest zapewnione, że instalacja brzegowa jest taka, iż ciśnienie w miejscach łączenia nie przekroczy ciśnienia otwarcia zaworów odciążających o dużych prędkościach przepływu? |
- | * |
12.3 |
Tam gdzie w kolumnie (17) w tabeli C, w dziale 3.2 ADN wymagana jest ochrona przeciwwybuchowa, czy instalacja brzegowa zapewnia, że rura wentylacyjna lub rura kompensacji ciśnienia jest taka, iż statek chroniony jest przed detonacjami i płomieniami z brzegu? |
- | |
13. |
Czy wiadomo, jakie działania należy podjąć na wypadek "zatrzymania awaryjnego" lub "alarmu"? |
||
14. |
Sprawdzić najważniejsze wymagania operacyjne: |
||
- Czy wymagane systemy i urządzenia przeciwpożarowe są sprawne? |
|||
- Czy wszystkie zawory i inne urządzenia zamykające zostały sprawdzone pod względem prawidłowości pozycji - otwarte lub zamknięte? |
|||
- Czy jest ogólny zakaz palenia? | |||
- Czy płomieniowe urządzenia do ogrzewania, gotowania i chłodzenia na pokładzie są wyłączone? |
- | ||
- Czy instalacje gazu skroplonego są odłączone przy głównym zaworze kontrolnym? |
- | ||
- Czy napięcie jest odłączone od instalacji radarowej? |
- | ||
- Czy wszelki sprzęt elektryczny oznakowany na czerwono jest odłączony? |
- | ||
- Czy wszystkie okna i drzwi są pozamykane? | - | ||
15.1 |
Czy ciśnienie robocze rozruchowe pompy wyładunkowej statku zostało dopasowane do dopuszczalnego ciśnienia roboczego instalacji brzegowej? |
- | |
15.2 |
Czy robocze ciśnienie rozruchowe pompy brzegowej zostało dopasowane do dopuszczalnego ciśnienia roboczego instalacji na pokładzie? |
- | |
16. | Czy instalacja alarmowa poziomu cieczy jest gotowa do pracy? | - |
Statek | 5 | ||
Miejsce załadunku/ | |||
wyładunku | |||
17. |
Czy poniższe systemy są włączone, gotowe do pracy i sprawdzone? |
||
Urządzenie zapobiegające przelaniu (tylko podczas załadunku) |
|||
Urządzenie do odłączenia pompy statkowej od urządzeń brzegowych (tylko podczas rozładunku statku) |
|||
18. |
Wypełniać wyłącznie w przypadku załadunku lub wyładunku materiałów, do przewozu których wymagany jest statek typu zamkniętego lub statek typu otwartego, z przerywaczem płomieni. Czy włazy do zbiorników ładunkowych oraz otwory inspekcyjne, pomiarowe i probiercze w zbiornikach są zamknięte lub zabezpieczone sprawnymi technicznie przerywaczami płomieni? |
- | |
Sprawdził, wypełnił i podpisał za statek | za instalacje załadunków i rozładunków | ||
............................................ | ............................................. | ||
(imię i nazwisko) | (imię i nazwisko) | ||
.................... | ...................... | ||
(podpis) | (podpis) | ||
Przeprowadzający kontrolę: Imię, nazwisko, stanowisko służbowe, podpis: |
Objaśnienia:
Pytanie 3
"Dobrze zacumowany" oznacza, że statek jest przycumowany do pirsu lub stacji przeładunkowej w taki sposób, że bez
udziału trzeciej osoby nie może wykonywać w żadnym kierunku mchów mogących utrudnić działanie sprzętu przeładunko-
wego. Pod uwagę należy wziąć ustalone lub przewidywane zmiany poziomu wody w danym miejscu oraz inne czynniki
specjalne.
Pytanie 4
Wejście na pokład oraz ewakuacja ze statku muszą być możliwe w dowolnym momencie. Jeżeli w sytuacji awaryjnej istnie-
je tylko jedna chroniona droga szybkiej ewakuacji ze statku na brzeg lub gdy takiej drogi w ogóle nie ma, to na statku ko-
nieczne jest zapewnienie odpowiednich środków ewakuacyjnych (np. opuszczanej łodzi).
Pytanie 6
Na statku musi znajdować się ważne świadectwo kontroli węży załadunkowych/rozładunkowych. Materiał węży musi mieć
wytrzymałość pozwalającą na przenoszenie przewidywanych obciążeń oraz musi nadawać się do przeładunku danych ma-
teriałów. Pojęcie "węże ładunkowe" obejmuje węże oraz brzegowe ramiona załadunkowe/rozładunkowe. Węże do przeła-
dunku pomiędzy statkiem a brzegiem muszą być tak umieszczone, aby niemożliwe było ich uszkodzenie wskutek zmian
poziomu wody, ruchu innych statków i/lub operacji załadunkowych/rozładunkowych.
Wszystkie połączenia kołnierzowe muszą posiadać odpowiednie uszczelki i złącza śrubowe, wykluczające możliwość prze-
cieku.
Pytanie 10
Załadunek/rozładunek musi być nadzorowany na pokładzie i na brzegu, tak aby możliwe było natychmiastowe wykrycie
wszelkich zagrożeń mogących pojawić się w sąsiedztwie węży ładunkowych. Jeżeli nadzór jest wykonywany poprzez do-
datkowe środki techniczne, to musi to być uzgodnione pomiędzy statkiem a służbami brzegowymi.
Pytanie 11
W celu zagwarantowania bezpiecznego przebiegu, operacji załadunku/rozładunku konieczne jest zapewnienie dobrej komu-
nikacji między statkiem a brzegiem. Można do tego celu wykorzystywać sprzęt telefoniczny i radiowy tylko wówczas, gdy
jest on typu przeciwwybuchowego i znajduje się w zasięgu osoby nadzorującej operację.
Pytanie 13
Przed rozpoczęciem operacji załadunku/rozładunku przedstawiciel instalacji brzegowej i kapitan statku lub osoba przez
niego upoważniona muszą wyrazić zgodę na zastosowanie odpowiedniej procedury. Konieczne jest uwzględnienie specy-
ficznych właściwości materiału, który ma być przeładowywany.
WZÓR FORMULARZA LISTY KONTROLNEJ W PRZEWOZIE KOLEJĄ TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH
Oznaczenie organu kontroli | Data kontroli | |
LISTA KONTROLNA | ||
w przewozie koleją towarów niebezpiecznych | ||
NIP ........................................., REGON .................................., KRS ................................. (rejestracja: Sąd
Rejonowy ....................................., ............. Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego).
2. Imię i nazwisko kierownika jednostki kontrolowanej:
..........................................................................................................................................................................
3. Imiona i nazwiska osób obecnych przy kontroli oraz udzielających informacji:
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
4. Rodzaj podmiotu uczestniczącego w procesie przewozu towarów niebezpiecznych:
1) przewoźnik kolejowy
2) zarządca infrastruktury kolejowej
3) użytkownik bocznicy kolejowej
4) przedsiębiorca wykonujący przewozy w obrębie bocznicy kolejowej
5) spedytor
6) przeładowca
7) pakujący
8) inny ......................................................................................
(wpisać właściwe określenie, np. operator kontenera-cysterny)
5. Bocznica: szlakowa - , stacyjna - ,
1) położona na terenie: zakładu - , na torach stacyjnych - ;
2) posiada własne pojazdy trakcyjne: tak - , nie - ;
3) posiada własne wagony: tak - , nie - .
6. Wykaz towarów niebezpiecznych, z którymi wykonywane są czynności ładunkowe lub przewóz:
nazwa towaru niebezpiecznego | nr UN | kod zagrożenia | grupa pakowania |
.............................................................. | ............... | ......................... | ............................................... |
.............................................................. | ............... | ......................... | ............................................... |
II. 1. Posiadanie przez kontrolowany podmiot przepisów odnoszących się do bezpieczeństwa
przewozu koleją towarów niebezpiecznych (dotyczy kontroli przeprowadzanych w siedzibie
podmiotu lub w samodzielnej jednostce):
1) przepisy ogólne:
ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym: tak - , nie - ;
2) przepisy dotyczące przewozu towarów niebezpiecznych:
ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych: tak - , nie - ,
rozporządzenia wykonawcze: tak - , nie - ,
RID: tak - , nie - ,
załącznik 2 do SMGS1: tak - , nie - .
____________________________
1 Tylko jeżeli dotyczy.
2. Instrukcje wewnętrzne, regulaminy:
1) przewoźnik kolejowy:
Instrukcja o przewozie towarów niebezpiecznych zaakceptowana przez Prezesa UTK:
- opracowana, zaakceptowana i aktualna: tak - , nie - ;
2) zarządca infrastruktury kolejowej:
Instrukcja o przewozie towarów niebezpiecznych zaakceptowana przez Prezesa UTK:
- opracowana, zaakceptowana i aktualna: tak - , nie - ;
3) użytkownik bocznicy kolejowej:
a) Instrukcja o przewozie towarów niebezpiecznych zatwierdzona przez Prezesa UTK:
- opracowana, zatwierdzona i aktualna: tak - , nie - ,
b) Regulamin pracy bocznicy kolejowej (jeżeli brak instrukcji):
- czy zawiera część dot. udziału w przewozie towarów niebezpiecznych: tak - , nie - .
3. Wyposażenie dodatkowe lokomotyw, prowadzących pociągi przewożące towary niebezpieczne
lub wykonujących manewry z tymi wagonami:
1) lokomotywa pociągowa ........................ typ ........................ seria ................... numer .....................,
od pociągu nr ............................, relacji ........................................................................, z wagonami
zawierającymi towary niebezpieczne klas(y) ............. RID i/lub z wagonami próżnymi
nieoczyszczonymi po przewozie towarów niebezpiecznych: tak - , nie - ;
2) lokomotywa manewrowa ........................... typ .......................... seria ............................. numer
................................, wykonująca prace manewrowe z wagonami zawierającymi towary
niebezpieczne klas(y) ............ RID i/lub z wagonami próżnymi nieoczyszczonymi po przewozie
towarów niebezpiecznych: tak - , nie - ;
3) w lokomotywie znajduje się dodatkowe wyposażenie stanowiska maszynisty:
a) środki ochrony układu oddechowego (sprzęt ucieczkowy oczyszczający) dla drużyny
trakcyjnej: tak - , nie - , nie jest wymagane , nieprawidłowości ......................................... ,
b) kamizelki ostrzegawcze dla drużyny frakcyjnej: tak - , nie - ,
nieprawidłowości .............................................................................................................................. ,
c) latarka: tak - , nie - , nieprawidłowości ............................................................................... ;
4) na stanowisku maszynisty znajduje się instrukcja pisemna zgodna z 5.4.3 RID:
tak - , nie - .
4. Przestrzeganie wymagań w zakresie spełniania warunków technicznych dla kolejowych stanowisk
przeładunkowych towarów niebezpiecznych oraz stacji paliw:
1) stanowisko przeładunkowe towarów niebezpiecznych:
a) sposób zabezpieczania wagonów na stanowisku przeładunkowym:
- hamulcem ręcznym: tak - , nie - ,
- klinami hamulcowymi, gumowymi lub z tworzyw sztucznych: tak - , nie - ,
- płozami hamulcowymi: tak - , nie - ,
stwierdzone nieprawidłowości ................................................................................................. ,
b) czy podczas rozładunku uziemia się cysternę kolejową: tak - , nie - , uziemienie nie jest
wymagane - , nieprawidłowości ............................................................................................. ,
c) przerwy izolacyjne w tokach szynowych: tak - , nie - , nie są wymagane - ,
nieprawidłowości ........................................................................................................................ ,
d) oznakowanie bramy wjazdowej: brak - , tarcza D1 - , tarcza zaporowa z sygnałem
Z1 - , bez uwag - , nieprawidłowości ................................................................................. ,
e) czy otwarcie bramy wjazdowej, zmiana sygnału na tarczy zaporowej albo zdjęcie tarczy D1
uniemożliwia pracę stanowiska nalewczego i powoduje otwarcie lub blokuje możliwość
zamknięcia obwodu uziemień: tak - , nie - , nie jest wymagane - , nieprawidłowości
...................................................................................................................................................... ,
f) czy stanowisko służące do przeładunku towarów niebezpiecznych zapalnych klasy 2 i klasy 3
wg RID z lub do cystern kolejowych spełnia wymogi dotyczące usytuowania (minimalnych
odległości) określonego w obowiązujących przepisach: tak - , nie - , nieprawidłowości
...................................................................................................................................................... ,
g) czy kolejowe stanowisko przeładunkowe posiada wykonane szczelne zabezpieczenie terenu
przed przenikaniem przeładowywanych towarów niebezpiecznych do gruntu, wód
powierzchniowych i gruntowych: tak - , nie - , nie jest wymagane -, nieprawidłowości:
...................................................................................................................................................... ,
h) czy kolejowe stanowisko przeładunkowe dla materiałów zapalnych, trujących i żrących
posiada wyposażenie w instalację do odbioru par, uniemożliwiającą wydostawanie się ich
do atmosfery: tak - , nie - , nie jest wymagane - ,
i) czy na stanowiskach ładunkowych cystern kolejowych znajdują się instrukcje ładunkowe
dla poszczególnych typów cystern: tak - , nie - ,
j) czy pracownicy zatrudnieni przy pracach ładunkowych cystern zostali zapoznani
z postanowieniami instrukcji ładunkowych dla poszczególnych typów cystern: tak - , nie - ,
k) czy pracownicy zatrudnieni przy pracach ładunkowych posiadają wymagane uprawnienia
(nadane przez Transportowy Dozór Techniczny) w zakresie obsługi urządzeń do napełniania
i opróżniania zbiorników transportowych RID: tak - , nie - ;
2) kolejowe stacje paliw płynnych:
lokomotywy spalinowe kontrolowanego podmiotu są tankowane:
- z własnej stacjonarnej stacji paliw: tak - , nie - ,
- z własnej kontenerowej stacji paliw: tak - , nie - ,
- bezpośrednio z cysterny samochodowej: tak - , nie - ,
- bezpośrednio z wagonu-cysterny lub kontenera-cysterny: tak - , nie - .
5. Prawidłowość wykonywania prac manewrowych:
1) prace manewrowe: nie były wykonywane - , bez uwag - , nieprawidłowości ........................ ;
2) stosowanie się do treści znaków dotyczących manewrowania i zakazu staczania wagonów
z górki rozrządowej: bez uwag - , nieprawidłowości ................................................................... ;
3) wyposażenie drużyny manewrowej w upoważnienia do wykonywania czynności
na zajmowanym stanowisku: tak - , nie - , nieprawidłowości ................................................. ;
4) posiadanie przez maszynistę obowiązującego dokumentu upoważniającego do prowadzenia
pojazdu trakcyjnego: tak - , nie - , nieprawidłowości .............................................................. .
6. Prawidłowość zestawiania pociągu:
1) stosowanie wymaganej odległości ochronnej: tak - , nie - , nieprawidłowości ....................... ;
2) posiadanie przez maszynistę obowiązującego dokumentu upoważniającego do prowadzenia
pojazdu trakcyjnego: tak - , nie - , nieprawidłowości .............................................................. .
7. Stan techniczny i wyposażenie toru do awaryjnego odstawiania uszkodzonych wagonów
przewożących towary niebezpieczne:
1) czy wyznaczono tor do awaryjnego odstawiania uszkodzonych wagonów przewożących
towary niebezpieczne: tak - , nie - , nie jest wymagane - , przyczyna niewyznaczenia
........................................................................................................................................................... ;
2) czy tor wyznaczony do awaryjnego odstawiania uszkodzonych wagonów przewożących
towary niebezpieczne spełnia wszystkie wymogi techniczne: tak - , nie - , stwierdzone
nieprawidłowości ............................................................................................................................. ;
3) czy tor wyznaczony do awaryjnego odstawiania uszkodzonych wagonów przewożących
towary niebezpieczne posiada wymagane wyposażenie techniczne: tak - , nie - ,
stwierdzone nieprawidłowości ......................................................................................................... .
8. Stan techniczny i oznakowanie wagonów/kontenerów/innych jednostek transportowych:
1) stan techniczny wagonu/kontenera/innej jednostki transportowej: bez uwag - ,
nieprawidłowości ...............................................................................................................................;
2) badania okresowe części jezdnych wagonu - aktualne: tak - , nie - , nie dotyczy - ;
3) badania okresowe cysterny/kontenera/innej jednostki transportowej - aktualne: tak - , nie
- , nie dotyczy - , niekompletne dane - , stwierdzone nieprawidłowości ............................ ;
4) oznakowania zbiornika wagonu/kontenera/innej jednostki transportowej: bez uwag - ,
niekompletne - , stwierdzone nieprawidłowości .......................................................................... ;
5) tabliczka znamionowa zbiornika cysterny: czytelna - , nieczytelna - , brak - ,
niekompletne dane - , nieprawidłowości ...................................................................................... ;
6) tablica wagonowa: bez uwag - , nieprawidłowości ...................................................................... ;
7) tablice identyfikacyjne towaru niebezpiecznego: brak - , bez uwag - , usterki: brudne - ,
uszkodzone - , nieczytelne - , nieprawidłowe - , inne uwagi ………………………................. ;
8) nalepki ostrzegawcze: brak - , bez uwag - , usterki: niewłaściwy wzór - / rozmiar - , kolorystyka - , źle widoczne - / rozmieszczone - , inne nieprawidłowości ........................ ;
9) linki uziemiające wymagane: tak - , nie - , brak - , uszkodzone - ;
10) stan techniczny zaworów nalewowo-spustowych: bez uwag - , nieprawidłowości ..................... ;
11) prawidłowość zamknięcia i zabezpieczenia zaworów nalewowo-spustowych: bez uwag - ,
nieprawidłowości .............................................................................................................................. ;
12) stan czystości powierzchni zewnętrznej:
a) ładownych zbiorników wagonów-cystern i kontenerów-cystern: bez uwag - ,
stwierdzone nieprawidłowości .................................................................................................... ,
b) próżnych nieoczyszczonych zbiorników wagonów-cystern i kontenerów-cystern: bez
uwag - , stwierdzone nieprawidłowości ................................................................................. ,
c) ładownych wagonów i kontenerów do przewozu luzem: bez uwag - , stwierdzone
nieprawidłowości ........................................................................................................................ ,
d) próżnych nieoczyszczonych wagonów i kontenerów do przewozu luzem: bez uwag - ,
stwierdzone nieprawidłowości .................................................................................................... .
9. Dokumenty przewozowe:
1) prawidłowość sporządzenia listów przewozowych:
a) krajowych na wagony:
- ładowne ...............: tak - , nie - , nieprawidłowości ........................................................ ,
- próżne nieoczyszczone: tak - , nie - , nieprawidłowości ................................................ ,
b) CIM na wagony:
- ładowne ...............: tak - , nie - , nieprawidłowości ........................................................ ,
- próżne nieoczyszczone: tak - , nie - , nieprawidłowości ................................................ ,
c) SMGS na wagony:
- ładowne ...............: tak - , nie - , nieprawidłowości ........................................................ ,
- próżne nieoczyszczone: tak - , nie - , nieprawidłowości ................................................ ;
2) wykazy pojazdów kolejowych w składzie pociągu: tak - , nie - , nieprawidłowości .............. ;
3) wykazy zdawcze: tak - , nie - , nieprawidłowości ................................................................... ;
4) zawiadomienia o wagonach gotowych do zabrania: tak - , nie - , nieprawidłowości .............. ;
5) rozkazy pisemne "O": tak - , nie - , nieprawidłowości ............................................................ ;
6) inne (wymienić jakie) ............................................................ : tak - , nie - , nieprawidłowości
................................................................................................................................................................. .
10. Personel:
szkolenia pracowników z zakresu określonego w RID:
a) szkolenie stanowiskowe:
- przeprowadzone: tak - , nie - , nieprawidłowości ................................................................. ,
- tematyka zgodna z RID: tak - , nie - , nieprawidłowości ..................................................... ,
- prowadzący posiadał wymagane kwalifikacje: tak - , nie - , nieprawidłowości ................... ,
- tematyka odnotowana w dokumentacji szkolenia: tak - , nie - , nieprawidłowości ......................................................................................................................................................... ,
b) szkolenie specjalistyczne dla personelu wykonawczego uczestniczącego bezpośrednio
w przewozach towarów niebezpiecznych:
- przeprowadzone: tak - , nie - , nieprawidłowości ................................................................. ,
- tematyka zgodna z RID: tak - , nie - , nieprawidłowości ..................................................... ,
- prowadzący posiadał wymagane kwalifikacje: tak - , nie - , nieprawidłowości ................... ,
- tematyka odnotowana w dokumentacji szkolenia: tak - , nie - , nieprawidłowości ............. ,
c) szkolenia z zakresu bezpieczeństwa - dział 1.10 RID2:
- przeprowadzone: tak - , nie - , nieprawidłowości ................................................................. ,
- tematyka zgodna z RID: tak - , nie - , nieprawidłowości ..................................................... ,
- prowadzący posiadał wymagane kwalifikacje: tak - , nie - , nieprawidłowości ................... ,
- tematyka odnotowana w dokumentacji szkolenia: tak - , nie - , nieprawidłowości. ............ ,
d) szkolenia doskonalące:
- przeprowadzone: tak - , nie - , nieprawidłowości ................................................................. ,
- prowadzący posiadał wymagane kwalifikacje: tak - , nie - , nieprawidłowości ................... ,
- tematyka zgodna z RID: tak - , nie - , nieprawidłowości ..................................................... ,
- tematyka odnotowana w dokumentacji szkolenia: tak - , nie - , nieprawidłowości ............. .
11. Doradca ds. bezpieczeństwa przewozu koleją towarów niebezpiecznych:
1) wyznaczony: tak - , nie - , przyczyna niewyznaczenia ............................................................ ;
2) imię i nazwisko doradcy: ................................, świadectwo doradcy nr .................................
z ................, dane kontaktowe doradcy: telefon ......................., e-mail ........................................... ;
3) sprawozdania roczne doradcy ds. bezpieczeństwa z działalności firmy w zakresie przewozu koleją
towarów niebezpiecznych z ostatnich 5 lat: sporządzone w terminie - , , , , , przesłane
do Prezesa UTK w terminie - , , , , , niesporzadzone - , , , , , przyczyna
niesporządzenia: ......................., nieprawidłowo sporządzone ......................................................... ;
4) udział w przygotowaniu i organizacji oraz ewentualnym prowadzeniu szkoleń z zakresu
przewidzianego w działach 1.3 i 1.10 RID oraz prawidłowość sporządzanej dokumentacji
i wydanych zaświadczeń: .................................................................................................................. ;
5) udział/współudział w opracowaniu/weryfikacji:
a) planu zapewnienia bezpieczeństwa przy przewozie koleją towarów niebezpiecznych
wysokiego ryzyka (TWR): tak - , nie - , w jakim zakresie: ............................................... ,
b) planu awaryjnego dla stacji rozrządowej: tak - , nie - , w jakim zakresie: ….................... .
12. Plan zapewnienia bezpieczeństwa przewozu koleją towarów niebezpiecznych wysokiego
ryzyka (twr)2:
1) plan został opracowany: tak - , nie - , nie dotyczy - ;
2) imię, nazwisko, data i podpis osoby zatwierdzającej plan: tak - , nie - ;
3) plan zawiera szczegółowy przydział obowiązków w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa
osobom posiadającym stosowne kompetencje, kwalifikacje i wymagane uprawnienia do ich
wykonywania: tak - , nie - , nieprawidłowości ........................................................................ ;
4) plan zawiera wykaz towarów niebezpiecznych lub rodzajów towarów niebezpiecznych
objętych planem: tak - , nie - , nieprawidłowości .................................................................... ;
5) plan zawiera ocenę bieżących działań dla poszczególnych czynności ekspedycyjnych
i wynikających z nich zagrożeń: tak - , nie - , nieprawidłowości ............................................ ;
____________________________
2 Wypełniać, jeśli występują towary niebezpieczne wysokiego ryzyka (twr).
6) plan zawiera wyraźne wyszczególnienie przedsięwzięć, które powinny być podejmowane
w celu zmniejszenia zagrożenia bezpieczeństwa, w tym: szkolenia, politykę zapewnienia
bezpieczeństwa, praktykę eksploatacyjną: tak - , nie - , nieprawidłowości ............................ ;
7) plan zawiera skuteczne i aktualizowane procedury informowania i przeciwdziałania
zagrożeniom, naruszeniom bezpieczeństwa lub incydentom z nimi związanym: tak - , nie - ,
nieprawidłowości ............................................................................................................................. ;
8) plan zawiera procedury oceny i wypróbowywania planów zapewnienia bezpieczeństwa
i procedury dla okresowego sprawdzania i aktualizacji planu: tak - , nie - ,
nieprawidłowości.............................................................................................................................. ;
9) plan uwzględnia działania zapewniające fizyczne bezpieczeństwo informacji przewozowej
w nim zawartej: tak - , nie - , nieprawidłowości……............................................................... ;
10) plan zawiera działania mające na celu zapewnienie dostępu do informacji w nim zawartych
wyłącznie osobom, którym informacje te są niezbędne, w szczególności zawiera imienny
wykaz osób, które zostały upoważnione do dostępu do informacji zawartych w planie
zapewnienia bezpieczeństwa: tak - , nie - , nieprawidłowości ................................................ .
13. Wewnętrzne plany awaryjne dla stacji rozrządowych:
1) plan opracowany zgodnie z wymogami określonymi w karcie UIC 201: tak - , nie - ,
nie dotyczy - , stwierdzone nieprawidłowości ............................................................................. ;
2) plan uzgodniony z wszystkimi zainteresowanymi podmiotami/organami: tak - , nie - ,
stwierdzone nieprawidłowości ......................................................................................................... ;
3) praktyczne sprawdzanie procedur określonych w planie przeprowadza się z częstotliwością:
raz na 3 lata - , inną - ......... (podać częstotliwość), stwierdzone nieprawidłowości
........................................................................................................................................................... ;
4) dokonywano okresowej weryfikacji zapisów: tak - , nie - , nieprawidłowości ....................... ;
5) dokonywano okresowej aktualizacji zapisów: tak - , nie - , nieprawidłowości ....................... .
14. Inne stwierdzone nieprawidłowości lub uwagi:
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
15 Przeprowadzający kontrolę
Imię, nazwisko, stanowisko służbowe, podpis:
WZÓR FORMULARZA PROTOKOŁU KONTROLI W PRZEWOZIE KOLEJĄ I ŻEGLUGĄ ŚRÓDLĄDOWĄ TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH
PROTOKÓŁ KONTROLI | ||||||||||
Na podstawie art. 101 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 227, poz. 1367 i Nr 244, poz. 1454) | ||||||||||
Nr protokołu: | Data kontroli: __/__/___ | |||||||||
Miejsce kontroli: | ||||||||||
Kontrola przewozu towarów niebezpiecznych: koleją , żeglugą śródlądową * | ||||||||||
Nazwa przedsiębiorstwa: | Adres przedsiębiorstwa: | |||||||||
REGON: | NIP: | Kraj: | ||||||||
Imię i nazwisko osoby kontrolowanej: | Adres: | |||||||||
Charakterystyka kontrolowanej jednostki oraz inne ważne informacje: | kolej/ statek* | |||||||||
Imię i nazwisko kierownika jednostki kontrolowanej: | ||||||||||
Zakres kontroli wg poniższego zestawienia: | ||||||||||
Skontrolowane dokumenty: | ||||||||||
Stwierdzone naruszenia | Stwierdzono | Naruszony przepis** | ||||||||
Ilość stwierdzonych naruszeń: | ||||||||||
Integralną cześć protokołu stanowi załączona lista kontrolna z dnia...... | ||||||||||
Oświadczenie osoby kontrolowanej: | ||||||||||
Uwagi kontrolującego: | Nałożono karę pieniężną: | |||||||||
tak/nie*** | ||||||||||
Podpis osoby kontrolowanej | Podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego kontrolującego |
** Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych.
*** Niepotrzebne skreślić.
LISTA STWIERDZONYCH NARUSZEŃ
Naruszony przepis |
Stwierdzono |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2012.655 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Formularz listy kontrolnej i formularz protokołu kontroli. |
Data aktu: | 04/06/2012 |
Data ogłoszenia: | 13/06/2012 |
Data wejścia w życie: | 30/06/2012 |