Przepisy ogólne
- w zakresie specjalności kontrolera ruchu lotniczego, praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego, informatora służby informacji powietrznej oraz informatora lotniskowej służby informacji powietrznej.
Szczegółowe warunki i sposób wydawania, wymiany, cofania, ograniczania, zawieszania i przywracania licencji i świadectw kwalifikacji oraz wykonywania wynikających z nich uprawnień
Szczegółowe warunki i sposób uznawania, zawieszania uznania, cofania uznania i przywracania uznania obcych licencji i świadectw kwalifikacji oraz wynikających z nich uprawnień, wydanych przez właściwy organ obcego państwa
- Prezes Urzędu wzywa osobę do okazania dokumentu przebiegu praktyki lotniczej.
- w zależności od tego, który z nich jest krótszy.
Szczegółowe warunki i sposób sprawdzania, przedłużania, wznawiania i przywracania kwalifikacji lotniczych
- przeprowadza się w okresie ważności uprawnienia, jednak nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu wygaśnięcia jego ważności.
Szczegółowe warunki i sposób prowadzenia rejestru personelu ATS
Szczegółowe warunki i sposób prowadzenia szkolenia lotniczego oraz uzyskiwania kwalifikacji lotniczych
- ośrodek wystawia zaświadczenie.
- wpisywanych do licencji i świadectw kwalifikacji są określone w przepisach rozdziałów 9-11.
Szczegółowe warunki wykonywania uprawnień wynikających z licencji i świadectw kwalifikacji
Szczegółowe warunki wydawania licencji praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego, uprawnienia przyznawane i wpisywane do licencji praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego oraz szczegółowe wymagania dla kandydata na praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego dotyczące szkolenia, kwalifikacji lotniczych w zakresie wiedzy i umiejętności
- zamieszczonych w Specyfikacji EUROCONTROL;
Szczegółowe warunki wydawania licencji kontrolera ruchu lotniczego, uprawnienia przyznawane i wpisywane do licencji kontrolera ruchu lotniczego oraz szczegółowe wymagania dla kandydata na kontrolera ruchu lotniczego, dotyczące szkolenia, kwalifikacji lotniczych w zakresie wiedzy, umiejętności i praktyki
- w zależności od tego, który z tych wymiarów czasu oznacza dłuższy rzeczywisty czas szkolenia;
- w zależności od tego, który z tych wymiarów czasu oznacza dłuższy rzeczywisty czas szkolenia;
- zgodnie z podziałem przestrzeni powietrznej dokonanej na podstawie zasad określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 121 ust. 5 ustawy i opublikowanych w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych w części Zbiór Informacji Lotniczych - AIP Polska.
Szczegółowe warunki wydawania świadectwa FIS, uprawnienia przyznawane i wpisywane do świadectwa FIS oraz szczegółowe wymagania dla kandydata na informatora FIS, dotyczące szkolenia, kwalifikacji lotniczych w zakresie wiedzy, umiejętności i praktyki
- określonym w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
Szczegółowe warunki wydawania świadectwa AFIS, uprawnienia przyznawane i wpisywane do świadectwa AFIS oraz szczegółowe wymagania dla kandydata na informatora AFIS dotyczące szkolenia, kwalifikacji lotniczych w zakresie wiedzy, umiejętności i praktyki
- które określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
Przepisy przejściowe, dostosowujące i końcowe
- z zachowaniem terminu ważności, na jaki uprawnienia te zostały wydane.
- który spełnia wymagania określone w instrukcji szkolenia ośrodka prowadzącego szkolenie.
SKRÓTY NAZW UPRAWNIEŃ WPISYWANYCH DO LICENCJI I ŚWIADECTW KWALIFIKACJI
Nazwa specjalności | Symbol licencji | |
w języku polskim | w języku angielskim | |
praktykant-kontroler ruchu lotniczego | student air traffic controller | S-ATCL |
kontroler ruchu lotniczego | air traffic controller | ATCL |
Nazwa specjalności |
Symbol świadectwa kwalifikacji |
|
w języku polskim | w języku angielskim | |
informator służby informacji powietrznej | flight information service officer | FISC |
informator lotniskowej służby informacji powietrznej | aerodrome flight information service officer | AFISC |
2. Skróty nazw uprawnień i uprawnień uzupełniających wpisywane do licencji i świadectw kwalifikacji.
Symbol/skrót | Nazwa w języku polskim | Nazwa w języku angielskim | ||
Wpisy do licencji praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego i kontrolera ruchu lotniczego | ||||
ADV | uprawnienie kontroli lotniska wizualnej | Aerodrome Control Visual Rating | ||
ADI | uprawnienie kontroli lotniska instrumentalnej |
Aerodrome Control Instrument Rating |
||
APP | uprawnienie kontroli zbliżania proceduralnej |
Approach Control Procedural Rating |
||
APS | uprawnienie kontroli zbliżania radarowej |
Approach Control Surveillance Rating |
||
ACP | uprawnienie kontroli obszaru proceduralnej |
Area Control Procedural Rating |
||
ACS | uprawnienie kontroli obszaru radarowej |
Area Control Surveillance Rating |
||
Wpisy do licencji kontrolera ruchu lotniczego | ||||
TWR | uprawnienie uzupełniające kontroli lotniska | Tower Control Endorsement | ||
GMC | uprawnienie uzupełniające kontroli ruchu naziemnego |
Ground Movement Control Endorsement |
||
GMS | uprawnienie uzupełniające nadzoru ruchu naziemnego |
Ground Movement Surveillance Endorsement |
||
AIR | uprawnienie uzupełniające kontroli startów i lądowań |
Air Control Endorsement |
||
RAD | uprawnienie uzupełniające kontroli za pomocą radaru |
Radar Endorsement |
||
PAR | uprawnienie uzupełniające kontroli podejścia za pomocą radaru podejścia precyzyjnego | Precision Approach Radar Endorsement | ||
SRA | uprawnienie uzupełniające kontroli zbliżania za pomocą radaru SRA | Surveillance Radar Approach Endorsement | ||
ADS | uprawnienie uzupełniające zarządzania ruchem lotniczym przy użyciu systemu ADS | Automatic Dependent Surveillance Endorsement | ||
TCL | uprawnienie uzupełniające kontroli rejonu kontrolowanego lotniska | Terminal Control Endorsement | ||
OCN | uprawnienie uzupełniające kontroli oceanicznej | Oceanic Control Endorsement | ||
OJTI | uzupełniające uprawnienie instruktorskie | On-the-Job Training Instructor Endorsement | ||
OSTI | uzupełniające uprawnienie specjalne instruktora symulatorowego | On-the-Simulator Training Instructor Special Endorsement | ||
Wpisy do świadectwa kwalifikacji informatora służby informacji powietrznej | ||||
FIS | uprawnienie obszarowej służby informacji powietrznej | Flight Information Service Rating | ||
RIS | uprawnienie radarowej obszarowej służby informacji powietrznej | Radar Information Service Rating | ||
OJTI | uzupełniające uprawnienie instruktorskie | On-the-Job Training Instructor Endorsement | ||
OSTI | uzupełniające uprawnienie specjalne instruktora symulatorowego | On-the-Simulator Training Instructor Special Endorsement | ||
Wpisy do świadectwa kwalifikacji informatora lotniskowej służby informacji powietrznej | ||||
OJTI | uzupełniające uprawnienie instruktorskie | On-the-Job Training Instructor Endorsement | ||
OSTI | uzupełniające uprawnienie specjalne instruktora symulatorowego | On-the-Simulator Training Instructor Special Endorsement |
Oprócz wymienionych w tabeli uprawnień oraz uprawnień uzupełniających do licencji kontrolera ruchu lotniczego oraz świadectwa kwalifikacji FIS i AFIS wpisuje się uprawnienie uzupełniające w jednostce w formie skrótu odpowiedniej nazwy lotniska albo części przestrzeni powietrznej, opublikowanego w Zbiorze Informacji Lotniczych - AIP Polska.
3. Treść wpisów do licencji i świadectw kwalifikacji personelu ATS potwierdzających spełnienie albo niespełnienie wymogu posiadania biegłości językowej.
Wpis w języku polskim | Wpis w języku angielskim |
Spełnienie wymogu posiadania biegłości językowej | |
Spełnia wymóg biegłości językowej zgodnie z pkt 1.2.9.4 Załącznika 1 ICAO: język polski ważny do [DATA] |
Meets language proficiency requirement in accordance with para 1.2.9.4 of ICAO Annex 1 in: Polish valid until [DATE] |
Spełnia wymóg biegłości językowej zgodnie z pkt 1.2.9.4 Załącznika 1 ICAO: język angielski ważny do [DATA] |
Meets language proficiency requirement in accordance with para 1.2.9.4 of ICAO Annex 1 in: English valid until [DATE] |
Brak spełnienia wymogu posiadania biegłości językowej | |
Nie spełnia wymogu biegłości językowej zgodnie z pkt 1.2.9.4 Załącznika 1 ICAO dla języka polskiego | Does not meet language proficiency requirement in accordance with para 1.2.9.4 of ICAO Annex 1 for Polish |
Nie spełnia wymogu biegłości językowej zgodnie z pkt 1.2.9.4 Załącznika 1 ICAO dla języka angielskiego | Does not meet language proficiency requirement in accordance with para 1.2.9.4 of ICAO Annex 1 for English |
WZORY LICENCJI I ŚWIADECTW KWALIFIKACJI PERSONELU ATS
2. Wzór licencji kontrolera ruchu lotniczego
3. Wzór świadectwa kwalifikacji FIS
4. Wzór świadectwa kwalifikacji AFIS
Objaśnienia:
1. Licencję i świadectwo kwalifikacji wydaje się na papierze koloru białego, o fakturze zapobiegającej przerabianiu lub podrabianiu dokumentu oraz sprzyjającej ujawnianiu takich działań. Papier powinien być dostatecznie trwały, umożliwiający wieloletnie użytkowanie. Licencja i świadectwo kwalifikacji są wydawane na pasie stanowiącym ½ formatu A-4 powstałym z wzdłużnego cięcia, a każda strona stanowi ¼ długości tego pasa.
2. Licencja i świadectwo kwalifikacji posiada:
1) stronę tytułową określającą rodzaj dokumentu;
2) standardowe części oznaczone numeracją rzymską, zawierające wpisy do licencji lub świadectwa kwalifikacji stałe i zmienne:
a) część I zawiera nadruk w języku polskim: "Rzeczpospolita Polska" i angielskim: "Republic of Poland",
b) część II zawiera nazwę licencji lub świadectwa kwalifikacji w języku polskim i angielskim,
c) część III zawiera numer licencji lub świadectwa kwalifikacji przedstawiony następująco: "PL-xxxxSYMBOLzz", który zawiera:
- oznaczenie PL - kod przydzielony Rzeczypospolitej Polskiej przez ONZ,
- kolejne cyfry osobistego numeru członka personelu lotniczego, przydzielonego w rejestrze personelu lotniczego,
- SYMBOL - symbol literowy wymieniony w tabeli w pkt 1 załącznika nr 1 do rozporządzenia, w kolumnie 3,
- dwie ostatnie cyfry roku pierwszego wydania licencji lub świadectwa kwalifikacji, np. 11,
d) część IV zawiera nazwisko i imię posiadacza licencji lub świadectwa kwalifikacji, wpisane alfabetem łacińskim, nawet wówczas, gdy to imię i nazwisko w języku ojczystym posiadacza licencji lub świadectwa kwalifikacji jest pisane innym alfabetem,
e) część IVa zawiera datę i miejsce urodzenia przedstawioną w następujący sposób: dd/mm/rrrr, przy czym litery d oznaczają dzień, litery m oznaczają miesiąc, a litery r oznaczają rok,
f) część V jest zawiera adres posiadacza licencji lub świadectwa kwalifikacji: nazwę ulicy, numer domu i mieszkania, kod pocztowy, nazwę miejscowości, nazwę kraju w języku polskim,
g) część VI zawiera obywatelstwo w języku polskim i angielskim,
h) część VII zawiera podpis posiadacza licencji lub świadectwa kwalifikacji,
i) część VIII zawiera nazwę organu wydającego licencję lub świadectwo kwalifikacji w języku polskim: "Urząd Lotnictwa Cywilnego" i angielskim: "Civil Aviation Authority",
j) część IX zawiera określenie okresu, na który licencja lub świadectwo kwalifikacji zostały wydane, dokonane w języku polskim i angielskim,
k) część X zawiera podpis Prezesa Urzędu lub osoby wydającej licencje i świadectwa kwalifikacji w jego imieniu,
l) część XI zawiera odcisk pieczęci Urzędu Lotnictwa Cywilnego,
m) część XII zawiera wpisy w języku polskim i angielskim:
- uprawnień i uzupełniających uprawnień instruktorskich nadanych posiadaczowi licencji lub świadectwa kwalifikacji, podlegających przedłużeniu ważności oraz dat ich pierwszego wydania; wpisy te nie są usuwane w przypadku utraty ważności uprawnienia,
- przedłużeń ważności wpisanych uprawnień i uzupełniających uprawnień instruktorskich dokonanych przez uprawnionego egzaminatora państwowego,
n) część XIII zawiera wpisy ograniczeń oraz informacji o biegłości językowej w zakresie języka polskiego lub angielskiego, a także inne informacje wymagane przez art. 39 Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym,
o) część XIV zawiera informację o znaczeniu skrótów użytych w danej licencji lub świadectwie kwalifikacji we wpisach uprawnień i uzupełniających uprawnień instruktorskich, przedłużeń ich ważności i ograniczeń oraz na inne wpisy,
3. Na niewykorzystanych stronach licencji praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego zamieszcza się napis w języku polskim: "Tę stronę celowo pozostawiono niezapisaną" i angielskim "Intentionally left blank".
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSÓB PROWADZENIA SZKOLENIA LOTNICZEGO
1) określa strukturę organizacyjną wspomagającą bezpieczeństwo, efektywność i ciągłość szkolenia ;
2) zapewnia, że na podstawie jego struktury można określić:
a) zakres odpowiedzialności i obowiązki kadry zarządzającej odpowiedzialnej za zadania związane z procesem szkolenia i za zarządzanie jakością,
b) zależności i obieg dokumentów sprawozdawczych między różnymi częściami i procesami organizacji;
3) zapewnia kadrę zarządzającą, do której zalicza się kierownika odpowiedzialnego, kierownika szkolenia, szefa szkolenia teoretycznego, szefa szkolenia praktycznego, kierownika/szefa technicznego, kierownika jakości, z tym że w przypadku ośrodka szkolącego w celu uzyskania świadectwa AFIS dopuszcza się możliwość łączenia niektórych z tych funkcji po uzyskaniu akceptacji Prezesa Urzędu;
4) dysponuje bazą dydaktyczną i zapleczem odpowiednimi do rodzaju, zakresu i intensywności oferowanego szkolenia lotniczego, w tym niezbędnymi do prowadzenia szkolenia obiektami oraz urządzeniami;
5) zapewnia, że baza dydaktyczna umożliwia osiągnięcie celów szkolenia zawartych w planach lub programach szkolenia;
6) utrzymuje środki materialne niezbędne dla prowadzenia szkolenia;
7) ubezpiecza się od odpowiedzialności cywilnej za szkody wynikające z prowadzonej działalności, stosownie do rodzaju oferowanego szkolenia;
8) jeżeli korzysta z usług innego podmiotu lub podwykonawcy, zapewnia, że porozumienia o współpracy obejmują wzajemną odpowiedzialność;
9) posiada, z zastrzeżeniem pkt 11, system zarządzania jakością, za pomocą którego:
a) określa politykę i strategię systemu jakości oraz zapewnia ich stosowanie na wszystkich poziomach organizacji,
b) określa program zapewnienia jakości, zawierający procedury przeznaczone do weryfikacji zgodności systemów oraz wszystkich zachodzących procesów z mającymi zastosowanie wymogami, standardami i procedurami,
c) zapewnia, w formie pisemnych porozumień, że korzystając z usług szkoleniowych innego podmiotu lub podwykonawcy, obejmuje te usługi programem zapewnienia jakości,
d) dostarcza dowodów funkcjonowania tego systemu przez posiadanie instrukcji systemu jakości i dokumentację monitorowania zgodności działań ośrodka z procedurami,
e) wyznacza przedstawicieli kadry zarządzającej do monitorowania zgodności działań ośrodka z procedurami i właściwości procedur w celu zapewnienia bezpiecznego i skutecznego przebiegu szkolenia,
f) przeprowadza przeglądy systemu jakości i w razie konieczności identyfikuje, właściwie adresuje oraz podejmuje działania naprawcze,
g) określa skuteczność zrealizowanych działań naprawczych,
h) szkoli personel organizacji w zakresie zapewnienia jakości,
i) gromadzi i przechowuje dokumentację monitorowania systemu jakości przez okres nie krótszy niż okres funkcjonowania ośrodka;
10) posiada, z wyjątkiem ośrodka szkolącego wyłączenie w celu uzyskania świadectwa AFIS, instrukcję systemu jakości, która zawiera co najmniej:
a) politykę oraz strategię systemu jakości wraz z oświadczeniem kierownika odpowiedzialnego za realizację założonych celów, jakie system jakości ośrodka ma osiągnąć,
b) określenie osób funkcyjnych systemu jakości,
c) zakres systemu jakości,
d) metody realizacji celów systemu jakości,
e) metody pozyskiwania informacji podczas kontroli i audytów,
f) dokumentację systemu jakości, a także określa jej obieg w postępowaniu naprawczym oraz zasady i procedury jej przechowywania,
g) określenie zakresu odpowiedzialności za jakość podwykonawców szkolenia,
h) program zapewnienia jakości określający:
– zakres programu zapewnienia jakości,
– procedury kontroli jakości z zastosowaniem kart kontrolnych jakości,
– zasady planowania i prowadzenia audytów systemu jakości,
– czynności związane z działaniami naprawczymi,
– ocenę jakości organizacji i zarządzania ośrodka,
– zasady szkolenia personelu w zakresie zapewnienia jakości;
11) szkolący wyłącznie w celu uzyskania świadectwa AFIS może system zarządzania jakością zastąpić przeglądem organizacji, przy czym:
a) osobą odpowiedzialną za program przeglądu ośrodka jest kierownik odpowiedzialny lub osoba przez niego wyznaczona wymieniona w pkt 3,
b) osoba odpowiedzialna za wykonywanie przeglądów ośrodka powinna posiadać znajomość przepisów i procedur CAPTO,
c) na program przeglądu ośrodka składają się listy kontrolne obejmujące wszystkie procesy zachodzące w ośrodku oraz harmonogram sprawdzania pozycji z listy kontrolnej zapewniający, że każda pozycja jest sprawdzana co najmniej raz na 12 miesięcy,
d) przeglądy ośrodka są udokumentowane, stwierdzone niezgodności są zapisane i zgłoszone odpowiednim osobom,
e) działania korygujące i zapobiegawcze są zatwierdzane przez osobę odpowiedzialną za program przeglądu ośrodka i są wykonywane w ustalonym terminie,
f) kierownik odpowiedzialny jest informowany o wszystkich niezgodnościach oraz, regularnie, o ogólnych wynikach programu przeglądu ośrodka;
12) jeżeli posiada certyfikat ISO 9001 wydany przez organizację posiadającą odpowiednią akredytację obejmujący szkolenie służb ruchu lotniczego, uznaje się, że ośrodek w wystarczającym stopniu potwierdza zgodność wymogów określonych w pkt 9-11; w takim przypadku ośrodek przedstawia Prezesowi Urzędu dokumentację związaną z posiadanym certyfikatem;
13) opracowuje instrukcję szkolenia, która:
a) opisuje strategię działalności ośrodka oraz procesy i procedury stosowane w procesie szkolenia,
b) jest w pełni zgodna ze wszystkimi dokumentami regulaminowymi oraz obowiązującymi przepisami z zakresu funkcjonowania ośrodka;
14) zapewnia, że przepisy instrukcji szkolenia są rozumiane i stosowane w sposób jednolity przez personel wszystkich komórek organizacyjnych ośrodka;
15) udostępnia instrukcję szkolenia całemu personelowi ośrodka;
16) utrzymuje aktualność informacji zawartych w instrukcji szkolenia i dokonuje zmian, jeżeli co najmniej:
a) dokonano zmian w strategii, procedurach lub stosowanych praktykach, lub
b) wynikają z doświadczenia w pracy operacyjnej, lub
c) dokonano zmian w zakresie świadczonych usług szkoleniowych, lub
d) zmianie uległa zawartość programów szkolenia, lub
e) zainstalowano nowy system lub urządzenia techniczne mające znaczący wpływ na proces szkolenia, lub
f) dokonano zmian w certyfikacie, lub
g) zachodzi potrzeba utrzymania standaryzacji procesów szkolenia;
17) niezwłocznie przekazuje, zatwierdzone przez Prezesa Urzędu, wszelkie zmiany w instrukcji szkolenia wszystkim podmiotom i osobom, którym instrukcja ta została wydana;
18) wyznacza osobę odpowiedzialną za realizację przedsięwzięć określonych w pkt 14-16;
19) dokonuje przeglądu procesów oraz procedur:
a) regularnie, co najmniej raz w roku,
b) w przypadku zmiany struktury organizacyjnej lub podjęcia współpracy w zakresie szkolenia z innymi podmiotami,
c) po wprowadzeniu zmian technologicznych, w szczególności po wprowadzeniu nowych urządzeń i systemów,
d) po wprowadzeniu zmian przepisów bezpieczeństwa,
e) w innych przypadkach mających wpływ na funkcjonowanie ośrodka;
20) zatrudnia odpowiednio liczny i wykwalifikowany personel, gwarantujący, że szkolenie prowadzone w ośrodku odbywa się w sposób bezpieczny, efektywny, ciągły i zrównoważony;
21) ustanawia procedury w zakresie rekrutacji i szkolenia personelu;
22) prowadzi wykaz informacji dotyczących liczby, statusu, kwalifikacji i lokalizacji personelu wykonującego zadania związane ze szkoleniem i systemem jakości;
23) dla personelu podmiotów będących podwykonawcą:
a) posiada dokumenty poświadczające kwalifikacje personelu odpowiednie do wykonywania zadań związanych ze szkoleniem,
b) zapewnia, że personel posiada wystarczającą wiedzę na temat jego roli w zapewnieniu ciągłości szkolenia;
24) wykazuje formę świadczenia pracy na jego rzecz przez osoby niebędące jego etatowymi pracownikami;
25) zapewnia, że szkolenie teoretyczne prowadzą odpowiednio wykwalifikowani wykładowcy, którzy:
a) posiadają odpowiednią wiedzę z dziedziny stanowiącej przedmiot szkolenia,
b) wykazali się umiejętnością korzystania z odpowiednich technik szkolenia,
c) przechodzą regularne szkolenia odświeżające wiedzę w celu zachowania kompetencji szkoleniowych;
26) zapewnia, że szkolenie w zakresie umiejętności praktycznych prowadzą odpowiednio wykwalifikowani instruktorzy, którzy:
a) spełniają wymagania dotyczące poziomu wiedzy teoretycznej i doświadczenia stosownie do prowadzonego szkolenia,
b) wykazali się umiejętnością nauczania i korzystania z odpowiednich technik instruktażowych,
c) przećwiczyli techniki szkoleniowe w zakresie procedur będących przedmiotem planowanego szkolenia,
d) przechodzą regularne szkolenia odświeżające wiedzę i umiejętności w celu zachowania kompetencji szkoleniowych;
27) zapewnia, że instruktorzy w zakresie umiejętności praktycznych są także członkami personelu służb ruchu lotniczego posiadającymi ważne uprawnienia do pełnienia tej funkcji;
28) zapewnia, że osoby odpowiedzialne za ocenę wiedzy kandydatów podczas szkolenia wstępnego:
a) wykazują się umiejętnością do przygotowania i prowadzenia testów i kontroli w tym zakresie,
b) przechodzą regularne szkolenia odświeżające wiedzę, po to, aby stosować aktualne standardy oceny;
29) zapewnia, że osoby odpowiedzialne za ocenę umiejętności kandydatów podczas szkolenia wstępnego, poza tym, że spełniają wymagania, o których mowa w pkt 27, są także członkami personelu służb ruchu lotniczego posiadającymi ważne uprawnienia do pełnienia tej funkcji;
30) szczegółowo określa kwalifikacje osób prowadzących egzaminy w ramach szkolenia wstępnego, w tym również symulatorowego;
31) posiada procedury określania kompetencji instruktorów i wykładowców w zakresie nauczania;
32) posiada program szkolenia wstępnego, odświeżającego oraz doskonalącego dla instruktorów i wykładowców, odpowiedniego do przypisanych im zadań i obowiązków, uwzględniający szkolenia z zakresu wiedzy i umiejętności dotyczące czynnika ludzkiego;
33) zapewnia metodykę szkolenia adekwatną do celów, treści i czasu trwania poszczególnych etapów szkolenia;
34) zapewnia, że plany oraz programy szkoleń określają metody szkolenia w odniesieniu do poszczególnych zagadnień w nich zawartych;
35) zapewnia, że metodyka szkolenia obejmuje sposób organizacji egzaminów oraz dokonywania ocen;
36) dla każdego rodzaju szkolenia opracowuje program szkolenia;
37) zapewnia, że program szkolenia określa co najmniej:
a) przedmioty nauczania wraz z przypisanymi im celami ogólnymi,
b) tematy zajęć,
c) zagadnienia wraz z przypisanymi im celami szczegółowymi, rodzajami modułów dydaktycznych i liczbą jednostek lekcyjnych;
38) na podstawie zatwierdzonych programów szkolenia opracowuje i udostępnia uczestnikom szkolenia tygodniowy harmonogram szkolenia, który:
a) podlega zatwierdzeniu przez kierownika odpowiedzialnego;
b) zawiera co najmniej chronologiczny układ zajęć w poszczególnych dniach tygodnia z określeniem:
– przedmiotu i tematu zajęć,
– godziny rozpoczęcia i zakończenia poszczególnych zajęć,
– nazwiska wykładowcy lub instruktora prowadzącego zajęcia,
– oznaczenia miejsca prowadzenia zajęć;
39) prowadzi szkolenia wyłącznie w zakresie określonym w otrzymanym certyfikacie;
40) informuje Prezesa Urzędu o planowanych kursach szkoleniowych lub szkoleniach indywidualnych z wyprzedzeniem co najmniej 7 dni roboczych w stosunku do planowanej daty rozpoczęcia szkolenia;
41) ustanawia i prowadzi system archiwizacji procesu szkolenia gwarantujący:
a) kompletność danych w celu umożliwienia rekonstrukcji historii szkolenia każdej osoby szkolonej i instruktora lub wykładowcy ośrodka,
b) integralność danych w celu ochrony przechowywanych danych przed usunięciem lub zmianą;
42) ustanawia procedurę archiwizacji procesu szkolenia oraz określa zakres archiwizowanej dokumentacji i przechowuje:
a) szczegółową dokumentację kandydata, aby udokumentować spełnienie wszystkich wymagań szkolenia przez okres wykonywania czynności wynikających z licencji lub świadectw kwalifikacji członka personelu służb ruchu lotniczego, którego dotyczyło szkolenie,
b) dokumentację rejestracji kwalifikacji oraz szkoleń instruktorów i wykładowców ośrodka przez okres 5 lat od dnia, w którym osoby te zaprzestały pełnienia obowiązków na rzecz tego ośrodka,
c) dokumentację naboru kandydatów oraz dotyczącą organizacji i prowadzenia szkolenia, ze szczególnym uwzględnieniem ewidencji szkolenia przez okres funkcjonowania ośrodka.
MINIMUM WYMAGANYCH INFORMACJI, JAKIE POWINNA ZAWIERAĆ INSTRUKCJA SZKOLENIA
1.1. Wstęp.
Informacje dotyczące zakresu stosowania instrukcji
1.2. Spis treści
1.3. Administrowanie dokumentem:
1) procedura wprowadzania i zatwierdzania zmian;
2) procedura aktualizacji i stwierdzania aktualności instrukcji;
3) nakład instrukcji oraz wykaz egzemplarzy wzorcowych i użytkowych;
4) wykaz wprowadzonych zmian;
5) wykaz aktualnych stron;
6) osoba odpowiedzialna za utrzymanie aktualności informacji zawartych w instrukcji.
1.4. Słownik terminów oraz odpowiadających im skrótów i definicji użytych w instrukcji.
1.5. Opis zakresu szkolenia wynikający z posiadanego certyfikatu oraz wykaz programów szkolenia, których instrukcja dotyczy.
1.6. Struktura i zadania ośrodka (wraz ze schematem organizacyjnym).
1.7. Kwalifikacje, zakres odpowiedzialności, obowiązki i zastępstwa kierownictwa oraz personelu ośrodka, a w szczególności:
1) kierownika odpowiedzialnego;
2) kierownika jakości;
3) kierownika szkolenia;
4) szefa szkolenia teoretycznego;
5) szefa szkolenia praktycznego;
6) kierownika/szefa technicznego;
7) instruktorów/wykładowców szkolenia teoretycznego, w zakresie konkretnych przedmiotów nauczania;
8) instruktorów szkolenia praktycznego.
1.8. Imienny wykaz członków kierownictwa ośrodka.
1.9. Imienny wykaz kadry dydaktycznej ośrodka z podaniem kwalifikacji i uprawnień właściwych dla rodzaju i zakresu szkolenia (może być w formie załącznika do instrukcji).
1.10. Opis infrastruktury, wyposażenia i urządzeń będących w dyspozycji ośrodka na potrzeby szkolenia, a w szczególności:
1) liczba budynków oraz liczba i wielkość pomieszczeń (np. sal wykładowych) wraz z wyposażeniem;
2) pomoce szkoleniowe;
3) urządzenia treningowe.
2. SZKOLENIE PERSONELU OŚRODKA
2.1. Osoby odpowiedzialne za utrzymanie standardów nauczania przez instruktorów i wykładowców.
2.2. Procedury określania bieżących kompetencji instruktorów i wykładowców w zakresie nauczania.
2.3. Szczegóły odnośnie do programu szkolenia wstępnego, odświeżającego oraz doskonalącego dla instruktorów i wykładowców.
3. SZKOLENIE KANDYDATÓW W CELU UZYSKANIA LICENCJI, ŚWIADECTW KWALIFIKACJI I UPRAWNIEŃ DO NICH WPISYWANYCH
3.1. Ogólne wstępne (progowe) wymagania odnośnie do kandydatów, w tym obcokrajowców.
3.2. Szkolenie wstępne.
1) Szkolenie podstawowe:
a) planowanie i organizacja szkolenia,
b) przebieg szkolenia,
c) kontrola postępów i wyników szkolenia,
d) dokumentacja i sprawozdawczość szkoleniowa,
e) dokumentacja podlegająca archiwizacji.
2) Szkolenie w zakresie uprawnienia:
a) planowanie i organizacja szkolenia,
b) przebieg szkolenia,
c) kontrola postępów i wyników szkolenia,
d) dokumentacja i sprawozdawczość szkoleniowa,
e) dokumentacja podlegająca archiwizacji.
3.3. Szkolenie w jednostce:
1) planowanie i organizacja szkolenia;
2) przebieg szkolenia;
3) kontrola postępów i wyników szkolenia;
4) dokumentacja i sprawozdawczość szkoleniowa;
5) dokumentacja podlegająca archiwizacji.
4. POZOSTAŁE SZKOLENIA
4.1. Szkolenie w celu uzyskania uzupełniającego uprawnienia instruktorskiego instruktora szkolenia operacyjnego (OJTI):
1) planowanie i organizacja szkolenia;
2) przebieg szkolenia;
3) kontrola postępów i wyników szkolenia;
4) dokumentacja i sprawozdawczość szkoleniowa;
5) dokumentacja podlegająca archiwizacji.
4.2. Szkolenie do uzyskania uzupełniającego uprawnienia instruktorskiego instruktora szkolenia symulatorowego (OSTI):
1) planowanie i organizacja szkolenia;
2) przebieg szkolenia;
3) kontrola postępów i wyników szkolenia;
4) dokumentacja i sprawozdawczość szkoleniowa;
5) dokumentacja podlegająca archiwizacji.
4.3. Szkolenie odświeżające:
1) planowanie i organizacja szkolenia;
2) przebieg szkolenia;
3) kontrola postępów i wyników szkolenia;
4) dokumentacja i sprawozdawczość szkoleniowa;
5) dokumentacja podlegająca archiwizacji.
4.4. Szkolenie w sytuacjach szczególnych i niebezpiecznych:
1) planowanie i organizacja szkolenia;
2) przebieg szkolenia;
3) kontrola postępów i wyników szkolenia;
4) dokumentacja i sprawozdawczość szkoleniowa;
5) dokumentacja podlegająca archiwizacji.
4.5. Szkolenie odbywane w celu utrzymania albo przywrócenia wiedzy i umiejętności personelu ATS:
1) planowanie i organizacja szkolenia;
2) przebieg szkolenia;
3) kontrola postępów i wyników szkolenia;
4) dokumentacja i sprawozdawczość szkoleniowa;
5) dokumentacja podlegająca archiwizacji.
4.6. Szkolenie językowe:
1) planowanie i organizacja szkolenia;
2) przebieg szkolenia;
3) kontrola postępów i wyników szkolenia;
4) dokumentacja i sprawozdawczość szkoleniowa;
5) dokumentacja podlegająca archiwizacji.
5. EFEKTYWNOŚĆ SZKOLENIA
5.1. Obowiązki i uprawnienia słuchacza związane z uczestnictwem w szkoleniu.
5.2. Procedury współpracy pomiędzy komórkami szkoleniowymi ośrodka.
5.3. Procedury poprawy niesatysfakcjonujących wyników szkolenia.
5.4. Procedury zmiany instruktora szkolenia praktycznego.
5.5. Maksymalna liczba zmian instruktora szkolącego kandydata.
5.6. Wewnętrzny system informacji zwrotnej służący wykrywaniu niedociągnięć w procesie szkolenia.
5.7. Procedury zawieszenia kandydata w obowiązkach uczestnika szkolenia.
6. WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE SZKOLENIA Z INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ LOTNICZĄ
6.1. Zakres współpracy w zakresie szkolenia z innymi podmiotami prowadzącymi działalność lotniczą.
6.2. Procedury wyboru podmiotów zewnętrznych na podwykonawców szkolenia.
6.3. Wymagania stawiane podmiotom zewnętrznym chcącym zakwalifikować się jako podwykonawcy szkolenia.
6.4. Odpowiedzialność cywilna za szkolenie przez podwykonawcę szkolenia.
6.5. Nadzór nad należytym wypełnianiem powierzonych zadań przez podwykonawcę szkolenia.
7. SYSTEM ARCHIWIZACJI PROCESU SZKOLENIA
7.1. Procedura archiwizacji procesu szkolenia.
7.2. Zakres archiwizowanej dokumentacji ze wskazaniem nazw konkretnych dokumentów.
8. SYSTEM JAKOŚCI
8.1. Krótki opis systemu zarządzania jakością z odniesieniem do instrukcji systemu jakości.
9. ZAŁĄCZNIKI
9.1. Wzory dokumentów.
SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA DOTYCZĄCE SZKOLENIA W CELU UTRZYMANIA UPRAWNIEŃ UZUPEŁNIAJĄCYCH W JEDNOSTCE
1) szkolenia odbywane w celu utrzymania bądź przywrócenia wiedzy i umiejętności personelu ATS;
2) szkolenia odświeżające;
3) szkolenia w sytuacjach szczególnych i niebezpiecznych;
4) w uzasadnionych przypadkach - szkolenia językowe.
1) zmiany lub planowane zmiany procedur;
2) zmiany lub planowane zmiany urządzeń;
3) ogólne wymogi związane z zarządzaniem bezpieczeństwem.
1) wiedzy z zakresu przepisów międzynarodowych, krajowych oraz procedur lokalnych;
2) umiejętności w zakresie zapewnianej służby;
3) wiedzy z zakresu bezpieczeństwa, ochrony i zarządzania sytuacjami kryzysowymi.
1) spełnia wymagania zawarte w ust. 7;
2) podlega zatwierdzeniu przez Prezesa Urzędu;
3) jest aktualizowany na podstawie wniosków ze zdarzeń lotniczych oraz doświadczeń personelu ATS płynących z pracy na stanowiskach operacyjnych;
4) niezależnie od okoliczności opisanych w pkt 3, jest poddawany przeglądowi co najmniej raz na 3 lata.
1) opracowuje się osobno dla kontrolerów ruchu lotniczego, informatorów FIS oraz informatorów AFIS;
2) zawiera moduł ogólny, zapoznający personel ATS ze zmianami w przepisach, procedurach i praktykach, które miały miejsce w okresie poprzedzającym szkolenie i które odnoszą się do związanych z nimi zadań, obejmujący zakres ust. 7 pkt 1 i 3;
3) zawiera moduły do szkolenia w ramach konkretnych uprawnień, obejmujące zakres ust. 7 pkt 2.
1) nabycie i utrzymanie wiedzy i umiejętności umożliwiających udzielanie pomocy załogom statków powietrznych w sytuacjach szczególnych i niebezpiecznych;
2) postępowanie w sytuacjach lub okolicznościach szczególnych w organie ATS.
1) spełnia wymagania zawarte w ust. 10;
2) podlega zatwierdzeniu przez Prezesa Urzędu;
3) jest aktualizowany na podstawie wniosków ze zdarzeń lotniczych oraz doświadczeń personelu ATS płynących z pracy na stanowiskach operacyjnych;
4) niezależnie od okoliczności opisanych w pkt 3 jest poddawany przeglądowi co najmniej raz na 2 lata.
1) opracowuje się osobno dla kontrolerów ruchu lotniczego i dla informatorów FIS oraz informatorów AFIS;
2) zawiera w szczególności:
a) przypomnienie przepisów i procedur odnoszących się do postępowania w sytuacjach szczególnych i niebezpiecznych, zarówno w powietrzu, jak i na ziemi,
b) przypomnienie obowiązków personelu ATS w zakresie postępowania w sytuacjach szczególnych i niebezpiecznych,
c) studium przypadku wraz z wprowadzeniem do ćwiczenia na symulatorze,
d) ćwiczenie na symulatorze pozwalające na praktyczne przećwiczenie zdarzenia w powietrzu lub na ziemi,
e) ćwiczenie na symulatorze pozwalające na przećwiczenie postępowania w przypadku degradacji systemów zabezpieczających pracę personelu ATS,
f) omówienie wyników ćwiczeń na symulatorze,
g) zbiór list kontrolnych na wypadek wystąpienia sytuacji szczególnych i niebezpiecznych zarówno w powietrzu, jak i na ziemi.
1) jest dostosowany do wymagań zawartych w przepisach w sprawie licencjonowania personelu lotniczego lub we właściwych przepisach międzynarodowych;
2) obejmuje zagadnienia dotyczące frazeologii lotniczej oraz zrozumiałej komunikacji.
MINIMUM PROGRAMOWE DO SZKOLENIA W ZAKRESIE OJTI LUB OSTI
1) demonstracja - metoda szkolenia praktycznego na stanowisku operacyjnym dostarczająca szkolonemu właściwej wiedzy związanej z przygotowaniem do wykonania zadania i jest prowadzona w celu zrozumienia tego zadania;
2) interwencja - kształtowanie niewizualnych zadań szkolonego (jego procesów poznawczych), przez ingerencję bezpośrednio w jego wizualne zadania lub w końcu przez przejmowanie odpowiedzialności i kierowania zadaniami zapewnianej służby ruchu lotniczego;
3) ocena - rozważanie wszystkich lub jednostkowych aspektów działania szkolonego; może być dokonana w formie ustnej lub pisemnej opinii na temat bieżącego stanu ocenianego szkolonego oraz prawdopodobieństwa wystąpienia określonych zachowań u tej osoby w przyszłości, w zależności, czy jest to ocena kształtująca czy podsumowująca;
4) szkolony - członek personelu ATS w trakcie szkolenia w celu uzyskania uprawnienia lub przywrócenia ważności uprawnienia, które utraciło swoją ważność.
1) wprowadzenie do kursu: ewolucja organizacji szkolenia w zakresie OJTI, uczestnicy szkolenia, zawartość programu szkolenia, role uczestników procesu szkolenia, proces oceny;
2) organizacja szkolenia: minimum programowe i cele szkoleniowe dla personelu ATS, cel opracowania, zawartość, organizacja i stosowanie planu szkolenia w jednostce, narzędzia wykorzystywane w procesie szkolenia, rola i odpowiedzialność personelu biorącego udział w szkoleniu w jednostce;
3) czynnik ludzki: motywacja, zachowanie człowieka, informacja zwrotna (feedback), sposoby przyswajania wiedzy i umiejętności, cele szkolenia, komunikacja w zespołach osobowych, świadomość sytuacyjna, modele psychologiczne, zachowanie i spójność zespołowa, komunikacja werbalna i niewerbalna, bariery w komunikacji i style komunikacji, rozwiązywanie konfliktów, asertywność, profil zawodowy i osobowy OJTI, stres;
4) metodyka szkolenia: sposoby zadawania pytań, odprawa przed rozpoczęciem sesji szkoleniowej (briefing), demonstracja, angażowanie szkolonego, nadzór, interwencja, odprawa po zakończonej sesji szkoleniowej (debriefing);
5) metody oceny i sporządzanie raportów: obowiązki instruktora OJT w procesie dokonywania oceny, czynniki wpływające na proces oceny, metody dokonywania oceny, sporządzanie i wykorzystanie raportów.
MINIMA PROGRAMOWE DO SZKOLENIA KANDYDATÓW UBIEGAJĄCYCH SIĘ O ŚWIADECTWO FIS I UPRAWNIENIA DO NIEGO WPISYWANE ORAZ O ŚWIADECTWO AFIS
1) prawo lotnicze: lotnicze organizacje krajowe i międzynarodowe, przepisy kwalifikowania informatorów FIS, przepisy i procedury ruchu lotniczego, przestrzeń powietrzna i trasy ATS, jednostki miar stosowane w lotnictwie, raportowanie nieprawidłowości w ruchu lotniczym;
2) zarządzanie ruchem lotniczym: służby ruchu lotniczego, służba alarmowa, zarządzanie przestrzenią powietrzną, zasady prowadzenia łączności radiotelefonicznej, frazeologia radiotelefoniczna w języku polskim i angielskim, ustawienia wysokościomierza i przydział poziomów lotu, źródła i zobrazowanie danych na stanowisku operacyjnym, a dla uprawnienia RIS również stosowanie radaru w FIS;
3) meteorologia: organizacja osłony meteorologicznej dla lotnictwa, skład i struktura atmosfery, atmosfera standardowa, ciepło i temperatura, ciśnienie powietrza, masy powietrza i fronty atmosferyczne, systemy mezoskalowe, zjawiska atmosferyczne, widzialność, zagrożenia meteorologiczne dla lotnictwa, źródła informacji meteorologicznych dla lotnictwa oraz ich pozyskiwanie i interpretacja;
4) nawigacja: kula ziemska i jej odwzorowanie na mapach, mapy lotnicze, magnetyzm Ziemi, systemy współrzędnych oraz kierunek i odległość, wpływ wiatru na tor lotu statku powietrznego, rodzaje prędkości, nawigacja wzrokowa, systemy nawigacji instrumentalnej;
5) statek powietrzny: zasady lotu, elementy składowe i elementy sterowania statku powietrznego, zasada działania oraz zalety i wady silników lotniczych, systemy i przyrządy statku powietrznego, kategorie statków powietrznych, czynniki wpływające na osiągi statku powietrznego, a dla uprawnienia RIS również zasada działania transpondera;
6) czynnik ludzki: wpływ stanu zdrowia, samopoczucia i środków psychoaktywnych na pracę, praca zespołowa, podstawowe potrzeby ludzi w pracy, stres, błąd ludzki, komunikacja, środowisko pracy;
7) urządzenia i systemy: wyposażenie techniczne stanowisk pracy informatora FIS, teoria radia, stała telekomunikacyjna sieć lotnicza, systemy stosowane do automatycznego rozpowszechniania danych, ograniczenia związane z obniżeniem sprawności urządzeń i systemów, a dla uprawnienia RIS również radar pierwotny i wtórny;
8) środowisko zawodowe: cywilne i wojskowe służby ATS, użytkownicy przestrzeni powietrznej i ich potrzeby, ochrona środowiska.
1) prawo lotnicze: lotnicze organizacje krajowe i międzynarodowe, przepisy kwalifikowania informatorów AFIS, przepisy i procedury ruchu lotniczego, struktura przestrzeni powietrznej, przepisy dotyczące lotnisk, jednostki miar stosowane w lotnictwie, raportowanie nieprawidłowości w ruchu lotniczym;
2) zarządzanie ruchem lotniczym: służby ruchu lotniczego, służba alarmowa, zarządzanie przestrzenią powietrzną, zasady prowadzenia łączności radiotelefonicznej, frazeologia radiotelefoniczna w języku polskim i angielskim, ustawienia wysokościomierza, zależność pomiędzy poziomem przejściowym, bezwzględną wysokością przejściową i warstwą przejściową, źródła i zobrazowanie danych na stanowisku operacyjnym informatora AFIS;
3) meteorologia: organizacja osłony meteorologicznej dla lotnictwa, skład i struktura atmosfery, atmosfera standardowa, ciepło i temperatura, ciśnienie powietrza, masy powietrza i fronty atmosferyczne, systemy mezoskalowe, zjawiska atmosferyczne, widzialność, zagrożenia meteorologiczne dla lotnictwa, źródła informacji meteorologicznych dla lotnictwa oraz ich pozyskiwanie i interpretacja;
4) nawigacja: kula ziemska i jej odwzorowanie na mapach, mapy lotnicze, magnetyzm Ziemi, systemy współrzędnych oraz kierunek i odległość, wpływ wiatru na tor lotu statku powietrznego, rodzaje prędkości, nawigacja wzrokowa, systemy nawigacji instrumentalnej;
5) statek powietrzny: zasady lotu, elementy składowe i elementy sterowania statku powietrznego, zasada działania oraz zalety i wady silników lotniczych, systemy i przyrządy statku powietrznego, kategorie statków powietrznych, czynniki wpływające na osiągi statku powietrznego;
6) czynnik ludzki: wpływ stanu zdrowia, samopoczucia i środków psychoaktywnych na pracę, indywidualne zachowanie, podstawowe potrzeby ludzi w pracy, stres, błąd ludzki, komunikacja, środowisko pracy;
7) urządzenia i systemy: wyposażenie techniczne stanowisk pracy informatora AFIS, teoria radia, stała telekomunikacyjna sieć lotnicza, systemy stosowane do automatycznego rozpowszechniania danych, ograniczenia związane z obniżeniem sprawności urządzeń i systemów;
8) środowisko zawodowe: cywilne i wojskowe służby ATS, użytkownicy przestrzeni powietrznej i ich potrzeby, ochrona środowiska;
9) lotniska: charakterystyczne dane lotniska, informacje przekazywane pomiędzy AFIS i zarządzającym lotniskiem, pole ruchu naziemnego, pole manewrowe, drogi startowe, przeszkody, lokalizacja naziemnego wyposażenia lotniskowego.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2013.471 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Licencja i świadectwa kwalifikacji personelu służb ruchu lotniczego. |
Data aktu: | 12/04/2013 |
Data ogłoszenia: | 18/04/2013 |
Data wejścia w życie: | 19/04/2013, 01/05/2020 |