Przepisy ogólne
- niezależnie od długości ich kadłuba;
Wykaz stanowisk na statkach żeglugi śródlądowej i minimalny skład załogi
Lp. | Nośność statku | Załoga statku | System eksploatacji statku | ||
A1 | A2 | B | |||
1 | od 15 do 200 ton | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
starszy marynarz | - | - | - | ||
marynarz | - | - | 1 | ||
młodszy marynarz | - | - | - | ||
2 | od 201 do 750 ton | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
starszy marynarz | - | - | 1 | ||
marynarz | 1 | - | - | ||
młodszy marynarz | - | 1 | - | ||
3 | powyżej 750 ton | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
starszy marynarz | 1 | 1 | 2 | ||
marynarz | - | - | - | ||
młodszy marynarz | 1 | - | - |
- zwiększa się stan załogi o 1 marynarza, jeżeli statek jest eksploatowany w systemie A1 lub A2, oraz o 2 marynarzy, jeżeli jest on eksploatowany w systemie B.
Lp. |
Długość statku (L) w m |
Załoga statku | System eksploatacji statku | ||
A1 | A2 | B | |||
1 | L ≤ 70 | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | - | - | - | ||
bosman | - | - | 1 | ||
starszy marynarz | 1 | - | 1 | ||
marynarz | - | 1 | - | ||
młodszy marynarz | - | - | - | ||
2 | 70 < L ≤ 86 | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | - | ||
bosman | - | 1 | 2 | ||
starszy marynarz | - | - | - | ||
marynarz | - | - | - | ||
młodszy marynarz | - | 1 | - | ||
3 | L > 86 | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | - | ||
bosman | - | 1 | 2 | ||
starszy marynarz | - | - | - | ||
marynarz | 1 | - | 1 | ||
młodszy marynarz | - | 1 | - |
Lp. | Moc mechanicznego urządzenia napędowego w kW (KM) | Załoga statku | System eksploatacji statku | ||
A1 | A2 | B | |||
1 | do 150 (200) włącznie | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | - | - | - | ||
bosman | - | 1 | 1 | ||
starszy marynarz | - | - | - | ||
marynarz | 1 | - | 1 | ||
młodszy marynarz | - | - | - | ||
2 | powyżej 150 (200) | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
do 300 (400) włącznie | sternik | - | - | - | |
bosman | - | 1 | 1 | ||
starszy marynarz | 1 | - | - | ||
marynarz | - | - | - | ||
młodszy marynarz | - | 1 | 1 | ||
3 | powyżej 300 (400) | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
do 450 (600) włącznie | sternik | 1 | - | - | |
bosman | - | 1 | 1 | ||
starszy marynarz | - | - | 1 | ||
marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
młodszy marynarz | - | - | - | ||
mechanik | 1 | 1 | 1 | ||
4 | powyżej 450 (600) | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
bosman | - | 1 | - | ||
starszy marynarz | 1 | 1 | 2 | ||
marynarz | - | - | - | ||
młodszy marynarz | - | - | - | ||
mechanik | 1 | 1 | 1 |
Lp. | Dopuszczalna liczba pasażerów | Załoga statku | System eksploatacji statku | ||
A1 | A2 | B | |||
1 | do 75 pasażerów | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | - | - | - | ||
bosman | 1 | - | 1 | ||
starszy marynarz | - | 1 | - | ||
marynarz | - | - | 1 | ||
młodszy marynarz | - | - | - | ||
mechanik | - | - | - | ||
2 | od 76 do 250 pasażerów | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | - | - | - | ||
bosman | 1 | - | 1 | ||
starszy marynarz | - | 1 | - | ||
marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
młodszy marynarz | - | - | 1 | ||
mechanik | - | - | - | ||
3 |
od 251 do 600 pasażerów |
kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
bosman | - | 1 | 1 | ||
starszy marynarz | - | - | - | ||
marynarz | 1 | 1 | 2 | ||
młodszy marynarz | - | - | - | ||
mechanik | - | - | - | ||
4 | powyżej 601 pasażerów | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
bosman | - | 1 | - | ||
starszy marynarz | 1 | - | 1 | ||
marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
młodszy marynarz | - | - | - | ||
mechanik | 1 | 1 | 1 |
Lp. | Dopuszczalna liczba pasażerów | Załoga statku | System eksploatacji statku | ||
A1 | A2 | B | |||
1 | do 50 miejsc sypialnych | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | - | - | 1 | ||
bosman | 1 | 1 | - | ||
starszy marynarz | - | - | 1 | ||
marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
młodszy marynarz | - | - | 1 | ||
mechanik | - | - | - | ||
2 | od 51 do 100 miejsc sypialnych | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
bosman | - | 1 | - | ||
starszy marynarz | - | - | 1 | ||
marynarz | 2 | 1 | - | ||
młodszy marynarz | - | - | - | ||
mechanik | - | 1 | 1 | ||
3 | powyżej 100 miejsc sypialnych | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
bosman | - | 1 | 1 | ||
starszy marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
młodszy marynarz | - | - | - | ||
mechanik | 1 | 1 | 1 |
Lp. | Dopuszczalna liczba pasażerów | Załoga statku | System eksploatacji statku | ||
A1 | A2 | B | |||
1 | zestaw pchany z jedną barką L ≤ 86 m | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | - | ||
bosman | - | 1 | 2 | ||
starszy marynarz | - | - | - | ||
marynarz | - | - | - | ||
młodszy marynarz | - | - | - | ||
mechanik | - | - | - | ||
2 | zestaw pchany lub sprzężony o L ≤ 125 m i B < 12 m | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
bosman | - | - | - | ||
starszy marynarz | - | 1 | 1 | ||
marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
młodszy marynarz | - | - | - | ||
mechanik | - | - | - | ||
3 | zestaw pchany lub sprzężony o L ≤ 125 m i B > 12 m oraz L > 125 m i B ≤ 12 m | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
bosman | - | 1 | - | ||
starszy marynarz | - | - | 1 | ||
marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
mechanik | - | - | - | ||
4 | zestaw pchany lub sprzężony o L > 125 m i B > 12 m | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
bosman | - | 1 | 1 | ||
starszy marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
marynarz | 1 | 2 | 1 | ||
młodszy marynarz | 1 | - | - | ||
mechanik | - | - | - |
- zwiększa się skład załogi o 1 marynarza, jeżeli statek eksploatowany jest w systemie A1 albo A2, oraz o 2 marynarzy, jeżeli jest on eksploatowany w systemie B.
Świadectwa i patenty w służbie pokładowej
Świadectwa i patenty w służbie maszynowej
Dodatkowe dokumenty kwalifikacyjne
Komisje egzaminacyjne i zakres wymagań egzaminacyjnych
Przepisy przejściowe i końcowe
- oraz przedłożyć do wglądu dokument tożsamości z aktualnym adresem zameldowania.
PATENT ŻEGLARSKI PRZEWOŹNIKA ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ
PATENT ŻEGLARSKI STERMOTORZYSTY ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ
ŚWIADECTWO OBSERWATORA RADAROWEGO ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ
Bladozielone tło
Format A7 (74 x 105 mm)
ZAKRES WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH
A. Wymagana wiedza (2 egzaminatorów):
I. Ogólne wiadomości o statku i jego obsłudze.
1. Podstawowe wiadomości o statku żeglugi śródlądowej, jego wyposażeniu i konserwacji.
2. Typy i rodzaje statków żeglugi śródlądowej, pływalność i stateczność statku.
3. Podstawowe wiadomości o linach, ich rodzaje i zastosowanie.
4. Urządzenia kotwiczne, cumownicze, holownicze i sczepiające.
5. Sprzęt i środki ratunkowe; sprzęt i środki ochrony przeciwpożarowej.
6. Ogólne wiadomości dotyczące urządzeń maszynowych na statku.
II. Podstawy locji śródlądowej:
1. Podstawowe wiadomości o śródlądowych drogach wodnych i budownictwie wodnym.
2. Znajomość podstawowych przepisów żeglugowych, procedur wypadkowych, warunków bezpieczeństwa przy przewozie ładunków niebezpiecznych, rodzajów dokumentów statkowych i załogowych, zasad gospodarki odpadami i ściekami oraz sposobów likwidacji nadzwyczajnych zagrożeń.
B. Wymagana wiedza i umiejętności praktyczne (1 egzaminator).
1. Prace linowe i wiążące się z nimi bezpieczeństwo i higiena pracy.
2. Pomocniczy sprzęt linowy.
3. Konserwacja statku, zjawisko korozji i środki jej przeciwdziałające; umiejętność wykonywania podstawowych prac konserwacyjnych.
4. Alarmy statkowe, znajomość czynności alarmowych.
5. Urządzenia: kotwiczne (rodzaje kotwic), cumownicze, holownicze i sczepiające oraz umiejętność ich obsługi.
6. Osprzęt ładunkowy (dźwigi, wciągarki, transportery, przewody rurowe, windy ładunkowe) i jego obsługa, przygotowanie ładowni do przyjęcia ładunku, manewry przy załadunku i wyładunku.
7. Posługiwanie się środkami ratunkowymi i ochrony przeciwpożarowej; obsługa sprzętu ratunkowego i przeciwpożarowego.
8. Przygotowanie statku do remontu, przerwy w eksploatacji lub postoju zimowego.
A. Wymagana wiedza (3 egzaminatorów).
I. Wiadomości o budowie, wyposażeniu i obsłudze statku.
1. Podstawowe pojęcia dotyczące budowy i teorii statku. Liny - ich rodzaje, właściwości i zastosowanie. Wytrzymałość lin. Pomocniczy sprzęt linowy. Urządzenia kotwiczne - windy, żurawiki kotwiczne, kotwice i ich rodzaje, liny i łańcuchy kotwiczne. Sprzęt i środki ratunkowe - łodzie i ich wyposażenie, tratwy pływaki i koła ratunkowe. Sprzęt przeciwpożarowy, jego rodzaje i zastosowanie. Urządzenia sterowe, ich opis oraz zasady działania. Urządzenia holownicze. Urządzenia sczepiające.
2. Alarmy na statkach żeglugi śródlądowej.
3. Podstawowe wiadomości dotyczące urządzeń maszynowych i urządzeń pomocniczych na statkach. Podstawowe instalacje i zbiorniki. Źródła energii.
4. Materiałoznawstwo statkowe - wybrane zagadnienia.
II. Podstawy locji śródlądowej Polski i Europy:
1. Drogi wodne.
Koryto rzeki i procesy w nim zachodzące. Regulacje rzek; cel, sposoby i materiały stosowane w regulacjach rzek, prace pogłębiarskie. Kanały i rzeki skanalizowane. Powstawanie rzek, linia brzegowa, szlak żeglowny. Ogólne wiadomości o śródlądowych drogach wodnych Polski i Europy.
System śródlądowych dróg wodnych Europy Zachodniej i powiązania ze śródlądowymi drogami wodnymi Polski. Koncepcje połączeń transeuropejskich.
2. Szlak żeglowny.
Charakterystyka szlaku żeglownego, szerokość rozporządzalna i wymagana. Głębokość tranzytowa i maksymalna. Sposoby rozpoznawania szlaku żeglownego w porze dziennej i nocnej. Warunki widzialności znaków żeglugowych w różnych warunkach pogodowych. Stany wód, powodzie i wpływ powodzi na warunki żeglugowe. Nawigacja zimowa.
3. Przepisy prawne w żegludze śródlądowej.
Klasyfikacja śródlądowych dróg wodnych, klasy i kryteria podziału. Oznakowanie szlaku żeglownego na rzekach uregulowanych i nieuregulowanych. Znaki żeglugowe, ich rodzaje i znaczenie. Zasady ruchu i postoju statków. Oznakowanie i sygnalizacja statków pojedynczych i zestawów, w dzień, w nocy, w warunkach ograniczonej widzialności.
4. Regulacje prawne w żegludze śródlądowej - wybrane zagadnienia.
III. Podstawowe wiadomości z teorii prowadzenia statku.
Znaczenie pojęć: stateczność, sterowność, zwrotność, stateczność kursowa, cyrkulacja i średnica cyrkulacji. Urządzenia sterowe; części składowe, ich konserwacja.
Sterowanie na prądzie i na wodzie stojącej, manewry odbijania i dobijania, sterowanie na łukach i w ciasnych przejściach, zjawiska "przyciągania i przyssawania się przez statki" oraz statku przez brzeg i dno drogi wodnej, sterowanie na punkt. Przepisy prawa drogi.
B. Wymagana wiedza i umiejętności praktyczne (1 egzaminator).
1. Obsługa wszystkich urządzeń pokładowych statku.
2. Prace konserwacyjne.
3. Obsługa urządzeń sterowych statku i prowadzenie statku pod nadzorem kierownika statku.
4. Zasady bezpiecznej obsługi maszyn i urządzeń maszynowych na statku: instalacji i zbiorników, źródeł energii.
A. Wymagana wiedza (1 egzaminator).
1. Rodzaje promów i ogólne wiadomości o budowie promu.
2. Podstawowe wiadomości z zakresu pływalności i stateczności promów.
3. Przepisy żeglugowe dotyczące żeglugi promów i ich oznakowania oraz wymagań technicznych z tym związanych, a także wyposażenia i dokumentów warunkujących dopuszczenie promu do żeglugi. Przepisy bhp i przeciwpożarowe obowiązujące na promach. Postępowanie powypadkowe.
B. Wymagane wiedza i umiejętności praktyczne (1 egzaminator)
1. Przeprowadzanie drobnych remontów promu i jego konserwacja.
2. Prawidłowe rozmieszczenie pasażerów, ładunku i pojazdów na promie.
3. Uruchamianie promu, kierowanie ruchem i prowadzenie promu.
4. Udzielanie pierwszej pomocy tonącym i ofiarom poparzenia.
5. Praktyczna obsługa łodzi przewozowej bez napędu mechanicznego oraz łodzi towarzyszącej lub ratunkowej.
A. Wymagana wiedza (3 egzaminatorów).
I. Teoria prowadzenia statku.
1. Podstawowe wiadomości o właściwościach nawigacyjnych statku bez napędu mechanicznego.
Wyporność, pojemność, nośność. Środek ciężkości i wyporności. Wpływ kształtu statku na położenie środka wyporności i ciężkości oraz zdolność poruszania się statku po wodzie. Stateczność statku. Zwrotność. Wpływ rozmieszczenia ładunku na stateczność statku. Podziałki zanurzenia i wolna burta. Świadectwo pomiarowe. Przechył i przegłębienie statku oraz ich wpływ na manewrowość statku.
2. Manewrowanie i zjawiska występujące w czasie ruchu statku i zestawu holowanego.
Rozpoznanie szlaku żeglownego na podstawie układu nurtu, mielizn i linii brzegowej. Układy prądu wody i głębokości na szlaku żeglownym. Szerokość szlaku żeglownego. Działanie steru, cyrkulacja statku. Sterowanie statkiem bez napędu mechanicznego w zestawie holowanym przyjeździe w dół i w górę rzeki - odmienność sterowania. Zasady formowania zestawu holowanego. Przejście zestawu holowanego przez śluzy i jazy oraz pod mostami; manewry przy wejściu do portu i bocznych dróg wodnych. Żegluga w trudnych warunkach nawigacyjnych: przy wysokich i niskich stanach wody, we mgle i w warunkach zalodzenia. Mijanie i wyprzedzanie się zestawów holowanych. Przejście zestawu holowanego przez przemiały: sposoby pokonywania przemiałów, przeciąganie się statków pojedynczo przy ruchu w górę i w dół rzeki.
Opory ruchu statku w zależności od prędkości, właściwości statku i rodzaju drogi wodnej. Siły działające na statek. Wpływ prądu na manewrowość statku. Zjawisko prądów przeciwnych i zjawisko ściągania wody oraz wpływ tych zjawisk na statek. Wpływ wiatru na statek. Zjawisko schodzenia z kursu. Śluzowanie, kotwiczenie, odkotwiczanie, dobijanie, cumowanie, przeciąganie na cumach zestawu i statków w zestawie holowanym.
II. Przepisy o ruchu i prawo drogi.
1. Sygnalizacja statków.
Oznakowanie nawigacyjne statków dzienne i nocne. Charakterystyka i kolory świateł nawigacyjnych. Sygnały dźwiękowe statków - ich rodzaje, znaczenie, zasięg słyszalności. Sygnały optyczne - rodzaje i znaczenie.
2. Systemy oznakowania szlaku żeglownego.
Układy szlaku żeglownego na rzekach uregulowanych i nieuregulowanych. Sposoby oznakowania szlaku żeglownego: znaki żeglugowe pływające i brzegowe. Oznakowanie budowli i urządzeń hydrotechnicznych, przeszkód nawigacyjnych oraz budowli i linii przesyłowych krzyżujących się z drogą wodną.
3. Prawo drogi.
Pierwszeństwo prawa drogi. Ruch statków na jednej wysokości. Zasady mijania i wyprzedzania. Przejścia pod mostami, przez śluzy i jazy. Przejścia uciążliwe. Przepisy graniczne i przepisy obowiązujące w portach morskich.
III. Eksploatacja statków.
1. Przepisy prawne normujące: wymagania techniczne i wyposażenie statków bez napędu, skład i kwalifikacje załogi, świadectwa zdolności żeglugowej, postępowanie w razie zaistnienia wypadku żeglugowego, gospodarkę odpadami. Sprzęt awaryjny i sposoby ratowania statku. Wypadki przy manewrach dobijania, cumowania i kotwiczenia.
2. Zasady ładowania i wyładowywania statku. Sztauowanie i trymowanie ładunku. Przeładunki materiałów niebezpiecznych. Dokumenty ładunkowe. Wypadki w trakcie załadunku i wyładunku statku. Zapobieganie zanieczyszczeniom wód.
B. Wymagane wiedza i umiejętności praktyczne (1 egzaminator).
1. Przygotowanie statku do żeglugi.
2. Manewrowanie statkiem bez napędu mechanicznego.
A. Wymagana wiedza (3 egzaminatorów).
1. Podstawowe wiadomości o rodzajach i budowie małych statków żeglugi śródlądowej. Materiały konstrukcyjne kadłuba, jego podstawowe elementy konstrukcyjne, parametry kadłuba, parametry statku.
2. Właściwości manewrowe małego statku, wybrane zagadnienia z teorii prowadzenia statku. Wypór i wyporność, nośność, środek ciężkości i wyporu, pływalność i stateczność. Pędniki i ich rodzaje.
Zjawiska zachodzące wokół strefy ruchu statku - opływ kadłuba, ruch falowy, strumień zaśrubowy, prąd nadążający.
Wpływ akwenu i rozmieszczenia ładunku lub pasażerów na manewrowanie statkiem, zjawisko przyssawania, wpływ wiatru i prądu wody na statek i jego manewry.
3. Wyposażenie statku i jego kadłuba.
4. Ogólne wiadomości o drogach wodnych i budownictwie wodnym - zarys locji śródlądowej.
5. Ogólne wiadomości o silnikach spalinowych i mechanizmach pomocniczych: rodzaje silników stosowanych na statkach żeglugi śródlądowej, rola mechanizmów pomocniczych. Instalacje maszynowe i zbiorniki na małych statkach. Źródła energii.
6. Przepisy prawne.
Przepisy żeglugowe - oznakowanie statków, znaki i sygnały optyczne i akustyczne, oznakowanie szlaku żeglownego -rodzaje i znaczenie znaków żeglugowych, oznakowanie przeszkód nawigacyjnych, budowli i urządzeń hydrotechnicznych oraz budowli i linii przesyłowych krzyżujących się z drogą wodną. Zasady prawa drogi. Dokumenty na statku. Wypadki żeglugowe.
Wymagania bhp, sanitarne oraz w zakresie ochrony środowiska dotyczące małych statków.
B. Wymagane wiedza i umiejętności praktyczne (1 egzaminator).
1. Uruchamianie oraz obsługa silnika i mechanizmów pomocniczych.
2. Usuwanie drobnych uszkodzeń.
3. Samodzielne manewrowanie małym statkiem.
4. Udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach.
5. Manewry ratownicze małym statkiem.
A. Wymagana wiedza (3 egzaminatorów).
1. Locja europejska.
Dokładna znajomość przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych - Europejskiego Kodu Żeglugi Śródlądowej (CEVNI). Podstawowe cechy geograficzne, hydrologiczne, meteorologiczne i morfologiczne głównych europejskich śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym. Znajomość kryteriów klasyfikacji europejskich śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym oraz systemów oznakowania stosowanych na tych drogach wodnych.
2. Locja polskich śródlądowych dróg wodnych.
3. Teoria prowadzenia statku.
Manewrowanie statkiem żeglugi śródlądowej o napędzie mechanicznym z uwzględnieniem wpływu wiatru i prądu: ocena zjawiska zasysania oraz wielkości zanurzenia statku na zwrotność, sterowność i stateczność kursową. Działanie steru i śruby napędowej i ich wpływ na właściwości manewrowe statku. Manewry: kotwiczenia, dobijania do nabrzeża i odbijania od niego w każdych warunkach. Przejście przez śluzy i jazy, pod mostami; manewry w portach, a także manewry mijania i wyprzedzania. Ruch statków kursami równoległymi.
4. Budowa statku i teoria dotycząca statku.
Znajomość podstawowych zasad konstrukcji i budowy statku; czynniki wpływające na bezpieczeństwo statku, znajdujących się na nim osób i ładunku. Podstawowa znajomość przepisów w sprawie wymagań technicznych dla statków żeglugi śródlądowej. Znajomość głównych części statku. Podstawowa wiedza o teorii dotyczącej statku; znajomość zagadnień dotyczących pływalności i stateczności oraz umiejętność praktycznego zastosowania tych zagadnień.
5. Silniki napędowe i mechanizmy pomocnicze.
Podstawowa znajomość budowy i działania silników napędowych i mechanizmów pomocniczych niezbędna do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania tych silników i mechanizmów.
6. Eksploatacja statku.
Załadunek i wyładunek. Pomiar statku, świadectwo pomiarowe, podziałki zanurzenia i ich wykorzystanie; określanie ilości ładunku na podstawie świadectwa pomiarowego. Zasady rozmieszczania ładunku, sztauplan.
7. Wypadki żeglugowe.
Działania podejmowane w szczególnych okolicznościach (trudne warunki żeglugowe) w celu zapobieżenia wypadkom. Postępowanie w razie zderzenia się statku, jego uszkodzenia lub wejścia na mieliznę. Korzystanie z osprzętu awaryjnego i udzielanie pomocy ratowniczej. Zapobieganie pożarom; urządzenia i sprzęt przeciwpożarowy.
Zapobieganie zanieczyszczaniu wód.
8. Regulacje prawne w żegludze śródlądowej.
B. Wymagane wiedza i umiejętności praktyczne (1 egzaminator).
1. Samodzielne kierowanie i manewrowanie statkiem i zestawem.
2. Obsługa i kontrola pracy silników napędowych oraz mechanizmów pomocniczych, eliminowanie występujących zakłóceń i nieprawidłowości w tej pracy.
1. Wiedza i umiejętności określone w § 6 (4 egzaminatorów).
2. Dokładna znajomość: systemów oznakowania wód morskich, międzynarodowych przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu.
3. Znajomość głównych cech hydrologicznych, meteorologicznych i morfologicznych dróg wodnych o morskim charakterze.
4. Znajomość wydawnictw nautycznych i zastosowanie morskich pomocy nawigacyjnych. Określanie pozycji i kursu; dewiacja i deklinacja, prace na mapie morskiej. Znajomość symboli i skrótów stosowanych na klasycznych (papierowych) i elektronicznych mapach nawigacyjnych Zatoki Gdańskiej i Zatoki Pomorskiej oraz locja i inne wydawnictwa nawigacyjne Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej. Podstawowa wiedza o zjawiskach pływów.
5. Dodatkowe wymagania, w szczególności dotyczące dodatkowego wyposażenia statków żeglugi śródlądowej uprawiających żeglugę na wodach morskich.
6. Sposoby postępowania przy ratowaniu osób, statków i ładunku na wodach morskich, znajomość indywidualnych technik ratunkowych.
7. Systemy rozgraniczenia ruchu i zgłaszania pozycji statku oraz służby kontroli ruchu w zespole portów Szczecin i Świnoujście oraz na wodach i w portach Zatoki Gdańskiej - zasady uczestnictwa statków.
A. Wymagana wiedza (1 egzaminator)
I. Zasada pracy radaru, jego budowa i obsługa
1. Zasada działania radaru oraz właściwości fal elektromagnetycznych, ogólny opis radaru i schemat blokowy.
2. Włączanie i regulacja radaru (podstawowa i dodatkowa).
3. Ekran jako mapa radarowa (zakres, znaczniki pomiarowe, orientacja obrazu).
4. Zniekształcenia ech - interpretacja obrazu, zakłócenia.
5. Ograniczenia radaru - parametry eksploatacyjne.
6. Instalacja radaru - bhp.
B. Wymagana wiedza i umiejętności praktyczne (1 egzaminator).
1. Płyty czołowe, włączanie i podstawowa regulacja.
2. Regulacja radaru (podstawowa i dodatkowa - Zasięgowa Regulacja Wzmocnienia, rozróżnialnik, długość impulsu).
3. Interpretacja obrazu, obraz jako mapa, echa na ekranie.
4. Znaczniki pomiarowe.
5. Zakłócenia i zniekształcenia.
6. Instalacja na statku, sektory cienia, kreska kursowa, bhp.
II. Nawigacja radarowa i odpowiednie przepisy.
A. Wymagana wiedza (1 egzaminator).
1. Nawigacja na akwenach otwartych.
2. Nawigacja pilotażowa (rzeki, kanały, identyfikacja linii brzegowej, przeszkody stałe).
3. Zapobieganie zderzeniom (ustalanie ryzyka zderzenia, manewr zapobiegający, obiekty na kursach równoległych).
4. Przepisy żeglugowe na śródlądowych drogach wodnych dotyczące żeglugi za pomocą radaru, Międzynarodowe Przepisy Zapobiegające Zderzeniom na Morzu, sygnały mgłowe.
B. Wymagana wiedza i umiejętności praktyczne (1 egzaminator).
1. Identyfikacja linii brzegowej.
2. Określanie pozycji na akwenach otwartych, rzekach i kanałach.
3. Ustalanie ryzyka zderzenia, manewr zapobiegający.
4. Obiekty na kursach równoległych, określanie parametrów ruchu.
5. Żegluga z wykorzystaniem radaru.
1. Znajomość przepisów technicznych dotyczących stateczności statków pasażerskich w razie awarii; podział statku na przedziały wodoszczelne, wodnica maksymalnego zanurzenia.
2. Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach.
3. Zapobieganie pożarom; urządzenia i sprzęt gaśniczy.
4. Metody ratowania życia i sprzęt wykorzystywany do ratowania życia.
5. Sposoby ogólnej ochrony pasażerów i ich ewakuacji w razie uszkodzenia statku, zderzenia, wejścia na mieliznę, pożaru, wybuchu oraz w innych sytuacjach mogących wywołać panikę na statku.
A. Wymagana wiedza (3 egzaminatorów).
I. Budowa i zasady działania silników spalinowych i mechanizmów pomocniczych.
1. Zasada działania silników spalinowych. Zamiana energii cieplnej na energię ruchu. Silnik wysokoprężny i jego przekrój schematyczny.
2. Znajomość budowy silnika wysokoprężnego. Blok silnikowy, cylindry, tuleje, głowice, tłoki, pierścienie oraz ich rodzaje. Wał korbowy, ułożyskowanie, uszczelnienie, koło zamachowe, korbowody i panwie. Sworzeń tłokowy i jego zamocowanie. Zawory bezpieczeństwa, zawory rozruchowe, ssące i wydechowe.
II. Mechanizmy i urządzenia pomocnicze, instalacje i zbiorniki.
1. Pompy paliwowe zasilające, mechanizmy zawieszone na silniku, przyrządy kontrolno-pomiarowe. Instalacja elektryczna silnika.
2. Układ paliwowy i zbiorniki, układ smarowniczy, chłodzący, instalacji osuszającej i ogólnego użytku, instalacji hydraulicznej, instalacji wody pitnej, instalacji ścieków sanitarnych.
3. Pompy i sprężarki - typy i części składowe. Butle sprężonego powietrza.
4. Instalacja elektryczna statku, obwody elektryczne, źródła energii - akumulatory, prądnice, zasilanie z lądu.
III. Siłownia spalinowa.
1. Ustawienie silnika na fundamentach. Sprzęgło, wał pośredni, wał śrubowy. Pochwa wału śrubowego - jej ułożyskowanie i uszczelnienie.
2. Rozmieszczenie mechanizmów w siłowni. Rozmieszczenie zbiorników oraz instalacje rurociągowe. Stacje zaworowe.
3. Urządzenia kontrolno-sygnalizacyjne. Sygnalizacja alarmowa silników, zęz i siłowni.
B. Wymagane wiedza i umiejętności praktyczne (1 egzaminator).
1. Obsługa silników napędowych i mechanizmów pomocniczych.
2. Eliminowanie nieprawidłowości i zakłóceń w pracy silników i mechanizmów pomocniczych.
3. Przyjmowanie paliwa i smarów.
4. Prace remontowo-konserwacyjne w siłowni spalinowej.
A. Wymagana wiedza (3 egzaminatorów).
I. Teoria silnika spalinowego.
1. Zasady działania silnika 2- i 4-suwowego z zapłonem samoczynnym oraz doładowanego.
2. Podstawowe parametry silników. Sprawność mechaniczna i ogólna silnika. Procesy zachodzące w cylindrze silnika. Podstawowe zespoły silnika i ich budowa.
3. Instalacje silnikowe: paliwowa, smarownicza, chłodzenia, rozruchowa - zasady ich działania, ich obsługa i regulacja. Technika uruchamiania, obsługi, podnoszenia obrotów i zatrzymywania silnika. Codzienna konserwacja silnika. Najprostsze systemy regulacyjne w poszczególnych instalacjach.
4. Magazynowanie paliw, olejów i smarów oraz gospodarka nimi. Właściwości paliw i olejów.
II. Mechanizmy pomocnicze i instalacje na statku.
1. Zasady budowy elementów instalacji kadłuba.
2. Instalacje zęzowe, balastowe, chłodzenia, przeciwpożarowe, smarownicze, hydrauliki siłowej, sprężonego powietrza i centralnego ogrzewania.
3. Zasady działania pomp wirnikowych i tłokowych, sprężarek i turbosprężarek. Obsługa instalacji hydraulicznych.
4. Budowa urządzeń sterowych i ich rodzaje. Armatura stosowana w instalacjach na statku.
5. Budowa wciągarek kotwicznych i urządzeń sczepiających. Mechanizmy i urządzenia statków technicznych.
6. Pędniki i ich rodzaje, zasada ustawiania linii wałów. Sprzęgła nawrotne.
III. Elektrotechnika na statku.
1. Zastosowanie energii elektrycznej na statku i podstawy elektrotechniki. Zasady działania podstawowych urządzeń elektrycznych na statku.
2. Rodzaje instalacji elektrycznych na statku i źródła prądu. Rodzaje kabli i przewodów stosowanych na statkach. Elektryczne instalacje rozruchowe. Prostowniki i przetwornice.
IV. Budowa i remonty statków
1. Ogólne wiadomości o budowie statku. Podział i zakres remontów statków - opisy remontów. Naprawy podstawowych elementów kadłuba statku.
2. Remonty silników spalinowych i mechanizmów pomocniczych. Naprawy i wymiana instalacji kadłuba. Naprawy instalacji elektrycznych. Nadzór techniczny nad budową i remontami statków.
V. Podstawowe przepisy prawne w żegludze śródlądowej. Nadzór klasyfikacyjny, techniczny, sanitarny i nadzór ochrony środowiska.
B. Wymagana wiedza i umiejętności praktyczne.
1. Obsługa silników napędowych i mechanizmów pomocniczych. Eliminowanie występujących nieprawidłowości i zakłóceń w pracy silników napędowych i mechanizmów pomocniczych.
2. Odczytywanie rysunków technicznych i szkicowanie schematów instalacji statku.
3. Przygotowanie statku do remontu; odbiór wykonanych prac remontowych.
REGULAMIN DZIAŁANIA KOMISJI EGZAMINACYJNYCH
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2014.1686 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Kwalifikacja zawodowa i skład załóg statków żeglugi śródlądowej. |
Data aktu: | 20/11/2014 |
Data ogłoszenia: | 01/12/2014 |
Data wejścia w życie: | 02/12/2014 |