Zmiana rozporządzenia w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1
z dnia 28 kwietnia 2014 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji

Na podstawie art. 9c ust. 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 kwietnia 2009 r. w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji (Dz. U. z 2014 r. poz. 468) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 pkt 3-5 otrzymują brzmienie:

"3) egzaminu maturalnego z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka, geografia oraz informatyka, stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia;

4) egzaminu maturalnego z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia, stanowiący załącznik nr 6 do rozporządzenia;

5) egzaminu maturalnego z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny, stanowiący załącznik nr 7 do rozporządzenia;";

2)
w § 5 w ust. 1 w pkt 9 lit. b i c otrzymują brzmienie:

"b) egzamin przeprowadzany w ostatnim roku nauki w gimnazjum i egzaminy eksternistyczne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania szkoły podstawowej dla dorosłych i gimnazjum dla dorosłych,

c) egzamin maturalny, egzaminy eksternistyczne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania szkoły podstawowej dla dorosłych, gimnazjum dla dorosłych i liceum ogólnokształcącego dla dorosłych i egzaminy eksternistyczne z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla zasadniczej szkoły zawodowej;";

3)
załączniki nr 1-8 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone w załącznikach nr 1-8 do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Dokonane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia wpisy w ewidencji egzaminatorów w zakresie:
1)
egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum i egzaminów eksternistycznych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania gimnazjum dla dorosłych - z dniem wejścia w życie rozporządzenia obejmują także zakres egzaminów eksternistycznych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania szkoły podstawowej dla dorosłych;
2)
egzaminu maturalnego, egzaminów eksternistycznych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania liceum ogólnokształcącego dla dorosłych i egzaminów eksternistycznych z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla zasadniczej szkoły zawodowej - z dniem wejścia w życie rozporządzenia obejmują także zakres egzaminów eksternistycznych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania szkoły podstawowej dla dorosłych i gimnazjum dla dorosłych.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE SPRAWDZIANU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ1)

Lp. Blok tematyczny Cele szkolenia Liczba godzin szkolenia
wykłady2) ćwiczenia
1 Sprawdzian w systemie oceniania i egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 2 -
1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;
2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;
3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
4) określić miejsce i funkcje sprawdzianu w systemie egzaminowania;
5) opisać strukturę i formę sprawdzianu;
6) określić rolę i zadania szkoły związane z:
a) przekazywaniem informacji o sprawdzianie,
b) przygotowaniem do sprawdzianu,
c) przekazywaniem wyników sprawdzianu.
2 Zadania na sprawdzianie W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 1
1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;
2) opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania sprawdzianu;
3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;
4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;
5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na sprawdzianie;
6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do przeprowadzania sprawdzianu.
3 Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań

otwartych

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 2 15
1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;
2) kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać je;
3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych;
4) współpracować z innymi egzaminatorami.
4 Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 1
1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;
2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie sprawdzianu;
3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;
4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych.
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania sprawdzianu, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) 2
Razem godzin 25
______

1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W GIMNAZJUM W CZĘŚCI OBEJMUJĄCEJ PRZEDMIOTY HUMANISTYCZNE1)

Lp. Blok tematyczny Cele szkolenia Liczba godzin szkolenia
wykłady2) ćwiczenia
1 Egzamin w systemie oceniania i egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 2 -
1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;
2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;
3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania;
5) opisać strukturę i formę egzaminu;
6) określić rolę i zadania szkoły związane z:
a) przekazywaniem informacji o egzaminie,
b) przygotowaniem do egzaminu,
c) przekazywaniem wyników egzaminu.
2 Zadania na egzaminie w części obejmującej przedmioty humanistyczne W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 1
1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;
2) opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu;
3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;
4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;
5) określić przydatność poszczególnych rodzaj ów zadań do stosowania na egzaminie;
6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do przeprowadzania egzaminu.
3 Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 2 15
1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;
2) kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać je;
3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych;
4) współpracować z innymi egzaminatorami.
4 Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 1
1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;
2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu;
3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;
4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych.
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu w części obejmującej przedmioty humanistyczne, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) 2
Razem godzin 25
______

1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W GIMNAZJUM W CZĘŚCI OBEJMUJĄCEJ PRZEDMIOTY MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZE1)

Lp. Blok tematyczny Cele szkolenia Liczba godzin szkolenia
wykłady2) ćwiczenia
1 Egzamin w systemie oceniania i egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 2 -
1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;
2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;
3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania;
5) opisać strukturę i formę egzaminu;
6) określić rolę i zadania szkoły związane z:
a) przekazywaniem informacji o egzaminie,
b) przygotowaniem do egzaminu,
c) przekazywaniem wyników egzaminu.
2 Zadania na egzaminie w części obejmującej przedmioty matematyczno-przyrodnicze W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 1
1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;
2) opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu;
3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;
4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;
5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie;
6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do przeprowadzania egzaminu.
3 Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań

otwartych

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 2 15
1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;
2) kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać je;
3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych;
4) współpracować z innymi egzaminatorami.
4 Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 1
1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;
2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu;
3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;
4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych.
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu w części obejmującej przedmioty matematyczno-przyrodnicze, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) 2
Razem godzin 25
______

1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W GIMNAZJUM W CZĘŚCI OBEJMUJĄCEJ JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY1)

Lp. Blok tematyczny Cele szkolenia Liczb godzin szkolenia
wykłady2) ćwiczenia
1 Egzamin w systemie oceniania i egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 2 -
1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;
2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;
3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania;
5) opisać strukturę i formę egzaminu;
6) określić rolę i zadania szkoły związane z:
a) przekazywaniem informacji o egzaminie,
b) przygotowaniem do egzaminu,
c) przekazywaniem wyników egzaminu.
2 Zadania na egzaminie w części obejmującej język obcy nowożytny W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 2
1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;
2) opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu;
3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;
4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;
5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie;
6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do przeprowadzania egzaminu.
3 Zastosowanie deskryptorów ESOKJ (Europejski System Opisu Kształcenia Językowego) i EPJ (Europejskie Portfolio Językowe) w zakresie kompetencji i sprawności językowej W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 1
1) scharakteryzować pojęcie deskryptora i rozróżniać rodzaje deskryptorów;
2) wykazać spójność między wymaganiami ogólnymi i wymaganiami szczegółowymi będącymi podstawą przeprowadzania egzaminu i deskryptorami;
3) określić przydatność deskryptorów dla oceniającego poziom biegłości językowej ucznia (słuchacza).
4 Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań

otwartych

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 2 7
1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;
2) kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać je;
3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych;
4) współpracować z innymi egzaminatorami.
5 Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 1
1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;
2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu;
3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;
4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych.
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu w części obejmującej język obcy nowożytny, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) 2
Razem godzin 20
______

1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz zdających upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: MATEMATYKA, BIOLOGIA, CHEMIA, FIZYKA, GEOGRAFIA ORAZ INFORMATYKA1)

Lp. Blok tematyczny Cele szkolenia Liczba godzin szkolenia
wykłady2) ćwiczenia
1 Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 2 -
1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;
2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;
3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania;
5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego;
6) określić rolę i zadania szkoły związane z:
a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym,
b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego,
c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego.
2 Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka, geografia oraz informatyka W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 2
1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;
2) opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego;
3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;
4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;
5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym;
6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego.
3 Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań

otwartych

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 2 12
1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;
2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;
3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych;
4) współpracować z innymi egzaminatorami.
4 Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 1
1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;
2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego;
3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;
4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi zdających do zadań otwartych.
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka, geografia oraz informatyka, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi zdających 4
Razem godzin 25
______

1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: HISTORIA, HISTORIA SZTUKI, HISTORIA MUZYKI, WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE, JĘZYK ŁACIŃSKI I KULTURA ANTYCZNA ORAZ FILOZOFIA1)

Lp. Blok tematyczny Cele szkolenia Liczba godzin szkolenia
wykłady2) ćwiczenia
1 Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 2 -
1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;
2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;
3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania;
5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego;
6) określić rolę i zadania szkoły związane z:
a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym,
b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego,
c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego.
2 Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 2
1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;
2) opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego;
3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;
4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;
5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym;
6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego.
3 Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań

otwartych

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 3 16
1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;
2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;
3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych;
4) współpracować z innymi egzaminatorami.
4 Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 1
1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;
2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego;
3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;
4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi zdających do zadań otwartych.
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi zdających 4
Razem godzin 30
______

1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: JĘZYK POLSKI, JĘZYK MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ LUB ETNICZNEJ ORAZ JĘZYK REGIONALNY1)

Lp. Blok tematyczny Cele szkolenia Liczba godzin szkolenia
wykłady2) ćwiczenia
1 Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 2 -
1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;
2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;
3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania;
5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego;
6) określić rolę i zadania szkoły związane z:
a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym,
b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego,
c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego.
2 Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 2
1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;
2) opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego;
3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;
4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;
5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym;
6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego.
3 Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań

otwartych

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 3 16
1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;
2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;
3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych;
4) współpracować z innymi egzaminatorami.
4 Ocenianie części ustnej egzaminu maturalnego W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 9
1) ocenić wypowiedź zdającego według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;
2) formułować pytania dotyczące wypowiedzi monologowej zdającego w sposób umożliwiający pełną ocenę wiadomości i umiejętności zdającego;
3) uzasadnić ocenę, uwzględniając ustalone kryteria dla wypowiedzi monologowej i rozmowy.
5 Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 1
1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;
2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego;
3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;
4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi zdających do zadań otwartych, a w przypadku części ustnej - wypowiedzi monologowej i rozmowy.
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi zdających 4
Razem godzin 40
______

1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

ZAŁĄCZNIK Nr  8

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTU - JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY1)

Lp. Blok tematyczny Cele szkolenia Liczba godzin szkolenia
wykłady2) ćwiczenia
1 Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 2 -
1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;
2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;
3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania;
5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego;
6) określić rolę i zadania szkoły związane z:
a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym,
b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego,
c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego.
2 Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotu - język obcy nowożytny W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 2
1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;
2) opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego;
3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;
4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;
5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym;
6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego.
3 Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań

otwartych

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 3 13
1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;
2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;
3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych;
4) współpracować z innymi egzaminatorami.
4 Ocenianie części ustnej egzaminu maturalnego W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 6
1) ocenić wypowiedź zdającego według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;
2) formułować pytania w sposób umożliwiający pełną ocenę wiadomości i umiejętności zdającego;
3) uzasadnić ocenę, uwzględniając ustalone kryteria.
5 Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 1
1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;
2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego;
3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;
4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi zdających do zadań otwartych, a w przypadku części ustnej - wypowiedzi zdającego.
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotu - język obcy nowożytny, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi zdających 4
Razem godzin 34
______

1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

1 Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 248, poz. 1480).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2014.675

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji.
Data aktu: 28/04/2014
Data ogłoszenia: 23/05/2014
Data wejścia w życie: 07/06/2014