RAMOWY PLAN NAUCZANIA SZKOŁY MUZYCZNEJ I STOPNIA
6-letni cykl kształcenia
klasy I-VI
Tabela 1
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Instrument główny | 10 |
2 | Fortepian dodatkowy | 1 |
3 | Rytmika | 15 |
4 | Kształcenie słuchu | |
5 | Zajęcia z akompaniatorem | X |
6 | Audycje muzyczne | 3 |
7 | Chór, orkiestra lub zespół instrumentalny | 6 |
Razem | 35 |
|
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 6 |
Objaśnienia do tabeli 1
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dla uczniów wybitnie uzdolnionych osiągających znaczące sukcesy artystyczne wymiar czasu zajęć może być zwiększony, nie więcej jednak niż o 30 minut tygodniowo.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej.
Poz. 3 i 4
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 10 do 16 uczniów. W klasach I-III zaleca się prowadzenie zajęć w bloku przedmiotowym przez nauczyciela rytmiki.
Poz. 5
Zajęcia są prowadzone w wymiarze średnio 15 minut tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia. Zaleca się prowadzenie zajęć pod kierunkiem nauczyciela instrumentu głównego. Zajęcia nie są oceniane. Organizację zajęć ustala nauczyciel instrumentu głównego i nauczyciel akompaniator w porozumieniu z dyrektorem szkoły. Zajęcia nie obowiązują uczniów klas: fortepianu, klawesynu, organów, harfy, akordeonu i gitary.
Poz. 6
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 10 do 16 uczniów.
Poz. 7
Zajęcia są prowadzone odpowiednio do stopnia zaawansowania uczniów. Liczbę zespołów oraz grup chóru ustala dyrektor szkoły. Zajęcia mogą być współprowadzone przez drugiego nauczyciela, który wspiera nauczyciela prowadzącego zajęcia.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: instrument dodatkowy, instrumenty ludowe i zespoły ludowe, improwizację z elementami kompozycji, zespół, naukę akompaniamentu, czytanie nut głosem, grę a vista.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
klasy I-IV
Tabela 2
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Instrument główny | 8 |
2 | Fortepian dodatkowy | 1 |
3 | Kształcenie słuchu | 8 |
4 | Zajęcia z akompaniatorem | X |
5 | Audycje muzyczne | 3 |
6 | Chór, orkiestra lub zespół instrumentalny | 6 |
Razem | 26 |
|
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 4 |
Objaśnienia do tabeli 2
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dla uczniów wybitnie uzdolnionych osiągających znaczące sukcesy artystyczne wymiar czasu zajęć może być zwiększony, nie więcej jednak niż o 30 minut tygodniowo.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej.
Poz. 3 i 5
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 10 do 16 uczniów.
Poz. 4
Zajęcia są prowadzone w wymiarze średnio 15 minut w przeliczeniu na jednego ucznia. Zaleca się prowadzenie zajęć pod kierunkiem nauczyciela instrumentu głównego.
Zajęcia nie są oceniane. Organizację zajęć ustala nauczyciel instrumentu głównego i nauczyciel akompaniator w porozumieniu z dyrektorem szkoły. Zajęcia nie obowiązują uczniów klas: fortepianu, klawesynu, organów, harfy, akordeonu i gitary.
Poz. 6
Zajęcia są prowadzone odpowiednio do stopnia zaawansowania uczniów. Liczbę zespołów oraz grup chóru ustala dyrektor szkoły. Zajęcia mogą być współprowadzone przez drugiego nauczyciela, który wspiera nauczyciela prowadzącego zajęcia.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: instrument dodatkowy, instrumenty ludowe i zespoły ludowe, improwizację z elementami kompozycji, zespół, naukę akompaniamentu, czytanie nut głosem, grę a vista.
RAMOWY PLAN NAUCZANIA OGÓLNOKSZTAŁCĄCEJ SZKOŁY MUZYCZNEJ I STOPNIA
6-letni cykl kształcenia
klasy I-III
Tabela 1
Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo dla klas I-III |
Edukacja wczesnoszkolna1) | 542) |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 6 |
* Realizowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego.
Objaśnienia do tabeli 1
Edukacja wczesnoszkolna obejmuje następujące obowiązkowe zajęcia edukacyjne:
1) edukację polonistyczną;
2) edukację społeczną;
3) edukację przyrodniczą;
4) edukację matematyczną;
5) zajęcia techniczne;
6) język obcy nowożytny;
7) edukację plastyczną;
8) zajęcia komputerowe;
9) wychowanie fizyczne.
1) Edukacja wczesnoszkolna jest prowadzona w formie kształcenia zintegrowanego i powierza się ją jednemu nauczycielowi, z tym że prowadzenie zajęć z zakresu języka obcego nowożytnego, edukacji plastycznej, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego może zostać powierzone innemu nauczycielowi posiadającemu odpowiednie kwalifikacje.
2) Liczba godzin tygodniowo określa uśredniony wymiar godzin, które należy przeznaczyć na wymienione obowiązkowe zajęcia edukacyjne, w przypadku zaplanowania realizacji tych zajęć na okres 32 tygodni nauki w roku szkolnym.
Na następujące obowiązkowe zajęcia edukacyjne, przy planowanych 32 tygodniach nauki w roku szkolnym, należy tygodniowo przeznaczyć co najmniej:
1) język obcy nowożytny - 6 godzin;
2) edukacja plastyczna - 3 godziny;
3) zajęcia komputerowe - 3 godziny;
4) wychowanie fizyczne - 6 godzin.
Realizacja zajęć może zostać zaplanowana na okres od 30 do 36 tygodni nauki w roku szkolnym.
Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć religii lub etyki określają przepisy, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE OGÓLNOKSZTAŁCĄCE*
6-letni cykl kształcenia
klasy IV-VI
Tabela 2
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne |
Liczba godzin tygodniowo dla klas IV-VI1) |
1 | Język polski | 16 |
2 | Język obcy nowożytny | 9 |
3 | Historia i społeczeństwo | 4 |
4 | Przyroda | 9 |
5 | Matematyka | 12 |
6 | Zajęcia komputerowe | 3 |
7 | Zajęcia techniczne | 2 |
8 | Plastyka | 2 |
9 | Wychowanie fizyczne | 12 |
Razem | 69 | |
Zajęcia z wychowawcą | 3 | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 15 |
* Realizowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego.
Objaśnienia do tabeli 2
1) Liczba godzin tygodniowo określa uśredniony wymiar godzin, które należy przeznaczyć na wymienione obowiązkowe zajęcia edukacyjne, w przypadku zaplanowania realizacji tych zajęć na okres 32 tygodni nauki w roku szkolnym. Realizacja zajęć może zostać zaplanowana na okres od 30 do 36 tygodni nauki w roku szkolnym.
Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć religii lub etyki oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie określają przepisy, o których mowa odpowiednio w § 3 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
6-letni cykl kształcenia
klasy I-VI
Tabela 3
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Instrument główny | 10 |
2 | Fortepian dodatkowy | 1 |
3 | Rytmika | 15 |
4 | Kształcenie słuchu | |
5 | Zajęcia z akompaniatorem | X |
6 | Audycje muzyczne | 3 |
7 | Chór, orkiestra lub zespół instrumentalny | 6 |
Razem | 35 |
|
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 6 |
Objaśnienia do tabeli 3
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dla uczniów wybitnie uzdolnionych osiągających znaczące sukcesy artystyczne wymiar czasu zajęć może być zwiększony, nie więcej jednak niż o 30 minut tygodniowo.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej.
Poz. 3 i 4
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 10 do 16 uczniów. W klasach I-III zaleca się prowadzenie zajęć w bloku przedmiotowym przez nauczyciela rytmiki.
Poz. 5
Zajęcia są prowadzone w wymiarze średnio 15 minut tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia. Zaleca się prowadzenie zajęć pod kierunkiem nauczyciela instrumentu głównego. Zajęcia nie są oceniane. Organizację zajęć ustala nauczyciel instrumentu głównego i nauczyciel akompaniator w porozumieniu z dyrektorem szkoły. Zajęcia nie obowiązują uczniów klas: fortepianu, klawesynu, organów, harfy, akordeonu i gitary.
Poz. 6
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 10 do 16 uczniów.
Poz. 7
Zajęcia są prowadzone odpowiednio do stopnia zaawansowania uczniów. Liczbę zespołów oraz grup chóru ustala dyrektor szkoły. Zajęcia mogą być współprowadzone przez drugiego nauczyciela, który wspiera nauczyciela prowadzącego zajęcia.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: instrument dodatkowy, instrumenty ludowe i zespoły ludowe, improwizację z elementami kompozycji, zespół, naukę akompaniamentu, czytanie nut głosem, grę a vista.
RAMOWY PLAN NAUCZANIA SZKOŁY MUZYCZNEJ II STOPNIA
6-letni cykl kształcenia
klasy I-VI
Zawód: muzyk
Specjalność: instrumentalistyka
Tabela 1
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Instrument główny | 13 |
2 | Fortepian obowiązkowy | od 3 |
3 | Zajęcia z akompaniatorem | X |
4 | Improwizacja organowa | 2 |
5 | Zespół kameralny | 3 |
6 | Orkiestra lub chór | 6 |
7 | Kształcenie słuchu | 12 |
8 | Zasady muzyki z elementami edycji nut | 2 |
9 | Harmonia | 6 |
10 | Literatura muzyczna | 2 |
11 | Historia muzyki | 8 |
12 | Formy muzyczne | 4 |
Razem | do 63 | |
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 6 |
Objaśnienia do tabeli 1
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dla uczniów wybitnie uzdolnionych osiągających znaczące sukcesy artystyczne wymiar czasu zajęć może być zwiększony, nie więcej jednak niż o 45 minut tygodniowo.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Zajęcia są obowiązkowe dla wszystkich uczniów, z wyjątkiem uczniów realizujących zajęcia fortepian główny jako instrument główny.
Dla uczniów klas organów i klawesynu wymiar zajęć fortepianu obowiązkowego wynosi od 3
godzin 15 minut do 5 godzin tygodniowo w cyklu kształcenia. Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej.
Poz. 3
W klasach I-V zajęcia są prowadzone w wymiarze od 15 do 45 minut tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia, a w klasie VI - do 2 godzin tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia. Zajęcia nie są oceniane. Zajęcia nie obowiązują uczniów klas: fortepianu, organów, akordeonu, harfy i gitary.
Poz. 4
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zajęcia są obowiązkowe dla uczniów klasy organów.
Poz. 5
Zajęcia mogą być prowadzone łącznie z nauką akompaniamentu. W przypadku uczniów klasy perkusji zajęcia są prowadzone jako zespół perkusyjny.
Poz. 6
Zajęcia są prowadzone w okresie nie krótszym niż 3 lata w cyklu kształcenia.
Poz. 7
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 8 i 10-12
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Poz. 9
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: ćwiczenia z harmonii, kontrapunkt, analizę form muzycznych, ćwiczenia z kompozycji, dyrygowanie, emisję głosu, podstawy aranżacji, zespół muzyki rozrywkowej, naukę akompaniamentu.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
6-letni cykl kształcenia
klasy I-VI
Zawód: muzyk
Specjalność: instrumentalistyka jazzowa
Tabela 2
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Instrument główny - jazzowy | 13 |
2 | Fortepian obowiązkowy - jazzowy | 3 |
3 | Kształcenie słuchu | 12 |
4 | Harmonia jazzowa z podstawami improwizacji | 6 |
5 | Historia jazzu z literaturą | 6 |
6 | Big-band | 4 |
7 | Combo (zespół jazzowy) | 8 |
8 | Historia muzyki | 4 |
9 | Formy muzyczne | 4 |
10 | Ćwiczenia rytmiczne | 3 |
11 | Zasady muzyki z elementami edycji nut | 2 |
Razem | 65 | |
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 6 |
Objaśnienia do tabeli 2
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zalecane jest prowadzenie zajęć w obecności innych uczniów.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 3 i 4
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 5 i 8-11
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Poz. 6
Zajęcia są prowadzone w maksymalnym możliwym dla szkoły składzie.
Poz. 7
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 do 7 uczniów grających jednocześnie. Zajęcia są prowadzone w każdym roku kształcenia, począwszy od klasy II.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: instrument dodatkowy, techniki kompozytorskie XX wieku, technikę sceniczno-studyjną, pracę z komputerem, aranżację, instrumentoznawstwo.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
klasy I-IV
Zawód: muzyk
Specjalność: instrumentalistyka jazzowa
Tabela 3
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Instrument główny - jazzowy | 9 |
2 | Fortepian obowiązkowy - jazzowy | 4 |
3 | Kształcenie słuchu | 8 |
4 | Harmonia jazzowa z podstawami improwizacji | 4 |
5 | Historia jazzu z literaturą | 6 |
6 | Big-band | 4 |
7 | Combo (zespół jazzowy) | 8 |
8 | Historia muzyki | 4 |
9 | Formy muzyczne | 4 |
10 | Ćwiczenia rytmiczne | 2 |
11 | Zasady muzyki z elementami edycji nut | 2 |
Razem | 55 | |
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 4 |
Objaśnienia do tabeli 3
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zalecane jest prowadzenie zajęć w obecności innych uczniów.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Zajęcia są obowiązkowe dla wszystkich uczniów, z wyjątkiem uczniów realizujących zajęcia fortepian obowiązkowy - jazzowy jako instrument główny - jazzowy.
Poz. 3 i 4
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 5 i 8-11
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Poz. 6
Zajęcia są prowadzone w maksymalnym możliwym dla szkoły składzie.
Poz. 7
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 do 7 uczniów grających jednocześnie. Zajęcia są prowadzone w każdym roku kształcenia, począwszy od klasy II.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: instrument dodatkowy, techniki kompozytorskie XX wieku, technikę sceniczno-studyjną, pracę z komputerem, aranżację, instrumentoznawstwo.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
6-letni cykl kształcenia
klasy I-VI
Zawód: muzyk
Specjalność: rytmika
Tabela 4
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w sześcioletnim cyklu kształcenia |
1 | Przedmiot główny - rytmika | 12 |
2 | Fortepian | 12 |
3 | Improwizacja fortepianowa | 10 |
4 | Technika ruchu | 4 |
5 | Metodyka nauczania rytmiki | 2 |
6 | Kształcenie słuchu | 12 |
7 | Zasady muzyki z elementami edycji nut | 2 |
8 | Harmonia | 6 |
9 | Literatura muzyczna | 2 |
10 | Historia muzyki | 8 |
11 | Formy muzyczne | 4 |
Razem | 74 | |
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 6 |
Objaśnienia do tabeli 4
Poz. 1, 4 i 5
Zajęcia są prowadzone w grupach.
Poz. 2 i 3
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 6
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 7 i 9-11
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Poz. 8
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: ćwiczenia z harmonii, podstawy aranżacji, chór, emisję głosu, pedagogikę i psychologię.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
klasy I-IV
Zawód: muzyk
Specjalność: wokalistyka
Tabela 5
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Przedmiot główny - śpiew | 9 |
2 | Praca z akompaniatorem | od 4 do 7 |
3 | Fortepian dla wokalistów | 6 |
4 | Dykcja i recytacja | 3 |
5 | Zespół wokalny | 6 |
6 | Chór | 2 |
7 | Kształcenie słuchu | 8 |
8 | Zasady muzyki z elementami edycji nut | 2 |
9 | Harmonia | 4 |
10 | Historia muzyki | 8 |
11 | Formy muzyczne | 4 |
Razem | do 59 | |
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 4 |
Objaśnienia do tabeli 5
Poz. 1-3
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 5 i 6
Zajęcia są prowadzone w grupach.
Poz. 7
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 9
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 8, 10 i 11
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: interpretację piosenki, podstawy gry aktorskiej, konsultacje językowe, czytanie nut głosem, ruch sceniczny.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
6-letni cykl kształcenia
klasy I-VI
Zawód: muzyk
Specjalność: wokalistyka jazzowa
Tabela 6
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Przedmiot główny - śpiew | 13 |
2 | Fortepian dla wokalistów | 3 |
3 | Praca z akompaniatorem | od 4 do 7 |
4 | Dykcja z recytacją | 2 |
5 | Emisja głosu | 22/3 |
6 | Kształcenie słuchu | 12 |
7 | Combo (zespół jazzowy) | 8 |
8 | Historia jazzu z literaturą | 6 |
9 | Historia muzyki | 4 |
10 | Harmonia jazzowa z podstawami improwizacji | 6 |
11 | Formy muzyczne | 4 |
12 | Ćwiczenia rytmiczne | 3 |
13 | Zasady muzyki z elementami edycji nut | 2 |
Razem | do 72 2/3 | |
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 4 |
Objaśnienia do tabeli 6
Poz. 1 i 5
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Uczniowie zaawansowani instrumentalnie mogą zamiast zajęć fortepian dla wokalistów realizować zajęcia fortepian obowiązkowy - jazzowy. Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej.
Poz. 3
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dopuszcza się prowadzenie zajęć z wykorzystaniem urządzeń do odtwarzania.
Poz. 4
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 4 do 8 uczniów.
Poz. 6 i 10
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 7
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 do 7 uczniów.
Zajęcia są prowadzone łącznie z uczniami realizującymi specjalność instrumentalistyka jazzowa. Zajęcia są prowadzone w każdym roku kształcenia, począwszy od klasy II.
Poz. 8, 9 i 11-13
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: interpretację piosenki, podstawy gry aktorskiej, konsultacje językowe, instrumentoznawstwo.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
klasy I-IV
Zawód: muzyk
Specjalność: wokalistyka jazzowa
Tabela 7
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Przedmiot główny - śpiew | 9 |
2 | Fortepian dla wokalistów | 4 |
3 | Praca z akompaniatorem | od 4 do 7 |
4 | Dykcja z recytacją | 4 |
5 | Emisja głosu | 2 2/3 |
6 | Kształcenie słuchu | 8 |
7 | Combo (zespół jazzowy) | 8 |
8 | Historia jazzu z literaturą | 6 |
9 | Historia muzyki | 4 |
10 | Harmonia jazzowa z podstawami improwizacji | 4 |
11 | Formy muzyczne | 4 |
12 | Ćwiczenia rytmiczne | 3 |
13 | Zasady muzyki z elementami edycji nut | 2 |
Razem | do 65 2/3 | |
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 4 |
Objaśnienia do tabeli 7
Poz. 1 i 5
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Uczniowie zaawansowani instrumentalnie mogą zamiast zajęć fortepian dla wokalistów realizować zajęcia fortepian obowiązkowy - jazzowy. Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej.
Poz. 3
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dopuszcza się prowadzenie zajęć z wykorzystaniem urządzeń do odtwarzania.
Poz. 4
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 4 do 8 uczniów.
Poz. 6 i 10
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 7
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 do 7 uczniów. Zajęcia są prowadzone łącznie z uczniami realizującymi specjalność instrumentalistyka jazzowa. Zajęcia są prowadzone w każdym roku kształcenia, począwszy od klasy II.
Poz. 8, 9 i 11-13
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: interpretację piosenki, podstawy gry aktorskiej, konsultacje językowe, instrumentoznawstwo.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
6-letni cykl kształcenia
klasy I-VI
Zawód: muzyk
Specjalność: lutnictwo
Tabela 8
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Przedmiot główny - lutnictwo | 13 |
2 | Skrzypce lub inny instrument lutniczy | 6 |
3 | Kształcenie słuchu | 12 |
4 | Zasady muzyki z elementami edycji nut | 2 |
5 | Harmonia | 6 |
6 | Literatura muzyczna | 2 |
7 | Historia muzyki | 8 |
8 | Formy muzyczne | 4 |
9 | Korekta lutnicza | 30 |
10 | Projektowanie i modelowanie | |
11 | Akustyka lutnicza | |
12 | Historia sztuki lutniczej | |
Razem | 83 | |
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 6 |
Objaśnienia do tabeli 8
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 do 4 uczniów.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 3 i 5
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 4 i 6-12
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: orkiestrę, chór, wiedzę o kulturze.
RAMOWY PLAN NAUCZANIA OGÓLNOKSZTAŁCĄCEJ SZKOŁY MUZYCZNEJ II STOPNIA
6-letni cykl kształcenia
klasy I-III
Tabela 1
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo dla klas I-III1) |
1 | Język polski | 14 |
2 | Historia | 6 |
3 | Wiedza o społeczeństwie | 2 |
4 | Język obcy nowożytny | 14 |
5 | Drugi język obcy nowożytny | |
6 | Matematyka | 12 |
7 | Fizyka | 4 |
8 | Chemia | 4 |
9 | Biologia | 4 |
10 | Geografia | 4 |
11 | Plastyka | 1 |
12 | Informatyka | 2 |
13 | Wychowanie fizyczne | 12 |
14 | Edukacja dla bezpieczeństwa | 1 |
Razem | 80 | |
Zajęcia z wychowawcą | 3 | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 6 |
* Realizowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego.
Objaśnienia do tabeli 1
1) Liczba godzin tygodniowo określa uśredniony wymiar godzin, które należy przeznaczyć na wymienione obowiązkowe zajęcia edukacyjne, w przypadku zaplanowania realizacji tych zajęć na okres 32 tygodni nauki w roku szkolnym. Realizacja zajęć może zostać zaplanowana na okres od 30 do 36 tygodni nauki w roku szkolnym.
Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć religii lub etyki oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie określają przepisy, o których mowa odpowiednio w § 3 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE OGÓLNOKSZTAŁCĄCE*
6-letni cykl kształcenia
klasy IV-VI
Tabela 2
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo dla klas IV-VI1) |
A. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne w zakresie podstawowym2) | ||
1 | Język polski | 12 |
2 | Dwa języki obce nowożytne | 15 |
3 | Historia | 2 |
4 | Wiedza o społeczeństwie | 1 |
5 | Podstawy przedsiębiorczości 3) | 2 |
6 | Geografia | 1 |
7 | Biologia | 1 |
8 | Chemia | 1 |
9 | Fizyka | 1 |
10 | Matematyka | 10 |
11 | Informatyka | 1 |
12 | Wychowanie fizyczne | 9 |
13 | Edukacja dla bezpieczeństwa | 1 |
Razem | 57 | |
B. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne w zakresie rozszerzonym do wyboru4) | ||
1 | Język polski | po 8 godzin na każdy wybrany przedmiot |
2 | Historia | |
3 | Geografia | |
4 | Biologia | |
5 | Chemia | |
6 | Fizyka | |
7 | Historia muzyki5) | |
8 | Historia sztuki | |
9 | Język łaciński i kultura antyczna | |
10 | Filozofia | |
11 | Język obcy nowożytny | po 6 godzin na każdy wybrany przedmiot |
12 | Wiedza o społeczeństwie | |
13 | Matematyka | |
14 | Informatyka | |
C. Przedmioty uzupełniające do wyboru6) | ||
1 | Historia i społeczeństwo | po 4 godziny na każdy wybrany przedmiot |
2 | Przyroda | |
3 | Ekonomia w praktyce | po 1 godzinie na każdy wybrany przedmiot |
4 | Zajęcia artystyczne | |
5 | Inny przedmiot7) | |
Zajęcia z wychowawcą | 3 | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 12 |
* Realizowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego.
Objaśnienia do tabeli 2
1) Liczba godzin tygodniowo określa uśredniony wymiar godzin, które należy przeznaczyć na wymienione obowiązkowe zajęcia edukacyjne, realizowane w zakresie podstawowym, w przypadku zaplanowania realizacji tych zajęć na okres 30 tygodni nauki w roku szkolnym. Realizacja zajęć może zostać zaplanowana na okres od 30 do 36 tygodni nauki w roku szkolnym. W klasie VI, z powodu wcześniejszego zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, realizacja zajęć może zostać zaplanowana na okres od 24 do 30 tygodni nauki.
2) Przedmioty obowiązkowe, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie podstawowym, z wyjątkiem języka polskiego, języka obcego nowożytnego, matematyki, podstaw przedsiębiorczości i wychowania fizycznego, są realizowane w klasie IV.
3) Przedmiot jest realizowany z uwzględnieniem zagadnień związanych z pojęciem dzieła sztuki (utworu) jako autonomicznego tworu stanowiącego towar, procesu obrotu dziełami sztuki (utworami) oraz prawnymi aspektami obrotu dziełami sztuki (utworami).
4) W klasach IV-VI na przedmioty obowiązkowe realizowane w zakresie rozszerzonym i na przedmioty uzupełniające należy przeznaczyć łącznie co najmniej 18 godzin tygodniowo, z zastrzeżeniem objaśnienia w przypisie 6.
Przedmioty obowiązkowe w zakresie rozszerzonym mogą być realizowane w oddziale, grupie oddziałowej, grupie międzyoddziałowej, a w przypadku zespołu szkół - także w grupie międzyszkolnej.
Dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe szkoły, a także specyfikę kształcenia w szkole artystycznej, ustala z uczniem do realizacji 2 przedmioty obowiązkowe, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym.
Przedmioty: historia, wiedza o społeczeństwie, geografia, biologia, chemia, fizyka i informatyka, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym, są realizowane po uprzednim zrealizowaniu tych przedmiotów w zakresie podstawowym.
Przedmioty: język polski, język obcy nowożytny i matematyka, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym, są realizowane w klasach IV-VI równolegle z przedmiotami w zakresie podstawowym.
Przedmioty: historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym, mogą być realizowane w klasach V i VI.
Przedmiot historia muzyki, ujęty w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym oraz w podstawie programowej w zawodzie muzyk, może być realizowany w klasach I-VI.
5) Jeżeli w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych w zakresie rozszerzonym uczeń wybierze przedmiot historia muzyki, który zrealizował w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych, wymiar godzin tego przedmiotu uwzględnia się w ogólnej liczbie co najmniej 18 godzin przeznaczonych na przedmioty obowiązkowe w zakresie rozszerzonym.
6) Uczniowie, którzy nie realizują 18 godzin tygodniowo w 3-letnim okresie nauczania na przedmioty obowiązkowe w zakresie rozszerzonym, są obowiązani realizować przedmiot lub przedmioty uzupełniające, aby osiągnąć wskazaną liczbę godzin. Wyboru przedmiotu uzupełniającego, spośród przedmiotów: zajęcia artystyczne lub inny przedmiot, dokonuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii uczniów danego oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej).
7) Inny przedmiot - to przedmiot uzupełniający, dla którego nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tego przedmiotu został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania.
Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć religii lub etyki oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie określają przepisy, o których mowa odpowiednio w § 3 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
6-letni cykl kształcenia
klasy I-VI
Zawód: muzyk
Specjalność: instrumentalistyka
Tabela 3
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Instrument główny | 13 |
2 | Fortepian obowiązkowy | od 3 |
3 | Praca z akompaniatorem | X |
4 | Improwizacja organowa | 2 |
5 | Zespół kameralny | 3 |
6 | Orkiestra lub chór | 6 |
7 | Kształcenie słuchu | 12 |
8 | Zasady muzyki z elementami edycji nut | 2 |
9 | Harmonia | 6 |
10 | Literatura muzyczna | 2 |
11 | Historia muzyki | 8 |
12 | Formy muzyczne | 4 |
Razem | do 63 | |
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 6 |
Objaśnienia do tabeli 3
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dla uczniów wybitnie uzdolnionych osiągających znaczące sukcesy artystyczne wymiar czasu zajęć instrumentu głównego może być zwiększony, nie więcej jednak niż o 45 minut tygodniowo.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zajęcia są obowiązkowe dla wszystkich uczniów, z wyjątkiem uczniów realizujących zajęcia fortepian obowiązkowy jako instrument główny. Dla uczniów klas organów i klawesynu wymiar zajęć wynosi od 3 godzin 15 minut do 5 godzin tygodniowo. Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej.
Poz. 3
W klasach I-V zajęcia z akompaniatorem są prowadzone w wymiarze od 15 do 45 minut tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia, a w klasie VI - do 2 godzin tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia. Zajęcia nie są oceniane. Zajęcia nie obowiązują uczniów klas: fortepianu, organów, akordeonu, harfy i gitary.
Poz. 4
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zajęcia są obowiązkowe tylko dla uczniów klasy organów.
Poz. 5
Zajęcia mogą być prowadzone łącznie z nauką akompaniamentu. W przypadku uczniów klasy perkusji zajęcia są prowadzone jako zespół perkusyjny.
Poz. 6
Zajęcia są prowadzone w okresie nie krótszym niż 3 lata w cyklu kształcenia.
Poz. 7 i 9
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 8 i 10-12
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: ćwiczenia z harmonii, kontrapunkt, analizę form muzycznych, ćwiczenia z kompozycji, dyrygowanie, emisję głosu, podstawy aranżacji, zespół muzyki rozrywkowej, naukę akompaniamentu.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia*
klasy III-VI
Zawód: muzyk
Specjalność: instrumentalistyka jazzowa
Tabela 4
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Instrument główny - jazzowy | 9 |
2 | Fortepian obowiązkowy - jazzowy | 4 |
3 | Kształcenie słuchu | 8 |
4 | Harmonia jazzowa z podstawami improwizacji | 4 |
5 | Historia jazzu z literaturą | 6 |
6 | Big-band | 4 |
7 | Combo (zespół jazzowy) | 8 |
8 | Historia muzyki | 8 |
9 | Formy muzyczne | 4 |
10 | Ćwiczenia rytmiczne | 2 |
11 | Zasady muzyki z elementami edycji nut | 2 |
Razem | 60 | |
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 4 |
* Realizacja 4-letniego cyklu kształcenia w specjalności instrumentalistyka jazzowa jest możliwa po ukończeniu klasy II.
Objaśnienia do tabeli 4
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zalecane jest prowadzenie zajęć w obecności innych uczniów.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej.
Poz. 3 i 4
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 5, 9 i 10
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Poz. 6
Zajęcia są prowadzone w maksymalnym możliwym dla szkoły składzie.
Poz. 7
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 do 7 uczniów grających jednocześnie.
Poz. 8
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Liczba godzin zajęć zostaje obniżona proporcjonalnie do wymiaru zrealizowanego w klasie I i II.
Poz. 11
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Zajęcia są prowadzone wyłącznie dla uczniów, którzy nie zrealizowali przedmiotu w klasie I i II.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: instrument dodatkowy, techniki kompozytorskie XX wieku, technikę sceniczno-studyjną, pracę z komputerem, aranżację, instrumentoznawstwo.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
6-letni cykl kształcenia
klasy I-VI
Zawód: muzyk
Specjalność: rytmika
Tabela 5
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Przedmiot główny - rytmika | 12 |
2 | Fortepian | 12 |
3 | Improwizacja fortepianowa | 10 |
4 | Technika ruchu | 4 |
5 | Metodyka nauczania rytmiki | 2 |
6 | Kształcenie słuchu | 12 |
7 | Zasady muzyki z elementami edycji nut | 2 |
8 | Harmonia | 6 |
9 | Literatura muzyczna | 2 |
10 | Historia muzyki | 8 |
11 | Formy muzyczne | 4 |
Razem | 74 | |
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 6 |
Objaśnienia do tabeli 5
Poz. 1, 4 i 5
Zajęcia są prowadzone w grupach.
Poz. 2 i 3
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 6
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 7 i 9-11
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Poz. 8
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: ćwiczenia z harmonii, podstawy aranżacji, chór, emisję głosu, pedagogikę i psychologię.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
6-letni cykl kształcenia
klasy I-VI
Zawód: muzyk
Specjalność: lutnictwo
Tabela 6
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Przedmiot główny - lutnictwo | 13 |
2 | Skrzypce lub inny instrument lutniczy | 6 |
3 | Kształcenie słuchu | 12 |
4 | Zasady muzyki z elementami edycji nut | 2 |
5 | Harmonia | 6 |
6 | Literatura muzyczna | 2 |
7 | Historia muzyki | 8 |
8 | Formy muzyczne | 4 |
9 | Korekta lutnicza | 30 |
10 | Projektowanie i modelowanie | |
11 | Akustyka lutnicza | |
12 | Historia sztuki lutniczej | |
Razem | 83 | |
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 6 |
Objaśnienia do tabeli 6
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących 3 lub 4 uczniów.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 3 i 5
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 4 i 6-12
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: orkiestrę, chór, wiedzę o kulturze.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia*
klasy III-VI
Zawód: muzyk
Specjalność: wokalistyka
Tabela 7
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Przedmiot główny - śpiew | 9 |
2 | Praca z akompaniatorem | od 4 do 7 |
3 | Fortepian dla wokalistów | 6 |
4 | Dykcja i recytacja | 3 |
5 | Zespół wokalny | 6 |
6 | Chór | 2 |
7 | Kształcenie słuchu | 8 |
8 | Zasady muzyki z elementami edycji nut | 2 |
9 | Harmonia | 4 |
10 | Historia muzyki z literaturą muzyczną | 8 |
11 | Formy muzyczne | 4 |
Razem | do 59 | |
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 4 |
* Realizacja 4-letniego cyklu kształcenia w specjalności wokalistyka jest możliwa po ukończeniu klasy II.
Objaśnienia do tabeli 7
Poz. 1-3
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 4
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 4 uczniów.
Poz. 5 i 6
Zajęcia są prowadzone w grupach.
Poz. 7
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 8
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Zajęcia są realizowane wyłącznie przez uczniów, którzy nie zrealizowali przedmiotu w klasie I i II.
Poz. 9
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów. Zajęcia obejmują również ćwiczenia.
Poz. 10 i 11
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: interpretację piosenki, podstawy gry aktorskiej, konsultacje językowe, czytanie nut głosem, ruch sceniczny.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia*
klasy III-VI
Zawód: muzyk
Specjalność: wokalistyka jazzowa
Tabela 8
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Przedmiot główny - śpiew | 9 |
2 | Fortepian dla wokalistów | 4 |
3 | Praca z akompaniatorem | od 4 do 7 |
4 | Dykcja z recytacją | 4 |
5 | Emisja głosu | 22/3 |
6 | Kształcenie słuchu | 8 |
7 | Combo (zespół jazzowy) | 8 |
8 | Historia jazzu z literaturą | 6 |
9 | Historia muzyki | 4 |
10 | Harmonia jazzowa z podstawami improwizacji | 4 |
11 | Formy muzyczne | 4 |
12 | Ćwiczenia rytmiczne | 3 |
13 | Zasady muzyki z elementami edycji nut | 2 |
Razem | do 652/3 | |
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 4 |
* Realizacja 4-letniego cyklu kształcenia w specjalności wokalistyka jazzowa jest możliwa po ukończeniu klasy II.
Objaśnienia do tabeli 8
Poz. 1 i 5
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Uczniowie zaawansowani instrumentalnie mogą zamiast zajęć fortepian dla wokalistów realizować zajęcia fortepian obowiązkowy - jazzowy. Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej.
Poz. 3
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dopuszcza się prowadzenie zajęć z wykorzystaniem urządzeń do odtwarzania.
Poz. 4
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 4 do 8 uczniów.
Poz. 6 i 10
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 7
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 do 7 uczniów. Zajęcia są prowadzone razem z uczniami ze specjalności instrumentalistyka jazzowa. Zajęcia są prowadzone od klasy IV.
Poz. 8, 9, 11 i 12
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Poz. 13
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów. Zajęcia są realizowane wyłącznie przez uczniów, którzy nie zrealizowali przedmiotu w klasie I i II.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: interpretację piosenki, podstawy gry aktorskiej, konsultacje językowe, instrumentoznawstwo.
RAMOWY PLAN NAUCZANIA OGÓLNOKSZTAŁCĄCEJ SZKOŁY SZTUK PIĘKNYCH
6-letni cykl kształcenia
klasy I-III
Tabela 1
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo dla klas I-III1) |
1 | Język polski | 14 |
2 | Historia | 6 |
3 | Wiedza o społeczeństwie | 2 |
4 | Język obcy nowożytny | 14 |
5 | Drugi język obcy nowożytny | |
6 | Matematyka | 12 |
7 | Fizyka | 4 |
8 | Chemia | 4 |
9 | Biologia | 4 |
10 | Geografia | 4 |
11 | Muzyka | 1 |
12 | Informatyka | 2 |
13 | Wychowanie fizyczne | 12 |
14 | Edukacja dla bezpieczeństwa | 1 |
Razem | 80 | |
Zajęcia z wychowawcą | 3 | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 6 |
* Realizowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego.
Objaśnienia do tabeli 1
1) Liczba godzin tygodniowo określa uśredniony wymiar godzin, które należy przeznaczyć na wymienione obowiązkowe zajęcia edukacyjne, w przypadku zaplanowania realizacji tych zajęć na okres 32 tygodni nauki w roku szkolnym. Realizacja zajęć może zostać zaplanowana na okres od 30 do 36 tygodni nauki w roku szkolnym.
Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć religii lub etyki oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie określają przepisy, o których mowa odpowiednio w § 3 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE OGÓLNOKSZTAŁCĄCE*
6-letni cykl kształcenia
klasy IV-VI
Tabela 2
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo dla klas IV-VI1) |
A. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne w zakresie podstawowym2) | ||
1 | Język polski | 12 |
2 | Dwa języki obce nowożytne | 15 |
3 | Historia | 2 |
4 | Wiedza o społeczeństwie | 1 |
5 | Podstawy przedsiębiorczości3) | 2 |
6 | Geografia | 1 |
7 | Biologia | 1 |
8 | Chemia | 1 |
9 | Fizyka | 1 |
10 | Matematyka | 10 |
11 | Informatyka | 1 |
12 | Wychowanie fizyczne | 9 |
13 | Edukacja dla bezpieczeństwa | 1 |
Razem | 57 | |
B. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne w zakresie rozszerzonym do wyboru4) | ||
1 | Język polski | po 8 godzin na każdy wybrany przedmiot |
2 | Historia | |
3 | Geografia | |
4 | Biologia | |
5 | Chemia | |
6 | Fizyka | |
7 | Historia muzyki | |
8 | Historia sztuki5) | |
9 | Język łaciński i kultura antyczna | |
10 | Filozofia | |
11 | Język obcy nowożytny | po 6 godzin na każdy wybrany przedmiot |
12 | Wiedza o społeczeństwie | |
13 | Matematyka | |
14 | Informatyka | |
C. Przedmioty uzupełniające do wyboru6) | ||
1 | Historia i społeczeństwo | po 4 godziny na każdy wybrany przedmiot |
2 | Przyroda | |
3 | Ekonomia w praktyce | po 1 godzinie na każdy wybrany przedmiot |
4 | Zajęcia artystyczne | |
5 | Inny przedmiot7) | |
Zajęcia z wychowawcą | 3 | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 12 |
* Realizowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego.
Objaśnienia do tabeli 2
1) Liczba godzin tygodniowo określa uśredniony wymiar godzin, które należy przeznaczyć na wymienione obowiązkowe zajęcia edukacyjne, realizowane w zakresie podstawowym, w przypadku zaplanowania realizacji tych zajęć na okres 30 tygodni nauki w roku szkolnym.
Realizacja zajęć może zostać zaplanowana na okres od 30 do 36 tygodni nauki w roku szkolnym. W klasie VI, z powodu wcześniejszego zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, realizacja zajęć może zostać zaplanowana na okres od 24 do 30 tygodni nauki.
2) Przedmioty obowiązkowe, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie podstawowym, z wyjątkiem języka polskiego, języka obcego nowożytnego, matematyki, podstaw przedsiębiorczości i wychowania fizycznego, są realizowane w klasie IV.
3) Przedmiot jest realizowany z uwzględnieniem zagadnień związanych z pojęciem dzieła sztuki (utworu) jako autonomicznego tworu stanowiącego towar, procesu obrotu dziełami sztuki (utworami) oraz prawnymi aspektami obrotu dziełami sztuki (utworami).
4) W klasach IV-VI na przedmioty obowiązkowe realizowane w zakresie rozszerzonym i na przedmioty uzupełniające należy przeznaczyć łącznie co najmniej 18 godzin tygodniowo, z zastrzeżeniem objaśnienia w przypisie 6.
Przedmioty obowiązkowe w zakresie rozszerzonym mogą być realizowane w oddziale, grupie oddziałowej, grupie międzyoddziałowej, a w przypadku zespołu szkół - także w grupie międzyszkolnej.
Dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe szkoły, a także specyfikę kształcenia w szkole artystycznej, ustala z uczniem do realizacji 2 przedmioty obowiązkowe, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym.
Przedmioty: historia, wiedza o społeczeństwie, geografia, biologia, chemia, fizyka i informatyka, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym, są realizowane po uprzednim zrealizowaniu tych przedmiotów w zakresie podstawowym.
Przedmioty: język polski, język obcy nowożytny i matematyka, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym, są realizowane w klasach IV-VI równolegle z przedmiotami w zakresie podstawowym.
Przedmioty: historia muzyki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym, mogą być realizowane w klasach V i VI. Przedmiot historia sztuki, ujęty w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym oraz w podstawie programowej w zawodzie plastyk, może być realizowany w klasach I-VI.
5) Jeżeli w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych w zakresie rozszerzonym uczeń wybierze przedmiot historia sztuki, który zrealizował w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych, wymiar godzin tego przedmiotu uwzględnia się w ogólnej liczbie co najmniej 18 godzin przeznaczonych na przedmioty obowiązkowe w zakresie rozszerzonym.
6) Uczniowie, którzy nie realizują 18 godzin tygodniowo w 3-letnim okresie nauczania na przedmioty obowiązkowe w zakresie rozszerzonym, są obowiązani realizować przedmiot lub przedmioty uzupełniające, aby osiągnąć wskazaną liczbę godzin. Wyboru przedmiotu uzupełniającego, spośród przedmiotów: zajęcia artystyczne lub inny przedmiot, dokonuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii uczniów danego oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej).
7) Inny przedmiot - to przedmiot uzupełniający, dla którego nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tego przedmiotu został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania.
Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć religii lub etyki oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie określają przepisy, o których mowa odpowiednio w § 3 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
6-letni cykl kształcenia
klasy I-VI
Zawód: plastyk
Tabela 3
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia | |
1 | Historia sztuki | 9 | |
2 | Rysunek i malarstwo | 21 | + 7 |
3 | Rzeźba | 6 | |
4 | Podstawy fotografii i filmu | 3 | |
5 | Projektowanie multimedialne | 3 | |
6 | Podstawy projektowania | 4 | |
7 | Specjalność/specjalizacja | 12 | |
RAZEM | 65 | ||
Godziny do dyspozycji dyrektora | 5 |
Objaśnienia do tabeli 3
Poz. 1-7
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Poz. 2-7
Na realizację zajęć wymienionych w poz. 2-7 przeznacza się łącznie dodatkowo 7 godzin. Dla uczniów wybitnie uzdolnionych osiągających znaczące sukcesy artystyczne dodatkowy wymiar czasu zajęć wymienionych w poz. 2-7 może być zwiększony, nie więcej jednak niż o 5 godzin tygodniowo.
Poz. 4
W przypadku realizacji przez ucznia specjalności fotografia i film dyrektor szkoły może zdecydować o nierealizowaniu przez ucznia zajęć podstawy fotografii i filmu. Godziny przeznaczone na realizację tych zajęć przeznacza się na realizację specjalności/specjalizacji.
Poz. 5
W przypadku realizacji przez ucznia specjalności techniki graficzne dyrektor szkoły może zdecydować o nierealizowaniu przez ucznia zajęć projektowania multimedialnego. Godziny przeznaczone na realizację tych zajęć przeznacza się na realizację specjalności/specjalizacji.
Poz. 4 i 5
Zajęcia mogą być współprowadzone przez nauczyciela praktycznej nauki zawodu, który wspiera nauczyciela prowadzącego zajęcia.
Poz. 7
Uczeń realizuje jedną ze specjalizacji. Specjalizacja jest realizowana nie później niż od klasy III. Zajęcia mogą być współprowadzone przez nauczyciela praktycznej nauki zawodu, który wspiera nauczyciela prowadzącego zajęcia.
RAMOWY PLAN NAUCZANIA LICEUM PLASTYCZNEGO
4-letni cykl kształcenia
klasy I-IV
Tabela 1
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo dla klas I-IV1) |
A. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne w zakresie podstawowym2) | ||
1 | Język polski | 12 |
2 | Dwa języki obce nowożytne | 15 |
3 | Historia | 2 |
4 | Wiedza o społeczeństwie | 1 |
5 | Podstawy przedsiębiorczości3) | 2 |
6 | Geografia | 1 |
7 | Biologia | 1 |
8 | Chemia | 1 |
9 | Fizyka | 1 |
10 | Matematyka | 10 |
11 | Informatyka | 1 |
12 | Wychowanie fizyczne | 12 |
13 | Edukacja dla bezpieczeństwa | 1 |
Razem | 60 | |
B. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne w zakresie rozszerzonym do wyboru4) | ||
1 | Język polski | po 8 godzin na każdy wybrany przedmiot |
2 | Historia | |
3 | Geografia | |
4 | Biologia | |
5 | Chemia | |
6 | Fizyka | |
7 | Historia muzyki | |
8 | Historia sztuki5) | |
9 | Język łaciński i kultura antyczna | |
10 | Filozofia | |
11 | Język obcy nowożytny | po 6 godzin na każdy wybrany przedmiot |
12 | Wiedza o społeczeństwie | |
13 | Matematyka | |
14 | Informatyka | |
C. Przedmioty uzupełniające do wyboru6) | ||
1 | Historia i społeczeństwo | po 4 godziny na każdy wybrany przedmiot |
2 | Przyroda | |
3 | Ekonomia w praktyce | po 1 godzinie na każdy wybrany przedmiot |
4 | Zajęcia artystyczne | |
5 | Inny przedmiot7) | |
Zajęcia z wychowawcą | 4 | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 12 |
* Realizowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego.
Objaśnienia do tabeli 1
1) Liczba godzin tygodniowo określa uśredniony wymiar godzin, które należy przeznaczyć na wymienione obowiązkowe zajęcia edukacyjne, realizowane w zakresie podstawowym, w przypadku zaplanowania realizacji tych zajęć na okres 30 tygodni nauki w roku szkolnym.
Realizacja zajęć może zostać zaplanowana na okres od 30 do 36 tygodni nauki w roku szkolnym. W klasie IV, z powodu wcześniejszego zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, realizacja zajęć może zostać zaplanowana na okres od 24 do 30 tygodni nauki.
2) Przedmioty obowiązkowe, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie podstawowym, z wyjątkiem: języka polskiego, języka obcego nowożytnego, matematyki, podstaw przedsiębiorczości i wychowania fizycznego, są realizowane w klasie I.
3) Przedmiot jest realizowany z uwzględnieniem zagadnień związanych z pojęciem dzieła sztuki (utworu) jako autonomicznego tworu stanowiącego towar, procesu obrotu dziełami sztuki (utworami) oraz prawnymi aspektami obrotu dziełami sztuki (utworami).
4) W klasach I-IV na przedmioty obowiązkowe realizowane w zakresie rozszerzonym i na przedmioty uzupełniające należy przeznaczyć łącznie co najmniej 18 godzin tygodniowo, z zastrzeżeniem objaśnienia w przypisie 6.
Przedmioty obowiązkowe w zakresie rozszerzonym mogą być realizowane w oddziale, grupie oddziałowej, grupie międzyoddziałowej, a w przypadku zespołu szkół - także w grupie międzyszkolnej.
Dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe szkoły, a także specyfikę kształcenia w szkole artystycznej, ustala z uczniem do realizacji 2 przedmioty obowiązkowe, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym.
Przedmioty: historia, wiedza o społeczeństwie, geografia, biologia, chemia, fizyka i informatyka, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym, są realizowane po uprzednim zrealizowaniu tych przedmiotów w zakresie podstawowym.
Przedmioty: język polski, język obcy nowożytny i matematyka, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym, są realizowane w klasach II-IV równolegle z przedmiotami w zakresie podstawowym.
Przedmioty: historia muzyki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym, mogą być realizowane w klasach II-IV.
Przedmiot historia sztuki, ujęty w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym oraz w podstawie programowej w zawodzie plastyk, może być realizowany w klasach I-IV.
5) Jeżeli w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych w zakresie rozszerzonym uczeń wybierze przedmiot historia sztuki, który zrealizował w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych, wymiar godzin tego przedmiotu uwzględnia się w ogólnej liczbie co najmniej 18 godzin przeznaczonych na przedmioty obowiązkowe w zakresie rozszerzonym.
6) Uczniowie, którzy nie realizują 18 godzin tygodniowo w 4-letnim okresie nauczania na przedmioty obowiązkowe w zakresie rozszerzonym, są obowiązani realizować przedmiot lub przedmioty uzupełniające, aby osiągnąć wskazaną liczbę godzin. Wyboru przedmiotu uzupełniającego, spośród przedmiotów: zajęcia artystyczne lub inny przedmiot, dokonuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii uczniów danego oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej).
7) Inny przedmiot - to przedmiot uzupełniający, dla którego nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tego przedmiotu został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania.
Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć religii lub etyki oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie określają przepisy, o których mowa odpowiednio w § 3 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
klasy I-IV
Zawód: plastyk
Tabela 2
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia | |
1 | Historia sztuki | 8 | |
2 | Rysunek i malarstwo | 16 | + 10 |
3 | Rzeźba | 6 | |
4 | Podstawy fotografii i filmu | 3 | |
5 | Projektowanie multimedialne | 3 | |
6 | Podstawy projektowania | 3 | |
7 | Specjalność/specjalizacja | 16 | |
Razem | 65 | ||
Godziny do dyspozycji dyrektora | 5 |
Objaśnienia do tabeli 2
Poz. 1-7
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Poz. 2-7
Na realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych wymienionych w poz. 2-7 przeznacza się łącznie dodatkowo 10 godzin tygodniowo. Dla uczniów wybitnie uzdolnionych osiągających znaczące sukcesy artystyczne dodatkowy wymiar czasu zajęć wymienionych w poz. 2-7 może być zwiększony, nie więcej jednak niż o 5 godzin tygodniowo.
Poz. 4
W przypadku specjalności fotografia i film dyrektor szkoły może zdecydować o nierealizowaniu zajęć podstawy fotografii i filmu. Godziny przeznaczone na realizację tych zajęć przeznacza się na realizację specjalności/specjalizacji.
Poz. 5
W przypadku realizacji przez ucznia specjalności techniki graficzne dyrektor szkoły może zdecydować o nierealizowaniu przez ucznia zajęć projektowania multimedialnego. Godziny przeznaczone na realizację tych zajęć przeznacza się na realizację specjalności/specjalizacji.
Poz. 4 i 5
Zajęcia mogą być współprowadzone przez nauczyciela praktycznej nauki zawodu, który wspiera nauczyciela prowadzącego zajęcia.
Poz. 7
Zajęcia obejmują specjalizację ujętą w podstawie programowej w zawodzie plastyk. Uczeń realizuje jedną specjalizację spośród specjalizacji prowadzonych przez szkołę. Specjalizacja jest realizowana nie później niż od klasy II. Zajęcia mogą być współprowadzone przez nauczyciela praktycznej nauki zawodu, który wspiera nauczyciela prowadzącego zajęcia.
RAMOWY PLAN NAUCZANIA OGÓLNOKSZTAŁCĄCEJ SZKOŁY BALETOWEJ
9-letni cykl kształcenia
klasy I-III
Tabela 1
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo dla klas I-III1) |
1 | Język polski | 16 |
2 | Język obcy nowożytny | 9 |
3 | Historia i społeczeństwo | 4 |
4 | Przyroda | 9 |
5 | Matematyka | 12 |
6 | Zajęcia komputerowe | 3 |
7 | Zajęcia techniczne | 2 |
8 | Plastyka | 2 |
Razem | 57 | |
Zajęcia z wychowawcą | 3 | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 15 |
* Realizowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego.
Objaśnienia do tabeli 1
1) Liczba godzin tygodniowo określa uśredniony wymiar godzin, które należy przeznaczyć na wymienione obowiązkowe zajęcia edukacyjne, w przypadku zaplanowania realizacji tych zajęć na okres 32 tygodni nauki w roku szkolnym. Realizacja zajęć może zostać zaplanowana na okres od 30 do 36 tygodni nauki w roku szkolnym.
Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć religii lub etyki oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie określają przepisy,o których mowa odpowiednio w § 3 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE OGÓLNOKSZTAŁCĄCE*
9-letni cykl kształcenia
klasy IV-VI
Tabela 2
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo dla klas IV-VI1) |
1 | Język polski | 14 |
2 | Historia | 6 |
3 | Wiedza o społeczeństwie | 2 |
4 | Język obcy nowożytny | 14 |
5 | Drugi język obcy nowożytny | |
6 | Matematyka | 12 |
7 | Fizyka | 4 |
8 | Chemia | 4 |
9 | Biologia | 4 |
10 | Geografia | 4 |
11 | Plastyka | 1 |
12 | Informatyka | 2 |
13 | Edukacja dla bezpieczeństwa | 1 |
Razem | 68 | |
Zajęcia z wychowawcą | 3 | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 6 |
* Realizowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego.
Objaśnienia do tabeli 2
1) Liczba godzin tygodniowo określa uśredniony wymiar godzin, które należy przeznaczyć na wymienione obowiązkowe zajęcia edukacyjne, w przypadku zaplanowania realizacji tych zajęć na okres 32 tygodni nauki w roku szkolnym. Realizacja zajęć może zostać zaplanowana na okres od 30 do 36 tygodni nauki w roku szkolnym.
Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć religii lub etyki oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie określają przepisy, o których mowa odpowiednio w § 3 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE OGÓLNOKSZTAŁCĄCE*
9-letni cykl kształcenia
klasy VII-IX
Tabela 3
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo dla klas VII-IX1) |
A. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne w zakresie podstawowym2) | ||
1 | Język polski | 12 |
2 | Dwa języki obce nowożytne | 15 |
3 | Historia | 2 |
4 | Wiedza o społeczeństwie | 1 |
5 | Podstawy przedsiębiorczości 3) | 2 |
6 | Geografia | 1 |
7 | Biologia | 1 |
8 | Chemia | 1 |
9 | Fizyka | 1 |
10 | Matematyka | 10 |
11 | Informatyka | 1 |
12 | Edukacja dla bezpieczeństwa | 1 |
Razem | 48 | |
B. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne w zakresie rozszerzonym do wyboru4) | ||
1 | Język polski | po 8 godzin na każdy wybrany przedmiot |
2 | Historia | |
3 | Geografia | |
4 | Biologia | |
5 | Chemia | |
6 | Fizyka | |
7 | Historia muzyki | |
8 | Historia sztuki | |
9 | Język łaciński i kultura antyczna | |
10 | Filozofia | |
11 | Język obcy nowożytny | po 6 godzin na każdy wybrany przedmiot |
12 | Wiedza o społeczeństwie | |
13 | Matematyka | |
14 | Informatyka | |
C. Przedmioty uzupełniające do wyboru5) | ||
1 | Historia i społeczeństwo | po 4 godziny na każdy wybrany przedmiot |
2 | Przyroda | |
3 | Ekonomia w praktyce | po 1 godzinie na każdy wybrany przedmiot |
4 | Zajęcia artystyczne | |
5 | Inny przedmiot6) | |
Zajęcia z wychowawcą | 3 | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 12 |
* Realizowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego.
Objaśnienia do tabeli 3
1) Liczba godzin tygodniowo określa uśredniony wymiar godzin, które należy przeznaczyć na wymienione obowiązkowe zajęcia edukacyjne, realizowane w zakresie podstawowym, w przypadku zaplanowania realizacji tych zajęć na okres 30 tygodni nauki w roku szkolnym.
Realizacja zajęć może zostać zaplanowana na okres od 30 do 36 tygodni nauki w roku szkolnym. W klasie IX, z powodu wcześniejszego zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, realizacja zajęć może zostać zaplanowana na okres od 24 do 30 tygodni nauki.
2) Przedmioty obowiązkowe, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie podstawowym, z wyjątkiem języka polskiego, języka obcego nowożytnego, matematyki i podstaw przedsiębiorczości, są realizowane w klasie VII.
3) Przedmiot jest realizowany z uwzględnieniem zagadnień związanych z pojęciem dzieła sztuki (utworu) jako autonomicznego tworu stanowiącego towar, procesu obrotu dziełami sztuki (utworami) oraz prawnymi aspektami obrotu dziełami sztuki (utworami).
4) W klasach VII-IX na przedmioty obowiązkowe realizowane w zakresie rozszerzonym i na przedmioty uzupełniające należy przeznaczyć łącznie co najmniej 18 godzin tygodniowo, z zastrzeżeniem objaśnienia w przypisie 6.
Przedmioty obowiązkowe realizowane w zakresie rozszerzonym mogą być realizowane w oddziale, grupie oddziałowej, grupie międzyoddziałowej, a w przypadku zespołu szkół - także w grupie międzyszkolnej. Dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe szkoły, a także specyfikę kształcenia w szkole artystycznej, ustala z uczniem do realizacji 2 przedmioty obowiązkowe, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym.
Przedmioty: historia, wiedza o społeczeństwie, geografia, biologia, chemia, fizyka i informatyka, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym, są realizowane po uprzednim zrealizowaniu tych przedmiotów w zakresie podstawowym.
Przedmioty: język polski, język obcy nowożytny i matematyka, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym, są realizowane w klasach VII-IX równolegle z przedmiotami w zakresie podstawowym.
Przedmioty: historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym, mogą być realizowane w klasach VIII i IX.
5) Uczniowie, którzy nie realizują 18 godzin tygodniowo w 3-letnim okresie nauczania na przedmioty obowiązkowe w zakresie rozszerzonym, są obowiązani realizować przedmiot lub przedmioty uzupełniające, aby osiągnąć wskazaną liczbę godzin. Wyboru przedmiotu uzupełniającego, spośród przedmiotów: zajęcia artystyczne lub inny przedmiot, dokonuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii uczniów danego oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej).
6) Inny przedmiot - to przedmiot uzupełniający, dla którego nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tego przedmiotu został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania.
Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć religii lub etyki oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie określają przepisy, o których mowa odpowiednio w § 3 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
9-letni cykl kształcenia
klasy I-IX
Zawód: tancerz
Tabela 4
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia | |
1 | Taniec klasyczny | 50 | +58 |
2 | Taniec współczesny | 10 | |
3 | Taniec ludowy i charakterystyczny | 8 | |
4 | Taniec dawny | 2 | |
5 | Partnerowanie | 4 | |
6 | Repertuar | X | |
7 | Praktyki sceniczne | X | |
8 | Rytmika | 13 | |
9 | Umuzykalnienie | ||
10 | Audycje muzyczne | ||
11 | Historia tańca | 9 | |
12 | Techniki uzupełniające | 8 | |
Razem | 162 | ||
Inne zajęcia edukacyjne | X | ||
Godziny do dyspozycji dyrektora | 9 |
Objaśnienia do tabeli 4
Poz. 1
Zajęcia mogą być prowadzone oddzielnie dla chłopców i oddzielnie dla dziewcząt.
Poz. 2
Taniec współczesny może być realizowany za pomocą różnych rodzajów technik tanecznych.
Poz. 1-4
Zajęcia wymienione w poz. 1-4 są prowadzone z akompaniatorem lub z wykorzystaniem nagrań. Dla nauczycieli przygotowujących indywidualne układy taneczne wchodzące w zakres praktycznej części egzaminu dyplomowego oraz w miarę potrzeby dla akompaniatorów przewiduje się po jednej godzinie tygodniowo dla ucznia w okresie trzech miesięcy przed tym egzaminem. W zakresie zajęć wymienionych w poz. 1-4 jest prowadzony repertuar szkolny z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów oraz możliwości kadrowych i lokalowych szkoły, w wymiarze średnio 10 minut tygodniowo w przeliczeniu na ucznia. Repertuar szkolny nie musi być wykorzystany w pełnym wymiarze oraz nie jest oceniany.
Poz. 7
Praktyki sceniczne mogą odbywać uczniowie od klasy I do końca I semestru klasy IX. Zadania powierzane uczniom w ramach praktyk scenicznych wynikają z aktualnego repertuaru baletowego. Na opiekę nad praktykami scenicznymi uczniów i na realizację praktyk scenicznych przeznacza się 20 godzin tygodniowo. Praktyki sceniczne nie podlegają ocenie.
Poz. 12
Techniki uzupełniające mogą być prowadzone w różnych technikach tańca.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności zasady charakteryzacji.
RAMOWY PLAN NAUCZANIA SZKOŁY SZTUKI TAŃCA
9-letni cykl kształcenia
klasy I-IX
Zawód: tancerz
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia | |
1 | Taniec klasyczny | 50 | + 58 |
2 | Taniec współczesny | 10 | |
3 | Taniec ludowy i charakterystyczny | 8 | |
4 | Taniec dawny | 2 | |
5 | Partnerowanie | 4 | |
6 | Repertuar | X | |
7 | Praktyki sceniczne | X | |
8 | Rytmika | 13 | |
9 | Umuzykalnienie | ||
10 | Audycje muzyczne | ||
11 | Historia tańca | 9 | |
12 | Techniki uzupełniające | 8 | |
Razem | 162 | ||
Inne zajęcia edukacyjne | X | ||
Godziny do dyspozycji dyrektora | 9 |
Objaśnienia do tabeli
Poz. 1
Zajęcia mogą być prowadzone oddzielnie dla chłopców i oddzielnie dla dziewcząt.
Poz. 2
Taniec współczesny może być realizowany za pomocą różnych rodzajów technik tanecznych.
Poz. 1-4
Zajęcia wymienione w poz. 1-4 są prowadzone z akompaniatorem lub z wykorzystaniem nagrań. Dla nauczycieli przygotowujących indywidualne układy taneczne wchodzące w zakres praktycznej części egzaminu dyplomowego oraz w miarę potrzeby dla akompaniatorów przewiduję się po jednej godzinie tygodniowo dla ucznia w okresie trzech miesięcy przed tym egzaminem. W zakresie zajęć edukacyjnych wymienionych w poz. 1-4
jest prowadzony repertuar szkolny z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów oraz możliwości kadrowych i lokalowych szkoły w wymiarze średnio 10 minut tygodniowo w przeliczeniu na ucznia. Repertuar szkolny nie musi zostać wykorzystany w pełnym wymiarze oraz nie jest oceniany.
Poz. 7
Praktyki sceniczne mogą odbywać uczniowie od klasy I do końca I semestru klasy IX. Zadania powierzane uczniom w ramach praktyk scenicznych wynikają z aktualnego repertuaru baletowego. Na opiekę nad praktykami scenicznymi uczniów i na realizację praktyk scenicznych przeznacza się 20 godzin tygodniowo. Praktyki sceniczne nie są oceniane.
Poz. 12
Techniki uzupełniające mogą być prowadzone w różnych technikach tańca.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności zasady charakteryzacji.
RAMOWY PLAN NAUCZANIA SZKOŁY SZTUKI CYRKOWEJ
3-letni cykl kształcenia
klasy I-III
Zawód: aktor cyrkowy
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Specjalność artystyczna | 24 |
2 | Zajęcia uzupełniające | 22 |
3 | Podstawy charakteryzacji | 1 |
4 | Historia cyrku | 1 |
RAZEM | 48 | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 12 |
Objaśnienia do tabeli
Poz. 1
Uczeń realizuje jedną specjalność artystyczną wymienioną w podstawie programowej. Zajęcia są prowadzone indywidualnie lub w grupach, w zależności od specjalności. Dla każdej specjalności przewiduje się w klasie III zajęcia z choreografem w wymiarze 1 godziny tygodniowo.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 10 uczniów.
Poz. 3 i 4
Zajęcia są prowadzone w grupach.
RAMOWY PLAN NAUCZANIA POLICEALNEJ SZKOŁY MUZYCZNEJ
3-letni cykl kształcenia
Zawód: aktor scen muzycznych
specjalność: wokalno-aktorska
Tabela 1
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia | |
1 | Gra aktorska | 5 | + 29 |
2 | Śpiew | 5 | |
3 | Taniec | 5 | |
4 | Piosenka aktorska | 30 | |
5 | Wiersz | ||
6 | Proza | ||
7 | Praca z akompaniatorem | X | |
8 | Wybrane zagadnienia z historii dziedziny | 6 | |
9 | Charakteryzacja | 2 | |
10 | Umuzykalnienie | 6 | |
RAZEM | 88 | ||
Inne zajęcia edukacyjne | X | ||
Godziny do dyspozycji dyrektora | 6 |
Objaśnienia do tabeli 1
Poz. 1-3
W specjalności wokalno-aktorskiej głównym przedmiotem jest śpiew. Na realizację zajęć wymienionych w poz. 1-3 przeznacza się łącznie dodatkowo 29 godzin tygodniowo. Dla uczniów wybitnie uzdolnionych osiągających znaczące sukcesy artystyczne dodatkowy wymiar czasu zajęć wymienionych w poz. 1-3 może być zwiększony, nie więcej jednak niż o 3 godziny tygodniowo, prowadzonych indywidualnie.
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zaleca się pracę z akompaniatorem pod kierunkiem nauczyciela śpiewu.
Poz. 3
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 10 uczniów. Zajęcia są prowadzone z udziałem akompaniatora lub z akompaniamentem mechanicznym.
Poz. 4-6 i 8
Zajęcia są prowadzone w grupach
Poz. 7
Praca z akompaniatorem dotyczy realizacji zajęć z poz. 2 i jest prowadzona w wymiarze od 15 minut do godziny tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia, a w 3. roku kształcenia od 15 minut do 2. godzin tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia. Godziny są rozliczane semestralnie. Organizację pracy z akompaniatorem ustala nauczyciel śpiewu i nauczyciel akompaniator w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
Poz. 9 i 10
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności praktyki sceniczne.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
3-letni cykl kształcenia
Zawód: aktor scen muzycznych specjalność: wokalno-baletowa
Tabela 2
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia | |
1 | Gra aktorska | 5 | + 29 |
2 | Śpiew | 5 | |
3 | Taniec | 5 | |
4 | Step | 30 | |
5 | Pantomima | ||
6 | Praca z akompaniatorem | X | |
7 | Wybrane zagadnienia z historii dziedziny | 6 | |
8 | Charakteryzacja | 2 | |
9 | Umuzykalnienie | 6 | |
RAZEM | 88 | ||
Inne zajęcia edukacyjne | X | ||
Godziny do dyspozycji dyrektora | 6 |
Objaśnienia do tabeli 2
Poz. 1-3
W specjalności wokalno-baletowej głównymi przedmiotami są śpiew i taniec. Na realizację zajęć wymienionych w poz. 1-3 przeznacza się łącznie dodatkowo 29 godzin tygodniowo. Dla uczniów wybitnie uzdolnionych osiągających znaczące sukcesy artystyczne dodatkowy wymiar czasu zajęć wymienionych w poz. 1-3 może być zwiększony, nie więcej jednak niż o 3 godziny tygodniowo, prowadzonych indywidualnie.
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zaleca się pracę z akompaniatorem pod kierunkiem nauczyciela śpiewu.
Poz. 3
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 10 uczniów. Zajęcia są prowadzone z udziałem akompaniatora lub z akompaniamentem mechanicznym.
Poz. 4, 5 i 7
Zajęcia są prowadzone w grupach.
Poz. 6
Praca z akompaniatorem dotyczy realizacji zajęć z poz. 2 i jest prowadzona w wymiarze od 15 minut do godziny tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia, a w 3. roku kształcenia - od 15 minut do 2. godzin tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia. Godziny są rozliczane semestralnie. Organizację pracy z akompaniatorem ustala nauczyciel śpiewu i nauczyciel akompaniator w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
Poz. 8 i 9
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności praktyki sceniczne.
RAMOWY PLAN NAUCZANIA POLICEALNEJ SZKOŁY PLASTYCZNEJ
2-letni cykl kształcenia
Zawód: plastyk
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia | |
1 | Historia sztuki | 5 | |
2 | Rysunek i malarstwo | 12 | + 15 |
3 | Rzeźba | 3 | |
4 | Podstawy fotografii i filmu | 3 | |
5 | Projektowanie multimedialne | 3 | |
6 | Podstawy projektowania | 3 | |
7 | Specjalność/specjalizacja | 16 | |
RAZEM | 60 | ||
Godziny do dyspozycji dyrektora | 5 |
Objaśnienia do tabeli
Poz. 1-7
Zajęcia są prowadzone w grupach.
Poz. 2-7
Na realizację zajęć wymienionych w poz. 2-7 przeznacza się dodatkowo 15 godzin tygodniowo.
Poz. 4
W przypadku realizacji przez ucznia specjalności fotografia i film dyrektor szkoły może zdecydować o nierealizowaniu przez ucznia zajęć podstawy fotografii i filmu. Godziny przeznaczone na realizację tych zajęć przeznacza się na realizację specjalności/specjalizacji.
Poz. 5
W przypadku realizacji przez ucznia specjalności techniki graficzne dyrektor szkoły może zdecydować o nierealizowaniu przez ucznia zajęć projektowania multimedialnego. Godziny przeznaczone na realizację tych zajęć przeznacza się na realizację specjalności/specjalizacji.
Poz. 4 i 5
Zajęcia mogą być współprowadzone przez nauczyciela praktycznej nauki zawodu, który wspiera nauczyciela prowadzącego zajęcia.
Poz. 7
Uczeń realizuje jedną ze specjalizacji. Specjalizacja jest realizowana od pierwszego roku nauki. W uzasadnionych przypadkach zajęcia są prowadzone dodatkowo z nauczycielem praktycznej nauki zawodu.
RAMOWY PLAN NAUCZANIA OGNISKA ARTYSTYCZNEGO
4-letni cykl kształcenia
Specjalność: muzyczna
DZIAŁ DZIECIĘCY
Tabela 1
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Instrument główny | 6 |
2 | Rytmika z kształceniem słuchu | 7 |
3 | Chór lub zespół | |
Razem | 13 |
Objaśnienia do tabeli 1
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 2 i 3
Zajęcia są prowadzone w grupach. Podziału na grupy dokonuje dyrektor.
Poz. 3
Zespoły mogą być różnorodne: ludowe, wokalne, taneczne, rytmiczne, instrumentów perkusyjnych, teatralno-muzyczne i inne. Dyrektor ogniska artystycznego ustala rodzaje prowadzonych zespołów.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
Specjalność: muzyczna
DZIAŁ MŁODZIEŻOWY
Tabela 2
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Instrument główny lub śpiew | 8 |
2 | Zajęcia indywidualne | |
3 | Kształcenie słuchu z audycjami muzycznymi | 7 |
4 | Chór lub zespół | |
Razem | 15 |
Objaśnienia do tabeli 2
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 2
Zajęciami indywidualnymi mogą być w szczególności: fortepian dodatkowy, instrument dodatkowy, instrument ludowy, gra a vista, elementy improwizacji, podstawy akompaniamentu i piosenka.
Dyrektor ogniska artystycznego ustala rodzaje prowadzonych zajęć indywidualnych.
Poz. 3 i 4
Zajęcia są prowadzone w grupach. Podziału na grupy dokonuje dyrektor.
Poz. 4
Zespoły mogą być różnorodne: ludowe, wokalne, taneczne, rytmiczne, instrumentów perkusyjnych, teatralno-muzyczne i inne. Dyrektor ustala rodzaje prowadzonych zespołów.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
2-letni cykl kształcenia
Specjalność: plastyczna
DZIAŁ DZIECIĘCY
Tabela 3
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Rysunek i ćwiczenia kolorystyczne | 5 |
2 | Modelowanie | 5 |
Razem | 10 |
Objaśnienia do tabeli 3
Poz. 1 i 2
Zajęcia są prowadzone w grupach. Podziału na grupy dokonuje dyrektor.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
2-letni cykl kształcenia
Specjalność: plastyczna
DZIAŁ MŁODZIEŻOWY
Tabela 4
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Rysunek i malarstwo | 8 |
2 | Fakultety artystyczne | 8 |
3 | Wiedza o sztuce | |
Razem | 16 |
Objaśnienia do tabeli 4
Poz. 1-3
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 20 uczniów. Podziału na grupy dokonuje dyrektor.
Poz. 2
Dyrektor ustala rodzaje fakultetów artystycznych, uwzględniając w miarę możliwości zainteresowania i uzdolnienia uczniów.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
Specjalność: baletowa
DZIAŁ DZIECIĘCY
Tabela 5
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Taniec ludowy | 8 |
2 | Zabawy ruchowe | 6 |
3 | Umuzykalnienie | |
Razem | 14 |
Objaśnienia do tabeli 5
Poz. 1-3
Zajęcia są prowadzone w grupach. Podziału na grupy dokonuje dyrektor.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
Specjalność: baletowa
DZIAŁ MŁODZIEŻOWY
Tabela 6
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Technika taneczna | 16 |
2 | Taniec ludowy i charakterystyczny | |
3 | Rytmika | 4 |
4 | Wiadomości o tańcu | |
Razem | 20 |
Objaśnienia do tabeli 6
Poz. 1 i 2
Zajęcia są prowadzone w grupach. Zajęcia są realizowane z akompaniatorem. Podziału na grupy dokonuje dyrektor.
Poz. 3 i 4
Zajęcia są prowadzone w grupach. Podziału na grupy dokonuje dyrektor.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2016.1408 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Ramowe plany nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych. |
Data aktu: | 31/08/2016 |
Data ogłoszenia: | 07/09/2016 |
Data wejścia w życie: | 08/09/2016 |